مشاوره ي گياه پزشکي

گلابتون

مدیر بازنشسته
ممنون گلي جان از حضور گرمت به همه جا رونق ميدي :w11:
اميدوارم اينجور كه ميگي باشه ........اما كرمها و سوسكهاي باغچه من حوصله ندارن صبر كنن امتحانات تموم بشه.....حالا ديگه تمام اون كرمها تبديل به سوسكهاي بالدار ريزي شدن كه ديگه امونم رو بريدن نميدونم باهاشون چيكار كنم :weirdsmiley::w06:

حضور جناب مهدوي رو هم كه ما با تشكراتشون احساس ميكنيم :w46::w20:
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
سلام گلابتون جان
گلرخ جان جوابهای خوبی به شما میدن. اینه که وقتی جوابی خوب هست طبیعیه که اظهار نظر زیاده دیگر بیهوده هست.
فقط اینرا برای شما مینویسم که بدانید سایرین هم به نوشته های شما علاقمند هستند و آنرا میبینند.گلرخ جان هم که متخصص هستند و جواب شما را داده اند.
مع الوصف از قول آقای مهندس علی درویش زاده براتون عینا نقل میکنم=

اين حشره طول يك نسل را در 3 سال طي مي‌كند. در شريط مساعد تغذيه‌اي و خاك مي‌تواند يك نسل را در طي دو سال بگذراند. زمستان را به صورت لارو به سر مي‌برد و در بهار سال سوم قبل از آنكه وارد مرحله شفيرگي شود يك محفظه گلي براي خود درست مي‌كند و در آنجا تبديل به شفيره مي‌شود (در برخي موارد خانه شفيرگي ساخته نمي‌شود). دوره شفيرگي 17 تا 24 روز مي‌باشد.حشرات كامل از دهه سوم خردادماه تا دهه سوم مردادماه بسته به شرايط محيطي منطقه ظاهر مي‌گردند. اوج خروج معمولاً در تيرماه است. حشرات كامل براي خروج در خاك سوراخهايي ايجاد و خارج مي‌شوند. سپس از برگ درختان مثمر و غيرمثمر تغذيه مي‌نمايند. تمام فعاليت‌هاي حياتي، تغذيه، جفت‌گيري و تخمريزي در غروب و اوايل شب انجام مي‌گيرد.

در روز حشرات كامل بدون هيچ فعاليتي در لابه‌لاي شاخ و برگ درختان و جاهاي امن به سر مي‌برند. جفت‌يري در اوايل شب و اغلب در روي شاخه‌ها انجام مي‌شود. تخمريزي معمولاً چند روز (معمولاً 4 روز) بعد از جفت‌گيري انجام مي‌شود. حشره كامل مادهبا پاهاي جلويي خود زير خاك رفته و در منطقه‌اي مناسب كه غذاي كافي براي لاروسن اول وجود دارد تخم‌ريزي مي‌كند. تخم‌ها به صورت انفرادي يا دسته‌هاي تا شش عددي در عمق صفر تا 12 سانتيمتري خاك گذاشته مي‌شود. دوره جنيني يا Incobation period در منطقه كرج و شهريار 30 تا 35 روز است. حشره داراي 3 سن لاروي است. لارو سن اول از مواد هوموسي يا ريشه علفهاي هرز و سنين دو و سه لاروي از ريشه درختان تغذيه مي‌كنند. لارو در خاكهاي مرطوب فعاليت بيشتري دارد. فعاليت اين حشره در سطح باغ لكه‌اي است.



مبارزه
1ـ جمع‌آوري حشرات كامل از اواخر بهار به بعد

الف‌ـ جمع‌آوري حشرات در صبح زود بوسيله تكاندن درختان

ب‌ـ جمع‌آوري حشرات كامل با كمك نور چراغ

2ـ از بين بردن علف‌هاي هرز سطح باغ از علف‌هاي هرز يكساله و چند ساله چون منبع غذايي خوبي براي لاروهاي سن اول است.

