چگونه کارمندان متعهدی داشته باشیم؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
چگونه کارمندان متعهدی داشته باشیم؟
مترجم: مریم بیدمشکی‌پور
منبع: Forbes
تعهد کارمندان، قراردادی عاطفی است میان کارمند، ‌سازمان و اهداف آن که به انجام تلاش‌های آگاهانه کارمند در زمینه برآورده کردن اهداف می‌پردازد.


تلاش‌های آگاهانه یک کارمند باعث تعهد وی به زنجیره ارزشی‌سازمان می‌شود. به‌واسطه بذل توجه بیشتر، بهره‌وری بالاتر رفته و خدمات بهتری ارائه می‌شود و در نتیجه کارمندان می‌توانند مدت زمان بیشتری بر سر کار خود باقی بمانند. تمامی این عوامل موجب می‌شود تا مشتریان راضی‌تری داشته باشیم. این مشتریان از ما بیشتر خرید کرده و به دفعات بیشتری به ما مراجعه می‌کنند که موجب بالاتر رفتن فروش و سود خواهند شد و در نهایت قیمت سهام بالا می‌رود.
امروزه رهبران هوشیار‌ سازمان‌ها ارتباطشان برای متعهد كردن کارمندان، ارتباطی رودر رو و مانند مکالمات روزمره به جای مجموعه‌ای از دستوراتی که از بالای‌سازمان صادر می‌شود، است. این رودررویی فرهنگ ارتباطی صمیمانه‌ای را برای‌سازمان ایجاد می‌کند.
زمانی‌که میزان تعهد کارمندان نسبت به‌سازمان بالا باشد آنها انرژی بسیار زیادی را در کار خود از نظر فیزیکی، ذهنی و احساسی صرف می‌کنند. آنها آنقدر جذب کارشان می‌شوند که به سختی خواهند توانست خود را از آن جدا کنند. چنین کارمندانی راه‌های جدیدی برای همکاری با گروه کاری و برآورده کردن اهداف‌سازمانی خود می‌یابند. درنتیجه همواره فراتر از آنچه از آنها انتظار می‌رود عمل می‌کنند.
گاهی به چنین کارمندانی با تعهد بالا «فدایی» نیز گفته می‌شود که از نظر خصوصیات و نوع رفتار کاملا با کارمندانی که تعهد پایینی دارند تفاوت می‌کنند.
میزان تعهد کارمندان براساس نوع رفتاری که از خود نشان می‌دهند مشخص می‌شود. به عنوان مثال آیا آنها حاضر هستند راه طولانی را برای انجام کار خود طی کنند یا اینکه آیا برای ارائه خدمات یا محصولات با کیفیت بالا مشتاق هستند. پاسخ کارمندان فدایی به چنین عباراتی، همواره و هرروز است.
برای هر کارمندی میزان تعهد با حیات‌سازمان تغییر می‌کند. چرا که در این مسیر نقش‌ها تغییر یافته، اولویت‌ها عوض می‌شوند و مسیرهای شغلی به دلیل کمرنگ شدن برخی فرصت‌ها و ظهور برخی دیگر تغییر می‌یابند. ولی برای داشتن کارمندان متعهد ‌سازمان‌ها باید بتوانند این تعهد فردی را در زمان، چرخه کسب و کار، تغییرات صنعتی و تغییر در رهبری حفظ کنند. در صورتی که یک کارمند متعهد بنگاه را ترک کند، ‌سازمان بهای آن را می‌پردازد و آنچه جالب توجه است این است که دیگر کارمندان متعهد با وجود تلاشی که برای انجام کارشان دارند نیز در معرض ترک‌سازمان هستند. مطالعات زیر نشان داده است که 43درصد کارمندان فدایی تمایلات ضعیفی برای ترک‌سازمانشان دارند.
در حقیقت از هر 4 نفر تنها 1 نفر در تحقیق اذعان کردند که تمایل دارند در سال آینده به دنبال کار جدیدی باشند. آمار نشان می‌دهد که نگه داشتن کارمندان متعهد در‌سازمان به همان ‌اندازه ایجاد کارمندان متعهد چالش برانگیز است. یک اصل همواره این است که دوبرابر کردن سرمایه‌گذاری مالی در این زمینه مشکل را حل نخواهد کرد. قطعا پاداش‌های مالی اهمیت خود را دارند، ولی آنها همواره بالاترین درجه اهمیت را در نگه داشتن کارمندان ندارند.
