آرشيو سوال و جوابهای مسابقه طرح سوال معماری

وضعیت
موضوع بسته شده است.

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic
28:پنج اصل معروف لوکوربوزیه کدام ها هستند و دو نمونه ساختمان که در آنها این پنج اصل رعایت شده؟
پاسخ توسطelahe.t & airtah

1.ستون ساختمانها را از روي زمين بلند ميکند.(پيلوتي)
2.بام مسطح و باغ روي بام
3.پلان ازاد
4.پنجره هاي طويل و سرتاسري
5.نماي ازاد , کف ها و ديوارها به صورت کنسول.

لوکوربوزيه عقايد خودش رو در طرح "ويلا ساوا " در شمال پاريس به نمايش گذاشت.

Unite d'habitation ( یونیته دی هبیتاسیون ) در مارسی فرانسه. این مجتمع مسکونی هنوز جزو مجتمع های گرون قیمت فرانسه هستش.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطsaeedgoodboy
29:بزرگترین معمار تاریخ کیست ؟
پاسخ توسطmahraz-archi
کسی جز معمار هستی نمیتونه بزرگترین معمار تاریخ باشه
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطnino:

30:کدام بنا در معماری قبل از اسلام هست که به عنوان الگو برای معماری بعد از اسلام شد که دارای ویژگی های ایوان ، میانسرا و ... بود ؟
پاسخ توسطnino
کوه خواجه در سیستان
سبک شناسی معماری ایرانی صفحه 109
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطsaeedgoodboy

31:چه عملی قبل از استفاده چوب در سقف خانه های گلی بر روی الوار چوب انجام می دهند ؟
(اولین کار)
پاسخ توسطmahraz-archi
فکر میکنم تا یه چند روز میندازنش تو آب تا کاملا اشباع بشه
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط پرندیس:
32:هدف از اجرای درز در کف سازی های بتنی؟
پاسخ توسطleon:
یکی از معایب بتن اینه که وقت خشک میشه همکشیدگی پیدا میکنه ! این همکشیدگی باعث ترک خوردنش میشه ! البته در بتن ریزی های کم و کوچک این اتفاق نمی افته چون مقدار این همکشیدگی خیلی کمه . ولی در مقادیر زیاد مثلا همین کف سازی ( مثل کف یک محوطه ) چون مقدار و وسعتش زیاده بعد از خشک شدن بتن ترک هایی توی اون ایجاد میشه . برای جلوگیری از ایجاد ترک درز هایی در اون ایاد می کنند , البته این درز ها خیلی باعث گرفتن اون ترک ها نمی شن و وجودشون بیشتر به این دلیله که ترک خوردگی های احتمالی درون این درزها واقع بشن و نمای کف سازی رو زشت و ترکدار نکنن !
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic
33:به گفته ی لویی کان یه گشودگی در دیوار آجری دوست داره چه شکلی داشته باشه؟دلیل؟
پاسخ توسطdunamic
کان تصریح می کنه که که یک گل سرخ می خواهد که گل سرخ باشد یا یک گشودگی فراخ در دیوار آجری تمایل دارد که قوسی شکل باشد بدین ترتیب او تایید می کند که چیز هایی وجود دارند که از قید و شرط عاری می باشند .مانند رسوم مردم. اعتقاد او به رسوم مردم همانا عقیده به سیمای بدون قید و شرط اشیا در ماورای رخدادها می باشد.( کان: دلیل اولیه ی ایجاد رسوم مختلف دارای ارزش بنیادین است زیرا این توافق ها که منجر به ایجاد رسوم مختلف می شوند دارای طبیعت ابدی بوده و بیانگر آن هستند که بناها خارج از تحولات زمان پایدار مانده اند.)همچنین لویی کان به استفاده از مواد و مصالح ساختمانی متناسب با طبیعت آنها اعتقاد دارد.
منبع:لویی کان .نوشته ی رومالدو جور گولا صفحه ی 77 و 139


 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط leon
34: اصطلاح پلان لیبر که لوکوربوزیه اَنرا بر سر زبان ها انداخت چه معنایی دارد ؟


پاسخ توسطsaeedgoodboy
پلان‌هاي خانه‌هاي رايت آزادي:

پلان ليبر(نقشه آزاد) لوکوربوزيه وفضاهاي يونيور سال ميس ون درو رانداردوکوتاهي سقف آنها ورود نور را به فضاهاي داخلي خانه محدودمي کند وباعث تاريکي مي شود.

منبع : http://www.architect2007.blogfa.com/post-127.aspx

 

سـعید

مدیر بازنشسته
دوستان کسی میتونه این تاپیک رو بدست بگیره..؟
فکر کنم الناز وقت نمیکنه ...
 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط dynamic
35 :این جمله از کدام معمار است؟ مفهوم آن چیست؟
"تمام طبیعت،نور
است"

پاسخ توسطmahdicoming :
مال لوئی کانه
فکر میکنم به خاطر این بوده که همه چیز با نور قابل رویته و چیزی جامع تر از نور آفتاب که هم سرچشمه زندگیه و طبیعت هم رشد و زندگیش رو مدیون نور هستش.
ایول;):smile:
نور سرچشمه ی همه ی طبیعته. سرچشمه ی حقیقی ماده است;)
نور معرف طبیعت با تمام قوانین پیچیده ی آن است و لویی کان درباره ی آن می گوید: تمام طبیعت نور است .
نور زمانی که از تابش باز می ماند به ماده تبدیل می شود. بنابراین کوه ها نور پایان یافته هستند و به همان گونه جریان بادها ، هوا و حتی خود شما;)
 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط dynamic :
36:مناسبترین ورودی ها جهت طرح یک آمفی تاتر از کدام قسمت می باشد؟
پاسخ توسطehsan_y:
بستگي به چيدمان سالن داره ولي معمولاً مي تونه از عقب باشه چون رفت و آمد ها كمترين مزاحمت رو براي كساني كه توي سالن نشستن ايجاد مي كنه .:surprised::surprised::surprised:


 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط ehsan_y:
37 :
اين عكس چه بنايي است ؟ اثر كيست ؟ در كجاست ؟ دليل كج بودنش چيست ؟
تصاوير كوچک فايل ضمیمهhttp://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=4059&stc=1&thumb=1&d=1215418081

پاسخ توسطsaeedgoodboy:
city hall.....نورمن فاستر
اما دليل كج بودنش :
نقل قولهاي زيادي در مورد هست .
مثلاً اينكه الهام گرفته شده از برج كج پيزاس .
ولي همونطور كه دوستان مي دونن يكي از ويژه گيهاي آقاي نورمن فاستر در طراحي هايي كه انجام ميده رعايت مسئله صرفه جويي در مصرف انرژيه . كج بودن اين ساختمان باعث مي شه كه بيشرين نور آفتاب رو بداخل خودش هدايت كنه . و لازمه كه بگم اين ساختمان از نظر مصرف انرژي واقعاً در حداقل ها قراره .

 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط sanaz950 :
38 :نام بنا و معمار آن را بگویید


پاسخ توسطsaeedgoodboy:
موزه جنگ....دانیال لیبسکیند(libeskind)


 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط Pleiades.Arch :
39 :نویسنده کتاب آثار ایران کیه؟
پاسخ توسطsanaz950:
اگه منظور مجموعه آثار ایران هست فکر کنم مال آندره گدار باشه.آندره گدارو همسرش یدا گدار و ماکسیم بروکه دو جلدی هست
(تکمیل توسط Pleiades.Arch)
آندره گدار (به فرانسوی: André Godard) معمار و باستان‌شناسفرانسوی بود.
او در اوایل دوره پهلوی به ایران وارد شد و به استخدام دولت ایران درآمد. مسئولیت‌های او نظیر مدیر اداره عتیقیات (باستانشناسی و موزه)، فعالیتهای پژوهشی و شناسایی و ثبت آثار فرهنگی ایران (با همکاری همسرش یدا گدار و ماکسیم سیرو)، انتشار نشریه باستان‌شناسی، بنیان‌گذاری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ریاست و استادی همین دانشکده در آغاز، وی را مهم ترین شخصیت خارجی معماری دوره پهلوی اول قرار می‌دهد که نزدیک به ربع قرن در ایران حضور داشت.
از آثار او در زمینه طرح و اجرای آثار معماری، نقشه اصلی جانمایی محوطه و ساختمان‌های دانشگاه تهران، طرح و سرپرستی موزه ایران باستان، طرح آرامگاه فردوسی در توس، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران، طرح مقبره حافظ و سعدی بوده است.
از کتابهای گدار که به فارسی برگردانده شده می‌توان به: آثار ایران در چهار جلد و هنر ایران اشاره کرد.

منبع: ویکی پدیا

تکمیل توسط doomann :
آثار ایران. مجموعه نشریه‌ای ادواری باستان شناسی و هنر‌ایرانی- اسلامی در چهار مجلد، هر مجلد مشتمل بر دو جزء، اثر "آندره گدار"(1881-1949) باستان‌شناس فرانسوی. این کتاب







به زبان فرانسه و در سلسله انتشارات "پل گوتنر" شهر پاریس منتشر شد. گدار در مقدمه جزء اول از مجلد اولیه، هدف نشریه "آثار ایران" را معرفی آثار باستانی کشف شده و چاپ طرح‌ها و عکس‌ها و کتیبه‌های آنها و شرح حوادث تاریخی مربوط به آنها ذکر کرده است. این دانشمند در 1307ش، به منظور تاسیس اداره کل عتیقات(باستان شناسی) و سامان بخشیدن به امور باستان‌شناسی، به استخدام دولت ایران درآمد و سی و دو سال به تحقیق در آثار باستانی ایران و مرمت آنها پرداخت



آندره گدار، پس از سال 1936، برای شناساندن آثار تاریخی ایران به جهانیان با همکاری همسرش یداآ گدار، ماکسیم سیرو، آندره پ. آردی، میرون بمان اسمیت و عده‌ای از باستان‌شناسان و محققان ایرانی (محمد تقی مصطفوی، خان ملک، مهدی بهرامی) به نشر جزوه‌های سالانه نشریه مذکور دست زد که شمار آنها به هشت رسید. سه شماره از این جزوه‌ها به همت "رشید‌ یاسمی" (جزوه 1 جلد اول، تهران 1314) و محمد تقی مصطفوی (جزء 2 جلد اول، تهران 1316) ترجمه شد و بدون تصاویر و طرح‌ها و نقشه‌های متن اصلی، انتشار یافت. در سال‌های اخیر، ترجمه متن کامل آثار ایران به فارسی به قلم "ابوالحسن سروقد مقدم"، در چهار مجلد منتشر شده است. در مجلدات آثار ایران هم به آثار ایران پیش از اسلام و هم به آثار دوره اسلامی توجه شده است. در نسخه فارسی این کتاب، ترتیب موضوعی مجلدات فرانسه رعایت نشده است؛ با این همه ترجمه حاوی متن کامل "آثار ایران" است.


