راز شب قدر

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این همه هزینه تبلیغاتو تعطیلیا میشه،بعدشم اعتقاد بر اینه که سرنوشت رقم میخوره اگه حاجتتو نگیری پریده دیگه سرنوشتت بد نوشته میشه.غیر اینه یعنی؟من با دعا کار ندارم،بحث شب قدره و این افسانه های اطرافش.(باز نگین افسانه توهینه ها،بالاخره ماورا طبیعته تا حد زیادی)

شب قدر میشه به بیان یک فرصت نگاه کرد...انسان روزانه نماز میخونه برای اینکه با خالقش در ارتباط باشه
با کسی که بهش ایمان داره که بهترین و ..... هستش
و شب قدر رو میشه یه فرصتی برای انسان قرار داد که مورد لطف خالقشه
کسی نمی گه اگه حاجتتو نگیری پریده....صفای شب قدر به بودن عاشق به معشوقشه
من شب های قدر قبلی شاید هیچ کاری هم نمی کردم و سرنوشتمم بد نبود خدا رو شکر
اما بهت که گفتم پست قبلی...س.رنوشت به دست تلاش تو هستش و دعا جایگاه دیگه ای داره
شب قدر شب دعاس
تو جوشن کبیر رو نگاه کن.....همش صدا زدن خالقته
دعا توسل رو ببین.....فقط داری دعا میکنی

امیدی برای زندگیته... و چیزایی که پست قبلیم گفتم
 

ram_call17

عضو جدید
میشه شما یکی از همین افسانه ها رو بگی یا اینکه این حرفا رو از خودت داری میزنی برای وقت گذرونی
جواب بده
میشه بگی اعتقاد شما به چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه داداش واسه وقت گذرونیه.برو اعتقاداتتو بغل کن بگیر بخواب.
 

behnam.95

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من برم بخوابم..خداحافظ
خوشحال شدم نظرات بچه ها رو شنیدم
من اعتقاد دارم به قرآن و هر چیزی که اون میگه
 

عیدی امین

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
.................

.................

این همه هزینه تبلیغاتو تعطیلیا میشه،بعدشم اعتقاد بر اینه که سرنوشت رقم میخوره اگه حاجتتو نگیری پریده دیگه سرنوشتت بد نوشته میشه.غیر اینه یعنی؟من با دعا کار ندارم،بحث شب قدره و این افسانه های اطرافش.(باز نگین افسانه توهینه ها،بالاخره ماورا طبیعته تا حد زیادی)
این موضوع رو فک کنم جواب دادن درگاه خدا بنگاه معاملاتی نیست . دنیا براساس قوائد واسباب و توانایی های افراد دراستفاده ازاین اسباب و امکانات( خلاقیت - هوش- توانایی و....)که خداوند درجهان ووجودماقرارداده اداره میشه . مهم دراین شبها استفاده معنویه که به دنبال خودش امید و باور وجود یک تکیه گاه رومیده .موفق باشید
 

ram_call17

عضو جدید
شب قدر میشه به بیان یک فرصت نگاه کرد...انسان روزانه نماز میخونه برای اینکه با خالقش در ارتباط باشه
با کسی که بهش ایمان داره که بهترین و ..... هستش
و شب قدر رو میشه یه فرصتی برای انسان قرار داد که مورد لطف خالقشه
کسی نمی گه اگه حاجتتو نگیری پریده....صفای شب قدر به بودن عاشق به معشوقشه
من شب های قدر قبلی شاید هیچ کاری هم نمی کردم و سرنوشتمم بد نبود خدا رو شکر
اما بهت که گفتم پست قبلی...س.رنوشت به دست تلاش تو هستش و دعا جایگاه دیگه ای داره
شب قدر شب دعاس
تو جوشن کبیر رو نگاه کن.....همش صدا زدن خالقته
دعا توسل رو ببین.....فقط داری دعا میکنی

امیدی برای زندگیته... و چیزایی که پست قبلیم گفتم

در واقع شما میگی که سرنوشت رقمنمی خوره،و بستگی به کارهای سالت داره دیگه؟
 

behnam.95

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نه داداش واسه وقت گذرونیه.برو اعتقاداتتو بغل کن بگیر بخواب.
من واقعا برای کسایی که نظر تو رو دارن متاسفم
شما باید تو همین بی اعتقادی سیر کنی
من برم بخوابمنه اینکه شما گفتی بلکه برای اینکه شما اینجا بیکار بشی تا وقتت دیر بگذره
به قول اون دوستم
موفق باشی
 

ram_call17

عضو جدید
من واقعا برای کسایی که نظر تو رو دارن متاسفم
شما باید تو همین بی اعتقادی سیر کنی
من برم بخوابمنه اینکه شما گفتی بلکه برای اینکه شما اینجا بیکار بشی تا وقتت دیر بگذره
به قول اون دوستم
موفق باشی
مرسی.شب خوش
 

عیدی امین

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بچه ها فک کنم تنها بحثی بود که بدون توهین و با استدلال ومنطق پیش رفت امیدوارم همه بحث های تالار یه روزی این جوری بشن سرسفره سحری التماس دعا دارم . موفق باشید . صبح به خیر .:gol::gol::gol:
 

ram_call17

عضو جدید
بچه ها فک کنم تنها بحثی بود که بدون توهین و با استدلال ومنطق پیش رفت امیدوارم همه بحث های تالار یه روزی این جوری بشن سرسفره سحری التماس دعا دارم . موفق باشید . صبح به خیر .:gol::gol::gol:
بالاخره نفهمیدیم رقم میخوره با نه!
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در واقع شما میگی که سرنوشت رقمنمی خوره،و بستگی به کارهای سالت داره دیگه؟

خلقت خداوند بر مبنای قوانینی بوده و زندگی انسان با اون قوانین پیش میره
و اینکه من چی کار میکنم
من قتل انجام بدم یا کار خیر...من انجام دادم نه کسه دیگه ای
وقتی روحیه معنوی رو تو خودت تقویت میکنی نگاهی به فطرت میندازی
که تعریف هایی از خوبی توش شکل گرفته
و سعی میکنی با فطرتت پیش بری
تو هم از خدا میخوای تو این زمینه کمکت کنه.....که بهش میگن نور ایمان
چیزی که خداوند می فرمایندر که اگر بنده ای سمت من بیاد نور ایمان رو تو دلش روشن میکنم و کمکش میکنم بیشتر سمت من بیاد
هدف از توضیح اینا اینه
تو یک انسانی با قدرت اختیار تام
و جای دعا و معنویت کجاست
امیدوارم منظور من رو گرفته باشی
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
و ضمنا سرنوشت رو من میسازم
این رو هزاران بار خداوند فرمودند
من بابت کارهام به پاداش میرسم یا سزای کارمو میبینم
سرنوشت من رو کارهای من میسازه
اما همین روحیه معنویت من باعث میشه سرنوشتم رو توی مسیری درست حرکت بدم تا به بهترین نتیجه برسم
یعنی دین میاد بهینه ترین راه رو نشون میده
با توجه به اینده نگری درستش
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من واقعا برای کسایی که نظر تو رو دارن متاسفم
شما باید تو همین بی اعتقادی سیر کنی
من برم بخوابمنه اینکه شما گفتی بلکه برای اینکه شما اینجا بیکار بشی تا وقتت دیر بگذره
به قول اون دوستم
موفق باشی

دوست من
شما مسلمونی
یاد گرفتی که پیامبرت چطور دعوت به دین میکرد
چرا اینقدر عصبانی دوست من؟
شب خوبی داشته باشی
 

ram_call17

عضو جدید
خلقت خداوند بر مبنای قوانینی بوده و زندگی انسان با اون قوانین پیش میره
و اینکه من چی کار میکنم
من قتل انجام بدم یا کار خیر...من انجام دادم نه کسه دیگه ای
وقتی روحیه معنوی رو تو خودت تقویت میکنی نگاهی به فطرت میندازی
که تعریف هایی از خوبی توش شکل گرفته
و سعی میکنی با فطرتت پیش بری
تو هم از خدا میخوای تو این زمینه کمکت کنه.....که بهش میگن نور ایمان
چیزی که خداوند می فرمایندر که اگر بنده ای سمت من بیاد نور ایمان رو تو دلش روشن میکنم و کمکش میکنم بیشتر سمت من بیاد
هدف از توضیح اینا اینه
تو یک انسانی با قدرت اختیار تام
و جای دعا و معنویت کجاست
امیدوارم منظور من رو گرفته باشی
1 کلیتی از چیزای خوب گفتی که تا حدی گرفتم.یعنی میگی گفته بیا دعا کن تا کمتر گمراه شی.روی بحث اینجا نیس.من با این تیکش که میگه سرنوشتو فرشته ها مینویسن امشب مشکل دارم.انگار نشنیدی،خیلی تکرار میکنن که دارن مینویسن اونجا.دس به دامن 12امام میشن واسه اینکه شفاعت کنن که خوب بنویسه.نمی دونم برخوردی تا حالا یا نه.
 

عیدی امین

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
..................

..................

جالبه اینجا بیشتر بچه ها مکانیک خونده بودن . موفق باشید.
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
1 کلیتی از چیزای خوب گفتی که تا حدی گرفتم.یعنی میگی گفته بیا دعا کن تا کمتر گمراه شی.روی بحث اینجا نیس.من با این تیکش که میگه سرنوشتو فرشته ها مینویسن امشب مشکل دارم.انگار نشنیدی،خیلی تکرار میکنن که دارن مینویسن اونجا.دس به دامن 12امام میشن واسه اینکه شفاعت کنن که خوب بنویسه.نمی دونم برخوردی تا حالا یا نه.

بله..یه طوری میشه گفت..یکی از دلایل دعا برای همینه...صراط مستقیم
نگاه کن...روایته که فرشته هایی بر دوش ادمی هستن که اعمال انسان رو ثبت میکنن
و مسئول ثبت اعمال انسانه
اما شخصا به این معتقدم....درسته قران تحریف نشده....اما روایاتی که نقل شده دهن به دهن هزاران اتفاق میتونه افتاده باشه و افکار یکی میتونه تو بیان اون روایت تاثیر بزاره
به همین دلیل بعضی چیزارو عوام قبول کن میدونم...مثله همین
من واسطه رو قبول ندارم پبق اعتقادم
اما میگن مثله این میمونه که شما به دوست صمیمی کسی بخوای که به فلانی حرفی رو بزنه
خوب شاید واسه تو که دوری ازش سخت باشه..شاید حتی بهت توجه نکنه..اما حرف اون دوست تاثیر داره(یه مثالی بود شاید خیلی مشکل داره از لحاظ دینی اما خوب مثاله دیگه بهتر پیدا نکردم)
من معتقدم خداوند خیلی دیگه تو بدی کرده باشی خشمش رو ببینی
و همیشه تو میتونی با خودش مستقیم صحبت کنی
این اعتقاد منه...اما اینم بگم...خودم دعای توسل رو میخونم
یه جیزای تخیلی رو توجه نکنی بهتره.....به قول خودمون که با بجه ها میحرفیم احکام رو دو بخش میکنیم...احکام درست...احکام آخوندی
قسمت دوم که دورش رو کاملا خط میکشیم..چون عوام گول زنکه;)
 

wasper

عضو جدید
بچه ها دیدم بحث مذهبی هست.
یک سوال خارج از بحث داشتم
اما شطرنج ، پس نگاه داشتن آن كفر است و بازى كردن با آن شرك و ياد دادنش بكسى گناه كبيره هلاك كننده است و سلام كردن بر كسيكه بازى كند گناه است و كسيكه دست درميان آن گرداند چنان است كه دست درميان گوشت خوك گرداند و كسى كه نظر بسوى آن كند چنان است كه بفرج مادر خود نظر كند.
این جمله از امام جعفر صادق هست و منبع ان حلیه المتقین علامه مجلسی است
این کتاب حتی توسط مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن بر روی اینترنت گذاشته شده
میخواستم صحت این حدیث را بدونم چقدره؟؟؟
http://ketaab.iec-md.org/helyatolmottaqin/helyatolmottaqin_majlesi_15.html پاراگراف 14 را بخونید
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز



شب قدر است بیا قدر بدانیم کمی
خانه دل ز گناهان بتکانیم کمی
شعله افتاده به ملک دلم از فرط گناه
دوست را از دل این شعله بخوانیم کمی
روح را صیقل آیینه دهیم از دل و جان
آه را تا ملکوتش برسانیم کمی
عهد بستیم و شکستیم بسی کاش! که ما
بر سر عهد وفادار بمانیم کمی
پوشه از بار گناهان شده پر حجم بیا
رمضان است به آتش بکشانیم کمی
نگذاریم زبانه بکشد دوزخمان
بنشینیم و به اشکش بنشانیم کمی
بنشانیم نهالی به امید ثمری
چشمه از چشم به پایش بدوانیم کمی
و ارادت بنماییم و بگوییم " الغوث "
ناله را تا به فلک باز رسانیم کمی

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


شب قدر
شب قدر است امشب مست مستم‌ ای خدا با تو
شدم تا مست دانستم كه هستم ای خدا با تو

در این خلوت تو من یا من تو، انصاف از تو می‌خواهم
تو با من مست یا من مست هستم ای خدا با تو

مخواه از من كه هرگز راه عقل و عافیت پویم
كه من دیوانه از روز الستم ای خدا با تو

دویدم سال‌‌ها اما به دور افتادم از كویت
چو افتادم ز پا در خود نشستم ای خدا با تو

سر از خاك زمین تا برگرفتم عشق ورزیدم
ولی آزاد از هر بند و بستم ای خدا با تو

تو هر جا جلوه كردی من تو را دیدم پرستیدم
به هر صورت جمالی می‌پرستم ای خدا با تو



 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

اختیار انسان و شب قدر

آنچه از مجمــوع مباحث به دست می‌آید این است كه با ملاحظـه آیـات و روایـات و دریافت‌ها و مشاهدات، اطمینان كامل پیدا مى‌كنیم كه شب قدر هیچ گونه منافاتى با اختیار انسان ندارد و یقیناً، او در مقـدرات و سرنوشتى كه در شب قدر برایش رقم مى‌خورد موثر است؛ حتى مى‌شود گفت كه نقش اصلى را به خود انسان سپرده‌اند تا آنچه بخواهد براى فردا رقم بزند.

ادله‌اى كه نقش انسان را در مقدرات شب قدر ثابت مى‌كند به شرح زیر تقدیم مى‌گردد:


1- حالات و دریافت‌هاى شخصى

كسانى كه اهل دعا و راز و نیاز و اهل شب قدر هستند، نقش خویش را در شب قدر به خوبى دریافته‌اند. گاهى این حالات آن چنان ژرف و تاثیرگذار است كه تا شب قدر آینده و بلكه تا آخر عمر، در همه افكار، اخلاق، كردار و رفتار شخص رخنه كرده و آن را در یك خط و سیر معنوى قرار مى‌دهد. دیگرانى هم كه به این حد از معنویت راه پیدا نمى‌كنند، به فراخور حال خود از مجالس و محافل و شب زنده داری‌های شب قدر بهره‌بردارى كرده و فیض معنوى مى‌برند. ریشه اصلى این دگرگونى‌ها و حالات، به خود افراد برمى‌گردد و این كه تا چه حد خود را آماده بهره‌بردارى از بركات شب قدر و فضیلت‌هاى آن كرده باشند. اگر معنویاتى كه در شب قدر نصیب انسان شده و در زندگى آن‌ها تحولى آفریده، هیچ ارتباطى با آنان نداشته باشد و تنها به خدا و فرشتگان و نویسندگان مربوط باشد كه هر چه بخواهند، براى هر كس بدون ملاحظه حالاتش تقدیر كنند در این صورت مقتضاى حكمت و مصلحت این است كه یا به هیچ كس هیچ ندهند و یا آنچه مى‌دهند، به همه یكسان و على السویه بدهند؛ در حالى كه ما مى‌دانیم همه بركات خداوندى در شب قدر براى بندگان سرازیر مى‌گردد و با اختلاف و تفاوت به آنان داده مى‌شود؛ پس نتیجه مى‌گیریم تنها دلیل این تفاوت، كارها و اعمال و میزان تلاش خود بندگان است و بس. نتیجه این كه یكى از راه‌هاى رسیدن به این كه آیا افراد در مقدرات منتخب قدر، صاحب نقش هستند یا نه، این است كه ببینیم چه اندازه دگرگونى در همین شب با بركت در آنان ایجاد گشته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

