[درخواست راهنمایی درباره آرماتوربندی و ساخت ساختمان]

nasimparsi

عضو جدید
درود دوستان من می خواستم یک ساختمان دو طبقه با زیربنای 45 متر بسازم با اسکلت فلزی

الان شالوده‌ی ساختمون رو دادم کندن. 50*50 شالوده رو کندم و با میلگرد 12 آـرموتوربندی شده (خاموت هر 50 سانت گذاشته شده). حالا دو تا پرسش دارم از خدمتتون

1- ورق فلزی که قرار هست روش ستون نصب بشه باید چهارتا میلگرد حدیده شده داشته باشه درسته؟ به من گفتن که حدیده و .. گرون درمیاد و می‌تونی میلگردهای رو جوش بدی. می‌خواستم بدونم اگر صفحه‌ها رو سوراخ کنم و این چهار میلگرد رو از صفحه بگذرونم و سپس سرشون رو خم کنم و جوششون بدم از نظر استقامت و استواری و ... ساختمون مشکلی نخواهد داشت؟ چیزی که مد نظرم هست رو کوشش کردم توی این عکس بکشم:

58686834097800964318.jpg
2- از اونجایی که میلگردهای من هر کدوم نزدیک به 3 متر بودن همین که با سیم و خاموت میلگردها به هم پیوند دادته شده باشند و وضل شده باشند بسه؟

3- زیر ستون‌ها باید ژرفت تر باشه؟ یعنی اگر ژرفای آرموتورهای من 30 سانت هست من زیر هر ستون رو باید نزدیک به 30 سانت گود تر کنم؟

پیشاپیش با سپاس از راهنماییتون

نقشه و شکل ساختمون اینجویر هست:
43375460390375302075.jpg
 
آخرین ویرایش:

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من این تاپیک و اوردم اینجا ، مهندسای عزیز یه سازه 2 طبقه رو طراحی کنید . این دوستمون شاید 2-3 ماهه میخواد این سازه رو اجرا کنه متاسفانه هیچ کدوممون از همه بدتر خود من کمکی بهشون نکردیم .
 

reza119

عضو جدید
درود دوستان من می خواستم یک ساختمان دو طبقه با زیربنای 45 متر بسازم با اسکلت فلزی

الان شالوده‌ی ساختمون رو دادم کندن. 50*50 شالوده رو کندم و با میلگرد 12 آـرموتوربندی شده (خاموت هر 50 سانت گذاشته شده). حالا دو تا پرسش دارم از خدمتتون

1- ورق فلزی که قرار هست روش ستون نصب بشه باید چهارتا میلگرد حدیده شده داشته باشه درسته؟ به من گفتن که حدیده و .. گرون درمیاد و می‌تونی میلگردهای رو جوش بدی. می‌خواستم بدونم اگر صفحه‌ها رو سوراخ کنم و این چهار میلگرد رو از صفحه بگذرونم و سپس سرشون رو خم کنم و جوششون بدم از نظر استقامت و استواری و ... ساختمون مشکلی نخواهد داشت؟ چیزی که مد نظرم هست رو کوشش کردم توی این عکس بکشم:

مشاهده پیوست 206265
2- از اونجایی که میلگردهای من هر کدوم نزدیک به 3 متر بودن همین که با سیم و خاموت میلگردها به هم پیوند دادته شده باشند و وضل شده باشند بسه؟

3- زیر ستون‌ها باید ژرفت تر باشه؟ یعنی اگر ژرفای آرموتورهای من 30 سانت هست من زیر هر ستون رو باید نزدیک به 30 سانت گود تر کنم؟

پیشاپیش با سپاس از راهنماییتون

نقشه و شکل ساختمون اینجویر هست:
مشاهده پیوست 206266
سلام

دوست عزیز به نظر من این روش جوش زیر صفحه مناسب نیست این روش یه کمی قدیمی است
همان روش پیچ و مهره خیلی بهتر است
جوش ها کنده می شوند
عرض پی هم به نظر من مناسب نیست . من خودم در دستور العمل هم کمتر از 70 سانیمتر عرض نمی دهم .
اون هم اگر خاک خیلی خوب باشد
در نظر بگیر پی مثل کفش ساختمان است کفش کوچیک ساختمان را ناراحت می کند
 

nasimparsi

عضو جدید
سلام

دوست عزیز به نظر من این روش جوش زیر صفحه مناسب نیست این روش یه کمی قدیمی است
همان روش پیچ و مهره خیلی بهتر است
جوش ها کنده می شوند
عرض پی هم به نظر من مناسب نیست . من خودم در دستور العمل هم کمتر از 70 سانیمتر عرض نمی دهم .
اون هم اگر خاک خیلی خوب باشد
در نظر بگیر پی مثل کفش ساختمان است کفش کوچیک ساختمان را ناراحت می کند

سپاس از پاسختون / حالا چند تا پرسش دیگه داشتم اگر مشکلی نیست

1- پس من باید عرض پی رو 70 سانت کنم. اینکه خاموت‌ها 30*30 هست مشکلی نداره؟ یعنی ضخامت بتون روی آرموتورها افزایش پیدا می کنه و مشکلی نخواهد داشت

2- به من گفتن که در زمانی که می‌خوام بتون پی ساختمون رو بریزم باید زیر آرموتورها و بتون‌ها پلاستیک بزارم که آب بتون توسط خاک بیرون کشیده نشه و ... آیا این کار درسته و باید انجام بشه؟

3- ترکیب بتون باید چقدر سیمان و چقدر ماسه باشه؟

4- اگر شیوه‌ی پیچ و مهره و .. خیلی گرون‌تر بشه (چون محدودیت مالی شدید دارم) تا چه اندازه شیوه‌ی جوش دادن آرموتور مشکل ساز می شه؟ من می خواستم صفحه‌ها رو سوراخ کنم سپس آرموتور رو از توی سوراخ‌ها بگذرونم و پس از اون روی صفحه خمشون کنم. پس از این کارها سر آرموتور خم شده رو به صفحه جوش بدم. (استواری ساختمون با این شیوه خیلییییی با پیچ و مهره فرق خواهد کرد؟)

5- این درسته که روی هر شش ضلع ساختمون باید جای ستون بزارم. ستون‌ها تیرآهن باشه یا با قوطی‌های ضخیم هم می‌شه و مشکلی نداره؟

6- ژرفای شالوده‌ی زیر ستون‌ها رو لزوما باید بیش‌تر کنم؟ نیاز هست که ژرفای زیرستون‌ها بیش‌تر بشه؟

با سپاس
 
آخرین ویرایش:

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
درود دوستان من می خواستم یک ساختمان دو طبقه با زیربنای 45 متر بسازم با اسکلت فلزی

الان شالوده‌ی ساختمون رو دادم کندن. 50*50 شالوده رو کندم و با میلگرد 12 آـرموتوربندی شده (خاموت هر 50 سانت گذاشته شده). حالا دو تا پرسش دارم از خدمتتون

1- ورق فلزی که قرار هست روش ستون نصب بشه باید چهارتا میلگرد حدیده شده داشته باشه درسته؟ به من گفتن که حدیده و .. گرون درمیاد و می‌تونی میلگردهای رو جوش بدی. می‌خواستم بدونم اگر صفحه‌ها رو سوراخ کنم و این چهار میلگرد رو از صفحه بگذرونم و سپس سرشون رو خم کنم و جوششون بدم از نظر استقامت و استواری و ... ساختمون مشکلی نخواهد داشت؟ چیزی که مد نظرم هست رو کوشش کردم توی این عکس بکشم:

مشاهده پیوست 206265
2- از اونجایی که میلگردهای من هر کدوم نزدیک به 3 متر بودن همین که با سیم و خاموت میلگردها به هم پیوند دادته شده باشند و وضل شده باشند بسه؟

3- زیر ستون‌ها باید ژرفت تر باشه؟ یعنی اگر ژرفای آرموتورهای من 30 سانت هست من زیر هر ستون رو باید نزدیک به 30 سانت گود تر کنم؟

پیشاپیش با سپاس از راهنماییتون

نقشه و شکل ساختمون اینجویر هست:
مشاهده پیوست 206266

سلام

علاوه بر مواردی که جناب مهندس reza119 فرمودن، در مورد سوال 2 و 3:

2- بله کافیه
3- معمولا برای تامین کاور بتن بروی میلگردها، عمق پی بیشتر از طول آرماتورها کنده میشه (مخصوصا اینکه در کف پی احتمالا از بتن مگر هم استفاده نکردید).

و در آخر اینکه از فرمایشات شما اینجوری حدس زدم که پی بدون قالب بندی می خواهید احرا کنید که چندان مناسب نیست (هر چند در صورتی که خاک غیر ریزشی و خاکبرداری خیلی تمیز باشه، بدون قالب بندی هم اجرای پی مجاز هستش که در این حالت حتما از پلاستیک نایلنی ضخیم استفاده کنید که از تماس مستقیم خاک با بتن جلوگیری شود).
در کل معمولا در شهرها شرایط وجود خاک غیر ریزشی فراهم نیست و استفاده از قالب بندی را به شما توصیه می کنم (قالب فلزی و یا چوبی و یا استفاده از آجر چینی در اطراف پی که این آجرها در اطراف پی باقی خواهند ماند).

بعد از این موارد به نظر میرسه که در اجرای پی ها از شناژ استفاده نکردید که این مورد نیز قابل قبول نیست.
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سپاس از پاسختون / حالا چند تا پرسش دیگه داشتم اگر مشکلی نیست

1- پس من باید عرض پی رو 70 سانت کنم. اینکه خاموت‌ها 30*30 هست مشکلی نداره؟ یعنی ضخامت بتون روی آرموتورها افزایش پیدا می کنه و مشکلی نخواهد داشت

2- به من گفتن که در زمانی که می‌خوام بتون پی ساختمون رو بریزم باید زیر آرموتورها و بتون‌ها پلاستیک بزارم که آب بتون توسط خاک بیرون کشیده نشه و ... آیا این کار درسته و باید انجام بشه؟

3- ترکیب بتون باید چقدر سیمان و چقدر ماسه باشه؟

4- اگر شیوه‌ی پیچ و مهره و .. خیلی گرون‌تر بشه (چون محدودیت مالی شدید دارم) تا چه اندازه شیوه‌ی جوش دادن آرموتور مشکل ساز می شه؟ من می خواستم صفحه‌ها رو سوراخ کنم سپس آرموتور رو از توی سوراخ‌ها بگذرونم و پس از اون روی صفحه خمشون کنم. پس از این کارها سر آرموتور خم شده رو به صفحه جوش بدم. (استواری ساختمون با این شیوه خیلییییی با پیچ و مهره فرق خواهد کرد؟)

5- این درسته که روی هر شش ضلع ساختمون باید جای ستون بزارم. ستون‌ها تیرآهن باشه یا با قوطی‌های ضخیم هم می‌شه و مشکلی نداره؟

6- ژرفای شالوده‌ی زیر ستون‌ها رو لزوما باید بیش‌تر کنم؟ نیاز هست که ژرفای زیرستون‌ها بیش‌تر بشه؟

با سپاس

دوست عزیز در نظر گرفتن ابعاد سازه ای به این صورت که شما میفرمایید صحیح نیست و بدون داشتن مشصات کامل سازه شما (شامل ابعاد زمین، تعداد طبقات، ارتفاع طبقات، کاربری طبقات، نقشه معماری طبقات، شهر محل سکونت، نوع خاک محل و...) نمیشه ابعاد سازه رو بدست آورد و با داشتن این مشخصات یک مهندس محاسب بایستی طراحی ابعاد سازه ای رو انجام بده ولی در کل جواب سوالاتتون:

1- پی تک بایستی برای انتقال نیروهای وارده از ستون به پی طراحی شه و ابعاد پی در نهایت با رعایت پوشش روی آرماتورها در نظر گرفته میشه و فرضا اگه ابعاد خاموت شما که 30*30 هستش با افزایش ابعاد پی در واقع فقط پوشش بتن روی آرماتورها رو افزایش دادید و چندان اثر بخش نخواهد بود.

2- بله در پیهایی که بدون قالبندی و یا با قالب آجری مدفونی انجام میشه، حتما بایستی اینکار انجام شه.

3- به صورت اصولی با توجه به مقاومت بتنی که طراح برای بتن پی در نظر گرفته طرح اختلاط بتن تعیین میشه به صورت یک تجربه کارگاهی معروف برای مقاومت مشخصه fc بتن مقدار fc-50 کیلوگرم در هر متر مکعب بتن، سیمان لازمه (همون عیار سیمان) در مورد مقادیر شن و ماسه و فیلر و نسبت آب به سیمان کل و کل بتن بایستی از طرح اختلاط استفاده کرد.

4- به این صورت که شما میفرمایید اجرا نمیشه ولی به نظر میاد که کج کردن میل مهار باعث ایجاد تنش های موضعی زیادی در محل کج شدگی با کف ستون میشه (مخصوصا در حالت بوجود اومدن نیروی کششی در ستونها) و مضاف بر این انجام جوشکاری بروی میلگرد باعث ایجاد تنشهای پسماند در میلگرد و کاهش مقاومت اون میشه.

5- معمولا گوشه های ساختمان ستون میذارن، به هر حال تعداد و نوع مقطع ستونها به نوع طراحی مهندس محاسبتون بر میگرده.

6 - در پست قبلی توضیح دادم.
 
آخرین ویرایش:

reza119

عضو جدید
درود دوستان من می خواستم یک ساختمان دو طبقه با زیربنای 45 متر بسازم با اسکلت فلزی

الان شالوده‌ی ساختمون رو دادم کندن. 50*50 شالوده رو کندم و با میلگرد 12 آـرموتوربندی شده (خاموت هر 50 سانت گذاشته شده). حالا دو تا پرسش دارم از خدمتتون

1- ورق فلزی که قرار هست روش ستون نصب بشه باید چهارتا میلگرد حدیده شده داشته باشه درسته؟ به من گفتن که حدیده و .. گرون درمیاد و می‌تونی میلگردهای رو جوش بدی. می‌خواستم بدونم اگر صفحه‌ها رو سوراخ کنم و این چهار میلگرد رو از صفحه بگذرونم و سپس سرشون رو خم کنم و جوششون بدم از نظر استقامت و استواری و ... ساختمون مشکلی نخواهد داشت؟ چیزی که مد نظرم هست رو کوشش کردم توی این عکس بکشم:

مشاهده پیوست 206265
2- از اونجایی که میلگردهای من هر کدوم نزدیک به 3 متر بودن همین که با سیم و خاموت میلگردها به هم پیوند دادته شده باشند و وضل شده باشند بسه؟

3- زیر ستون‌ها باید ژرفت تر باشه؟ یعنی اگر ژرفای آرموتورهای من 30 سانت هست من زیر هر ستون رو باید نزدیک به 30 سانت گود تر کنم؟

پیشاپیش با سپاس از راهنماییتون

نقشه و شکل ساختمون اینجویر هست:
مشاهده پیوست 206266

سلام مجدد
دوست ما توصیه خوبی را گفتند
اما دوست عزیز من بر حسب تجربه کاری ام هر وقت کسی برای طراحی به من مراجعه کرده و تعداد طبقات یکی دو طبقه خواسته است دیده ام که بعد ها پشیمان شده است و بعد از ساخت خیلی اصرار به افزایش بنا داشته است . برای همین من تا جایی که بشود سعی می کنم اسکلت کار را برای یک طبقه بیشتر در نظر بگیرم .
شما حساب کنید پیش خودتان چند وقت دیگر که ساختمان سرو سامان گرفت
شما صاحب یک زمین آماده ساخت برای یک طبقه دیگر هستید
آنهم با کمترین هزینه برای اینکه شما دیگر پی سازی ندارید
حال اگر می توانید یک سازه محاسبه شده اجرا کنید بهترین سرمایه گذاری است
یک سهامی خریده ایده که آینده دار است
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
سپاس از پاسختون / حالا چند تا پرسش دیگه داشتم اگر مشکلی نیست

1- پس من باید عرض پی رو 70 سانت کنم. اینکه خاموت‌ها 30*30 هست مشکلی نداره؟ یعنی ضخامت بتون روی آرموتورها افزایش پیدا می کنه و مشکلی نخواهد داشت

2- به من گفتن که در زمانی که می‌خوام بتون پی ساختمون رو بریزم باید زیر آرموتورها و بتون‌ها پلاستیک بزارم که آب بتون توسط خاک بیرون کشیده نشه و ... آیا این کار درسته و باید انجام بشه؟

3- ترکیب بتون باید چقدر سیمان و چقدر ماسه باشه؟

4- اگر شیوه‌ی پیچ و مهره و .. خیلی گرون‌تر بشه (چون محدودیت مالی شدید دارم) تا چه اندازه شیوه‌ی جوش دادن آرموتور مشکل ساز می شه؟ من می خواستم صفحه‌ها رو سوراخ کنم سپس آرموتور رو از توی سوراخ‌ها بگذرونم و پس از اون روی صفحه خمشون کنم. پس از این کارها سر آرموتور خم شده رو به صفحه جوش بدم. (استواری ساختمون با این شیوه خیلییییی با پیچ و مهره فرق خواهد کرد؟)

5- این درسته که روی هر شش ضلع ساختمون باید جای ستون بزارم. ستون‌ها تیرآهن باشه یا با قوطی‌های ضخیم هم می‌شه و مشکلی نداره؟

6- ژرفای شالوده‌ی زیر ستون‌ها رو لزوما باید بیش‌تر کنم؟ نیاز هست که ژرفای زیرستون‌ها بیش‌تر بشه؟

با سپاس

با سلام

دوست عزیز ،
ببینید اگر بخواییم به طور کلی براتون نقشه ای ارائه بدیم ، بهتر است که شما مشخصه های کلی مد نظرتون رو بفرمایید ، تا بتونیم نظر کلی دیم ، والا اگر بخواییم همین جوری از فونداسیون شروع کنیم ، به زمان نصب ستون ها که برسیم ، با مشکل برمیخوریم .

1-ابعاد دقیق از زمینتون بدین .
2-اگر نقشه های معماری دارید ، ارایه بدید تا محل ورود و همچنین کاربری رو بفرمایید ( تجاری یا مسکونی)؟؟
3-سازه اتون فولادی هست ولی نوع سقفتون چیه ؟؟( احتمال خیلی قوی فکر میکنم ، طاق ضربی باشه )
4-تعداد ستون مد نظرتون ؟؟
5-با توجه به شکل زمینتون ، احتمالا از یک طرف دال باید داشته باشیم .

اما سوالاتتون :

-برای میلگردهای فونداسیونتون ، حداقل 16 با خاموت های 10 از هر 25 سانتی متر .
-کاور فونداسیونتون (فاصله میلگردها از کنار زمین ) 7.5 سانت از طرف هستش که اگر از 70 سانت کم کنیم ، میمونه 55 سانتی متر که عرض خاموتهانون باید 55 سانتی متر باشه .
-بهتر هست میلگردها حدیده بشه و با مهره مناسب بسته بشه ( زیاد گرون در نمیاد )
-طول ارماتوری که باید درون فونداسیون بره حدود 1 متر که 30 سانتی متر اون درون فونداسیون خم میشه .
-پوشش اطراف بتن برای اینکه آبش جذب خاک نشه لازمه ، و توصیه میکنم اگر براتون امکان پذیر هست ، اطراف فونداسیون رو آجر چینی کنید تا هم قالب باشه و هم برای فونداسیون خوب باشه .( البته آجری که کهنه باشه و از ساختمون دراومده باشه تا هزینه زیادی نداشته باشه )
-توجه به نکته زیر
Capture.JPG


-با توجه به ابعاد زمینتون 6 ستون ، معقول به نظر میاد ، و بهتره از تیرآهن IPE استفاده کنید تا قوطی .
-روش جوشی قیمتش پایینتر از پیچ و مهره درمیاد ، به شرطیکه که جوشکاریش درت و اصولی باشه ( خواهش میکنم به این نکته خیلی توجه کنید ، چون به هرحال قراره از این ساختمون خودتتون استفاده کنید و اگر خدای نکرده ، اتفاقی افتاد ، فردا روز پشیمون نشید ، شاید الان یکم گرون در بیاد ولی اصولی کار بشه ، بهتره تا ارزون و غیر اصولی و نامطمئن باشه).

براتون یک نقشه میذارم ، ببینید و امیدوارم به کارتون بیاد( ساختمان ویلایی هست ، ولی دوطبقه هست )



با تشکر
 

پیوست ها

  • naghshe.pdf
    0 بایت · بازدیدها: 4

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستان محاسب ، مهندس ، یک زحمتی بکشید فرض کنید که این با تمام این تفاسیر باید هزینه کمی هم داشته باشه ، و البته اینکه همیشه لازم نیست وارد مبحث 9 و 10 بشیم ،، ما یه مبحث 8 هم داریم که این ساختمان میتونه به راحتی با شرایط سازه های بنایی بررسی بشه :)
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
دوستان محاسب ، مهندس ، یک زحمتی بکشید فرض کنید که این با تمام این تفاسیر باید هزینه کمی هم داشته باشه ، و البته اینکه همیشه لازم نیست وارد مبحث 9 و 10 بشیم ،، ما یه مبحث 8 هم داریم که این ساختمان میتونه به راحتی با شرایط سازه های بنایی بررسی بشه :)

اتفاقا منم با نظر شما موافقم ، اگر امکانش باشه ، میتونیم وارد مبحث 8 بشیم و ساختمان بنایی 2 طبقه طرح بدیم.
به صرفه تر هم درمیاد ،ولی گویا ایشون ساختمان فولادی مد نظرشون هست .
 

reza119

عضو جدید
دوستا ن محاسب ، مهندس ، یک زحمتی بکشید فرض کنید که این با تمام این تفاسیر باید هزینه کمی هم داشته باشه ، و البته اینکه همیشه لازم نیست وارد مبحث 9 و 10 بشیم ،، ما یه مبحث 8 هم داریم که این ساختمان میتونه به راحتی با شرایط سازه های بنایی بررسی بشه :)
یعنی یک ساختمان 2 طبقه با 45 متر بع هر طبقه طراحی کنیم ؟ ضریب بستر چند باشد ؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دیگه 2 طبقه 45 متری ضریب بستر نمیخواد والله ... ضریب زلزله رو بذار .1 ... دیگه کمتر از ناودونی 10 که نمیتونی مهاربند بزنی :) یا قابم که بزنی مگه چقدر باربری داری ؟
 

nasimparsi

عضو جدید
سپاس از راهنمایی‌هایی که همگی دوستان انجام دادن

دوستان گرامی، ساختمون توی یک باغ ساخته می‌شه.

اندازه زیربنا نزدیک به 45 متر هست. قرار هست دو طبقه باشه پس گمان کنم سقف باید تیرچه‌بلوک باشه و ...

تعداد ستون‌ها حدس می زنم چون شکل سازه شش ضلع داره باید شش تا ستون باشه

نمی‌دونم دقیقا چقدر سازه‌ی مبحث 8 که می‌فرمایید ارزون‌تر از ساختمان اسکلت فلزی درمیاد. این‌که می‌خواستم فلزی باشه به دلیل این بود که یکی از اقوام کارش جوشکاری هست و قول داده که این جوشکاری و .. رو برام انجام بده. و البته سودمندی‌های دیگه ای مانند زود انجام شدن و قابل بازیابی و بریده شدن تیرآهن در صورت نیاز و...

--------------
با توجه به راهنمایی‌های دوستان، باید اینها رو رعایت کنم:

1- باید پهنای شالوده دست‌کم 50 باشه با توجه به خاموت‌های 30*30 که دیگه بسته شده (و بیش‌تر از این هم زیاد سودی نداره چون خاموت‌ها 30*30 هستند)

2- حتما با پلاستیک زیر آرموتوربندی‌ها گذاشته بشه تا از برخورد خاک با بتون خودداری شود

3- بهتره که صفحه با پیچ و مهره انجام بشه ولی اگر هم نشد، جوشکاری هم اگر به خوبی انجام بشه راه قابل پذیرشی هست و مشکل ویژه‌ای در استواری سازه به وجود نخواهد اومد

الف - آیا کار درستی می‌کنم اگرصفحه و ورق فلزی زیر ستون رو چهار تا سوراخ کنم و پس از گذروندن آرموتورهای 18 ، سر آرموتورها رو روی صفحه خم کنم و سپس کاملا جوش بدم؟

ب - این چهارتا آرموتور مربوط به ورق ستون باید به آرموتوربندی با سیم وصل بشه یا نه نیازی نیست؟

ج - ترکیب بتون باید حدودا چجوری باشه؟ این درسته که شرایط متفاوت هست ولی حدودا نسبت سیمان با ماسه در یک بتون خوب چجوری هست و چند به چند هست؟
 

reza119

عضو جدید
دیگه 2 طبقه 45 متری ضریب بستر نمیخواد والله ... ضریب زلزله رو بذار .1 ... دیگه کمتر از ناودونی 10 که نمیتونی مهاربند بزنی :) یا قابم که بزنی مگه چقدر باربری داری ؟
به نظرم اگر فقط دو ظبقه می سازد ساختمان با مصالح بنایی برایش مناسب تر است
ارزان تر تمام می شود و اجرایش هم آسان است
کلاف قائم و عمودی اش هم میلگرد کمی می برد
 

nasimparsi

عضو جدید
با سلام

دوست عزیز ،
ببینید اگر بخواییم به طور کلی براتون نقشه ای ارائه بدیم ، بهتر است که شما مشخصه های کلی مد نظرتون رو بفرمایید ، تا بتونیم نظر کلی دیم ، والا اگر بخواییم همین جوری از فونداسیون شروع کنیم ، به زمان نصب ستون ها که برسیم ، با مشکل برمیخوریم .

1-ابعاد دقیق از زمینتون بدین .
2-اگر نقشه های معماری دارید ، ارایه بدید تا محل ورود و همچنین کاربری رو بفرمایید ( تجاری یا مسکونی)؟؟
3-سازه اتون فولادی هست ولی نوع سقفتون چیه ؟؟( احتمال خیلی قوی فکر میکنم ، طاق ضربی باشه )
4-تعداد ستون مد نظرتون ؟؟
5-با توجه به شکل زمینتون ، احتمالا از یک طرف دال باید داشته باشیم .

اما سوالاتتون :

-برای میلگردهای فونداسیونتون ، حداقل 16 با خاموت های 10 از هر 25 سانتی متر .
-کاور فونداسیونتون (فاصله میلگردها از کنار زمین ) 7.5 سانت از طرف هستش که اگر از 70 سانت کم کنیم ، میمونه 55 سانتی متر که عرض خاموتهانون باید 55 سانتی متر باشه .
-بهتر هست میلگردها حدیده بشه و با مهره مناسب بسته بشه ( زیاد گرون در نمیاد )
-طول ارماتوری که باید درون فونداسیون بره حدود 1 متر که 30 سانتی متر اون درون فونداسیون خم میشه .
-پوشش اطراف بتن برای اینکه آبش جذب خاک نشه لازمه ، و توصیه میکنم اگر براتون امکان پذیر هست ، اطراف فونداسیون رو آجر چینی کنید تا هم قالب باشه و هم برای فونداسیون خوب باشه .( البته آجری که کهنه باشه و از ساختمون دراومده باشه تا هزینه زیادی نداشته باشه )
-توجه به نکته زیر
مشاهده پیوست 206561


-با توجه به ابعاد زمینتون 6 ستون ، معقول به نظر میاد ، و بهتره از تیرآهن IPE استفاده کنید تا قوطی .
-روش جوشی قیمتش پایینتر از پیچ و مهره درمیاد ، به شرطیکه که جوشکاریش درت و اصولی باشه ( خواهش میکنم به این نکته خیلی توجه کنید ، چون به هرحال قراره از این ساختمون خودتتون استفاده کنید و اگر خدای نکرده ، اتفاقی افتاد ، فردا روز پشیمون نشید ، شاید الان یکم گرون در بیاد ولی اصولی کار بشه ، بهتره تا ارزون و غیر اصولی و نامطمئن باشه).

براتون یک نقشه میذارم ، ببینید و امیدوارم به کارتون بیاد( ساختمان ویلایی هست ، ولی دوطبقه هست )



با تشکر

ببخشید به جای آجر می‌تونم سنگ‌چینی کنم؟ چون اونجا سنگ فراوان هست. یعنی سنگ ها رو با سیمان بچینم به جای آجرچینی؟

همچنین می‌خواستم بدونم شیوه‌ی درست و علمی جوشکاری اگر ناچار باشیم از پیچ و مهره برای صفحه ی ستون استفاده نکنیم چیه؟ یعنی من 4 تا میگرد 80 سانتی که 30 سانت پایینش خم شده باید تهیه کنم و اینها باید به صفحه ستون جوش بخورن و سپس در آرماتوربندی جای بگیرن. حالا دقیقا این چهارتا اگر قرار باشه جوش بخورن، بهترین و مقاوم ترین شیوه ی جوش خوردنشون چیه؟

صفحات رو سوراخ کنم و میلگرد رو ازشون رد کنم و سرشون رو خم کنم و جوش بدم یا نه همین جوری زیر صفحه جوش بخورن؟

این شیوه (جوش دادن صفحه) افتضاح هست یا تنها کمی استواری سازه نسبت به شیوه ی پیچ و مهره پایین میاد؟
 

nasimparsi

عضو جدید
به نظرم اگر فقط دو ظبقه می سازد ساختمان با مصالح بنایی برایش مناسب تر است
ارزان تر تمام می شود و اجرایش هم آسان است
کلاف قائم و عمودی اش هم میلگرد کمی می برد

بله دوست گرامی ساختمون دو طبقه هست و هیچ زمانی امکان سه طبقه شدنش نیست.
 

reza119

عضو جدید
بله دوست گرامی ساختمون دو طبقه هست و هیچ زمانی امکان سه طبقه شدنش نیست.

پس ساختمان را با آجر و مصالح بنایی بساز اما داخل دیوار ها باید کلاف عمودی و زیر سقف و زیر دیوار ها کلاف افقی با میلگرد و بتن داشته باشند تا در برابر زلزله ها مقاوم باشند
 

nasimparsi

عضو جدید
پس ساختمان را با آجر و مصالح بنایی بساز اما داخل دیوار ها باید کلاف عمودی و زیر سقف و زیر دیوار ها کلاف افقی با میلگرد و بتن داشته باشند تا در برابر زلزله ها مقاوم باشند

ولی چون دیگه آرموتوربندی کردم و شالوده رو کندم و... حیف نیست؟ استواری ساختمان با این شیوه ای که می فرمایید چقدر هست؟

اگر ممکنه این رو هم پاسخ بدین:

می‌خواستم بدونم شیوه‌ی درست و علمی جوشکاری اگر ناچار باشیم از پیچ و مهره برای صفحه ی ستون استفاده نکنیم چیه؟ یعنی من 4 تا میگرد 80 سانتی که 30 سانت پایینش خم شده باید تهیه کنم و اینها باید به صفحه ستون جوش بخورن و سپس در آرماتوربندی جای بگیرن. حالا دقیقا این چهارتا اگر قرار باشه جوش بخورن، بهترین و مقاوم ترین شیوه ی جوش خوردنشون چیه؟

صفحات رو سوراخ کنم و میلگرد رو ازشون رد کنم و سرشون رو خم کنم و جوش بدم یا نه همین جوری زیر صفحه جوش بخورن؟

این شیوه (جوش دادن صفحه) افتضاح هست یا تنها کمی استواری سازه نسبت به شیوه ی پیچ و مهره پایین میاد؟
 

nasimparsi

عضو جدید
دوستان گرامی چون آرموتوربندی کردم و جوشکاری پام رایگان می افته و یه جورایی حیف هست (درست می گم؟) اکنون پرسش بنده این هست:

درباره‌ی بولت که فرمودید، آیا روشی به نام جوش دادن هم جود داره؟ کلا از نظر دانش مهندسی عمران این کار انجام شدنی و پذیرفتنی هست؟ اگر پذیرفتنی هست پس طریقه جوشکاری چجوری هست؟
یعنی سر میلگردها روی صفحه ستون قرار بگیره و جوش خورده بشه یا اینکه نه، باید صفحه سوراخ بشه و میلگرد ازش بگذره و سپس جوش بخوره؟ (

اینکه می خواستم جوشش بدم به این دلیل هست که گویا حدیده کردن و ... گرون درمیاد و ... وگرنه با توجه به پرسش هایی که داشتم پیچ و مهره خیلی بهتر و استوارتر هست و ..
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستان گرامی چون آرموتوربندی کردم و جوشکاری پام رایگان می افته و یه جورایی حیف هست (درست می گم؟) اکنون پرسش بنده این هست:

درباره‌ی بولت که فرمودید، آیا روشی به نام جوش دادن هم جود داره؟ کلا از نظر دانش مهندسی عمران این کار انجام شدنی و پذیرفتنی هست؟ اگر پذیرفتنی هست پس طریقه جوشکاری چجوری هست؟
یعنی سر میلگردها روی صفحه ستون قرار بگیره و جوش خورده بشه یا اینکه نه، باید صفحه سوراخ بشه و میلگرد ازش بگذره و سپس جوش بخوره؟ (

اینکه می خواستم جوشش بدم به این دلیل هست که گویا حدیده کردن و ... گرون درمیاد و ... وگرنه با توجه به پرسش هایی که داشتم پیچ و مهره خیلی بهتر و استوارتر هست و ..


سلام ... نه مشکلی نیست ، بند و تبصره نداره ها ولی نکنید بهتره ، اگر هم کردید خوب جوش بدیدش که صفحه ستون کاملاً تراز قرار بگیره
 

shahram_anvar

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابت بولت گذاری خدمتت عرض کنم جوشکاری میلگرد غیر مجاز هستش چون باعث ترد شدنش میشه و امکان شکستنش هست
پس جوش دادنش کار اشتباهیه
بولت باید رزوه بشه و با مهره به بیس پلیت بسته بشه که بعد از بتن ریزی امکان رگلاژ کردن هم داشته باشه
من خاطره ی تلخی دارم از این روشی که مد نظرتون هست
امیدوارم اینکار رو انجام ندید
 

reza119

عضو جدید
ولی چون دیگه آرموتوربندی کردم و شالوده رو کندم و... حیف نیست؟ استواری ساختمان با این شیوه ای که می فرمایید چقدر هست؟

اگر ممکنه این رو هم پاسخ بدین:

می‌خواستم بدونم شیوه‌ی درست و علمی جوشکاری اگر ناچار باشیم از پیچ و مهره برای صفحه ی ستون استفاده نکنیم چیه؟ یعنی من 4 تا میگرد 80 سانتی که 30 سانت پایینش خم شده باید تهیه کنم و اینها باید به صفحه ستون جوش بخورن و سپس در آرماتوربندی جای بگیرن. حالا دقیقا این چهارتا اگر قرار باشه جوش بخورن، بهترین و مقاوم ترین شیوه ی جوش خوردنشون چیه؟

صفحات رو سوراخ کنم و میلگرد رو ازشون رد کنم و سرشون رو خم کنم و جوش بدم یا نه همین جوری زیر صفحه جوش بخورن؟

این شیوه (جوش دادن صفحه) افتضاح هست یا تنها کمی استواری سازه نسبت به شیوه ی پیچ و مهره پایین میاد؟

جمعا نتایجی بدست آمده است

اسکلت فلزی برای شما ارزان تر است چون جوشکار آشنا ی شما است

از نقشه راهنمای خانم مهندس استفاده کن برای بادبندی 2 طبقه معمولا همکف ناودانی 10 و در طبقه دوم ناودانی 8 استفاده می شود نوع نقشه تاثیر گذار است من نقشه شما را ندیده ام
معمولا یک طرف بادبندی و طرف دیگر مفصل گیردار می شود که دیگر ناودانی استفاده نمی شود تا ساختمان پنجره خور تر شود
 

nasimparsi

عضو جدید
سلام ... نه مشکلی نیست ، بند و تبصره نداره ها ولی نکنید بهتره ، اگر هم کردید خوب جوش بدیدش که صفحه ستون کاملاً تراز قرار بگیره

سپاس گزار پس جوش دادن یک بحران و افتضاح در مهندسی عمران نیست. من همین رو می‌خواستم بدونم (البته به شرط خوب جوش خوردن که گفتید)

1-به فرض اینکه ناچار باشیم بولت ها رو به جای پیچ و مهره جوش بدیم کدوم یک از این شیوه ها محکم‌تر و بهتر هست؟

2- خم پایین بولت‌ها رو به درون باشه بهتر هست یا به بیرون؟ یا اینکه دوتا رو به ببرون و دوتا رو به درون؟


3- از دید شما روی جوش‌ها زد زنگ بزنم که خطر زنگ خوردن و .. کم بشه؟

به جز این‌که کوشش کنیم هیچ گونه خاک جوش (درست گفتم؟!) روی صفحه باقی نمونه و البته تا جایی که می شه زیر صفحه هوا و فضای خالی برجا نمونه چه توصیه‌ی دیگری دارید؟

با سپاس
 

nasimparsi

عضو جدید
بابت بولت گذاری خدمتت عرض کنم جوشکاری میلگرد غیر مجاز هستش چون باعث ترد شدنش میشه و امکان شکستنش هست
پس جوش دادنش کار اشتباهیه
بولت باید رزوه بشه و با مهره به بیس پلیت بسته بشه که بعد از بتن ریزی امکان رگلاژ کردن هم داشته باشه
من خاطره ی تلخی دارم از این روشی که مد نظرتون هست
امیدوارم اینکار رو انجام ندید

سخن شما کاملا درسته. همگی دوستان هم توصیه کردند که حتما از پیشچ و مهره بهره برده بشه. امیدوارم بتونم طبق پیشنهاد و توصیه شما کار کنم و میلگردها رو بدم حدیده کنند و ...

با سپاس
 

nasimparsi

عضو جدید
با درود با توجه به گوش‌زدهایی که دوستان داشتند دادم بولت ها رو حدیده کنند و فردا تحویل می‌گیرمشون فقط این‌که چون میلگردها رو دسته دوم خریدم اندازه‌هاشون چیزی میان 80 تا 60 سانت هست. ژرفای آرماتوربندی و خاموت‌های من 30*30 هست. با توجه به 10 سانت از بولت حدیده شده و بالای صفحه هست و گویا خم بولت باید با پایین آرماتوربندی انجام شده 5 سانت فاصله داشته باشه، قسمت خم شده برخی از بولت ها نزدیک به 50 سانت می‌شه. این موضوع اشکالی نداره یا باید نوکشون رو بزنم حتما؟ همچنین شیوه ی جای گیری خم بولت ها در گوشه های ساختمون چجوری هست؟ اگر فرض کنیم خط های نارنجی خب بولت ها هستند این شیوه درسته یا جور دیگه ای هست؟:

24275889899797080427.png
 
آخرین ویرایش:

aramar

عضو جدید
ضمن سلام و خسته نباشید به تمامی دوستان
راهنمایی یک تعداد از دوستان رو خوندم. چند نکته دارم.
اول برای دوستی که قصد ساخت این ساختمان رو دارن. نکته اینکه همونطور که من نمیتونم به مسائل مثل مشکلات پزشکی وارد بشم و نظر بدم خواهشم از شما اینه که کار ساخت و ساز رو به افراد صاحب فن و دانش در این مورد واگذار کنید و از حضور یک مهندس ناظر و محاسب در خصوص این ساختمان (هر چند کوچک) مراجعه نمایید. از این صحبتم لطفا ناراحت نشید. به خاطر تخصصی بودن خیلی موارد لازمه که به این مهندسین مراجعه نمایید.
دوم برای دوستانی که سعی در ارائه راهکار نمودند. دوستان، باید سعی نمایید با دلیل و مدرک به ارائه راهکار اقدام نمایید. چرا که در برخی موارد اشتباهات کوچک و بزرگ دیده میشه. ولی راهکاری که من میتونم ارائه نمایم. بر اساس استاندارد 2800 ویرایش سوم فصل سوم در خصوص ساختمانهای با مصالح بنایی بحث و بررسی شده است. چون این ساختمان یک بنا با دو طبقه است بهتره از این فصل در طراحی و اجرا استفاده بشه.
با تشکر.
 

shahram_anvar

عضو جدید
کاربر ممتاز
با درود با توجه به گوش‌زدهایی که دوستان داشتند دادم بولت ها رو حدیده کنند و فردا تحویل می‌گیرمشون فقط این‌که چون میلگردها رو دسته دوم خریدم اندازه‌هاشون چیزی میان 80 تا 60 سانت هست. ژرفای آرماتوربندی و خاموت‌های من 30*30 هست. با توجه به 10 سانت از بولت حدیده شده و بالای صفحه هست و گویا خم بولت باید با پایین آرماتوربندی انجام شده 5 سانت فاصله داشته باشه، قسمت خم شده برخی از بولت ها نزدیک به 50 سانت می‌شه. این موضوع اشکالی نداره یا باید نوکشون رو بزنم حتما؟ همچنین شیوه ی جای گیری خم بولت ها در گوشه های ساختمون چجوری هست؟ اگر فرض کنیم خط های نارنجی خب بولت ها هستند این شیوه درسته یا جور دیگه ای هست؟:

مشاهده پیوست 207534
خم بولتهارو طوری بزار که تو قالبت جا بشه
جهتش خیلی مهم نیست
نیاز به کوتاه کردن قسمت خم شده نیست
 

nasimparsi

عضو جدید
دوستان من به وسیله‌ی بولت و حدیده و پیچ شالوده ساختمان رو اجرا کردم. حالا ستون‌ها رو برای یک ساختمان دو طبقه می‌تونم از تیرآهن 14 که دوبل شده باشه بهره ببرم؟ آیا نیازی به بادبند هست؟ (نقشه ساختمان و متراژ ضلع‌های اون رو در برگه نخست خدمتتون گذاشتم)

با سپاس
 

nasimparsi

عضو جدید
درخواست راهنمایی در زمینه نقشه ساختمان دو طبقه فلزی 45 متری

درخواست راهنمایی در زمینه نقشه ساختمان دو طبقه فلزی 45 متری

با درود

دوستان من توی یک باغ قصد دارم یک ساختمان دو طبقه بسازم به زیربنای نزدیک به 45 متر. اکنون شالوده یا پی ساختمان رو با آرموتور و خاموت 30 سانتی متری بتن‌ریزی کردم که نزدیک به 50 سانت بتون شده. صفحه‌های این ساختمان اسکلت فلزی رو قرار دادم. این هم متراز و اندازه‌ی اضلاع ساختمان:

اکنون لطفا اگر می‌شه در سبک‌ترین و کم‌بهاترین حالت به من بگین که باید چندمتر تیرآهن (14؟) بخرم و اگر می شه یک نقشه در اختیار بنده قرار بدین تا بتونم بدو به جوشکار و اجراش کنم.

نقشه و اندازه اضلاع ساختمان که 6 تا صفحه ستون داره اینجوری هست:

http://img.upload724.com/images/64276059950934167614.jpg

64276059950934167614.jpg
 

Similar threads

بالا