همایش ها و کنفرانس های معماری

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای مدول های space frame بهینه ترین اندازه 10% طول دهانه هست ... (یعنی ما در هر قاعده 10تا مدول نهایتا باید داشته باشیم که این زمانی که فضامون مربع باشه یعنی دو ضلعش برابر باشه خوب راحته... اما وقتی برابر نباشن... بزرگتر رو در نظر میگیریم)
در رابطه با ارتفاع . اگه هر مدول رو به صورت یه 5وجهی.(یه هرم) در نظر بگیريم... ارتفاع این هرم . بهترین حالتش زمانی هست که رادیکال دوم ضلع هرم باشه.
پس جواب:ابعاد هر مدول 4 متر (که 1/10 عرض فضاست) و ارتفاع هر مدول تقریبا میشه 5 متر...



درسته؟:)
 

raha

مدیر بازنشسته
برای مدول های space frame بهینه ترین اندازه 10% طول دهانه هست ... (یعنی ما در هر قاعده 10تا مدول نهایتا باید داشته باشیم که این زمانی که فضامون مربع باشه یعنی دو ضلعش برابر باشه خوب راحته... اما وقتی برابر نباشن... بزرگتر رو در نظر میگیریم)
در رابطه با ارتفاع . اگه هر مدول رو به صورت یه 5وجهی.(یه هرم) در نظر بگیريم... ارتفاع این هرم . بهترین حالتش زمانی هست که رادیکال دوم ضلع هرم باشه.
پس جواب:ابعاد هر مدول 4 متر (که 1/10 عرض فضاست) و ارتفاع هر مدول تقریبا میشه 5 متر...



درسته؟:)

واقعا آفرین... اصلا فکر نمیکردم کسی بتونه به این سوال جواب بده... جای بسی خوشبختی ست که دانشمندانی مثل سیمین جان رو در کنار خودمون داریم...;)
من بودم به این جواب 20 امتیاز میدادم:D
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا آفرین... اصلا فکر نمیکردم کسی بتونه به این سوال جواب بده... جای بسی خوشبختی ست که دانشمندانی مثل سیمین جان رو در کنار خودمون داریم...;)
من بودم به این جواب 20 امتیاز میدادم:D
ايول به خودم ... ديدي سخت در اشتباه بودي:w17:
حتما برات درسي شد كه فكر نكني فقط خودت بلتي!!(بلدي) ...:w15::w18:
منم بهت ده امتيازم رو به عنوان جايزه ميدم چونكه امروز يه درس قشنگ گرفتي ...:whistle:
آخر سر هم هردومون امروز اخطار ميگيريم كه چرا اسپم كرديم ... :thumbsup2:
بعد هم چرا همه اينجا منو حرص ميدن اون از سامان كه فقط بلده بگه عمرا بتوني جواب بدي اينم از تو ...:crying2:
من آخرش قهر ميكنم ..:crying2:
 

raha

مدیر بازنشسته
ايول به خودم ... ديدي سخت در اشتباه بودي:w17:
حتما برات درسي شد كه فكر نكني فقط خودت بلتي!!(بلدي) ...:w15::w18:
منم بهت ده امتيازم رو به عنوان جايزه ميدم چونكه امروز يه درس قشنگ گرفتي ...:whistle:
آخر سر هم هردومون امروز اخطار ميگيريم كه چرا اسپم كرديم ... :thumbsup2:
بعد هم چرا همه اينجا منو حرص ميدن اون از سامان كه فقط بلده بگه عمرا بتوني جواب بدي اينم از تو ...:crying2:
من آخرش قهر ميكنم ..:crying2:

من در اشتباه نبودم سیمین خانوم... در این که شما علامه ی دهر ید جای هیچ شکی نیست...:D

البته که ما در محضر شما درس های زیادی گرفتیم و خواهیم گرفت استااااااااااااااد...:child:
اخطار هم صدقه سرمون... 2 تا دانشمند دارن با هم مباحثه میکنند...:lol:
 
آخرین ویرایش:

erick

عضو جدید
کاربر ممتاز





مكان:قزوين-ميدان آزادي
درسته سيمين جان؟اگه ذكر شهر هم مي كردي بهتر بود فكر مي كنم
 

dynamic

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم بابت جواب....ولي من منظورم چهل ستون اصفهان بود .راستش صبح يادم افتاد كه شهر رو مشخص نكردم اما متاسفانه وقت نشد بيام اصلاح كنم.
جالبه كه آرايه هاي هر دو كوشك خيلي به هم نزديك اند ... به جز آيينه كاري كه در كوشك اصفهان بود ....نميدونم تو كوشك چهلستون قزوين هم هست يا نه .. تو عكسها كه نبود
از جمله آرايه هاي كوشك چهل ستون اصفهان :نقاشي، آيينه كاري،و شيشه هاي رنگي.
درها و پنجره ها هم منبت كاري و خاتم كاري شده اند.

لطفا سوال 36 رو مطرح كنيد.
 

erick

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم بابت جواب....ولي من منظورم چهل ستون اصفهان بود .راستش صبح يادم افتاد كه شهر رو مشخص نكردم اما متاسفانه وقت نشد بيام اصلاح كنم.
جالبه كه آرايه هاي هر دو كوشك خيلي به هم نزديك اند ... به جز آيينه كاري كه در كوشك اصفهان بود ....نميدونم تو كوشك چهلستون قزوين هم هست يا نه .. تو عكسها كه نبود
از جمله آرايه هاي كوشك چهل ستون اصفهان :نقاشي، آيينه كاري،و شيشه هاي رنگي.
درها و پنجره ها هم منبت كاري و خاتم كاري شده اند.

لطفا سوال 36 رو مطرح كنيد.
اينم عكس هاي !!كوشك!! 40ستون اصفهان...




 

raha

مدیر بازنشسته
نظريه ي آشفتگي(غوغا) و سبك پرش هاي كيهاني رو توضيح بديد؟نام دو تن از معماران اين سبك؟به همراه عكس از دو بناي شاخص اين سبك...

اولین بار یک دانشمند امریکایی به نام ادوارد لورنس با کار بر روی پدیده هواشناسی به این نتیجه رسید که همه پیش بینی ها بر اساس حدس و گمان است.و نظریه پرواز پروانه را که گویای تاثیرات متقابل عوامل طبیعی روی یکدیگر است را بیان میکند و.....

در سالهای 70 هم مساله منطق خاکستری مطرح شد که باز در همین راستاست... که مثلا بر خلاف منطق یین یانگ که دو قطب نر و ماده یا مثبت و منفی از هم تفکیک ناپذیرند... هر دو کمی از دیگری را در بر دارد و مرز مشخصی بین این دو قطب وجود ندارد...

چارلز جنکز
معتقد است که جهان به گونه ای که تفکر کلاسیک میدید چندان منظم نیست .نظم و بی نظمی باهم وجود دارند....

کتاب چارلز جنکز در این زمینه اسمش هست.... *معماری جهان در حال جهش*
به اعتقاد جنکز فرم تابع دیدگاه جهانی است و معماری باید تابع دید گاه انسان نسبت به خود و جهان پیرامونش باشد . در نگاه او معماری امروز باید معلول شرایط امروز یعنی معلول علم . فلسفه و فناوری کنونی باشد.

جنكز ضوابط اين معماري را در هشت مورد خلاصه كرده است:

1-ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعي
2-نمايش مبدا كيهاني سازمان دهي خودي وظاهر شدن وپرش به يك سطح بالاتر ويا پايين تر
3-عمق سازمان دهي وپيچيدگي ومرز اشفتگي
4-تجليل از گوناگوني و تنوع و دگرگوني
5-ايجاد گوناگوني از طريق روش هاي تكه چسباني (كولاژ)
6-تصديق زمان وبرنامه اجباري و چرخه طبيعي و كثرت گرايي
7-بيان موضوعات به صورت نشانه هاي دو گانه يعني نشانه هاي زيبايي و نشانه هاي ايده ها
8-توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه هاي كيهاني

منبع:کتاب از رومانتیک تا کیهانی (سیر تکامل سبکهای معماری معاصر)... نویسنده: میثم آهنگر


فرانک گهری و آیزنمن ودانیل لیبسکیند
3 تا از معماران مشهور این سبک هست

lموزه گوگنهایم گهری

موزه یهود دانیل لیبسکیند
 
آخرین ویرایش:

erick

عضو جدید
کاربر ممتاز


اولین بار یک دانشمند امریکایی به نام ادوارد لورنس با کار بر روی پدیده هواشناسی به این نتیجه رسید که همه پیش بینی ها بر اساس حدس و گمان است.و نظریه پرواز پروانه را که گویای تاثیرات متقابل عوامل طبیعی روی یکدیگر است را بیان میکند و.....