2- شناساندن شب قدر

خداوند تبارك و تعالى با نزول سوره‌اى خاص، شب قدر را به مردم معرفى فرموده است. در دو آیه این سوره مباركه فرموده است: قرآن در شب قدر نازل شده و فرشتگان در آن شب فرود می‌آیند. سپس افزوده است: شب سلامت است. و فرموده است: عمل صالح در او، برابر با عمل صالح در طول هزار ماه است. فردى به امام باقر علیه السلام عرض كرد: مراد و مقصود از این كه شب قدر بهتر از هزار ماه است چیست؟ حضرت فرمودند: "والعمل الصالح فیها من الصلاة والزكاة و انواع الخیر خیر من الف شهر لیس فیها لیلة القدر" (1)؛ كار شایسته از قبیل نماز و زكات، صدقات و انفاقات و انواع خوبى‌ها در آن شب برتر از هر كار شایسته‌اى است كه در مدت هزار ماه كه شب قدر در آن نیست، انجام شود. اگر كارهاى نیك بندگان و چند برابر پاداش آن تاثیرى در مقدرات و سرنوشت افراد در شب قدر ندارد، از گفتن و دانستن آن چه سودى عاید بندگان مى‌شود؟ اگر نزول قرآن در شب قدر و بیان كردن این مطلب، سود و زیانى را متوجه هیچ كس نمى‌كند، چه انگیزه‌اى در اعلام این شب نهفته است؟ اگر دانستن نزول فرشتگان، در نتیجه تلاش افراد سودمند نباشد، چرا باید مردم در جریان آن باشند و دانستن آن چه گره‌ای از كار بندگان مى‌گشاید؟ مى‌دانیم كه كار بیهوده حتى از افراد عادى و معمولى پسندیده نیست، چه رسد به پروردگار آسمان و زمین كه هیچ كارى را بدون حكمت و مصلحت انجام نمى‌دهد. حكمت معرفى شب قدر به عنوان شبى كه قرآن در آن نازل شده و شبى كه مقدرات در آن سامان داده مى‌شود، این است كه بنده سرنوشت و مقدرات خویش را به قرآن پیوند بزند و آن را سرمشق و سرچشمه فكر و عمل خویش قرار بدهد، اگر كردارش موافق با قرآن و در جهت آن باشد، عمل كننده به آن سعادتمند است و اگر خداى نكرده مخالف با قرآن باشد، فاعل آن شقى خواهد بود.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

3- اجماع و سیره مسلمانان

مى‌دانیم كه همه دانشمندان اسلام و مسلمانان از هر فرقه و گروهى، بر اهمیت شب قدر و احیاى آن تاكید فراوان دارند و به شب زنده‌دارى آن شب، اهتمام مى‌ورزند. نقل شده كه یكى از دانشمندان بزرگ اسلام، براى این كه شب قدر را درك كند، یك سال تمام یعنى حدود 357 شب، از سر شب تا به صبح شب زنده‌دارى كرد.(2) این همه اقبال و توجه به تشكیل اجتماعات با شكوه براى خواندن دعا و مناجات و راز و نیاز و تضرع و ابتهال، همراه گریه و زارى و استغفار، برخاسته از یك واقعیت انكارناپذیر است و آن دخالت انسان‌ها در سرنوشت خودشان است.

4- سفارش امامان دین بر احیاى شب قدر حتى در حال بیمارى

امام صادق علیه السلام به ابوبصیر مى‌فرماید: "وصل فى كل واحده منهما مئة ركعه"؛ در هر یك از دو شب بیست و یكم و بیست و سوم صد ركعت نماز بخوان "و احیهما ان استطعت الى النور"؛ تا مى‌توانى آن دو شب را تا سپیده صبح شب زنده دارى كن "واغتسل فیهما"؛ در آن دو شب غسل كن. ابوبصیر عرض كرد اگر نتوانستم ایستاده نماز بخوانم؟ فرمودند: نشسته بخوان. اگر باز هم نتوانستم؟ خوابیده بخوان.