__________________
 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط doomann :
40 :آرامگاه کلنل پسیان در کجاست ، معمار آن کیست ، مفهوم یادمان این شخص چیست ؟ و چند اثر معماری این معمار رو نام ببرید .
پاسخ توسط doomann :
معمار بنا آقای دکتر یعقوب دانشدوست از معماران فرهیخته کشور هستند که به دلایلی از حضور پر هیاهو در محافل دوری میکنند .
آقای دکتر دانشسدوست تنها کسی بود که قبل از زلزله اسف بار طبس ، شخصا تمام ابنیه و اماکن این شهر تاریخی را که زلزله تمامی انها را با خود به اعماق خاک فرو برد ، برداشت کرده است و حاصل سالها تلاش خود در مورد شهر طبس را در کتابی با عناون طبس شهری که بود به چاپ رسوندن



بر خلاف تصور همگان که استاد سیحون رو معمار آرامگاه کلنل محمد تقی خان پسیان می دونن باید بگم که طراح و ناظر اجرای این بنا آقای دکتر دانشدوست هستند . و راجع به فلسفه ریخت شناسی این بنای یاد بود باید تصورات ذهنی خودم رو با توجه به تحقیقاتم بگم و در تماسی که با ایشون ایشون داشتم فرمودن خارج از کشور هستن و قادر به پاسخگویی نبودن .​

داستان کوتاه مرگ کلنل رو به نقل از ویکی پدیا بخونید :
دولت کلنل را یاغی و خودسر معرفی کرد و او نیز مستقلا به حکومت پرداخت و حتی حزب ملی به کمک او در خراسان تشکیل شد. در این هنگام سردار معزز حاکم بجنورد که پیشتر قول همکاری به کلنل داده بود خیانت کرد و کردهای قوچانی را به شورش واداشت. شورشیان با حمله به بجنورد و خلع سلاح ژاندارم‌ها شهر را به تصرف درآوردند. کلنل برای دفع کردان شمال شبانه با گروهی از افسران و ژاندارمها به سوی قوچان شتافت و در تپه‌های داوودلی جعفرآباد با کرد ها مواجه شد و جنگید.
کمی نفرات و کاهش مهمات و مکر دشمن تا عصر نهم مهر ۱۳۰۰ عرصه را بر کلنل و قوای ژاندارم تنگ کرد. فرستادگان او برای آوردن مهمات از جعفرآباد به جبهه بازنگشتند و فرمانده خود را تنها و بدون مهمات رها کردند. کلنل یکه و تنها در حالی که محاصره شده بود تا آخرین فشنگی که داشت جنگید و کشته شد. کردهای قوچانی پس از نبرد سرش را از تن جدا کردند و به قوچان بردند. به این ترتیب قیام محمدتقی خان پسیان که از دوازدهم فروردین ۱۳۰۰ شروع شده بود در نهم مهر همان سال پایان گرفت.
از سخنان محمدتقی پسیان: مرا اگر بکشند قطرات خونم کلمه ایران را ترسیم خواهد کرد و اگر بسوزانند خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد.



در تشییع جنازه کلنل محمدتقی خان پسیان در سال ۱۳۴۰ هجری قمری عارف قزوینی شعری برای سنگ قبر وی سرود و بر روی این سنگ قبر حک شد.


این سر که نشان سرپرستی‌ست امروز رها ز قید هستی‌ست
با دیدهٔ عبرتش ببینید
کاین عاقبت وطن‌پرستی‌ست

و این هم تصویر آرامگاه کلنل پسیان در چهر باغ قدیم و موزه نادری الان در شهر مقدس مشهد :



یادمان آرامگاه کلنل پسیان از نظر من یک نیم تنه انسان طراحی شده که سر از بدن جدا شده و وضعیت مرگ ایشان روی این یادمان حک شده .


از سایر کار های آقای دکتر دانشدوست باید به طراحی المان میدان راه آهن مشهد و همچنین میدان آزادی مشهد اشاره کرد . ضمن اینکه ایشان در حال حاضر یکی از چهره های ماندگار معماری ایران به لحاظ دانش معماری می باشند .




