پوشش هاي نانوکامپوزيتي مقاوم به خوردگي

pooneh.p

عضو جدید
CerablakTM يک ماده شيشه‌اي/ آمورف است که به تازگي کشف شده و مبتني بر کامپوزيت آلومينيوم فسفات است. اين ماده جديد به‌وسيله‌ي طراحي نانومقياس يک محلول شيميايي به دست آمده است. بر اساس خصوصيات منحصربه‌فرد و کارايي فوق‌العاده ايي که CerablakTM از خود نشان داده است، پيشرفت‌هاي جديدي در علم شيشه / سراميک ايجاد شده و اين ماده پتانسيل تجاري‌سازي عالي براي استفاده در زمينه‌هاي مختلفي دارد، ازجمله در حفاظت از خوردگي، پوشش‌هاي آب گريز/ نچسب، حفاظت از اکسيداسيون دماي بالا، پوشش‌هاي با انعکاس بالا، حفاظت از تجهيزات فرآيند ذوب و پوشش‌هاي حفاظتي براي سراميک‌هاي زيستي.
با کپسوله کردن نانومواد در CerablakTM و تغيير خواص شيميايي آنها و ايجاد خواص نوري، مکانيکي، الکتريکي و شيميايي جديد، مي‌توان گروه جديدي از فيلم‌هاي نانوکامپوزيتي را ايجاد کرد. اين ماده تا دماي 1400 C° به متبلور شدن مقاوم بوده و مي‌تواند به صورت مواد زير سنتز شده و مورد استفاده قرار گيرد:
a) به صورت يک لايه درزگير بر روي زيرلايه‌هاي فلز / آلياژ، شيشه و سراميک
b) پودرهاي نانوکامپوزيتي
c) رشته ها، پوشش‌ها و زمينه‌هايي براي CMCs
مي توان از CerablakTM به عنوان پوشش محافظ براي مواد مختلفي استفاده کرد. در اين حالت ماکزيمم دماي استفاده از آن ماده، افزايش يافته يا عمر مفيد آن در دماي کاري اش، افزايش خواهد يافت. به عبارت ديگر مي‌توان براي يک کاربرد خاص از يک آلياژ ارزان‌تراستفاده کرد و يا فاصله‌هاي زماني بين بازرسي و نگهداري قطعه مورد نظر را افزايش داد.
در شکل (1) نمونه‌هاي بدون پوشش و پوشش داده شده به‌وسيله‌ي CerablakTM نشان داده شده است.
شکل 1- نمونه فولاد (SS304) با پوشش و بدون پوشش پس از تقريباً 100 ساعت آنيل در دماي1000 C° و در شرايط محيط. ضخامت لايه پوششي تقريباً 200 نانومتر است.
 
بالا