کنترل الکترونیکی اتومبیل ها

metamoeen

عضو جدید
بین همه فناوری هایی که تاکنون توسط شرکت های اتومبیل سازی ارائه شده اند سیستم های سیستم های کنترل پایداری از نظر مهندسی جزو جالبترین هستند. این سیستم ها کنترل سیستم مکانیکی توسط کنترلرهای الکترونیک را ممکن کرده اند که این موضوع خود مباحث جدید و جالبی را در دنیای اتومبیل به وجود آورده است.
امروزه اگر به فهرست تجهیزات ایمنی ای که شرکت های مختلف برای خودرو های خود ارائه میکنند نگاهی بیاندازید با اسامی و اصطلاحات متعددی روبرو میشویم که ئر نگاه اول گیج کننده هستند.
هدف من در این تاپیک مرور بعضی ازین تجهیزات هست،به صورت آشنایی
ABS-Anti LOCK BRAKE SYSTEM
EBD-Electronic Brake force Distribution system
TRC-Traction Control system
ESP-Electronic Stability Program
ABS
سیستم ترمزABSشاید شناخته شده ترین و در عین حال قدیمی ترین سیستم کنترل پایداری موجود باشد که امروزه در همه خودروها هعم از ارزان و گران باید نصب شود.کاربرد اصلی و اساسی آن در جلوگیری از قفل شدن ترمزهاست.مهندسان آن را به گونه ای طراحی کرده اند که گیرهای ترمز به هنگام ترمزگیری به جای اعمال مداوم نیرو به هر چرخ به صورت متناوب و با سرعت زیاد با دیسک ترمز تماس پیدا کنند ورهاشوند.
EBD
ترمزABSبستر مناسبی برای پیشرفت سیستم های کنترل پایداری محسوب میشود زیرا از نظر سخت افزاری امکانات مناسبی را برای مجتمع سازی آنها فراهم آورد.یکی از این سیستم ها که با سخت افزارABSکار میکندEBDمی باشد که سیستم توزیع نیروی ترمز است.در واقع مهندسان سازنده آن در نظر داشتند نیروی ترمز را با توجه به شرایط هر چرخ ودقیق تر بین آنها تقسیم شود تا خودرو با اطمینان بیشتری متوقف شود.
TRC
سیستم دیگری که برای کنترل پایداری خودروها پابه عرصه گذاشت ،کنترل هرزگردی یاTRCبود که با همان نامASRنیز شناخته میشود . نحوه عملکرد آن به گونه ای است که سیستم پردازنده مرکزی خودرو هنگام هرزگرد شدن یک یا چند چرخ به نحوی مشخص اعمال نیروی ترمز یا کم کردن نیروی پیشرانه ،نیروی وارد شده چرخ ها را کم کند تا از حالت هرزگردا خارج شود که میتوان باکمتریت هزینه روی سخت افزار ABSپیاده کرد
ESP
نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری به اختصار به این صورت است که پردازنده اصلی خودرو شرایط رانندگی را بررسی میکند و جهتی را که خودرو در حال حرکت است به دست می آورد.سپس جهت حرکت هر چرخ نیز محاسبه میشود و با استفاده از اطلاعات به دست آمده در صورت عدم تطابق جهت حرکت چرخ ها با حرکت اتومبیل(منظورمون همون منحرف شدن ماشین از جاده هست!) نیروی ترمز مناسب به چرخ ها اعمال میشود تا خودرد پایداری خود را حفظ کند
با کمی دقت درک میکمیم که همه ی این سیستم ها روی یک سخت افزار قابل نصب هستندیعنیABS,ESP,EBD,TRCهمزمان باهم.که شرکت های مختلف اتومبیل سازی به آن نام های گوناگونی داده اند:
vehicle Dynamic Integrated management)VDIM:LEXUS)
MERCEDES BENZ:Electronic stability program(ESP
BMW:Dynamic stability control)DSC
PORSCHE:Porsche stability management(PSM
سیستم های فوق با وجود اشتراکات فراوان تفاوت هایی جزیی دارند.
بررسی شرایط رانندگی توسط سنسورهایی به نامYaw sensorانجام میگیرد.



منبع:مجله پلاک
 
بالا