امیدواروم تونسته باشم اطلاعات دقیقی رو به دوستان بدم و حداقل یکی از ناشناخته های معماری رو که به نظر من بیش از حد مظلوم واقع شده رو به دوستان بشناسونم .​
 

marya_com

عضو جدید
سوال توسطsaeedgoodboy

41 :در بناهای قدیمی معماران برای کم کردن وزن ساختمان چه تدبیری می اندیشیدند...؟؟؟

پاسخ توسط ehsan_y :
يكي استفاده از كونو هست كه علاوه بر سبكي عايق خيلي خوبي هم هست .
ولي راهكار اصلي ايجاد فضاهاي خالي بوده است كه نمونه بسيار زيباي آن را مي توانيد در گنبد سلطانيه مشاهده نماييد . بگونه اي كه هرچه به طبقات بالاتر مي رويم فضاي بيشتري داريم و آن قسمت از ديوار ها كه براي ايستايي لازم نبوده است حذف شده .
 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط doomann :
42 :آب کاروانسرای رباط شرف از چه طریقی تامین می شد ؟
پاسخ توسط erick :
از طریق آب جمع شده روی پشت بام کاروانسرا که به وسیله ی ناودان به آب انبار منتقل می شد....
 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط erick :
43 :
كدام نوع از بناهاي ايران نزديك ترين شكل كالبدي با مفهوم فولدينگ است؟
پاسخ توسطdynamic
راسته های مجاور هم در بازارهای سنتی ما ،نزدیک ترین شکل کالبدی با مفهوم فولدینگ است.

اگه كتاب معماري معاصر غرب تاليف وحيد قباديان رو بخوني همچي دستت مياد............
ولي به طور كلي فولدينگ به معني چين و لايه است........ يعني هزاران لايه تو در تو در كنار هم...... هيچ چيز نسبت به ديگري برتري ندارد......توضيحات بيشتر تو منبعي كه بالا گفتم.....
 
آخرین ویرایش:

marya_com

عضو جدید
سوال توسط dynamic :
44 :چهار نوع از پنجره هایی که باعث می شه دید به یه سمت محدود بشه که از زمانهای قدیم تا به امروز استفاده می شدن کدوم ها هستند؟
یه نوعش رو من می گم زحمت سه نوع دیگه با شما:
شیشه های آیینه ای (رفلکسی)
پاسخ توسطdynamic
نوعی شیشه های ناصاف و غیر صیقلی هستند که دید رو محدود می کنند و فقط از دور شکل کلی احجام دیده می شن ...اما دو نوع متریال دیگه شیشه نیستند ;)
و به جز این سه نوع در توضیحش می گم که متریالی هم هست که فقط اجازه ی عبور نور رو می ده و دید هر دوسمت رو محدود می کنه و البته شیشه نیست و زمانهای قدیم ازش استفاده می شده;)
البته با توضیحات احسان جان معلوم می شه که بیشتر از 4 نوع هستند.

استفاده از شبکه های ریز چوبی که در مقابل پنجره قرار می گیرد ( که بیشتر در ممالک عربی مورد استفاده است )با استفاده از این شبکه ها می شود خیابان را دید بدون اینکه بیننده دیده شود استفاده از نمونه های سنگی(شبکه های ریز سنگی) که در هندوستان دیده شده است .
لوکوربوزیه هم تحت سفرش به ترکیه از این عنصر استفاده کرده است در ویلای شوب schwob . شیشه هایی که سطح ناصاف و غیر صیقلی دارند و شیشه های آیینه ای آخرین پدیده ی این ایده.
البته نمونه های قشنگ تری هستند متاسفانه تو سرچ پیدا نکردم تو منبع اگر نگاه کنید نمونه های دیگه ای هم داره.