اگر باز هم نتوانستم؟ ایرادى ندارد كه سر شب كمى بخوابى و باقى مانده شب را، به هر نحوى كه مى‌توانى به عبادت بپردازى، چون در ماه رمضان، درهاى آسمان گشوده است، شیطان‌ها در زنجیرند و اعمال مومنان پذیرفته مى‌شود. از حدیث فوق، مى‌توان تاثیر فراوان كارهاى انسان را بر سرنوشت او ارزیابى كرد. مى‌بینیم ابوبصیر كه یك راوى زبردست و كار كشته در فن روایت است، با پیش بردن مرحله به مرحله سوال‌ها در صدد آن است كه ژرفاى شب قدر و اهمیت عمل در آن شب را به دست آورد؛ امام هم، چنان بر اهمیت عبادت در شب قدر پافشارى مى‌فرمایند كه رضایت نمى‌دهند بنده حتى اگر بیمار باشد، از نتیجه اعمال صالح خویش محروم گردد. نكته در خور توجهى كه تاثیر انسان را مشخص مى‌كند، جمله پایانى امام است كه آن را به عنوان ریشه و علت تاكید و تشویق بر عمل صالح بیان فرموده‌اند؛ آنجا كه فرمودند: "و تقبل اعمال المومنین"؛ اعمال مومنان در شب قدر پذیرفته مى‌شود. (3)
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


5- تشویق زیاد به دعاهاى ماثور و راز و نیاز


مى‌دانیم كه دعاهاى شب قدر، از طولانى‌ترین و پر محتواترین دعاهاست؛ دعاهایى مانند "جوشن كبیر"، "ابوحمزه ثمالى" و امثال آنها، كه اگر با حال و توجه خوانده شود، مایه انقلاب و دگرگونى روحى است، ادعیه‌اى كه انسان را با دریایى از معارف آشنا مى‌كند. انسان با خواندن دعا از یك طرف، با یادآورى لطف، گذشت، كرم، رحمت و بخشش بى‌پایان خداى مهربان او را در كنار و دستگیر خویش مى‌بیند و نور امید در دلش مى‌درخشد و از دیگر سو، با یاد آوردن سختى‌هاى جان كندن، تنگى و فشار قبر، گرفتارى‌هاى عالم برزخ، حساب و كتاب فرداى قیامت، شعله‌هاى دردناك و سوزان دوزخ و حسابرسى دقیق در صحراى محشر، تمام وجودش، سرشار از ترس و نگرانى گردیده و آنچه عیش و نوش است فراموش كرده و گذشته خود و آنچه بوده و كرده است را با آنچه باید باشد مى‌سنجد و زیانى كه در گذشته متوجه وى شده است را در مى‌یابد و علاوه بر شك و تردیدى كه نسبت به راه و روش نامطلوب خویش پیدا مى‌كند، ندامت سراسر وجودش را پر كرده و تصمیمى سرنوشت ساز مى‌گیرد و مسیر زندگى‌اش را دگرگون مى‌كند. اگر هم به این مرحله نرسد، لااقل بر كردار خود بیشتر مواظبت خواهد داشت؛ زیرا بیم و امیدى كه دستاورد شب قدر است در مراحل زندگى به یارى‌اش مى‌شتابد. در مقابل، اگر كسى از دعا رو برگرداند و شب قدر را هم به غفلت سپرى كند، در همان جمود و غفلت، زندگى را به پایان خواهد برد و سرنوشتى شقاوت بار در انتظارش مى‌باشد. از گفتار فوق، این نتیجه به دست می‌آید كه در واقع خود انسان وارد مسیر سرنوشت خویش گشته و آن را تغییر مى‌دهد. گاهى براى پیمودن مسیر مقدرات، بر بال دعا و گاه بر بال عمل مى‌نشیند؛ گر چه دعا هم نوعى عمل محسوب مى‌شود. بنابراین،
دعا در شب‌هاى قدر كه یك كار اختیارى است منشا اثر است و در سرنوشت افراد دخالت دارد؛به همین دلیل به آن سفارش اكید شده است. علاوه بر سفارش شفاهى بزرگان دین و علماى اسلام به خواندن دعاها در طول سال، در شب‌هاى قدر تاكید بیشترى بر این امر شده است؛ پس حتما منشا اثر است وگرنه كار لغو و بیهوده از بزرگان سر نمى‌زند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