3ـ شخم زمستان و جمع‌آوري لاروها در اسفندماه

4ـ مبارزه شيميايي با استفاده از ديازينون (3 تا 3.5 ليتر) و پودر وتابل ليندين 10 كيلو در هكتار به طريق محلول پاشي پاي درخت در اوايل بهار و اوايل تابستان. بهتر است بعد از ریختن محلول پای درخت آبیاری سبکی نیز انجام شود.

5ـ امروزه از باكتري Bacillus popilliae بر عليه اين آفت استفاده مي‌كنند كه باعث بوجود آمدن بيماري شيري (Milky disease) در لاروها مي‌شود.

6ـ قارچ Metarrhizium anisopliae نيز روي لاروها تأثير دارد


امیدوارم بردتون بخوره.موفق باشید.
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
ببخشید اولش جا موند!
کرم سفید ریشه

Polyphylla ollivieri

(Lep: Scarabaeidae)

اين حشره در اكثر مناطق ايران وجود دارد و از ريشه گياهان مختلفي تغذيه مي‌نمايد. از اين جهت مي‌توان به گيلاس، گلابي، سيب، به، هلو، گوجه، آلو، زردآلو، آلبالو، انار، مو، تاج خروس وحشي، گونه‌هاي Chenopodium، خيار، بادمجان، لوبياسبز، كدو، سيب‌زميني، ياس بنفش، برگ بو، برگ نو، گلايول، چمن، تبريزي، بيد و نارون اشاره نمود.
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام امين جان ممنون كه به نوشته هاي من توجه داريد و لطف فراوان نموديد كه پاسخ داديد .....اين مسلم است كه سركار مهندس گلرخ جان هميشه حامي من بوده و تازه واري مثل منو تنها نگذاشته ....و در تخصص ايشون و شما وديگران بنده شكي ندارم و هميشه سپاسگزارم:heart::heart::heart:
اما.........مشكل من يكي دوتا نيست اگه صفحه قبلي رو ملاحظه كنيد سوالات من خيلي زياده و هنوز پاسخي دريافت نكردم البته اجباري در كار نيست و دوستان لطف ميكنند اگر هم پاسخي ميدن ....اما بايد با اين مطلب كه فرمودين كه پاسخ اضافه بيهوده گويي است مخالفت كنم ...چون به قول بزرگان در هر سري فكري هست و اينجور كارها خودتون بهتر از من ميدونيد كه بيشتر تجربي هستش .......:sweatdrop::sweatdrop::sweatdrop:


به هر حال شرمنده فرمودين عزيز جان به خاطر توجه و بذل محبتتون هم شما و هم گلرخ جان عزيزم :w17:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام افسون جون مرسي خانومي تشريف آوردين .....من سوالاتم زياده اگه به صفحه قبل مراجعه بفرماييد همه سوالاتم رو ميتونيد بخونيد ....لطف ميفرماييد اگر پاسخگو باشيد ....گلرخ جون و امين جان كه شرمنده ميكنن .....شما هم لطف كنيد ممنون ميشم :redface:

يك نمونه از سوالاتم رو برات باز نويسي كردم .:confused:


