آرشيو سوال و جوابهای مسابقه طرح سوال معماری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط saeedgoodboy:
57:آیا می‎دانید طراحی و معماری بدیع‎ترین و زیباترین بناهای قدیمی نیمه دوم قرن سیزدهم هجری كاشان كه از ظرایف و دقایق چشم‎نوازی برخوردار هستند توسط چه كسی انجام گرفته است؟
پاسخ توسطdynamic :
استاد علی مریم كاشانی
از آثارش: خانه طباطبایی ها، خانه و كاروانسرای امین ‎‎الدوله،، خانه بروجردی
 
آخرین ویرایش:

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic:
58:بعد از بنای بازه هور دومین گنبد بر سطح چهار گوش در کدام بنا دیده شده است؟ که در آن زمان بزرگترین گنبد نیز بوده است؟
پاسخ توسطmehrazin-f:
آتشکده ی فیروز آباد یا بارین (224 میلادی) که ایرانشناسان مغرب زمین سعی دارند آن را کاخ اردشیر بدانند در صورتی که به نظر چنین نمی آید.

 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطmehrazin-f:
59:گنبد رودبند به چه شکل و چه رنگيه?و در کنار چه رودی ساخته شده??
پاسخ توسطanahita1364 &solmaz-1:
بر بالای تپّه ای مشرف به رودخانه ی «دز»
عمارت و گنبد و بارگاه رودبند در دوران تیموریان ساخته شده است که این بنا در سال1369 مجدّداً به سبک سنّتی قدیم باز سازی گردیده است. بقعه ی مقدّس و گنبد سفید و مخروطی شکل آن از سطح آب تا بالا حدود شصت متر ارتفاع دارد.
منبع:کتاب اندیشمندان دزفول

 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطmanahita1364:
60:معبد آرتمیس در کجا واقع شده ؟ متعلق به کدام سبک و دوره است؟مختصرا درباره آن توضیح دهید.
پاسخ توسطsolmaz-1:


معبد آرتمیس در شهر افه سوس (Ephesus) در حدود 50 کیلومتری شهر ازمیر (Izmir) ترکیه قرار داشته است. این معبد به عنوان زیباترین بنای روی زمین شناخته می شده است و به همین دلیل در میان عجایب هفت گانه جا دارد.


هرچند که زیربنای باقی مانده از این معبد تاریخ ساخت آنرا قرن هفتم قبل از میلاد مشخص میکند، اما راه یافتن معبد آرتمیس در فهرست عجایب هفت گانه به حدود 550 قبل از میلاد مربوط میشود. این بنا که به آن معبد بزرگ مرمرین گفته میشود، توسط کروسوس (Croesus) شاه لیدی به کرسیفون (Chersiphron) معمار یونانی سفارش داده شد. معبد با مجسمه های برنزی که توسط ماهرترین مجسمه سازان آن زمان ساخته شده بودند تزئین شده بود. هنرمندانی نظیر فیدیاس (Pheidias)، پلی کلیتوس (Polycleitus)، کرسیلاس (Kresilas) و فرادمون (Phradmon).

معبد آرتمیس هم به عنوان یک محل داد و ستد کالا و هم به عنوان آموزشگاه مذهبی مورد استفاده قرار میگرفت. در طی سالها، بازرگانان، جهانگردان، صنعتگران و پادشاهان از این محل مقدس دیدن میکردند و احترام خود را با آوردن هدایای مختلف ابراز می نمودند. تحقیقات اخیر باستان شناسی به یافتن تعدادی از این هدایا که شامل مجسمه های طلا و عاج آرتمیس، گوشواره ها، دستبندها و گردنبندهایی زیبا اثر صنعتگران پارس و هند هستند منجر شده است.
شرح کوتاهی از بنا
در شب 21 جولای سال 356 قبل از میلاد، مردی به نام هروستراتوس (Herostratus) برای جاودانه کردن نام خود در تاریخ، معبد را آتش زد و درواقع به هدف خود دست یافت.اسکندر پس از فتح آسیای صغیر اقدام به ساخت مجدد معبد کرد که تا بعد از مرگ وی در سال 323 قبل از میلاد، همچنان در دست ساختمان بود. در قرن اول پس از میلاد، هنگامی که سنت پل برای تبلیغ مسیحیت به افه سوس سفر کرد، با عده زیادی از پیروان آرتمیس مواجه شد که به هیچ وجه قصد ترک الهه خود را نداشتند. در سال 262 میلادی معبد توسط قبیله گوت Gothsمجددا ویران شد. اهالی شهر قسم خوردند تا آنرا مجددا بنا کنند. در قرن چهارم میلادی، بیشتر اهالی افه سوس به مسیحیت گرویده بودند و معبد شکوه و جلال خود را از دست داده بود. اهالی افه سوس پس از آخرین تهاجم منجر به ویرانی معبد در سال 401 میلادی، کم کم شهر را ترک کردند و این شهر متروک در اواخر قرن 19 میلادی کشف و حفاری شد. این اکتشافات زیربنای معبد را نمایان ساخت.
این معبد با زیر بنای چهار گوش خود، برخلاف نمونه های دیگر از مرمر ساخته شده و یک ورودی زیبا و تزئینی به حیاط بزرگ ساختمان داشته است. پلکان مرمری طبقه همکف را به بالکن هایبلند و عظیمی متصل میکردند که کف آن در حدود 80 متر در 130 متر بوده است.127 ستون در این بنا به کار رفته بوده که ارتفاع آنها 20 متر و با سرستونهای ایونیک و کناره های کنده کاری شده بوده است. ستونها در ردیفهای منظم در کل محوطه به جز منطقه مرکزی-که محل قرار گیری خانه الهه بود- قرار گرفته بودند.





 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطpegasus aromazi:
62:علت اصلی استفاده از شیشه های رنگارنگ و کوچک در پنجره های ارسی و ساده در معماری داخلی خانه های قدیمی ایرانی را بگویید؟(راهنمایی:اکثرا پنجره های قسمت جنوبی خانه که تابستان نشین بوده از این سیستم استفاده میشده.)
پاسخ توسطdynamic :

علت اصلی:
برای جلوگیری از ورود گرمای شدید و همچنین نور شدید از شیشه های رنگی که معمولا به رنگهای زرد لیمویی و آبی (سبک شناسی معماری ایرانی)بودند استفاده می شد که این شیشه ها از غرابه شکسته بدست می اومدند.پس هم برای کم کردن حرارت و شدت گرما ،هم برای کم کردن شدت نور بود تا چشم رو اذیت نکنه....



توضیح بیشتر:

پنجره هاي ارسي با ايجاد نورهاي رنگارنگ باعث دور شدن و خارج شدن حشرات مزاحم از فضاي بيروني اتاق هاي داراي پنجره هاي ارسي مي شوند.)
اثرات و دلايل استفاده از پنجره هاي ارسي

الف-نور :اين نوع پنجره ها باعث مي شوند نور خورشيد به اندازه كافي وارد فضاي اتاغ شود نه كمتر نه بيشتر
ب-روانشناسي رنگ ها:از نظر روان شناسي رنگ هاي مختلف اين شيشه ها و ايجاد نور هاي هم رنگشان بر روي انسان تاثيرات مختلفي مي گزارد كه هر رنگ كنار رنگ ديگر شدت اين تاثير را خنثي مي كند و مقدار مناسب آن را تنظيم و تعديل مي كند.بيشتر رنگ هاي استفاده شده در شيشه هاي ارسي رنگهاي لاجوردي قرمز سبز و زرد هستند و هر كدام به تنهايي يك تاثير روانشناختي مجزاي دارند
ج-زيبايي: سطح پنجره هاي ارسي را با استفاده از انواع نقش هاي گوناگون گره سازي و با شيشه هاي رنگين و ساده مي آراستند و تركيب هاي بديعي پديد مي آورند و بدين صورت هماهنگي بين اين شبكه هاي هندسي و نورهاي رنگي باعث ايجاد زيبايي دلپذيري مي شود.
د-نقش هندسي در ارسي: ناپسند دانستن تقليد از نقش ها و صورت هاي انساني و حيواني در نقاشي و ساير هنر هاي تصويري و تجسمي به تدريج موجب شد كه تقليد از طبيعت در فرهنگ بسياري از هنر هاي اسلامي چندان مورد توجه قرار نگيرد و جايگاه والايي نيابد.به همين جهت هنرمندان به تركيب هاي هندسي و انتزاعي توجه بسيار كردند.
و-محرميت:پنجره هاي ارسي همچنين باعث محدود كردن ديد از بيرون به درون خانه و ايجاد محرميت مي شود

