اگر این سپر دفاعی خوب است در کشور خودتان نصبش کنید

آقا سید

مدیر بازنشسته
سرويس بين الملل ـ در حالي كه فشار كشور هاي اروپايي به تركيه براي نصب سپر دفاع ضد موشكي در اين كشور به خاطر مقابله با تهديد ايران، در حال افزايش است، «رجب طیب اردوغان»، نخست وزير تركيه در مكالمه اي تلفني با «نیکولا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه، پاسخ دندان شكني به وي داده است.

به گزارش «تابناك»، روزنامه تركیه ای «تودي زمان » با انتشار این خبر نوشت: «ادوغان» در اين مكالمه تلفني به «ساركوزي» گوشزد كرده است تا زماني كه استقرار اين سيستم دفاع موشكي به خاطر مقابله با تهديد ايران، توجيه شود آن را نخواهد پذيرفت. «اردوغان » همچنين گفته است كه ايران اگر سلاح هسته اي داشته باشد نخستين تهديدش متوجه تركيه، به عنوان همسايه آن كشور است، اما مقامات ايران بارها به تركيه اطمينان خاطر داده اند كه آنان به دنبال تامين انرژي از طريق غني سازي اورانيوم هستند و اين هم حق طبيعي آنان است.

بر پایه اين گزارش، نخست وزیر ترکیه همچنين در پاسخ به درخواست هاي مکرر «ساركوزي» براي موافقت تركيه با نصب اين سپر دفاع موشكي گفته است که، اگر فرانسوي ها اين همه اصرار دارند چرا اين سپر موشكي را در كشور خودشان نصب نمي كنند ؟ وي مجددا افزوده است ما با اين رويكرد كه ايران را تهديدي در منطقه محسوب مي كند، موافق نیستیم و ناتو هم سياست هاي دوگانه اي درقبال نصب اين سپر موشكي براي خود دارد، چرا كه بسياري از كشور هاي اروپايي با نصب اين سپر ها در كشور هايشان مخالف هستند، اما ناتو به آنها فشاري وارد نمي كند .

علاوه بر اين و در تحولي عجيب مقامات آمريكا براي اينكه تركيه را متقاعد كنند كه با نصب اين موشك ها موافقت كند، به اين كشور اعلام كرده اند كه اين سپر موشكي علاوه بر مقابله با تهديد ايران، براي مقابله با تهديد اسرائيل هم قابل كاربرد است .

اين در حالي است كه «اردوغان» اين مواضع آمريكا را متناقض خوانده است و افزوده است، آناني كه ايران را تهديد اعلام مي كنند، كشوري را تهديد اعلام مي كنند كه هيچ سلاح هسته اي را در اختيار ندارد. در حالي كه همه می دانند اين اسرائيل است كه دارای سلاح هسته اي است.

به هر صورت بايد افزود كه هر چند ايستادگي «اردوغان» و تركيه در اين مشاجرات، در ظاهر و در بخشي به نفع ايران است، اما همين ايستادگي «اردوغان» درمورد نصب سپر موشكي، باعث شده است كه آمريكا براي متقاعد كردن تركيه، به اين كشور اعلام كنند كه اين سپر موشكي در مقابل تهديدات اسرائيل نيز قابل استفاده است و اين هنري است كه فقط از يك ديپلماسي زنده و پويا برمي خيزد.
منبع
 
بالا