پیشخوان کتاب های شهرسازی ( فارسی )

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


عنوان کتاب : توسعه گردشگری شهری با تکیه بر مرکز شهر تهران و رویکرد مدیریت شهری

نويسنده : سرکار خانم الهام آزادي
انتشارات : تیسا
شامل سه فصل کلیات و مفاهیم، توسعه گردشگري شهري در مركز شهر تهران و مدل پارادایمی و نتیجه گیری است

مقدمه نویسنده

"چیزی از سایه خنک امامزاده ها، زیلوی امن مسجد های بزرگ و نیمه تاریک، بوی خوش روزهای نذری پزان و یا از قوس و قزح پرهای طاووس علامت دسته‌ی میدانی ها، چون ابر رنگینی از خیالش می گذشت. چشم ها را می‌بست. گردن فربه را روی گُرم شانه خم می کرد، احساس سبکی او را تا نزدیکی ابرها بالا می‌برد و رضایتی ناب از یک خوشبختی‌ی ِ اتفاقی دلش را می فشرد.... مطمئن شد یکی از همان آدم هایی ست که همه‌ی کوچه ها و خیابان ها را پر کرده اند، همه راهروها و پله ها را. همه‌ی پیاده روها را، بازار و گلوبندک و سرچشمه را، میدان خراسان و شوش و ژاله و بهارستان را.... همه جا را و این حس خوبی بود."
آیا به واقع شهرها جایی هستند که می توان از قدم زدن در کوچه پس کوچه های آن ها لذت برد و اوقات خود با حس رضایتي ناب سپری کرد و چیزی به نام یک «حس خوب» داشت؟ گمشده ای که همگان دانسته و یا ندانسته در جستجوی آن هستند. یک حس خوب، یک خوش گذرانی از ته دل و یک تفریح انرژی بخش را در کجای این شهرها می‌توان یافت؟
این پرسش ها و پرسش های دیگری از این قبیل که با زندگی و گذران دوران جوانی ام در کلانشهری مانند تهران ذهنم را به خود مشغول می داشت؛ بهانه ای برای جستجو در موضوع گردشگری شهری شد تا با نگاهی ژرف تر و علمی تر به بررسی موضوع بپردازم. به همین دلیل موضوع پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خود را با عنوان "قابلیت توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران" انتخاب و در همان ابتدا با اندیشه ادای دین به حوزه مدیریت شهری که گمان می کنم اهمیت جایگاه آن در علوم انسانی مغفول مانده است؛ نوشتن را آغاز نمودم. در مسیر این پژوهش همچون تمامي تحقيقات مشابه با تنگناها و مشكلاتی نیز مواجه شدم. به عنوان مثال جلب اعتماد مصاحبه شوندگان برای انجام مصاحبه و مستند سازی گفته های آنها و یا هماهنگی با کارشناسان و مدیران سازمان ها و متقاعد کردن آنان برای انجام گفتگوهای طولانی که عمومأ در ساعت کاری انجام می شد؛ کار دشواری بود. همچنین فقدان داده های نظری پیرامون گردشگری شهری و مدلهای توسعه گردشگری و وجود اطلاعات و آمار متناقض و عمومأ ناهماهنگ بدلیل وجود ساختار بخشی در نهادهای مرتبط از چالشهای پیش رو محسوب می شد. البته علیرغم این موضوعات، گستره ای از تجربیات سازنده، آموزنده و لذت بخش حاصل شد که برای من بی اندازه ارزشمند بود.
فراگیری روش تحقیق و آشنایی با گفتمان رشته تحصیلی از طریق مرور منابع و متون و به کار بستن یک روش تحقیق در زمینه موضوعی معین و بررسی جامع و نظام مند آن حقیقتا تجربه ای انگیزه آفرین و لذت بخش است. همینطور مواردی همچون درگیری و آشنایی نزدیک با بخشی از نظام مدیریت شهری در نتیجه مصاحبه با مدیران و کارشناسان این حوزه، آشنایی و برخورد نزدیک با شهروندان و بخش خصوصی از دریچه رویکرد مدیریت شهری، لذت مشاهده و گردش در مرکز شهر تهران با نگاهی تخصصی و علمی، تجربه یک نگارش علمی بر اساس یک برنامه منسجم و نظام مند تحقیق تجربی و شکل گیری علاقه‌اي عمیق به حوزه گردشگری شهری به عنوان یک موضوع علمی، از دستاوردهای هیجان انگیز این تألیف می‌باشد.
نوشتن این کتاب براي من از اين منظر اهميت ويژه اي دارد که کاري مفيد با توجه به علايق و تجربيات شخصي انجام داده باشم. اميد دارم اين مطالعه کمکي به پيشرفت تخصصي، زمينه اي براي تشکيل هويت حرفه اي و افزودن بر دامنه شناخت علمي ام باشد....

مقدمه فصل اول ) کلیات و مفاهیم

چه بسیار زمانهایی که به ایرانگردی و بازدید از یک جاذبه گردشگری مشغول بودم و این سخن در ذهن یا بر زبان من و همسفرانم جاری شد که: "ای کاش به این پدیده گردشگری بیشتر توجه می شد؛ اینجا قابلیت های توسعه بیشتری دارد." ولی آیا همیشه موضوع به همین سادگی است؟
کتاب حاضر برای پاسخ به این سوال و بررسی بسترهای مختلف تحقق توسعه گردشگری به سراغ گردشگری شهری در شهر تهران به عنوان موضوعی جذاب و البته پیچیده می رود. ولی قبل از بیان هر مطلبی بایستی به این سوال مهم پاسخ دهم که اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع چیست؟ بر همین اساس در این فصل ابتدا تلاش می کنم اهمیت و ضرورت بررسی پیرامون موضوع گردشگری شهری را با رویکردهای مختلف از بعد نظری و روش شناختی شرح دهم. در ادامه به مباني نظري موضوع پرداخته و مروري بر تحقيقات پيشين انجام می دهم تا با توجه به مسأله اصلي پژوهش، برخي زمینه های مربوط گردآوري و معرفي شود.
هريك از اين زمینه ها اگرچه به موضوع پژوهش مربوطند، اما وجوه مختلفي از آن‌را پوشش خواهند داد. با توجه به گستردگي حوزه‌هاي نظري زمینه های مختلف موضوع، آنچه در پي مي‌آيد تنها بخشي از مسایل مرتبط خواهد بود و در واقع براي ايجاد يك پيش‌آگاهي نسبت به موضوع بحث به‌كار مي‌آيد. به این منظور و برای دستیافتن به ادراك روشني از مفاهيم مهم در کتاب حاضر، همچنین برای آمادگی ذهنی رویارویی با توسعه گردشگری شهری در مرکز شهر تهران به کلیات سه مفهوم مدیریت گردشگری شهری، مراکز شهری و مدیریت شهری خواهم پرداخت. در پایان این بخش نیز سعی نمودم تا در یک جمع بندی به ارتباط بین این مفاهیم در قالب یک مدل بپردازم.
 
آخرین ویرایش:

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


نام کتاب: شهر مطلوب سالمندان (تطبیق شهرها با نیازهای سالمندان)

نوشته ی: مهندس الهام میرچولی -دکتر زهره داودپور

انتشارات انديشه‌سرا – با ﻣﺴﺅوليت بهزاد پاكروح

مقدمه : یکی از پدیده‌های جهان امروز، افزایش سن و پیرشدن جمعیت است. بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2025‌ م، از هر هفت نفر در جهان، یک نفر بیش از 60 سال خواهد داشت. با توجه به این که این گروه به عنوان یک گروه ویژه، نیازهای ویژه و خاص خود را دارند ضروری است که سکونت‌گاه‌ها به‌ویژه شهرها با این نیازها تطبیق یابند، بنابراین در کتاب پیش‌ رو با توجه به نظریات، اقدامات صورت پذیرفته در اقصی نقاط جهان و همچنین بررسی موردی در شهر تهران، راه‌کارهایی در جهت رفاه، آسایش و آرامش هرچه بیشتر شهروندان سالمند ارائه گردیده است.


فهرست مطالب
1-1 مقدمه
1-2 بیان مسأله
1-3 ضرورت و اهمیت موضوع
1-4 پیشینه
1-5 فرضیات
1-6 متدولوژی
2-1 مقدمه
2-2 تعاریف
2-2-1 مفهوم لغوی سالمندی (پیری)
2-2-2 تعریف سالمندی
2-2-3 سن سالمندی
2-2-3-1 از نظر سن زمانی
2-2-3-2 از نظر سن جسمی و زیستی
2-2-3-3 از نظر سن روانی- عاطفی
2-2-3-4 از نظر سن اجتماعی
2-3 نظریه‌های مطرح شده پیرامون سالمندی
2-3-1 نظریه‌های زیست‌شناختی
2-3-1-1 نظریه‌ی ایمنی
2-3-1-2 نظریه‌ی پیر شدن سلولی
2-3-1-3 نظریه‌ی رادیکال آزاد
2-3-2 نظریه‌های روان‌شناختی
2-3-3 نظریه‌های جامعه‌شناختی
2-3-3-1 نظریه‌ی عدم تعهد
2-3-3-2 نظریه‌ی فعالیت
2-3-3-3 نظریه‌ی استمرار
2-3-3-4 نظریه‌ی تعاملی
2-3-3-5 نظریه‌ی محیط اجتماعی یا تضاد
2-3-3-6 نظریه‌ی سالمند به عنوان یک فرهنگ فرعی
2-3-3-7 نظریه‌ی سالمندان به عنوان گروه اقلیت
2-3-3-8 نظریه‌ی فرانوگرایی (پست مدرنیسم)
2-4 جمع‌بندی‌
3-1 مقدمه
3-2 جمعیت‌شناسی
3-2-1 ساختار جمعیتی کشورهای جهان
3-2-2 ساختار جمعیتی ایران
3-2-2-1 تعداد و نسبت سالمندان
3-2-2-2 نسبت جنسی سالمندان
3-2-2-3 رشد جمعیت سالمندان
3-2-2-4 شاخص سالمندی
3-2-2-5 نسبت وابستگی
3-2-2-6 نتیجه‌گیری
3-3 تجربیات
3-3-1 تجربیات جهانی
3-3-1-1 اصول و مقررات
3-3-1-2 اقدامات صورت گرفته
3-3-2 تجربیات ایران
3-3-2-1 آیین‌نامه‌ی شهر دوستدار سالمند
ماده واحده
الف- در زمینه‌ی حمل و نقل و ترافیك
ب- در زمینه‌ی شهرسازی و معماری
3-3-3 نتیجه‌گیری
4-1 مقدمه
4-2 شیوه‌ها و فنون تحقیق
4-2-1 شیوه‌ی نمونه‌گیری و تعداد افراد نمونه
4-3 توصیف و تحلیل داده‌های پرسش‌نامه‌ای
4-3-1 مشخصات جمعیت مورد مطالعه
4-3-1-1 توزیع سنی
4-3-1-2 توزیع جنسی
4-3-1-3 سطح تحصیلات
4-3-2 آمار توصیفی معیارهای مطلوبیت محله در جهت آزمون فرضیات
4-3-2-1 آزمون درستی فرضیه‌ی اول
4-3-2-2 آزمون درستی فرضیه‌ی دوم
الف – سیام و منشور آتن
4-3-2-3 آزمون درستی فرضیه‌ی سوم
4-3-3 آمار توصیفی در جهت ارائه‌ی راه‌کارها
4-3-3-1 تمایل به سکونت در منازل ویژه‌ی سالمندان
4-3-3-2 استفاده از امکانات تفریحی
4-3-3-3 تأسیس مراکز روزانه‌ی سالمندان
4-3-3-4 مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی
5-1 مقدمه
5-2 راه‌کارها
5-2-1 پیاده‌روها
5-2-2 برنامه‌ریزی و طراحی مسکن
5-2-3 ضوابط طراحی ساختمان‌های عمومی و اداری
5-2-4 رابطه‌ی طراحی فضای سبز و باز
5-2-5 حمل و نقل عمومی
5-2-6 اوقات فراغت
5-2-7 در زمینه‌ی فرهنگی – اجتماعی، ورزشی و اقتصادی
5-2-8 برنامه‌ریزی بهداشتی – درمانی و مراقبتی جهت سالمند
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار




كتاب "شهرسازي سازگار با محيط زيست"

ترجمه زینب مصلحیان
نوشته میگوئل روانو

کتاب فوق 60 پروژه شهرسازي سازگار با محيط زيست (60جامعه انساني پويا) را در كشورهاي مختلف جهان به صورت مطالعه موردي براي استفاده محققين ودانشجويان معماري و شهرسازي شرح ميدهد.





عناوین كتاب در هفت بخش تنظیم گردیده است:
1- بخش حمل و نقل

روشهایی برای حمل و نقل صحیح دراین کتاب تا حدودی با ارائه نمونه هایی از طراحی شهرهای امروز بیان شده است.

2- بخش منابع

ساختمان ها امروز حدود 60% از منابع زمین را به مصرف می رسانند. هزینه های ساختار زیست محیطی امروز بحث جدی شهرسازی قرار گرفته است که باید از منابع انرژی پاک در آن استفاده شود.

3- بخش مشارکت

نظریه های امروزی شهرسازی توجه قابل ملاحظه ای به شراکت افرادی دارد که در آن زندگی می کنند از اینرو باید زیستگاههای مصنوعی در تامین نیازهای ساکنینشان مشارکت داشته باشند که بطور جدی این امر از دهه 1960 میلادی شروع شده است.

4- بخش جامعه


شاید پیوند اجتماعی با ارزش ترین سرمایه جوامع انسانی باشد. برخی عناصر باعث مشکلاتی برای روابط اجتماعی جامعه گردیده اند که موثرترین آنها بی توجهی به معیارهای انسانی کمبود محل هایی برای برقراری ارتباط اجتماعی و ... ماشینی شدن زندگیهای اجتماعی است که زندگیهای محدود و انزوای افراد می شود از مهم ترین عناصر می باشند
5- بخش تفریحگاههای زیستی


برخی از شهرها پایگاه تفریحی توریستی دارند که جایگاه توجه توریسم هستند از اینرو خود آنها مرکز درآمدی برای شهر خواهند بود. پروژه هایی از این دست که جذابیت شهرها را افزایش می دهد مورد نیاز خواهد بود.

6-بخش احیا

شهرها پس از سالها ساخت و فعالیت امروز نگاهی نو در مراکز خویش دارند که بتواند با توجه به تاریخچه ی واقعی شهر جامه ایی نو بر تن کند. از اینروه احیا این مراکز که تکنیک بازسازی را با خود همراه خواهد داشت از ویژگیهای بررسی در این کتاب است.

7-بخش دور روستاها

امروزه بسیاری از متخصصین بر این باورند که ارتباطات نوین می تواند روستاهایی را فرام سازد که نیازی به ارتباط شهری نباشد که موارد و تحلیل آن در مجموعه هایی از گونه شناسی شهری مورد بحث قرار گرفته است.

باید متذکر گردید که این کتاب با اشاره به مفاهیم و تحلیل فضاهای موردی روز دنیا تصمیم دارد که نگاهی نو به جامعه زیستی بشری داشته باشد تا شاید بتواند جامعه ایی آرمانی و آزاد با زیباییهای لازم را برای انسانها خلق نماید.

 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


نویسنده: دکترعلی اکبر قلی زاده

طی سالهای اخیر بخش مسکن ایران شاهد شدیدترین تکانه های ادواری مسکن بوده است .نوسان ادواری قیمت مسکن زیان های گسترده ای بر گروه های مختلف اجتماعی وارد می سازد.
تکانه های ادواری قیمت مسکن موجب می شود قدرت خرید مصرف کنندگان و به ویژه گروه های کم درآمد و آسیب پذیر در دوره افزایش قیمت تقلیل یابد و آنها را از گروه تقاضا کنندگان موثر مسکن خارج سازد و یا این که دست کم زمان خرید آنها را با تاخیر مواجه سازد.علاوه بر آن ریسک سرمایه گذاری تولید کنندگان حرفه ای و به منظور فروش را افزایش می دهد. نوسان ادواری قیمت مسکن روابط متقابلی با نوسان های ادواری اقتصاد ملی برقرار می سازد و سیاستگزاران در تحقق اهداف ملی با مشکل مواجه می شوند. از این رو گروه های ذکر شده با انگیزه های متفاوت نسبت به تحولات قیمت مسکن عکس لاعمل نشان میدهند و در جستجوی پاسخ های علمی برای سوال های ذیل هستند: تکانه قیمت مسکن چیست و چرا و چگونه بوجود میآید؟ چه زمانی نوسان شدید ادواری قیمت مسکن متوقف می شود؟ چه ارتباطی بین تکانه های ادواری قیمت مسکن و سرمایه گذاری مسکن وجود دارد؟ چرا قیمت هر متر مربع مسکن در سطح شهرها و نقاط مختلف یک شهرداری تغییرات فضایی است؟چه روابط علت و معلولی بین نوسانهای ادواری ادواری قیمت مسکن و تولید ناخالص داخلی وجود دارد؟چرا سیاست های اقتصادی در کنترل قیمت و اجاره مسکن موفق نبوده اند؟سیاست های مناسب جهت تحقق اهداف ذکر شده کدامند؟
اختلاف نظرهای زیادی در خصوص علل نوسان های ادواری قیمت مسکن وجود دارد. برخی از دانشمندان بر این باورند چارچوب نظریه بنیادی بازار مسکن به تنهایی قادر به تبیین نوسان های ادواری قیمت مسکن نمی باشد و لذا نظریه های رقیب از جمله: نظریه سبد دارایی خانوار ، نظریه بورس بازی و حباب شکل بودن قیمت مسکن کاربرد بیشتری دارد.
مطالب این کتاب به گونه ای تدوین شده است که ضمن بکارگیری الگوهای علمی سعی شده است مباحث پیچیده اقتصاد مسکن به شیوه های ساده بیان گردد که برای گروه وسیعی از خوانندگان و علاقه مندان ، دانشجویان و کارشناسان قابل استفاده باشد.شناخت عمیق علمی و کاربردی نسبت به عملکرد اقتصاد مسکن، تعیین روابط علت و معلولی میان متغییرهای درون زا و سایر بازار ها و اقتصاد ملی، تفکیک اجزاءعرضه و تقاضای کل مسکن و تعادل بازار و همچنین چگونگی تعیین قیمت مسکنم مهم ترین کمک علمی اقتصاد دانان مسکن به کارایی و بهبود بازار مسکن تلقی می شود.

 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


نویسندگان: رابرت.ب.پاتر-سلی لوید.ایونز(1384)


کتاب شهر در جهان در حال توسعه دارای ده فصل میباشدو این کتاب اختصاصاً به عنوان دیباچه ای به روز و جامع در حوزه ای گیرا و مربوط به سیاست گذاری شهرنشینی کشورهای در حال توسعه طراحی و نگاشته شده است.
از جمله اهدف این کتاب ارائه درکی از کشورهای در حال توسعه در گستره¬ی جهانی وسیع تر پیرامون آن است و دیگر هدف عمده این کتاب ،از این قرار است که این استدلال به کمک ارائه مثال تشریح شود که تمام نظریه های توسعه می توانند به نوعی نظریه های شهرنشینی تلقی شود. و روی هم رفته اهداف در ساختار این کتاب کاملاً منعکس شده اند.و نیز برقراری رابطه پیوند میان تحلیل های شهرجهان سومی و مباحث جدید مورد بحث علوم اجتماعی و این موضوع ها و مباحث شامل جهانی شدن،نوگرایی،پسا نوگرایی،همگرایی و واگرایی،اهمیت جنسیت و نژاد،به خصوص در ارتباط با مسکن ،نیاز های اساسی و اشتغال،شهرهای جهانی،اثر سیاست های تعدیل ساختاری و نولیبرالیسم،دستور کار و منشور جدید درباره فقر ،اهمیت جامعه مدنی به همراه اثر واقعی جنبش های جدید اجتماعی است.
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار



شناخت اقتصاد محلی ؛ راهنمای مرجع برای شهر ها


هدف كلي شناخت و ارائه راهبرد توسعه اقتصاد شهر بهبود قابليت زندگي و كيفيت زندگي در شهر از طريق رشد اقتصادي­ای كه مشاغل با كيفيت بالا، ثروت و سرمايه‌گذاري و سلامت مالي بلند­مدت شهر را ايجاد كند، مي­باشد. مسير و جهت راهبرد به افزايش و توسعه رقابت بين افراد، بنگاه­ها، نيروي كار، توسعه صادرات، البته با تكيه بر نقاط قوت و رفع موانع و مشكلات و تحرك و تخصيص بهينه منابع منجر مي‌شود. در مجموع اهداف راهبردهاي توسعه اقتصادی شهر، خلق يك ديدگاه منسجم اقتصادی در شهر و برنامه عملي طراحي شده براي مديريت و نظارت شهري، افزايش سرمايه ­ گذاري براي گسترش اشتغال و خدمات و ارائه راه­کارهای كاهش اصولي و پايدار فقر شهري مي باشند. اين اهداف كلي در شهرها و مناطق شهري از طريق روش­هاي مختلف با استفاده از برنامه هاي عملي راهبردي مبتني بر شرايط ملي و محلي به­دست می­ آيند . توسعه اقتصاد شهر يك راهبرد براي حكومت شهر نيست بلكه يك استراتژي براي هر فردي در شهر (شهروندي) است كه در توسعه شهر خود مشاركت فعالانه داشته باشد و به كسب مزايا و سودهاي بيشتر علاقه‌مند است. در این رویکرد با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه مورد بررسی، آسیب‌شناسی منطقه‌ای مسائل و سیاست‌های اقتصادی مناسب برای توسعه آن منطقه ارائه می‌شود.
در این راستا لازم است ابتدا ساختار اقتصادی شهر مورد بررسی قرار گیرد و ابعاد مختلف آن از از جنبه­های مختلف شناسایی گردند. آشکار است که انجام این مهم، مستلزم بهره­گیری از شیوه­های علمی و کاربردی می­باشد. بنابراین لازم است شرایط به گونه­ای فراهم گردد تا شیوه­های نظام­مند شناخت اقتصاد شهری برای متخصصان و کاربران این حوزه تبیین گردد. بدین منظور گروه تحقیقات اقتصاد شهری مدیریت توسعه و پژوهش شهرداری مشهد پس از انجام بررسی های مختلف، کتابی را که توسط اتحادیه شهرها با مشارکت پانزده شهر از کشورهای مختلف دنیا از دو گروه کشورهای توسعه­یافته و در حال توسعه به همین منظور تهیه شده است، شناسایی و ترجمه نموده است.
اين راهنماي مرجع از پانزده مطالعه موردي و روش‌ها و تجربيات اعضاي اتحاديه و مشاركت‌كنندگان طراحي و ايجاد شده‌است تا نمونه‌هاي مناسبی در ارزيابي اقتصاد محلي در اختيار شهرها به‌ويژه شهرهاي كشورهاي در حال توسعه در اختيار قرار دهد. هدف اين راهنماي مرجع، فراهم‌نمودن كلياتي روشن براي رهبران و دست‌اندركاران توسعه اقتصادي است تا آنچه را كه براي شناخت اقتصاد محلي و ارزيابي رقابت­پذيري آن مورد نياز است در اختيار قرار داده و به‌دست‌اندركاران توسعه اقتصادي در انتخاب بهترين ابزار و روش‌هاي متناسب با شهرهاي­شان كمك نماید.
بر این اساس این کتاب در دو بخش و نُه فصل تألیف گردیده است. فصول مقدمه و تنظيم مراحل، به توضيح اين مسأله مي‌پردازد كه چرا ارزيابي اقتصاد محلي به‌عنوان اولين مرحله از فرايند راهبرد توسعه شهر (CDS) الزامي است. در بخش اول، فصول اول تا پنجم، به معرفي مباحث كليدي پرداخته و رهنمودهاي سريعي براي ارجاعات علمي موضوعات و ساير منابع در جهت كمك به رهبران دولت محلي، مديران و دست‌اندر‌کاران LED در خصوص هدايت ارزيابي اقتصاد محلي، فراهم نموده‌است. اين فصول بر اساس پنج موضوع اصلي در فرايند ارزيابي اقتصاد محلي ساختار یافته‌اند:

سازماندهي این تلاش-
شهرها چگونه مي‌توانند فرايند ارزيابي اقتصاد محلي را سازماندهي و مديريت نمایند؟
فصل اول مباحث كليدي در مورد سازماندهي و مديريت ارزيابي اقتصاد محلي را شناسايي مي‌نمايد.

شناسايي داده‌هاي مورد نياز
- شهرها به منظور شناخت و درك اقتصاد محلي به چه داده‌ها و شاخص‌هاي اقتصادي نياز دارند؟
فصل دوم كلياتي از شاخص‌هاي اصلي اقتصادي مورد استفاده در ارزيابي اقتصاد محلي و رقابت‌پذيري آن ارائه ‌نموده و فهرستي بالقوه از شاخص‌هاي اقتصادي بر حسب وضعيت شهر (قابليت دسترسي به منابع) فراهم مي‌کند.

جمع‌آوري داده‌ها- شهرها به‌منظور تحليل اقتصاد محلي از چه ابزارهايي جهت كسب داده‌هاي مورد نياز مي‌توانند استفاده نمايند؟
فصل سوم به‌معرفي ابزارهاي جمع‌آوري داده‌ها (تكنيك‌هاي پيمايشي و مشاركتي) در ارزيابي اقتصاد محلي اختصاص داشته و راهنماي ساده‌اي براي كمك در زمينه انتخاب ابزار جمع‌آوري داده‌ها فراهم می‌نماید.

تحليل داده‌ها
- چه ابزارهايي مي‌توانند در تحليل مؤثر و كاراي داده‌هاي اقتصاد محلي كمك نمايند؟
فصل چهارم كلياتي از ابزارهاي تحليل داده‌ها و راهنمايي در زمينه انتخاب ابزار تحليل ارائه مي‌نمايد.

ارزيابي رقابت‌پذيري
- چه ابزارهايي مي‌توانند در ارزيابي رقابت‌پذيري و ارائه پيشنهادات راهبردي كارگشا باشند؟
فصل پنجم كلياتي از ابزارهاي تحليل داده‌ها و راهنمايي در زمينه انتخاب ابزار تحليل ارائه مي‌نمايند.
بخش دوم، فهرستي از منابع تفصیلی و با جزئيات بیشتر، رهنمودهايي در مورد بيش از 30 ابزار تحليلي براي مشاركت‌كنندگان ارائه ‌نموده كه در راهبردهاي توسعه شهري به‌كار رفته و مورد آزمون قرار گرفته‌اند. براي هر ابزار و چارچوب تحليل مورد بحث، علاوه بر توضيحاتي در زمينه مباحث تحليلي كه ابزار مذکور به بررسی آن‌ها می‌پردازد، اطلاعات كاربردي، ورودي‌های کلیدی مورد نياز، نكاتي در مورد بهترين تجارب و فهرستي از منابع آن‌لاین سودمند براي اطلاعات بيشتر، ارائه ‌شده‌است.
ساختار كلي بخش دوم پیرامون چهار موضوع كاربردي به‌شرح ذیل می‌باشد:

شناسايي داده‌هاي مورد نياز-
فصل ششم فهرستي از شاخص‌هاي اقتصادي را ارائه ‌نموده و راهنمايي براي انتخاب شاخص توسعه اقتصادي فراهم نموده‌است.