ه-خواص صوتي:اگر قطعات يك گره نسبت به هم زواياي مختلف يا متعدد پيدا كند جابجايي صوتي ايجاد مي كند در اين جابجايي تابع قوانين علم آكوستيك است. فرم هاي شش وجهي نيز داراي خواص صوتي هستند از كاربرد صوتي شش وجهي در طبيعت مي توان كندوي زنبور عسل را مثال آورد كه دقيقا عمل انتقال صوت يا رزونانس را انجام می دهد.
منبع بخش توضیح بیشتر:
http://architectureazad84.blogspot.c...g-post_11.html
__________________
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic:
63:دو سر پوشش سفالی ( یا بتنی) دودکش حالت نر و ماده دارد، این پوشش ها همراه با بالا رفتن دودکش در آن کار گذاشته و دور آن ملات ریزی می شود
پوشش های دودکش طوری کار گذاشته می شود که مادگی لوله رو به بالا قرار گیرد چرا؟
پاسخ توسطdynamic :

مادگی لوله رو به بالا قرار میگیره تا از جریان یافتن تعرق به داخل درز و پیرامون دودکش جلوگیری بشه...( ساختمان سازی جلد 2 صفحه ی 97)
مثل کاری که لایه های قیر گونی می کنن جهتشون طوریه که آب رو به پایین انتقال می دن اما این آب یا رطوبت نمی تونه به هیچ وجه داخل درز بره چون لایه ها از پایین کار می شن و هر لایه روی لایه ی قبلیه نه زیرش ...
سقف های شیبدار هم اینطوریه آردواز ها یا هر متریال دیگه حتی تخته لت ها هم جهتشون رو به پایینه تا آب داخل درز نره
...
 

تبسم

عضو جدید
خسته نباشین.یه دنیا تشکر از همگی خصوصا الناز جون.عالیه مرسی;)
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطpegasus aromazi:
64:

مورد اتصال گیر دار در سازه های اسکلت فلزی شرح بدید؟یادتون نره این اتصال رو تو درس های مقاومت مصالح و استاتیک خوندیم و موضوع عجیبی برای معماران نیست.نوع جوش و سختی جوش و نوع پلیت های کاربردی مهم هستند.

پاسخ توسطpegasus aromazi:

در اتصال گیر دار میزان دوران جسم از ناحیه تکیه گاه به صفر و لنگر گیر داری آن به بیش از 90 درصد میرسد.
روی ورق متصل به ستون را از سمت متصل به ستون فارسی بر میکنند و سپس جوش میدهند.داخل حفره ی فارسی بر شده را با جوش پر میکنیم.
اگر الکترود نمره ی پایین باشد با 2 پاس جوش و اگر بالا باشد یک پاس جوش کافیست.
(به هر ردیف جوش دادن یک پاس میگویند)مهم اینه که داخل حفره کاملا پر بشود.
فرم پلیت نیز مهم است.اصطلاحا این ورق باید به شکل کله گاوی باشد.این فرم باعث افزایش طول فاصلهی جوش دادن میشود.یعنی از مکان های بیشتری ورق را به تیر وصل میکنیم.

پس ساخت این اتصال مهم سخت نیست اما اجرای درست تمام مراحل آن باعث ایستادگی فراوان سازه میشود.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic:
65:در شیوه ی پارتی از اصل جفت و پد جفت در چه نوع ساختمانهایی استفاده میشد؟ چرا؟

پاسخ توسطyassss:
جفت سازی در نیایشگاهها و کاخ های پذیرایی و پاد جفت سازی در کاخ های مسکونی و خانه ها.
در این ساختمانها از اصل جفت ( قرینگی ) و پاد جفت (نا قرینگی ) بهره گیری شده در ساختمان های که برای نیایش ساخته شده اند مانند مهرابه ها ( نیایشگاه آیین مهری ) و کاخهای پذیرایی که می بایست در آنها دید انسان به یک نقطه معطوف شود از جفت بهره گیری و در ساختمان هایی با کارکرد مسکونی مانند کاخ ها و خانه که باید ایجاد تنوع در فضاها نمود از پاد جفت بهره گیری شده.و این کار را سازندگاه ایرانی به بهترین نحو انجام داده اند. این خاصیت را در کاخ سروستان می توان یافت
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطyassss:
66:کتاب " تنها دویدن " اثر کدام معمار است؟ اقدامات اصلی این معمار و منبع الهام او جوایز دریافت شده اش کدامند؟ و اینکه این کتاب برای اولین بار در کدام سازمان ها انتشار یافت؟

پاسخ توسطdynamic :
تنها دویدن یه کتاب خیلی عالی از شادروان نادر خلیلی که در آمریکا تحصیلاتش رو ادامه داده ...
خیلی عقاید عالی و پرشوری داره توصیه می کنم حتما بخونید این کتاب اول به انگلیسی بوده بعد سالها به فارسی ترجمه شده!
خانه های سرامیکی و گلتافتن از اقدامات ایشون بوده... منبع الهامش کویر بوده!
جوایز زیادی هم گرفته الان کتاب دستم نیست :redface: ( یکی دیگه از دوستان زحمتشو بکشه:d) متاسفانه یادم رفته کجاها انتشار یافته ... بنیاد مسکن آمریکا؟ یه همچین چیزی بوده!:redface: ( اونم باز دوستان زحمتشو بکشن!)
یه حرف قشنگی هم تو کتابش بود که هنوز یادمه البته حرف قشنگ خیلی داشت اما این یکی خیلی تاثیر گذار بوده ...
می گفت اگه یه قورباغه رو بندازید تو آب و کاسه رو از زیر حرارت بدین آب کم کم دماش بالا میره ... بعد قورباغه می بینه کف کاسه داغه از کف جدا میشه و کم کم میاد رو آب ! اما چون دما کم کم بالا میره داغ شدنو یک دفعه احساس نمی کنه در واقع چون به محیطش عادت کرده می مونه تو آب ، بیرون نمی پره و.... در اثر افزایش حرارت ..... می میره
به همین راحتی ! چون تغییرات محیطش آروم بوده بهش عادت کرده و اون محیط اینو به کشتن داده ... من هیچ وقت این متن رو فراموش نخواهم کرد ...
یه زنگ خطریه برا ما ... در مورد خیلی چیزا اینکه به محیطمون عادت نکنیم به تغییرات منفی اش،
همیشه هوشیار باشیم... و همینطور ،با کسی مسابقه ندیم و تنها بدویم ( تنها دویدن) !
اون قسمتهایی که جواب دادم رو پررنگ کردم ...

توضيح جهت مطالعه:
راستش ایشون در فکر استفاده ی هر چه بهتر از طبیعت خصوصا کویر بودن !
یه نکته ی خیلی مهم اونم اینکه راه درست فکر کردن رو خیلی خوب بلد بودن !
بارها شکست خورده مخصوصا اینکه ایران (بنیاد مسکن فکر کنم ) به طرحش اجازه و امکان عملی شدن و آزمایش رو نمی داد حتی تو آمریکا هم نتونست امکانات لازم رو برای اجرای ایده اش بگیره !
این مطالب مصادف با زمان شاه بعد هم انقلاب اسلامی ایران بود. بعد از مدتها فکر کردن روی طرحش بالاخره تصمیم می گیره که این طرح رو تو یکی از روستا های دور دست تهران اجرا کنه و ببینه آیا امکان پذیر هست؟ می خواست خونه ای از خشت بسازه بعد اون رو آتیش بزنه تا بپزه و تبدیل به سنگ یکپارچه بشه اما خب این ایده به همین سادگی ها قابل اجرا نبود ... عوامل متعددی بود مثلا باد شهریار ،سوخت ، مقاومت مصالح... چند بار پس از ساختن اتاقی که قرار بود در نهایت ایده رو روش امتحان کنه وقتی از تهران به مقصد روستا حرکت می کرد میدید که باد همه چی رو داغون کرده ! حتی رو آتیش هم تاثیر گذار بود (باد)و اونو غیر قابل کنترل می کرد.
البته این ایده از مردم نشات می گرفت یعنی یه پشتوانه خیلی بزرگ داشت اونم عشق به کمک به مردمی که در بدترین شرایط زندگی می کنن حتی گاها آب مناسب برا نوشیدن نداشتند! وقتی بارون میباره سقف خونه به شدت چکه می کنه حتی امکان ریختنش هست!
برای کمک به چنین مردمی بود که این فکر شروع شد ...
در نهایت وقتی از سازمان ها و نهاد هایی که قصد گرفتن یاری داشت نا امید شد با چند تن از دوستان وهمکاران که در همین مورد باهاشون آشنا شده بود به یه روستا می رن ... در نهایت بعد تدارکات لازم و ....و خونه ای رو آتیش می زنن ... البته نحوه ی قرار گرفتن کوره ها، نحوه ی ورود آتیش به داخل ... کنترل آتیش ، مدت زمان آتیش زدن خونه، پیدا کردن سوخت تو اون وضع بحرانی انقلاب ، ( شما فکر کنین یه خونه ی دو اتاقه با بقیه ی فضا ها اگه بخواد حدودا 18 ساعت ( اگه اشتباه نکرده باشم ، ولی حدس می زنم بیشتر از این مقدار باید باشه) به طور مداوم داخلش آتیش روشن باشه اونم آتیشی که قدرتش بالاست و توان شعله ور کردن همه ی خونه رو داره چقدر سوخت احتیاج داره) واین منابع باید کجا قرار بگیرن تا کوره ها رو تغذیه کنن! یا وقتی خونه شعله ور می شد از داخل کم کم مواد برا اینکه باهم ترکیب و به سنگ تبدیل بشن تا چه حد ذوب می شدن و امکان فرو ریختن سقف بود !!!!
اونم با توجه به این نکته که اون خونه یه خونه بود نه یه آزمایش ! یعنی مردم روستا نمی دونستن این ایده در مرحله ی آزمایشه و هنوز تایید نشده! بعد هم در نهایت تموم خونه رو از داخل بعد از خاموش کردن آتش و خنک شدنش که اونم مدتها زمان می برد لعاب می پاشیدن باسم پاش و ...خونه آماده می شد... البته برای اینکه سوخت هدرنره واستفاده ی مفید تری هم بشه داخل اتاق ها خشت خام می چیدند تا اونها هم در حین سوختن خونه بسوزن و تبدیل به آجر بشن، و تماما سعی میشد کاری که انجام میشه با ساده ترین وسایل و دردسترس ترین ها انجام بشه ، ( با توجه به شرایط)
البته مدتها مطالعه روی این کوره ها شده بود تک تک مراحل با فکر باز هدایت می شد ... اگر بخونید حتما بهتر متوجه میشین... برای هر کسی که نمی دونه چرا داره معماری می خونه حتما حتما توصیه می کنم بخونه.
 