در سالهای 70 هم مساله منطق خاکستری مطرح شد که باز در همین راستاست... که مثلا بر خلاف منطق یین یانگ که دو قطب نر و ماده یا مثبت و منفی از هم تفکیک ناپذیرند... هر دو کمی از دیگری را در بر دارد و مرز مشخصی بین این دو قطب وجود ندارد...

چارلز جنکز
معتقد است که جهان به گونه ای که تفکر کلاسیک میدید چندان منظم نیست .نظم و بی نظمی باهم وجود دارند....

کتاب چارلز جنکز در این زمینه اسمش هست.... *معماری جهان در حال جهش*
به اعتقاد جنکز فرم تابع دیدگاه جهانی است و معماری باید تابع دید گاه انسان نسبت به خود و جهان پیرامونش باشد . در نگاه او معماری امروز باید معلول شرایط امروز یعنی معلول علم . فلسفه و فناوری کنونی باشد.

جنكز ضوابط اين معماري را در هشت مورد خلاصه كرده است:

1-ساختمان مجاور طبيعت با استفاده از گفتمان طبيعي
2-نمايش مبدا كيهاني سازمان دهي خودي وظاهر شدن وپرش به يك سطح بالاتر ويا پايين تر
3-عمق سازمان دهي وپيچيدگي ومرز اشفتگي
4-تجليل از گوناگوني و تنوع و دگرگوني
5-ايجاد گوناگوني از طريق روش هاي تكه چسباني (كولاژ)
6-تصديق زمان وبرنامه اجباري و چرخه طبيعي و كثرت گرايي
7-بيان موضوعات به صورت نشانه هاي دو گانه يعني نشانه هاي زيبايي و نشانه هاي ايده ها
8-توجه به علم خصوصا علم معاصر در مورد مباحث نشانه هاي كيهاني

منبع:کتاب از رومانتیک تا کیهانی (سیر تکامل سبکهای معماری معاصر)... نویسنده: میثم آهنگر


فرانک گهری و آیزنمن ودانیل لیبسکیند
3 تا از معماران مشهور این سبک هست

lموزه گوگنهایم گهری

موزه یهود دانیل لیبسکیند

درسته کاملا رها جان...درضمن ببخشیددیر شد
سوال37 رومطرح کن لطفا...
 

سـعید

مدیر بازنشسته
بابا چرا هر وقت من سوال طرح میکنم. هیشکی جواب نمیده... حوصله ام سر رفت...این یکی که دیگه واقعا آسونه... ادرسشم بهتون میدم... کتاب اکوستیک. دکتر قیابکلو... صفحه اشم بگم؟...صفحه 49 تا یکی دوتا صفحه بعدش...مهندسین عزیز لطفا یکی جواب بده.................. :w06:
دوست عزیز صبر داشته باشید..
شما هنوز تنها 1 روزه که سوال رو مطرح کردید...
 

setayesh_s

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارگاه یک روز " اسکیس کارشناسی ارشد" با موضوع معماری منظر


در ادامه ی فعالیت های انجمن معماران منظر، سلسله کارگاه­هایی از سوی شورای هماهنگی انجمن برگزار خواهد شد.


اولین کارگاه از این مجموعه، با عنوان یک روز با معماری منظر " اسکیس کارشناسی ارشد" با حضور فارغ ­التحصیلان معماری­منظر سه دانشگاه شهید­بهشتی، تهران و تربیت مدرس در روز چهارشنبه 1388/3/27در دانشگاه شهید­بهشتی برگزار می­شود.
محور های مورد بررسی در این کارگاه عبارتند از:

1 - آشنایی با رشته معماری منظر
2 - معرفی نحوه ارائه و برنامه رشته معماری منظر سه دانشگاه
3 - نحوه برخورد با اسکیس کارشناسی ارشد
4 - فرصت های کاری معماری منظر
5 - جلسه پرسش و پاسخ



منبع:http://www.armanshahr.org
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال37

یه سوال آسون از مبحث آکوستیک ... انواع جذب کننده های صدا با تعریف و کاربردشون ؟

اساس طراحي صوتي يك اتاق بر تاثير جاذب هاي صوتي متفاوت در ان اتاق است.

1- جذب كننده هاي متخلخل(اليافي) : مثل pشم هاي معدني . الياف و فوم ها
كه انرژي صوتي رو به انرژي گرمايي تبديل ميكنند. و كارايي اشون در فركانس هاي بالا با طول موج هاي pايين هست.

2-جذب كننده هاي pوسته اي:صفحات سخت از جنس تخته سه لايي . نئوpان و فيبر
كه بايد با يه فاصله ي مشخص از ديوار نصب بشن و تبديل انر‍ي صوتي به گرمايي در اين صفحات به خاطر مقاومتش در برابر خميدگي است.
بيشترين بازدهي اين صفحات در فركانس هاي كم هست كه به چگالي سطحي و فاصله ي بين ديوار وصفحات بستگي داره.

3-جذب كننده هاي حفره اي( كاوك): كه در واقع مخازن كوچك از هوا هستنو با يه گلوگاه باريك با سطح ديوار در تماسن...
اين نوع جذب كننده در محدوده طيف باريكي از فركانس ها ضريب جذب بسيار بالايي داره و كاربردش در فرركانس هاي pايين هست...

4- جذب كننده هاي روزنه دار
:كه تركيبي هست از 3 جذب كننده ي بالا...

اگه علاقه داشتين توضيحات كاملش در كتاب آكوستيك .دكتر قيابكلو هستش... من يه مختصريشو اينجا تايp كردم.
موفق باشيد.

سوال 38 رو مطرح كنيد لطفا
 

setayesh_s

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه ي هنرمندان ايران خرداد 1388

خانه ي هنرمندان ايران خرداد 1388

خانه ي هنرمندان ايران خرداد 88:
سمينار فرايند طراحي معماري/ مرکز معماري ايران/ تالار بتهوون شنبه
بيست و سوم 20-16
سمينار فرايند طراحي معماري/ مرکز معماري ايران/ تالار ناصري يكشنبه بيست و چهارم20-16
نقد فضاي شهري/ جامعه مهندسان معمار/تالار ناصري دوشنبه
بيست و پنجم20-17
منبع:www.iranartists.org
 
آخرین ویرایش:

raha

مدیر بازنشسته
سوال 38
نام دیگر هیکاتوم پلیس چیست؟در چه شهری واقع است؟در این بنا چند گونه تاق زنی مورد استفاده قرار گرفته؟

زماني كه اسكندر رومي از مقدونيه پرچم كشور گشايي را بر افراشت و قدم در اين نواحي گذاشت، دامغان درنهايت آبادي بود. يونانيان اين شهر را هكاتوم پليس مي‌گفتند يعني شهر صد دروازه و عادت اهالي يونان اين بود كه هر شهري كه در آبادي به اوج و كمال مي‌رسيد آن‌را هكاتوم پليس مي‌ناميدند.

دامغان از كهن ترين شهرهاي ايران بوده و از قديم تا به امروز داراي اهميت خاصي است.
اين شهر پنج دروازه (دروازه عراق، دروازه خراسان، شامان، زرجوب و سراوري) داشته است.
دور شهر دامغان ديواري ستبر كشيده شده بود كه دو درشكه از كنار هم بر روي ديوار رد مي‌شدند. بقاياي ديوار هم‌اكنون باقي مانده و به ديوار بارو مشهور است.

از آثار به‌جاي مانده در اين شهر مي‌توان به مسجد جامع دامغان، ‌مسجد تاريخانه دامغان، برج طغرل، گنبد چهل دختر، مقبره شاهرخ ميرزا، مدرسه موسويه، گنبد زنگوله، برج پير علمدار، عمارت دختر ناصرالدين شاه، عمارت آغامحمد خان و فتحعلي شاه قاجار اشاره كرد.


