وقتی یک مترجم نامدار کتاب آشپزی می نویسد.(جناب مستطاب آشپزباشی)

zahra aram

عضو جدید
تجربه های کم و زیاد خانوادگی نشان داده که کتاب آشپزی ادم را آشپز نمی کند.:w05: معمولا ادمهایی که هیچ اطلاعات آشپزی ندارند یک کتاب آشپزی می خرند که پر است از غذاهای اجق وجق خارجکی و سعی می کنند انها را یاد بگیرند و بپزند ولی چون هیچ آشنایی با پخت و پز ندارند و چون ذائقه ی خانواده ی ایرانی انها را نمی پسندد ، آشپز تازه کار قصه ی ما از پخت و پز بیزار و نا امید می شود.
اگر کتاب مستطاب را ندیده باشید تصورتان از یک " کتاب آشپزی" ، چند تا دستور نصفه و نیمه ی آشپزی به اضافه ی مواد لازم است و معمولا به جز عکس های خوشگلی از غذاهای پخته شده چیز فوق العاده ای ندارند.
فرق کتاب مستطاب آشپزی با دیگر کتابهای آشپزی این است که " کتاب" است و نویسنده اش "نویسنده" است !! نجف دریابندری اشپزی نیست که کتاب می نویسد بلکه نویسنده ای است که آشپزی می کند.:w25:
نجف دریابندری مترجم معروفی است که هر کس یکی از ترجمه هایش را خوانده باشد میداند که چه تسلطی روی زبان فارسی دارد و حالا با همان تسلطش سعی کرده کتاب آشپزی بنویسد البته با کمک همسرش! نثر بی نظیر کتاب و لحن صمیمی و چاشنی طنزش باعث برقراری ارتباط بیشتر با کتاب می شود.
" این نان شیرینی بسیار خوشمزه ای است عیبش این است که ممکن است در خوردن آن نتوانیم اندازه نگه داریم..."
وقتی کتاب مستطاب آشپزی را برمیداریم می توانیم احساس کنیم که یک آشپز واقعی کنارمان ایستاده و دارد مو به مو به تو آشپزی یاد می دهد مثلا همان طور که مامان به ما یاد می دهد چه طور بفهمیم برنج دم کشیده ، کتاب مستطاب هم به همین راحتی توضیح می دهد...
توی این کتاب اصطلاحات فارسی دلنشینی به جای کلمات غیر فارسی به کار برده شده. مثل یخ بند به جای فریزر و موج پز به جای ماکروویو!
حواس کتاب مستطاب آشپزی حسابی به مجردها و خانوم های جوان تازه آشپز بوده است به طوریکه از سیر تا پیاز آشپزخانه و آشپزی را یاد داده ...
از اینکه ماهی چه طوری پاک می شود ، یک پیمانه نخود یعنی چند مشت نخود ، شنبلیله چه شکلی است و لوبیا چیتی با لوبیا سفید چه فرقی دارد بگیر بیا تا اینکه گوشت گاو را چه طور می پزند و هر قسمتش به درد چه غذایی می خورد...
کتاب مستطاب آشپزی چند تا فصل دارد که مخصوص مکاتب بزرگ آشپزی است و خوبی دیگر کتاب مستطاب آشپزی این است که غذاهای سنتی را به طور کامل و به روش شهرهای مختلف ایران آموزش داده مثلا می توانی طرز پخت چند نوع حلوای بوشهری یا آش تبریزی را از این کتاب یاد بگیری...:w16:
 

SerpentoR

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتابشو دست خالم دیدم. به سر فصلاش که نیگاه کردم فهمیدم که چیزی فراتر از کتاب های رزا منتظمی و ساناز سانیا هستش.آخه قبلا یه مدت افتاده بودم تو کار اشپزی
 

Similar threads

بالا