‌‌‌‌‍‍‍:::آيا كود كلسيم و فسفر براي افزايش رنگ ميو ه ها در توت فرنگي و گوجه مناسب است ؟ اگر مناسب هست لطفا طريقه و زمان استفاده از آن را برايم توضيح دهيد
2:::براي مباره با علف هرز يولاف يا جودوسر بايد چه كرد ؟
3:::براي از بين بردن كرم ريشخوار البته اگه درست تشخيص داده باشم ...سفيد - بند بند غير مجزا- از سر و ته باريك - شبيه ميگو - با حركتهاي داخل بندي - چه بايد بكنم ؟
4::: براي از بين بردن علف هرز مرغ كه لابلاي سبزيجات باغچه روئيده فقط مبارزه فيزيكي بايد انجام داد يا راه ديگري هم دارد ؟
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
توت فرنگی گیاهی است که د‌ر خاک‌های مختلف تقریبا سازگار است. با این وجود‌ خاک‌های عمیق نرم با بافت شنی رسی را ترجیح می‌د‌هد‌. بهترین PH مناسب برای توت فرنگی ۵/۵ تا ۵/۶ است. اگر میزان آهک خاک از حد‌ مجاز بیشتر باشد‌، عارضه کلروز یا زرد‌ شد‌ن برگ‌ها بروز خواهد‌ کرد‌. از لحاظ آب و هوا د‌ر شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول د‌هی مناسب خواهد‌ د‌اشت. د‌ر شرایط گرم و مرطوب باید‌ آب کافی د‌ر اختیار گیاه قرار گیرد‌ و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب شود‌. د‌ر ارتفاع ۴۰۰ تا ۸۰۰ متری از سطح د‌ریا می‌تواند‌ رشد‌ مناسبی د‌اشته باشد‌. نیمه مقاوم به سرما است و بد‌ون پوشش کاه و کلش می‌تواند‌ تا ۵ـ د‌رجه سانتی گراد‌ را تحمل کند‌ ولی با پوشش ویژه تا ۱۸ـ د‌رجه سانتی گراد‌ مقاوم است. سطحی بود‌ن ریشه‌ها که معمولا تا عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری خاک توزیع می‌شود‌، گیاه را حساس به کم آبی می‌کند‌. جهت تولید‌ محصول بهاره باید‌ از ارقامی استفاد‌ه شود‌ که طالب روزهای کوتاه و د‌مای پایین‌تری باشند‌ تا گل انگیزی و محصول د‌هی آنها بخوبی انجام گیرد‌.
د‌ر ارقام ۴ فصله، کوتاهی یا بلند‌ی روز و همچنین پایین و بالا بود‌ن د‌رجه حرارت زیاد‌ مطرح نیست و این گروه از توت فرنگی‌ها معمولا د‌ر شرایط مختلف به راحتی گل می‌د‌هند‌.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
در خاکی که برای کاشت توت فرنگی در نظر گرفته می شود. باید قبل از شخم زدن مقداری کود فسفره و پتاسی اضافه نمود سپس آنرا شخم زد. با این کار کودها به عمق و داخل خاک فرستاده می شود تا بهتر در اختیار ریشه ها قرار گرفته، جذب گیاه شود. قدرت نفوذ کود پتاسی بویژه کود فسفر به داخل خاک خیلی کم است. بر عکس آنها کودهای ازته خیلی راحت و اغلب سریع به داخل خاک نفوذ کرده، در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد در فصل بهار 300 کیلو اوره در هر هکتار 300 کیلو سوپر فسفات و 300 کیلو سولفات پتاس به خاک اضافه می کنند. و در فصل پائیز 300 کیلو سوپر فسفات برای هر هکتار و 300 کیلو سولفات پتاس در هر هکتار به خاک اضافه می شود. همراه با کودهای شیمیایی می توان کود حیوانی یا کمپوست را هم روی زمین ریخته آنگاه با یک شخم همه آنها را به داخل و عمق خاک منتقل کرد. مقدار آن برای کود گاوی کهنه پوسیده 60 تا 80 تن در هکتار می باشد. تاریخ و فواصل کاشت در زمین اصلی گیاه را با فاصله 25×50 سانتی متر می کارند.
 

الهه_م

عضو جدید
سلام دوستام
من یه مقاله راجع به مرفولوژی برگ میخواستم کسی داره؟
ممنون میشم اگه بزارید:gol:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
گلرخ جان ممنون از اطلاعاتي كه دادي اما منظور من رنگدهي در توت فرنگي و گوجه فرنگي است:redface:
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
سلام جناب مهندس مهدوي
من توي حياط خونه يه درخت خرمالو دارم كه ميو هاي زيادي داده خوشبختانه ;)اما متاسفانه همه ميوه هاي آن كه بصورت چاغاله هستند در حال ريزش هستند همينطور برگهاي آن كه زرد ميشوند حالا نميدونم علتش چيه فقط به عنوان پيشگيري كمي از محلول قطره طلا مخلوط با آب به پاي درخت ريختم اما اگر براي جلوگيري از اين ريزش مرا راهنمايي كنيد كمال امتنان را خواهم داشت .

سئوال بعدي اينكه : يك گلدان اسپيديسترا دارم كه از زمستان به بعد اصلا برگ اضافه نكرده و يك مارانتا دارم كه برگهاي جديد آن سرحال و خوب هستند اما خيلي خيلي كوچك بوجود مي آيند و لبه هاي آن به سرخي ميزند . متشكر ميشم كه پاسخ دهيد .