منبع: زیباشناسی در معماری صفحه 462
لطفا سوال بعدی رو مطرح بفرمایید.;)
 
آخرین ویرایش:

marya_com

عضو جدید
سوال توسط doomann :
45 :منظور از ایکوموس چیست ؟ در ایران کجاست ؟ کارهای آن چیست ؟
پاسخ توسط mehrazin_f :
منظور از ایکوموس شورای بین المللی بناها و محوطه های فرهنگی _تاریخی است.ایکوموس به عنوان یکی از تشکل های غیر دولتی با نظارت مستقیم یونسکو در حوزه بناها و بافت های تاریخی فعالیت می کند.
تکمیل توسط doomann :

تمامی تعاریف از ایکوموس درست بود . اما مکان این شورا در ایران: عمارت مسعودیه در تهران

http://www.www.www.iran-eng.ir/images/statusicon/wol_error.gifاندازه ی اين عكس تغيير داده شده است. برای ديدن كامل عكس اينجا را كليك كنيد. اندازه ی عكس اصلی 1063x1032 و حجم آن 494KB است.

 

marya_com

عضو جدید
سوال توسط dynamic :
46 :چرا رومانسک سبک توسکان به رومانسک محافظه کار مشهور است؟دو نمونه از بناهای این سبک؟
پاسخ توسط doomann :

علت این بود که معماران این سبک وِیژگیهای معماری سنتی خودشون رو رها نکردن و با اختلاط اون با معماری رمانسک ، بناهایی با شیوه های توسکانی ساختن که به شدت تحت تاثیر ویژگیهای باسیلیکایی صدر مسیحیت هستند و به همین دلیل رومانسک سبک توسکان به رومانسک محافظه کار مشهور شد .
ازبناهای بارز این سبک : کلیسای پیزا در پیزای ایتالیا و کلیسای سن میناتوآل مونته در فلورانس اشاره کرد

 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط nino:
47:سیستم سازه ای استادیوم الیانز آرنا چه سیستمیه ؟



پاسخ توسطsaeedgoodboy:
ایده اصلی معماران استادیوم، هرتزوگ و دمورن، سنت شكنی در شیوه طراحی رایج استادیوم‌های ورزشی بود. آنها قاعده كلی طراحی استادیوم را كه تقریبا از سال 1972 (زمانی ‌كه فرای اتو (Frei Otto) استادیوم المپیك مونیخ را طراحی كرد)، شروع شده بود و روش غالب در طراحی پوشش سقف استادیوم‌های ورزشی و شیوه پایداری آن (فرم‌های سازه) به‌شمار می‌رفت، كنار نهادند.
آنها با استناد به این كه طراحی استادیوم یك امر انسان‌ساز فرهنگی است نه یك كار مهندسی صرف، كار طراحی را آغاز كردند. منبع الهام آنها در طراحی استادیوم، معماری بر مبنای فرم سازه‌های كششی و سیستم‌های خرپایی یا ایده‌ای چون سازه یك پل معلق نبود، بلكه تصویر كلاژ شده‌ای از نمایش بازیكنان فوتبال در یك تئاتر باروك بود.

پوشش سقف (سقف استادیوم مساحتی حدود 37600 مترمربع را پوشش می‌دهد) و نمای بیرونی استادیوم، كه به صورت پیوسته می‌باشند، پوسته‌ای تشكیل یافته از سیستم ETFE (Ethylene Tetrafluoroethylene) است كه به صورت توده‌های لوزی شكل قرار گرفته‌اند. (تصویر 4) سیستم ETFE از یك سری المان‌های نورانی رنگی همانند یك صفحه عظیم LED (Light Emitting Diodes) می‌باشد كه قابلیت تغییر و تبدیل به رنگ‌های مختلف را دارد.
تكميل توسط nino:
سازه استادیوم از بتن مسلح و به صورت یک قاب چند طبقه است
سقف کنسول شده استادیوم با 60 متر طول از خرپاهای فلزی تشکیل شده
http://www.www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=4314&d=1216725389

منبع کتاب معماري تکنولوژیک
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط saeedgoodboy:
48:اولین معمار مدرنیست ایران چه کسی بود..؟؟؟
پاسخ توسطelnazzzzz:
وارتان نخستین مدرنیست معماری ایران، بود که نهضت باستان‌گرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد.او طی دو دهه 20 و 30 از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت‌های ایران به محسوب می شد و شیوه کارهایش به “سبک وارتان” معروف شد.
وارتان هوانسیان در سال 1275 در تبریز متولد شد. او نخست در رشته نقاشی مدرسه هنرهای زیبای پاریس(بوزار) تحصیل کرد ولی پس از مدتی در معماری ادامه تحصیل داد و دروس شهرسازی را نیز فراگرفت. او در سال 1314 پس از 17سال تحصیل و کار در اروپا به ایران بازگشت و به عنوان اولین معمار مدرن ایرانی پایه‌گذار و مجری اندیشه معماران مدرن در ایران شد. شروع کار وی با استخدام در اداره شهربانی بود.
از آثار مهم وارتان، قصر شاه در سعدآباد،هنرستان دختران(خیابان سرهنگ سخایی)،تکمیل عمارت کلوپ افسران وزارت جنگ،مهمانخانه بزرگ دربند،طرح مهمانخانه ایستگاه راه‌آهن(1319-شمال شرقی میدان راه‌آهن، که ظاهراً ساخته نشد)،طرح هتل فردوسی،ساختمان یتیم‌خانه سوم اسفند،عمارت اصلی بانک سپه(اول خیابان امام خمینی)،بانک سپه بازار و نیز بانک سپه مراکز استان‌ها،سینما متروپل در خیابان لاله‌زار و سینما دیانا در خیابان شاهرضا(انقلاب)است. ضمن اینکه از او تعداد زیادی ساختمان‌های اداری،تجاری و نیز منازل مسکونی به جا مانده‌است.
وارتان اولین مدرنیست معماری ایران،نخستین شخصی بود که نهضت باستان‌گرایی دوره پهلوی را مورد حمله قرار داد با این اندیشه که:
• آیا باید از گذشته تقلید و آثار ذیقیمت قدیمی را تجدید کرد؟
• یا اینکه به آینده نگریست و معماری را با طرز زندگی جدید وفق داد؟
وارتان با این اندیشه و در طی دو دهه 20 و 30 از پیشروترین معماران مدرن و نیز از پرکارترین آرشیتکت‌های ایران بود. به گونه‌ای که شیوه و تعداد کارهای او به “سبک وارتان” معروف شد.
از ویژگی‌های کار او می‌توان به پنجره‌های بلند پله‌خانه،پنجره افقی،روکار و نازک‌کاری‌های سیمانی،ایجاد خم در نبش ساختمان‌های دو نبش،سایه‌بان و لبه سیمانی بالای پنجره‌ها و نیز دور ساده سقف که در میان معماران به چفته وارتانی مشهور است اشاره کرد.
منبع:کیانی، مصطفی، معماری دوره پهلوی اول ،موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،زمستان1383
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط elnazzzzz:
49:اولین کلیسای مسیح توسط چه کسی طراحی و ساخته شد؟
پاسخ توسطdynamic :
اولين كليساي مسيح توسط برنارد.ميبك طراحي شد.اين كليسا را ميتوان بهترين نمونه از بناهاي سبك كاليفرنيايي به شمار آورد.
اين كليسا تركيبي از سبكهاي مختلف است كه هماهنگي لازم را با طبيعت اطراف خود دارد.

بناي طراحي شده توسط ميبك بسيار شبيه بناهاي سبك پگودا است.چرا كه در طراحي اين بنا از يك سري بامهاي پله پله وشيرواني هاي بريده بريده استفاده نموده است.بناي اولين كليساي مسيح از بيرون شبيه يك ساختمان مسكوني است.اين بني آرامش بخش داراي فضاي داخلي خاطره انگيز و كاملي است.
طرح بناي اولين كليساي مسيح به شكل يك صليب ساده يوناني شكل است وسط سقف اين بنا را به شكل xطراحي كرده اند واز يك سري تير هاي بزرگ در بالاي ستونها بهره جسته اند.از ديگر آثار ميبك ميتوان :
"عمارت هنرهاي زيبا "كه پس از بازسازي اكسپلوراتوم نام گرفت.
و همچنين خانه هاي كاليفرنياي زيادي كه بر روي تپه بركلي طراحي و اجرا نموده است را نام برد. كه شاهكار وي را همين اولين كليساي مسيح ميدانند.
ميبك تحصيلات خود را در مدرسه بوزار در پاريس به اتمام رسانيد.
منبع:كتاب معماران مدرن قرن بيستم(صفحات 28و38)
نويسنده:مهندس كورش محمودي