زمانی‌که در دو دهه گذشته پروفسور Willian Kahn مفهوم تعهد کارمندان را مطرح کرد، مشاهده کرد که برای متعهد كردن کارمندان، آنها باید منافع معنی داری برای خود در ‌سازمان مشاهده کنند تا میزان انرژی و تلاش کافی را در کار خود صرف کنند. آنها باید حس کنند که در صورت سرمایه‌گذاری خودشان برای کاری که انجام می‌دهند، امنیت خواهند داشت.
در ادامه به ارائه نتایج 29 مطالعه‌ای می‌پردازیم که به بررسی ارتباط میان تعهد و خدمت،کیفیت،امنیت، ابقا، فروش، سوددهی و بازده کلی سهامداران می‌پردازد.
بنگاه‌هایی که تعهد کارمندی‌شان بالاتر بوده است، دوبرابر بیشتر وفاداری مشتری را تجربه می‌کنند (که شامل تکرار خرید و معرفی به دوستان می‌شود).
- در یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ مشتریان در بخش‌هایی که کارمندان آن تعهد بیشتری نسبت به‌سازمان داشته‌اند، میزان وفاداری بالاتری را از خود نشان داده‌اند.
کیفیت: با بالارفتن میزان تعهد کارمندان در یکی از 100 بنگاه برتر مجله فورچون، مشکلات کیفیتی از 5658 قطعه در هر میلیون به 52 قطعه در هر میلیون کاهش یافت.
امنیت: مطالعات نشان داده است کارمندانی که تعهد‌سازمانی دارند 5 بار کمتر از آنهایی که نسبت به‌سازمان تعهد ندارند دچار حادثه‌های ناشی از عدم رعایت ایمنی می‌شوند.
ابقا و غیبت: یکی از 100 بنگاه برتر در مجله فورچون توانست با کاهش نرخ غیبت‌های کارمندان خود از 8 درصد به 8/4 درصد، بازده خود را از 1/4 درصد به 5/14 درصد برساند.
- کارمندانی که تعهد پایین تری دارند، 4 برابر بیشتر نسبت به آنهایی که احساس تعهد می‌کنند تمایل دارند تا محیط کار خود را ترک کنند.
-گزارش شده که 66 درصد از کارمندانی که تعهد بالا دارند هیچ برنامه‌ای برای ترک‌سازمان ندارند.
- در انگلستان کارمندان متعهد 693/2 روز مرخصی استعلاجی داشته‌اند در حالی‌که این رقم برای کارمندان بدون تعهد به 18/6 روز می‌رسد.
درآمد، سود و بازده سهامداران: در بنگاه‌هایی که 60 تا 70 درصد کارمندانشان متعهد هستند بازده متوسط سهامداران 2/24 درصد است در حالی که این رقم در بنگاه‌هایی با 49 تا 60 درصد کارمند متعهد به 1/9 درصد می‌رسد. بنگاه‌هایی که تعهد آنها زیر 25 درصد است بازده سرمایه‌گذارانشان منفی است.
حاشیه سود خالص در بنگاه‌هایی با نرخ تعهد پایین 38/1 درصد- و در بنگاه‌هایی با نرخ تعهد بالا 06/2 درصد می‌باشد.
افزایش 5 درصدی در تعهد کارمندان ارتباط مستقیم با افزایش 7 درصدی در سود عملیاتی دارد.
مطالعه 64 ‌سازمان نشان داد که‌سازمان‌هایی که تعهد کارمندانشان بالاست دوبرابر بیشتر نسبت به آنهایی که تعهد پایینی دارند درآمد خالص سالانه دارند.
همچنین نتایج مطالعه 39‌سازمان نشان می‌دهد که‌سازمان‌هایی که کارمندانشان متعهدند، بازده سهامدارانشان 7 برابر بیشتر از آنهایی است که کارمندان متعهد کمتری دارند.
 
بالا