اينطوري كه من فهميدم هكاتو م pليس نامي بوده كه يونانيان به شهر دامغان (شهر صد دروازه) داده بودن... در رابطه با بنايي به اين نام مطلبي نديدم. :surprised:
 

ایده جالب

عضو جدید
کاملا درست رها جان
اینم اضافه کنم که در صد دروازه (قومس)سه نوع تاق زنی مورد استفاده قرار گرفته:تاق آهنگ ساده،تاق سه گوش یا مثلثی شکل جالبی از نوع پالمیر که در آن تاقهای سه گوش تنها سه فرم داره و مثل پلکان بالا و پایین میره
طاق پلکانی زیر یا روی راه پله یا پاگرد مورد استفاده قرار میگرفته و تمام این تاقها با استفاده از نوعی آجر خاص قالب زده و انحنا دار ساخته شدن
 

raha

مدیر بازنشسته
سلام استاد. خسته نباشيد...
در رابطه با تاپيك فلسفه و تئوري معماري... ميخواستم اگه ممكنه. پست 33 حذف بشه و پست 31 .36. 37 ويرايش بشن... كه فقط به معماري پرداخته شده باشه وبحثش زياد طولاني و خسته كننده نشه...

http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=91884&page=4
ممنونم.
:gol:
 

raha

مدیر بازنشسته
سوال 39 رو مطرح کنید. لطفا...

مثل اينكه باز هم من بايد سوالو طرح كنم...


سوال 39

يكي از وي‍‍ژگي هاي خانه سنتي . شيوه ي سويابي فضايي است كه معماران سنتي به آن رون ميگفتند. رون هايي كه در اين باره استفاده شدند .جهاتشون .و براي هر رون .حداقل 2 شهر رو مثال بزنيد؟
(منبع: كتاب معماري اسلامي ايران. پيرنيا...يا...معماري ايراني. غلامحسين معماريان)
 

raha

مدیر بازنشسته
رون راسته جهت شمال غربي - جنوب شرقي مثل تهران و يزد
رون اصفهاني جهت شمال شرقي - جنوب غربي مثل اصفهان و فارس
رون كرماني جهت شرقي غربي مثل كرمان و همدان

مرسي ساناز جان. درسته...:gol:
سوال بعد رو مطرح كن لطفا...
 
آخرین ویرایش:

raha

مدیر بازنشسته
سوال 40
مدرسه خان شيراز توسط چه كسي ساخته شد ؟ ويژگي مهم اين بنا را توضيح دهيد.



از ویژگی های این مدرسه به کار گیری اعداد مقدس در ساخت عناصر مختلف ان است.

تعداد حجره های ان 92 عدد استکه به حروف جمل اسم مبارک حضرت محمد ص است. دو اتاق ان و اتاقهای درس خارج مجمو عا چهارده میشود که با جمع کردن تعدادی از عناصر عدد صد و ده اسم حضرت امیر بدست می اید .

معمار بنا استاد حسین شماع شیرازی است.


توضيحات بيشتر:
حجره های مدرسه دارای یک ایوانچه و دارای فضایی متناسب برای یک نفر همراه با یک پستو است که دارای انبار کتابخانه و کمر پوش یا نیم اشکوب می باشد. اندازه حجره ها چیزی در حدود 3.30*3.62 متر که بهر احتی گرم میشده و تابستان هم بدلیل واقع شدن در وسط باغی بزرگ که الان از بین رفته خنک بوده است. این باغ پیرامون مدرسه و کلا جای دنجی برای مطالعه و استراحت بوده است تاسیسات مدرسه در خارج قرار داشتند چهار عددد ر شمال و جنوب و دو عدد در شرق ان در زیر زمین است. پوشش طاقها نیز متنوع است .کار بندی کریاس ان از نوع اختری و خیلی خوابیده است.انواع کار بندی ها ی نیم کار و طاق کجاوه در پوشش های مختلف بخصوص در حجره ها مشاهده می شود.
این مدرسه را امامقلی خان پسر الله وردی خان حاکم شیراز برای ملا صدرا دانشمند بزرگ شیعه میسازد.
 

Similar threads

بالا