خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حشره شناسی قانونی شاخه‌ای از پزشکی قانونی

حشره شناسی قانونی شاخه‌ای از پزشکی قانونی

پزشکى قانونى (forensic medicine) در بررسى جنایتها و کشف جرم از علوم مختلفى کمک می‌گیرد و دانش حشره شناسى یکى از آنهاست و این جنبه از حشره شناسى را اصطلاحاً حشره شناسى قانونى (Forensic Entomology) و یا گاهى (Medicocriminal Entomology) می‌نامند. حشرات از جهت گستردگی، قدمت، تنوع و فراوانى در بین همه موجودات این کره خاکى پیشتاز هستند.از نظر تنوع تا بحال حدود 5/1 میلیون گونه شناسایى شده است اما تعداد واقعى آنها بیش از 5 میلیون گونه برآورد شده است و از نظر فراوانى هم بد نیست بدانید که در هکتار از سطح خشکى زمین 5/2-2 میلیون حشره وجود دارد در حالیکه تراکم متوسط انسان تنها یک نفر به ازاى هر هکتار است یعنى سهم هر یک از ما انسانها 5/2-2 میلیون حشره است که این مدیون قدرت تولید مثل خارق العاده آنهاست، بطوریکه محاسبه شده است که اگر همه شرایط و نیازهاى یک جفت مگس خانگى را بتوان فراهم کرد، تنها ظرف 4 ماه تعداد 19 جلوش 19 صفر مگس !!! تولید خواهد شد که این مقدار مى تواند تمام سطح زمین را تا ارتفاع 16 متر بپوشاند! بهر حال حشرات یکى از جالبترین و بدیع ترین پدیده هاى این جهان هستند و بر خلاف تصور همگان که آنها را موجوداتى مزاحم و عبث مى دانند، طیق بررسیها فقط 5 درصدشان مضر هستند آنهم مضر فقط براى گونه دیگرى از سلسله جانورران بنام علمى هومو ساپینس Homo sapiens ( بخوانید انسان بخرد…؟!) و بقیه مفید بحال ما و طبیعت. برخى از حشرات که اصطلاحا به مگسهاى مولد میاز ( Myiasis = آلودگى بافتها به لارو حشرات دو بال) یا مگسهاى گوشت معروفند، بصورت اجبارى یا اختیارى باید مراحل لاروى (کرمى شکل) خود را داخل بافتهاى زنده یا مرده انسانها یا جانوران طى کنند. لذا وجود حشرات در جسد و صحنه جنایت (crime scene) حتمى است و مى توان از آن در تخمین زمان سپرى شده پس از مرگ (PMI) ، شناسایى محل واقعى جنایت، بررسى احتمال جابجایى جسد و موارد دیگرى سود جست.
تاریخچه این شاخه از دانش به سال 1235 میلادى بر مى گردد که نویسنده و دانشمندى چینى بنام Sungtzu در کتاب خود در داستانى چگونگى استفاده از مگسها را در کشف یک معماى جنایى بیان مى کند. اما تا اواسط قرن نوزدهم توانایى این علم ناشناخته باقى ماند تا اینکه شخصى بنام اورفیلا در سال 1848 اولین بررسى در مورد شناخت توالى اکولوژیک بندپایان را در اجساد انسانى انجام داد، بدین معنى که با توجه به زمان پس از مرگ، گونه هاى مختلفى از حشرات در توالى زمانى منظم و ثابتى بنوبت به جنازه ها حمله مى کنند و بعد از مدت معینى جاى خود را به دیگرى مى دهند . سپس Berget نتایج این بررسى را در حل یک معماى قتل بکار گرفت و بر اساس حضور گونه اى از مگسهاى گوشت موسوم به سارکوفاگا Sarcophaga در جسد کودکى که در دودکش بخارى خانه زوجى فرانسوى کشف شده بود، زمان مرگ را حداقل دو سال قبل تخمین زد و توانست این زوج را از اتهام قتل کودک تبرئه کند. سپس مگنین Megnine که بعنوان بنیانگذار حشره شناسى قانونى معروف شده است با بررسى هاى خود 8 مرحله را در فساد اجساد انسان تشخیص داد و حشرات مربوط به هر مرحله را تعیین کرد.

با صرف نظر از جزئیات، کاربرد و اهمیت حشرات در پزشکى قانونى شامل موارد زیر مى گردد:
1- تخمین زمان سپرى شده از مرگ ( PMI ): به دو روش، الف) استفاده از سرعت نسبى رشد حشرات جمع آورى شده از صحنه جنایت با یافتن بالاترین سن لاروى در روى یا پیرامون جسد که این روش براى اجساد با عمر کمتر از 3 هفته معمولا استفاده مى شود و ب) استفاده از الگوى توالى اکولوژیک حشرات .
2- اثبات حضور مظنون در صحنه جنایت با آنالیز خون خورده شده توسط حشرات.
3- تجاوز، آزار و یا سهل انگارى والدین: در مرگهاى ناشى از آزار جسمى و تجاوز جنسى و نیز مرگ کودکان در اثر بى توجهى والدین، نوع مگس و ناحیه تمرکز آنها مى تواند بیانگر صدمات قبل از مرگ باشد.
4- تعیین وقایع بعد مرگ : عدم وجود حشرات در اجسادى که بطور طبیعى باید داراى حشره باشند، نشانگر توالى غیر معمول وقایع پس از مرگ است. بدین معنى که جسد براى مدتى دور از دسترس حشرات مثلا زیر آب، زیر خاک یا داخل فریزر، اتومبیل، صندوق یا فضاى بسته بوده است.
۵- تاثیر بر الگوى پخش شدن خون در صحنه جنایت: حشرات با عبور از میان خون، خونخواری، استفراغ و دفع خون و در نتیجه با بهم زدن الگوى پخش خون مى توانند موجب گمراهى کارآگاهان شوند.
۶- تعیین مبدا مواد مخدر گیاهی: نوع حشراتى که از مواد مخدر گیاهى زنده، در حال فساد و یا خشک تغذیه مى کنند یا روى آنها به جاى مى مانند به پلیس کمک مى کند تا کشور یا نقطه مبدا این مواد را شناسایى کند.
امرزوه حشره شناسى قانونى در جهان اهمیت درخورى یافته است و از اطلاعات و ابزارهاى پیشرفته اى سود مى برد و دهها نوع کیت تجارى براى موقعیت هاى مختف طراحى و ساخته شده است و وجود صدها سایت اختصاصى در اینترنت و دهها ژورنال معتبر موید آن است اما در کشور ما تقریبا ناشناخته است و حتى بسیارى از وجود آن هم اطلاعى ندارند و تنها 2-1 سال قبل مجله سازمان پزشکى قانونى مقاله اى را در این رابطه منتشر کرد. علاقمندان مى توانند چند مطالعه موردى جالب توسط FBI را در اینجا بخوانند. منبع: وبلاگ تخصصی آفات
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حسگر شناسایی آفات گیاهی

حسگر شناسایی آفات گیاهی

محقق ایرانی دانشگاه «بریتیش کلمبیا»، موفق به ابداع یک ابزار کنترلی و سیستم حسگر شده است که می‌تواند گیاهان کشاورزی در آستانه آفت زدگی را شناسایی کرده و به کشاورزان اطلاع دهد.
صابر میراسماعیلی، دانشجوی دکتری و مبدع سیستم هوشمند کنترل آفات در مرکز تحقیقات گیاهی دانشکده سیستم‌های زمینی و غذایی دانشگاه «بریتیشن کلمبیا» کانادا درباره اساس عملکرد این حسگر گفت: گیاهان مانند تمام موجودات زنده به محیط پیرامون خود واکنش نشان می‌دهند. این واکنش در بیشتر موارد به شکل مواد شیمیایی است که گیاهان از خود ترشح می‌کنند. آنچه ما به عنوان بوی یک گیاه می‌شناسیم در حقیقت سیگنال‌هایی است که گیاه از خود صادر می‌کند. دستگاهی که من طراحی کردم بر همین اساس کار می‌کند. وی خاطرنشان کرد: ایده اصلی این طرح این است که مواد شیمیایی متصاعد شده از گیاه را جمع آوری و تغییرات آنها را ثبت کرده و ارتباط آنها را با آفت و بیماری‌های موجود در گیاهان مشخص کنیم. علاوه بر پارامترهای شیمیایی این دستگاه پارامترهای دیگری از جمله دمای هوا، میزان رطوبت،‌ میزان نور و ... را نیز از محیط دریافت می‌کند.
میراسماعیلی در پاسخ به این سوال که سیستم طراحی شده در چه گیاهانی کاربرد دارد، گفت: این دستگاه در حال حاضر برای سه محصول مهم گلخانه‌یی (گوجه فرنگی، خیار و فلفل) طراحی شده است ولی در نهایت می‌تواند در گیاهان دیگری هم استفاده شود. در واقع این دستگاه مانند یک رایانه است که برای هر گیاه یک نرم افزار جداگانه داد. شما تنها یک رایانه نیاز دارید ولی برای هر گیاه باید نرم افزار جداگانه‌ای را روی دستگاه نصب کنید. وی درباره دیگر کاربردهای متصور برای چنین سیستمی گفت: این سیستم می‌تواند در موارد زیادی از قبیل کنترل کیفیت مواد غذایی، ردیابی مواد سمی، مبارزه با تروریسم و مصارف نظامی، پیش‌بینی وضع هوا و غیره استفاده شود.
پژوهشگر ایرانی دانشگاه «بریتیش کلمبیا» در پاسخ به این سوال که آیا فاکتورهای مزاحمی برای اندازه‌گیری با این دستگاه وجود دارد و در این صورت برای دفع آنها چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: فاکتورهای زیادی می‌تواند دقت این دستگاه را تحت تاثیر قرار بدهد. برای مقابله با این مشکلات من از یک سیستم نرم‌افزاری هوشمند استفاده کرده‌ام که براساس نحوه عملکرد مغز انسان طراحی شده است و می‌تواند به طورهوشمند شرایط محیط را یاد گرفته و براساس آن خود را هماهنگ با محیط کند. وی خاطرنشان کرد: با استفاده از این شیوه جدید میزان خطا به نحو چشمگیری پایین می‌آید.
این سیستم جدید طراحی هوشمند بسیار پیشرفته‌تر از سیستم‌های هوش مصنوعی می‌باشد و به تازگی ( سال 2006 ) به جوامع علمی معرفی شده است. میراسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا مشابه این سیستم توسط سایرین طراحی شده است، یا نه، گفت: این سیستم برای اولین بار توسط من طراحی شده و ایده آن کاملا جدید است. در بیشتر موارد سیستم‌های ردیاب آفت براساس پیدا کردن خود آفت یا نشانه‌های خسارت آنها طراحی می‌شود در حالی که در این طرح پیشنهاد کردم که به جای اینکه به دنبال حشرات بگردیم بهتر است با گیاهان ارتباط برقرار کنیم و از خود گیاه به عنوان شاخص سلامت استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: دقت این سیستم به حدی است که می‌تواند وجود تنها یک حشره روی گیاه را تشخیص دهد. پژوهشگر ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا در پایان با بیان این که این سیستم طی پنج تا هفت سال آینده به مرحله تولید انبوه می‌رسد، درباره هزینه ساخت و قیمت نهایی این سیستم گفت: هزینه ساخت مدل اولیه این سیستم کمتر از 1000 دلار بود ولی در سطح تجاری پیش بینی می‌کنم که قیمتی بین 75 هزار تا 100 هزار دلار داشته باشد. منبع: فارمیران
لینک دائم

 

مژگان غفوری

عضو جدید
اثر بازدارندگي اسانس آويشن(Thymus vulgaris) روي باكتري Erwinia amylovora عامل بيماري آتشك سيب و گلابي

اثر بازدارندگي اسانس آويشن(Thymus vulgaris) روي باكتري Erwinia amylovora عامل بيماري آتشك سيب و گلابي

اثر بازدارندگي اسانس آويشن[FONT='Times New Roman','serif'](Thymus vulgaris) [/FONT]روي باكتري[FONT='Cambria','serif']Erwinia amylovora[/FONT]عامل بيماري آتشك سيب و گلابي
بررسيهاي انجام شده نشان مي‌دهد كه عصاره‌هاي گياهان مختلف بر روي باكتري عامل آتشك تاثير به‌سزايي دارند[FONT='Times New Roman','serif'] (Vanneste et al., 2000). [/FONT]در اين خصوص به طور مشخص مي‌توان به كارآيي عصاره‌هاي آبي درختان گردو، زرشك، سماق آمريكايي [FONT='Times New Roman','serif'](Sobiczewski et al., 1997) [/FONT]و عصاره اتانولي گياهان عشقه، بيد و تاك صحرايي[FONT='Times New Roman','serif'] ((Mosch et al.,1999 [/FONT]اشاره نمود. در ايران اين نوع تحقيقات ابتدا در سطح تعداد محدودي از گياهان دارويي انجام گرفت و اسانس گياهان آويشن شيرازي, مورد و رزماري بسيار تعيين كننده بوده است (رضايي محمد باقر و نادرحسن زاده 1376). در بررسيهاي تكميلي ، تاثير رقت‌هاي مختلف اسانس دو گياه آويشن و مرزه مورد مطالعه قرار گرفت و تاثير اسانسهاي هر دو گياه در رقت 2-10 به ترتيب 3 و 2 ميليمتر بوده است (حسن زاده و همكاران، 1382). در تحقيق حاضر فرمولاسيون اسانس گياه آويشن با غلظت 6 در هزار معرفي و توصيه مي‌گردد[FONT='Times New Roman','serif'].
[/FONT]
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS موثر است

زهر زنبور عسل در درمان بیماری MS موثر است

به گزارش سرویس دانشگاه و تشکل برنا، این تحقیق در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم کرج صورت گرفته و نتایج آن برای ارایه در کنفرانس "طب تکمیلی" در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شده است.

مجری و سرپرست این تحقیق گفت: در اجرای این تحقیق، بیماری MS به موش های صحرایی نژاد "ویستار" القا شد و سپس تاثیر زهر زنبور عسل روی این موشها مورد بررسی قرار گرفت.

محمد نبیونی افزود: در بیماری MS بیمار با تخریب سیستم عصبی روبه رو و منجر به تخریب "غلاف های میانی اعصاب ملینی" می شود. غلاف های میانی اعصاب ملینی با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم کردند.

نبیونی خاطرنشان کرد: این تحقیق بیانگر آن است که زهر زنبور عسل می تواند در درمان بیماری MS مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این تحقیق یکی از بخش های طرح تحقیقاتی جامع "تاثیرات بیولوژیک زهر زنبور عسل " است که تاثیر زهر این حشره بر درمان بیماری های دیگر نیز در دست تحقیق و بررسی است.
وی افزود: این طرح تحقیقاتی توسط "ساره رجبی " دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سلولی تکوینی و با راهنمایی دکتر نبیونی به مدت یکسال در مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی دانشگاه تربیت معلم کرج به نتیجه رسیده است.
لازم به ذکر است، مرکز تکثیر و پرورش جانوران آزمایشگاهی اردیبهشت ماه سال گذشته در کرج گشایش یافت و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری می توانند طرح های تحقیقاتی و فعالیت هایی نظیر نمونه برداری و بافت شناسی را در این مرکز انجام دهند.

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه ها چه افرادی را برای نیش زدن بیشتر انتخاب میکنند؟

پشه ها چه افرادی را برای نیش زدن بیشتر انتخاب میکنند؟

آیا شما نیز از جمله افراد مورد علاقه پشه ها هستید؟!
لحظه ای را به خاطر آورید که در حال درست کردن کباب در فضای باز با دوستان خود هستید و در همین لحظه جشن پشه ها ، آنهم درست بالای سر شما شروع می شود . و در حالی که شما با شدت و خشونت هر چه تمام در حال دفع پشه ها هستید متوجه می شوید که بقیه دوستان شما کاملا راحت و بی دردسر نشسته اند.
آیا این درست است که پشه ها بعضی افراد را نسبت به بعضی دیگر ترجیع می دهند؟
شاید ادامه مطلب حقیقت را برای شما روشن کند. متخصصان معتقدند که پشه ها در مکیدن خون افراد اولویت هایی را درنظر می گیرند. به طور کلی یک دهم از افراد برای پشه ها جذاب هستند. پشه های ماده و پشه های نر چون پشه های نر نیش نمیزنند برای توسعه زاد و ولد خود نیاز به خون انسان دارند. و ظاهراً نه هر خونی.
- پشه ها چه افرادی را برای نیش زدن بیشتر می پسندند؟
در حالیکه محققان در حال مشخص کردن این حقیقت هستند که کدام نوع گوشت انسانی مطلوب خاطر پشه ها هستند هزاران تحقیق در این باره انجام گرفته تا مشخص کند کدام ترکیبات یا رایحه های بدن انسان ممکن است جذب کننده پشه ها باشد . با وجود 400 نوع مختلف ترکیب که از بدن انسان تراوش می کند این کار به نظر دشوار می آید. اکنون دانشمندان می دانند که عامل ژنتیک مشخص تا 85% افراد را در مقابل نیش پشه ها مستعد تر می کند. آنها همچنین مشخص کرده اند که عنصری خاص از مواد شیمیایی بدن که در سطح پوست تراوش می کند باعث حرکت موجی از پشه ها بسوی افراد می شود. افرادی که به مقدار فراوان استروئید ها و کلسترول در سطح پوست خود دارند بیشتر در معرض حمله پشه ها می باشند. همچنین افرادی که به مقدار فراوان اسید های خاص مثل اسید اوریک تولید می کنند مورد توجه و هدف پشه ها می باشند. این مواد می توانند حس بویایی پشه ها راتحریک نموده و آنها را به سوی قربانیان خود سوق می دهد . اما روند جذب پشه ها توسط افراد خیلی قبل تر از فرود پشه ها اتفاق می افتد . پشه ها می توانند طعمه خود را از مسافت ها دور تا 50 متر شناسایی میکنند. و این اصلا توسط افرادی که بمقدار فراوان دی اکسید کربن تولید می کنند قابل شناسایی نیست. هر نوع دی اکسید کربن برای پشه ها جذاب است حتی از مسافتی خیلی دور. افراد بزرگتر از نظر سنی به نظر می رسد که مقدار دی اکسید کربن بیشتری را دفع می کنند و به همین دلیل متعاقبا پشه‌ها با اشتیاق بیشتری به سمت آنها جذب می شوند تا بچه ها. زنان حامله و آبستن نیز در معرض خطر هستند.زیرا آنها نیز بیش از حد نورمال دی اکسید کربن دفع می کنند. حرکت و گرما نیز پشه ها را جذب می کند. بنابراین اگر می خواهید درهنگام تفریح خارج از منزل از تاخت و تاز پشه ها به سمت خوددر امان باشید بهتر است به جای پیوستن به گروه والیبال به صندلی راحتی خود اکتفا کنید. زیرا به محض حرکت و جنبش شما در زمین بازی پشه ها حرکت و گرما را احساس کرده و به سمت شما می آیند زیرا به دلیل نفس نفس زدن بوی ناشی از دی اکسید کربنی که در تنفس شما وجود دارد آنها را به سمت خود می کشد. همچنین اسید لاکتیک دفع شده از غدد تعریق شما باعث جذب پشه ها می شود.
- پشه ها کجا کمین می کنند؟
حتی اگر مواد شیمیای بدن شما پشه ها را جذب نکند محلی که در آن قرار دارید نیز می تواند باعث جذب پشه ها به سمت شما شود. بعضی ا زبدترین جمعیت پشه ها درمناطق ساحلی وجود دارند و کیلومتر ها فاصله از این مناطق هم نمی تواند شما را از آنها در امان نگه دارد زیرا آنها 40 مایل را تنها به خاطرطعمه پرواز می کنند. در حالیکه هر منبع آبی می تواند محیط مساعدی برای تکثیر پشه ها باشد اما آنها بیشتر آبهای راکد را ترجیع می دهند.
آیا در ارتفاعات بلند و کوه ها می توان از تهاجم پشه ها در امان بود؟ روی آن حساب نکنید.! اگر چه به طور عمومی فعالیت آنها در دمای 55 درجه فارنهایت متوقف می شود اما آنها حتی در ارتفاعات کوه ها ی هیمالیا نیز دیده می شوند. در مورد مناطق سرد مثل آلاسکا نیز بیشتر روزهای سال می توان در امان بود اما به مدت 3 هفته در فاصله ماههای جولای و آگوست وجود دارند.
- تاریخچه حضور این موجودات مزاحم
پشه ها از 170 میلیون سال پیش تاکنون روی کره زمین باقی مانده اند و تاکنون نیز بیش از 175 نوع از آنها در ایالات متحده شناسایی شده اند . این موجودات زیرک قصد ندارند به این زودی ها ا زصحنه زندگی افراد بشر ساقط شوند . اما با این حال شما می توانید تاثیر آنها را به حداقل رسانید.
ازجمله مواد دفع کننده پشه ها عبارتند از :
از جمله مواد گیاهی دافع پشه ها نیز عبارتند: روغن دانه سویا، که به مدت یک ساعت و نیم فرد را از هجوم پشه ها در امان نگاه می دارد. روغن گیاه سرو، نعناع صحرایی، سیترونلا، گورگیاه و گل شمعدانی نیز می تواند به دفع پشه ها کمک کند. اما از بین اینها روغن اکالیپتوس بهتر است.
مادة شیمیایی دیت که به روی پوست زده میشود دور کنندة پشه ها است.
منبع : سلامت نیوز
لینک دائم

 

مژگان غفوری

عضو جدید
کاربرد تلفیقی گیاهان تله مقاوم با گیاهان غیر میزبان در مزارع آلوده به نماتدHeterodera scha

کاربرد تلفیقی گیاهان تله مقاوم با گیاهان غیر میزبان در مزارع آلوده به نماتدHeterodera scha

به منظور بررسي امکان کاهش جمعيت نماتد Heterodera schachtii در مزارع چغندرقند از طريق تلفيق مناسب دو روش تناوب با گياهان زراعي غيرميزبان نماتد و گياهان تله مقاوم و مطالعه اثر آن بر کميت و کيفيت اين محصول، اين تحقيق از سال 1381 به مدت سه سال در قالب طرح بلوک هاي کامل تصادفي با هشت تيمار شامل استفاده از گياهان غيرميزبان، گياهان تله مقاوم، آيش و کشت متوالي چغندرقند در چهار تکرار در زميني آلوده به نماتد و سابقه کشت متوالي چغندرقند در منطقه سميرم اصفهان به اجرا در آمد. پس از برداشت چغندرقند در سال آخر آزمايش، صفات کمي و کيفي تيمارها اندازه گيري شد. نتايج اين مطالعه نشان داد تفاوت ميانگين جمعيت نهايي، فاکتور توليد مثل، عملکرد ريشه و عملکرد قند ناخالص و قابل استحصال تيمارها معني دار بود و تيمار اختلاط ذرت رقم 704 و خردل رقم Sirola طي دو سال متوالي با ميانگين 89.2 درصد کاهش، بيشترين درصد کاهش جمعيت نهايي نسبت به جمعيت اوليه را داشته و باعث بيشترين ميزان عملکرد ريشه چغندرقند، عملکرد قندناخالص و قند سفيد در سال 1383 به ترتيب با ميانگين 30، 5.69 و 5.09 تن در هکتار گرديد. تيمار کشت متوالي رقم حساس چغندرقند به نماتد (شاهد) با ميانگين 734 درصد افزايش جمعيت نهايي تخم و نوزاد سن دوم، نماتد چغندرقند را بيش از هفت برابر جمعيت اوليه افزايش داده است و کمترين ميزان عملکرد ريشه، قند ناخالص و قند سفيد به ترتيب با ميانگين 12.81، 2.22 و 1.87 تن در هکتار مربوط به اين تيمار بود. براساس نتايج حاصله مي توان در زمين هاي آلوده به نماتد سيستي چغندرقند (سميرم) از تناوب ذرت – گندم و يا خلر – گندم به عنوان تناوب منطبق با شرايط زارع و يا با استفاده از تناوب دو ساله اختلاط ذرت رقم 704 با خردل رقم Sirola، استفاده کرد.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
تهیه اسلاید های دایمی از نماتد

تهیه اسلاید های دایمی از نماتد

در تهيه اسلايدهاي ميكروسكوپي دائمي از نماتد‌ها از روش حلقه پارافين و گليسيرين استفاده شد. پارافين به عنوان يك ماده حدواسط با دارا بودن ويژگي‌هايي از قبيل نشت و نفوذ ساده و سريع، داشتن سطح صاف و بريده شدن راحت، به عنوان يك عامل محافظتي كه مانع از عبور هوا به داخل قطره گليسيرين مي‌گردد، به طور وسيع مورد استفاده قرار مي‌گيرد. انواع پارافين داراي نقطه ذوب‌هاي مختلفي بوده و نوع با نقطه ذوب بالا (به عنوان مثال، 60 درجه سانتي‌گراد) جهت كار با نماتد مناسب مي‌باشد
(
Hooper, 1986). اين بالا بودن نقطه ذوب، امكان نگهداري اسلايد‌هاي تهيه شده در دماي معمولي آزمايشگاه را فراهم مي‌كند. تهيه اسلايد دائمي به اين ترتيب بود كه لام‌هايي به طول 2/76 ميلي‌متر، عرض 4/25 ميلي‌متر و ضخامت يك ميلي‌متر به وسيله الكل و دستمال كاغذي تميز گرديد. دهانه تميز يك لوله آزمايش يا يك لوله فلزي به قطر 16-18 ميلي‎متر و طول 100 ميلي‌متر پس از گرم شدن روي شعله چراغ الكلي در پارافين جامد فرو برده و پس از چرخانيدن لوله آزمايش به منظور يكنواخت شدن قشر پارافين در سطح آن، بلافاصله به آرامي در وسط لام تميز گذاشته و به آرامي از روي آن برداشته شده و به ترتيب يك حلقه پارافين در سطح لام به‎وجود آمد. به تناسب ضخامت حلقه پارافين، در وسط حلقه، قطره كوچكي گليسيرين، از ظرف حاوي آن كه در داخل انكوباتور نگهداري مي‌شد، قرار داده شد. نماتد‎هاي مورد نظر به داخل قطره گليسيرين منتقل و سپس به آهستگي توسط سوزن سركج در گليسيرين موجود منظم گرديدند. اين عمل در زير ميكروسكوپ و با نور پايين انجام گرفت. پس از آرايش دادن نماتد‎ها در داخل حلقه پارافين، يك لامل به ابعاد 18 * 18 ميلي‎متر يا20 * 20 ميلي‎متر به آهستگي روي حلقه طوري قرار گرفت كه حباب هوا وارد فضاي بين لام و لامل وارد نشود. اين مجموعه روي چراغ الكلي به ملايمت به مدت چند ثانيه حرارت داده شد. در اثر حرارت، پارافين موجود ذوب شده و سطح اطراف قطره گليسيرين را فرا گرفت. به محض ذوب شدن پارافين، لام به آرامي روي سطح صاف قرار گرفت تا پارافين به طور يكنواخت سفت ‌گردد. به اين ترتيب نماتدها و گليسيرين دور از دسترس هوا در وسط لامل محبوس ماندند. دو برچسب سفيد در دو طرف لام، اطراف لامل، براي يادداشت كردن مشخصات نمونه از قبيل محل و تاريخ نمونه‌برداري، تعداد، نام جنس و گونه و جنسيت نماتد تشخيص داده شده در آن اسلايد، چسبانده شد. پس از اين مرحله، اسلايد مورد نظر آماده بررسي و شناسايي نماتد‎ها بود.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
نماتد مرکبات

نماتد مرکبات

علائم و نشانه‌هاي خسارت :
براثر حمله نماتد به ريشه مركبات،درختان به تدريج روبه زوال مي‌روند. برگها كم پشت وسبز مايل به خاكستري وكدر مي‌شوند. سرشاخه‌ها خشك شده ميوه‌ها كوچك و كم بوده و اغلب مي‌ريزند.ريشه‌هارشد طبيعي نداشته، ضخيم به نظر مي‌رسند. و يك لايه خاك روي آنها فرا گرفته است كه به آساني شسته نمي شود. اين علائم مويد آن است كه نماتد ريشه مركبات را آلوده كرده است. هيچگونه تورم يا گال روي ريشه‌ها ديده نمي‌شود. ولي ريشه‌هاي آلوده كلفتر هستند. نرهاي بالغ نماتد مركبات انگل نبوده وتغذيه و خسارت به ماده‌ها ولاروهاي نر وماده محدود مي‌شود.تغذيه لاروها بطور پارازيت خارجي روي بافتهاي پوست است. ماده‌هاي جوان از ناحيه سر تا گردن در پوست فرورفته است. سرآنها داخل حفره‌اي كه دريك ناحيه گياهي ساخته شده به اطراف حركت مي‌كند. تغذيه از6-10 سلول مجاور اين حفره كه بنام ياخته‌هاي پرستار معروفند صورت مي‌گيرد. درگياهان مقاوم پس ازنفوذ لاروها به ياخته‌هاي پوستي اين سلولها نكروز شده و درنتيجه تغذيه صورت نگرفته و نماتد از بين مي‌رود. درشيره گياهان مقاوم و غير ميزبان مواد مسموم كننده نماتد نيزديده شده است. معمولا تاوقتي كه جمعيت نماتد روي ريشه درخت به حد نصاب (40000 لارو ) نرسد درخت كاملاً از بين نمي‌رود. ازطرفي نشانه‌هاي بيماري روي اندامهاي فوقاني 3-5 سال بعد از آلودگي ريشه ظاهر نخواهد شد. وسرانجام براثر فساد ريشه و عدم جريان شيره گياهي به بالاي درخت از بين خواهد رفت.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
بررسی اثر چند ترکیب شیمیایی در القا مقاومت علیه بیماری سفیدک پودری خیار

بررسی اثر چند ترکیب شیمیایی در القا مقاومت علیه بیماری سفیدک پودری خیار

بيماري سفيدك پودري كه عامل آن قارچ Podosphaera fusca است، از بيماري هاي مهم كدوييان است و رايج ترين روش كنترل آن استفاده از قارچكش ها مي باشد. اما اثرات جنبي كاربرد قارچكش ها، يافتن روش هاي ديگري را براي كنترل بيماري ضروري مي سازد كه از جمله آنها القا مقاومت در گياه قابل ذكر است. در اين پژوهش اثر شش تركيب شيميايي اسيبنزولار- اس- متيل (ACI)، اسيد بتاآمينوبوتريك (BABA)، اسيد ساليسيليك (SA)، اسيد نيكوتينيك (NA)، فسفات دي پتاسيم (K2P) و عصاره گياه Reynoutria sachalinensis (Bs) در القا مقاومت در خيار (رقم سوپردامينوس) عليه بيماري سفيدك پودري بررسي شد. براي بررسي اثر تركيبات در القا مقاومت، محلول آنها بر پشت و روي برگ هاي گياه پاشيده شد و 24 ساعت بعد سوسپانسيون اسپور بيمارگر روي گياه مايه زني گرديد. براي بررسي امكان القا مقاومت سيستميك، محلول تركيب بر پشت و روي اولين برگ حقيقي گياه پاشيده شد و 24 ساعت بعد سوسپانسيون اسپور بيمارگر روي اولين و دومين برگ مايه زني گرديد. ده روز بعد ميانگين تعداد لكه بيماري در واحد سطح برگ هاي مايه زني شده محاسبه گرديد. نتايج نشان داد كه كليه اين تركيبات وقتي يك روز قبل از مايه زني بيمارگر روي بوته به كار رفتند، شدت بيماري را كاهش دادند، گرچه ميزان تاثير آنها متفاوت بود. ACI و Rs بيماري را بيش از 95% (نسبت به شاهد) كنترل كردند، BABA و K2P با 50 تا 70 درصد كنترل، تاثير نسبي در جلوگيري از آلودگي داشتند و SA و NA با كمتر از 35% كنترل، تاثير قابل توجهي در كاهش آلودگي نداشتند. از نظر كنترل سيستميك بيماري، ACI كاملا موثر بود، BABA و K2P تاثير سيستميك نسبي نشان دادند يعني كنترل بيماري روي برگ دوم حدود 70 تا 80 درصد كنترل در برگ اول بود. Rs، SA و NA از نظر كنترل سيستميك بسيار ضعيف (كمتر از 30% برگ اول) بودند. در آزمايش هاي مزرعه اي نيز اثر سيستميك اسيبنزولار در كنترل بيماري برابر با موثرترين قارچكش ها يعني پنكونازول و هگزاكونازول بود و با آنها در يك گروه آماري قرار گرفت. مجموع نتايج نشان داد كه ACI وRs تركيبات موثري براي القا مقاومت خيار در برابر سفيدك پودري هستند.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
مقایسه قارچ کش جدید اوپوس(Epoxy conazole) با قارچ کش های رایج علیه سفیدک پودری چغندر قند

مقایسه قارچ کش جدید اوپوس(Epoxy conazole) با قارچ کش های رایج علیه سفیدک پودری چغندر قند

در اين تحقيق تاثير قارچ كش هاي جديد اوپوس (اوپوكسي كونازول) و مقايسه آن با سموم قارچ كش هاي متداول عليه سفيدك پودري چغندر قند در استان هاي آذربايجان غربي و كرمانشاه طي دو سال مورد بررسي قرار گرفت. آزمايش در قالب طرح بلوك هاي كامل تصادفي با پنج تيمار در چهار تكرار اجرا شد. تيمارهاي آزمايش سموم دينوكاپ، سولفور (گوگرد و تابل)، كاليكسين، اوپوس و شاهد (آبپاشي) بودند. يادداشت برداري نهايي از درجه آلودگي تيمارها با مقياس 6-1 كه در آن نمره يك بدون آلودگي و نمره شش آلودگي 100-81 درصد بود، با فاصله زماني 15 روز بعد از آخرين سمپاشي صورت گرفت. تجزيه و تحليل نتايج با استفاده از آزمون چند دامنه اي دانكن نشان داد كه در آذربايجان غربي، در هر دو سال اختلاف تيمارهاي سمپاسي شده از نظر آلودگي به بيماري سفيدك پودري با شاهد در سطح يك درصد و پنج درصد معني دار بود. مقايسه ميانگين درجه تاثير تيمارهاي آزمايشي نشان داد كه قارچ كش اوپوس بيشترين تاثير را در كنترل بيماري سفيدك پودري چغندرقند داشته است. در آزمايش كرمانشاه در سال اول به علت پايين بودن شدت بيماري در مزارع منطقه اختلاف معني داري بين تيمارها مشاهده نگرديد ولي در سال دوم، اختلاف تيمارهاي سمپاشي شده با شاهد در سطح يك و پنج درصد معني دار بود. از نظر عملكرد و درصد قند ريشه نيز تيمارهاي سمپاسي شده به شاهد ارجحيت داشتند.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
پروتئین های ضد قارچی

پروتئین های ضد قارچی

بیشترین و وسیع ترین مطالعات در مورد عوامل ضدقارچی طبیعی روی فیتوالکسین ها(Phytoalexin) انجام شده است. هر چند اکنون عوامل دیگری شامل کیتینازها(Chitinases) ،بتاگلوکانازها (β(1,3) glucanases)،لکتین های متصل به کیتین ، زآمایتین ها(Zeamatins) ،تیونین ها (Thionins)و پروتئین های غیر فعال کننده ریبوزوم، به عنوان تنظیم کننده های مهم قارچی شناخته شده اند، لیکن بعضی، از قبیل تیونین ها و پروتئین های غیر فعال کننده ریبوزوم، به این دلیل که میزان سمیت بالا و غیر قبولی برای *****داران دارند، امکان توسعه آنها به عنوان قارچ کش محدود است، بقیه نیز فعالیت ضد قارچی ضعیفی از خود نشان می دهند. تحقیقات اخیر پروتئین هایی را یافته است که خاصیت سمیت اختصاصی علیه قارچ ها دارند و حداقل مشابه تریازول و هگزاکونازول علیهC. Beticola روی چغندر قند تا دو هفته بعد از استفاده موثر هستند.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
کنترل بیولوژیک سیاهک سخت جو

کنترل بیولوژیک سیاهک سخت جو

در يك آزمايش صحرايي، كارايي شش استرين از باكتري Bacillus كه از مزارع گندم استان هاي مركزي، گلستان و مازندران و 11 استرين از باكتري فلورسنت از جنس Pseudomonas كه از مزارع كرج و استان مركزي جداسازي شده بود براي كنترل بيولوژيك بيماري سياهك سخت جو (Ustilago hordei) با استفاده از طرح بلوك هاي كامل تصادفي و با 3 تكرار در مزرعه در روي جو رقم كارون در كوير مورد بررسي قرار گرفت. نتايج نشان داد كه استرين هاي (B2) Bacillus lichniformis و B. cereus (B3) بيماري را كاملاً كنترل كردند. درصد آلودگي جو به اين بيماري در تيمارهاي Bacillus sp. (B1) ،B. cereus (B4) ، B. subtilis (53) و
B. subtilis 71 بين 119/0 تا 617/0 متغير بود و به طور معني داري كمتر از شاهد آلوده بود (0.01 < P).
در بين استرين هاي Pseudomonas استرين هاي Pseudomonas fluorescens bio V (C15)،
P. fluorescens bio V (E2) ، P. fluorescens (D11) و P. fluorescens bio I (32) با 13/0 تا 207/0 درصد آلودگي بيشترين اثر را در كنترل بيماري داشتند. ساير استرين هاي Pseudomonas مورد آزمايش نيز در كنترل بيماري مؤثر بوده و با شاهد آلوده اختلاف معني دار داشتند.
 