آخرین ویرایش:

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط dynamic:
67:به طور کلی درختان را جهت استفاده در محیط مسکونی می توان به دو دسته تقسیم کرد. درختان همیشه سبز و یا سوزنی برگ مانند کاج و سرو و درختان برگ ریزان یا پهن برگ که برگ خود را در فصل پاییز از دست می دهند... حالا به نظر شما کدوم نوع مناسبه تا در سمت جنوبی بنا کاشته بشه؟ چرا مناسبه؟
پاسخ توسطerick:

درخت پهن برگ....چون تو تابستان مانع از نفوذ آفتاب مي شه و در زمستان با ريختن برگ هاش نور آفتاب كه بهترين نور در زمستان نور جنوبه به داخل بنا مي رسه و باعث استفاده ي حداكثر از نور خورشيد ميشه
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط erick:
68:اگر يك نفر بخواد كفش بپوشه و نفر ديگه اي هم عبور كنه حداقل فاصله ي مورد نياز چقدر بايد باشه؟
پاسخ توسطerick:


فاصله ي مورد نياز 1.5 متره
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطyassss:
69:شاتکریت چیست و موارد استفاده آن را بگویید؟

پاسخ توسطzarnaz-a:
بتن یا ملاتی که از طریق شیلنگ های لاستیکی حمل میشه و با استفاده از هوای فشرده با سرعت زیاد به سطح مورد نظر پاشیده میشه.
بيشترين كاربرد شاتكرت را پوشش تونلها، مقاوم‌سازي و تقويت سازه‌هاي فلزي و بتني و همچنين صنعت ساختمان‌سازي تشكيل مي‌دهد،همچنین با اضافه‌كردن افزودنيهاي خاص ، شاتكريت خواص ويژه‌اي پيدا مي‌كند و به بكارگيري آن در صنايع نسوز و صنايع شيميائي به طور گسترده‌اي امكان‌پذير مي‌سازد.

توضيح جهت مطالعهyassss:
به علت پاشیدن بتن در این حالت که بافشار زیاد انجام می شود ، تراکم بتن و چسبیدن آن روی سطوح بالای سر و سطوح قائم امکان پذیر است.

برای پوشش داخلی تونلها و مخازن بتنی و تعمیر بتن های خراب شده، پایدار کردن صخره های سنگی شیبدار ، پوشش فولاد برای ضد آتش کردن و ...

از آنجا که در این روش بتن روی سطح پاشیده می شود و بتدرج ضخامت آن کامل شده و تا حدود 10 سانت می رسد احتیاج به قالب نیست و روشی اقتصادی است.

بر مبنای زمان افزودن آب به مخلوط سنگدانه ها و سیمان به بتن پاشی خشک و بتن پاشی تر تقسیم می شود.

 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطelnazzzzz:
70:
معماری پوست و استخوان مربوط به کدام معمار است و چرا این نام را دارد؟

پاسخ توسطyassss:
میس ونده رو
در طرح های معروف آسمانخراش های شیشه ای ( پوسته) او می گوید با استفاده از مجموعه ای پیوسته از تیرها و ستون ها ( اسکلت ساختمان) دیگر احتیاجی به وجود دیوارهای باربر نیست. اکنون در ساختمان موضوع پوست و استخوان مطرح است!
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطyassss:
71:حمام ایرانی شامل چه بخش هایی است؟ با ترتیب قرارگیری بیان کنید.
پاسخ توسطyassss:
حمام هم مثل بازار محل اجتماعات نیز بوده است،
بعد از ورودی حمام راهرویی پیچ در پیچ وجود داشت که هوای گرم نتواند بطور مستقیم وارد شود. سپس وارد فضای دهلیز ( محلی برای نشستن استاد حمام که راهی نیز به پشت بام داشته است) شده و بعد از آن بینه یا رختکن که محیطی نیمه گرم و نسبتا خشک بوده قرار داشته است. بعد از این فضا نیز مستقیما وارد گرمخانه نمیشدند و فضایی بنام میان در در این فاصله بوده است.در اینجا یک یا دو سکو جهت انداختن لنگ و اسباب حمام داشته اند راه دستشویی و مستراح نیز معمولا از همین میان در بوده است.
فضای داخل گرمخانه به چند محل جهت کیسه کش، تمیز کردن و خزانه ها تقسیم می شده
خزانه در حمام های کامل سه عدد بوده است که یکی برای آب گرم ، یکی برای آب سرد و در وسط آن خزانه آب ولرم قرار داشته است.
گرمخانه خصوصی در دو سوی خزانه برای اعیان بوده . اعیان بجای خزانه از دستک که حوضچه ای بوده که آب را با دست روی خود می ریختند استفاده میکردند.
گرم کردن حمام بوسیله تون(خند یا کانون آتش یا گل خس) که در زیر حمام ها بود انجام میگرفت
برای گرم کردن کف حمام گربه روهایی را ساخته و دود و آتش را به آن راه داده و و از دودکش آن خارج می کردند
حمام ها معمولا از سقف نور می گرفتند . عنصری بنام جام خانه عمل نورگیری را انجام می داده و جنس آن از شیشه بوده است.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطmehrazin-f:
sezession:72 چيست و مربوط به چه قرنی است?
پاسخ توسطyassss:
منبع: معماری معاصر غرب
پیروان این نهضت برای اولین بار به جای الهام از گذشته توجه به آینده و تکنولوژی و ابداعات جدید داشت. معماران این سبک از مصالح مدرن مانند چدن آهن فولاد و بتن استفاده میکردند، ولی ظاهر کلی و جزییات ساختمان را با تزیینات فرم های طبیعی و گیاهی شکل میدادند. تزیینات روی کف، دیوار ها ، نرده های آهنی ، سقف و حتی چهارچوب ها و لوستر ها ادامه پیدا می کنه.
* این سبک در فرانسه به نام هنر نو یا گیومارد و در اتریش sezession نام گرفت ( بدلیل جدایی معماران این سبک از معماران تاریخ گرا)
اتو واگنر و دو تن از شاگرداش آلبریش و هافمان اولین معمار این سبک در اتریش محسوب میشود او میگوید: " هر چیزی که عملکردی نیست زیبا نمی باشد."
فرم های این سه معمار بیشتر به طرح های مکنتاش انگلیسی شباهت داره که از خطوط و احجام راست گوشه استفاده میکرد، تا ارتای بلژیکی (اولین معمار معروف سبک آرت نوو) که از فرم های نرم سیال و در هم تنیده و شاعرانه استفاده مینمود.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطsaeedgoodboy:
73:چبیره چیست ؟
پاسخ توسطsheinis:
چبیره : مراحل تبدیل مربع به دایره در ایجاد گنبدها ..................................اگه اشتباه نکرده باشم منظور همون گوشه سازی اطراف گنبده تا بتونن گنبدو روی یک سطح مربع بنا کنن
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطm.khakzad:
74:این عکس متعلق به کجاست؟

پاسخ توسطyassss:
تصویر مربوط به شهر Machu Picchu در " پرو " مربوط به تمدن اینکاهاست
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطyassss:

75:" گیری" چیست ؟ یک نمونه مثال بزنید.
پاسخ توسطsheinis:
به ایوان های تکی گیری می گن مثل مسجد جامع نیریز که اصل مسجد تنها یک ایوان بوده
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطyassss:
76:کهن ترین منطقه ای که آثار ساختمانی ساخت بشر در آن ایجاد گردید کجاست و به چه نامی نامیده می شود؟
پاسخ توسطdynamic:
خاور میانه.....گهواره ی تمدن
منبع: معماری جهان دکتر زارعی
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic:
77:به سه روش آب بهداشتی و مطبوع برای آشامیدن در آب انبارها ذخیره می شده است . اون سه روش کدوم ها هستند؟
پاسخ توسط architect-esf &فریدون مزارزائی:
به جهت آنکه آب راکد در یک محل دچار فساد و گندیدگی می شود بر روی آب انبارها بادگیر می ساختند، تا جریان هوا دائما از روی آب عبور کرده، مانع از فاسد شدن آب گردد(آشنایی با بناهای تاریخی، سال سوم هنرستان)
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]1 - در آب انبار ها تاريكي محض وجود دارد و چون ميكروب هاي غير هوازي احتياج به نور براي رشد و نمو دارند، بنابراين در اين آب انبار ها از بين مي روند.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]2 - به واسطه جاذبه زمين، املاح و ذرات موجود در آب ته نشين مي شوند. همچنين بر روي آب، نمك و آهك مي ريختند تا مانند كلر باكتري ها را در آب از بين ببرند. بنابراين تصفيه آب هم از طريق فيزيكي و هم شيميايي صورت مي گرفته است. البته شايان ذكر است كه در همه آب انبار ها موارد بهداشتي به يك ميزان رعايت نمي شده.[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]3 - با قرار دادن مخزن آب انبار در داخل زمين و تهويه هواي داخل آن، آب آب انبار در زمستان يخ نمي زده و در تابستان نيز براي آشاميدن خنك بوده است.[/FONT]
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطarchitect-esf:
78:تفاوت سايبان پنجره ها در قسمت شرق و جنوب ساختمان ها چيست ؟
پاسخ توسطm.khakzad:
نور شرقی با ارتفاع کمتری نسبت به افق می تابد و نور جنوبی با ارتفاع بیشتری می تابد.
در شرق و غرب از سایه بانهایی که المان عمودی دارند استفاده می شود و در جنوب از سایه بانهایی با المان افقی استفاده می شود.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطmehrazin-f:
79:امپريال هتل" اثر چه کسی است و در کجا ساخته شده??
پاسخ توسطsaeedgoodboy:

فرانک لوید رایت و در توکیو...
و اين هم وب سايت امپريال هتل
http://www.imperialhotel.co.jp/index_e.html
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط هارپاک:
80:چهل ستون قزوین متعلق به چه دوره ایست..؟؟؟
پاسخ توسطmehrazin-f:
دوره صفوی
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطmehrazin-f:
81:منشا الهام "مير" در طرح "ساختمان های غلافی" چی بوده???
پاسخ توسطsheinis:
ديگ بخار بوده................که مانند دیگ بخار نیروها در سراسر غلاف منتشر میشه
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطsheinis:
82:کیچه یعنی چی؟
پاسخ توسط تبسم:
در سطح شيب دار و در طبقات مختلف (2 تا 5 طبقه) بريدگي هایي به صورت شكاف هاي افقي ايجاد شده است. طول اين بريدگيهایي كه به آنجا كيچه گفته مي شود به 6 الي 9 متر مي رسد تا د ر انتها به ارتفاع مورد نظر براي كندن خانه ميرسد انتهاي كيچه به فضائي ايوان مانندی به نام دالان مي رسد كه مهمترين عنصر محل است به لحاظ اينكه اغلب امور روزمره خانواده در آن صورت مي گيرد در اطراف هر كدام از اين دالانها بين يك تا پنج خانه صخره اي وجود دارد اين منازل مسكوني در پنج طبقه و به شکل پلكاني و يك در ميان روي هم قرار دارند
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطmehrazin-f:
83:سر در اصلی دانشگاه تهران اثر چه کسی است؟
پاسخ توسط تبسم:
بر پايه گفته اي در سال هاي ۴۶- ۴۵ به دستور رياست وقت دانشگاه طرحي در ميان دانشجويان و طراحان مختلف به مسابقه گذاشته شد. از ميان طرح هاي رسيده طرح دانشجويي به نام «كوروش فرزامي» (از دانشكده هنرهاي زيبا) به عنوان طرح برتر برگزيده شد. كار اجراي طرح، ابتدا به يك شركت پيمانكار سوئيسي واگذار شد كه به دليل نواقص مربوط به مراحل قالب بندي از ادامه كار توسط اين شركت ممانعت شد و يك شركت پيمانكاري ايران به نام «شركت آرمه» اجراي طرح را به عهده گرفته و به اتمام رساند
توضیح جهت مطالعه:
سردر دانشگاه تهران، سمبل علم و معرفت