جمع‌آوري داده‌ها-
فصل هفتم راهنمايي درباره ابزارهاي جمع‌آوري داده‌ها و اطلاعاتي در زمينه منابع بيشتر فراهم‌ ساخته‌است.

تحليل داده‌ها-
فصل هشتم راهنمايي از ابزارهاي تحليل داده‌ها و اطلاعاتي در زمينه منابع بيشتر ارائه ‌نموده و همچنين به معرفي برخي از ابزارهاي تحليل داده كه كمتر مورد استفاده مي‌باشند، پرداخته‌است.

ارزيابي رقابت‌پذيري-
فصل نهم راهنمايي در مورد ابزارهاي پر‌كاربرد تحليل داده‌ها و اطلاعاتي در مورد منابع بيشتر ارائه ‌نموده و همچنين چارچوب‌هاي تحليلي راهبردي كه كمتر مورد استفاده مي‌باشند، را نيز توصيف کرده‌است.
بخش دوم با پيوستي كه كتب، پایگاه‌های اينترنتي و ساير منابع اطلاعاتي مرتبط، شامل نهادهای توسعه‌ای چندجانبه، خیرین و شبکه‌های شهری در مناطق مختلف، را فهرست مي‌نمايد، به‌پايان مي‌رسد.
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار



کتاب "شهرهای قابل سکونت، فواید برنامه ریزی محیط زیست شهری" ترجمه کتاب "Liveable Cities: The Benefits of Urban Environment Planning" است که از سوی ائتلاف شهرها منتشر شده و به همت معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری مشهد (مدیریت توسعه و پژوهش) توسط غلامرضا عباس زاده و سید علی حسین پور طی بازه زمانی 6 ماه به فارسی ترجمه گردیده است و از سوی انتشارات طحان (ناشر تخصصی معماری و شهرسازی) در تیراژ 1500 نسخه منتشر و به بازار عرضه گردیده است.
این کتاب،در پنجمین جشنواره ملی و اولین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری که از طرف مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار گردید جایزه برترین اثر محور کتاب را کسب نمود.




این کتاب به چهار بخش اصلی و دو پیوست تقسیم شده است؛ بخش یک که زمینه اصلی را تشکیل می دهد، در این مورد بحث می کند که محیط زیست شهری با مدیریت درست، کلید توسعه پایدار و کاهش فقر است.

بخش دوم چهارچوب های اصلی برنامه ریزی محیط زیست شهری را به تصویر می کشد؛ این بخش سطوح اولیه، موانع موجود بر سر راه ادغام شدن را تعریف می کند و شرح مختصری از ابزارها را برای ادغام زیست محیطی ارائه می دهد؛ سپس برخی از سیاست ها، فرآیندها، برنامه ریزی و ابزارهای مدیریتی را که می تواند در فرآیند ادغام محیط زیست با برنامه ریزی شهری به کار گرفته شود، به صورت مستند ارائه می کند.

بخش سه برخی از روش های استفاده از اینگونه ابزارها از جمله برنامه ریزی توسعه یکپارچه (IDP)، استراتژی های توسعه شهری (CDS)، برنامه ریزی اکوشهر، اکوبودجه و ارزیابی محیط زیست استراتژیک را مورد آزمایش قرار می دهد و بخش چهار از مباحث فوق نتیجه گیری می کند و توصیه هایی را برای برنامه ریزی محیط زیست شهری که رهبران شهر، تصمیم گیرندگان شهری و همکارانشان را هدف قرار داده، عرضه می کند.

شایان ذکر است در این کتاب ضمیمه ای شامل دوازده مطالعه موردی از کشورهای مختلف قرار گرفته که روش های شهری مختلفی بکار برده شده برای برنامه ریزی محیط زیست شهری را مورد مطالعه قرار می دهد و در نهایت پیوست دو، نمونه ابزارهای کلیدی، که در این زمینه کاربرد دارد، را ارائه می نماید.

دلیل انتخاب به عنوان اثر برتر، پرداختن این کتاب به مباحث محیط زیست شهری بوده است که تاکنون در برنامه ریزی های کشور مورد غفلت واقع شده است و اولین کتاب در این زمینه است که نه تنها اهمیت مسائل محیط زیست شهری را یادآور می شود، بلکه چگونگی ادغام محیط زیست را در استراتژی های برنامه ریزی شهری بیان نموده و برخی نمونه های ادغام محیط زیست در استراتژی های شهری را نشان می دهد. همچنین تجربه 12 نمونه موردی از اسکندریه مصر، بانکوک تایلند، بایامو در جمهوری کوبا و ... تا کالگری کانادا و یانگ ژو در چین را بیان نموده است.
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار



عنوان کتاب : آفرينش مرکز شهری سرزنده اصول طراحی شهری و باز آفرينی
نویسنده : سای پامير
مترجم : دکتر مصطفی بهزاد فر ،مهندس امير شکيبا منش
انتشارات : علم و صنعت

هسته های مرکزی شهرهای ايران ، به ويژه درحوزه بافت های کهن و تاريخی ، که زمانی در اوج سرزندگی قرار داشتند ، اکنون رو به افول نهاده اند. سرزندگی ديرينه اين عرصه های ماندگار نتيجه کنش سازنده جمعی نياکانی بودند که نيکويی کردار و گفتار و رفتار خود را بر بناها و بافت های آبادی ها و شهرهای خود آذين بسته و متبلور نمودند .
هر شهری پتانسيل والائی و خوب بودن را دارد. رمز گشايی کيفيت های ذاتی ،که نشان دهنده‌ی ويژگی های منحصر به فرد يک مرکز شهر است اساس ساخت مکان های به ياد ماندنی فضاهای آرامش بخش و انرژی بخش و محيط های غنی می باشد . سلامت مرکز شهر برای توسعه اقتصادی شهر و منطقه فراگير آن نقش حياتی دارد .مديران و تصميم سازان و تصميم گيران بايد با مشارکت مستمر در طراحی حساس ، توسعه با کيفيت بالا و عمل گرايی اقتصادی به تعهد خود نسبت به توسعه و ارتقائ کيفی محيط عمل نمايند.اين کتاب راهنمايی را برای طراحان شهری ، راهبران حرفه ای و اجتماعي و مديران شهري در جهت ارتقاء و سامان بخشی کيفيات محيطی قلمرو های همگاني به ويژه همگاني بيرونی ، فراهم می نمايد..فهرست مطالب :مقدمه فصل اول : چشم انداز تاريخیفصل دوم : اصول باز آفرينیفصل سوم : اجزائ عناصر بازارفصل چهارم : اهميت مکانفصل پنجم : اصول طراحی مکان (مرکز شهر )فصل ششم : فضا های همگانیفصل هفتم : قلمرو پياده فصل هشتم : حرکت سوارهفصل نهم : حمل و نقل همگانیفصل دهم : تسهيلات پارگينگفصل يازدهم : ضوابط راهنمايی هدايت و کنترل توسعه (ساخت و ساز)فصل دوازدهم : خطوط راهنماهای تهيه رنامه (برنامه سازی)فصل سيزدهم :فرآيند چشم انداز سازیفصل چهاردهم : طرح توسعه فصل پانزدهم : اجرای طرح (برنامه )منابع و ماخذ واژه نامه ها
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار



عنوان : محیط های پاسخده
مولف :
ای ين بنتلی - آلن الکک - پال مورين - سو مک گلين - گراهام اسميت
مترجم :
دکتر مصطفی بهزاد فر


محيطهای پاسخده مضمون نوشتاری است که با هدف ياری به شهر سازان و معماران در طی فرايند طراحی و دستيابی به سامانه‌ی بهينه‌ای از فضاها و مکانهای شهری و همگانی تهيه شده است بزعم نويسندگان اين کتاب مکان‌های شهری و همگانی می توانند از طريق افزايش گزينه‌های قابل عرضه به مردم يک محيط دمکراتيک برای انان فراهم نمايند اين گونه مکانها را محيط‌های پاسخده می‌نامند.
محيط‌های پاسخده
فصل اول : نفوذپذيری
فصل دوم : گوناگوني
فصل سوم : خوانايي
فصل چهارم : انعطاف‌پذيری
فصل پنجم : تناسب بصري
فصل ششم : غنای حسی
فصل هفتم : رنگ تعلق
فصل هشتم : جمع بندي
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


