چشم الكترونيك به جاي چشم شما

anahita shams

عضو جدید
کاربر ممتاز
اصول كار سيستم‌هاي CCTV به اين صورت است كه ابتدا تصاوير توسط دوربين‌هاي مداربسته دريافت شده و براي نمايش و پخش به مانيتور يا تلويزيون انتقال داده مي‌شود. همچنين براي ضبط و يا تغيير نحوه نمايش روي مانيتور و پخش همزمان تصاوير دوربين‌ها روي مانيتور و كنترل از راه دور دوربين‌ها نيز تجهيزات و امكاناتي وجود دارد.








چشم الكترونيك به جاي چشم شما
اين بار مي‌خواهيم از چشم ديگري به امنيت بنگريم، چشمي كه متعلق به ما نيست ولي براي ما كار مي‌كند خيلي دقيق‌تر از آنچه در تصور شماست. معمولا گفته مي‌شود عقاب چشمان تيزبيني دارد، چشم موردنظر نيز به همان اندازه تيزبين و دقيق است. صحبت از يك چشم الكترونيكي است، چشمي كه در سر شما نيست اما كار چشمان سر شما را انجام مي‌دهد. ممكن است با خود فكر كنيد چشمان شما تصاوير را به مغز منعكس مي‌كند و باعث ديدن تصاوير و بخاطر سپاري آنها در حافظه مي‌شود، آيا اين چشم الكترونيكي هم عمليات ذخيره‌سازي را انجام مي‌دهد؟

سئوال بجايي پرسيديد. در جواب بايد گفت بله!! اين چشم نيز عمليات ذخيره‌سازي را انجام مي‌دهد، بهتر از چشم روي صورتتان. ممكن است شما چيزي را ببينيد و بعد از مدتي آن را فراموش كنيد، اما اين چشم الكترونيكي هيچ چيز را فراموش نمي‌كند و تا آنجايي كه مغزش فضاي خالي داشته باشد وقايع را ذخيره مي‌كند، در صورت لزوم شما مي‌توانيد وقايع ذخيره شده در حافظه چشم الكترونيكي را بارها مرور كنيد. ديگر نيازي به توضيح بيشتر نيست اما مي‌توانيم با انواع آنها آشنا شويم.

انواع چشم الكترونيكي
امروزه در مراكز صنعتي، اداري و تجاري جهت نظارت بر محيط فيزيكي و نظارت بر كاركنان در جـهت كنترل و مديـريت بهـتر و كارآمـد‌تر بـه وفـور از سيستم‌هاي تـلويزيوني مـداربسته Closed Circuit TV يا همان CCTV و CCVE (تجهيزات ويدئويي مداربسته) استفاده مي‌شود. اشتباه نشود اين قبيل محصولات الكترونيكي صرفا جهت كنترل و نظارت بر كار كاركنان ساخته نشده‌اند. در اماكن عمومي مانند بانك‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها، كارخانجات، فروشگاه‌هاي بزرگ و فروشگاه‌هاي فروش اجناس گران‌قيمت مانند طلا فروشي‌ها، در سوپرماركت‌هاي بزرگ و در كنترل ترافيك خيابان‌ها و چهارراه‌ها اين سيستم‌ها را مي‌توان نصب و مورد استفاده قرار داد و استفاده از آنها به حفظ امنيت منطقه تحت پوشش نيز كمك خواهد كرد. جهت تكميل بحث حفظ امنيت لازم است به مسئله‌اي اشاره كنم، اين مسئله ريشه در فرهنگ غلط بعضي از ما ايرانيان دارد. بسياري از ما تصور مي‌كنيم كه وقتي پليس را مي‌بينيم بايد از او فاصله بگيريم، «واي خاك برسرم گمان كنم از كنار پليس رد شدم همسايه بالايي مرا ديد، حالا او فكر مي‌كند كه من خلافي مرتكب شده‌ام و پليس به سراغ من آمده بوده» و ... .

اينگونه تفكرات به نظر من غلط است. پليس در همه حال حافظ جان و مال و آبروي هموطنانش است، پس از او فرار نكنيم و گمان مبريد كنترل يعني محدود كردن، بلكه حفاظت كردن است، اگر در اتوبان موفق به لايي كشيدن شديد خوشحال نشويد و نگوييد كه «اي بابا راهنمايي و رانندگي هم دوربين گذاشته تا جيبش را پر كند»، دوربين داخل اتوبان جهت حفظ جان و مال شماست از پيچاندن آن ممكن است پولي در جيب راهنمايي و رانندگي نرود اما ممكن است خساراتي جبران‌ناپذير به ما وارد شود.

اصول كار سيستم‌هاي CCTV
اصول كار سيستم‌هاي CCTV به اين صورت است كه ابتدا تصاوير توسط دوربين‌هاي مداربسته دريافت شده و براي نمايش و پخش به مانيتور يا تلويزيون انتقال داده مي‌شود. همچنين براي ضبط و يا تغيير نحوه نمايش روي مانيتور و پخش همزمان تصاوير دوربين‌ها روي مانيتور و كنترل از راه دور دوربين‌ها نيز تجهيزات و امكاناتي وجود دارد. چون تصاوير دريافت شده از اين سيستم‌ها براي بينندگان محدودي مي‌باشد لذا به آنها تلويزيون مداربسته مي‌گويند. بر خلاف تلويزيون عمومي (Broadcast TV ) كه جهت پخش تصاوير براي عموم مي‌باشد. با توجه به تنظيماتي كه روي دوربين‌ها و ساير تجهيزات مي‌توان انجام داد. اين سيستم‌ها در شرايط جوي متفاوت و در روز و شب نيز كارآيي خوبي دارند.

دوربين‌هاي رايج در سيستم‌هاي CCTV
دوربين رنگي و مونوكروم: دوربين‌هاي رنگي قابليت ارسال تصاوير تمام رنگي به مونيتورهاي گيرنده را دارند و از نظر قيمت در مقايسه با دوربين‌هاي مونوكروم بسيار گران‌تر هستند اما ممكن است اين نياز احساس شود كه اشيا و امكانات بايد با دقت بالايي مورد مشاهده قرار گيرند. از اين رو دوربين‌هاي رنگي وارد بازار CCTV شدند. دوربين مونوكروم كه به نام‌هاي دوربين سياه و سفيد و يا B&W نيز خوانده مي‌شوند نسبت به دوربين رنگي قيمت پايين‌تري دارند، اما از آنجا كه براي رويت در مقايسه با دوربين رنگي نياز به روشنايي كمتري دارند در محيط‌هايي كه نور كم است و اشياء تيره وجود دارند مي‌توان از اين دوربين‌ها استفاده نمود. به اين نكته بايد توجه كنيد كه وضوح تصوير در انواع دوربين‌ها متفاوت است.

عموما دوربيني كه در بحث امنيتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند داراي وضوح افقي بين 330 تا 480 مي‌باشد، اما بطور كلي وضوح تصوير بستگي به ميزان روشنايي تصاوير است در واقع حداقل چگالي نوري است كه از شي مورد نمايش بايد تابيده شود تا دوربين بتواند از آن تصوير مناسبي بگيرد. واحد سنجش روشنايي بر حسب لوكس است و هر لوكس در واقع ميزان روشنايي يك مترمربع از سطحي است كه شدت نوري برابر 1 لومن بر آن تابيده شود. به صورت تجربي مي‌توان گفت كه روشنايي يك لوكس ميزان نوري است كه از يك شمع در فاصله يك متري ديده مي‌شود. در پاره‌اي موارد ممكن است منبع نوري پرقدرتي در پس زمينه تصويري كه دوربين ارايه مي‌دهد قرار گيرد. تصحيح اين نور در دوربين ممكن است باعث شود تا موضوعاتي كه در مقابل اين منبع نوري قرار گرفته‌اند بسيار تاريك و حتي غير قابل تشخيص گردند.

از اين رو فناوري BLC در دوربين مجهز به اين فناوري باعث مي‌گردد تا اشيا مقابل منابع نوري با دقت و وضوح مناسب توليد شوند. مواردي چون زوم ديجيتال و امكان نمايش متن روي تصوير كه نشان دهنده محل نصب دوربين امنيتي است و معكوس كردن تصاوير به دست آمده از دوربين از ديگر امكانات دوربين‌هاي CCTV مي‌توان بر شمرد. دوربين‌هاي CCTV در اشكال استوانه‌اي، جعبه‌اي و دام (دوربين نصب شده داخل يك هاوسينگ كروي شكل اصطلاحا Dome ناميده مي‌شود) يافت مي‌شوند و متداول‌ترين آنها نوع دام است چون در يك محفظه گنبدي شكل قرار دارد و دوربين را در مقابل خطرات غيرجدي محافظت مي‌كند.

پديده دوربين‌هاي CCTV حداقل به يك دهه گذشته برمي‌گردد ولي به علت رويكرد جوامع به خصوص در حال حاضر ايران به سوي استفاده از سيستم‌هاي امنيتي، بحث آن داغ شده است.
 
بالا