چرا مدیران زن باید جسورانه‌تر رفتار کنند؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
چرا مدیران زن باید جسورانه‌تر رفتار کنند؟
نویسنده: ویتنی جانسون
مترجم: رویا مرسلی
منبع: HBR
هر روز که می‌گذرد، شمار بیشتری از زنان از موسسات آموزشی فارغ‌التحصیل می‌شوند. اما مهارت‌هایی که باعث می‌شود زنان در کلاس درس بهترین باشند، آنها را در محیط کار در حد متوسط نگه می‌دارد.



تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنان متصدی 4/51 درصد از پست‌های مدیریت میانی در آمریکا هستند، اما تنها 2/4 درصد از 500 نفر مدیران عامل برتر جهان را زنان تشکیل می‌دهند. طبق تجربه ما، آمار مدیران عامل زن در جهان افزایش خواهد یافت؛ اما این افزایش فقط در عدد و رقم خواهد بود مگر آنکه زنان به این درک برسند که اتاق هیات مدیره، کلاس مدرسه نیست. زنان برای موفق شدن، اکنون باید کاری را انجام دهند که همیشه به آنها یاد داده شده که انجام ندهند: برای موفق شدن باید جسور باشید.
سرانجام جسور بودن در مدرسه این بود که شما را به دفتر ناظم ببرند؛ اما در کسب و کار، ثابت شده است که جسور بودن راه رسیدن به موفقیت است.
1- بفهمید چگونه باید قدرت را به چالش گیرید و بر آن اثرگذار باشید. در مدرسه یاد گرفته‌اید برای نمره گرفتن هر آنچه قدرت بالاتر (معلم) می‌خواهد انجام دهید. اما در محیط کار، این رفتار مختص کسی است که می‌خواهد یک «فرد مثبت» باشد: این رییس چه انتظاراتی از من دارد؟ کدام یک از انتظارات رییسم برآورده نشده است؟
این روش شاید در مراحل ابتدایی امتیازاتی به شما بدهد؛ اما در درازمدت نمی‌توانید آنچه واقعا می‌خواهید یعنی یک مهره مهم بودن، نه فقط برای رییستان، بلکه در صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید باشید. برای آنکه موفق شوید، باید یک مهارت جدید را در خود شکل دهید: قدرت را چگونه به چالش گیرید و بر آن اثر گذار باشید، نه اینکه فقط تابع افراد قدرتمند باشید و آنچه را كه آنها می‌خواهند نجام دهید.
وقتی مشکلاتی را که حل آنها لازم است درک کردید و درباره راه‌حل آنها فکر کردید، شروع به صحبت کنید و از آن مهم‌تر، دیگران را مجاب کنید. طبق تحقیقات اخیر درباره کارآفرینان (فراموش نکنید برای موفق شدن، طرز فکر کارآفرینی لازم است) مهم ترین ویژگی، توانایی مجاب کردن است.
2- همیشه آمادگی داشته باشید. اما یاد بگیرید که بتوانید فی البداهه نیز صحبت کنید. در مدرسه برای امتحانات، تا حد ممکن آماده می‌شدید. اما در محیط کار، هر آنچه باید بدانید در کتاب‌ها یافت نمی‌شود. به جای آنکه خود را بیش از حد آماده کنید یا ترس از عدم امنیت داشته باشید، یاد بگیرید چگونه فی‌البداهه صحبت کنید. این کار بسیار ساده است. فقط کافی است به بخشی از مغز خود بروید که مطمئن است شما می‌دانید. فی البداهه سخن گفتن، نیاز به تمرین دارد. پس زمانی تمرین کنید که ریسک کمی متوجه‌تان است. اگر هیچ‌گاه در جلسات سخن نمی‌گویید، از همین اکنون شروع به صحبت کنید. اگر گزارش را تمام نکرده‌اید، هر چه دارید ارائه دهید و بقیه مطالب را خودتان بگویید. اگر در یک پروژه خوب همه مهارت‌های لازم را ندارید، با این حال داوطلب شوید.
3- روش‌های موثر پیشرفت شخصی را بیابید. در مدرسه یاد گرفته‌اید که اگر عملکرد خوبی داشتید، نمره 20 دریافت می‌کنید. نمرات 20 شما را به دانشگاه می‌رساند و احتمالا شغل خوبی نیز نصیبتان می‌شود؛ اما در محیط کار باید سخت کار کنید، عملکرد خوبی داشته باشید و مطمئن شوید دیگران نیز متوجه عملکرد خوب شما هستند. تا زمانی که این فرهنگ در زنان تکامل یابد، باید دو برابر مردان زحمت بکشند. برای آنکه در خط مقدم سازمان باقی بمانید باید بهتر و بیشتر از مردان کار کنید. به همین خاطر باید روش‌های پیشرفت شخصی را که در سازمان شما برای یک زن کارآیی دارد، پیدا کنید.
4- روش‌های کمتر متداول و پر از شگفتی را برای موفقیت خود برگزینید. در مدرسه، بیشتر دانش آموزان از روش‌های متداول جهانی پیروی می‌کنند: جبر، حسابان، ریاضیات و غیره، اما مسیر موفقیت چندان مستند و مدون نیست و پر از شگفتی است. روش‌های شخصی و غیر معمول خود را برای موفقیت دنبال کنید که در نوع خود روش جدیدی باشد. اگر حداقل 50 سال دارید، باید به طور متوسط 11 شغل دیگر را تجربه كرده باشید. اگر می‌ترسید، این نشانه خوبی است. اگر نخواهید همرنگ جماعت شوید و بخواهید مسیر خودتان را در پیش گیرید، احتمالا احساس ناراحتی خواهید کرد؛ اما می‌توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که از بلاتکلیفی رها شوید. به عنوان مثال، من به عنوان نویسنده این مقاله از ابتدا در رشته موسیقی تحصیل می‌کردم، سپس درباره حقوق صاحبان سهام تحقیق کردم و بعد یک صندوق سرمایه گذاری تاسیس کردم و فکر می‌کنم نمی‌توانستم از حالا خوشبخت‌تر باشم. نمونه‌های بسیاری از این دسته وجود دارد.
5- سعی کنید مورد احترام باشید، نه اینکه تنها محبوب باشید. در مدرسه تقریبا همه ما هر آنچه را برای بقای اجتماعی‌مان لازم بود، انجام می‌دادیم. مواردی پیش می‌آمد که رفتار احمقانه‌ای داشتیم اما فکر می‌کردیم رفتارمان هوشمندانه است چون دوست داشتنی هستیم. اما در محیط شغلی طی زمان یاد می‌گیریم کاری کنیم تا در نظر کسانی که با آنها کار می‌کنیم محترم باشیم نه اینکه تلاش کنیم در نظر همه محبوب باشیم. برای تحقق رویاهای حرفه‌ای خود، آنچه را همه انجام می‌دهند کنار بگذارید. البته جنگیدن با کلیشه‌ها کار آسانی نیست اما انجام کارهای غیرمنتظره همان معنای دقیق جسوری است. بحث امروز به آن معنا نیست که هر آنچه در مراکز آموزشی یاد می‌گیرید غیر ضرورری است، بلکه این توصیه‌ها هم در کار و هم در زندگی، حیاتی هستند. شما یاد گرفته‌اید به قدرت و قانون احترام بگذارید. باور دارید که تلاش شما مورد تقدیر واقع خواهد شد. می‌توانید خود را با عکس العمل‌ها و نظرات دیگران تطبیق دهید. اکنون وقت آن است که این مهارت‌های اساسی را در خود توسعه دهید و به‌طور فعال جسوری را در پیش گیرید، باید درک کنید از آنجا که موضوع جدیدی را امتحان می‌کنید، شاید در مراحل اولیه نمره قبولی کسب نکنید. اما وقتی یاد گرفتید موقعیت‌ها را به چالش گیرید، خودتان فکر کنید، برای محبوب شدن تلاش نکنید و راه‌های غیرمعمول را کشف کنید، در این صورت می‌توانید راه خود را طوری باز کنید که در زندگی حرفه‌ای نیز بهترین شاگرد کلاس باشید.
 
بالا