کشف نقش جدید نوعی ماده‌ در پیشگیری از زایمان زودرس

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

کد خبر: 93102413346
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱



محققان «مرکز پزشکی ساوث‌وسترن» دانشگاه تگزاس برای نخستین بار موفق به شناسایی نقش ویژه اسید هیالورونیک در دستگاه تناسلی و جلوگیری از زایمان زودرس شدند.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر «مالا ماهندرو»، نویسنده ارشد این مقاله، و همکارانش دریافتند اسید هیالورونیک که در بدن تولید می‌شود، برای عملکرد پوشش اپتلیال دستگاه تناسلی ضروری بوده و به عنوان خط مقدم دفاعی علیه عفونت‌های باکتریایی عمل می‌کند.
در نتیجه، این ماده از دهانه رحم در مقابل عفونت‌های باکتریایی حفاظت می‌کند؛ چنین عفونت‌هایی موجب بروز 25 تا 40 درصد زایمان‌های زودرس می‌شود.
اسید هیالورونیک ماده‌ای طبیعی در بسیاری از بافت‌های بدن است و مولفه‌ای مهم برای چشمان، مفاصل و پوست به شمار می‌آید.

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند این ماده نقش حیاتی در افزایش انعطاف‌پذیری دهانه رحم حین فرآیند زایمان دارد، با این حال، محققان در بررسی جدید و با استفاده از مدل‌های موش‌ها نشان دادند اسید هیالورونیک برای انعطاف‌پذیری دهانه رحم در اواخر بارداری لازم نیست بلکه نقش حائلی مهم را برای سلول‌های اپی‌تلیال دستگاه تناسلی پایینی ایفا می‌کند و از این طریق از آن‌ها در مقابل زایمان زودرس مرتبط با عفونت محافظت می‌کند.
این تحقیق نشان می‌دهد اسید هیالورونیک نقش مهمی را در شکل‌گیری مانع اپی‌تلیال و همچنین مخاط دهانه رحم ایفا می‌کند و گام بعدی تیم تحقیقاتی شامل تعیین مکانیسمی است که این ماده از طریق آن بر حفاظت از دهانه رحم در مقابل عفونت اثر می‌گذارد.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، زایمان زودرس ناشی از عفونت، مهم‌ترین عامل مرگ‌و‌میر نوزادان در بسیاری از کشورهاست.
این سازمان تخمین زده 1.09 میلیون کودک زیر پنج سال به خاطر عوارض مستقیم ناشی از زایمان زودرس یعنی پیش از هفته سی و هفتم بارداری، جانشان را از دست می‌دهند.
جزئیات این تحقیق در Journal of Clinical Investigation قابل‌مشاهده است.
 

Similar threads

بالا