گفت وگو با ليلي افشار، استاد دانشگاه ممفيس و نوازنده گيتار

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز


اکنون به آرزوهايم رسيده ام

ليلي افشار، متولد 1338 در تهران است.
وي تحصيلات خود در رشته موسيقي را در آمريکا به پايان رسانده و موفق به اخذ دکتراي موسيقي دررشته نوازندگي شده است. او در حال حاضرمدرس و رئيس بخش گيتار کلاسيک در دانشگاه ممفيس است و تاکنون جوايز بين المللي بسياري دريافت کرده است.


چه کساني در رشد و پيشرفت شما نقش به سزائي داشته اند؟

درابتدا پدرم هوشنگ افشار با خريد گيتارو گرفتن معلم مرا تشويق کرد که به تحصيلاتم در زمينه نوازندگي گيتار ادامه دهم و با تلاش و پشتکار به شهرت بين المللي برسم. بعد از او گيتاريست مشهور اسپانيايي آندرس سگويا(Andres Segovia) بود که از کودکي به صفحه هايش گوش مي دادم و مي خواستم روزي مانند او بنوازم و سرانجام موفق شدم درسال 1986 طي يک دوره آموزشي ده روزه درامريکا، برايش بنوازم .

چگونه علاقه مند به تحصيل در اين رشته شديد؟

پدرم که مهندس برق و خلبان بود در نواختن دو ساز پيانو و ويلن مهارت داشت، بنابراين هميشه درخانه ماموسيقي کلاسيک نواخته مي شد چه به صورت زنده و يا روي صفحه. روزي بر حسب اتفاق صداي گيتار کلاسيک را شنيدم و از همان زمان علاقه شديدي به اين ساز پيدا کردم و همين موضوع باعث شد که پدرم برايم گيتار بخرد. از سن ده سالگي با جديت شروع به يادگيري کردم تا به آرزويم برسم و هدفم اين بود که در سراسر دنيا کنسرت بدهم. به يادم دارم در دوران کودکي يک بار در تئاتر شهر يک خانم ويولونيست تک نواز اروپايي را روي صحنه ديدم که لباس سبز به تن کرده بود و برنامه اجرا مي کرد، از همان زمان خودم را به جاي او مجسم کردم که با گيتار تک نــوازي مي کنم و اکنون به آرزوهايم رسيده ام و در سراسر دنيا کنسرت برگزار مي کنم.




چه شيوه و سبکي را دنبال مي کنيد؟


سبک من گيتار کلاسيک است. تکنيک گيتار کلاسيک برخلاف گيتار پاپ، سال ها طول مي کشد تا به سطح اعلا برسد. فراگيري سبک کلاسيک، دشوار و داراي جزئيات بسياري است که نياز به صبر، حوصله و عشق فراوان دارد. با فرا گيري اين تکنيک، سبک هاي ديگر را راحت تر مي توان نواخت. به عنوان نمونه گيتاريست کلاسيک ساعت ها وقت صرف صدايي که با ناخن روي سيم ها توليد مي شود، مي نمايد. صداي گيتار کلاسيک يکي از زيباترين صداهاست. اگر ناخن شکل درستي نداشته باشد، صداي توليد شده آزاردهنده مي شود. ضمنا موسيقي گيتار کلاسيک را مي بايست از دوره رنسانس تا حال، آموخت و اين شامل فراگيري سبک هاي هر دوره مي باشد. مثلا چگونه بايد موسيقي دوره باروک باخ را نواخت، يا موسيقي دوره موزارت را.

با توجه به اين که تحصيلات شما در خارج از کشور بوده است، سيستم آموزشي آن جا با ايران چه تفاوت هايي دارد و براي فراگيري رشته موسيقي کدام را ترجيـح مي دهيد؟

سيستم آموزشي گيتار در خارج خيلي گسترده تراز ايران است. به عنوان نمونه براي فارغ التحصيلي، هر دانشجو در چهار سال مي بايست در صد کنسرت بنوازد. آن ها مداوم کنسرت هاي اپرا، آواز، باله، ارکستر، موسيقي مجلسي، تک نوازي و هم نوازي را دنبال مي کنند. در دانشگاه هر شب چند کنسرت اجـــرا مي شود که براي عموم مردم آزاد است. به اين ترتيب هنرجويان با سبک هاي مختلف آشنايي پيدا مي کنند و براي رشد و بالندگي يک موسيقيدان بسيار ضروري است. همچنين دانشجويان دروس تاريخ موسيقي و تئوري آن را فرا مي گيرند. به علاوه اساتيد نيز مي بايست دکتراي موسيقي در رشته نوازندگي داشته باشند تا بتوانند تدريس کنند و خودشان هم هر سال درچند کنسرت تکي و گروهي بنوازند.

لطفا اشاره اي هم به فعاليت هاي آموزشي خود در ايران و ساير کشورهاي ديگر داشته باشيد؟

هر ساله در تهران و ساير شهرستان ها کلاس هاي آموزشي مستر کلاس (master class) دارم. امسال هم تيرماه در تهران اين کلاس هاي آموزشي برگزار مي شود که علاقه مندان مي توانند از طريق سايت www.Guitarsara.com ثبت نام کنند. اين کلاس ها براي کليه سطوح نوازندگي است و شاگردان فعال که پيش رفته تر هستند در کلاس ها مي نوازند و شاگردان مبتدي به دروسي که تدريس مي شود گوش مي دهند و بهره مي برند. در اين کلاس ها تکنيک و سبک هاي نواختن توضيح داده مي شود. اما در خارج از ايران در دانشگاه هاي مختلف امريکا، ونزوئلا، ايرلند، انگلستان، استراليا و غيره کلاس هاي آموزشي دارم. در امريکا تعداد شش دي وي دي آموزشي تهيه و تکثير نموده ام که از آ ها در دانشگاه ممفيس و ديگر نقاط دنيا استفاده مي شود. در ايران نيز دو کتاب آموزشي به همراه دو سي دي منتشر نموده ام.

و کنسرت هاي که برگزار کرده ايد؟

در ايران، امريکا، انگليس، فرانسه، ايرلند، کانادا، اردن، دانمارک، ايتاليا، آفريقاي غربي و مرکزي، نيوزيلند، استراليا و امريکاي مرکزي و جنوبي ( ونزوئلا ، کاستاريکا ، پاراگوئه ) کنسرت برگزار نموده ام. يازده سال است که به ايران سفر مي کنم و هر تابستان در تهران و ساير شهرستان ها کنسرت برگزار مي کنم. دوسال است که براي شرکت در فستيوال بين المللي فجر هم به ايران دعوت مي شوم. معمولا کنسرت هاي تک نوازي دارم ولي يک سال با ارکستر ايروان قطعه گيتار و ارکستر آقاي چکنواريان را در تالار وحدت اجرا کردم و بار ديگر کنسرت گيتار و فلوت، ولي اغلب اجراهايم تک نوازي است.

اوقات فراغت خود را با چه کتاب ها و موسيقـــي پر مي کنيد ؟

در خارج بيش تر به اپرا، باله و ارکستر سمفونيک مي روم ولي همه نوع موسيقي را دوست دارم. کتاب هاي داستاني نيز از نويسنده هايي همچون آلفرد هيچکاک، آگاتا کريستـــي و کتاب هاي شعر از شعراي ايراني مانند سعدي مطالعه مي کنم. فيلم هاي ايراني و خارجي را هم خيلي دوست دارم. ضمنا علاقه زيادي به تنظيم موسيقي دارم و يک کتاب از ترانه هاي محلي ايراني را نيز چاپ و منتشر کرده ام و مشغول آماده سازي چاپ کتاب دومم هستم. اين قطعات براي گيتار تنظيم شده اند و در سراسر جهان نواخته مي شوند و موسيقي محلي ايراني و ترکي را به دنياي گيتارعرضه کرده ام.




به نظر شما هنرجويان ايراني براي رسيدن به مدارج بالا با چه موانع و مشکلاتي مواجه هستند؟ راه هاي مقابله با آن چيست ؟

خيلي خوب مي شد اگر در ايران فستيوال گيتار برگزار مي شد و زمينه آشنايي هنرجويان با گيتاريست هاي اروپايي و خارجي فراهم مي شد و از آموزش آن ها هم بهره مند مي شدند. من در دانشگاه ممفيس فستيوال گيتار دارم و هر سال هنرمندان را براي تدريس و کنسرت دعوت مي کنم. به اين ترتيب هنرجويانم از طريق بهترين موسيقيدان ها با همه سبک ها و نظرات آشنا مي شوند و تنها صحبت هاي يک استاد را گوش نمي دهند و اين مسئله براي پرورش يک هنرجو بسيار مهم است چرا که از هر استاد مي تواند يک چيزمهم ياد بگيرد. در ضمن مسابقات بين المللي فراواني در خارج براي گيتار تشکيل مي شود که براي رشد يک نوازنده بسيار مفيد است. در دانشگاه هاي خارج مدرک فوق ليسانس و دکتري در رشته نوازندگي گيتار داده مي شود و اين بالاترين سطح است که يک هنرجو مي تواند برايش تلاش کند. براي رسيدن به مدرک دکتري، يک تز و پنج کنسرت گوناگون با رپرتوار مختلف (هم تکي و هم گروهي و هم با ارکستر) بايد انجام شود و دروس تاريخ موسيقي و تئوري موسيقي هم مي بايست همراه با امتحانات تکميل شوند.

چه توصيه اي براي هنرجويان رشته موسيقي، به ويژه گيتار داريد؟

حضور در کلاس هاي من در ايران باعث مي شود هنرجويان در اين کلاس ها چيزهاي جديد بشنوند و مطالب تازه ياد بگيرند و به آنان کمک مي شود.
منبع :saliss.com
 
بالا