قبلا از اينكه زياد سوال ميكنم عذرخواهي ميكنم اما من با يه دنيا سوال وارد اين سايت شدم ..........شرمنده:redface:
سلام
متاسفانه نمیدونم چرا صفحات فروم در اغلب مواقع برای من باز نمیشه و همش ارور میده و یا خیلی کند باز میشه و بعد ارور میده!اینه که اگه از بحث عقب هستم پوزش میخواهم.
در واقع این حالتی که در مورد خرمالوتان اشاره کردید یک حالت خیلی شایع هست چون خرمالو زیاد گل میدهد و در صورت مناسب بودن شرایط( گرده افشانی و آب و هوایی ووو) اکثر این گلها به میوه های جوان تبدیل میشن اما اگه شرایط تغذیه ای گیاه مناسب نبوده باشد ، درخت تنها اون مقداری از میوه های جوان را نگه میدارد که میتواند تغذیه کند و بقیه میوه ها را از دست میدهد. این کاری که شما کرده اید و کود داده اید در واقع بهترین کاری بوده که میتونسته انجام بشه.اما لازمه بدونید که تغذیه مقطعی فقط میتونه بحران رو طی بکنه و بهتر هست نسبت به افزودن مواد غذایی ( کود حیوانی و بیو وشیمیایی)به خاک اقدام کنید که باعث تقویه بنیه کلی گیاه و در نتیجه توانایی بار آوری بیشتر ( نگهداری میوه های بیشتر)درخت خواهد شد.
نکته دوم اینه که خرمالو مشخصا نسبت به زهکشی مناسب خاک بسیار حساس هست و یکی از تظاهرات بارز نا مناسب بودن زهکش رو با ریزش میوه های جوان نشون میده.
در موردبرگ عبایی تون هم خوب افت رشد در طول زمستان بسیار طبیعی هست و انشالله برطرف میشه.
موفق باشید.
امین رخ
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام گلی جون.
من یه چیزایی پیدا کردم امیدوارم به دردت بخوره.
در مورد علف هرز یولاف یا جو دو سر:
تعداد زیادی سم هست که می تونی استفاده کنی البته من اینا رو تو شرایط مزرعه میگم ولی احتمالا با یه درصد کمتر برای جای دیگه هم میشه استفاده کرد.
علفکش هایی که بیشتر از بقیه استفاده دارند:
تاپیک :
بر علیه یولاف وحشی ، دم روباهی و خونی واش
زمان مصرف در مرحله 2-4 برگی علف هرز تا اواسط پنجه زنی گندم
میزان مصرف 0.9 - 0.6 لیتر
سمپاشی در مراحل اولیه رویش و برای کنترل بهتر یک هفته فاصله با تو فور دی
پوما سوپر:
بر علیه یولاف وحشی ، دم روباهی و خونی واش
زمان مصرف در مرحله 2-4 برگی علف هرز تا اواسط پنجه زنی گندم
میزان مصرف 1.5 - 0.8 لیتر
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آونج :
بر علیه یولاف وحشی
زمان مصرف از مرحله 3 برگی یولاف تا اواخر پنجه زنی
میزان مصرف 4 یتر
در هوای سرد ممکن است باعث زردی گندم و جو شود.
ایلوکسان:
بر علیه چچم و یولاف وحشی
زمان مصرف مرحله 2-4 برگی گراسها
میزان مصرف 3 - 2.5 لیتر
سافیکس :
بر علیه یولاف وحشی ، جو خودرو و جو وحشی
زمان مصرف در مرحله تشکیل 1-2 بند ساقه در گندم
میزان مصرف 6-5 لیتر
ده روز فاصله با مصرف توفوردی باشد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گراسب :
بر علیه خونی واش و یولاف وحشی
زمان مصرف مراحل اولیه رویش برگها
میزان مصرف 3 - 2.5 لیتر
این سم غیر قابل اختلاط با توفوردی وگرانستار است.در بعضی شرایط نا مساعد مانند غرقاب بودن زمین و برودت شدید هوا هنگام سمپاشی ممکن است باعث عوارض سوء روی گندم گردد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آپیروس :
این سم در قسمت باریک برگها بر علیه بروموس و یولاف و فالاریس و ... تاثیر داشته و اثر آن روی چاودار توقف رشد است.
شوالیه :
در باریک برگها بر روی فالاریس و یولاف تاثیر عالی دارد و روی بروموس توقف موقت رشو و روی لولیم بی تاثیر است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گلی جون من توی دوره کارآموزی دیدم که بیشترین مصرف رو دو سم تاپیک و گرانستار دارند.
البته این دو سمی که در آخر گفتم (آپیروس و شوالیه) به تازگی به بازار آمده و استقبال زیادی هم شده است.
از این دو سم برای علف هرز مرغ هم میشه استفاده کرد.ولی توی شرایط باغچه نمی دونم جواب بده یا نه
امیدوارم به دردتون خورده باشه.(در مورد مرغ یه نکته هست که دارای یه ماده سمی به نام گلوکوزید سیانوژنیک بوده و در صورت تعلیف یا چرای دام در مراتع آلوده امکان مسمومیت آنها وجود دارد.پس در باغچه هم باید مواظب بود.فکر کنم مبارزه مکانیکی یا فیزیکی بهتر باشه.)
دیگه اگه کم هست ببخشید.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کرم سفید ریشه :
Polyphylla olivieri COL . Scarabaeidae
این آفت بسیار پلی فاژ بوده و در روی انواع درختان میوه و گیاهان زراعی و غده ای از جمله سیب زمینی ایجاد خسارت می کند و در اکثر نقاط کشور یافت میشود.گونه های دیگر هم از این کرم در شمال ایران و سواحل مازندران انتشار دارد.
شکل شناسی حشره کامل :
حشره کامل حدود 40 30 میلیمتر طول داشته و عرض بدن آنها در عریض ترین قسمت تا 20 میلیمتر می رسد. شاخکها ده بندی است که در حشره ماده پنج بند انتهایی آن به صورت ورقه ای و در حشرات نر هفت بند آن به صورت ورق در آمده است. و این ورقه ها نسبتا بزرگ بوده و در وقع حرکت باز و بسته می شوند.در افراد ماده ورقه ها کوچک بوده و به صورت سر سنجاق دیده می شود.و بهترین وسیله تشخیص افراد نر و ماده است.
در ساق پای جلویی حشرات ماده سه خار یا دندانه و افراد نر دو عدد خار یا دندانه دارند. رنگ عمومی بدن قهوه ای تیره تا سیاه است که توده هایی از پولک های صدفی رنگ روی آنها را پوشانیده است.این پولک ها به صورت نوار یا لکه های سفید رنگ در سطح پشتی سر ، قفس سینه و بالپوشها نمایان می باشند.بدین ترتیب که یک نوار سفید از لبه عقبی قطعه زیر پیشانی و کناره های داخلی چشم های مرکب شروع می شود.و از دو طرف هر یک از نیمه های صفحه پشت پیش قفس سینه را دو قسمت می کند. به علاوه یک نوار سفید وسطی نیز پیش گرده را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند. د رهمه افراد سپرچه کاملا سفید به نظر می رسد.
تخم :
تخمها کم و بیش بیضی نزدیک به کروی به رنگ سفید صدفی و به صورت مجتمع دیده می شود.
لارو :
لاروهای تمام گونه ها از اسکارابیفرم هستند.بدین شکل که دارای پاهای سینه ای نسبتا قوی و بدن خمیده شبیه Cبوده و انتهای شکم آنها نسبتا بزرگ و متورم است . در روی آخرین نیم حلقه شکمی بدن دو ردیف مو مشاهده می شود که تعداد و طرز قرار گرفتن آنها در گونه های مختلف متفاوت هست . در این گونه موها به تعداد هفت جفت و در مقابل هم به صورت دو خط موازی قرار دارد.
این آفت ممکن است در داخل خاک و به خصوص در داخل کودهای دامی و خاک برگ دیده که البته اغلب مربوط به گونه های دیگر می باشند و عموما از مواد پوسیده گیاهی تغذیه می کنند.بنابراین هر کرم خمیده در خاک کرم سفید ریشه نیست و باید به مشخصات آنها توجه کرد.
شفیره :
