بازیافت مواد کامپوزیت

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چكيده
در طی دو دهه اخیر بازیافت، بخشی از زندگی روزمره شده و در حال حاضر بازیافت و استفاده مجدد روزنامه ها ، بطری های پلاستیک و درهای آلومینیومی و سایر مواد ، کار معمول و رایجی شده است .
بازیافت مواد کامپوزیت یک اتفاق جدید با کار قابل توجه میباشد که تا نیمه سال 1980 شروع نشده بود . اگر چه با افزایش کاربرد تولیدات مواد کامپوزیت به خصوص در صنعت اتومبیل ، مقوله بازیافت از اهمیت ویژه ای بر خوردار شده است.
در این مقاله مروری بر مقوله بازیافت، روشهای بازیافت مواد کامپوزیت، کاربرد های مواد بازیافت شده، تکنولوژیهای جدید بازیافت مواد کامپوزیت و در آخر شیوه بازیافت مواد کامپوزیت ترموست و مواد کامپوزیت با قالبگیری صفحه ایو مواد کامپوزیت الیافی ، خواهد شد .



مقدمه

با افزایش مصرف مواد کامپوزیت در بخشهای مختلف صنعتی ، نه تنها نباید مواد قراضه و زائد قطعات مواد کامپوزیت را در زمین دفن کرد، بلکه برای داشتن محیطی بهتر بایستی مواد را دوباره بازیابی (Recycle) نمود. اخیراً در حالیکه گام­های کوچکی برای بازیابی الیاف و پلاستیک­های مورد استفاده برداشته شده است اما در بسیاری از بخشها زباله های مواد کامپوزیت (composite waste) دفن می­شوند. دولتها و مصرف کنندگان از آلودگی محیطی ناشی از این مواد آگاهی پیدا کردند، از این­رو مقررات سختی برای بازیافت زباله های کامپوزیتی وضع نموده اند.
آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی قوانینی را وضع کردند که طبق این قوانین بایستی ضایعات کامپوزیتی بازیابی شوند، ژاپن نیز برنامه مشابهی را برای انهدام این زباله ها به اجرا گذاشته است.
بر طبق اطلاعات آژانس آلودگی محیطی (environmental pollution agency )در سال 1990 میلادی 13.2 میلیارد کیلوگرم پلاستیک توسط زباله های شهری تولید شده که این مقدار به جز 150 میلیون کیلوگرم مواد بازیابی می­باشند.
مهم ترین روش انهدام زباله­های جامد شهری ( ( municipal solid wasteدفن آنها در زمین است که این روش 73% زباله های منهدم شده را تشکیل می­دهد.همچنین روشهای دیگری از قبیل بازیافت 11%، سوزاندن 14% و تهیه کود 2% را به کار می­گیرند.
از جمله دلایل دیگر نیاز مبرم به بازیافت مواد کامپوزیت ،تولید روزافزون این مواد می­باشد،همانطور که در موارد مذکور اشاره شد می­بایست برای مواد کامپوزیتی که تولید شده و مورد استفاده قرار می­گیرد وکارایی اولیه­ی خود را از دست می­دهد ،چاره ای اندیشید که بازیافت آن­ها می­تواند یکی از روشهای مقابله با پسماند این مواد باشد.همچنین گران قیمت بودن مواد کامپوزیت می­تواند یکی از دلایل عمده­ی بازیافت این مواد باشد،بطور مثال قیمت الیاف شیشه حدود 16 دلار –الیاف کربن 80 تا 160 دلار –کربن اپوکسی 25تا 120 دلار در هر کیلوگرم می­باشد،در حالیکه قیمت فولاد حدوداً 1 دلار در هر کیلوگرم است.لذا برای پایین آوردن هزینه ،بازیافت این مواد می­تواند موثر باشد.
به هر حال راه­های مختلفی برای از بین بردن زباله های جامد شهری و صنعتی وجود دارد ،این زباله­ ها را میتوان سوزاند یا مجددا استفاده نمود. به نظر بعضی مردم بازیافت به معنی استفاده مجدد است، در حالیکه روش­هایی مانند سوزاندن نیز می­تواند سودمند و مفید باشد،زیرا در طی فرایند بازیافت، انرژی یا محصولات جانبی تولید می­شود.
در حال حاضر در سراسر دنیا ،بازیافت زباله­های مواد کامپوزیت ،علاوه بر موارد مذکور در بخشهای قبلی ،به خاطر ویژگی­های آن در حفظ منابع طبیعی و هم­چنین داشتن محیطی بهتر رو به افزایش است
 

پیوست ها

  • Recycling%20of%20Composites%20Materials.pdf
    246.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا