چگونه یک برنامه بازاریابی اجتماعی پیاده سازی کنیم؟

persian-pelast

عضو جدید
[h=2][/h]



شاید برایتان پیش آمده باشد که با دوستان به صخره نوردی رفته باشید و اصلا ندانید باید چه کاری انجام دهید و با طناب ها و تکنیک های خاص بالا رفتن کاملا نا آشنا باشید. در این شرایط افراد ماهری را می بینید که به راحتی به بالای قله می رسند. شما هم از فکر رسیدن به قله به هیجان می آیید اما اصلا نمی دانید باید از کجا شروع کنید.
حالا تصور کنید یک برنامه بازاریابی اجتماعی هم به همین روال است.
اگر این برنامه را از نقطه ی صفر شروع کرده اید همه ی مراحل به یک اندازه هیجان انگیز و طاقت فرسا هستند. خودتان بهتر از هر کسی می دانید که چه هدفی دارید و چرا این هدف را دنبال می کنید. افرادی که این مسیر را از پیش رفته اند می بینید و ایده هایی برای رسیدن به قله در سر دارید.
شاید داشتن برنامه بتواند به شما کمک کند.
اگر می خواهید از طریق بازاریابی اجتماعی کارتان را شروع کنید قدم به قدم این مراحل را دنبال کنید.
برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی
از مراحل ابتدایی شروع کنید و کم کم بسازید و بالاتر بروید. از طریق شبکه های اجتماعی از هیچ شروع کنید. این مسیر مثل یک مسافرت در جاده است. ابتدا خودتان را در مسیر درست قرار می دهید سپس هدف گذاری می کنید و تصمیم می گیرید که قصد دارید به کجا برسید و ضمن چک کردن نقشه در میانه های راه کمی هم تفریح می کنید.
قدم اول – شبکه اجتماعی انتخاب کنید.
قدم دوم – یک صفحه شخصی تشکیل دهید و کامل پر کنید.
قدم سوم – هویت داشته باشید.
قدم چهارم – استراتژی مطالب را انتخاب کنید.
قدم پنجم – تجزیه تحلیل و تست کنید.
قدم ششم – تعامل داشته باشید.


۱- کدام شبکه ی اجتماعی بهتر است؟

شبکه های اجتماعی مختلف مثل نوشابه ها در مارک های متفاوت یکسان هستند و فرق چندانی ندارند. هر شبکه تک است ، شیوه خاص و سبک و مخاطبان ویژه ی خودش را دارد. باید یکی از شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید که با استراتژی شما تطابق بیشتری داشته باشد و بتواند در راستای رسیدن به اهداف کمکتان کند.
مجبور نیستید همه جا فعال باشید. فقط همان هایی که برای شما و مخاطبان شما اهمیت بیشتری دارند.
مواردی هستند که می توانند در جهت اینکه کدام شبکه های اجتماعی مناسب هستند و اینکه بهتر است روی چند تا از آن ها فعال باشید کمکتان کنند.
زمان – روزانه چند ساعت برای شبکه های اجتماعی وقت می گذارید؟ سعی کنید هر روز برای هر کدام از آن ها حداقل یک ساعت وقت بگذارید. سعی کنید حداقل برای شروع این مقدار زمان صرف کنید. بعدا با ابزار هایی نظیر Buffer می توانید کمی در زمان صرفه جویی کنید.
منابع - با چه افراد و مهارت هایی سروکار دارید؟ شبکه های اجتماعی دیدنی مثل اینستاگرم و پینترست به عکس و تصویر نیاز دارند اما گوگل پلاس بر محتوای با کیفیت تاکید دارد. آیا منابع کافی دارید تا این نیاز ها برآورده شود؟
مخاطب – مخاطب های اصلی شما بیشتر کجا وقت می گذرانند؟ یا کدام شبکه اجتماعی جمعیت کافی دارد؟
در بخش دوم تصمیم گیری می توانید در مورد مخاطبان تحقیق کنید و این کار را از طریق نظر سنجی ها پی گیری کنید. مرجع کامل این اطلاعات Pew است. همچنین جزئیات فعالیت افراد در سایت های فیسبوک توییتر اینستاگرم پینترست و لینکدین را ارائه می کند. در شکل زیر رده بندی سنی افرادی که از توییتر و فیسبوک استفاده می کنند در مقابل هم لیست شده است.