6- نكوهش بهره نبردن از شب قدر

پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: "من ادرك لیلة القدر، فلم یغفر له فابعده الله" (4)؛ از خداوند به دور باد و نفرین بر كسى كه به شب قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزیده نشود. با این حدیث نقش انسان در تعیین سرنوشت خود واضح‌تر مى‌گردد و معلوم مى‌شود كه بدبختى و شقاوت مقدر در شب قدر، نتیجه كار خود بندگان است وگرنه از نظر منطقى با توجه به شان و مقام پیامبر گرامى صلی الله علیه و آله قابل قبول نیست كه آن بزرگوار به خاطر انجام ندادن كارى بى اثر و بى‌خاصیت، سهل انگاران را نكوهش و مذمت فرمایند. "انس بن مالك" از پیامبر اكرم نقل كرده كه فرمودند: "ان هذا الشهر قد حضركم"؛ ماه مبارك به شما رو آورده است. "و فیه لیلة خیر من الف شهر"؛ در این ماه شبى است كه برتر از هزار ماه است. "من حرمها فقد حرم الخیر كله"؛ هر كس از فیض شب قدر محروم گردد، از تمام خیرات بى‌نصیب مانده است. "ولا یحرم خیرها الا محروم" (5)؛ و محروم نمى‌ماند از بركات شب قدر، مگر كسى كه خویشتن را محروم كرده است. روایات، بعضى از گناهان را مانع بهره‌بردارى گناهكار از شب قدر دانسته‌اند، از جمله آن كارها میخوارگى یا "دایم الخمر" بودن و نیز آزار پدر و مادر است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

7- شب قدر مكمل اعمال صالح

یكى از دلایل تفضل شب قدر به امت اسلام، كامل و پر كردن پیمانه اعمال صالح مسلمانان و جبران كمبودهاى آنان است، تا با دستى پر، این جهان را ترك كنند. پیش از این گفتیم كه امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه شریفه "لیلة القدر خیر من الف شهر" فرمودند: مراد این است كه انجام كار خوب در آن شب برابر عمل صالح در طول هزار ماه است. روایتى نیز از امام باقر علیه السلام وارد شده، در پاسخ به این پرسش كه چرا شب قدر به وجود آمده و به عبارت دیگر فلسفه شب قدر چیست؟ ایشان مى‌فرمایند: "و لولا ما یضاعف الله للمومنین، لما بلغوا ولكن الله عزوجل یضاعف لهم الحسنات"؛ اگر خداوند كارهاى مومنان را چند برابر نكند به سر حد كمال نمى‌رسند، اما از راه لطف كارهاى نیكوى آن‌ها را چند برابر مى‌فرماید تا كاستى‌هایشان جبران شود. از این روایت و روایت قبلى به خوبى مى‌توان فهمید كه مبنا و اساس، عمل صالح خود بنده است؛ هنگامى كه یك عمل صالح معمولى با زمانى پر بركت و مقدس همراه گردد، از ارزشى چند برابر برخوردار مى‌شود و گاه همراه شدن یك عمل صالح با ولایت و اعتقاد و امامت مى‌تواند انسان را به اوج شرافت برساند؛ پس، راز سعادتمند شدن انسان‌ها در شب قدر، عمل اختیارى صالحى است كه با عنایت خداوند، بركت یافته و چند برابر مى‌شود. در روایات به پاره‌اى از اعمال سفارش شده كه نتیجه ویژه آن در شب قدر نهفته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

8- نتیجه بخش بودن بعضى از اعمال در شب قدر

- نماز .

"انس بن مالك" از پیامبر گرامى صلی الله علیه و آله روایت كرده كه فرمودند: "من صلى من اول شهر رمضان الى آخره فى جماعة فقد اخذ بحظا من لیلة القدر" (6)؛ كسى كه از اول تا آخر ماه مبارك، در نماز جماعت حاضر شود، بهره‌اى از شب قدر نصیبش شده است.


- افطارى دادن با مال حلال.

"ابو شی ابن حیان" از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نقل كرده كه فرمودند: "من فطر صائما فى شهر رمضان من كسب حلال صلت علیه الملائكة و لیالى رمضان كلها و صافحة جبرائیل(ع) لیلة القدر و من صافحة جبرائیل(ع) یرق قلبه و تكثر دموعه..." (7)؛ كسى كه با مالى كه از راه حلال به دست آورده، روزه‌دارى را افطار دهد، در تمام شب‌هاى رمضان فرشتگان بر او درود فرستند و جبرئیل در شب قدر با وى مصافحه كند، نشانه مصافحه جبرئیل آن است كه دل مصافحه شونده نرم و اشكش جارى مى‌شود.

- صدقه

درباره امام زین العابدین علیه السلام آمده است.

"كان اذا دخل شهر رمضان تصدق فى كل یوم بدرهم فیقول: لعلى اصیب لیلة القدر" (8)؛ در هر روز ماه مبارك یك درهم صدقه مى‌دادند، آن گاه مى‌فرمودند: شاید با این كار، شب قدر را دریابم و از آن بهره گیرم. "عبدالله بن مسعود" روایت مى‌كند كه شبى رسول خدا از نماز عشا فارغ شد، مردى از میان صفوف برخاست و گفت: اى مهاجران و انصار، مردى غریبم و بر هیچ چیز قدرت ندارم. مرا طعامى دهید. رسول خدا گفت: اى فقیر، ذكر غریب مكن كه دل مرا اندوهگین ساختى. بعد از آن فرمودند: غریبان چهار قسمتند:
1- مسجدى كه در میان قومى باشد كه در آنجا نروند و نماز نخوانند.
2- مصحف و قرآنى كه در خانه‌اى باشد و مردم آن خانه از آن تلاوت نكنند.
3- عالمى كه در میان جماعتى باشد و ایشان تفقد وى نكنند و از او مسایل دینى سوال نكنند.
4- اسیران اهل اسلام كه در میان كفار باشند.
پس فرمود: كیست كه موونه و غذاى این مرد را كفایت كند تا در فردوس اعلا خدا او را جاى دهد؟ حضرت على علیه السلام برخاست و دست سائل را گرفت و به حجره فاطمه زهرا علیهاالسلام رفت و گفت: اى دختر رسول خدا، در كار این میهمان نظرى كن. حضرت زهرا فرمود: در خانه طعام اندكى موجود است و حسن و حسین گرسنه‌اند و شما روزه دارید و آن طعام یك نفر را بیشتر كفایت نمى‌كند. على علیه السلام فرمود: آن را حاضر كن.
فاطمه علیهاالسلام طعام را پیش آورد. حضرت امیر آن طعام را پیش میهمان نهاد و با خود گفت كه اگر من از این طعام بخورم میهمان را كافى نباشد و اگر نخورم سبب خجالت میهمان شود، پس دست دراز كرد به سوى چراغ و چنان نشان داد كه چراغ را اصلاح مى‌كنم و آن را خاموش كرد و فاطمه علیهاالسلام را گفت در روشن كردن چراغ دیگر تعلل كن تا میهمان از خوردن غذا فارغ شود و خود حضرت دهان را مى‌جنباند تا مهمان تصور كند كه على غذا مى‌خورد. و چون میهمان از غذا خوردن فارغ شد فاطمه علیهاالسلام چراغ را آورد و طعام همچنان برجاى بود. امیرالمومنین فرمود: اى فقیر، چرا طعام خود را نخوردى؟ گفت: سیر شدم؛ پس على، فاطمه، حسن، و حسین علیهم السلام و فضه و همسایگان از آن طعام خوردند و هنوز باقى بود. (9)
 

Similar threads

بالا