خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تحقیق در مورد اثر آفتکشها در مزارع برنج بر روی جوانه زنی اسپور قارچ حشره‌خوار

تحقیق در مورد اثر آفتکشها در مزارع برنج بر روی جوانه زنی اسپور قارچ حشره‌خوار

اثر آفتکشهای مصرفی در مزارع برنج بر روی جوانه زنی اسپور و رشد شعاعی قارچ .Vuill ؛(Bals)؛ Beauveria bassiana جدا شده از در شرایط آزمایشگاهی
قارچ Beauveria bassiana یکی از عوامل کنترل کننده کرم ساقه خوار نواری برنج در شالیزارهای شمال کشور محسوب می گردد. با توجه به نمونه برداری هایی که طی سالهای ۱۳۷۹-۱۳۸۰ انجام شد فعالیت این قارچ در دو ماه از فصل زراعی (تیر و مرداد) روی آفات مهم برنج به ویژه کرم ساقه خوار مشاهده نگردید. شاید این موضوع با تاثیر سموم شیمیایی رایج که از زمان نشاءکاری تا مرحله خوشه دهی گیاه برنج استفاده می شوند ارتباط داشته باشد. در این راستا اثر آفت کش هایی از قبیل بنومیل، ادی فنفوس و تری سیکلازول، دیازینون، کارباریل، بوتاکلر و اکسادیازون در غلظت های ?.?،۰، ۱، ۵، ۲۵، ۱۲۵، و ۶۲۵ میلی گرم در کیلو گرم ماده موثر بر رشد شعاعی میسلیوم و جوانه زنی اسپور قارچ B.bassiana مطالعه شد. این بررسی تحت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی انجام گرفت.
آماری نشان داد که در میان آفت کش های مذکور قارچ کش بنومیل در غلظت های ۲۵ و ۱۲۵ میلی گرم در کیلوگرم بترتیب باعث متوقف شدن رشد میسلیومی و جوانه زنی اسپور B.bassiana شده است، اما دیگر آفت کش ها رشد میسلیوم و جوانه زنی اسپور قارچ فوق را کاهش داده و موجب به تعویق افتادن فعالیت آن شدند. بنابراین می توان به یکی از عوامل محدود کننده فعالیت قارچ B.bassiana در شالیزارها، استفاده از آفت کش هایی که برای کنترل عامل بیماری بلاست، آفت ساقه خوار و علف های هرز مزارع برنج مصرف می شود اشاده نمود.
دانلود متن کامل ٣٧۵ کیلو


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاه از ماسک و دستکش در تماس با سموم ضروری است

استفاه از ماسک و دستکش در تماس با سموم ضروری است

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایسنا، دکتر شاهین شادنیا رییس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براین که هیچ ماده شیمیایی حتی داروها بدون عوارض نیستند، افزود: ترکیبات حشره کش‌ها که مصارف خانگی دارند به خصوص در فصل تابستان که سمپاشی بیشتر است در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی عوارضی را در پی دارد.
دکتر شادنیا درباره تماس سم با پوست بدن در صورت استفاده نکردن از دستکش و ماسک گفت: در بیشتر موارد نیز برای اینکه سمپاشی موثرتر باشد با بستن پنجره‌ها و خاموش کردن دستگاه تهویه فضای بسته‌ای را در خانه ایجاد می‌کنند و بعد از سمپاشی نیز در خانه کارهای روزمره خود را انجام می‌دهند که بسیار مضر است. هم چنین توصیه می‌شود از ۴۸ تا ۷۲ ساعت وارد محل سمپاشی شده نشوید.
وی شدت سمیت زایی مواد را متفاوت دانست و اظهار کرد: یکی از مشخصات سموم حلالیت بالای آنها در چربی‌هاست که از راه تماس با پوست و استنشاق، جذب بدن می‌شود و با توجه به نوع و مقدار سموم و مدت زمان استفاده از آن درجه‌های مختلفی از مسمومیت را ایجاد می‌کند.
رییس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم از آب ریزش بینی و چشم، حالت تعریق، دل درد و دل پیچه به عنوان علایم خفیف مسمومیت‌ها نام برد و ادامه داد: در موارد پیشرفته علایمی نظیر ضعف و پرش عضلانی، افزایش ضربان قلب و در موارد بسیار شدید کاهش سطح هوشیاری، تشنج به وجود می‌آید.
این متخصص سم شناسی، ترشحات زیاد راه‌های تنفسی، انقباض راه‌های هوایی و کاهش قدرت عضلات برای انجام عمل تنفس را از عوارض مهم تماس سم با بدن دانست که منجر به بروز اختلال دستگاه تنفسی و ایجاد حالت خفگی می‌شود.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف راز سخت بودن شکار مگسها

کشف راز سخت بودن شکار مگسها

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان آمریکایی دریافته اند توانایی بالای مگسها در فرار در برابر ضربات شکارچیان خود به دلیل عملکرد فوق العاده سریع مغز آنهاست. همچنین محققان دریافته اند مگسها حتی این توانایی را دارند تا چند لحظه پیش از انجام کاری نظیر جا خالی دادن برای آن برنامه ریزی کنند. بر اساس گزارش بی.بی.سی، این محققان با استفاده از ضبط ویدئویی با سرعت بالا و وضوح تصویری با کیفیت فاش کردند مگسها به هنگام احساس نزدیک شدن خطری بالقوه به سرعت خود را برای فرار از محیط آماده می کنند. این مطالعه تحقیقاتی پیشنهاد می کند که بهترین راه برای شکار مگسها، نزدیک شدن بسیار آهسته به آنها وارد کردن ضربه سریع در امتداد مکانی است که در آنجا قرار دارند. محققان انستیتو فناوری کالیفرنیا همچنین دریافته اند مگسها خیلی زودتر از آنکه از جای خود بگریزند، مکان عامل مهاجم را محاسبه می کنند و بر اساس آن طرح فرار را ترسیم می کنند. نتایج و جزئیات دقیق این بررسی در شماره اخیر نشریه " Current Biology" منتشر شده است.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
85 میلیون حشره مفید برعلیه آفات

85 میلیون حشره مفید برعلیه آفات

برای مبارزه بیولوژیک با آفات، تاکنون 85 میلیون زنبور تریگو گراما و 364 هزار زنبور براکن تولید و در مزارع و باغات رهاسازی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اعلام این خبر، گفت: رهاسازی این حشرات در مزارع می تواند استفاده از شیوه های مبارزه شیمیایی و مصرف سموم را کاهش دهد و باعث تقویت عوامل بیولوژیک در طبیعت و کاهش آلودگی محیط زیست شود.
دهباشیان افزود: این حشرات در آزمایشگاه نیشابور تولید شده اند و در سطح 475 هکتار از مزارع شهرستان های نیشابور، چناران، مشهد و تربت جام رهاسازی شده اند. وی خاطرنشان ساخت: با استفاده از این روش کشاورزان از سموم شیمیایی در مزارع خود استفاده نمی کنند و محصول عاری از سم تولید می شود.
منبع: نیشابور - خبرنگار جام جم
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک: غذای آینده !

سوسک: غذای آینده !

صنعت تولید گوشت دام مسئول تولید ۱۸ درصد از گازهای گل‌خانه‌ای است. دستگاه گوارش گاو طوری است که هنگام هضم غذا مقداری زیادی متان تولید می‌کند. حشرات به‌هیچ وجه این قدر آلودگی ندارند. از طرف دیگر مقدار زیادی انرژی لازم است تا یک گاو پرورش یابد. مثلن برای تولید ۱۵۰ گرم گوشت گاو باید ۳۲۰۰ لیتر آب مصرف کرد. مقدار آب لازم برای پرورش حشرات خیلی کم‌تر است. از طرف دیگر گاو و گوسفند موجودات خون‌گرم هستند. بنابراین مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کنند تا دمای بدن‌شان را ثابت نگه دارند بدون این که کار مفیدی انجام دهند. در عوض حشرات انرژی را صرف ساخت بافت جدید می‌کنند و نیازی نیست دمای بدن‌شان را تنظیم کنند. یک معیار خوب برای سنجش این موضوع شاخصی است به‌نام کارآیی تبدیل (ECI) است. کارآیی تبدیل نشان می‌دهد که اگر یک موجود مقدار مشخصی غذا بخورد، چه‌قدر بافت جدید تولید می‌کند. کارآیی تبدیل برای گاو ۱۰ است. ولی کارآیی تبدیل برای سوسک آلمانی ۴۴ است. یعنی مقدار مشخصی مواد غذایی چهار و نیم برابر سوسک تولید می‌کند و در عین حال مشکل گازهای گل‌خانه‌ای را ندارد. ارزش غذایی حشرات هم بالاست. مثلن عده‌ای از مردم آفریقا یک جور هزارپا را می‌خورند. صد گرم از گوشت این هزارپا حاوی ۲۸ گرم پروتئین است که بیش از پروتئین ۱۰۰ گرم گوشت مرغ است. از طرف دیگر، سوسک آبی چهار برابر گوشت گاو آهن دارد.
خلاصه خوردن حشرات روش خوبی برای کمک به سیاره‌ی ماست. به نظرم باید کم‌کم به این تغییرات غذایی عادت کنیم چون گمان نمی‌کنم بتوانیم برای مدت خیلی طولانی‌تری از مغازه‌ی سرکوچه گوشت گاو بخریم.
منابع:
- TIME
- پسر فهمیده
فیلم نحوه تغذیه از حشرات: How to Eat a Bug
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل؛ داروی طبیعی ضدسرفه کودکان‌

عسل؛ داروی طبیعی ضدسرفه کودکان‌

به گزارش مهر، به گفته متخصصان تغذیه، بهترین داروی درمان سرفه برای کودکان 2 تا 6 سال استفاده از عسل است، زیرا بررسی‌های اخیر نشان داده که بهتر است در این سن کمتر از داروهای شیمیایی ضدسرفه استفاده شود.عسل به عنوان یک داروی طبیعی ضد باکتریایی شناخته شده و در از بین بردن انواع باکتری‌ها بسیار موثر می‌باشد.
بنابر همین گزارش، مقدار محدود و خاصی برای استفاده از عسل وجود ندارد و بر‌خلاف داروهای شیمیایی که مصرف آنها باید دقیقا طبق دوز تجویز شده انجام گیرد، می‌توان به تنهایی یا همراه آب یا شیر و حتی چای گرم برای کودکان از عسل استفاده کرد.
محققان در بررسی‌های خود کودکانی که شدیدا سرفه می‌کردند را به 3‌گروه تقسیم کردند، به گروه اول داروی خاصی داده نشد، به گروه دوم از گروه داروهای دکسترومتورفان داده شد و به گروه سوم قبل از خواب یک قاشق پر عسل داده شد.نتیجه این‌که سرعت بهبودی در گروه سوم به طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافت.
متخصصان معتقدند برای کودکان 2 تا 5 سال روزانه مصرف نصف قاشق غذاخوری و برای کودکان 6 تا 12 سال روزانه یک قاشق غذاخوری عسل کفایت می‌کند. درباره سنین بالاتر نیز می‌توان این میزان را به 2 قاشق افزایش داد.

بررسی‌ها نشان داده عسل هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و حتی در بزرگسالان و بیماران دیابتی نیز می‌توان از عسل و خواص درمانی آن بهره‌مند شد.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تحقیق ترجیح میزبانی کرم میوه خوار خرما

تحقیق ترجیح میزبانی کرم میوه خوار خرما

ترجیح میزبانی کرم میوه خوار خرما (Batrachedra amydraula Meyr) در ارقام بومی خرمای استان خوزستان
کرم میوه خوار خرما (Lep. Cosmopterigidae (Batrachedra amydraula Meyr، یکی از آفات مهم درخت خرما می باشد که به شب پره کوچک خرما نیز معروف است. در سال های اخیر خسارت کرم میوه خوار خرما رو به افزایش بوده به طوری که در بعضی مناطق مثل بم ۵۰ تا ۷۰ درصد ریزش میوه در اثر حمله این آفت دیده شده است. این آفات علاوه بر خسارت زیادی که به محصول درختی وارد می آورد آفت انباری خرما نیز محسوب می گردد. در این تحقیق، واکنش ۳۰ رقم خرمای بومی استان خوزستان نسبت به کرم میوه خوار مورد بررسی قرار گرفت. برای تفکیک ارقام از نظر ترجیح میزبانی و میزان آلوده شدن به کرم میوه خوار خرما از روش تجزیه خوشه ای استفاده شد.
نتایج مطالعه نشان داد که ارقام بومی استان خوزستان بر اساس شدت آلوده شدن به کرم میوه خوار خرما به چهار گروه قابل تفکیک می باشند. گروه اول ارقام با آلودگی شدید شامل دگل سرخ، بنت السبع، دیری، ریم، جهرمی، استعمران، گنطار، دگل زرد و برحی، گروه دوم ارقام با آلودگی زیاد شامل هداک، چیبچاب، اسحاق، حمراوی، بوبکی، سویدانی، بریم، حلاوی، بلیانی، زاهدی، خضراوی ، فرسی و هدل، گروه سوم ارقام با آلودگی کم شامل اشکر، جوزی، خصاب و عمو بحری گروه چهارم ارقام بدون آلودگی شامل حساوی، لیلوئی و مشتوم بودند. از بین صفات مختلف مورد بررسی، صفات تعداد خوشه، وزن خوشه، طول دم خوشه، طول محور اصلی خوشه، طول بزرگترین خوشه چه، تعداد حبه، طول میوه، عرض میوه و وزن حبه دارای همبستگی معنی داری با درجه آلوده شدن به کرم میوه خوار در ارقام مختلف بود، لذا این صفات در انتخاب ارقام مناسب موثر می باشند. صفات طول کوچک ترین خوشه چه ، وزن هسته و نسبت گوشت به هسته همبستگی معنی داری با درجه آلوده شدن به کرم خرما نداشتند. دانلود متن کامل


کلمات کلیدی: تحقیق ،کلمات کلیدی: آفات نباتی
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروانه برگخوار سفید آمریکایی، آفت جدی و خطرناک باغ‌ها و جنگل‌های ایران

پروانه برگخوار سفید آمریکایی، آفت جدی و خطرناک باغ‌ها و جنگل‌های ایران

● اهمیت: پروانه برگخوار سفید آمریکایی (Hyphantria cunea) یکی از مهمترین آفات گیاهان مختلف در دنیاست. آفت بومی امریکای شمالی بوده و پس از جنگ جهانی دوم در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد و امروزه در بسیاری از کشورها در زمره آفت درجه اول محسوب می گردد. لاروهای آفت از برگها و جوانه های گیاهان میزبان که بیش از ۶۳۶ گونه گیاهی اعم از باغی، زراعی و جنگلی بالغ می گردد تغذیه می نماید و باعث لخت شدن و بی برگی کامل درختان میزبان شده و درنتیجه خسارت شدید و لطمه غیر قابل جبرانی را به کشاورزان و روستائیان وارد می سازد. به علاوه با عاری کردن و لخت کردن درختان زینتی در حاشیه جنگل، پارکهای جنگلی و نیز پارکها و فضای سبز شهری، منظره و جلوه بسیار زشتی ایجاد نموده و از این طریق نیز لطمه شدیدی را به اکوتوریسم مناطق و استان های آلوده وارد می شود.توت از میزبان های مرجح این آفت می باشد که برگ ها و جوانه های برگی آن به شدت مورد تغذیه لارو های آفت قرار می گیرد، بنابراین در مناطقی از استان های شمالی کشور که صنعت نوغانداری رواج دارد، گسترش آفت می تواند خسارت قابل توجه و شدیدی را به نوغانداران وارد سازد. این آفت که تا قبل از سال ۱۳۸۱ در زمره ی آفات قرنطینه خارجی محسوب می شد، اولین بار در تابستان ۱۳۸۱ ازلشت نشا در استان گیلان گزارش شد، اما به تدریج و طی سالهای اخیر و علی رغم اقدامات قرنطینه در مناطقی از شمال کشور مانند استانهای مازندران و سپس اردبیل گسترش یافت.
● اقدامات انجام شده:
با گزارش آفت از کشور، جلساتی در سازمان حفظ نباتات کشور و با حضور نمایندگانی از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و نیز موسسه گیاهپزشکی کشور برگزار گردید وبر اساس مصوبات جلسه، اقداماتی از سوی سازمان حفظ نباتات برای مهار و جلوگیری از گسترش آفت به سایر مناطق صورت گرفت و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیزموظف گردیدتا با تدوین و اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه، نسبت به تعیین دامنه میزبانی و پراکنش آن در استان گیلان و استان های همجوار اقدام نماید.
در پاییز سال گذشته نمونه هایی از لاروهای آفت از استان اردبیل جمع آوری وجهت شناسایی به موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ارسال گردید. متعاقب آن بازدیدی از مناطق آلوده به آفت در استان اردبیل صورت گرفت وبر اساس بررسی های به عمل آمده، وجود آفت در برخی از مناطق این استان گزارش گردید و جلسه ای در خصوص مدیریت کنترل آفت با حضور نمایندگانی از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور،، سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، معاونت آموزش و تحقیقات و نیز مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و نیز معاونت‌های زراعت و باغبانی درمحل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برگزار گردید و مسئولیت تدوین طرح تحقیقاتی در زمینه مدیریت کنترل پروانه برگخوار سفید آمریکایی به موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور واگذار گردید و تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح در این استان به عهده جهاد کشاورزی استان اردبیل گذاشته شد. متعاقب آن پروپوزال طرح تحقیقاتی جهت بررسی و اعلام نظر جهت تامین اعتبار به جهاد کشاورزی استان اردبیل ارسال گردید.
به دنبال طغیان شدید آفت در استان گیلان، جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در اواخر سال گذشته اقدام به برگزاری جلسه هم اندیشی برای دستیابی به شیوه های کاربردی و عملی برای کنترل سریع آفت نمود. در این جلسه که نمایندگانی از موسسات تحقیقاتی تابعه وزارت جهاد کشاورزی ،سازمان حفظ نباتات کشور، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان ،سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و معاونت های کشاورزی، باغبانی و حفظ نباتات استان برگزار گردید و مسئولیت تدوین طرح تحقیقاتی در زمینه مدیریت کنترل پروانه برگخوار سفید آمریکایی به موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور واگذار گردید و تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح در استان گیلان به عهده جهاد کشاورزی این استان گذاشته شد. متعاقب آن پروپوزال طرح تحقیقاتی جهت بررسی و اعلام نظر جهت تامین اعتبار به جهاد کشاورزی استان گیلان ارسال گردید و پس از بررسی، جهاد کشاورزی استان گیلان، درخواست نمودند که شناسنامه کامل طرح تحقیقاتی مورد نظر و زیر پروژه های مربوطه جهت بررسی ارسال گردد که متعاقب آن شناسنامه طرح تحقیقاتی مربوطه تدوین و به سه استان مد نظر(گیلان، مازندران و اردبیل) برای اجرای طرح ارسال گردید.
● چه باید کرد:
۱) تغییر نگرش نسبت به آفت: با گسترش آفت به مناطق مختلف در استان گیلان و نیز استان های همجواراردبیل و مازندران، باید بپذیریم که این آفت در کشور استقرار پیدا کرده و چاره ای نداریم جز اینکه آن را به عنوان عضو جدیدی از اکوسیسم مناطق آلوده بپذیریم وبا آن تعامل نماییم.باید کلمه مهار آفت را جایگزین قلع و قمع آن نمود و بر این اساس برنامه ریزی کرد. هم مسئولین، هم کارشناسان و نیز کشاورزان و باغداران بایدبه این نکته توجه داشته باشند که هم اکنون آفت در کشور مستقر شده و در سطح نسبتا وسیعی گسترش یافته است، بنا بر این تصور این که مناطق آلوده عاری از این آفت شود، تقریبا امری غیر ممکن است، ولی به عنوان یک آفت قرنطینه ای داخلی باید اقدامات کنترلی شدید برای جلوگیری از گسترش آن به سایرمناطق به عمل آورد.
۲) با تدوین استراتژی ملی برای جلوگیری از انتشار و گسترش آن به سایر مناطق کشور اهتمام نمود.با توجه به اینکه دستگاههای مختلفی از جمله سازمان حفظ نباتات ، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و مدیریت های جهاد کشاورزی استان های مربوطه در این خصوص وظیفه مند هستند، نبود مدیریت واحد در اعمال استراتژی واحد برای کنترل و مهار آفت، فرصتی را برای آفت فراهم نموده که به صورت بلامنازع بیش از پیش به دامنه گسترش خود در کشور بیفزاید،بنابراین لازم است دستگاههای اجرایی مسئول با همفکری، هم اندیشی و همکاری بیش از پیش بر اساس نظرات کارشناسی و با توسل به شیوه ها و روشها موثر و سازگار با طبیعت، استقرار شبکه های بازدید پیش آگاهی، مانع از گسترش آفت به مناطق غیر آلوده کشور شوند.
۳) برنامه های تحقیقاتی برای مدیریت کنترل پروانه برگ خوار سفید آمریکایی
به منظور کنترل پایدار آفت، لازم است موسسات و مراکزتحقیقاتی، دانشگاهها با تدوین یک طرح تحقیقاتی منسجم و همه سو نگر، تحقیقات جامعی را به انجام برسانند که دستاوردهای آن بتواند آفت را به طور پایدار مهار نماید.با اجرای چنین طرح جامع تحقیقاتی، اطلاعات جدیدی از جنبه های زیستی ، رفتاری ، اکولوژیک ، عوامل زنده و غیر زنده تاثیر گذار روی جمعیت آفت و دشمنان طبیعی آن و نیز روشهای گوناگون متصور و آزمایش شده بر روی آن در سایر کشورها را بررسی و نتایج این طرح های تحقیقاتی را در برنامه مدیریتی آینده وارد نموده و تراکم و انبوهی آفت را به پایین تر از سطح زیان اقتصادی کاهش داد. برای دستیابی به این مهم، گروه تحقیقات حمایت و حفاظت موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با مشارکت موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور اقدام به تدوین این طرح جامع و زیر پروژه های آن نموده است . طرح با عنوان " تحقیق برای مدیریت کنترل تلفیقی پروانه برگ خوار سفید آمریکایی" به منظور دستیابی به اهداف کنترل پایدار آفت تدوین شده است.
با توجه به این که تامین اعتبار برای اجرای طرح های تحقیقاتی همیشه با تنگناهایی همراه بوده است و بخصوص درسال های اخیر که مشتری دار بودن طرح های تحقیقاتی مد نظر می باشد ، بنابراین تامین اعتبارات لازم برای اجرای اینچنین طرح های تحقیقاتی که وظیفه حاکمیتی دولت است باید توسط سازمان ها و دستگاههای ذیربط صورت پذیرد. با توجه به اهمیت موضوع و احساس مسئولیت و دلسوزی که در مسئولین سازمان ها و ادارات ذیربط سراغ داریم امید است تا با تخصیص اعتبارات درخواستی ، شرایط لازم را برای عملیاتی شدن آن فراهم کنند.
منبع: دکتر سید ابراهیم صادقی عضو هیأت علمی و رئیس گروه تحقیقات حفاظت و حمایت جنگل‌ها و مراتع کشور http://rifr.blogfa.com
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ساس بلای شهرنشینان

ساس بلای شهرنشینان

حشرات از قدیمی ترین ساکنان کره زمین به حساب می آیندکه از ۲۵۰ میلیون سال قبل روی این سیاره سکونت دارند، حشرات یکی از بزرگ ترین ناقلان بیماری های انسانی اند. خاطره تلخ بعضی از بیماری ها مانند تیفوس همگانی در جنگ جهانی که تعداد زیادی از جمعیت اروپایی شرقی را از بین برد فراموش نشده است. خطر طاعون، مالاریا و تب زرد از بین نرفته است، هنوز هم براثر بعضی از این بیماری ها جامعه بشری سالانه هزاران قربانی می دهد. مهم ترین گونه موجود، ساس است. ۲ نوع ساس تخت و معمولی در منطقه گرمسیر و معتدل زندگی می کنند. بدن آنها مسطح است و به آسانی از شکاف درز های دیوار و تختخواب عبور می کنند. اندازه این ساس بین ۴ تا ۵ میلی متر است رنگ آجری و سطح بدن این حشره از کرک پوشیده شده، سر آن پنج ضلعی است و چشم درشت و سیاه رنگ دارد که با یک جفت شاخک چهاربندی به سر متصل می شود.
● از مشخصات زیستی این حشره
این گونه ساس ها معمولاً شب تغذیه می کنند و روزها خود را ماهرانه در شکاف ها و درزها مخفی می کنند. انسان بدون شک منبع اصلی خونخواری برای ساس های معمولی است و اگر به انسان دسترسی نداشته باشند به خوبی می توانند از حیوانات تغذیه کنند، ساس ها بعضی مواقع به تعداد خیلی زیاد در لانه مرغان، کبوتران و قفس موش ها تکثیر می شوند سگ ها و گربه ها نیز اغلب مورد حمله ساس ها قرار می گیرند. مقاومت ساس ها در مقابل گرسنگی فوق العاده زیاد است و در شرایط آزمایشگاهی توانسته اند آنها را بیش از یکسال بدون هیچ نوع غذا زنده نگه دارند.
● این حشره چه بیماری هایی را منتقل می کند؟
تحریکی که به وسیله گزش سا س ایجاد می شود، بدون شک بیشتر بستگی به حساسیت یا مصونیت شخصی دارد، تداوم گزش به طور دائم و بیش از معمول باعث کم خونی یا تحریکات عصبی، بی خوابی و ضعف عمومی می شود.
● چه طور می توان با این حشرات مبارزه کرد؟
به ۲ روش. نخست روش فیزیکی با موازین بهداشتی، نظافت خانه و محیط مسکونی و بهسازی محیط، بازسازی درها و پنجره های کهنه و رنگ آمیزی آنها، شست وشوی وسایل از قبیل پتو، انواع ملحفه به موقع با آب و دیگر روش شیمیایی، شامل سمپاشی با سموم فسفره پایروتیروئید زیرنظر کارشناسان.
حشرات دیگر چه بیماری هایی را منتقل می کنند؟
پشه آنوفل ناقل بیماری مالاریا است. مالاریای انسانی، بیماری است بومی و واگیردار که بصورت عفونت حاد یا مزمن همراه با تب و لرز، عرق متناوب و حملات کم خونی گاه با عوارض دیگر حتی کشنده ظاهر می شود. پشه آئودس نیز ناقل بعضی از عوامل بیماری زا مثل ویروس ها و عامل تب زرد و تب دانگ است.
● چگونه می توان با این نوع حشرات مبارزه کرد؟
۱) کاستن سرچشمه آلودگی بهترین راه است، این نوع مبارزه شامل هرگونه اصلاحات محیط و تغییرات فیزیکی در سطح زمین یا آب هایی است که پشه مراحل مختلف زندگی خود را در آنها می گذراند، با این کار محیط زندگی پشه به صورتی نامناسب و غیرقابل زندگی برای آنها در می آید. تغییرات فیزیکی در سطح آب ها و خشک کردن باتلاق ها و آب های راکد که معمولاً محل مناسب برای تخم گذاری و استراحت پشه ها است، این روش بهترین روش مبارزه با نوزاد پشه است.
۲) کنترل شیمیایی برای این روش چون چاه های فاضلاب خانه ها محل مناسبی برای تخم گذاری و پرورش پشه است، ریختن سموم ترکیبی در چاه های فاضلاب یکی از راه های مبارزه با پشه ها در مناطق مسکونی است. راه های دیگر محافظت فردی، استفاده از توری برای دریچه ها، پشه بند و استفاده از دورکننده هاست.
● آیا سوسک ها که در بسیاری از خانه های منطقه باعث آزار اهالی هستند، بیماری منتقل می کنند؟
وجود سوسک در خانه و اماکن عمومی نظیر حمام ها، مغازه ها و بیمارستان ها نشانه بی توجهی به پاکیزگی و بهداشت است. سوسک ها ناقل مکانیکی میکروب ها و انتشار بیماری هستند و به علت تغذیه از انواع موادغذایی و باقی گذاردن فضولاتشان در روی آنها و بوی ناراحت کننده ای که دارند از نظر بهداشت قابل توجه و اهمیت هستند.
● سوسک ها در انتقال عوامل بیماری به چه صورت عمل می کنند؟
این نوع حشره در انتقال عوامل بیماری به طور فعال و مستقیم نقشی ندارند با این حال به علت استفاده از موادغذایی و رفت و آمد در محیط های مسکونی ممکن است باعث انتقال عوامل بیماری زا شوند، سوسک مقداری از غذایی را که بلعیده پس از هضم بر می گرداند و مدفوع خود را نیز در همه جا پخش می کند که ممکن است انتقال دهنده غیرمستقیم عوامل بیماری زا باشد.
در فضولات و قسمت های مختلف بدن بعضی از سوسک ها مخصوصاً سوسک های خانگی، انگل ها و میکروب ها مشاهده شده اند. سوسک ها بوی نامطبوعی از خود خارج می کنند که مربوط به مایع روغنی شکلی است که از غدد آنها خارج می شود. عده ای از سوسک ها مواد سمی دیگری از خود دفع می کنند که زخم های جدی در بدن انسان ایجاد می کند مدفوع سوسک ها بیشتر به گلوله های کوچک و گاه شبیه به قطرات مرکب است.
● چه طور می توان با این حشره ناقل مبارزه کرد؟
۱) روش فیزیکی شامل رعایت موازین بهداشتی، جمع آوری و دفع صحیح زباله، بهسازی محیط، پوشاندن درزها و شکاف ها و رعایت مسائل بهداشتی و بهسازی محل زندگی است
۲) روشهای شیمیایی شامل، سمپاشی استفاده از سموم استاندارد و بهداشتی دارای ترکیبات فسفره ـ پایروتیروئید، زیرنظر کارشناسان نیز مفید است. منبع: از وبلاگ دکتر مهرداد حلوایی http://iranpest.blogfa.com
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف چند گونه و زیر گونه پروانه جدید از ایران

کشف چند گونه و زیر گونه پروانه جدید از ایران

Ten Hagen, W., 2008. Beitrag zur Kenntnis des genus Callophrys Billberg, 1820: eine neue Art aus südiran (Lepidoptera: Lycaenidae). [Contribution to the knowledge of the genus Callophrys Billberg, 1820: a new species from southern Iran (Lepidoptera: Lycaenidae)]. Nachr. entomol. Ver. Apollo N.F. 29(1/2): 9-14 (2008).



Abstract
: A new species of the genus Callophrys Billberg, 1820 is described from southern Iran, province Kerman: Callophrys naderii sp. n. (holotype male at present in coll. Ten hagen, will be deposited in coll Senkenberg-Museum, Frankfurt am Main, Germany). The new species shows a dark brown upperside of the wings and can be recognized by the following characters: 2-3 processi of equal size on hindwing margin instead of a single prominent lobus; green scales on the underside extended also on the fringes; apex of forewing rounded. The form of the ostium bursae of the female genital is characteristic for the taxon. The new species seems to be associated with rose bushes (Rosaceae) in the Kuhha Qohrud mountains at about 2000-3000 m altitude.

Paper available in Files, under TenHagen publications.
Ten Hagen, W., 2008. Tarucus nara (Kollar, [1848]) und andere Arten des Tarucus Moore, [1881] in Iran (Lepidoptera: Lycaenidae) [Tarusus nara (Kollar, [1848]) and other species of the genus Tarucus Moore, [1881] in Iran (Lepidoptera: Lycaenidae)]. Nachr. entomol. Ver. Apollo N.F. 29(1/2): 19-23 (2008).

Abstract: The occurance of Tarucus nara (Kollar, [1848]) in sutheasternmost parts of Iran is confirmed. males of the species can be distinguished by the larger discoidal spot of forewings, genitalia and further characteristics from Tarucus rosaceus (Austaut, 1885), which has been found syntopical and synchronous. Distribution and morphology of Tarucus balkanicus (Freyer, 1845) in Iran is described. The potential occurance of further taxa of the genus in Iran is discussed.

Paper available in Files, under TenHagen publications.
Mark, H.G., Ten Hagen, W. and Back, W., 2007. Eine neue Unterart von Euchloe (Elphinstonia) ziayani Leestmans & Back, 2001 in Zentraliran: karkasica ssp. n. (Lepidoptera: Pieridae). [A new subspecies of Euchloe (Elphinstonia) ziayani (Leestmans & Back, 2001) in Central Iran: karkasica ssp. n. (Lepidoptera: Pieridae).] Nachr. entomol. Ver. Apollo N.F. 29(1/2): 1-8 (2008).


Abstract: A new subspecies of Euchloe (Elphinstonia) ziayani Leestamns & Back, 2001 is described from the eastern Zagros mountains in central Iran (Prov. Esfahan, Kuh-e Karkas): Euchloe (Elphinstonia) ziayani karkasica ssp. n. (male holotype in coll. Hayk Mirzayans Museum, Pest and Plant Diseases Research Institute [PPDRI], Tehran). This new subspeies differs from the nominotypical form by its dark yellow upperside of the wings, its larger discoidal patch and a broad dark submariginal pattern of the upperside of hindwings. The genetic data also support a well characterize subspecies of E. ziayani. The type locality of E. ziayani karkasica ssp. n. is situated about 500 km away from the solely known locality of E. ziayani ziayani (Mt. Tales, Zanjan prov., NW. Iran).

Paper available in Files, under TenHagen publications.
Thanks to Vazrick Nazari
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی سن غلات

معرفی سن غلات

مبارزه با حشرات زیان آور، آفت ها وبیماریهای گیاهان یکی از روش های مهم بالابردن تولید محصولات کشاورزی است. زیرا هرساله بخش قابل ملاحظه ای ازمحصولات کشاورزی دراثر این عوامل از بین می روند. در نتیجه خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان و اقتصادکشور وارد میشود. یکی ازحشره های زیان آور و آفت های مهم »سن غلات« است. سن غلات( Sunn pest) از خانواده نیم بالان ( Scutelleridae ،Heteroptera) با نام محلی سونی(Soune) یا سن معروف است در غالب کشورهای جنوب شرقی اروپا و آسیای میانه نظیر سوریه، ایران، ترکیه، عراق و روسیه وجود دارد و خسارت قابل توجهی به غلات وارد می کند. سن غلات از گندم، جو و چاودار تغذیه می کند ولی خسارت عمده آن روی گندم است و به همین دلیل به سن گندم معروف است. این حشره همه ساله خسارت فراوانی به مزارع گندم وارد می کند و تولید این محصول را با مشکل روبه رو می کند سن گندم در بیشتر نقاط کشور به مزارع گندم حمله کرده و باعث نابودی آنها می شود.
نویسنده : علی بابعلی ، کارشناس سن غلات، سازمان حفظ نباتات
دانلود کل مقاله 1384 کیلوبایت
لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برخی نقاط استان اردبیل محل زیست حشره ناقل بیماری تب کریمه کنگو

برخی نقاط استان اردبیل محل زیست حشره ناقل بیماری تب کریمه کنگو

کارشناس ارشد حشره شناسی پزشکی مرکز بهداشت استان اردبیل گفت: حشره ناقل بیماری خطرناک تب کریمه کنگو در برخی از نقاط این استان زیست می‌کند. داریوش امدادی ، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این حشره یک نوع کنه سخت موسوم به هیالوماست که به‌واسطه مکیدن خون دام‌های آلوده انگل بیماری تب کریمه کنگو را از طریق گزش به انسان منتقل می‌کند.

او گفت: براساس بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده ازسوی ارگان‌های ذیربط تاکنون موردی از دام‌های آلوده به بیماری تب کریمه کنگو یا تب خونریزی دهنده در هیچ نقطه‌ای از استان اردبیل مشاهده نشده است. وی افزود: این بیماری علایم گوناگونی دارد که مشخص‌ترین آن‌ها تب است و کوفتگی ، ضعف ، سردرد ، بی‌اشتهایی و درد شدید عضلات بدن نیز می‌توانند از علایم این بیماری باشند.


به گزارش خبرنگار ایرنا امدادی ، گفت: در صورت پیشرفت بیماری مشخص‌ترین علامت بیماری که همان لکه‌های خونریزی‌دهنده زیر جلدی است بروز می‌کند. وی افزود: دوره نهفتگی این بیماری حدود ‪ ۱۰‬روز است و اگر بیمار به محض بروز علایمی که ذکر شد با مراجعه به پزشک اقدامات درمانی روی او انجام گیرد بهبود می‌یابد اما در صورتی که تشخیص و درمان بیماری دیر باشد احتمال مرگ فرد مبتلا زیاد است.
او تاکید کرد که بیماری خطرناک تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت و یا فرآورده‌های دام آلوده که به خوبی پخته شده باشند و نیز از گزش کنه هیالوما که خون دام آلوده را نخورده است به انسان منتقل نمی‌شود. وی افزود: در مناطقی که احتمال وجود دام‌های آلوده و کنه هیالوما وجود دارد پوشاندن قسمت‌های در معرض گزش بدن ، استفاده از لباس کار مخصوص و مواد دورکننده حشرات و بهسازی مکان‌های نگهداری دام برای در امان ماندن از این بیماری ضروری است.
امدادی گفت: افرادی که سر و کارشان با دام است به ویژه کشتارکنندگان دام باید به دلیل احتمال انتقال این بیماری به واسطه ورود ترشحات و خون دام آلوده از طریق زخم و جراحات بدن باید از دست کش استفاده و پس از پایان کار دستان خود را با آب و صابون شست و شو دهند. وی افزود: مناطق کوهستانی استان اردبیل شامل شهرستان‌های اردبیل ، خلخال، نیر (‪ ، (nire‬کوثر و گرمی مغان به‌ویژه روستاهای این نقاط محل مناسبی برای رشد و تکثیر کنه هیالوما می‌باشند.
وی گفت : همچنین به لحاظ احتمال ورود دام‌های آلوده به شکل قاچاق از مرزهای شمالی ساکنان نقاط مرزی استان اردبیل باید بیشتر مراقب این بیماری باشند و به محض بروز علایمی چون تب بلافاصله به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند

منبع: ایرنا
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور عسل یاور انسان و محیط زیست

زنبور عسل یاور انسان و محیط زیست

در کشور ایران اکثر مردم فایده زنبور عسل را منحصرا در تولید عسل می دانند در صورتی که تمامی محصولات زنبور عسل سراسر فایده برای انسان و محیط زیست است . عسل از دیر باز در خدمت سلامت بشر بووده است و به عنوان یکی از پر مصرف ترین فرآورده های غذایی و دارویی شناخته شده است .عسل در درمان بسیاری از بیماریها همانند پوستی ،چشمی ،گوارشی ،سیستم ایمنی و سوختگی موثر است اما متاسفانه در ایران مصرف عسل هر فرد سالانه ۲۷۰ گرم است اما در کشورهای اروپایی یک کیلو و ۲۰۰ گرم است .از دیگر فرآورده های زنبور عسل می توان به موم اشاره نمود با شنیدن موم به ناگاه به یاد اجساد مومیایی شده تاریخی می افتیم که توسط موم اجساد را قرنها سالم نگهداری می کردند.موم زنبور عسل در صنایع داروسازی کاربرد فراوانی دارند به عنوان مثال به صورت روکش در کپسولها و قرصها و...و همچنین به صورت پمادها و کرم های دارویی و قرص استفاده میشود .جویدن موم باعث تقویت لثه و بهبود بیماریهای حلق و بینی و .. میشود. عصاره موم در درمان لکه های صورت و جوشها و ترکهای پوست و زخمه موثر میباشد ضمنا چون موم غنی از ویتامین Aاست در درمان سوختگیها برای انسان و دام موثر است .سراسر فرآورده های زنبور عسل اعم از زهر زنبور عسل ،بره موم ،گرده گل و ژله رویال کاربردهای درمانی و دارویی بسیار فراوانی برای انسانها و دام دارند .اما به نظر من مهمترین فایده زنبور عسل گرده افشانی میباشد . زنبور عسل در گرده افشانی مهارت خارق العاده ای دارد .زنبور عسل در هنگام جمع آوری شهد گلها با اندامهای نر و ماده گل تماس پیدا کرده و باعث لقاح و شکل گیری بذر و دانه و میوه میشود .
زنبور عسل باعث حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست میشود شاید یکی از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیا همین زنبورهای عسل هستند و امروزه اهمیت حفظ تنوع زیستی بر کسی پوشیده نیست .اگر گیاهان به خوبی گرده افشانی شوند محصولات آنها کم ،کوچک ویا پوک نمیشوند .لازم به ذکر است طبق بررسیهای انجام شده در این خصوص ارزش افزوده حاصل از گرده افشانی محصولات کشاورزی بیش از ۱۰۰ برابر ارزش ریالی تولیدات خود زنبور عسل است .
با توجه به این مطلب حفظ تنوع گیاهی خصوصا گونه های نادر و کمیاب و گونه های گیا هی در معرض خطر انقراض توسط گرده افشانی زنبورهای عسل هزاران با ر در مقایسه با محصولات کشاورزی دارای اهمیت بیشتری است .زیرا در اثر نابودی گونه های گیاهی تنوع زیستی به خطر می افتد و دیگر هیچ نوع منبع ژنتیکی قابل دسترس برای این گونه هارا نداریم و ما در برابر نسل حاضر و آینده برای حفظ این گونه ها مسوول هستیم.
در کشورهای خارجی پرورش زنبور عسل مختص تولید عسل نیست از زنبورهای عسل برای رشد گیاهان استفاده می کنند به عنوان مثال در کشور آمریکا از زنبور داران حمایت شده و بابت هر کو‌چ به آنها یارانه قابل توجهی می پردازند زیرا دریافته اند که گرده افشانی گیاهان ۱۰ درصد توسط باد و ۹۰ درصد توسط زنبورها صورت می گیرد ودیگر اینکه برای جلوگیری از ریزش سدها و ازت دار کردن خاک از کندوها استفاده میشود اما متاسفانه به زنبور داران و زنبور عسل در ایران از نظرگرده افشا نی و حفظ گیاهان اهمیت داده نمی شود .باید صرف نظر از هزاران فایده فرآورده های زنبور عسل به اصل گرده افشانی توجه خاصی مبذول گردد و این اصل در راس قرار گیرد زیرا برای حفظ تنوع گیاهی و و از سوی دیگر برای رسیدن به بیشترین بازده محصولات کشاورزی باید به این امر اهمیت بخشید .
در خصوص فایده های زنبور عسل و فر آورده های زنبور عسل باید توسط رسانه ها اطلاع رسانی صورت گیرد تا مردم در این خصوص آگاه شوند به عنوان مثال نیش زنبور عسل که همه از آن می ترسند زهر زنبور عسل در درمان بسیاری از بیماریها ی صعب العلاج مفید است ودر مان هر بیماری از عسل نیز شیرین تر است با آشنا شدن مردم با محصولات زنبور عسل در بسیاری از علوم همانند داروسازی ،پزشکی ،دامپزشکی و... پیشرفت قابل توجهی خواهیم نمود زیرا همین امر سبب ایجاد انگیزه و اشتغال می نماید که گامی مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است .در زمینه گرده افشانی زنبورها ی عسل برای مردم وبه خصوص کشاورزان و دامداران باید فرهنگ سازی نمود به گونه ای که متوجه شوند استقبال از زنبور داران در باغات و زمینهای کشاورزی و مراتع و جنگلها و.. اول از همه به نفع خود آنها است البته آگر به صورت صحیح و کارشناسانه استفاده شود زیرا بازده محصولات بالا میرود وبه توسعه پایدار می رسیم .
دیگر اینکه در نقاطی که گونه های گیاهی کمیا ب ونادر و یا در معرض خطر انقراض وجود دارد با نگهداری و پرورش زنبور عسل و گرده افشانی مسلما میتوانیم با برنامه ریزی اصولی به حفاظت از این گونه ها بپردازیم که وظیفه ای مقدس و الهی است .
نویسنده : دکتر قربان شهریاری
منبع: آفتاب به نقل از Animal Science

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حسگر شناسایی آفات گیاهی

حسگر شناسایی آفات گیاهی

محقق ایرانی دانشگاه «بریتیش کلمبیا»، موفق به ابداع یک ابزار کنترلی و سیستم حسگر شده است که می‌تواند گیاهان کشاورزی در آستانه آفت زدگی را شناسایی کرده و به کشاورزان اطلاع دهد. صابر میراسماعیلی، دانشجوی دکتری و مبدع سیستم هوشمند کنترل آفات در مرکز تحقیقات گیاهی دانشکده سیستم‌های زمینی و غذایی دانشگاه «بریتیشن کلمبیا» کانادا درباره اساس عملکرد این حسگر گفت: گیاهان مانند تمام موجودات زنده به محیط پیرامون خود واکنش نشان می‌دهند. این واکنش در بیشتر موارد به شکل مواد شیمیایی است که گیاهان از خود ترشح می‌کنند. آنچه ما به عنوان بوی یک گیاه می‌شناسیم در حقیقت سیگنال‌هایی است که گیاه از خود صادر می‌کند. دستگاهی که من طراحی کردم بر همین اساس کار می‌کند. وی خاطرنشان کرد: ایده اصلی این طرح این است که مواد شیمیایی متصاعد شده از گیاه را جمع آوری و تغییرات آنها را ثبت کرده و ارتباط آنها را با آفت و بیماری‌های موجود در گیاهان مشخص کنیم. علاوه بر پارامترهای شیمیایی این دستگاه پارامترهای دیگری از جمله دمای هوا، میزان رطوبت،‌ میزان نور و ... را نیز از محیط دریافت می‌کند.
میراسماعیلی در پاسخ به این سوال که سیستم طراحی شده در چه گیاهانی کاربرد دارد، گفت: این دستگاه در حال حاضر برای سه محصول مهم گلخانه‌یی (گوجه فرنگی، خیار و فلفل) طراحی شده است ولی در نهایت می‌تواند در گیاهان دیگری هم استفاده شود. در واقع این دستگاه مانند یک رایانه است که برای هر گیاه یک نرم افزار جداگانه داد. شما تنها یک رایانه نیاز دارید ولی برای هر گیاه باید نرم افزار جداگانه‌ای را روی دستگاه نصب کنید. وی درباره دیگر کاربردهای متصور برای چنین سیستمی گفت: این سیستم می‌تواند در موارد زیادی از قبیل کنترل کیفیت مواد غذایی، ردیابی مواد سمی، مبارزه با تروریسم و مصارف نظامی، پیش‌بینی وضع هوا و غیره استفاده شود.
پژوهشگر ایرانی دانشگاه «بریتیش کلمبیا» در پاسخ به این سوال که آیا فاکتورهای مزاحمی برای اندازه‌گیری با این دستگاه وجود دارد و در این صورت برای دفع آنها چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: فاکتورهای زیادی می‌تواند دقت این دستگاه را تحت تاثیر قرار بدهد. برای مقابله با این مشکلات من از یک سیستم نرم‌افزاری هوشمند استفاده کرده‌ام که براساس نحوه عملکرد مغز انسان طراحی شده است و می‌تواند به طورهوشمند شرایط محیط را یاد گرفته و براساس آن خود را هماهنگ با محیط کند. وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این شیوه جدید میزان خطا به نحو چشمگیری پایین می‌آید.
این سیستم جدید طراحی هوشمند بسیار پیشرفته‌تر از سیستم‌های هوش مصنوعی می‌باشد و به تازگی ( سال 2006 ) به جوامع علمی معرفی شده است. میراسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا مشابه این سیستم توسط سایرین طراحی شده است، یا نه، گفت: این سیستم برای اولین بار توسط من طراحی شده و ایده آن کاملا جدید است. در بیشتر موارد سیستم‌های ردیاب آفت براساس پیدا کردن خود آفت یا نشانه‌های خسارت آنها طراحی می‌شود در حالی که در این طرح پیشنهاد کردم که به جای اینکه به دنبال حشرات بگردیم بهتر است با گیاهان ارتباط برقرار کنیم و از خود گیاه به عنوان شاخص سلامت استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: دقت این سیستم به حدی است که می‌تواند وجود تنها یک حشره روی گیاه را تشخیص دهد. پژوهشگر ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا در پایان با بیان این که این سیستم طی پنج تا هفت سال آینده به مرحله تولید انبوه می‌رسد، درباره هزینه ساخت و قیمت نهایی این سیستم گفت: هزینه ساخت مدل اولیه این سیستم کمتر از 1000 دلار بود ولی در سطح تجاری پیش بینی می‌کنم که قیمتی بین 75 هزار تا 100 هزار دلار داشته باشد.
منیع: خبرگزاری ایسنا
لینک دائم
 

ارغوان

عضو جدید
قورباغه بدون ريه

قورباغه بدون ريه

کشف قورباغه بدون ريه:

اين قورباغه موسوم به بورونيو -باربور اکسيژن مورد نياز خود را جهت تنفس از پوست خود تامين ميکند و از جسه ي کاملا مسطحي برخوردار است.
بيگفورد در سفر علمي خود نخستين بار متوجه فقدان اندامهاي تنفسي در اين قورباغه ها شد
اين قورباغه ها در ابهاي سرد وجاري زيست ميکنند
سازگاري اين گونه با زيستگاه خود فقدان ريه ها را تا حدودي اشکار ميسازد و زيستن در ابهاي جاري با ريه به زيان ان حيوان است پس ناچار است ناخواسته بر روي سطح اب شناور باشد بنابر اين با خطرهاي متعددي مواجه خواهد شداين قورباغه اکسيژن محيط اطراف خود را بر روي پوست خود ذخيره ميکند تا کنون در ميان سمندرها چندين گونه بدون ريه در زيستگاههاي مشابه يافت شده ولي به نقل از پژوهشگران گونه قورباغه بدون ريه اولين قورباغه با اين خصوصيات است
اين حيوان به نسبت جثه ي بزرگ خود از سطح پوستي بزرگي نيز برخوردار است قدش به طور متوسط حدود 4 cm وزن7gr
اين موجود بيشتر در زير صخره ها مخفي است
حيوان خجول..........:redface:
 

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
كاهش 1200 تني مصرف سموم در اراضي كشاورزي

رئيس سازمان حفظ نباتات كشور اعلام كرد : با اجراي عمليات كنترل بيولوژيك در اراضي كشاورزي در سال جاري ، از مصرف بيش از هزار و 200 تن انواع سموم كاسته شده است .
به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي ، همايون دارابي افزود : پيش بيني مي شود تا پايان برنامه چهارم توسعه با اجراي عمليات كنترل بيولوژيك در زمين هاي كشاورزي ، مصرف سموم بيش از دو هزار و 800 تن كاهش يابد.
وي با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون عمليات كنترل بيولوژيك در سطح 71 هزار و 600 هكتار از اراضي زراعي و باغي كشور اجرا شده است ، گفت : از اين سطح حدود 65 هزار و 800 هكتار به اراضي زراعي و 5 هزار و 467 هكتار به باغات اختصاص دارد.

منبع : روزنامه ايران
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه «آنوفل» امسال 4 هزار ایرانی را نیش زد

پشه «آنوفل» امسال 4 هزار ایرانی را نیش زد

رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، از دستور کار قرار گرفتن حذف مالاریا در افق 1400 خبر داد و گفت: با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت و بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی و حمایت مسوولان ، مالاریا تا سال 1404 حذف می‌شود.


دکتر احمد رئیسی، در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تشکیل تیمی ملی متشکل از صاحب‌نظران و مسوولان کشوری برای تهیه برنامه حذف مالاریا در افق 1400 اظهار کرد: به لحاظ علمی حذف مالاریا به معنای توقف انتقال محلی بیماری است.

به گفته وی، براساس این تعریف، گزارش موارد جدید وارده مالاریا در اثر ورود اتباع خارجی مانند موارد افغانی و پاکستانی به معنای شکست برنامه نیست.

رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، با بیان این که مالاریا در ایران برخلاف کشورهای آفریقایی فصلی و ناپایدار است در ادامه توضیح داد: در کشورهای آفریقایی در هر 12‌ماه از سال، خطر گزش پشه آنوفل (ناقل بیماری) و به دنبال آن خطر ابتلا به آن وجود دارد، این در حالی است که در ایران در دو مقطع زمانی خاص، 3 ماه نخست سال و شهریور، مهر و آبان با مساعد شدن شرایط آب و هوایی برای رشد پشه آنوفل، احتمال فعالیت پشه و متعاقب آن گزش و احتمال ابتلا به مالاریا افزایش می‌یابد.

وی با بیان این که در این دو مقطع زمانی (فصل شیوع بیماری)، سمپاشی برای کنترل جمعیت ناقل مالاریا به همراه سایر راه‌های کنترل ناقل مانند لاروکشی به انجام می‌رسد، افزود: در سال جاری تا ابتدای شهریور ماه 4 هزارمورد ابتلا به مالاریا در کشور گزارش شده است که نسبت به مقطع زمانی مشابه سال گذشته حدود 25 درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره مالاریای وزارت بهداشت، 3 استان جنوب شرقی کشور اعم از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوب کرمان را از مناطق آلوده به لحاظ بروز مالاریا برشمرد و یادآور شد: ازاین‌رو 3 دانشگاه علوم پزشکی این 3 استان با شروع فصل بروز بیماری با اقدامات کنترلی و توصیه به هموطنان بخصوص برای عزیزان روستایی به پرهیز از استراحت در فضای باز، استفاده از وسایل خنک‌کننده‌ در فضاهای بسته و استفاده از ابزار محافظت شخصی مانند پشه‌بند در برابر نیش پشه سعی در کنترل بیماری دارند.

گفتنی است پشه آنوفل ناقل بیماری مالاریاست که در 3ماه نخست سال و فصل پاییز در مزارع به چشم می‌خورد.


لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دستیابی بیوتکنیک تولید غذای زنده‌ی آبزیان با شناسایی حشره‌ها

دستیابی بیوتکنیک تولید غذای زنده‌ی آبزیان با شناسایی حشره‌ها

پژوهشگران مؤسسه‌ی تحقیقات شیلات ایران در ایستگاه تحقیقاتی شیلاتی آب‌شوره‌ی یزد به بیوتکنیک تولید غذای زنده (نوعی کرم) به‌منظور استفاده در تغذیه آبزیان دست یافتند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لارو پشه‌های خانواده‌ی «شیرونومیدها» (Chironomidae) - که اصطلاحاً «کرم خونی» نامیده می‌شود - بومی رسوب‌های منابع آبی لب‌شور منطقه‌ی بافق در جنوب شرقی یزد هستند که به‌طور طبیعی و با تراکم بالا (جمعیت غالب «ماکروپنتیک») در آبگیرهای این منطقه یافت می‌شوند.
این موجودات به‌دلیل ارزش غذایی بالا به‌عنوان غذای زنده‌ی مهمی در آبزی‌پروری محسوب می‌شوند. مطالعه‌ی مذکور به‌منظور تعریف مراحل تکثیر لاروهای «شیرونومیدها» منجر به شناسایی گونه‌های «شیرونوموس» (Chironomus) برای نخستین بار در ایران شد. از اسفند 1385 به‌مدت یک‌سال سنجش برخی فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی، فراوانی لاروهای «بنتیک شیرونومید» و جمع‌اوری تخم از استخرهای خاکی توسط جمع‌اوری دست‌ساز انجام شد.
در کارگاه توده‌های تخم در ظروف شیشه‌ای با رژیم نوری 16 ساعت نور شکوفا و در دمای 26-24 درجه‌ی سانتی‌گراد در محیط کشت واجد بستر تغذیه و نگهداری شدند. پس از دو، سه روز لاروهای شناگر به لاروهای «بنتیک» تبدیل شدند. ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر مناسب‌ترین زمان جمع‌اوری تخم از استخرها هستند. جمع‌اور دست‌ساز ساختار مناسب و کم‌هزینه‌ای داشته و روزانه 7-0 توده‌ی تخمی جمع‌اوری می‌کند.
تراکم پرورش در شرایط کارگاهی 1250 تخم (2-1 توده تخم) بر مترمربع است که منجر به بیش از 89 درصد شکوفایی می‌شود. پس از 14 روز کرم‌های خونی قابل‌برداشت خواهند بود. پرورش در استخرهای خاکی منطقه و یا ظروف وسیعی که پس از آبگیری با آب استخرها شرایط رسوبی مناسب در آن‌ها ایجاد شود همراه با کوددهی بسیار مفید است.
ماه‌های سرد سال بهترین زمان جمع‌اوری لاروها از طبیعت جهت عرضه به مصرف‌کنندگان هستند. نتایج آنالیز پیکر لاروها حاکی از ترکیب مناسب و مقدار ماده‌ی خشک بالا بود.
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی سوسک کلرادو یا سوسک برگخوار سیب زمینی

معرفی سوسک کلرادو یا سوسک برگخوار سیب زمینی

● معرفی آفت
این آفت بومی کشور آمریکا می باشد و سالها قبل در شیب شرقی سلسله جبال راکی Rocky روی گیاه بومی buffalo-fur با نام علمی Solanum rostratum زندگی می کرده است. ولی از سال ۱۸۵۹ به بعد که زراعت سیب زمینی در آمریکا رواج یافت آفت سیب زمینی گردید و سوسک تمایلی به تغذیه و تخمریزی روی گیاه هرز میزبان نشان نداد. در سال ۱۸۷۷ همراه با غده های آلوده به اروپا آورده شد. سپس در سال ۱۹۲۲ در شهر بردو فرانسه حالت طغیانی به خود گرفت و بعد از چندین سال قسمتهای زیادی از اروپای مرکزی و شرق اروپا را مورد تهاجم قرار داد. در ایران سوسک کلرادو برای اولین بار در شهرستان اردیبل در سال ۱۳۶۳ گزارش گردید. در آن سال زراعتهای سیب زمینی در سطح ۹ هزار هکتار سمپاشی شد. سوسک کلرادو طالب آب و هوای معتدل و زمستان سرد است.
حرارت بالاتر از ۵/۱۱ درجه سانتی گراد برای نشو و نمای سوسک مؤثر شناخته شده است. تخم در حرارت کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد تفریخ نمی شود و حرارت بالاتر از ۳۵ درجه سانتی گراد تخم و لاروها را می کشد و سوسکها برای فرار از گرما به داخل خاک پناهنده می شوند. این آفت علاوه بر سیب زمینی روی گوجه فرنگی،‌ بادمجان، توتون، فلفل فرنگی و عده زیادی از گیاهان هرز می تواند تغذیه کند.
● زیست شناسی:
زمستان را به صورت حشره کامل در داخل خاک و در اعماق مختلف آن سپری می کند. در اوایل بهار که حرارت خاک در بستر سوسک به حدود ۱۲ درجه سانتی گراد رسید از محلهای زمستان گذران خارج و شروع به فعالیت می کند. در شهرستان اردبیل خروج سوسکهای زمستانه معمولاً از اواخر فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه می باشد.
سوسکها در ابتدای خروج ۳-۲ روز در سطح خاک استراحت کرده سپس در هوای گرم و آفتابی شروع به فعالیت و پرواز می کنند. حشرات کامل بعد از یک تغذیه کافی از جوانه ها و برگها که معمولاً چند روز طول می کشد در ساعات گرم و آفتابی روز به جفت گیری پرداخته،‌سپس حشره ماده تخمهای خود را در دستجات ۸۰-۲۰ تائی در سطح زیرین برگها قرار می دهد. یک سوسک زمستانه ممکن است تا ۲۴۰۰ عدد نیز تخم بگذارد. تخمها در حرارت ۲۵-۲۰ درجه سانتی گراد طی ۶-۴ روز و در حرارت پائین تر طی ۳-۲ هفته تفریخ می شوند و در حرارت بالاتر از ۳۵ درجه خشک شده و نازا می شوند. این حشره دارای ۴ سن لاروی است و تا ابتدای شفیره شدن ۴ نوبت پوست عوض می کند. دورة لاروی حدود ۱۵ روز طول کشیده و سپس لارو در داخل خاک در گهوارة گلی و در عمق ۱۰-۳ سانتی متری تبدیل به شفیره می شود. شفیرگی حدود ۲۰ روز به طول می انجامد. نسل اول این آفت حدود ۴۵ روز به طول می انجامد. در اردبیل سوسکهای نسل اول از دهة اول تیر ماه به بعد از شفیره خارج و در ساعات گرم روز به تدریج در خاک دیده می شوند. قسمت عمده ای از جمعیت سوسکهای نسل اول به زیر خاک رفته و در عمق ۲۵-۱۰ سانتی متری یا بیشتر، دورة استراحت دراز مدت ۳-۱ ساله را می گذرانند.
اما عده ای نیز به دورة استراحت نرفته و در سطح زراعت باقی مانده، جفت گیری و تخم ریزی می نمایند و نسل دوم آفت را می سازند. طرز تغذیه و رشد و نمو افراد نسل دوم مشابه با نسل اول آفت می باشد و حشرات کامل در اواخر تابستان و اوایل پائیز به دیاپوز رفته و همان گونه زمستان را در درون خاک سپری می کنند. این آفت در دیگر نقاط دنیا ۴-۱ نسل در سال دارد.
● کنترل:
▪ کنترل زراعی
در شهرستانهای اردبیل در سالهائی که قیمت محصول ارزان و هزینه های زراعی برابر قیمت فروش محصول است سیب زمینی در مزرعه رها شده و یا با دقت جمع آوری نمی گردند. بقایای غده های سیب زمینی در بهار آینده جوانه زده و سبز می شود و چنانچه قبل از تخم ریزی سوسکها، کنده و معدوم نگردد، کانون نشو و نمای آفت می شود. اما در سالهائی که قیمت سیب زمینی گران است کشاورز به منظور سود زراعی بیشتر تا چند سال پی در پی در یک زمین، سیب زمینی می کارد و چون گیاه سودآور دیگری هم طراز سیب زمینی در منطقه وجود ندارد تناوب زراعی رعایت نمی شود. در نتیجه خسارت آفات بالا می رود. بنابراین جمع آوری و حذف بقایای آلوده و تناوب زراعی در امر مبارزه بسیار مهم می باشد.
▪ کنترل شیمیایی
۱) فوزالن(زولون) EC ۳۵% و ۲لیتر در هکتار
۲) اندوسولفان(تیودان) EC۳۵% و ۲- ۱لیتر درهکتار
۳) تیودیکارب(لاروین) DF ۸۰% یک کیلوگرم در هکتار. منبع: سایت آموزشی - اطلاع رسانی هرس
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی موریانه

معرفی موریانه

موریانه (Termite) حشره ای است که غالباً در مناطق حاره و تحت حاره مانند بعضی مناطق قاره افریقا و همچنین زندگی کرده و باشیاء و آثار چوبی حمله ور شده و آنها را بکلی فاسد میکند.
حشره ای را که در کشور ما و بطور کلی در مناطق معتدله بنام موریانه می‌شناسیم در حقیقت (Termite) نیست بلکه باید آنرا کرم چوب بنامیم و انگلیسی زبانان نیز بآن (Wood - Worm) میگویند ـ این حشره که آن را (Furniture Beetle) نیز می‌نامند در طبقه بندی علمی حشرات باسم (Anolium Punctatum) نامیده میشود و عموماً در چوب والوار و شاخه‌های بی جان درختان زندگی میکند، هنگام بلوغ می‌تواند بآسانی پرواز نماید و در این حالت باثاثه چوبی منازل حمله ور میگردد ـ حشره ماده دوست دارد که در شکاف مبلها و سایر اثاثه چوبی تخم گذاری نماید تا لارو (Grub – Larve) آن بتواند از چوب تغذیه نماید ـ بهمین جهت سوراخهائی شبیه تونل (Tunnel) بدرازای مختلف و بقطر تقریبی یک و نیم (۵ر۱) میلیمتر در چوب ایجاد می‌نماید ـ مدت زندگی حشره در حالت لاروی در حدود دو سال است و در تمام این مدت برای تغذیه خود سوراخهای متعددی در اثاثه چوبی آلوده شده بوجود میآورد بعد از دو سال تبدیل بنوزاد شده و این دوره از زندگی حشره را (Pupal Period) می‌نامند که بعد از مدت کمی تغییر شکل داده و حشره بالغ بالدار (Adult Bettle) بوجود میآید و بدین ترتیب حشرات بالغ بر قطعات چوبی سالم حمله ور میگردند و دوران زندگی حشره از نو شروع میشود ـ درازای حشره بالغ در حدود شش (۶) میلیمتر است و هر حشرة ماده در حدود دو دوجین (۲۴ عدد) تخم گذاری مینماید.
چوب گردو بیش از همه مورد علاقه این حشره میباشد و بیشتر از سایر چوبها مورد حمله این حشره قرار میگیرد ـ برعکس چوبهای سخت مانند چوب ماغون (Maho gany) و چوب بلوط بندرت از جانب این حشره کمتر آسیب می‌بینند و در صورت آلودگی به لارز این حشره ناحیه آلوده شده محدود مانده و مانند چوب گردو قسمت آلوده شده گسترش نمی‌یابد.
در چوبهای نرم نیز بیشتر قسمت سطحی تنه که نرمتر از قسمتهای خشن و سخت نواحی درونی چوب است مورد هجوم حشره قرار میگیرد و بیشتر از قسمتهای داخلی آسیب می‌بیند زیرا چنانچه گفته شد لارو حشره بقسمتهائیکه ساختمان شان سخت تر است چندان تمایلی نشان نمیدهد.
بوجود آمدن سوراخهای تازه در بدنه چوب مخصوصاً دیده شدن ذرات و گرد چوب تازه (شبیه خاک اره) دلیلی است قاطع بر فعالیت حشره و آلوده شن قطعه چوب مورد بحث ـ گاهی برای دیدن و مشاهده و براده‌های چوب لازم است قطعه چوب را بتکانند تا ذرات شبیه خاک اره از دهانة سوراخها و تونل‌های ایجاد شده بوسیله لارز حشره بخارج ریخته شود. برای معالجه چوبهای آلوده شده بهترین راه آغشتن آنها بیکی از داروهای حشره کش بوسیله برس میباشد لکن لازم است این عمل بقدری تکرار شود تا اطمینان حاصل گردد که داروی حشره کش بقدر کافی جذب الیاف چوب شده و بتمام سوراخها نفوذ کرده است ـ برای اطمینان بیشتر ( مخصوصاً در مورد اشیاء چوبی پر ارزش و نفیس آلوده شده به لارز این حشره) بهتر است محلول حشره کش را بوسیله سرنگی بر یک یک سوراخها تزریق کرد.
غالباً دیده شده که داروی حشره کش فقط حشرات بالغ و لارو آنها را از میان برده است ولی تخم‌های حشره اثری نداشته است بنابراین لازم است بعد از چند هفته از تزریق اول تزریق مجدد و حتی برای بار سوم نیز تزریق دیگری بعمل آید تا تخم‌های حشره نیز بکلی از میان بروند.
یکی از بهترین داروهای حشره کش در اینمورد بی سولفور کربن (Carbon Bisulphidt) میباشد لکن بعلت قابل اشتعال بودن آن و همچنین بوی نامطبوعش بکار بردن آن مستلزم احتیاط و مراعات بیشتری است بدین معنی که باید در هنگام کار هیچ نوع آتش یا شعله ای در کارگاه نباشد و تهویه هوای محل نیز بخوبی انجام گیرد تابوی نامطبوع دارو ایجاد مزاحمت ننماید (خواص این دارو و طرز کار کردن با آن در شماره‌های پیشین ذکر شده است).
تزریث محلولی از سوبلیمه (کلرور جیوه دو ظرفیتی که خواص آن در شماره‌های قبل بیان گردیده است) در آب نیز نتایج خوبی میدهد ـ بعد از تزریق ماده حشره کش میتوان دهانه سوارخهای ایجاد شده بوسیله حشره را با خمیری که از اختلاط موم معمولی و تربانتین (Turpentine رجوع شود بشماره‌های قبل) تهیه میشود پر کرد ـ البته باید در نظر داشت که این روش معالجه ممکنست سبب تغییر رنگ چوب بشود.
فرآورده‌های تجارتی مخصوص مبارزه با موریانه نیز با اسامی تجارتی مختلف در بازار عرضه میشوند که غالباً مفید و مؤثر میباشند. گاهی هجوم حشره بقدری پیشرفته و شدید است که سرتاسر شیئی چوبی را سوراخهای پرپیچ و خمی که بوسیله دیواره‌های نازکی بضخامت یک ورق کاغذ از یکدیگر جدا شده اند پر کرده و اگر بدون مراعات احتیاط‌های لازم چنین چوبهائی را دستکاری نمایند بلافاصله بصورت گرد ریزی خرد شده و شیئی چوبی بکلی از میان میرود.
باید در نظر داشت که این قبیل خسارات شدید غالباً در مورد اشیاء ساخته شده از چوب گردو مشاهده شده است و معالجه آن‌ها تا اندازه زیادی بستگی بشیئی مورد معالجه دارد مثلاً در مورد صندلی‌های چوبی آسیب دیده که هنوز مورد استفاده میباشند باید قطعات آسیب دیده را تعویض نمایند ـ در مورد قابهای چوبی و نظائر آن که تعویض قسمتها را در پارافین مذاب ( Paraffin Wax خواص آن در شماره‌های قبل ذکر شده است و از فرآورده‌های نفتی میباشد) فرو میبرند ـ البته این عمل وقتی مفید خواهد بود که ابعاد قعات آسیب دیده چندان بزرگ نباشند ـ اگر مقاومت و پایداری قطعات آسیب دیده بسیار کاهش یافته و تقویت مجدد آنها بروش نامبرده بالا مشکوک بنظر برسد بهتر است با نصب تکیه گاه‌های مناسب قطعات آسیب دیده را از خطر از هم پاشیدگی محافظت نمود. بمحض مشاهده آثاری حاکی از فعالیت حشره باید بمبارزه با آن اقدام شود زیرا در مدت کمی میدان فعالیت حشره بطرز شگفت آوری گسترش می‌یابد.
این حشره علاوه بر چوب بر کتابها و انواع کاغذ نیز هجوم می‌برد و اگر با آن مبارزه نشود ممکنست بکلی کاغذ یا سند یا کتابرا مضمحل نماید ـ در این موارد برای مبارزه با این حشره از بخور پارادی کلرو بنزن (Paradichloro Benzene) و نفتالین (Naphthaline) و بخار بی سولفور کربن (Carbon Bisulphide) در ظروف سربسته یا اطاقهای مسدود با موفقیت کامل استفاده میشود (خواص نفتالین در فصول بعد ذکر خواهد شد ولی خواص دو داروی دیگر قبلاً بیان گردیده است). منبع
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف راز زندگی زنبورها برای مقابله با مهاجمان

کشف راز زندگی زنبورها برای مقابله با مهاجمان

محققان با استفاده از ایجاد علفزار مصنوعی و عنکبوتهای روباتی موفق به درک شیوه مقابله زنبورها با شکار توسط مهاجمان شدند.
بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط اکولوژیستهای انگلیسی صورت گرفته است مشخص شد که زنبورهای عسل قادرند از شکار شدن توسط عنکبوت های رتیلی که توانایی تطبیق رنگ با محیط را دارند، جلوگیری کنند.
بر اساس مطالعات، یکی از شکارگران اصلی زنبور عسل عنکبوت رتیلی است که در شکار حشرات گرده افشان مانند زنبور و پروانه از طریق پنهان شدن در گلها تخصص فراوانی دارد. تشخیص و ردیابی این عنکبوت نیز به دلیل اینکه قابلیت تطبیق رنگ بدن با رنگ محیط را دارد، کار بسیار سختی برای حشرات خواهد بود.
به منظور بررسی شیوه های زنبورها برای جلوگیری از شکار شدن، محققان دانشگاه کوئین مری انگلستان به یک دسته از زنبورهای عسل اجازه دادند تا در یک علفزار با گلهای مصنوعی که بر روی آنها عنکبوت های رتیلی روباتیک قرار داده شده بودند به جستجو بپردازند. برخی از این عنکبوتها به خوبی استتار شده و تعدادی از آنها کاملا مشخص بودند. زمانی که یک زنبور بر روی گلی می نشست که عنکبوت در آن پنهان شده بود، عنکبوت حشره را به کمک دو انبرک اسفنجی به دام می انداخت.
محققان از نرم افزار ردیابی سه بعدی برای پیگیری حرکات زنبور سود جسته و دریافتند که زنبورهایی که توسط عنکبوتهای استتار شده به دام افتاده اند از سرعت کاوش خود در میان گلها کاسته و با از دست دادن فرصت جستجو در علفزار به ردیابی عنکبوتهایی می پردازند که خود را در گلها استتار کرده اند.
به گفته اکولوژیستها به طور کلی زنبورهایی که توسط عنکبوتهای استتار شده به دام افتاده بودند رفتار محتاطانه تری نسبت به زنبورهایی که توسط عنکبوتهای استتار نشده به دام افتاده بودند از خود نشان داده و فرصت نشستن بر روی گلهای امن را نیز از خود دریغ می داشتند.
این رفتار زنبورها مبنی بر محتاط شدن در انتخاب گلها، استتار عنکبوتهای رتیلی را کاملا بی استفاده کرده و باعث می شود این عمل هیچگونه تاثیری در افزایش میزان شکار زنبور توسط این حشره نداشته باشد.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شماره‌ی جدید دو فصلنامه علوم و صنایع کشاورزی

شماره‌ی جدید دو فصلنامه علوم و صنایع کشاورزی

دو فصلنامه علوم و صنایع کشاورزی

دوفصلنامه کشاورزی دارای رتبه علمی - پژوهشی

سال بیست و دوم، شماره 2 (پیاپی 55)، نیمه اول 1387 تأثیر شش نوع آنتی بیوتیک روی عسلک پنبه Bemisia tabaci (Homoptera: Aleyrodidae) و زنبور پارازیتوئید (Hymenoptera: Aphelinidae)Encarsia formosa
ساکنین چلاو ، قهاری ، نیکخواه ، ایمانی ص 7

چکیده
تأثیر شش نوع آنتی بیوتیک شامل سفتی زوکسیم، سفتریاکسون، پنی سیلین، تتراسیکلین، کوآموکسی کلاو و داکسی سیلین، هر یک در سه غلظت 05/0، 1/0 و 2/0 درصد روی حشرات کامل و پوره های Bemisia tabaci Gennadius بررسی شد. نتایج نشان داد که آنتی بیوتیک های مذکور در هیچ یک از غلظت های بکار رفته تأثیری روی درصد بقای تخم و سنین پورگی، درصد بقاء، طول عمر و درصد خروج حشرات کامل نداشتند. از بین آنتی بیوتیک های فوق، سفتریاکسون و سفتی زوکسیم بیشترین تأثیر را در کاهش میزان باروری داشتند . کاربرد آنتی بیوتیک ها باعث کاهش معنی دار در اندازه ی طول و عرض بدن پوره ها گردید. همچنین کاربرد آنتی بیوتیک ها روی حشرات کامل عسلک پنبه باعث افزایش معنی دار تعداد نتاج نر شد. در بررسی های مربوط به کاربرد آنتی بیوتیک ها روی پوره های عسلک پنبه، تمام آنتی بیوتیک ها بجز پنی سیلین در غلظت های مختلف تأثیر معنی داری روی درصد بقای سنین مختلف پورگی و نیز درصد خروج حشرات کامل داشتند و در این رابطه تأثیر سفتریاکسون، سفتی زوکسیم و داکسی سیلین بیشتر از سایر آنتی بیوتیک ها بود. میانگین باروری حشرات حاصل از پوره های تیمار شده با غلظت های مختلف آنتی بیوتیک ها کاهش معنی داری نشان داد اماطول عمر حشرات حاصل اختلاف معنی داری با شاهد نداشت. مقایسه ی بین نتایج حاصل از کاربرد آنتی بیوتیک ها روی حشرات کامل و پوره ها نشان دهنده ی تأثیر مطلوب تر آنتی بیوتیک ها روی مرحله ی پورگی می باشد، به طوری که با کاربرد آنتی بیوتیک های مورد مطالعه روی حشرات کامل، هیچ گونه تغییری در درصد بقای مراحل زیستی نابالغ مشاهده نشد اما کاربرد آنتی بیوتیک ها روی پوره ها باعث کاهش معنی دار در درصد بقای مراحل مختلف زیستی گردید. همچنین تأثیر آنتی بیوتیک ها روی میزان باروری عسلک پنبه در شرایطی که روی مراحل پورگی بکار گرفته شدند به مراتب بیشتر از تأثیر آنها روی حشرات کامل بود. با توجه به اهمیت زنبور پارازیتوئید Encarsia formosa Gahan (Hym.: Aphelinidae) در کنترل سفید بالک ها، به منظور بررسی امکان کنترل تلفیقی سفید بالک ها با استفاده از آنتی بیوتیک ها و پارازیتوئیدها، تأثیر آنتی بیوتیک های مذکور روی برخی ویژگی های پارازیتوئید فوق شامل اندازه ی طول بدن و عرض کپسول سر لاروها، اندازه ی عرض کپسول سر حشرات کامل، طول عمر، باروری و نسبت جنسی نسل های اول و دوم بررسی گردید و بر اساس نتایج حاصل، آنتی بیوتیک های مورد بررسی روی تمام شاخص های مورد مطالعه تأثیر معنی داری داشتند. تأثیر آنتی بیوتیک ها روی نسبت جنسی زنبورهای نسل اول به مراتب بیشتر از نسل دوم تعیین گردید. از میان آنتی بیوتیک های مورد بررسی، تأثیر سفتریاکسون و سفتی زوکسیم روی نسبت جنسی زنبورها کمتر بود و لذا امکان کنترل تلفیقی عسلک پنبه با استفاده از دو آنتی بیوتیک مذکور و زنبورE formosaدر قالب مدیریت تلفیقی (IPM) وجود دارد.

کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، عسلک پنبه، Encarsia formosa، کنترل تلفیقی
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مبارزه بیولوژیکی در حشرات یا IPM

مبارزه بیولوژیکی در حشرات یا IPM

از جنگ جهانى دوم به این سو تا همین اواخر، راه و روش اصلى براى مبارزه با حشرات ناقل بیمارى و آفات گیاهى کابرد حشره کشها و در بیانى عام آفت کشها بوده است.اما بعد از پى بردن به پایدارى آنها در محیط و عوارض زیست محیطى و توانایى آنها در ایجاد مسمومیت هاى مزمن در انسان و موجودات زنده، این روش مورد انتقاد وسیع قرار گرفت و بحث مبارزه تلفیقى یعنى کاربرد همزمان چند روش مبارزه بمنظور تشدید اثرات مثبت یکدیگر و کاهش اثران منفى کاربرد انفرادى هریک از آنها در دستور کار قرار گرفت.مبارزه تلفیقى را اصطلاحا مدیریت جامع آفات Integrated Pest Management یا اختصارا IPM مى نامند.یکى از این روشهاى تلفیقى همانا مبارزه بیولوژیک Biologic Conntrol است.این روش بر کابرد عوامل پاتوژن و دشمنان طبیعى آفات براى مبارزه با آنها استوار است.عوامل مورد استفاده مى تواند شامل ویروسها، باکتریها،تک یاخته ها، قارچها، گیاهان، نماتودها و ماهیاى لارو خوار گردد. باکترى خاکزى و غیربیماریزاى باسیلوس تورین ژینسیس Bacillus thuringiensis=BT سروتایپ H14 در فاز مرگ خود اگزوتوکسینى ترشح مى کند که قابل جدا سازى است و براى سیستم گوارشى لارو برخى حشرات بویژه پشه ها سمیت زیادى دارد ولى خوشبختانه براى گیاهان، جانوران و انسان کاملا بى ضرر است. اکنون سم کریستال آن بصورت گرد قابل حل در آب یا امولوسیون با روش صنعتى و در مقادیر انبوه و تحت عناوین تجارى مختلف از جمله Teknar و Baktimos تولید مى شود. ژنهاى کد کننده این جزء سمى شناسایى و به سایر باکتریها منتقل شده است و ترکیبات قویترى تهیه شده است.
کشور ما در این زمینه بسار فعال است بطوریکه از سال ۱۳۶۳ در سازمان پژوهش هاى علمى و صنعتی، تحقیق در در این مورد آغاز و سرانجام در سال ۱۳۶۸ خانم دکتر معظمى توانست در روستایى نزدیک خرم آباد، این باکترى را از لاروهاى مرده آنوفل استفنسى جدا نماید و سم پپتیدى آن را پس از خالص سازى سنتز نماید.این محصول در ۱۵ دقیقه ۸۰ دررصد از لاروها را مى کشد.محیط کشت باکترى ملاس چغندر بوده بنابراین تکثیر آن کم هزینه است.براى هر هکتار سطح آب ۵/۱ کیلوگرم سم لازم است.
خانم دکتر نسرین معظمى مدیر گروه میکربیولوژى دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژى ایران در جزیره قشم بوده و به پاس تلاشهاى زیادشان نشان درجه یک تحقیق کشورى را و نیز جوایز ارزشمند دیگرى از مجامع بین المللى از جمله WHO دریافت کرده اند.
همه این مطالب مقدمه اى بود براى آوردن خبرى تازه در این باره:دانشمندان دانشگاه کاردیف Cardiff انگلیس براى مبارزه با مالاریاى پرندگان از اسپرى حاوى باکترى باسیلوس تورین ژینسیس استفاده و نتایج بسیار رضایتبخشى بدست آوردند بطوریکه دیگر هیچ نشانه اى ازلارو کولکس در محل دیده نشد. مالاریاى پرندگان اخیرا باعث مرگ دو شاه پنگوئن باارزش در باغ وحش شهر بریستول شده است و اینهم عکسى از این شاه پنگوئن ها! منبع
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسک صدای آتش سوزی را از کیلومترها می شنود

سوسک صدای آتش سوزی را از کیلومترها می شنود

نوعی سوسک سیاه موسوم به "ملانوفیلا آکومیناتا" قادر است با تیز کردن دستگاههای حسی خود، برق آسا از محل بروز یک آتش سوزی در جنگل مطلع شده و صدای آتش را بشنود. دانشمندان از گذشته نیز می دانستند که در دو طرف بدنه سوسک، دهها حفره و تورفتگی دارای دستگاههای حسی وجود دارد اما هم اکنون پژوهشگران دانشگاه بن در آلمان با شناسایی ساختار این دستگاهها، ثابت کردند که سوسک صدای آتش را دقیقا می شنود. این دستگاههای حسی، گلوله های کوچک دارای مقدار بسیار کمی آب هستند که جدار خارجی آنها از یک پوست چند لایه ای موسوم به "کوتیکولا" ساخته می شود. "هلموت اشمیتس" از دانشگاه بن می گوید، در این مایع یک تار نازک حسی کوچک است. دانشمندان از طریق معاینات تفکیکی و جزء به جزء جدار خارجی کشف کردند که لایه های بیرونی تر بسیار محکم و سخت هستند. بدین خاطر، پوسته و جدار محکم می تواند نقش یک ظرف فشار را ایفاء کند. در صورت برخورد اشعه های گرم به مایع و لایه های انعطاف پذیرتر و درونی تر، آب، اندکی خود را از هم باز می کند. از آنجا که پوسته و جدار به خاطر استحکام نمی تواند تغییر شکل دهد، صرفا تارهای حسی نرم تر تغییر شکل می دهند. پژوهشگران، این پدیده نوسان فشار را با شنیدن مقایسه می کنند و معتقدند که سوسک می تواند از طریق تحریک حسی، متوجه آتشی شود که در فاصله یک یا بیش از 10 کیلومتر قرار دارد و آن را بشنود.
منبع: وبلاگ حشره‌شناسی دکتر شهرام حسامی به نقل از روزنامه آفتاب یزد > شماره 2446 20/6/87 > صفحه 6
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شماره‌ی جدید مجله ماهنامه باغدار

شماره‌ی جدید مجله ماهنامه باغدار

ماهنامه باغدار

ماهنامه کشاورزی و باغبانی

سال چهارم، شماره 22، تیر 1387
40 صفحه
- آفات خیار گلخانه ای ، مبارزه با آنها ص 18
- جایگاه گیاهپزشکی در اصلاح باغات ص 34
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تک‌همسری و تکامل زنبورها

تک‌همسری و تکامل زنبورها

چندین دهه است که بحث و اختلاف‌نظری تفرقه‌انداز درباره تکامل حشرات اجتماعی حقیقی (eusocisl)ـ آنهایی که در جوامعی همکارانه با حضور ملکه‌ها، کارگران و نرها زندگی می‌کنندـ بین زیست‌شناسان جریان دارد. در یک سو هواداران «انتخاب خویشاوندی» قرار دارند، نظریه‌ای که بنا بر آن اعضای غیرتولیدمثلی یک کلنی با کمک به تولیدمثل خویشاوندان ژن‌های‌شان را منتقل می‌کنند. بنابراین اعضای یک کلنی باید خویشاوندان نزدیک یکدیگر باشند. با این حال کسانی که در طرف دیگر قرار دارندـ و از همه قابل توجه‌تر زیست‌شناس نامدار دانشگاه هاروارد، ادوارد ویلسون (E.O.Wilson)ـ بر این باورند که حشرات اجتماعی حقیقی از آن رو در کلنی با هم کار می‌کنند که این به نفع تک‌تک آنها است. و روحیه همکاری در آنها صرفا پیامد این است. پس اگر درجه خویشاوندی در یک کلنی بالاست، به خاطر آن است که افراد خواستند کنار هم بمانند تا از منافع زندگی گروهی بهره‌مند شوند. پژوهشگرانی به سرپرستی ویلیام هیوز (W.Hughes) از دانشگاه لیدز انگلستان می‌گویند نخستین شواهد واضح در تایید نقش انتخاب خویشاوندی در تکامل زندگی اجتماعی حقیقی به جای انتخاب گروهی را در اختیار دارند. آنها ۲۶۷ گونه اجتماعی حقیقی از زنبورها، وسپ‌ها و مورچه‌ها را بررسی کردند و دریافتند این حشرات تحت شرایط تک‌همسری که درجه خویشاوندی یک گروه را به حداکثر می‌رساند، تکامل یافته‌اند.
علاوه بر این آنها دریافتند چندشوهری تنها در میان دودمان‌هایی اتفاق افتاد که در آنها کارگران برای همیشه نازا شده بودندـ که این یکی از پیش‌بینی‌های نظریه انتخاب خویشاوندی برای گونه‌هایی است که به‌طور برگشت‌ناپذیری اجتماعی حقیقی شده‌اند.
اندرو بورک (A.Bourke)، زیست‌شناس رفتاری دانشگاه ایست آنگلیا در انگلستان، معتقد است این مقاله که در شماره ۳۰ مه ژورنال ساینس به چاپ رسیده نشان می‌دهد انتخاب خویشاوندی یکی از پیش‌شرط‌های لازم برای تکامل زندگی اجتماعی حقیقی است. اما ویلسون مخالف است و می‌گوید داده‌های مربوط به بسیاری از دودمان‌ها که زندگی اجتماعی حقیقی در آنها تکامل نیافته در پژوهش هیوز نیامده‌اند و ظهور چندشوهری در جوامع اجتماعی حقیقی تبیین‌های دیگری دارد که ربطی به انتخاب خویشاوندی ندارند.

Scientific American, Aug.۵, ۲۰۰۸ آفتاب به نقل از روزنامه کارگزاران
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روشهای کاربردی مبارزه و کنترل شپش در انسان

روشهای کاربردی مبارزه و کنترل شپش در انسان

آلودگی به شپش در تمام نقاط دنیا از جمله ایران دیده می‏شود. با این حال شپش زدگی عارضه ای ترجیحا زمستانی که غالبا در دوران جنگها، قحطی و دیگر مصائب عمومی‏و در مراکز با تراکم زیاد جمعیت توام با فقر و عدم رعایت اصول بهداشت فردی و به سبب تماس نزدیک با مردم با یکدیگر به وفور مشاهده می‏شود. آلودگی به شپش از راه تماس مستقیم با فرد آلوده و یا وسائل شخصی مانند شانه سر، بروس، کلا، روسری، لباس زیر، حوله و امروزه از راه اسفنج گوشی‏های وسائل صوتی (Earphone) در مورد شپش زهار غالبا از طریق مقاربت جنسی و هم بستری انجام می‏گیرد.
بیماریزایی
:
معمولا شخص شپش زده در اجتماع احساس حقارت و پستی می‏کند و حتی در برخی از افراد حساس وجود شپش در بدن سبب تحرکات روانی، افسردگی و بی خوابی می‏شود. آلودگی به شپش را در میزبان اصطلاحا پدیکولوزیس (Pediculosis) می‏نامند که از آلودگیهای جلدی شایع در بین افرد کثیف و در فصل سرما و با پوشش زیاد و عدم امکان استحمام مرتب است.
شپش زدگی بیشتر در اماکن پرجمعیت و کثیف مانند محله فقرا، زندانها سربازخانه‏های دور افتاده و امثال آنها مشاهده می‏شود. نیش زدن و خونخواری مکرر شپش‏ها در میزبان (خصوصا در مورد شپش سر) موجب خارش شدید و مستمر و متعاقب آن موریختگی و همچنین ازدیاد حساسیت، التهابات جلدی، زخم و بالاخره عفونی شدن ثانویه زخم‏ها بوسیله باکتریها می‏شوند.
افرادی که به مدت طولانی مبتلا به پیدکولوزیس از نوع شپش تن بوده اند دچار هیپرپیگمانته و ضخیم شدن پوست همراه با آثار التیام‏های متعدد زخمهای جلدی هستند که کلا به این حالت بیماری ولگردان(Vagabond disease) می‏نامند. لک‏ها و واکنش‏های جلدی در پدیکولوزیس ناشی از تزریق مکرر بزاق شپش‏ها برای خوانخواری است.
یکی از عوارض ناشی از آلودگی به شپش سر، پیودرمای استرپتوککی یا زرد زخم (impetigo) است. به طوری که ذکر شده است، هر کجا زرد زخم پوست سر مشاهده شود باید بوجود شپش سر توجه نمود. به طور کلی پدیکولوزیس تنها مربوط به کشورهای جهان سوم و فقیر نبوده، بلکه کشورهای صنعتی و پیشرفته را نیز شامل می‏شود، به طوری که به موجب برخی از گزارشات، شیوع شپش سر در میان کودکان آمریکائی بیش از سایر بیماریهای واگیردار است. آلودگی پلک‏ها به شپش عانه گاهی سبب نوعی بلفاریت دردناک و سخت، خصوصا در کودکان می‏شود.
درمان
:
در درمان پدیکولوز بایستی چند نکته زیر را مد نظر داشت: - به بیمار تاکید شود که از درمان بیش از حد و بی مورد خودداری کند(بسیار از بیماران یا فکر محکم کاری و اطمینان بیشتر، طول مدت و یا دفعات درمان را بطور سر خود افزایش می‏دهند.)
- کوتاه کردن موهای سر یا عانه(در آلودگی مربوطه) در درمان پدیکولوز موثر و کمک کننده بوده ولی الزامی‏نیست(در موارد شدید و نیز همه گیریهای اجتماعی، بهتر است انجام شود).
- کلیه افراد خانواده و در تماس بایستی مورد معاینه قرارگرفته و در صورت شک به آلودگی، درمان شوند.
- نیازی به ایزوله کردن بیماران وجود ندارد.
- کلیه لباسها و وسایل شخصی بهداشتی(ملافه‏ها، حوله و...) بایستی به مدت 2 تا 4 هفته داخل کیسه نایلون در بسته نگهداری شوند و یا اینکه به مدت 20 تا 30 دقیقه داخل آب جوشانده شوند.
- برای کنترل خارش از یک آنتی هیستامین(نظیر هیدروکسی زین) استفاده شود.
- در صورت وجود عفونت ثانویه، آنتی بیوتیک مناسب (دی کلوکساسیلین، سفالکسین یا اریترومایسین)تجویز شود.
- در تمامی‏موارد پدیکولوز (به جز پلک و مژه) بهتر است 7 تا 10 روز بعد، درمان تکرار شود.

الف) درمان پدیکولوز سر
1-shampoo:Gamma benzene hexachloride (GBH,Lindane, Kwell; 1%)
یک قاشق غذاخوری از شامپو را به مدت 4 تا 5 دقیقه برروی پوست مالیده و ماساژ داده و سپس شسته شود.
توجه: در پدیکولوژ سر، بهتر است داروی موضعی مصرفی تا پائین گردن (بجز صورت ) مالیده شود.
یا : ( جزو فارماکوپه ایران نیست Lotion: Matathion 0.5% (Prioderm;
بدون شستن سر، مقدار کافی از محلول فوق را روی پوست سر مالیده و اجازه داده شود تا خودبخود خشک شود. سپس 12 تا 24 ساعت بعد استحکام با شامپو معمولی صورت گیرد. اشکال این دارو بوی نامطلوب و اثرات تحریک موضعی است.
یا : Lotion: Permethrine 1%
بایستی بامالیدن مقدار کافی از محلول فوق(معمولا 25 تا 50 میلی لیتر)، پوست سر به مدت 10 دقیقه مرطوب نگه داشته شود و آنگاه شسته شود.
2-در مطالعه دکتر Shashindran(1978 میلادی) و همکارانش دیده شد که تجویز کوتریموکسازول (قوص بالغین یک عدد هر 12 ساعت به مدت 3 روز)در درمان موارد شدید پدیکولوز سربسیار موثر است. اما چون دارو برروی تخم‏ها اثری ندارد، لذا بایستی 7 تا 10 روز بعد تکرار شود. مکانیسم اثر این دارو احتمالا از بین رفتن میکروبهای تولید کننده ویتامین ب در روده انگل است.
3-پوست سر را با سرکه ولرم(اسید استیک 3%) به مدت چند دقیقه ماساژ داده و آنگاه با استفاده از یک شانه دندانه ریز و ظریف موها شانه شود.

ب ) درمان پدیکولوزتنه:
از آنجائی که شپش تنه در درز لباس‏ها استقرار می‏یابد، لذا در اکثر موارد از بین بردن انگل و تخم موجود در لباس‏ها(جوشاندن یا داخل کیسه نایلون گذاشتن) کافی است. اما در مردان و نیز در موارد عود بیماری بهتر است از Lindane نیز استفاده نمود:
Lotion: GBH(Lindane;1%)
از گردن تا پوبیس مالیده و پس از 8 تا 12 ساعت شسته شود. از این روش می‏توان در پدیکولوز تنه اطفال نیز استفاده نمود، ولی بایستی از 3 تا 4 ساعت شسته شود.
ج)درمان پدیکولوز عانه: همانند پدیکولوز سر می‏باشد.
د) درمان پدیکولوز مژه و پلک
بوسیله سواب یا انگشتان و ازلین را روی 2 تا3 بار روی لبه پلک‏ها و مژه‏ها مالیده و تخم‏های شل کنده و جدا شود. این عمل بایستی تا 5 الی 7 روز ادامه یابد. از آنجائی که پدیکولوز مژه، ثانویه پدیکولوز عانه است، لذا بایستی درمان مربوطه نیز به اجرا گذاشته شود.
پیشگیری
رعایت نظافت شخصی ، استحمام مرتب، عدم استفاده از شانه، بروس، حوله، کلاه ... متعلق به دیگران، کوتاه نگهداشتن موی سر، حذف موهای زائد بدن، جوشاندن لباس‏های فرد شپش زده، اتو زدن لباسها(بخصوص درزهای لباس) و امثال آن از اقدامات موثر در پیشگیری از پدیکولوزیس است. در مناطقی که تیفوس اپیدمی‏شایع است. اشخاصی که برای معاینه افراد بیمار کار می‏کنند لازم است روپوشهای پلاستیکی بلند که یقه و مچ آستین آنها کاملا بسته باشد و به مواد دور کننده شپش آغشته باشد بپوشند و از دستکش‏های نایلونی نیز استفاده بکنند.

لازم به ذکر است که سویه‏هائی از شپش‏های مقاوم به DDT و لیندن، از برخی از نقاط جهان گزارش شده اند. منبع: وبلاگ تخصصی حشره‌شناسی دکتر مهرداد حلوایی
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شرایط اکولوژیکی حاکم بر زندگی آفت زنجره مو

شرایط اکولوژیکی حاکم بر زندگی آفت زنجره مو

چرخهٔ زندگی زنجره‌ها
سه چرخهٔ اصلی برای زندگی زنجره‌ها وجود دارد که هر یک از این گونه‌ها دارای ۲ فرمت ۱۳ و۱۷ ساله‌است. M.Septendecim، M.Septendecula و M.Cassini که به اختصار آن‌ها را decim، decula و cassini می‌خوانیم، اسامی این سه گاهنامه جیرجیرک هاست. در این سه گونه، Decim بیشترین تراکم را در شمال، Cassini بیشترین تراکم را در می‌سی سی پی و Deculaدر هر قسمت کمیاب است. لارو‌های یک دوره در گونهٔ ۱۳ ساله بیشتر در محدوده مناطق مرکزی توزیع جیرجیرک‌ها و در نمونهٔ ۱۷ ساله در شمال، شرق و غرب به دنیا می‌آیند. البته امکان اینکه دلیل ۱۳ یا ۱۷ ساله بودن دوره‌ها چیز دیگری باشد، دور از ذهن نیست. بعضی از متخصصان این مساله را به زمان بلوغ و تعداد مولد جدا که می‌تواند در سال‌های مختلف پدیدار شود، ارتباط می‌دهند. جمعیت جیرجیرک‌ها را لارو‌های منتخبی تشکیل می‌دهند که به تنظیم زمان چرخه شان بستگی دارد. فرضیات نشان می‌دهند که هر دوره شامل ۳۰ لارو ۱۳ و ۱۷ ساله‌است که از این تعداد ۱۲ لارو ۱۷ ساله و تنها ۳ لارو ۱۳ ساله بالغ شده و در این صورت ۱۵ جیرجیرک حتما مشاهده خواهد شد. دورهٔ ظهور جیرجیرک‌های ۱۳ و ۱۷ ساله، هر ۲۲۱ سال یک بار روی هم می‌افتد و لارو‌های ۱۳ و ۱۷ ساله به طور هم‌زمان جیرجیرک می‌شوند. آخرین بار این اتفاق در ۱۸۹۷ رخ داد و دفعه بعد در ۲۱۱۸ رخ می‌دهد. نر‌ها و ماده‌ها در اواخر آپریل و اویل جوئن اجتماع میکننند تا در گروه هم سرایان برای ۲ هفته آواز بخوانند و جفت گیری کنند. ماده‌ها به صورت پراکنده تخم ریزی می‌کنند و تخم‌ها پس از ۶ تا ۸ هفته سر باز کرده و لارو‌ها مستقیما به داخل خاک می‌روند. ارزیابی‌های انجام شده نشانگر این حقیقت است که ۹۸٪ از لارو‌های از تخم در آمده در دو سال نخست زندگی خود می‌میرند.
تولید مثل
بر عکس غالب راست بالان ،زنجره‌ها به روبه رو ایستادن در طول مدت آمیزش تمایل دارند. در گونهٔ cicadatra guera آمیزش حدود یک ساعت طول می‌کشد.
تخم گذاری
تخم‌ها کپسول‌های بلندی هستند که در یک انتها نوک تیز می‌شوند. هر ماده حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ تخم در هر نوبت می‌گذارد. در تمام گونه‌های شناخته شده، والد تخم خود را روی مواد گیاهی می‌گذارد. تخم گذاری توسط حشرهٔ مادر در محل‌هایی که خانهٔ تخم‌ها (egg nests) نامیده می‌شود، انجام می‌گیرد. هر خانه حاوی تعداد کمی تخم صورتی روشن است و لارو‌ها نیز پس از بیرون آمدن از تخم همچین رنگی دارند. حشرهٔ ماده در گونهٔ magicicada septendecim را می‌توان در هنگام بررسی شایستگی درخت برای تخم گذاری مشاهده کرد: ابتدا او شاخهٔ کوچکی را گرفته و با یکی از پاهای جلویش قطر شاخه را اندازه گیری می‌کند.اگر قطر آن بین ۳ تا ۱۱ نباشد عموماً تایید نمی‌شود. سپس با کشیدن پوزه اش بر شاخه و رسوخ در آن امکان ترکیب آن با ماده‌ای دیگر را می‌سنجد. آنگاه با کشیدن اندام تخم ریزش بر سطح چوب سختی و استحکام آن را می‌سنجد.پس از این مراحل تخم ریزی آغاز می‌شود. ساختن آشیانهٔ تخم و تخم گذاری، فعالیتی وقت گیر است .حشرهٔ ماده توسط اندام تخم ریز اره مانندش شیار یا سوراخی در چوب حفر نموده و در آن تخم گذاری می‌کند. این مراحل در طول مدت تخم گذاری چندین بار تکرار می‌شود. تخم‌های جیرجیرک تقریباً تخم مرغی شکل هستند.
لارو
لارو‌های زنجره در گونه‌های مختلف بسیار شبیه به هم هستند. سر نسبت به حشرهٔ بالغ مخروطی تر است و پوزه‌ای قوی دارد. شاخک‌ها بلند تر و محکم تر از حشرهٔ بالغ است و چشم‌ها اندام‌هایی غایب هستند. بال‌ها بعدا پدیدار می‌شوند. قسمت قدامی سینهٔ حشره بسیار پیشرفته و قوی است و به کمک یکی از پاهای جلویی در حفاری‌های طولانی موثر است. شکم چاق و قطعه قطعه‌است. لارو حشره با پوسته‌ای یکپارچه پوشیده شده‌است و تنها پاهای جلویی آزادند. این پاها در بیرون آمدن حشره از آشیانهٔ تخم و پاایین رفتن استفاده می‌شوند و پس از سر باز کردن تخم بی درنگ خود را در جستجوی غذا دفن می‌کنند. لارو‌ها از ریشهٔ گیاهان تغذیه می‌کنند و حفاری‌های عمیق در خاک و تغذیه از ریشه‌های طویل به صورت پی در پی و کاملاً غریزی است. تغذیه در لارو و حشرهٔ بالغ، با رسوخ در بافت چوبی و مکیدن شیرهٔ آن انجام می‌گیرد. این جیرهٔ غذایی شامل مقدار زیادی آب، شکر کم و اسید آمینهٔ فراوان است. بیشتر طول عمر در دورهٔ لاروی و در زیر خاک سپری می‌شود.
حشرهٔ بالغ
حشرهٔ بالغ ای شیرهٔ بافت چوبی تغذیه می‌کند. لذا می‌توان گفت که حشره در طول زندگی خود مایع زیادی مصرف می‌کند. اساسا شیره بافت چوبی شکر کمی دارد. جیرجیرک دید خوبی دارد و از قدرت شنوایی بالایی بر خوردار است. این حشرات، موجوداتی هشیار و بسیار محتاطند و از بال‌های خود جهت فرار از توجه انسان استفاده می‌کنند.
آواز خوانی
غالبا جیرجیرک‌های نر آواز می‌خوانند. در اغلب موارد با توجه به بررسی‌های انجام گرفته آهنگ‌ها به اندازهٔ کافی متمایز هستند که بتوان آنها را با توجه به هدف شان طبقه بندی نمود. جیرجیرک‌ها تقریباً همیشه در محل استراحت و عموماً بر روی گیاهان آواز خوانی می‌کنند ولی در مواردی هم در سوراخی داخل زمین انجام می‌گیرد. جیرجیرک‌ها به ندرت در هنگام پرواز آواز خوانی می‌کنند، با این حال در نمونه‌های اندکی ضبط شده‌است. جیرجیرک‌ها معمولاً در محلی رو به آفتاب آواز می‌خوانند و اغلب در روز‌های آفتابی. در گذشته بیزاری جیرجیرک‌ها از آواز خوانی در روز‌های مرطوب را به کار نکردن غشای نوازندهٔ بدن آن‌ها نسبت می‌دادند، اما حالا می‌دانیم که علت چیز دیگری است. جیرجیرک‌ها به وسیلهٔ ماهیچهٔ خاص و تسمه مانند دهل و نقاره (پوسته سخت دنده دار مخصوص) که بر بالای نخستین مقطع شکمی قرار دارد، موزیک می‌سازند. این ماهیچه پوست سخت شکم را می‌لرزاند و صدا تولید می‌شود. بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد جیرجیرک‌ها بیش از یک نوع صدا می‌سازند، مثلاً نمونهٔ fidicina mannifera از پرو، ۴ آواز مختلف دارد: یک صدا در هنگام مزاحمت و ناراحتی، یک آواز برای صدا زدن، صدایی با دامنهٔ کم و بالاخره آواز اصلی. هدف اصلی آواز خوانی جیرجیرک جلب توجه حشرهٔ ماده برای جفت گیری است.

مرفولوژی:
زنجره پسته، حشره کوچکی با رنگهای زرد مایل به سبز زیتونی تا قهوه‌ای رنگ، که طول آن با بالهای باز در حدود ۳ تا ۳٫۵ میلیمتر میباشد. سر آن بزرگ و عریض تر از عرض سینه‌است که به یک خرطوم کوتاه چهار مفصلی ختم میگردد. شاخکها مویی (setiforme) و در رفتگی کم عمق کوچکی در بین دو چشم قرار گرفته و دو مفصل اول شاخکها خیلی درشت و ۵ مفصل بعد کوچک و ۴ مفصل انتهایی خیلی کوچکتر و در ماده‌ها آخرین مفصل نازک و کشیده میباشد ولی در نرها به یک صفحه بیضی شکل نوک تیزی ختم میگردد.
سینه اول (Poronotum) ذوزنقه‌ای شکل و سبزرنگ است که روی سینه دوم (Mesonotum) سوار شده و در قسمت قدامی سینه دوم سه لکه سیاه رنگ دیده میشود که یک در وسط و دو تا در طرفین آن بوده و در قاعده به هم متصل میباشند. سپرچه سینه دوم (scutellum) خیلی واضح و مثلثی شکل است که رأس آن به طرف پائین قرار گرفته، پاها به رنگ زرد و ساق پاهای عقبی بطور وضوح از ساق تا زیر پاها بلندتر و مانند تمام جنس‌های Idiocerus چند ردیف خار بزرگ دارد.
شکم به رنگ زرد است و مفصلهای آن کاملا مشخص است که به وسیله نوار قهوه‌ای رنگ از هم جدا میشوند و در ماهها این نوار قهوه‌ای رنگ از هم جدا میشوند و در ماهها این نوار پررنگ تر است.
بالهای جلویی نیمه شفاف و دارای لکه‌های سبز رنگ میباشد و طول آن از انتهای شکم تجاوز میکند. بالهای عقبی شفاف و دارای رگبندی برجسته و واضح میباشد. آلت تناسلی نرها کاملا مشخص است. در مناطق پسته خیز استان کرمان، این حشره را به نام شیره تر و در نواحی دامغان شفت سیاه و در یزد، شیره سیاه میشناسند.

بیولوژی و نحوه خسارات:
این حشراه زمستان را بصورت بالغ در زیر پوست و شکاف تنها درختان میگذراند. در مناطقی که زمستان ملایم دارند (رفسنجان و کرمان)، حشرات بالغ از اواسط اسفند ماه و در قزوین که زمستان سرد دارد، در فروردین ماه شروع به فعالیت میکنند و در ساعات گرم روز روی شاخه‌ها و مخصوصا روی جوانه‌های جمع شده و خیلی حساسند، بطوری که با کوچکتریین صدا و یا حرکتی تغییر محل داده و از شاخه‌ای به شاخه دیگر و یا از درختی به درخت دیگر پرواز کرده و خود را پنهان میکنند.
حشرات کامل در این موقع روی جوانه‌ها نشسته، با خرطوم خود از شیره نباتی تغذیه مینمایند و از محل تغذیه حشره نباتی بصورت قطراتی خارج میشود. به محض باز شدن برگها و ظاهر شدن خوشه‌ها، ماده‌ها شروع به تخمریزی میکنند و با کمک آلت تخمریز خود (Tariere) در نسوج دمبرگ و دمگل (دم خوشه) سوراخی ایجاد کرده و در هر سوراخ دو عدد تخم سفید رنگ براق نزدیک به هم قرار میدهند. تخمها نسبت به سطح دمگل یا دمبرگ بطور مورب قرار میگیرند و ماده‌ها دور تخمها و مدخل سوراخ را بوسیله ترشحاتی که بعدا سیاه رنگ میشوند میپوشانند. زنجره‌ها دم خوشه را برای تخمریزی ترجیح میدهند و به همین جهت این حشره کمتر روی درختان نر و نهالهای جوان دیده میشود.
تعداد تخم یک ماده متغیر است و بطور متوسط به ۷۰ عدد میرسد و دوره تخمگذاری معمولاً ۱۵ روز طول میکشد و در صورتی که هوا سرد و بارانی باشد تا ۲۵ روز هم ادامه پیدا میکند. تخمها بعد از ۸ تا ۱۰ روز تفریخ شده و در شرایط نامساعد این دوره هم طولانی تر میشود. درهر صورت خروج پوره‌ها متقارن با خاتمه گل و تشکیل میوه پسته میباشد. پوره‌ها بیشتر در داخل خوشه‌های پسته جمع شده و خرطوم خود را در بافتهای گیاهی و پوست روی میوه‌های جوان (Pericarp) فرو کرده و از شیره نباتی تغذیه میکنند. از محل فروبردن خرطوم این حشرات شیره گیاهی خارج شده که همراه فضولات پوره‌ها روی برگ و خوشه‌های پسته میریزد. این ترشحات علاوه بر اینکه موجب سوختگی برگ و خوشه پسته میشود، محیط مناسبی برای نشو و نمای قارچهای ساپروفیت ایجاد میکند. بطوری که اغلب درختان آلوده مبتلا به بیماری قارچی دوده (فوماژین) میشوند و در نتیجه میوه‌ها به تدریج خشک و چروکیده میشوند و در شرایط انبوهی آفت و خسارت زیاد، میوه مساعی روی درخت باقی نمیماند.
دوره رشد پوره‌ها در حدود ۴۰ روز به شرح زیر طول میکشد تا بصورت حشره کامل درآیند.
مدت پورگی سن اول در حدود ۷ تا ۹ روز.
مدت پورگی سن دوم در حدود ۱۰ تا ۱۵ روز.
مدت پورگی سن سوم در حدود ۱۲ تا ۱۵ روز.
در شرایط اقلیمی قزوین، پوره‌ها در اوائل تیر ماه در رفسنجان با کم و بیش حدود ۲۰ روز تفاوت به مرحله بلوغ میرسند. خسارت عمده را پوره‌ها وارد میکنند و به محض بالغ شدن از تغذیه افتاده و خسارت وارده کاهش پیدا میکند. حشرات بالغ تا اواخر آبان ماه بر روی درختان بسر میبرند. با سرد شدن هوا به پناهگاههای زمستانی خود میروند و این حشره در سال فقط یک نسل دارد.
با توجه به اینکه خروج پوره‌ها تدریجی و در یک دوره طولانی ۱۵ تا ۲۵ روزه انجام میگیرد، لذا در اوایل تیر ماه که پوره‌ها بالغ میشوند هنوز پوره‌های سن ۲ هم روی درخت مشاهده میشوند.
مبارزه:
بطور کلی مبارزه اختصاصی علیه این آفت توصیه نمیشود ولی در صورتی که در بعضی از موارد آفت طغیانی باشد باید سمپاشی زمانی انجام شود که زنجره‌ها موفق به تخمریزی نشود. برای این منظور سمپاشی باید هنگام ظهور جوانه‌های برگ و گل صورت گیرد. این زمان تقریبا ۱۵-۲۰ روز قبل از باز شدن جوانه‌های برگ و ظهور گلها است. (نظمی افشار، ۱۳۳۹). در صورتی که مبارزه علیه حشرات کامل قبل از گل صورت نگیرد باید صبر نمود تا پوره‌ها ظاهر شوند و سپس اقدام به سمپاشی کرد.
منابع

‎- گیاهپزشک
  • J.G. Myers (۱۹۲۹) Insect Singers: a Natural History of Cicadas. George Routledge and Sons. London
  • M.S. Moulds (۱۹۹۰) Australian Cicadas. New South Wales University Press, NSW. Australia
  • Robert l. Smith and William M. Langley (۱۹۷۸) Cicada Stress Sound:Southwestern Naturalist
- کریوخین. ۱۳۲۹. آفات پسته. آفات و بیماریهای گیاهی، ۲۴-۱۸.
- تقی زاده، فیروز و محمد صفوی. ۱۳۲۹. آفات پسته ایران و طرز مبارزه با آنها انتشارات اداره کل بررسی آفات نباتی، چاپخانه دولتی ایران.
- نظمی افشار، هدایت ا... . ۱۳۳۹. پسته یا طلای سبز، نشریه وزارت کشاورزی، شماره ۳ و ۴ ، خرداد و تیرماه ۲۴-۲۸، تهران.
- آفات و بیماریهای پسته، تهیه و تدوین مؤسسه تحقیقات پسته (دکتر محمدرضا مهرنژاد)، وزارت کشاورزی، سازمان کشاورزی استان کرمان، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. ۱۳۸۰.
لینک دائم
 

Similar threads

بالا