 

persian-pelast

عضو جدید
۲- صفحه ای که در شبکه های اجتماعی باز کردید تکمیل کنید.
باید هر ماه یک بار از طریق Buffer صفحه ها را بازدید و چک کنید تا مطمئن باشید آواتار ها ، عکس های کاور و اطلاعات صفحه به روز هستند. این یک کلید برای حسابرسی رسانه هاست. یک پروفایل کامل نشان می دهد که در کارتان حرفه ای و خبره هستید و نام تجاریمنسجم دارید و مثل یک سیگنال به بازدید کنندگان ثابت می کند که شما در کارتان جدی هستید.
پروفایل به دو جز نیاز دارند : تصویر و نوشته.
برای اینکه آشنایی مخاطبان راحت تر باشد و هماهنگ باشیم بهتر است از یک تصویر در همه ی شبکه ها استفاده کنید. مثلا آواتار توییتر و فیسبوک یکسان باشد یا کاور گوگل پلاس و لینکدین مثل هم باشند.
برای درست کردن این عکس ها می توانید از یک چارت عکس شبکه اجتماعی استفاده کنید که نشان می دهد در هر شبکه اجتماعی عکس ها باید در چه ابعادی باشند. اگر می خواهید کارتان ساده تر شود می توانید از ابزار ها معمولی مثل Canva استفاده کنید که با قالب های آماده بصورت خودکار عکس را به اندازه دلخواه در می آورد.
برای نوشته ها عمدتا می توانید روی قسمت اطلاعات یا بیو مانور بدهید. برای داشتن یک بیوی حرفه ای این شش قانون را رعایت کنید:


  • نشان بدهید چه هستید ، فقط از خودتان تعریف نکنید. معمولا اگر بگویید تا به حال چه کارهایی کرده اید خیلی نتیجه ی بهتری می گیرید تا اینکه خودتان را معرفی کنید.
  • روی کلمات کلیدی فکر کنید و وقت بگذارید.
  • از کلمات ساده و روان استفاده کنید و کلمات بزرگ و سخت را کنار بگذارید.
  • این سوال معمول را جواب دهید : کاری که می کنید برای خودتان چه سودی دارد؟
  • حدود شخصی را رعایت کنید.
  • مکررا به صفحه سر بزنید.

۳- جایگاه خودتان را پیدا کنید.
شاید کمی وسوسه شوید که ناگهان وسط میدان بپرید و شروع کنید و به اشتراک بگذارید اما قبل از آن تنها یک قدم دیگر باقی مانده.
تاخت و تاز و رقابت صفحه شما در شبکه های اجتماعی دقیق و درست انجام می شود اگر برای اینکه حق مطالب را به خوبی ادا کنید یک جایگاه پیدا کنید. برای این کار می توانید کمی از وقتتان را صرف بازاریابی کنید و در مورد نکات ظریف ماموریت خودتان و مشتری بحث کنید. همه ی این ها خوب هستند اما اگر برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی کمی خودتان را بالا بکشید مراحل بعدی کمی آسان تر پیش خواهند رفت.
با این سوالات استارت بزنید :


  • اگر برند شما یک آدم بود ، چه جور شخصیتی داشت؟
  • اگر برند شما یک آدم بود ، چه رابطه ای با مشتریان داشت؟
  • توصیف کنید چه صفاتی در شرکت شما دیده نمی شود.
  • آیا شرکت هایی وجود دارند که شخصیت مشابهی به شرکت شما داشته باشند؟ دلیل این شباهت چیست؟
  • می خواهید مشتریان در مورد شرکت شما چه نظری داشته باشند؟

در پایان این سوالات صفاتی در دست دارید که جایگاه و هویت شرکت را به خوبی توصیف می کنند. صدای شما هدف ماموریت است و تن صدا طریقه ی اجرای ماموریت است.
MailChimp وبسایت مستقلی برای صدا و تن صدا طراحی کرده. تصویر زیر مثالی ست از چگونگی استفاده از ویژگی های سایت در شبکه ها.
صدایی از خود منتشر کنید که مشتریان از شنیدن آن لذت ببرند سپس با هیجان برای دوستان و آشنایان هم تعریف کنند.
 

persian-pelast

عضو جدید
..

..

۴- برای پست ها استراتژی انتخاب کنید
چه تعداد پست روزانه مناسب است؟ فاصله زمانی پست ها باید چقدر باشد؟ بهتر است پست ها چه ساعاتی فرستاده شوند؟ جواب همه ی این سوالات همین دو کلمه است:
بستگی دارد.
تجربه ای که هر فرد در شبکه ی اجتماعی کسب می کند منحصر به همان فرد است. یعنی شاید برای دیگری کاربردی نداشته باشد. هیچوقت نمی توانید بفهمید راه درست کدام است تا اینکه قدم بردارید و شروع کنید.
می توان گف اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند که بپرید و در نقطه ی درست فرود بیایید. در مجموع در استراتژی پست مطالب باید این سه مورد رعایت شود : تعداد پست های به اندازه – زمان بندی صحیح – فرکانس ایده آل
بهتر است چه مطالبی پست کنید؟
عکس ها بسیار مهم هستند.
کشش بیشتر به سمت محتوای تصویری آثار خوبی به همراه خواهد داشت. وقتی در گشت و گذار در توییتر و فیسبوک هستید جریان زیاد تصاویر را می بینید. دلیل خاصی برای اینکار وجود دارد. پست هایی که عکس دارند بیشتر دیده می شوند و تعداد کلیک ها بیشتر می شود و مخاطبان بیشتر تمایل دارند آن ها را به اشتراک بگذارند در نتیجه بیشتر هم لایک می شوند. پست های عکس دار اصلا با پست های بدون عکس قابل مقایسه نیستند.
در فیس بوک عکس ها ۵۳ درصد بیشتر لایک می شوند ۱۰۴ درصد بیشتر نظر گذاشته می شود و ۸۴ درصد بیشتر از پست های بدون عکس کلیک می شوند.
تعدادی از این اعداد برای توییتر هم صادق هستند مثلا در یک تحقیق روی دو میلیون توییت کاربرانی از صنایع مختلف ، به این نتیجه رسیدند که عکس ها مهم ترین عامل ریتوییت شدن هستند.


  • توییت های عکس دار ۳۵ درصد بیشتر ریتوییت می شوند.
  • ویدئو ها ۲۸ درصد بیشتر ریتوییت می شوند.
  • نقل قول ها ۱۹ درصد بیشتر ریتوییت می شوند.
  • هشتگ ها ۱۶ درصد بیشتر ریتوییت می شوند.

حالا که متوجه شدید هر کدام از فاکتور ها چه تاثیری دارند می توانید دست به کار شوید و یک استراتژی ثابت قدم انتخاب کنید. یکی از استراتژی های مناسب و قابل استفاده از Buffer به این صورت است :


  1. با پنج حالت اصلی ، بارگذاری مطالب جدید را شروع کنید مثل لینک ها ، عکس ها ، نقل قول ها ، به اشتراک گذاشتن و مطالب نوشتنی
  2. یک سیستم به روز کردن اصلی انتخاب کنید. یک تیپ تک که شاخص پست های شما باشد.
  3. پست ها را به نسبت ۴ به یک مرتب کنید. یعنی بین هر چهار پست با قالب اصلی که بارگذاری می کنید یک پست با قالب متنوع به اشتراک بذارید.

در این حالت مخاطبان می دانند باید منتظر چه پستی از جانب شما باشند و وقتی قالب پست های ثابت و شناخته شده باشد ، به دیگران ثابت می کنید که با تجربه و خاص هستید.
نکته : سعی کنید پست های جدید را عینا مثل هم روی شبکه های اجتماعی مختلف قرار ندهید. بصورتی نوشته ها را تنظیم کنید که مطالب مکمل هم باشند.
بهتر است فاصله زمانی بین پست ها چقدر باشد؟
اطلاعات خیلی جالبی درباره ی این موضوع وجود دارد.
ممکن است فرکانس های خاص به اشتراک گذاری به صنعت شما ، هدفتان ، منابع شما و کیفیت به روز رسانی مرتبط باشند. شبکه اجتماعی مد نظر، خودش به تنهایی بهترین شیوه ارسال مطالب را دارد.
اگر مردم عاشق پست های شما هستند همیشه می توانید تعداد پست ها را افزایش دهید. اگر به دنبال عدد و رقم معین هستید اینجا چند راهنما را کنار هم قرار دادیم تا در نهایت بفهمیم بهتر است هر چند وقت یکبار مطالب فرستاده شوند.
 

persian-pelast

عضو جدید

- برای فیس بوک می توانید در هر هفته ۵ الی ۱۰ پست جدید بارگذاری کنید.
- برای توییتر روزانه حداقل ۵ پست جدید بذارید.
- برای گوگل پلاس روزانه حداکثر ۵ پست جدید کافی ست.
- برای اینستاگرم روزانه یک پست ارسال کنید.
پست ها در چه ساعتی از روز ارسال شوند؟
ابزارهایی وجود دارند که خیلی راحت به شما می گویند بهترین ساعت برای پست شدن مطالب روی فیسبوک توییتر و بقیه ی شبکه های اجتماعی چه زمانی ست. این ابزار ها به دنبال کننده های شما نگاه می کنند و تاریخ پست های پیشین شما را زیر نظر می گیرند تا بفهمند مخاطبان کی آنلاین هستند در نتیجه چه زمانی بهترین موقعیت برای پست شدن مطالب جدید است.
اما اگر فردی به تازگی فعالیتش را شروع کرده و مخاطب و پستی ندارد باید کار را از کجا شروع کند؟
بهترین طبقه بندی زمانی که توسط بررسی های زیاد بدست آمده به صورت زیر است :


  • برای توییتر ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر
  • برای فیسبوک ۲ تا ۵ بعد از ظهر و ۱ تا ۴ بعد از ظهر
  • لینکدین ۷ تا ۸ ونیم صبح و ۵ تا ۶ بعد از ظهر روزهای وسط هفته
  • تامبلر از ساعت ۷ تا ۱۰ شب و ۴ بعد از ظهر جمعه ها
  • اینستاگرم ۵ تا ۶ بعد از ظهر و ۸ شب سه شنبه
  • پینترست ۲ تا ۴ بعد از ظهر و ۸ تا ۱۱ شب. آخر هقته ها زمان بیسار خوبی ست.
  • گوگل پلاس ۹ تا ۱۱ صبح

۵- تجزیه تحلیل و تست کنید سپس تکرار کنید.
به یاد دارید در مورد این صحبت کردیم که به اشتراک گذاشتن روی شبکه های اجتماعی تلاشی خاص و منحصر به فرد است؟
هرچه بیشتر مطالب جدید پست کنید بیشتر یاد می گیرید چه تعداد پست چه زمانی و چه فرکانسی برای شما مناسب است. چطور بفهمید؟ یک برنامه گزارش دهنده بگیرید. معمولا شبکه های اجتماعی بزرگ بخش تجزیه تحلیل کننده ی جداگانه دارند. اما طبیعتا راحت تر است که همه ی این اعداد و ارقام یک جا جمع شوند و بتوانید خیلی سریع و راحت آن ها را بررسی کنید.
این ابزارها مثل Buffer analytic به شما گزارش می دهد که هر پست در حیطه های مهمی مثل تعداد بازدید ، تعداد کلیک ، تعداد به اشتراک گذاشته شدن ، تعداد لایک و نظرات به کجا رسیده است.
آمار کدامیک از شبکه های اجتماعی بهتر است؟
ما از بررسی تک تک پست ها توانستیم به آمار جامعی دست پیدا کنیم. نتیجه ی آمار پس از مدت طولانی ظاهر خوبی برای شما درست می کند و محتوای شبکه ی اجتماعی جمع بندی می شود بعد از آن می توانید به آزمایش و تکرار بپردازید.
خودتان را محک بزنید. بعد از دو هفته یا یک ماه از به اشتراک گذاشتن مطالب می توانید به عقب برگردید و از طریق آمارها بفهمید متوسط تعداد لایک ها کلیک ها و به اشتراک گذاشته شده ها برای هر پست چند بوده. با مقایسه ی اعداد می فهمید در حال پیشرفت هستید یا نه. می توانید هر زمانی که در حال پیشرفت هستید این اعداد را به روز کنید.
یک چیز جدید امتحان کنید. در Buffer می توانید هر چیزی که می خواهید را امتحان کنید. مثلا در مورد توییتر می توانید بفهمید آیا عکس های اوپتیمایز شده بیشتر کلیک می شوند یا عکس هایی که اوپتیمایز نشده اند؟ آیا رعایت نگارش به هنگام نوشتن اهمیت دارد؟ می توانید ایده ی جدیدی بشنوید و سریعا دست به کار شوید و آن را امتحان کنید.
نتایجی که برای ایده ی جدید امتحان کردید با نتایج محک های پیشین مقایسه کنید اگر نتیجه خوب بود می توانید ایده ی جدید را جزئی از استراتژی همیشگی بدانید و وقتی به این نتیجه رسیدید سریعا به دنبال امتحان کردن یک ایده ی جدید دیگر باشید.
۶- تعامل داشته باشید خودکار باشید و خوب گوش کنید
آخرین بخش از برنامه بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی این است که سیستمی را دنبال کنید که پست های شما را در صدر نگه دارد.
برای شروع بصورت خودکار پست هارا به روز کنید. ابزار هایی مانند Buffer این اجازه را به شما می دهند که هر چقد که بخواهید پست جدید را در یک لحظه منتشر کنید یعنی بر اساس همان برنامه ای که خودتان از قبل تعیین کرده اید. خودکار کردن به روز رسانی اسلحه ی مخفی برای به اشتراک گذاشتن بی رقیب است.
برنامه با خودکار بودن کامل نمی شود. گرداندن شبکه اجتماعی به تعامل نیاز دارد. وقتی مخاطبان با شما صحبت می کنند جوابشان را بدهید. زمانی از روز را صرف دنبال کردن گفتگو ها در طول روز کنید. یعنی همان گفت و گوهایی که بین مخاطبان منابع دوستان و همکاران اتفاق می افتد. این صحبت ها مهم تر از این هستند که نادیده گرفته شوند.
یک راه برای اینکه در جریان همه ی گفت و گو های اطراف باشید این است که یک سیستم برای گوش دادن در نظر بگیرید. ابزار هایی نظیر Mention. یعنی هربار که فردی شمارا خطاب کند این برنامه با زنگ زدن به شما اطلاع می دهد. ولی در شبکه های اجتماعی معمولا هربار که فردی نام کاربری شما را به کار ببرد بصورت خودکار ایمیلی به شما فرستاده می شود.
برای فردی که به تازگی فعالیتش را در شبکه های اجتماعی آغاز کرده چه مطالبی به اشتراک می گذارید؟
شروع و توسعه کار توسط بازاریابی شبکه های اجتماعی راه مناسبی برای اجتماعی شدن است. اگر شروع کار هیجان انگیز و طاقت فرساست حتما با برنامه پیش بروید. وقتی مسیر صحیح را پیدا کنید به راحتی می فهمید کجای کار می لنگد.
 
بالا