آخرین ویرایش:

مژگان غفوری

عضو جدید
کودهای بیولوژیک

کودهای بیولوژیک

در خصوص کود های بیولوژیک(زیستی) باید گفت کود های بیولژیک حاوی باکتریها و قارچهای مفیدی میباشند که برای اهداف خاصی استفاده می شوند.از این موارد می توان به تثبیت ازت – رها سازی یون فسفات، آهن ،پتاسیم و.. از ترکیبات نامحلول انها اشاره نمود.این با کتریها معمولا در اطراف ریشه گیاه استقرار یافته و به گیاه در جذب عناصرغذایی کمک می نماید.این گونه کودها منشاء طبیعی دارند و معمولا از خاک گرفته می شوند.کود های بیولوژیک دیگر الودگی کود های شیمیایی را ندارد و باعث کاهش الودگی کود های شیمیایی هم می شود این کودها باعث بهبود ساختمان خاک ،افزایش محصول و کاهش بیماریها می شوند.شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند و از مشهورترین این شرکتها در ایران می توان به زیست فناور سبز اشاره نمود و از محصولات انها می توان به کود زیستی فسفاته بارور 2 اشاره نمود. موسسه فن اوری زیستی اسیا هم در این زمینه فعالیت گسترده ای دارداین موسسه همچنین در تولید حشره کش های بیولوژیک فعالیت دارد از کود های بیولژیک این موسسه می توان به کود بیولوژیک ازتو باکتر(نیتروکسن– ازتو باکتر مایع) ،بیووم پلاس(حل کننده فسفات)،ریزو چک پی،بیووم ، سوپر نیترو و...و از حشره کش های بیولوژیک بی تورین رانام برد.قارچ کش بیو لوژیک بیوسوبتیل نیز از این موارد می باشد.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
پروتئین های حشره کش رویشی

پروتئین های حشره کش رویشی

گروه جديدي از پروتئينهاي حشره‌كش به نام Vegetative Insecticidal Proteins كه در طي مراحل رويشي برخي از استرينهاي Bacillus thuringiensis توليد مي‌شوند، شناسايي شده‌اند. اين پروتئينها بر خلاف دلتا- اندوتوكسين يا پروتئينهاي كريستالي حشره‌كش (Insecticidal Crystal Proteins) كه در مرحله‌ي اسپورزايي باكتري به صورت اجسام همراه كناراسپوري (Parasporal Inclusion Bodies) در داخل سلول باكتري توليد مي‌شوند، به داخل محيط كشت ترشح مي‌گردند. VIPها در برابر بسياري از بالپولكداران و نيز سخت‌بالپوشان آفت طيف حشره‌كشي گسترده‌اي را نشان داده‌اند. Vip3A كه پروتئيني به وزن 88 كيلو دالتون مي‌باشد، توسط B. thuringiensis به هنگام رشد رويشي آن به داخل محيط كشت ترشح مي‌شود و براي بسياري از بالپولكداران سمي است. سميت Vip3A براي كرم طوقه‌بر سياه 260 برابر بيشتر از برخي از پروتئينهاي Cry1A‌است. با اين كه علايم ايجاد شده توسط Vip3A شبيه علايم Cry1A‌ هستند، اما بر خلاف پروتئينهاي Cry1A كه علايم پس از گذشت 16 تا 24 ساعت ظاهر مي‌شوند، علايم مربوط به Vip3A پس از گذشت 48 تا 72 ساعت ظاهر مي‌گردند.
يكي از ويژگيهاي جالب توجه پروتئين Vip3A‌اين است كه توالي اسيد آمينه‌اي آن هيچ شباهتي به دلتا- اندوتوكسين ندارد. اين پروتئين در حالت فعال خود براي متصل شدن به وزيكولهاي غشاهاي ريزپرزهاي روده‌ي مياني بالپولكداران با ساير مواد رقابت مي‌كند. اين پروتئين در سطح اپيتليوم روده‌ي مياني به سلولهاي آن متصل شده و بر اثر اين اتصال، تخريب لايه‌ي اپيتليومي اتفاق مي‌افتد. اين رخدادهاي ملكولي به صورت رفتاري نيز نمود مي‌يابند. به عنوان مثال، وجود Vip3A در يك رژيم غذايي مصنوعي، در حشرات حساس باعث توقف تغذيه و خالي شدن روده (Gut clearance) مي‌شود. بررسيها نشان داده‌اند در حالي كه نحوه‌ي عمل Vip3A‌ از جهاتي شبيه به نحوه‌ي عمل Cry1Ab دلتا- اندوتوكسين مي‌باشد، اما Vip3A هدف ملكولي متفاوتي داشته و در مقايسه با Cry1Ab كانالهاي يوني متمايزي را تشكيل مي‌دهد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حذف سموم پرخطر در محصولات کشاورزی

حذف سموم پرخطر در محصولات کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در دولت نهم حذف سموم پرخطر در بخش کشاورزی محقق شده است، به نحویکه در برخی از محصولات مصرف سموم کم خطر جایگزین شده است.
همایون دارابی در گفتگو با مهر گفت: دردولت نهم کنترل آفات و بیماری ها، افزایش مبازرات بیولوژیک و غیر شیمیایی، کاهش مصرف سموم در مزارع و باغات در برنامه ها پیش بینی شده که با هدایت یارانه ها فراتر از برنامه عمل شده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به حذف سمپاشی هوایی در مدت زمان فعالیت دولت نهم در بخش کشاورزی، بیان کرد: علاوه بر حذف سمپاشی هوایی در بخش کشاورزی، در برخی محصولات نیز کاهش مصرف سم محقق شده است، به نحویکه در حال حاضر میزان سمپاشی علیه سن غلات در سطح یک میلیون و 600 هزار هکتار از مزارع حذف شده، ضمن اینکه میزان سمپاشی در نخیلات به دلیل رعایت مسایل زیست محیطی به حداقل رسیده است.
وی با بیان اینکه حذف سموم پرخطر براساس کنوانسیونهای بین المللی از اهداف سازمان در دولت نهم بوده است، افزود: به منظور تحقق این هدف نسبت به شناسایی و ثبت سموم کم خطرو جایگزینی آنها به جای مصرف سموم پرخطر در بخش کشاورزی اقدام شده است و در این راستا کلیه فارغ التحصیلان گیاهپزشک درعرصه کشاورزی به کارگرفته شده اند.
دارابی تصریح کرد: به منظور به حداقل رساندن زیان اقتصادی از ناحیه آفات و بیماری ها و نیز کاهش خسارات و ضایعات کشاورزی، نسبت به ایجاد شبکه مراقبت با بکارگیری 4500 نفر نیرو در سطح کشوراقدام شده است.
منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تولید سالانه 85 هزار آمپول سرم ضد مار و عقرب

تولید سالانه 85 هزار آمپول سرم ضد مار و عقرب

سالانه 85 هزار آمپول سرم «پلی والان» ضد سم عقرب و مار در موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی تولید میشود. زارع رییس بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر این موسسه با اعلام این مطلب گفت: «از این تعداد، 50 هزار آمپول ضد عقرب و 35 هزار ضد مار هستند.» وی افزود: «سالانه حدود 7 تا 8 هزار آمپول پادزهر به کشورهای خارجی صادر میشود و برای نمونه سال گذشته 7 هزار و 500 سرم «پلی والان » ضد مار به کشور اردن صادر شد.»
وی ساخت پادزهر مارهای دریایی، پرورشی، مارهای در حال انقراض و گرفتن سم و تولید پادزهر از آ نها، تهیه دارو از پروتیین سموم مار و عقرب، مطالعه و تحقیق در مورد اثرات ضد سرطانی برخی پروتیین های سم مار برای مهار رشد سلول سرطانی، تولید سرم از سم عنکبوت و بازسازی و نوسازی امکانات تولید ساختمانها و تجهیزات، تقویت پرسنل، تکمیل مدارک و مستندات بخش و بالا بردن کیفیت در حد استانداردهای اروپایی را از برنامه آینده بخش جانوران سمی و تهیه پادزهر برشمرد.
منبع: نشریه پیام جهاد کشاورزی
 

مژگان غفوری

عضو جدید
تاثير تعدادي از جدايه هاي باكتريايي آنتاگونيست عليه Sclerotinia sclerotiorum عامل كپك سفيد کلزا

تاثير تعدادي از جدايه هاي باكتريايي آنتاگونيست عليه Sclerotinia sclerotiorum عامل كپك سفيد کلزا

در اين تحقيق تاثير تعدادي از جدايه هاي باكتريايي آنتاگونيست عليه Sclerotinia sclerotiorum عامل كپك سفيد كلزا جداسازي شده از منطقه رستم آباد استان گيلان مورد بررسي قرار گرفت و در مجموع 98 جدايه باكتريايي از منطقه ريزوسفر كلزاي آلوده با قارچ فوق الذكر جداسازي شد. 12 جدايه از اين باكتريها با استفاده از روش كشت متقابل (Dual culture) در مقابل قارچ مذكور از خود خاصيت آنتاگونيستي بروز دادند. از اين تعداد 8 جدايه متعلق به باكتريهاي گرم منفي و 4 جدايه متعلق به باكتريهاي گرم مثبت بودند. نتايج حاصل از آزمونهاي افتراقي جهت تشخيص جنس جدايه هاي آنتاگونيست نشان داد كه جدايه هاي P45، P43، P26، P9، P14، P34، P13 و P6 گونه Pseudomonas fluorescens پكتينوليتيك (Pectolytic) و جدايه هاي B20، B24 و B2 گونه Bacillus cereus و جدايه B10 بعنوان Bacillus subtilis تشخيص داده شدند.
در آزمايش تاثير تركيبات فرار جدايه هاي آنتاگونيست سودوموناس و باسيلوس در بازداري از رشد ريسه اي قارچ S.sclerotiorum مشخص گرديد كه كليه جدايه ها قادر به جلوگيري از رشد قارچ مذكور بودند. ترشحات مايع برون ياخته اي و آنتي بيوتيك اين جدايه ها نيز از رشد قارچ مذكور ممانعت بعمل آورد. از سوي ديگر تمامي جدايه هاي P.fluorescens روي محيط كشت King’s B محتوي 5، 50 و 100 ميكرومول كلريد آهن توليد سيدروفور نموده و از رشد Geotrichum candidum ممانعت بعمل آوردند.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
اثر ضد باکتريايي چند اسانس و عصاره هاي استخراج شده از گياه دارويي روي باکتري هاي عامل بیماری لکه نواری گندم و جو

اثر ضد باکتريايي چند اسانس و عصاره هاي استخراج شده از گياه دارويي روي باکتري هاي عامل بیماری لکه نواری گندم و جو

بيماري نواري باکتريايي گندم و جو يکي از مهمترين بيماري هاي باکتريايي بذرزاد گندم و جو درنواحي گرم و مرطوب مي باشد که بوسيله باکتري هاي X.t.pv.cerelis، Xanthomonas translucens pv. Translucens ايجاد مي شود. مطالعات جهت کنترل اين بيماري با سموم باکتري کش با موفقيت توام نبوده است. در اين بررسي اثر ضد باکتريايي چند اسانس و عصاره هاي استخراج شده از گياه دارويي روي باکتري هاي ذکر شده، مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. بدين صورت که اسانس ها و عصاره ها را در داخل چاهک حفر شده در مرکز تشتک هاي حاوي آگار مغذي ريخته و ميزان قطرهاله عدم رشد در اطراف هر چاهک، يادداشت برداري و نتايج آن تجزيه و تحليل آماري شدند. نتايج نشان داد که اسانس ها و عصاره هاي بررسي شده، اثرات ضد باکتريايي تقريبا يکساني نسبت به باکتري هاي مورد آزمايش، دارا بودند به طوريکه در ميان اسانس ها، اسانس دو گونه نعناع (M.spicate، Mentha aquatica)، علف شير(Echinophora sibthorpiana)، زوفا (Hyssopus officinalis) و کاکوتي (Ziziphroa persica) داراي بيشترين تاثير و اسانس گونه هاي بومادران (A.vermiculatus، A.tenuifolia، Achillea millefolium) و گياه مريم نخودي (Teucrium polium)، داراي کمترين تاثير بازدارندگي يا بعبارتي کمترين قطر هاله بازدارنده از رشد بوده اند. در مورد عصاره ها نيز عصاره هاي گياهان سير(Allium sativum)، اسپند (Peganum harmala) و داتوره (Datura stramonuim) داراي بيشترين تاثير و عصاره هاي اکليل کوهي (Rosnarinus officinalis) و گندجارو (Artemisia annua) فاقد هر گونه اثر ضد باکتريايي روي باکتري هاي فوق بودند.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
Beauveria bassiana یک حشره کش بیولوژیک

Beauveria bassiana یک حشره کش بیولوژیک

قارچي است كه به طور طبيعي در خاك سراسر دنيا وجود دارد. اين قارچ موجب بيماري هاي كشنده در حشرات مختلف به وسيله ي عمل پارازيتي خود مي شود. Beauveria bassiana ((Tritirachiu shiotaeفرم غير جنسي قارچ Cordyceps bassiana مي باشد كه مرحله ي جنسي آن تنها در نواحي آسياي شرقي جمع آوري شده است. در محيط كشت اين قارچ به صورت كپك سفيد رنگ رشد مي كند. در بيشتر محيط هاي كشت معمول توليد كنيدي هاي خشك و پودري در توده هاي اسپوري متمايز مي نمايد. هر توده اسپوري متشكل از خوشه اي از سلول هاي كنيدي زا است. سلول هاي كنيدي زاي Beauveria bassiana كوتاه و تخم مرغي شكل هستند و به يك انتهاي باريك به نام ساقه توسعه مي يابند. ساقه بعد از هر كنيدي توليد شده، امتداد مي يابد در نتيجه يك شكل زيگزاگي حاصل مي شود. كنيدي ها تك حجره(سلول منفرد) هاپلوييد و هيدروفوب مي باشند. بيماري كه توسط اين قارچ ايجاد مي شود، بيماري موسكاردين سفيد ناميده مي شود. هنگامي كه اسپورهاي ميكروسكوپي اين قارچ با بدن حشره ميزبان تماس برقرار مي كنند، جوانه مي زنند، به كوتيكول نفوذ مي كنند، درون بدن ميزبان رشد مي كنند و در انتها حشره را از بين مي برند. در نهايت يك كپك سفيد روي لاشه ي حشره پديدار مي گردد وسپس اسپورهاي جديد را ايجاد مي نمايد. يك ايزوله ي مشخص از اين قارچ مي تواند به محدوده ي وسيعي از حشرات حمله كند. ايزوله هاي مختلف از لحاظ ميزبان با يكديگر تفاوت دارند. تا كنون عوامل دخيل در حساسيت ميزبان شناخته نشده اند. Beauveria bassianaمي تواند به عنوان يك حشره كش بيولو‍ژيك براي مهار تعدادي از حشرات نظير سفيد بالك ها، ملخ ها ، سن گندم و... مورد استفاده قرار گيرد. اسپور هاي اين قارچ به صورت يك سوسپانسيون امولسيون شده يا پودرقابل اختلاط با آب روي محصولات آسيب ديده پاشيده مي شود.اين عامل طيف وسيعي از بندپايان را پارازيته مي كند بنابراين بايد به عنوان يك حشره كش غير انتخابي مورد توجه قرار گيرد همچنين نبايد براي گل هايي كه با حشرات گرده افشان تماس دارند مورد استفاده قرار گيرد.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
کاربرد باکتری ها در کنترل زیستی نماتدها

کاربرد باکتری ها در کنترل زیستی نماتدها

باکتری ها در همه جا موجودند و تقریباٌ به خاطر پایداریشان در رایزوسفردر تمام خاک ها به
نماتد ها آسیب می رسانند. باکتری هایی مثل pasteuria penetranنماتدها را بارفتار
انگلی اش ازبین می برد.درحالیکه رایزوباکترهای غیر پارازیت جمعیت نماتدها را باتجمع در
رایزوسفر گیاه میزبان کاهش می دهند.
تعدادی از رایزوباکترهایی که به عنوان کاهش دهنده ی جمعیت نماتدها شناخته شده اند شامل :
Bacillus ,Agrobacterium,Pseudomonas,Streptomyce,Desulfovibrio,…..
که کاربرد برخی از این باکتریها نتایج امیدبخشی بدست داده است.
باکتریهای بکاررفته درکنترل زیستی نماتدها به 2 گروه تقسیم می شوند:

1- باکتری های پارازیت 2- رایزوباکترهای غیر پارازیت
از گروه اول Pasteuria penetrans به طور وسیع به عنوان پارازیت نماتدهابررسی شده
است.اما باکتری های دیگری ازقبیل denitrificensPseudomonas­­­­­به عنوان پارازیت
Xiphinema Americans شناخته شده است.ازبین ایندوباکتری P.penetrans درمبارزه
زیستی به خصوص علیه گونه های meloidognاز رایزوباکترهای غیر پارازیت که روی
نماتد اثر کاهشی دارند از قبیلAgrobacteriumکه به خصوص پس از ترکیب شدن با مواد
آلی وواردشدن به خاک یا تحت شرایطغیرهوازی خاصیت کاهش دهندگی شان افزایش می
یابد. البته مطالعات زیادی که در زمینه ی توانایی باکتری ها در کنترل زیستی نماتدها شده است
محدود به گلخانه و گلدان می باشد وسعی بر این است که تجربیات حاصل به شرایط مزرعه
منتقل شود.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
توليد تركيبات ضد قارچي توسط گونه Pseudomonas aeruginosa k-187 با استفاده ازپودر پوسته خرچنگ وميگوبه عنوان منبع كربن

توليد تركيبات ضد قارچي توسط گونه Pseudomonas aeruginosa k-187 با استفاده ازپودر پوسته خرچنگ وميگوبه عنوان منبع كربن

قارچ كش هاي شيميايي به مدت طولاني در كاهش وقوع بيماري هاي گياهي به كار گرفته مي شدند ولي به دلايل مختلف از جمله آلودگي محيط زيست ،ايجاد مقاومت ژنتيكي در عوامل بيماريزا همواره استفاده از آن ها محدود شده است وجستجو براي روش هاي كنترل مكمل آغاز شده است . بنابراين كنترل بيولوژيكي واستفاده از ميكروارگانيسم ها يا ترشحات حاصل از آن ها به منظور جلوگيري از بيماري هاي گيا هي به عنوان جايگزيني مناسب براي قارچ كش ها وآفت كش هاي شيميايي در نظر گرفته شد وتحقيقاتي جهت انتخاب ميكروارگانيسمي كه داراي فعاليت ضد قارچي باشد و همچنين براي جداسازي فاكتور هاي خاص ضد قارچي وتعيين عملكرد اين عوامل ضد قارچي انجام شد.در اين ميان گونه Pseudomonas aeruginosa k-187 از جمله ميكروارگانيسم هايي بود كه از خاك هاي شمال تايوان استخراج شد.اين باكتري قادر به توليد كيتيناز در محيط هاي حاوي زوائد نرمتنان صدف دار بود . با توجه به فعاليت هاي آنتاگونيستي دو عامل كيتيناز / ليزوزيم ، باكتري گونه P.aeruginosa k-187 كه به صورت هوازي در محيط كشت حاوي پودر پوست خرچنگ وميگو رشد داده مي شود،به طور مؤثر توليد تركيبات ضد قارچي عليه 36 گونه قارچ بيماريزا مي كند .البته اين تركيبات ضد قارچي از ميان 39 گونه مورد بررسي بر روي سه گونه، Candida albican ،Geotrichum candidum ، Penicillium viridicatum بي تاثير مي باشند.حداكثر ميزان بازدارندگي قارچ كش زماني بدست آمد كه باكتري مربوطه به صورت هوازي در محيط كشت حاوي 4.75درصدپودر پوسته خرچنگ وميگو (scsp) ،0.75درصد كربوكسي متيل سلولز ،0.1 درصد k2Hpo4 ،0.3 درصد Nacl ،0.05 درصد Mgso4.7H2o و 0.35 درصد عصاره مخمر در pH=6 رشد داده شد. اين قارچ كش مي تواند 90 درصد از فعاليت هاي بازدارندگي خود را نسبت به Fusarium oxysporum حتي در pH=3 و دماي 100 درجه سانتيگراد به مدت 30 دقيقه حفظ كند. همچنين اين قارچ كش بر روي گونه Fusarium graminer داراي نسبت بازدارندگي 98 درصد مي باشد وكمترين ميزان تاثير را بر روي گونه Penicillium rugulosum در حدود 58 درصد داشت . توليد اين تركيبات ضد قارچي تحت تاثير عواملي همچون pH ، غلظت منبع كربني منبع نيتروژني، ذخيره اكسيژن ودما مي باشد،بنابراين توليد قارچ كش با افزودن منبع كربني (CMC)،منبع نيتروژني (عصاره مخمر)و ذخيره اكسيژن(ا فزايش حجم محيط كشت)در pH=6 ودماي 37 درجه سانتيگراد افزايش يافت. از خصوصيات خاص اين قارچ كش قدرت تحمل بالاي آن نسبت به pH اسيدي ودماي بالا مي باشد.اين قارچ كش داراي وزن مولكولي بالايي است. همچنين براي تعيين حداكثر دوره زماني فعاليت اين قارچ كش بررسي هايي بر روي گونه هاي F.oxysporum،Aspergillus fumigatusو A.parasiticus انجام شد وحداكثر زمان فعاليت آن به مدت 48 ساعت تعيين شد وپس از اين مدت از ميزان فعاليت آن كاسته مي شود.

به منظور تعيين قدرت كشندگي وتاثير اين باكتري آزمايشي بر روي گيا هچه هاي يونجه آلوده شده به F.oxysporum (مرگ گياهچه ) همراه با افزودن ميزاني از قارچ كش انجام شد كه باعث بقاي 80 درصد از گياهچه هاي يونجه شد. اين قارچ كش باعث ايجاد ورم و التهاب غير عادي ، بدشكلي شديد و زوال تدريجي هيف ها و فساد نوك هيف ها در گونه هاي F.oxysporum ،F.moniliform ،Penicillium italicumوAspergillus flavusمي شود، همچنين در گونهF.oxysporumبه تعويق افتادن جوانه زني اسپور ها هم مشا هده شده است . در مجموع استفاده از اين باكتري علاوه بر مصرف زوائد دريايي و حل مشكلات زيست محيطي و همچنين افزايش ارزش اقتصادي محصولات دريايي ،مي تواند به عنوان يك عامل زيست كنترلي مفيد در محيط زيست وبه جاي ساير روش هاي كنترل بيماري محسوب شود.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
مدیریت بیماری های خاک زی و بقایازی در گندم

مدیریت بیماری های خاک زی و بقایازی در گندم

براي جلوگيري ازفرسايش و جهت حفظ و نگهداري رطوبت خاك سعي بر آن مي شود كه از سيستم شخم حداقل و يا شخم سطحي استفاده گردد تا بقاياي گياهي بيشتري در سطح خاك بماند ، بقاياي گياهي به عنوان محيط زندگي و منبع موادغذايي براي عامل اكثر بيماريهاي گياهي است .
در زراعت گندم بيماريهايي كه بر روي بقايا فعاليت كرده و ايجاد بيماري مي كنند عبارت از بيماريهاي سپتورياي سوختگي برگي ،سپتورياي سوختگي گلومي ، پاخوره ،پوسيدگي هاي ريشه و طوقه و سوختگي هاي گياهچه ناشي از فوزاريوم مي باشد، لذا براي كنترل اين بيماريها بر روي بقايا ضروري است از مديريت تلفيقي استفاده گردد و مديريت خوب بيماري سبب مي گردد بوته ها در مقابل حمله بيماري مصون مانده و مقاوم باشند روش هايي كه براي مديريت تلفيقي بيماري اعمال مي گردند عبارتند از :
۱-تناوب زراعي كارآمد :
تناوب زراعي يكي از روش هاي مؤثر زراعي براي كنترل بيماريهاي بقايازي و خاكزي مي باشد ،تناوب گندم با زراعتهاي غير هم گروه غلات سبب مي شود كه بقايا به جهت نيافتن ميزبان مناسب براي آلودگي از بين بروند و در نتيجه تجزيه بقايا، موادغذايي براي عامل بيماري از خاك تخليه گرديده و عوامل بيماري زا ( ميسليوم ، اسپورها و سايراندام هاي زايشي عوامل بيماري زا ) از بين بروند و كشت گندم بعد از زراعتهاي غير هم گروه كمترين آلودگي را داشته و بيماري به نوعي كنترل خواهد گرديد.
۲-استفاده از ارقام محلي مقاوم :
ارقام زراعي متعددي از گندم وجود دارند كه سطح تحمل و مقاومتشان به عوامل بيماري زاي بقايازي و خاكزي متفاوت مي باشد لذا ارقام زراعي پربازده مقاوم و يا متحمل به بيماري اگر در دسترس باشند مؤثرترين و كم هزينه ترين روش در كنترل اين گروه بيماريها خواهد بود.
3-تاريخ كشت مناسب :
تاريخ كشت تآثير خيلي معني داري روي شدت اثر بيماريهاي خاكزي دارد مثلاً بيماري سفالسپوريوم نواري در صورتيكه گندم زود كشت گردد آلودگي به آن خيلي شديد خواهد بود ،به جهت اينكه توسعه زياد ريشه باعث تماس بيشتر با بقايا و بيماري هاي خاكزي شده و رخداد بيشتر بيماري را سبب مي گردد پس ضروري است مناسب ترين و ايده آل ترين تاريخ كشت هر منطقه تعيين و در آن تاريخ با در نظر گرفتن ساير شرايط اقليمي زراعت گندم كشت گردد.
4-استقرار بوته :
براي استقرارمناسب بوته بهتر است گندم در مزارع با خاك مرغوب كشت گردد ، گياهچه هاي سالم و قوي مي توانند در مقابل عوامل بيماري زا بهتر از بوته هاي ضعيف عمل كنند ، عمق كشت در خاكهاي با بافت متوسط تا خوب 2.5 تا 3.5 سانتي متر و در خاك هاي با بافت درشت 5 سانتي متر مي باشد ضروري است بافت خاك طوري باشد كه امكان تماس بهتر بذر با خاك را فراهم كند.
۵-كنترل علف هاي هرز :
بيشتر عوامل بيماري زاي بقايازي و خاك زي گندم تعدادي از علف هاي هرز باريك برگ را نيز آلوده مي سازند ، كنترل علف هاي هرز و غلات خودرو در مزارع گندم به كاهش حجم عامل بيماري زا در مزرعه كمك كرده و به دنبال آن در طول فصل زراعي از شدت عامل آلودگي كاسته مي شود.
۶- استفاده از قارچ كش ها :
تعدادي از قارچ كش ها مي توانند بيماري هاي بقايازي گندم را به نحو احسن كنترل كنند، قارچ كش هاي مؤثر مي توانند بيماري هاي سپتوريا ، پاخوره ، فوزاريوم و ساير بيماري هاي خاك زي را كنترل كنند ، عوامل بيماري زاي خاك زي سبب پوسيدگي هاي ريشه و طوقه ، سوختگي هاي گياهچه و بيماري هاي ناشي از آلودگي بذر به بوته شده ومي توانند با بكارگيري قارچ كش هاي مؤثر مخصوصاً بصورت ضد عفوني بذر باعث تيمار و كنترل بيماري گردند.
۷- مديريت بقاياي گياهي :
براي كاهش فرسايش خاك توسط باد و آب ، بقاياي گياهي بيشتري در مزارع در سطح خاك نگداشته مي شوند ، اگر علف هاي هرز علفي يكساله در زمان برداشت تراكم زيادي داشته باشند بهتر است از علف كش گراماكسون يا اينكه بعد از برداشت گندم عمليات شخم صورت گيرد اين اقدام دو جنبه مفيد دارد:اول اينكه علف هاي هرز علفي يكساله را كنترل نموده و رطوبت خاك را بجهت عدم استفاده علف هرز از آن حفظ نموده و از بذررفتن علف هاي هرز ممانعت به عمل مي آورد و دوم اينكه علف هاي هرز باريك برگ يكساله به عنوان ميزبان خوب براي يك سري از بيماريهاي قارچي و ويروسي هستند كنترل مي گردند.
پس نگهداري بقاياي گياهي در سطح خاك مزيت زيادي داشته كه در كل سبب حفاظت خاك مي شود و فوايد جانبي آن عبارت از حفظ رطوبت خاك با نگهداشتن برف در سطح مزرعه ، كاهش حركت آب درسطح مزرعه ، افزايش نفوذ آب ، كاهش دماي خاك و بهبود محيط زندگي موجودات خاكي مي باشد ،
بنابراين با اين فوايدي كه حفظ بقاياي گياهي در كنار عامل نگهداري و بيماري زايي بقاياي كاه و كلش در سطح مزرعه دارد ضروري است مديريت اصولي از طريق روش هايي كه گفته شد اعمال گردد تا بقاياي گياهي از بين نرفته و مثمرثمر واقع شده و از بيماري زايي آن كاسته ويا به كلي حذف گردد.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
علف های هرز مقاوم به علف کش

علف های هرز مقاوم به علف کش

روند رو به رشد گزارشهاي مبني بر وجود علفهاي هرز مقاوم به "راندآپ" (رايجترين علفكش موجود در بازار) دانشمندان را به فكر طراحي راهكارهاي جايگزين براي كشت گياهان كرده است.
علفكش "راندآپ" با نام ژنريك "گلي فوسات" بيش از 30 سال است كه به بازار ارائه شده است و به دليل تاثير چشمگير بر علفهاي هرز, بسيار مورد علاقه كشاورزان, باغداران, و صاحبان زمينهاي گلف مي باشد. اين علفكش به كشاورزان امكان ميدهد كه تعداد دفعات وجين را كاهش دهند; عملي كه بسيار گران تمام شده ولي محيط زيست را نيز آلوده نميكند.

از ابتداي دهه 90 ميلادي/70 شمسي گياهان موسوم به Roundup Ready كه به دليل دستكاري در ريخته ارثي آنها به اين علفكش مقاوم شده اند, در گستره وسيعي از مزارع ايالات متحده كشت شده اند, و اين امكان را براي كشاورزان فراهم كرده اند كه علفكشهاي گلي فوسات را بدون نگراني از آسيب رساندن به گياه به كار ببرند.
بر اساس برآوردهاي وزارت كشاورزي ايالات متحده, 80 درصد از 73ميليون هكتار مزارع سوياي اين كشور زير كشت سوياي مقاوم به راندآپ است. اين رقم براي پنبه 30 درصد از 12ميليون و براي ذرت -كه تازه به بازار آمده- 11 درصد از 70 ميليون است.
"استيون پاولس" متخصص علفهاي هرز از دانشگاه غرب استراليا معتقد است كه كشاورزان بيش از حد اقدام به كشت محصولات مقاوم به راندآپ كرده اند. وي همچنين مي افزايد كاربرد اين علفكش براي توليد غذا در ايالات متحده و بسياري كشورهاي ديگر حياتي است, و در صورت گسترش علفهاي هرز مقاوم به راندآپ, وضعيت بحراني خواهد شد.
در سال 1996 ميلادي/1375 شمسي, براي اولين بار گزارشي در استراليا ارائه شد مبني بر اينكه مقاومت به گلي فوسات در چاودارهايي كه در مزارع غلات به صورت هرز رشد ميكنند ديده شده است. پنج سال بعد, رشد فزاينده چاودار در تاكستانهاي افريقاي جنوبي گزارش شد. در سال 2000 ميلادي/1379 شمسي, پژوهشگران دانشگاه دلاوير گزارشي به انجمن علوم علف هرز ايالات متحده ارائه دادند كه در آن مقاومت گياه هپوريس رسمي -علف هرز مزارع سويا با نام علمي
Hippuris vulgaris- به گلي فوسات گزارش شده بود. از آن زمان تا كنون, مقاومت گياه هپوريس در ايالتهاي اينديانا, كنتاكي, مريلند, نيوجرسي, اوهايو, آركانزاس, مي سي سي پي, و تنسي نيز گزارش شده است.
مشاهده مقاومت علفهاي هرز شاهدانه آبي (
Cannabis sativa) و برگ مخملي تيره پنيرك(Kalanchoe behavensis) به گلي فوسات نيز در ايالتهاي آيووا, ايلينوي, و ميسوري نگرانيهايي را برانگيخته است.
"آلن فلسوت" سم شناس
دانشگاه ايالتي واشنگتن امكان جذب ژن از گياهان تغيير يافته ژنتيكي را مردود ميشمارد و معتقد است علفهاي هرز ميتوانند به طور طبيعي به علفكش مقاوم شوند. وي توضيح ميدهد: "وقتي در جايي منحصرا يك علفكش به كار گرفته شود, امكان بروز مقاومت به آن علفكش هست."
با اين وجود, عده اي از دانشمندان از كشاورزان خواسته اند روشهاي مديريت علف هرز خود را تغيير دهند تا راندآپ و علفكشهاي مشابه كارايي خود را در آينده حفظ كنند. "پاولس" كاهش كشت گياهان مقاوم به راندآپ را توصيه ميكند, ولي "مارك ون گسل" متخصص علف هرز از دانشگاه دلاوير, روشي متعادلتر را پيشنهاد كرده است. بر اين اساس كشتهاي مقاوم به راندآپ با كشتهاي معمولي در تناوب قرار ميگيرند: "به نظر من كشت گياهان مقاوم به گلي فوسات بايد محدودتر شود, ولي اين به آن معني نيست كه اين نوع گياه اصلا توليد يا كشت نشود, بلكه بايد كشت اين نوع گياهان با برنامه صورت گيرد تا مجبور نباشيم كشت اين گياه را يكباره كنار بگذاريم."
شركت "
مونسانتو" كه توليد كننده اين نوع محصولات و نيز علفكش راندآپ است, اين مشكل را جدي تلقي نميكند. "گرگوري المور" كارشناس سوياي اين شركت ميگويد: "در بيشتر موارد گزارش شده, مشاهدات مربوط به محدوده كوچكي بوده است, و بعضا تنها از يك مزرعه گزارش شده است."
شركت "
سينژنتا", رقيب مونسانتو, با نظر "ون گسل" موافق است. "شري فورد" سخنگوي اين شركت ميگويد: "ما عقيده داريم كه اين مشكل جدي بوده و در حال گسترش است. درست مانند داروهاي پادتن, كاربري و اعتماد بيش از حد به اين روشها ميتواند منجر به بي اثر شدن آنها شود."
 
آخرین ویرایش:

مژگان غفوری

عضو جدید
آثار و علائمي كه مربوط به Heterobasidium annosus و Armillaria و تاثیر بر روی مرگ درخت کاج

آثار و علائمي كه مربوط به Heterobasidium annosus و Armillaria و تاثیر بر روی مرگ درخت کاج

آثار و علائمي كه مربوط به ريشه خراب درخت كاج كوهستاني بوده و علتش Heterobasidium annosus و Armillaria است كه در تحقيقات و بررسيهاي كوههاي آلپ در سوئيس نشان داده شده است نمونه هايي كه اخيرا در حال نابودي و خشكي در درختان كاج كوهستاني 12cm و نهالهاي 1/3cm بر‌آورده شده و هر كدامشان را براي ريشه يابي و آلودگي در آزمايشگاه جداگانه مورد بررسي قرار دارند در زير نمونه اي از يك تخمدان اضافي را كه در ته زيرين هر درخت پيدا كرده بودند و يان روش نيز قبل از نمونه برداري ارزيابي شده بود و از كل 157 نمونه اي كه در حال نابودي بوده و درخت كاج كوهستاني خشك شده و 1484 نهال كه ريشه هايش آلوده بود و اينها از طريق دو يا چند باكتري مورد بررسي قرار گرفته است و بيشترين عوامل و آثار قابل مشاهده قارچها بوده است نمونه هايي از قارچ را در درختان يافته اند به نامهايي كه مضر براي درختان است (مايلكيا ،در تنه هاي ميوه اي ،ريزومورفها (ساقه زير زميني ) و در درختاني كه ويژگيشان بلندي و اثرات خراشيدگي به ما اجازه داده كه به آساني اثرات Heterobasidium annosus و Armillaria را در نابودي و خشكي كاجهاي كوهستاني تشخيص مي دهيم باكتري اوستويا در سازمان ريشه يابي از نمونه درختان تحت نظارات و كنترل بوده و اغلب نمونه هاي باز شناسي شده به علت وجود آودگي استويا و مايكليهاي چهار گانه همراه بوده است همچنين لايه نازكي از قارچهاي چركي و پيدايش ريشه خراب درختان به علت عفونت انوسام پديد آمد علاوه بر اين صمغ كاجها نيز براي شناسايي وجود عفونت استويا پيش بيني شده بود آثار و علائم عفونت و آلودگي استويا و انوسام بر روي نهالهاي جوان بيشتر از درختان كاج قديمي بوده است وجود ارميلاريا در ساقه هاي زيرين براي تشخيص تاثير استويا مفيد نبوده و اگر هم از طريق قارچ شناسي مي توان شكل مخصوص اميلاريا را كشف كرد عفونت انوسام در تنه هاي ميوه اي مشاهده شده ولي بسيار ضعيف تحت تاثير قرار گرفته بود و اغلب در كاجهاي كوهستاني جنگلهاي وسيع صورت گرفته بود .
 

مژگان غفوری

عضو جدید
بررسی بیماری لکه برگی سورگوم

بررسی بیماری لکه برگی سورگوم

بيماري لكه برگي سورگوم (Target leaf spot ) يكي از مهمترين بيماريهاي سورگوم در دنيا ميباشد كه باعث افت كمي و كيفي محصول سورگوم ميگردد بر اين اساس طي سالهاي 1381-1379 با بازديد و نمونه برداري از مزارع سورگوم در مناطق تهران، كرج، ، ورامين ، مازندران و گيلان بوته هاي داراي علائم بيماري جمع آوري شدند. علائم بيماري بصورت لكه هاي گرد تا بيضي شكل ديده مي شود، قسمت وسط لكه بنفش متمايل به قرمز و حاشيه آن قهوه اي رنگ ديده مي شودوبيشتر در محدوده رگبرگها ديده ميشوند اندازه لكه ها از لكه هاي 2تا 3 ميليمتري تا لكه هاي بزرگتر10 تا 15 ميليمتري متفاوتاست. ازكشت نسجهاي آلوده روي محيط غذايPDAو محيط مرطوب [FONT='IPT.Mitra'][/FONT]قارچ Bipolaris sorghicola جداسازي و شناسايي گرديد .پرگنه قارچ رويPDAپودري شكل، نرم و برنگ قهوهاي متمايل به زيتوني ميباشد. كنيديفورها معمولا منفرد وگاهي اوقات در دستجات كوچك ديده ميشوند،. راست يا داراي قابليت انحنا بوده برنگ قهوه اي تيره يا متوسط ويا قهوه اي متمايل به زيتوني ميباشد، كنيديفورها بندبند و گاهي در قسمت پايين متورم هستند، سلولهاي كنيديوم زا برآمده هستند. كنيديومها مختصرا خميده، دوكي شكل، رنگ پريده تا قهوه اي طلائي وگاهي صاف ميباشند. حدود واندازه كنيديومها 12-10×80-40 ميكرومتر وداراي 8-3 بند كاذب ميباشند. hilum اسپورها نا مشخص است. مايه زني با غلظت 105 كنيديوم در ميلي ليتر با روش اسپور پاشي روي بوته هاي سورگوم در مرحله 4-3 برگي بيماري زائي . sorghicola B. را تاييد كرد. . جهت ارزيابي مقاومت نسبي برخي ارقام سورگوم نسبت به عامل بيماري تعداد دوازده واريته يا هيبريد سورگو م د ر قالب طرح بلوك كامل تصادفي با 4تكرار در مزرعه آزمايشي كرج كشت گرديدو بوته ها در مرحله 4- 3 برگي با سوسپانسيون اسپور به غلظت105×2 -6 10×2 اسپور در ميلي ليتر با سرنگ به ميزان 2 - 1 ميلي ليترBipolaris sorghicola قارچ[FONT='IPT.Mitra'][/FONT]مايه زني شدند و دو هفته بعد ارزيابي بر حسب در صد آلودگي ،همجنين با استفاده از سيستم امتياز دهي ( 5 – 0 ) تعيين شد. نتايج حاصله نشان داد كه رقم هايKGS8و 14/1379حساسيت بيشتري به بيماري لكه برگي نشان دادند ومقاومترين آنهاKGS1. ,KGS2 و KGS10بودند .
 

مژگان غفوری

عضو جدید
پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون

پژمردگی ورتیسیلیومی زیتون

عامل بیماری :
قارچ Verticillium dahliae و گونه Verticillium albo-atrum که در برخی نقاط فقط گونه اول گزارش شده است.

رده بندی عامل:
قارچ ورتیسیلیوم از قارچهای ناقص و از گروه Phialosporea است. در نوعی دیگر از رده بندی ورتیسیلیوم در راسته Hyphales از Deuteromycota قرار می گیرد.

آلودگی و گسترش:
پژمردگی ورتیسیلیومی یكی از مهمترین بیماری های زیتون است. این بیماری زیتون های تجاری كشت شده در باغها و همینطور زیتون هایی كه در فضای سبز به كار رفته اند، حمله می كند. نماتد مولد غده، نماتد مولد زخم و سایر پوسیدگی های ریشه ای كه باعث آسیب رسیدن به ریشه می گردند، ورود ورتیسیلیوم را به گیاه، در خاكهای آلوده، تسهیل می كنند.

شرح بیماری :
به عنوان یك قارچ خاكزاد، ورتیسیلیوم ابتدا به سیستم ریشه های زیتون، زمانی كه دمای هوا پایین است، حمله میكند. ( قارچ در دمای بالاتر از ۳۰ درجه رشد نمی كند ). بعد از نفوذ به ریشه ها، قارچ رشد كرده، ازمیان آوندها شروع به حركت می نماید و سرانجام به شاخه ها و سرشاخه ها می رسد. دوره آلودگی از اواخر زمستان شروع شده و تا بهار طول می كشد. با شروع اولین گرمای تابستانه، قارچ غیرفعال می شود ولی متاسفانه تا آن زمان خسارت وارد شده است و درختان علائم بیماری را نشان می دهند. حضور قارچ در بافتهای آوندی باعث كاهش و قطع شدن جریان آب از ریشه به برگ می گردد. علائم پژمردگی ورتیسیلیومی را می توان مستقیما به توكسین هایی كه توسط قارچ تولید می شوند و مانع انتقال آب از ریشه به ساقه می شوند، نسبت داد.
قارچ از فصلی به فصل دیگر درون خاك و احتمالا ریشه های آلوده باقی می ماند. هر دو قارچ عامل بیماری تولید كنیدی هایی می كنند كه عمر کوتاهی دارند. قارچ V. dahliae تولید میكرواسكلروت هم میكند ولی V. albo-atrum میسلیومی با دیواره ضخیم و سیاهرنگ، شبیه به میكرواسكلروت تولید میكند كه البته میكرواسكلروت نیست. مناسب ترین دما برای رشد گونه اول ۲۸- ۲۵ درجه و برای گونه دوم ۲۵- ۲۰ درجه است. قارچ V. dahliae در خاك به صورت میكرواسكلروت تا ۱۵ سال هم باقی میماند. هر دوی آنها می توانند به صورت میسلیوم در میزبان های پایا، اندام های تكثیری یا در بقایای گیاهان زمستان گذرانی كنند.

علائم:
شروع ظهور علائم، در بهار، نزدیك زمان گلدهی است. برگهای تازه به سمت داخل پیچ میخورند و رنگ سبز تیره و جلوه براق خود را از دست می دهند. رنگ آنها خاكستری كدر و قهوه ای می شود. ریزش برگ و میوه های كه بعد از ین صورت می گیرد، بستگی به شدت آلودگی، شدت وزش باد و استرس گرمایی موجود دارد. دستجات گل روی شاخه های آلوده از بین می روند و چسبیده به درخت باقی می مانند. رنگ پوست ممكن است تقریبا آبی رنگ شود. شاخه های تكی و مجزا، بخشهای بزرگی از درخت یا كل تاج درخت ممكن است در طول یك فصل زراعی ازبین برود. با این حال مرگ كل درخت به ندرت دیده شده است.
سیستم آوندی گیاهانی كه آلوده به وریسیلیوم هستند، علامت مشخصی به صورت تغییر رنگ آوندها نشان می دهند. آوندهای آبكش در طول ساقه و ریشه به زنگ قهوه ای یا سبز در می آیند. ولی این علامت در درختان زیتون كمتر دیده شده است. برای مشاهده این علامت شاخه ای از درخت را ببرید و پوست آن را بكنید تا بتوانید تغییر رنگ آوندها را مشاهده كنید. ولی برای اینكه از وجود ورتیسیلیوم مطمئن شوید باید نمونه ها را در آزمایشگاه كشت دهید.
با سرد شدن دوباره هوا، قارچ بار دیگر فعال می شود و رشد وتكثیر را از سر می گیرد. شاخه ها هر سال، در طول دوره های سرد، بارها مورد حمله قرار می گیرند.

كنترل:
هیچ راه مبارزه ای برای درختان آلوده شده وجود ندارد. هرس سرشاخه های آلوده توصیه می شود ولی نمی توان با این روش باعث عقب نشینی قارچ از درون شاخه ها شد. محل اصلی قارچ درون ریشه ها است و از آنجا به سمت شاخه ها پیش روی می كند. استفاده از قارچكش ها هم موثر نیست. حتی تركیبات سیستمیك هم اثر كمی در توقف قارچ ورتیسیلیوم دارند.

پیشگیری بهترین روش مبارزه است ولی همیشه امكان پذیر نیست ببسیاری از گیاهانی كه به عنوان خوراك دام به کار می روند،سبزیجات و گیاهان زینتی به ورتیسیلیوم حساسند. خاكها به آسانی قبل از كشت به ورتیسیلیوم آلوده می شوند. عامل بیماری می تواند تا چندین سال درون خاك زنده بماند و به محض كشت گیاه حساس، در صورت مناسب بودن شرایط آن را آلوده كند. بنا براین بهتر است تا جایی كه ممكن است از كشت در زمین های آلوده، به ویژه زمین هایی كه سبزیجات به مدت طولانی در آنها كشت می شده اند خودداری كنیم.

ضدعفونی خاك با حرارت دادن خاكهای مرطوب به مدت نیم ساعت تا ۷۱ درجه سانتیگراد باعث حذف ورتیسیلیوم از خاك گلخانه ها شده است ولی این روش در باغها عملی نیست .

آفتاب دهی (Soil Solarization) روشی موثر برای كاهش شیوع پژمردگی ورتیسیلیومی در بسیاری از باغها و زیتون های كشت شده در فضای سبز می باشد. قبل از كشت در محلی كه به وجود بیماری در آن شك دارید، آن را آبیاری كنید و عمیقا شخم بزنید . بعد از آن خاك را با یك پلاستیك شفاف به قطر ۴ تا ۶ میلیمتر به مدت ۸- ۶ هفته و یا اگر امكان دارد، بیش از این مدت، بپوشانید. لبه های پلاستیك را با خاك محكم كنید و روی چند نقطه از پلاستیك خاك بریزید تا مانع از حركت پلاستیك موقع وزش باد شود. محلی كه برای آفتاب دهی انتخاب می كنید باید كاملا در معرض نور خورشید باشد تا اشعه های خورشید بتواند ۳۰ ساتنیمتر اول خاك را گرم و ضدعفونی كند.

آفتاب دهی با موفقیت نسبی در باغهای زیتون مورد استفاده قرار گرفته است. قبل از استقرار پلاستیك ها علفهای هرز پای درختان را ازبین ببرید، شاخه های آلوده را قطع كنید و خاك را آبیاری كنید. پلاستیك ها باید با فاصله چندین سانتیمتر از محدوده سایه انداز درخت روی خاك قرار داده شوند. اگرچه دمای خاك در طول دوره های آفتابی كنترل بسیار بالا می رود، ولی درختان هیچ علائمی مبنی بر ناسازگاری نشان ندادند. طی آزمایشات انجام شده مقدار ورتیسیلیوم خاك با این روش كاهش پیدا كرد و جمعیت میكروارگانیسم های مفید خاك به طور معنی داری افزایش یافت. درخت بعد از آن به خوبی رشد كرد و دوباره كمتر به ورتیسیلیوم آلوده شد. ولی متاسفانه آلودگی های قبلی درخت هنوز وجود داشتند.

تدخین خاك (Soil Fumigation) روش دیگری است كه می توان انجام داد و البته اگرچه می توان با روش های تدخینی زمین را قبل از كشت ضدعفونی كرد ولی بهتر است از كشت در زمین آلوده خودداری كنیم زیرا تدخین روشی پرهزینه است و به ندرت باعث كنترل ۱۰۰% می شود و مصرف برخی از مواد تدخینی موثر مثل متیل بروماید، به خاطر آسیب هایی كه محیط زیست می زنند به تدریج منسوخ شده. انتخاب دقیق زمین و استفاده از نهال های سالم می تواند جلوی بسیاری از روش های پر هزینه را بگیرد.

مخلوط كلروپیكرین/ متیل بروماید و سم متام سدیم بیشترین سموم استفاده شده علیه ورتیسیلیوم برای تدخین خاك هستند.

نحوه استفاده از متیل بروماید در بخش كنترل قارچ Armillaria آمده است.

راه دیگر مبارزه استفاده از ارقام مقاوم است. واریته Ascalano اگرچه یك واریته مقاوم نیست ولی متحمل محسوب می شود.

بسیاری از گیاهان زراعی نظیر پنبه ( كه یك میزبان مطلوب است و اینوكولوم قارچ در مزارع پنبه به سرعت افزایش می یابد ) ، خانواده كدوئیان، فلفل، پسته، هسته داران، گوجه فرنگی و گیاهان زینتی مثل پیچ امین الدوله، یاس بنفش، ماگنولیا، درخت پر، درخت لاله و درختانی مثل افرا، نارون، اقاقیا، زبان گنجشك، درخت عرعر، سنجد و انجیر به ورتیسیلیوم حساسند.

از گیاهان مقاوم می توان بسیاری از بازدانگان مثل سرو، ژنكیو، نراد، سروكوهی، نوئل، سرخدار، تمام تك لپه ای ها مثل خرما، برخی از دولپه ای ها ( سیب، گلابی، به، زالزالك، شاه بلوط، بلوط، مركبات، توت، گردو، چنار، تبریزی، نمدار، بید ) را نام برد.

اقدامات زراعی مثل استفاده از كودها، مدیریت صحیح آبیاری و كنترل علفهای هرزكم و بیش در کنترل پژمردگی ورتیسیلیومی موفق بوده اند. هدف اكثر آنها افزایش قدرت گیاه برای جلوگیری از بروز علائم بیماری است. البته هیچكدام از آنها باعث معالجه بیماری و حذف آن از درخت نمی شوند.
 

مژگان غفوری

عضو جدید
لکه قهوه ای برنج

لکه قهوه ای برنج

عامل اين بيماري، قارچي است كه شكل كامل آن بنام
Cochliobolus miyabeanus
و شكل ناقصل آنHelminthosporium oryzae Breda et Haan
علائم بيماري:
نشانه‌هاي بيماري روي كلئويتيل، برگها، غلاف برگ، گلوم‌ها و دانه ظاهر مي‌شود. روي برگهاي اوليه، نقاط قهوه‌اي، كوچك و گرد ابتدا سر سوزني تشكيل شده كه بعداً وسعت يافته و به شكل لكه‌هاي بيضي شكل يا گرد در مي‌آيند.
روي برگها و غلاف، لكه‌ها از لحاظ شكل و اندازه متغيرند و از نقاط كوچك قهوه‌اي و گرد تا لكه‌هاي درشت به ابعاد 3-5/0× 14-1 ميلي‌متر مشاهده مي‌شوند كه در تمام سطح برگ پراكنده است.
رنگ لكه‌هاي كوچك، قهوه‌اي تيره و لكه‌هاي بزرگتر در وسط رنگ پريده مي‌باشند كه در اثر پيوستگي لكه‌ها ممكن است، قسمت عمده‌اي از برگ پژمرده و خشك شود. روي گلوم‌ها لكه‌هاي سياه رنگ ظاهر شده كه ممكن است، تمام سطح آن را فرا گرفته و پوشش مخملي قهوه‌اي تا سياه رنگي كه بار قارچ (كنيديوفورها و كنيديهاي قارچ) مي‌باشد سطح آن را بپوشاند. در مورد اخير دانه‌ها چروكيده و تغيير رنگ مي‌دهند و گاهي بذور آلوده سالم بنظر مي‌رسد.
اين بيماري در ايران ابتدا در 1335 بوسيله پتراك، روي بوته‌هاي برنج مزارع سواحل بحر خزر گزارش شده است و بعداً در ساير نقاط برنجكاري ايران نيز مشاهده گرديده است. اين بيماري انتشار جهاني داشته و در كليه كشورهايي كه اقدام به كشت برنج مي‌نمايند شيوع دارد.
مبارزه :
1-كاشت ارقام مقاوم به بيماري، عمده‌ترين راه كنترل اين بيماري مي‌باشد .
2-معدوم كردن بقاياي بوته‌هاي برنج آلوده و همچنين از بين بردن علفهاي هرزي كه ممكن است ميزبان واسطه باشند در كاهش منابع آلودگي موثر است.
3-جلوگيري از جريان آب از مزارع آلوده به مزارع سالم كمك زيادي در كاهش خسارت بيماري خواهد كرد.
4-بذور سالم براي كاشت استفاده گردد و ضد عفوني بذور آلوده بوسيله مواد شيميايي مانند سولفات دو كوئيور، هيپوكلريت كلسيم، فرمل و فنول تا حدودي در كاهش بيماري موثر است. قارچكش مانكوزب (Mancozeb) و با مخلوط بنوميل و تيرام به نسبت 5 در هزار براي اين منظور مناسب مي‌باشند.
5-تيسدال (Tisdale) با فرو كردن بذور بمدت 16 ساعت در آب سرد و سپس به مدت 15 دقيقه در آب گرم 54 درجه سانتيگراد براي ضد عفوني بذور نتيجه مثبت گرفت.

 

مژگان غفوری

عضو جدید
سیاهک دروغی برنج

سیاهک دروغی برنج

وجود بیماری در ایران برای اولین بار در تاریخ 22/۵/۷۶ از دهستان بندپی بابل با درجه آلودگی شدید گزارش گردید و سپس در سال 1377 در مزارع شهرستان آمل نیز مشاهده شد. در استان گیلان این بیماری برای اولین بار در تاریخ 19/۵/83 از روستای خمسر (حوزه مرکز خدمات شیخ محله) شهرستان صومعه سرا مشاهده شد و سپس در تاریخ 21/5/83 از روستای آبکنار انزلی نیز گزارش گردید. مشاهدات مزرعه ای در سال 138۶ و در مزارع آبکنار انزلی حاکی از آن است شیوع بیماری در بعضی مزارع زیاد بوده، اما به نظر می رسد برآورد خاصی از خسارت بیماری بعمل نیامده است.
نشانه های بیماری:
بیماری سیاهک دروغی برنج به دلیل اختصاصی بودن علائم آن، با هیچ بیماری دیگری مشابه نبوده و سریعا شناخته می شود. بیماری معمولا در اوایل مرحله گلدهی به اجزای گل برنج حمله کرده ولی علائم آن در زمان رسیدن دانه ها رویت می شود و جزء بیماری های خوشه محسوب می گردد.
قارچ می تواند به هر کدام از دانه های موجود در خوشه حمله نماید. در این صورت دانه ها تغییر شکل داده و بصورت توپ های اسپری (spore balls) با ظاهری مخملی و نرم در می آیند. این توپ های اسپوری در ابتدا کوچکند و در بین پوشینه ها (glums) دیده می شوند، بتدریج رشد نموده و قطرشان به یک سانتی متر و یا بیشتر می رسد، و اندام های گل را در بر می گیرند. آنها کمی پهن، دارای سطح صاف و زرد رنگ هستند، و توسط غشایی پوشیده می شوند. غشاء فوق بر اثر رشد بیشتر پاره شده و توپ به رنگ نارنجی و سپس سبز متمایل به زرد، یا سیاه متمایل به سبز در می آید. در این مرحله سطح توپ ها شکاف بر می دارد. در صورتی که برش داده شود در مرکز سفید، و حاوی میسلیوم های سخت در هم آمیخته با پوشینه ها (glums) و سایر اندام های گیاه میزبان است. 3 لایه خارجی تر نیز دیده می شود که هر کدام مربوط به مرحله ای از توسعه بیماری می باشند. داخلی ترین لایه متمایل به زرد بوده، دارای میسلیوم براق و اسپورهای در حال شکل گیری می باشد. لایه بعدی نارنجی رنگ بوده و از میسلیوم و اسپورها تشکیل یافته است. خارجی ترین لایه سبز رنگ است، و شامل اسپورهای بالغ همراه با بقایایی از تکه های میسلیومی است. سطح آن نیز از اسپورهای پودری سبز تیره پوشیده شده است.
معمولا تنها تعداد محدودی از دانه های یک خوشه آلوده می شوند، هر چند این امر گاهی نیز برای تعداد بیشتری از دانه ها اتفاق می افتد.
چرخه بیماری:
قارچ در مناطق گرم زمستان را بصورت اسکلروت و نیز کلامیدوسپورها سپری می کند. ثابت شده است آلودگی های اولیه اساسا توسط آسکوسپورهایی که توسط اسکلروت ها تولید شده اند ایجاد می شوند. کلامیدوسپورها نقش مهمی در آلودگی های ثانویه بازی می کنند، که بخش مهمی از چرخه بیماری است.
هیسادا (Hisada, 1936) با مشاهدات مزرعه ای به این موضوع مشکوک شد که آلودگی گیاهان برنج در مراحل اولیه رشد صورت می پذیرد. محقق دیگری (Raychaudhuri, 1946) در نتیجه ی مطالعات بافت شناسی دو نوع آلودگی را کشف نمود. نوعی از آن در مراحل اولیه گلدهی رخ می دهد، تخمدان از بین رفته اما سایر اجزای گل سالم باقی می ماند و سرانجام در توده اسپور مدفون می گردد. نوع دوم وقتی رخ می دهد که دانه کاملا رسیده است. اسپورها بر روی پوشینه ها (glums) انباشته شده، رطوبت را جذب نموده، متورم می شوند، و بر اثر فشار لما (lemma) و پاله آ (palea) را از هم جدا می کند. نهایتا قارچ با اندوسپرم تماس حاصل نموده و رشد آن به سرعت ادامه می یابد. نهایتا در تمام دانه جایگزین شده و توسط قارچ احاطه می گردد.
کنترل
بیماری معمولا به کنترل های پیشگیرانه خاصی نیاز ندارد. ضدعفونی بذر در سال های گذشته توصیه می شد، ولی این توصیه هیچ پایه صحیح علمی ندارد. با شناخت بیشتر سیکل بیماری که بر اساس یافته های جدید می باشد، می توان چند روز قبل از خوشه دهی با سمپاشی توسط یک قارچ کش با سیاهک دروغی مبارزه نمود (Hashioka, 1952). دو محقق (Kannaiyan & Rao, 1976) گزارش نمودند «اکسی کلرور مس» شیوع بیماری را کاهش داده است، اما محصول افزایش نیافت.
روش های کنترل توصیه شده در شرایط حاضر به شرح زیر می باشد:
- در کنترل بیماری، رعایت مسائل بهداشتی و تهیه بذور سالم از مزارع سالم تاکید می گردد.
- از بین بردن کاه و کلش گیاهان آلوده در کاهش بیماری نقش موثر دارد.
- تنظیم تاریخ کاشت و استفاده از ارقام زودرس در اراضی با سابقه آلودگی در کاهش آلودگی نقش دارد.
- در زمینه ارقام مقاوم در سال های اخیر تحقیقاتی در کشور هندوستان انجام شده است که تعدادی از ارقام به عنوان مقاوم و متحمل معرفی شده اند.
- به دلیل تولید توکسینی به نام Ustilatoxin توسط این قارچ که خطر سمیت زیادی برای *****داران دارد، در بعضی از کشورها علیه بیماری کنترل شیمیایی انجام می گیرد.
- متاسفانه تاکنون تحقیق جامعی در مورد کنترل شیمیایی بیماری در ایران صورت نگرفته است، ولی براساس منابع، استفاده از سموم قارچ کش مسی، کاربندازیم، رورال، تری سیکلازول (بیم) و تیلت در مرحله ۵۰٪ شکم (booting stage) تا آغاز خوشه دهی علاوه بر کنترل این بیماری در کاهش سایر بیماری های برنج نیز می تواند موثر باشند.

 

Similar threads

بالا