نویسنده : نعمت الله فاضلی

ناشر : انتشارات تیسا

بهترین شروع برای اثری در زمینه شهر و فرهنگ، شروع از اندیشه‌های هانری لوفور فیلسوف و نظریه‌پرداز اجتماعی بزرگ فرانسوی باشد، زیرا او در مجموعه آثار و نظریه‌هایی که حدود نیم قرن پیش در زمینه شهر و شهرنشینی ارائه کرد، چشمان انسان امروزی را به ابعاد تازه‌ای از معنای شهرنشینی گشود و زمینه دیگری برای «گفتمان شهری» در دهه‌های اخیر فراهم ساخت.
هانری لوفور فصل اول کتاب خود «انقلاب شهری» (۱۹۷۰) را «از شهر به جامعه شهری» نام‌گذاری کرده و می‌نویسد: «ما با این فرضیه کار خود را شروع می‌کنیم که جامعه کاملاً شهری شده است.» سپس تمام کتاب را به بررسی ایده ظهور «جامعه شهری» اختصاص می‌دهد. مفهوم «جامعه شهری» را می‌توان نام دیگر «جامعه پساصنعتی» یا «جامعه فرانوگرا» دانست. دیگر نظریه‌پردازان اجتماعی هریک جامعه امروزی را به‌نحوی نام‌گذاری کرده‌اند؛ دانیل بل آن را «جامعه پساصنعتی» ، مانوئل کاستلز «جامعه شبکه‌ای» ، ژان بودریار «جامعه مصرفی» ، اولریش بک «جامعه مخاطره‌آمیز» ، و میشل فوکو آن را «جامعه سراسربین» نامیده است، هانری لوفور نیز جامعه کنونی را «جامعه شهری» نام‌گذاری می‌کند، «جامعه‌ای که از طی شدن کامل فرایند شهرنشینی به وجود می‌آید».
لوفور در دو اثر بزرگ خود «از روستانشینی تا شهرنشینی» (۱۹۷۰) و «انقلاب شهری» (۱۹۷۰) زندگی روستاییان و شهرنشینان، تاریخ شهرها، و شرایط شهرنشینی در کشورها و قاره‌های متفاوت را مطالعه می‌کند و این نظریه را مطرح می‌سازد که جامعه انسانی سه دوره «روستایی»، «صنعتی» و «شهرنشینی» را طی کرده و ما به‌تازگی وارد «دوره شهرنشینی» شده‌ایم؛ دوره‌ای که به دلیل زاده شدن از درون «دوره صنعتی»، از این دوره تأثیرات زیادی پذیرفته و حتی هنوز به طور کامل از آن جدا نشده است. همچنین، لوفور نشان می‌دهد که «دوره شهرنشینی» کنونی میراث‌دار «دوره روستایی» است و «فضای شهری» کنونی نیز کاملاً از «فضای روستایی» منفک نشده و همچنان حومه شهرها یا شهرها در جوامع در حال توسعه سنتزی غیرهارمونیک از شهر و روستا هستند و بدین‌شکل از ضرورت ایجاد تغییر خبر می‌دهند. این عدم گسست کامل دوره شهرنشینی از دوره‌های پیش‌تر، پیامدهای زیانباری برای انسان شهرنشین کنونی دارد. به بیان لوفور، دوره شهرنشینی به‌واسطه تأثیرپذیری بسیار زیاد از دوره صنعتی، و تکنولوژی و پیشرفت در آن، همچنان به مثابه رؤیایی افسانه‌ای و کودکانه نقش ایفا می‌کند و بدین‌شکل، هر روز اتوبان‌های بزرگ و اتومبیل‌هایی ساخته می‌شوند که بیش از هر چیز به فرهنگ‌زدایی کمک می‌کنند. این در حالی است که گویی مدت‌هاست فراموش شده که زندگی اجتماعی ساختاری متکثر و با کارکردهای چندگانه دارد و بخش بزرگی از آن باید در فضای شهری متحقق شود.

لینک دانلود فهرست ، پیشگفتار و منابع
http://www.teesa.ir/UploadedFiles/BookFiles/77LargeSize.pdf
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


نویسنده : سارا کریمی
ناشر : انتشارات تیسا

یکی از مسائل مطرح در جامعه معماری ایران‌، مسئله «چیستی هویت معماری شهری در شهر‌های ایران اکنون» است. این مسئله به‌ عنوان دغدغه معماران و شهرسازان ایرانی از سوی خود آنها مطرح می‌شود. در اثر حاضر، اظهارات چهل معمار و شهرساز معاصر ایرانی درباره مسئله معماری کنونی ایران در سی سال اخیر بررسی شده است‌.
در این پژوهش به دوگانه ایستایی و پویایی پدیده‌‌های شهری و با رویکردی کل‌نگر یا خردنگر به شهر اندیشیده شده و سعی می‌شود راهی برای برون‌رفت از این دوگانه‌‌ها یافت ‌شود. انتخاب معماری با موضوعاتی خرد و ایستا و تحلیل آن با نگاهی جامعه‌شناسانه بر اساس عناصر انسانی و پویا در یک رویکرد کلی، این تلاش را سامان می‌دهد.

لینک دانلود فهرست، مقدمه و منابع
http://www.teesa.ir/UploadedFiles/BookFiles/148LargeSize.pdf
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


عنوان : شهرهای مصرفی
نویسنده : استیون مایلز
مترجم : مرتضی قلیچ، محمدحسن خطیبی

امروزه تمامی شهرها در تکاپوی ایجاد امکانات برای مصرف هستند. به عبارت دیگر، شهر‌ها به‌واسطه امکاناتی که برای مصرف فراهم می‌کنند تعریف می‌شوند. کتاب شهرهای مصرفی با نگره‌ای انتقادی به رویه مصرفی‌ شدن شهرها نگاشته شده است. نویسندگان کتاب معتقدند بین «شهر مدرن» و «مصرف انبوه» تقارنی تاریخی وجود دارد. جان کلام کتاب حاضر این است که برنامه‌ریزان شهری، معماران و صاحبان قدرت از جملة نیروهای اصلی و پیش‌برندة این «انقلاب مصرفی» به‌ شمار می‌روند.
 

هدیه.

مدیر تالار مهندسی شهرسازی
مدیر تالار


نویسنده : براند گلسون
مترجم :پیمان ضیایی، مونا واله

مفهوم شهرهای دوستدار کودک، یا به تعبیری شهرهای کودکانه از دهۀ ۱۹۸۰ به بعد مورد توجه قرار گرفت. عمدۀ مطالعات و تحقیقات صورت‌گرفته پیرامون این مفهوم در راستای تخصیص حق شهروندی به بچه‌ها و رسیدگی به خواسته‌ها و نیازهای آنها صورت گرفته است. ازآنجاکه تعداد جمعیت کودکان مناطق شهری جهان (به‌ویژه در کشورهای در‌حال‌توسعه) در حال افزایش هستند، «شهر دوستدار کودک» امروزه (CFC) مورد توجه برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران امور شهری قرار گرفته است. اتخاذ رویکرد شهر دوستدار کودک از سوی مدیران شهری، در اصل ایجاد فرصتی برای کودکان در راستای شکل دادن و یا تغییر محیط پیرامونشان است. کتاب حاضر، ترجمۀ مجموعه‌ای از مقالات ارائه‌شده پیرامون این مفهوم است.
 
بالا