 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسط binahayat_m:
49:بزرگترين الهامي كه معماران از اثار پيكاسو گرفتند چيست؟
پاسخ توسطdynamic &binahayat.m:

مفهوم زمان نسبي است و در اين مورد پيكاسو نقش اول داشت
منبع:تست هاي ارشد
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic:
51:اصطلاح چپ و راست (گرفتن) یعنی چی ؟ تو ساختمان سازی؟

پاسخ توسطanahite1364 :

بعد از پیاده کردن نقشه و قبل از پی کنی باید اتدازه های پیاده شده کنترل شود برای کنترل زوایا باید دو قطر هر چهار ضلعی را اندازه گرفته اگر مساوی بودند آن 4 ضلعی گونیا است به این کار چپ و راست می گویند.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطanahita1364:
52:طراح ساختمان فیلارمونیک برلین کیست؟ متعلق به کدام سبک است؟ در باره سبک آن مختصرا توضیح دهید.

پاسخ توسطzhsaffar:
معمار:Bernhard Hans Henry Scharoun
از جمله بنا های شناخته شده برای داشتن مشخصاتOrganic architecture است.
برای اطلاعات بیشتر راجع به بنا:http://en.wikipedia.org/wiki/Berliner_Philharmonie

برای اطلاعات بیشتر به معماری ارگانیک:http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_architecture


 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطsaeedgoodboy:
53:آیا می‎دانید تزیینات چهارگانه معماری دوره اسلامی ایران كدامند؟

پاسخ توسطmahraz-archi:کاشی کاری . مقرنس - کاربندی و اجرکاری

 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdoomann:
54:شوشتر نو ، اثر کدامیک از معماران معاصر است ؟ چند نمونه از کارهای این معمار رو هم نام ببرید
پاسخ توسطnino:
کامران دیبا . موزه هنرهای معاصر - فرهنگسرای نیاوران
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز

سوال توسطerick
55:شره (درست بخونيد shorre) چيست؟
پاسخ توسطprgasus aromazi:

شره:ناودونی که از بالای بام به جلو می آید و آب بام را مستقیما به حیاط میریزد.خانه ی بروجردی ها و عظیمی ها در حسن آباد کاشان دارای این سیستم دفع اب میباشند.
 

elnazzzzz

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوال توسطdynamic:
56:طاق دزد کجا و چرا زده میشه؟

پاسخ توسطsaeedgoodboy:
طاق های سنگی در چهار ضلع به صورت دو گانه بر روی هم قرار گرفته اند . طاق بالايي به عنوان طاق دزد وظيفة مستهلک نمودن بار اصلی را داشته لذا به صورت رومی و با دور کم اجرا شده است و طاق زيرين که به طريقة ضربی بنا نهاده شده است به عنوان انتقال دهندة جزيي از نيروی وزن بالا بکار می رود و وظيفة ديگر آن نيز تعريف ورودی می باشد .
تکمیل توسطdynamic:
ایجاد طاقهای دزد تو خالی در میان کلمبو ها عملا کمک خوبی در جهت ممانعت از انتقال حرارت از طریق طاق می کند.
و گاهی دیده شده که روستاییان در میان دو اتاق که معمولا طاق دزد زده میشود به عنوان مخفی گاه استفاده می کردندو پس از گذاشتن آذوقه و یا اشیاء قیمتی در آن روی آن را مطابق گذشته کاهگل یا اندود می کردند
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا