پاسخ پلیمرهای جاذب آب به نمک ها و کودها

elahe.elahe2

عضو جدید
کاربر ممتاز
ظرفیت حمل آب به وسیله هیدروژل اغلب موقع اضافه شدن عناصر غذایی به آب و یا محلول هیدروژل ها کاهش می یابد ( بومن و اونز ، 1991 ) . در شرایط آزمایشگاهی ظرفیت حمل آب هیدروژل ها به وسیله مصرف آب دیونیزه شده تعین می شود . محلول های کودی دارای پتاسیم و آمونیوم ( کاتیون ها یک ظرفیتی ) مقدار جاذب آب هیدروژل PAM را تا 75 درصد کاهش می دهد . مصرف کلسیم ، منیزیم ، آهن و غیره ( کاتیون های دو ظرفیتی ) مقدار جذب آب را تا 90 درصد کاهش می دهد ( پترسون ، 2002 ) .

در تحقیقی که به وسیله بومن و اونز در سال 1991 انجام شد ، کاربرد کلسیم به فرم نیترات کلسیم مقدار آبی را که هیدروژل پلی اکریل آمید می توانست نگهداری کند ، به طور معنی داری کاهش داد . واکنش آب گریزی این هیدروژل که با نیترات کلسیم مخلوط شده بود ، به وسیله مصرفی پی در پی پتاسیم ( شستن پی در پی با نیترات پتاسیم ) کاهش یافت . هیدروژل ها دارای تعداد گروه k-coo+ هستند که ممکن است به صورت نمک رفتار کرده و سبب افزایش جذب آب به وسیله آن ها شود . ممکن است کاتیون های چند ظرفیتی به طور فعال مولکول های آب را در مکان های باردار اطراف و داخل پلیمر از جا کنده و جانشین آن شوند ( وانگ و گریک ، 1990 ) .

در تحقیقی دیگر ، هر سه نوع هیدروژل بیان شده ( PAM , PVA , SCP ) کاهش مقدار جذب آب را نشان دادند اما SCP کمتر تحت تأثیر اضافه کردن ترکیب های کودی قرار گرفت . با این حال SCP ها نمی توانند به اندازه گروه هیدروژل پلی اکریل آمید آب را جذب کنند . با بررسی سه گروه هیدروژل معلوم شده است که گروه PAM ها بزرگ ترین ظرفیت بافری را در خاک دارند و بنابراین آن ها به طور معنی داری قادر به نگهداری مقدار بیشتری از آب در شرایط مختلف هستند ( جانسون ، 1984 ) . در برخی موارد یک عنصر مانند نیتروژن با یک فرمول به وسیله هیدروژل نگهداری شده ، ولی با فرمول دیگر نگهداری نمی شود .

هنگام استفاده از این مواد در کشت گوجه فرنگی مشاهده کردند که آمونیوم CNH4+ نگهداشته شده در سطح خاک در مقایسه با شاهد افزایش پیدا کرد اما زمانی که نیترات به هیدروژل اضافه شد ، مقدار آبشویی نیترات در همه تیمارها یکسان بود . اختلاف پاسخ به دو فرمول از نیتروژن می تواند به اختلاف بار ، یون مربوط باشد و در نتیجه اختلاف انحلال را به وجود آورد . پترسون در سال 2002 به نقل از هندرسون و هنسلی بیان کرد که پلیمرها هنگامی که دهیدارته می شوند مقدار بیشتری از کاتیون ها را نگهداری می کنند و زمانی که دوباره هیدراته می شوند ، نسبت به قبل آب کمتری را در خود نگه می دارند . بیشتر هیدروژل ها PH بالا دارند . PH بالا رشد برخی از گیاهان را کاهش می دهد . نگهداری نیترات و آمونیوم در واسطه کشت گوجه فرنگی با افزایش مقدار مصرف هیدروژل افزایش می یابد . غلظت نیتروژن نیز در برگ های گوجه فرنگی نسبت به شاهد افزایش می یابد ( برس و وستون ، 1993 ) . استفاده از هیدروژل ها در خاک های ماسه ای درشت بهترین نتیجه را در مقایسه با خاک های دیگر خواهد داشت که می تواند به دلیل ظرفیت نگهداری کاتیونی کمتر این خاک ها نسبت به خاک های دیگر باشد . به طور کلی هیدروژل PAM بیشترین قابلیت را در جهت کاربرد وسیع دارا است و توانایی بالایی برای ایفای نقش خود در شرایط شور دارد .
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
معرفی خاک های ژله ای

ژل ها ی مکعبی در7 الی 8 رنگ زرد ، سبز ، قرمز ، بنفش ، نارنجی و ... موجود می باشد
ژل های پودری در 7 الی 8 رنگ سفید ، سبز ، قرمز ، نارنجی ، بنفش و ... موجود می باشد

خاک ژله ای

خاک ژله ای محصولی جدید و زیبا که جایگزین مناسبی برای خاک بوده و زیبایی وصف ناپذیری به گلدان ها خواهد داد . به دلیل تقاضای دوستان کمی در مورد خاک ژله ای که توسط باغبانی علمی عرضه می گردد توضیح می دهم .
خاک ژله ای یک نوع پلیمر می باشد که رطوبت را به سرعت جذب کرده و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد . خاک ژله ای کاملا غیر سمی هست ولی خوردن آن توصیه نمی گردد و رنگهای متنوعی دارد که حتی در مقابل نور خورشید کاملا ثابت می باشد . این خاک های ژله ای برای مدت 7 سال ماندگاری دارند . بایستی توجه داشت که خاک ژله ای پس از جذب آب بین 40 تا 80 برابر حجم اولیه اش افزایش حجم خواهد داشت و به دو صورت کلی می باشد پودری و مکعبی ( لاستیکی ) که نوع پودری آن پس از ریخته شدن در آب شروع به افزایش حجم می کند ولی برای رسیدن به حداکثر حجم خود نیاز به چند ساعتی زمان دارد اما نوع مکعبی آن بایستی حداقل مدت 8 ساعتی را در آب باشد تا به حداکثر حجم خود دست یابد .
بر روی خاک های ژله ای می توان بذر را نیز سبز کرد ( درست مانند سبزه شب عید ) و البته مهمترین استفاده آن در تزئین گلدان های منزل و دفاتر کار هست که پس از حجیم شدن می توانید گیاه ریشه دار شده را به خوبی شسته تا خاک و گل اطراف ریشه شسته شود و سپس گیاه خود را به ظرف بلوری که حاوی خاک های ژله ای هست منتقل نمایید .
در خاک ژله ای اکثر گیاهان را می توان کشت نمود . که در زیر نمونه هایی را که بیشتر استفاده می شوند و آزمایش خود را پس داده اند برایتان نام می برم : گندمی ، سانسوریا ، نخل مرداب ، دیفن باخیا ، سین گینیوم ، آکلونما ، لیلیوم ، شاهپسند ، پاپیتال ، پتوس ، انواع پیچ ، یوکا و ...
 
بالا