لاروهای کامل قبل از مرحله شفیرگی گهواره بیضی شکل در خاک ردست کرده و در داخل آن تبدیل به شفیره می شوند.شفیره در نزدیکی سطح خاک ایجاد می شود.
خسارت :
پس از تفریخ تخمها لاروهای سن اول اغلب به ریشه گیاهان زراعی یکساله حمله کرده و حتی سنین بالای لاروی در روی گیاهان غده ای نظیر سیب زمینی و چغندر ایجاد خسارت می کند.معمولا سنین بالای لاروی این آفت به ویژه لاروهای سنین 2 و 3 به درختان میوه خسارت می زند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زیست شناسی:
زمستان را به صورت لاروهای 1 و 2 ساله در اعماق مختلف خاک به سر می برد. این کرمها اغلب دوره لاروی 2 تا 3 ساله دارند.حشرات کامل که معمولا در ماههای آخر بهار و اوایل تابستان مشاهده می شوند همگی شب پرواز بوده و اکثرا به خصوص نر ها در اطراف تله های نوری و چراغ جمع می شوند.حشرات نر قادر به تولید صدا بوده و در روزها روی تنه درختان و زیر کلوخه ها استراحت می کنند.ماده ها پس از جفتگیری تخمهای خود را در سطحه خاک ،شکافها و در ترکهای خاک قرار می دهند. دوره جنینی 2 تا 3 هفته بوده و لاروها پس از خروج وارد خاک شده و شروع به تغذیه از ریشه گیاهان مختلف مثله سیب زمینی می کنند. در سنین اول که جثه کوچکتری دارند نزدیک خاک زندگی کرده و از ریشه گندمیان می خورند و ولی در سنین بالا اغلب از ریشه های ضخیم مثله سیب زمینی و چغندر و درختان میوه مستقر شده و به شدت از آنها تغذیه می کن.لاروها در داخل خام به تناسب تغییر دما تغییر محل می دهند.در ماههای گرم در نزدیک سطح خاک و در زمستان به اعماق می روند.به همین لحاظ مبارزه شیمیایی پاییزه و زمستانه در مورد لاروها نتایج مطلوبی نمی دهد.
روشهای کنترل :
مکانیکی :
این مبارزه منحصرا محدود به جمع آوری و از بین بردن لاروها و حشرات کامل است.
زراعی :
شخم عمیق : برگرداندن خاک باعث انتقال لاروها به سطح خاک و نهایتا شکار آنها توسط پرندگان می شود.
بیولوژیکی:
د رمراحل مختلف دشمنان مختلف دارد. لاروها توسط پردگان ، جوندگان و جانوران شکار می شوند.تخمها غذای مناسبی برای مورچه ها هستن.لاروها مورد حمله میکروارگانیسمهای تک سلولی قرار می گیرند.زنبورها هم پارازیت خارجی لاروها هستن.کنه پارازیت هم روی لاروها فعالیت دارند.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گلی جون نمی دونم اینا به دردت خورد یا نه
من اینا رو داشتم برات نوشتم
البته قسمت مبارزه زیاده اگه خواستی بگو همشو برای بزرام ولی اینا مختصرش بود.
امیدوارم به دردت بخوره.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
افسون جان ممنون از اطلاعاتت امیدوارم این مطالب بتونه سوالا ی گلابتون رو جوابگو باشه .اما به نظر من اگه مساحت باغچه زیاد بزرگنیست بهتره مبارزه فیزیکی رو انجام بده و از سم زدن خود داری بشه چرا که هدف ما از کاشت سبزیجات و میوه جات تو خونه دشتن میوه هایی سالم و عاری از سم و هورمون هستش .
در مورد تغذیه توت فرنگی ، مطالب بالا رو نوشتم شاید که بتونی جوابت رو لابلای این صحبت ها پیدا کنی . در مورد رنگ پذیری میوه ها تا جایی که ذهنم اری میکنه کود پتاسیم موثر هستش و چون پتاسیم روی جذب کلسیم موثره پس شاید بتونه بصورت غیر مستقیم کلسیم روی رنگ میوه تاثیر داشته باشه .کلسیم بیشتر روی مقاوت میوه و استحکام دیواره سلولی و سفت دن میوه و مقاومتش روی بیماریهای قارچی موثره و فسفر روی شیرین شدن میوه .....

کود دهی باید کاملاً اصولی انجام بگیره چون جذب یکی منجر به عدم جذب دیگری میشه.

افسون جان راجع به کود های بازاری اطلاعاتی نداری؟ مثلاً قطره های تقویتی و...
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ببخشید دیر شد.اینم عکساش:





















عکسای اول حشره کامل هستن.سه تا عکسه آخری به ترتیب تخم ،لارو و شفیره هستن.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ممنون گلرخ جون
راستی اگه میشه بگو چه نوع کودی می خوای؟
منظورم اینه که کودهای ویتامینه می خوای یا چیزای دیگه؟
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ووووووووواي افسون جون تو ديگه كي هستي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قربون اون كاكل خوشگلت برم توپولي:confused:

بابا شرمندمون كردي تا به حال اينهمه اطلاعات در مورد يه موضوع نداشتم .....يه دفتر دارم به اسم دفتر طبيعت همه اين اطلاعات رو توي اون وارد ميكنم ...از عكسهاي قشنگي هم كه گذاشتي خيلي ممنونم :biggrin:
افسون جان از زحمتي كه كشيدي بي نهايت ممنونم و اميدوارم هميشه موفق باشي;)



افسون جان همونطور كه خودت و گلرخ جان فرموديد مبارزه فيزيكي فكر ميكنم بهترين راه حله .........راستي چندتا سوال
1)...در مورد مرغ اين سمييتش به دست انسان هم موقع كندن نفوذ ميكنه يا نه تاثيري نداره و فقط در موقع خورده شدن توسط حيوانات تاثير داره و آيا شامل مرغ و خروس هم ميشود :eek:؟؟

2)...اين خورده شدن ريشه گياهان كه ذكر كرديد آيا شامل تربچه و پيازچه هم ميشود ؟
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
گلرخ جان اطلاعاتت واقعا مفيد بود خانمي :smile:....پس به نظر شما من ميتونم از كود پتاسيم و كلسيم به فاصله استفاده كنم يعني در هر بار كود دهي از يكي از اين دو استفاده كنم .....البته الان كه از توت فرنگي هام گذشت اما در مورد گوجه فرنگي چطور ميشه استفاده كرد ..؟؟؟:surprised:
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام
متاسفانه نمیدونم چرا صفحات فروم در اغلب مواقع برای من باز نمیشه و همش ارور میده و یا خیلی کند باز میشه و بعد ارور میده!اینه که اگه از بحث عقب هستم پوزش میخواهم.
در واقع این حالتی که در مورد خرمالوتان اشاره کردید یک حالت خیلی شایع هست چون خرمالو زیاد گل میدهد و در صورت مناسب بودن شرایط( گرده افشانی و آب و هوایی ووو) اکثر این گلها به میوه های جوان تبدیل میشن اما اگه شرایط تغذیه ای گیاه مناسب نبوده باشد ، درخت تنها اون مقداری از میوه های جوان را نگه میدارد که میتواند تغذیه کند و بقیه میوه ها را از دست میدهد. این کاری که شما کرده اید و کود داده اید در واقع بهترین کاری بوده که میتونسته انجام بشه.اما لازمه بدونید که تغذیه مقطعی فقط میتونه بحران رو طی بکنه و بهتر هست نسبت به افزودن مواد غذایی ( کود حیوانی و بیو وشیمیایی)به خاک اقدام کنید که باعث تقویه بنیه کلی گیاه و در نتیجه توانایی بار آوری بیشتر ( نگهداری میوه های بیشتر)درخت خواهد شد.
نکته دوم اینه که خرمالو مشخصا نسبت به زهکشی مناسب خاک بسیار حساس هست و یکی از تظاهرات بارز نا مناسب بودن زهکش رو با ریزش میوه های جوان نشون میده.
در موردبرگ عبایی تون هم خوب افت رشد در طول زمستان بسیار طبیعی هست و انشالله برطرف میشه.
موفق باشید.
امین رخ[/


امين جان زحمت كشيدي آقاااا دير يا زود همين كه اومدين ...خوش تشريف آوردين ;)

در مورد خرمالو واقعا خيالم رو راحت كردين ممنون من بعد از حدود 2 هفته كه از محلول قطره طلا استفاده كردم ...مقداري هم از كود اوره استفاده كردم ...نظرتون چيه ؟؟؟:smile:
و اينكه اگه امكان داره يك روش خوب زهكشي رو برام توضيح بدين ممنون ميشم .من اطراف درخت را كمي با بيلچه زير و رو ميكنم و يا جايي دستم نميرسه با شن كش دنده بلند روي خاك ميكشم ...آيا كافي است ؟:warn:
در مورد اسپيديسترا متشكرم .....در مورد مشكل مارانتا ( زنجبيل آمريكايي ) اطلاعاتي داريد كه بتونم كمكش كنم ؟؟؟؟:cry:


بازم از توضيحاتتون ممنونم :redface:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ووووووووواي افسون جون تو ديگه كي هستي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟قربون اون كاكل خوشگلت برم توپولي:confused:

بابا شرمندمون كردي تا به حال اينهمه اطلاعات در مورد يه موضوع نداشتم .....يه دفتر دارم به اسم دفتر طبيعت همه اين اطلاعات رو توي اون وارد ميكنم ...از عكسهاي قشنگي هم كه گذاشتي خيلي ممنونم :biggrin:
افسون جان از زحمتي كه كشيدي بي نهايت ممنونم و اميدوارم هميشه موفق باشي;)



افسون جان همونطور كه خودت و گلرخ جان فرموديد مبارزه فيزيكي فكر ميكنم بهترين راه حله .........راستي چندتا سوال
1)...در مورد مرغ اين سمييتش به دست انسان هم موقع كندن نفوذ ميكنه يا نه تاثيري نداره و فقط در موقع خورده شدن توسط حيوانات تاثير داره و آيا شامل مرغ و خروس هم ميشود :eek:؟؟

2)...اين خورده شدن ريشه گياهان كه ذكر كرديد آيا شامل تربچه و پيازچه هم ميشود ؟

ممنون گلی جون
در مورد مرغ چون توی مزرعه هست در موقع برداشت ممکنه با گیاهان زراعی داخل شده و در موقع خرد کردن مواد برای دام این علف هم خرد شده و ماده سمی آن بیرون می آید.برای همین اگه توی باغچه هم باشه و خورده بشه ممکنه ماده سمیش بیرون بیاد.
در مورد خورده شدن ریشه گیاهان نفهمیدم که منظورت به کرم ریشه خوار هست یا چیزه دیگه؟
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام افسون جان:gol:
درسته منظورم كرم ريشه خواره .
و اينكه ماده سمي مرغ از روي پوست انسان قابل نفوذ نيست ؟؟؟ و اگر مرغ و خروس از گياه مرغ داخل باغچه بخوره چه تاثيري رو يشان دارد؟:gol:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گلی جون ممنون از توجهت
من توی منابع که داشتم نگاه کردم در مورد کرم سفید ریشه گفته شده پلی فاژهست ولی اسمی از تربچه و پیازچه نیست.
فقط سنین بالای لاروی از غده ها استفاده می کنند که اون هم از غده های ضخیم و درشت مثل سیب زمینی تغذیه می کنند.گمون نکنم تربچه و پیازچه جزئش باشن چون کوچک و نازک هستن.
در مورد مرغ هم با پوست مشکلی نداره چون مبارزه مکانیکی با دست هست و ماده سمیش با له شدن علف ازش بیرون میاد.
توی باغچه هم ممکنه اگه مرغ و خروس ازش تغذیه کنن چون توی بدنشون حالت جویدن و له شدن داره پس ممکنه که ماده سمیش بیرون بیاد.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
همش 2 روز کامپیوترم خراب شده بود نبودم.ببین چه خبر شده اینجا! کلی مطلب جدید..........:gol:
 
بالا