زنبورهای پارازیت سن گندم Eurygaster integriceps

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
کنترل بیولوژیکپدیده‌ای طبیعی است که هدف آن تنظیم جمعیت موجودات می‌باشد. کنترل بیولوژیک ممکن است به صورت طبیعی یا با دخالت انسان اتفاق بیافتد، که به این نوع کنترل، کنترل بیولوژیک کاربردی اطلاق می‌شود.

دشمنان طبیعی حشرات پارازیتوئید از عمومی‌ترین دشمنان طبیعی آفات به شمار می‌آیند که در برنامه‌های کنترل بیولوژیک به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه‌های کنترل بیولوژیک در مورد حشرات پارازیتوئید بیشتر درباره‌ی دو راسته (Hymenoptera) یا بال‌غشائیان و (Diptera) می‌باشد.
مهم ترین گونه های زنبورهای پارازیتوئید تخم سن گندم از خانوادة Scelionidae وجنس Trissolcus هستند.گونه غالب این زنبورها در اکثر مناطق کشور T. grandis می باشد. میزان پارازیت شدن تخم توسط این زنبورها از منطقه ای به منطقة دیگر متفاوت است و در اکثر مناطق کشور این زنبورها یکی از عوامل کلیدی کاهش جمعیت سن گندم به شمار می آیند. این زنبورها بیشتر در زیر پوستک درختان میوة سردسیری زمستان گذرانی می کنند و قبل از ورود به مزارع از شهد گل های این درختان تغذیه می کنند .برای حمایت از این زنبورها باید از سمپاشی های بی رویه جلوگیری و در اکوسیستم های زراعی از طریق ایجاد باغ و یا کاشت درختانی مثل بید و بادام و غیره در کنار نهر های حاشیة مزارع تنوع ایجاد کرد .درخصوص این زنبورها، می توان پرورش انبوه و رهاسازی آنها را به عنوان یکی از روش های کنترل در برنامه مدیریت تلفیقی سن گندم مورد استفاده قرار داد. انواع موجوداتی هستند که برای کنترل بیولوژیک آفات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از سایر گونه های زنبورهای پارازیتوئید می توان به Trissolcus semistriatus و Trissolcus vassilievi اشاره کرد.
از سایر دشمنان دشمنان طبیعی سن گندم مگس های پارازیتوئید از خانواده Tachinidae هستند. این مگس ها پوره های سنین 4 و 5 و سن های بالغ را پارازیته می کنند. منبع

منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اینجوری فایده نداره، باید یه راه عملی و کاربردی پیدا کرد. الان تنها روش مبارزه با سن گندم سمپاشیه. اونم با چه فجاعتی!! مزارع گندم که یه جورایی سمپاشیش اجباریه، مزارع جو هم ظاهرا دارن مجبور میکنن برای جلوگیری از گسترش یا انتقال سن، سم بزنن یا اینکه خودشون میرن میزنن. البته حق هم دارن چون فعلا هیچ روش دیگه ای نداره مبارزه با این هیولای وحشی!
با این حساب حشرات مفید هم باید دمب شریفشونو بذارن رو کولشون و از این دیار رخت بربندند...
 

Similar threads

بالا