تاریخچه گاورنر

mohamad javid

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاریخچه گاورنر


اين كه موتور ديزل يك ماشين ابتدايي است و تنها مي تواند جوابگوي كارهاي معمولي كه لزومي به دقت زيادي نيست باشد يك تصوير اشتباهي است.اگر قرار باشد بازه بالا در موتورهاي ديزل تضمين و حفظ شود،به طور مسلم مي بايد مهندسي دقيق، مهارت وهمچنين قدرت درك فوق العاده بالايي را جزو شرايط اوليه در ساخت موتور ديزل در نظر گرفت.در ابتدا كنترل موتور به منظور رسيدن به هدف هايي كه از موتور ديزل مورد نظر بود، توسط خود كارخانجات سازنده ي موتور انجام مي گرفت.ولي آنها به اين نتيجه رسيدند كه براي ذخيره ي نيروي لازم جهت شتاب اوليه ماشين، وجود يك پمپ انژكتور رديفي همراه با كنترل كننده ي دور(گاورنر) ضروري است.





اواخر دهه ي بيست كه بوش آخري تلاش را در اين زمينه به عهده ي خود گرفت (به دنبال يك مهندسي مكانيكي بسيار ماهرانه و بي سابقه) گاورنري كه به وسيله ي وزنه هاي گريز از مركز مي توانست حد اكثر و حداقل دور موتور را كنترل كند، را به مرحله ي توليد انبوه رسانيد.به دنبال آن گاورنر ديگري به بازار عرضه شد كه در مقايسه با نوع اول، تغييرات مختصري داشت.اين نوع به فرم يك گاورنر با دور متغير بود كه با وجود آن به ويژه در موتورهاي تراكتور و قايق ضروري است.

اين نوع گاورنر مكانيكي (با وزنه هاي گريز از مركز) به ظاهر براي موتورهاي ديزل كوچك، كه داراي دور بالايي بودند متناسب نبود؛از اين رو فكر استفاده از گاورنرهاي بادي ايجاد شد.در اين گونه، شانه ي كنترل به يك ديافراگم چرمي متصل است و مكش موجود در چند راهه كه بستگي به دور موتور دارد وضعيت ديافراگم را تغيير مي دهد، بنابراين مقدار سوخت تحويلي نيز نسبت به وضعيت ديافراگم تغيير مي كند

كار گاورنر



بدون توجه به بار وارده بر روي موتور، پمپ انژكتور هميشه مقدار صحيح سوخت را بايد به موتور تحويل دهد.تمامي پمپ هاي انژكتور رديفي داراي يك مجموعه پلانجر و سيلندر براي هر سيلندر موتور هستند (اجزاء پمپ) .پلانجر توسط محور بادامك داري كه به وسيله ي موتور مي چرخد، در جهت تحويل سوخت رانده مي شود و به وسيله ي فنر برگشتي خود برمي گردد.چون اين مقدار سوخت روي پلانجر قابل تغيير نيست، به ناچار تنظيم مقدار سوخت تزريقي از طريق تغيير در كورس موثر پلانجر داراي يك شيار مورب است به طوري كه با چرخاندن آن كورس دلخواه انتخاب مي شود.اين چرخش توسط شانه كه درگير با پلانجر است انجام مي گيرد.شانه خودش در جهت طولي به وسيله ي گاورنر تغيير مي يابد.چرخش پلانجر وضعيت شيار مورب را تغيير مي دهد تا بتواند زمان پايان تحويل سوخت (سرريز يا باز شدن دريچه ي سوخت) و همراه با آن مقدار سوخت تحويلي را كنترل كند.تحويل سوخت زماني شروع مي شود كه لبه ي بالايي پلانجر دريچه ي ورود سوخت، واقع در ديواره ي سيلندر را ببندد.

درصد تغيير دور گاورنر

هر موتور مطابق با ماكزيمم باري كه تحمل مي كند داراي يك منحني گشتاور است و در هر دور موتور در رابطه با يك گشتاور معيني مي باشد.اگر در يك دور معين بار وارده بر موتور حذف شده، شانه ي گاز مطابق با اين تغييرتنظيم مي شود،دور موتور، فقط در يك محدوده تغيير خواهد كرد.مقدار اين محدوده توسط شركت سازنده موتور مشخص مي شود.افزايش در دور موتور متناسب با تغيير بار مي باشد و هر قدر كاهش بار روي موتور بيشتر باشد، افزايش دور نيز بيشتر خواهد بود.اين پديده به نام ((درصد تغيير دور)) معروف است كه در مورد گاورنر نيز صدق مي كند.درصد تغيير دور گاورنر معمولا مربوط به حداكثر دور موتور در وضعيت تمام بار مي باشد .
 
Similar threads

Similar threads

بالا