شناسایی پروتئینی پر نقش در درمان آرتروز

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92050603024
یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹



محققان دانشگاه کویین ماری و دانشگاه لندن طی پژوهشی دریافتند پروتئینی خاص که معمولا در غضروف سالم باقی می‌ماند می‌تواند نقشی کلیدی را در درمان آرتروز ایفا کند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، آرتروز بیماری دردناکی است که نتیجه شکستن غضروف در مفاصل و در پی آن به وجود آمدن مشکلاتی در به حرکت در آوردن آنها می‌شود.

محققان در موسسه مهندسی زیستی دانشگاه کویین ماری، ژلی مصنوعی را از غضروف آسیب دیده مشابه آنچه که در آرتروز رخ می‌دهد، در آزمایشگاه تولید کردند و سپس پروتئینی موسوم به "CNP" که به‌طور طبیعی در بافت غضروف سالم وجود دارد به آن افزودند.

آن‌ها این ژل را تحت فشار و نیرویی مشابه وقتی که شخص در حالت عادی ورزش می‌کند قرار دادند.

با آزمایش بر نمونه‌های این ژل، محققان دو پروتئین محافظتی جدید را شناسایی کردند که خاصیت ضد التهابی و اثرات ترمیمی دارند. آن‌ها علاوه بر این دریافتند که تاثیر "CNP" با افزایش سن تغییر کرده و غضروف حالت بیماری پیدا خواهد کرد.

دکتر "نیک پیک" در این باره می‌گوید: " در حالی که اینها نتایج اولیه محسوب می‌شوند اما می‌توانند در درمان آرتروز که نوع شایع ورم مفاصل است موثر واقع شوند. اهمیت این مشاهدات در درک تاثیر مکملی پروتئین "CNP" و اثر فشار بر سلول‌ها است که این اعمال باعث می‌شود تا تاثیرات مفید کاهش التهاب و ترمیم غضروف چند برابر شود."

به گفته دکتر "تینا چادهوری" نتایج به دست آمده بسیار قابل توجه بوده و گام بعدی در این تحقیق آزمایش بر روی نمونه‌های حیوانی و سپس امکان بالینی کردن این پژوهش تا 5 سال آینده خواهد بود.

پروفسور "آلن سیلمن" رییس مرکز تحقیقات آرتروز انگلستان نیز با استقبال از نتایج به دست آمده چنین عنوان داشته است که اگر این نتایج اولیه با انجام تحقیقات آتی تایید قطعی شود، رویکرد جدیدی در درمان موثر این بیماری به وجود خواهد آمد.

این پژوهش در مجله "Arthritis Research and Therapy" منتشر شده است.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا