چند معمار...

KiMiA-S

عضو جدید
لوکوربوزیه - صومعه : لو کوربوزیه به عنوان یک معمار صاحب سبک در عرصه معماری جهان ، طی یک دوره طولانی از پیشگامان و چهره های شاخص معماری مدرن محسوب می شد و حدود نیم قرن در بین معماران هم عصر خود بی مانند بود و سر انجام بازتاب منزلتی شد که معماری را روح زمانه می دانست . و خالق فرم هایی شد که شاید به هیچ وجه قابل تکرار و نمونه برداری نیستند و به زیبایی درفراسوی زمان جاودانه خواهند ماند . نمونه بارز این آثار کلیسای نوتردام دو هو در رونشان فرانسه است .
از سال 1950 به بعد ، کارهای لوکوربوزیه از لحاظ سبک معماری در آینده جهان ، الگوی چندان موثری نبودند و صرفا حالت تندیس واره دارند و قابل تکرار نیستند . هر چند که در مجموع درون مایه های آثار او تا کنون به شکل وسیعی مورد تقلید قرار گرفته است .
. کاسامیلا ( کازامیلا ) – آنتونی گائودی ( آنتونیو گائودی ) : معمار مشهور اهل ناحيه كاتالونياي كشور اسپانيا، از جمله بزرگترين معماران جهان در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم است و به خاطر سبك معماري مدرن و به شدت شخصي‌اش شهرت فراواني دارد. گادی با مطالعه دقيق زوايا و پيچ و خم‌هاي اشكال طبيعي، آن‌ها را وارد طراحي‌هاي خود كرد و به جاي اتكا به اشكال هندسي صرف، طبيعت را مبناي كار معماري خود قرار داد. اين امر خود را در استفاده فراوان گائودي از سازه‌هاي سهمي شكل و هذلولي شكل نشان مي‌دهد كه با توجه به پيشرفت‌هاي تكنولوژيك ناشي از انقلاب صنعتي، منجر به شكل‌گيري يك سبك معماري خاص در آثار گائودي شد. نخستين آثار معماري گائودي به سبك گوتيك و شيوه‌هاي معماري سنتي كاتالونيايي ساخته شدند، اما او خيلي زود سبك شخصي و متمايز خاص و التقاطی خود را در معماري پيدا كرد.
. آدلر - لوئیس سالیوان - تالار شیکاگو : معمار بزرگ آمریكایی که او را پدر معماری مدرن می توان نامید . سالیوان بنیانگذار مدرسه معماران شیكاگو است و فرانك لویدرایت معمار افسانه ای آمریكایی از شاگردان او بوده است . « لوئیس هنری سالیوان » در
۱۸۵۶ در شهر بوستون به دنیا آمد و مدت كوتاهی در « موسسه فناوری ماساچوست » (ام آی تی) به تحصیل مشغول شد . او تنها ۱۶ سال داشت كه وارد دانشگاه ام آی تی شد در سال ۱۸۷۱ سالیوان به شیكاگو رفت تا در جریان ساختمان سازی آن شهر كه پس از وقوع یك آتش سوزی گسترده در آن سال آغاز شده بود شانس خود را بیازماید . او خیلی خوش شانس بود كه موفق شد در كنار ویلیام لبارون جنی مشغول به كار شود. جنی اولین معماری است كه از اسكلت فلزی در اجرای ساختمان بهره برده . پس از كمتر از یك سال فعالیت در كنار جنی ، سالیوان به قصد تحصیل بار سفر بست و یك سال در دانشگاه هنر پاریس مشغول به فراگیری شد . پس از اتمام دوره آموزشی به شیكاگو بازگشت در حالی كه هنوز هجده سالگی اش تمام نشده بود. او چند سال بعد را به فعالیت در كنار معماران مختلفی گذراند تا اینكه در سال ۱۸۷۹ دانكمار آدلد معمار مشهور آن زمان، سالیوان را استخدام كرد و یك سال بعد او را در شركت خود شریك كرد . این اتفاق سرآغاز دوران پیشرفت و موفقیت سالیوان بود. طی این سال ها سالیوان و آدلد موفقیت هایی پی درپی به دست آوردند كه از جمله آنها می توان به طرح و اجرای تالار سخنرانی شهر شیكاگو در سال ۱۸۸۹ اشاره كرد . از دیگر موفقیت های این دو شریك می توان به ساختمان واگن سازان (wainwright building) در سنت لوییس اشاره كرد كه اولین آسمانخراش تاریخ معماری جهان به شمار می رود. لوییس سالیوان اولین معماری است كه روش صحیح استفاده از اسكلت فلزی در ساختمان های بلند و مزایای آن را به طرز بهینه ای مورد استفاده قرار داد. از او به پاس تلاش ها و زحمات بسیار در هنر معماری بارها تقدیر شد . لوییس سالیوان عاقبت در چهاردهم آوریل ۱۹۲۴ در شیكاگو چشم از جهان فروبست.
. آلوار آلتو - تالار اجتماعات : آلوار آلتو در فنلاند متولد شد و در سال 1921 در هلسینکی تحصیلاتش را به پایان رساند . او کار حرفه ای را از سال 1925 در شهر تورکو turku آغاز می کند . بین سالهای 1930-1928 دفتر روزنامه تورنوسانومات turnu sanomat را طراحی می کند . بعد از ساخت این ساختمان آلوار آلتو در دنیا چهره ای شناخته شده می شود . در سال 1929 در دومین کنگره معماران سیام شرکت می کند و در سال 1933- 1929 آسایشگاه مسلولین پایمبو paimio building که یکی از بهترین کارهای اوست ، را می سازد .
. کلود نیکولاس لو دو – ساختمان های سلطنتی : کلودیا نیکلاس لدوز، در سال 1736 در کشور فرانسه متولد شد . او که یکی پیشروان معماری نئو کلاسیک فرانسه بود . او اطلاعات ذهنی خویش را با طراحی معماری و طراحی شهری آمیخت و نتیجه آن نقشه ایده آل او برای شهر شاو بود .
. پییر شاغو - خانه شیشه ای : خانه شیشه ای ، مابین سالهای 1928 الی 1931 در پاریس ساخته شد. این بنا که در سبک مدرن اولیه ساخته شده ، در طراحی بر 3 محور استوار است : 1- امانتداری در ماهیت مواد 2- شفافیت متفاوت فرمها 3- همجواری مصالح صنعتی به عنوان سبک تزئینی داخل خانه.
این بنا توسط پییر شاغو (طراح داخلی و مبلمان) و برنارد بیژوه ( معمار مقیم پاریس ) و لویئز دالبه ( صنعتگر آهن ) طراحی و ساخته شد. از نکات حایز اهمیت در این خانه ، مبلمان داخلی آن و تکنولوژی ساخت آن می باشد که ورود مصالح و تکنولوژی های جدید صنعتی را به معماری در عصر حاضر به خوبی نشان می دهد.
20. خانه ژان پرووه : سالها قبل از معمارانی همچون نورمن فاستر و یا ریچارد راجرز که زیباشناختی و هایتک را به دنیای امروزی عرضه نمودند، معمار دیگری بود که قبل از آنها در این وادی قدم برداشته بود و آن کسی نبود جز جان پرووه .
. تویو ایتو - سندای مدیاتک : پروژه سندای مدیاتک ( Sendai MediaTheque )، ایتو را به جهان شناساند و او را رهبر جریان معماری امروز کرد؛ در این ساختمان تمام تکنیک های « هندسه منحنی »، « سبک و روشن بودن »، « ناپایدار، لحظه‌ای بودن » را می توان به یکباره دیدآنچه این اثر را از آثار دیگر متمایز می‌سازد، این است که یک مدل معماری بنیادی را ارائه کرده که شاید بتوان آن را در ردیف مدل سیستم دومینو ( Domino ) کوربوزیه قرار داد. البته قبلا هم ساختمان هایی ساخته شده است که در آنها بار سقف را هسته مرکزی تحمل می کرد و موفق به حذف ستون وتیر شده بودند، ولی اینها همگی تنها درحد بهسازی یا جابجایی سازه ها بوده‌اند. در مدل معماری ایتو، هسته مرکزی (core) لوله‌ای (tube) است که نور را از خود عبور می‌دهد و هوا را حمل می کند، وسیله است برای «گذار». این هسته مرکزی به طوری که کالبد آن «هندسه منحنی» است باقی می‌ماند، به عبارت دیگر برعکس درک عمومی از معماری که در آن سازه وجودی قدرتمند دارد. در سندای مدیاتک حتی الامکان اجسام (سازه) حذف شده و با فعلی مانند «گذار» نور و هوا، مدل «معماری بدون سازه» به نمایش گذاشته شده است. مدلی که ایتو برای معماری ارائه داده را شاید بتوان به عنوان مدلی برای فضا دانست.
. صومعه سنت فوی : دیر سنت فوی در کانکوس ، ایستگاهی برای زائران است در راه سانتیاگو که اکنون در اسپانیاست . ساخت در بین سالهای 1031 تا 1065 میلادی آغاز شد و در سال 1120 میلادی به پایان رسید. این ساختمان به سبک رمانسک می باشد .
. فرانک گری - موزه گوگنهایم بیلبائو : او در سال
۱۹۲۹ در خانواده‌ای یهودی در شهرتورنتو با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ دیده به جهان گشود.او در سال ۱۹۴۷ به همراه خانواده اش به لس آنجلس مهاجرت کرد و در دانشگاه کالیفرنای جنوبی به تحصیل در رشته معماری پرداخت . در سال ۱۹۵۶ دردانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته برنامه ریزی شهری پرداخت و همزمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد .گهری از پیشگامان عرصه معماری فولدینگ می‌باشد . در هم فرو رفتن و در هم تنیدن که مضمون معماری فولد است . در این معماری که گویی در حال فرو ریختن و کج شدن است ، ترتیب پلان ، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستال ها می آفرینند . این بازی را گهری با در هم ریختن زبانهای مختلف معماری و ترکیب آنها آغاز کرده است . از همین رو بعضی معماری او را جانور گونه و کرم گونه نامیده‌اند . در کل می‌توان گفت معماری گهری یک معماری شخصی و غیر تقلیدی است و بدون برنامه خاص و یک نوع عدم قطعیت در اکثریت پروژه‌های گری دیده می‌شود
 

Similar threads

بالا