بي شک ارزش بين المللي دانشگاه تهران، شهرت جهاني سردر اصلي آن را نيز به ارمغان آورده است. اين بناي تاريخي، علاوه بر اين که در سطح ملي سمبل تمام نماي علم، دانش، معرفت و نماد زندگي شيرين دانشجويي در زير سقف مرکز نمادين علمي کشور ( دانشگاه تهران ) است، در خارج از ايران نيز معرف يک دانشگاه نامدار در سطح خاورميانه است. با يک بررسي گذرا مي توان ادعا کرد که از ميان معروف ترين و معتبرترين دانشگاه هاي دنيا، دانشگاه تهران تنها دانشگاهي است که از طريق يک بناي فرهنگي سمبليک با مهندسي پيچيده، پيام هاي ويژه معنوي، علمي و فرهنگي را به مخاطبان خود القا مي کند.

برخي بر اين عقيده اند که طرح سردر دانشگاه، الهام گرفته از تصوير خيالي دوپرنده اي است که بال هايشان را براي اوج گرفتن و برخاستن از زمين، باز کرده اند. علم و دانش به دو بال تشبيه شده اند که ورود به دانشگاه با آن دو ممکن است و خروج از دانشگاه نيز با تقويت اين بال ها موجب صعود افراد بر فراز اجتماع خود و پاسداري از آن مي شود.

عده اي ديگر آن را به عنوان کتابي که به صورت باز در مقابل ديدگان گذارده شده باشد مي دانند که بيانگر ارزش مطالعه و تحقيق است. اما از تاريخچه و نحوه ساخت اين سردر اطلاعات و اسناد کاملي به دست نيامده است.

بنابر قولي در سال هاي 46-45 به دستور رياست وقت دانشگاه طرحي در ميان دانشجويان و طراحان مختلف به مسابقه گذاشته شد. از ميان طرح هاي رسيده طرح دانشجويي به نام «کوروش فرزامي» (از دانشکده هنرهاي زيبا) به عنوان طرح برتر برگزيده شد. کار اجراي طرح، ابتدا به يک شرکت پيمانکار سوئيسي واگذار شد که به دليل نواقص مربوط به مراحل قالب بندي از ادامه کار توسط اين شرکت ممانعت شد و يک شرکت پيمانکاري ايران به نام «شرکت آرمه» اجراي طرح را به عهده گرفته و به اتمام رساند. بنابر آخرين صورت حساب و وضعيت شرکت آرمه هزينه اجراي طرح مبلغ 24 هزار و500 تومان بوده است. اگر چه تاريخ ساخت سردر را در سال هاي 46-45 مي دانند، اما تا سال 1348 هيچ سندي در خصوص آن در آرشيو دانشگاه مشاهده نشده است. در نشريه شماره 2 «هنر معماري» (تير ، مرداد، شهريور1348) عکس هايي از سردر دانشگاه تهران به چاپ رسيده است در ذيل آن نام طراح و محاسب سردر آورده شده است ( اين منبع نيز طراح را که کوروش فرزامي و محاسب آن را سيمون سرکيسيان ذکر کرده است). علاوه بر اين در کتابچه راهنماي دانشگاه تهران (1351) نيز عکس سردر چاپ شده است.
 

تبسم

عضو جدید
سوال 84 طرح سوال:yassssجواب:elnazzzzz
اولین خانه های ساختبشر چه فرمی داشت و چرا؟
جواب:
اولین سرپناه بشر خانه هایی با اتاق های مستطیل شکل که اتاقها از داخل به شکل مدور با اندود کاهگل و سقف تبرپوش بوده اند.
به منظور تسریع وسهولت گرم کردنشان ارتفاع اتاقهای سرپناه اولیه از قد انسان معمولی کوتاهتر بوده است
 
آخرین ویرایش:

تبسم

عضو جدید
سوال 85:
طرح سوال:maryam_comجواب:yassssوmahdicoming
مجموعه ی آکروپلیس شامل کدام بنا ها است؟

جواب:


معبد آرتمیس، معبد الهه پیروزی نیکه، نگارخانه کالکوییکی، محل پیکره آتنا و معبد آتنا، معبد آرختئوم، پارتنون و دروازه پرولپالیا
معمارانی چون کالیکتاریس و ایکتینوس در ساخت معبد پارتنون نقش اصلی داشتند.
 
آخرین ویرایش:
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا