[هنر های خانگی] - نکات جادویی خانه داری برای کدبانوی ایرانی

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات جادویی خانه داری






1. رفع لکه هاي شمع از فرش :

اگر تکه شمع داغي روي فرش افتاده ، يک برگ کاغذ خشک کن يا کاغذ قهوه اي برداريد و روي سطح سوخته يا شمع بگذاريد . اتو را داغ کنيد . و روي محل مورد نظر قرار دهيد تا شمع جذب کاغذ شود .

2. شستشوي گل مصنوعي :

براي نظافت گلهاي مصنوعي از آب نيمه گرم همراه با مخلوطي از مايع ظرفشويي استفاده کنيد . و گلها را داخل اين محلول درست شده قرار دهيد و سپس با گذشت چند دقيقه ، با اب نيمه گرم ، شست و شوي دهيد .

3. باران و شوره کفش :

اگر نشاسته اي از سفيدي يا شوره هايي روي کفش خود ديديد ، مخلوط آب و سرکه که يکي از نتيجه بخش ترين محلولهاي شيميايي دست ساز است را آماده کنيد و روي کفش بماليد . خواهيد ديد که هيچ اثري از شوره باقي نخواهد ماند

4. نکته هايي بر تزئين منزل به سبک مدرن :

مدرنيسم سبکي است که بيشتر به شييوه تفکر ارتباط دارد تا منزل ارايي . اما سبکي نيز به نام مدرنيسم در طراحي منزل به وجود آمده که طراحي ساده را توصيه مي کند . هر وسيله بنا به کاربرد خود در خانه قرار داده مي شود و وسايل زائد در اين سبک جايي ندارد .

5. ديوارها :

تا حد امکان بايد گچکاريها را محو کرد . به همين منظور بايد رنگ گچبري ديوار را به رنگ سفيد درآوريم تا مشخص نباشد . از کاغذ ديواري نبايد در سبک مدرن استفاده شود ، براي تنوع مي توانيد به يکي از ديوارها اينه نصب کنيد .

6. پنجره ها :

براي داخل شدن حداکثر نور به داخل خانه ، پنجره ها حتي الامکان بايد ساده باشند . و پرده اي که به آنها نصب مي شود ، از جنس کتان ابريشمي يا حتي از کرکره هاي بسيار ظريف سفيد رنگ باشد . در سبک مدرن ، نور نقش مهمي ايفا مي کند ، به همين منظور با سفيد کردن ديوارها و پرده ها خانه روشن تر به نظر مي رسد .

7. کف :

کف خانه حتي الامکان بايد يکپارچه و بدون درز باشد . مي توانيد يا فرش بزرگ پهن کنيد . که کف را يکپارچه بپوشاند يا اينکه کف را سنگ کنيد و يک قاليچه ساده روي آن پهن کنيد .

8. اسباب خانه :

در سبک مدرن مسلماً بايد از جنس چرم و چوب بباشند و نبايد از مبلهاي بزرگ راحتي در خانه استفاده کرد . تعداد گياهاني که در خانه قرار داده مي شوند ، نبايد از يک يا دو عدد بيشتر شود . بلکه بايد از گياهان با طراوت استفاده شود . در سبک مدرن وسايل تزئيني بسيار کم در خانه به کار مي روند و مي توانند شامل نقاشيهاي مدرن يا مجموعه هاي ظريف باشند .

9. طريقه تميز کردن گلدان

براي تميز کردن گلداني که خاک آن را خالي کرده ايد ، ولي هنوز جرم دارد، لازمست آن را ابتدا با آب سرد بشوييد و سپس محلول غليظي از سرکه ونمک را داخل گلدان بريزيد و مدتي صبر کنيد ، تا اينکه جرم ها از ديواره گلدان جدا شود.

10. طريقه تميز کردن ظروف چيني

اگر مي خواهيد ظروف چيني شما تميز و براق شود ، آنها را داخل ديگي که پر از آب سرد و پودر لباسشويي است ، قرار دهيد و زير ديگ را روشن کنيد تا آب به جوش آيد . و چند دقيقه اي به همان حالت بجوشد.

11. لکه هاي کهنه

لکه هايي را که از مدتها پيش بر روي روميزي و يا لباس باقي مانده اند را با محلول زير پاک کنيد : دو تا قاشق غذا خوري پودر لباسشويي ، سه قاشق غذا خوري سرکه و يک ليتر آب گرم را با هم مخلوط کرده و لکه را با آن بشوييد .

12. لکه قير :

براي از بين لکه قير روي پارچه ، از بنزين و کره مي توان استفاده کرد .

13. لکه ناشي از زنگ زدگي :

اثر زنگ فلزات ، به خصوص رگه هاي فلزي بر روي لباس را مي توان با ليمو ترش از بين برد . ليمو ترش را از وسط به دونيم کنيد و آن را روي لکه مورد نظر فشار دهيد ، و آب آن روي لک زدگي بريزد . سپس يک لايه نمک روي آن ريخته و لباس را در مقابل آفتاب آويزان کنيد .

14. چرا مربا کپک مي زند ؟

يکي از دلايل کپک زدن مربا آنست که کاملاً پخته نشده است . اگر مرباي شما کپک زده يک لايه از روي آن را با قاشق برداريد . و بقيه مربارا دوباره بپزيد . هنگام تهيه مربا ، از قاشق چوبي استفاده کنيد .

15. يخچال را کجا بگذاريم؟

هرگز يخچال را در نزديکي اجاق گاز يا آبگرمکن قرار ندهيد ، زيرا حرارت ناشي از پخت و پز اجاق گاز ، باعث کاهش عمر دستگاه مي شود . محل استقرار يخچال بايد بين 15 تا 20 سانتي متر از ديوار فاصله داشته باشد .

16. راه مناسب براي باز کردن يخ مواد منجمد شده

براي آب کردن يخ خوراکي منجمد شده ، آنها را در يخچال بگذاريد . اين کار علاوه بر اينکه باعث مي شود مواد غذايي با سرعت کمتري از حالت انجماد خارج شوند، در انرژي مصرفي توسط يخچال نيز صرفه جويي خواهد کرد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
صدای زیاد آبمیوه گیری
صدای زیاد آبمیوه گیری یا از متعادل نبودن صافی است که باید بازدید و یا تعویض شود و یا موتور خراب شده که باید از تعمیر کار کمک بگیرید.

علت حرکت آبمیوه گیری
اگر در حین استفاده از آبمیوه گیری، حرکت می کرد، بدین معناست که صافی تعادل ندارد و یا محفظه ی آن پر شده است.

خرابی صافی آبمیوه گیری
اگر آبمیوه ی شما همراه با تفاله باشد ، نشانه ی آن است که صافی آبمیوه گیری خراب شده و باید تعویض شود.

علت داغ شدن آبمیوه گیری
اگر آبمیوه گیری شما پس از روشن کردن خیلی سریع داغ شد، این یک هشدار است که می تواند دو علت داشته باشد، محور موتور درپوشها لقی دارد و یا اینکه موتور نیم سوز شده است. حتماً از یک تعمیر کار کمک بخواهید.

استفاده ی درست از آبمیوه گیری
اگر میوه هسته دارد، ابتدا هسته ها را از میوه خارج کنید؛ در غیر این صورت هسته ها مانع چرخش موتور یا تیغه های دستگاه می شوند. در محفظه ی بالا بیش از اندازه میوه نریزید و مراقب باشید تا بیش از حد تفاله در آن جمع نشود، چون به موتور فشار می آورد و آن را می سوزاند.در آبمیوه گیریهایی که صافی فلزی دارند، اگر فشار تفاله ها یا مقدار میوه ی ریخته شده زیاد باشد، صافی از حالت تعادل خارج می شود و در نتیجه وقتی دستگاه را روشن می کنیم، آبمیوه گیری به حرکت در می آید، برای جلوگیری از حرکت دستگاه باید تفاله ها را تخلیه کرد و یا از مقدار میوه ها کاست.هرگز موتور را درون آب فرو نبرید.قسمتهای متحرک بالای آبمیوه گیری مثل درپوش و تیغه را پیش از روشن کردن دستگاه کاملاً در جای خود محکم کنید. پیش از خاموش کردن و ایستادن کامل موتور، هرگز در پوش آن را باز نکنید.

یخچال را كجا قرار دهیم بهتر است؟
هرگز یخچال را در نزدیکی اجاق گاز یا آبگرمکن قرار ندهید، زیرا حرارت ناشی از پخت و پز اجاق گاز، باعث کاهش عمر دستگاه می شود. به علاوه محل استقرار یخچال باید بین 15 تا 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.

تمیز كردن فریزر
سبزیجات، گوشت مرغ، ماهی و گوسفند، هر کدام را در طبقه ی مخصوص قرار دهید. به تاریخ بسته‌ها دقت کنید و مواد را بر اساس تاریخ مصرف آنها در دسترس بچینید و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید. روی هر بسته ی جدیدی که در فریزر می گذارید تاریخ بزنید. فهرستی از مواد موجود در فریزر تهیه کنید تا راحت تر بتوانید آنها را پیدا کنید.

تمیز كردن یخچال
میوه ها و سبزیجات فاسد شده را دور بریزید. تمام طبقات یخچال را در آورید، دیوارها و طبقه ها را تمیز کنید. مواد شبیه به هم را در یک طبقه جای دهید. داروها و مواد تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.

تمیز كردن دستمال آشپزخانه
برای تمیز كردن دستمالها یا اسفنجهای جرم گرفته ی آشپزخانه، ابتدا آنها را مدتی در محلول آب و نمك خیس كنید، تا سریع تر تمیز شوند.

رفع بوی تخته ی نان
وقتی گوشت ماهی و یا سبزیجات بودار را روی تخته ی نان بری خورد می كنید بوی آنها را به خود جذب می كند برای از بین بردن بوی پیاز , سیر و یا ماهی یك لیمو ترش را از وسط نصف كرده روی سطح تخته بمالید و یا آنكه خمیری از جوش شیرین و آب درست كرده و روی تخته گذاشته سپس آب بكشید .

رفع بوی نامطبوع سنگ کنار ظرف شوئی
با مقداری پوست لیمو ترش یا پرتقال می توان در رفع بوی بد موفق بود .

رفع بوی ظروف پلاستیکی
برای از بین بردن بوی بد ظروف دردار و جعبه های پلاستیكی روزنامه ی مچاله شده را در داخل ظرف قرار داده و در را محكم ببندید و بگذارید تمام شب را به همان حال بماند.

تمیز كردن رنده
برای تمیز كردن رنده، مقداری نان خشك روی آن بمالید و سپس به راحتی آنرا بشویید.

تمیز كردن تخته آشپزخانه
جهت پاكسازی تخته ی آشپزخانه كه معمولاً در اثر خرد كردن سبزی های مختلف رنگ می گیرد، كافی است تخته های چوبی را با مقدار ی سركه شست و شو دهید.

ظروف و بوی نامطبوع غذا
جهت از بین بردن بوی نامطبوع غذا از روی ظروف كافی است ظرف را در آب محتوی كمی سركه، مدتی خیس كنید و سپس بشویید.

بوی پیاز
جهت از بین بردن بوی پیاز، می توانید دستان خود را قبل و بعد از پوست كندن پیاز، به كمی سركه آغشته كنید.

تمیز كردن غذا از قابلمه
برای تمیز كردن غذا از قابلمه، آن پر از سركه كرده و بعد از نیم ساعت، قابلمه را با آب و مایع ظرفشویی به راحتی بشویید.

ضدعفونی كردن ظرفشویی آشپزخانه
برای ضدعفونی كردن سینك (ظرفشویی) آشپزخانه، از محلول های شیمیایی استفاده نكنید، به جای آنها از محلول نمك استفاده كنید تا علاوه بر رعایت نكات بهداشتی از آسیبهای ناشی از مواد شیمیایی روی بدن خودتان در امان باشید.

تمیز كردن چربی روی اجاق گاز و دیوارهای آشپزخانه
برای این منظور پارچه ای را در سركه خیس كرده ، روی آن بمالید . بهتر و آسان تر تمیز می شود .

پاک کردن وسایل سفید آشپزخانه
برای تمیز کردن وسایل سفید آشپزخانه روی آنها را ابتدا با پارچه ای خیس، نم دار کنید. بعد پودر زمین شوی را روی آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید و اسکاچ بکشید. اگر باز هم پاک نشد روی آن را مایع سفید کننده بریزید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ویژگی دستمال كاغذی مناسب چیست؟




یكی از محصولاتی كه طی دهه های اخیر مورد مصرف فراوان خانواده ها قرار گرفته دستمال كاغذی است. دستمال كاغذی به لحاظ یك بار مصرف بودن و در نتیجه رعایت بهداشت و همچنین به دلیل قیمت ارزان، طرفداران زیادی دارد. در این راستا كارخانه های زیادی برای تولید این محصول در سراسر كشور فعالیت دارند. اما برخی خانواده ها بدون اطلاع از ویژگی و كیفیت محصولا ت بهداشتی و دستمال كاغذی اقدام به خرید می كنند. از این رو، دانستن چند مورد از ویژگی های دستمال كاغذی با كیفیت، احتمالا ًدر اقتصاد خانواده شما تأثیری مثبت (هرچند اندك) خواهد داشت.

یكی از مهمترین مواردی كه زنان جامعه باید از آن اطلاع لازم داشته باشند استفاده درست از محصولات بهداشتی است كه دانستن خصوصیات و ویژگی های اساسی این محصولات مانع بروز عفونت و بیماری می شود واز خطرات و آلودگی های جانبی آن جلوگیری می كند



ویژگی های دستمال كاغذی

دستمال كاغذی باید از خمیر الیاف سلولزی به رنگ سفید یا الوان باشد. دستمال كاغذی باید كرپ شده (منظور از كرپ، چین خوردگی های سطح كاغذ است كه هنگام تولید آن به منظور افزایش سطح تماس و در نتیجه بالا بردن میزان سرعت جذب آب ایجاد می شود، به طوری كه هنگام پاك كردن دست خیس بعد از نیم ساعت حالت اولیه خود را به دست آورد و اگر دستمال بلافاصله در تماس با آب خیس پودر شود، حتماً مواد شیمیایی زیادی در آن به كار برده شده است)، همچنین فاقد پرز (الیاف خرد شده)، الیاف كلوخه شده، سوراخ، لكه و سایر اجسام خارجی باشد. زمانی كه برگ دستمال كاغذی را در مقابل نور قرار می دهید پراكندگی الیاف به طور یكنواخت دیده می شود. رنگ به كار رفته در ساخت دستمال های كاغذی باید از رنگ های مجاز و ثابت باشد و با رنگ بسته محتوی دستمال كاغذی هم رنگ و متناسب باشد.


دستمال كاغذی باید فاقد لكه و بوی نامطبوع باشد

گاهی دیده می شود در صورت كشیدن یك برگ دستمال كاغذی همه برگ ها بیرون می ریزد خانواده ها باید توجه داشته باشند دستمال كاغذی استاندارد در بسته باید به طور تاخورده به نحوی بسته بندی شود كه به راحتی و تك تك بتوان آنها را از بسته خارج نمود.
شركت سلولز استاندارد ورق ها و نیز بسته های رایج بازار را به شرح ذیل عنوان می كند :
1- 20 عددی جیبی
2 - 100، 150 یا 200 برگ دولا یا چندلا در بسته های جعبه ای
3- باید محتویات داخل جعبه با تعداد و ابعاد ذكر شده روی جعبه مطابقت داشته باشد
4- بسته باید از استحكام كافی برخوردار باشد و طی مراحل حمل و نقل شكل ظاهری خود را حفظ نماید.
5- ورق ها باید در یك بسته با ابعاد یكسان بسته بندی شوند، تعداد ورق ها نباید كمتر از تعداد مشخص شده بر روی بسته باشد.



خانواده ها باید در نظر داشته باشند هر چه قدر در مورد محصولا ت بهداشتی هزینه و بودجه ای مناسب را اختصاص دهند به همان نسبت سلامتی و پیشگیری از بیماری را تضمین كرده اند. متأسفانه آمار نشان می دهد بیماری های زنان یكی از شایع ترین بیماری هایی است كه جامعه امروز ایران با آن دست به گریبان است. هزینه تقریبی مداوای این گونه بیماری ها را می توان حدود چندین هزار تومان برشمرد. شاید یكی از مهم ترین دلایل شیوع این قبیل بیماری ها كوتاهی رسانه های عمومی در آموزش نكات ویژه بهداشتی زنان باشد، مسئله ای كه در اغلب كشورها كاملاً حل شده است. جای بسی تأسف است كه زنان ایرانی، بیش از رعایت مسائل بهداشتی، به محصولات آرایشی روی می آورند. یكی از مهمترین مواردی كه زنان جامعه باید از آن اطلاع لازم داشته باشند استفاده درست از محصولات بهداشتی (نوار بهداشتی) است كه دانستن خصوصیات و ویژگی های اساسی این محصولات مانع بروز عفونت و بیماری می شود واز خطرات و آلودگی های جانبی آن جلوگیری می كند. با آزاد سازی واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع و اقسام این محصولات، اعم از مرغوب و نامرغوب به بازارهای كشور راه یافته كه اطلاع از كیفیت مطلوب آنها تنها از طریق كنترل وزارت بهداشت و درمان میسر است. بنابراین ضروری است خانم ها چنانچه از كیفیت محصولات خارجی اطمینان نیافته اند، از تولیدات داخلی با نشان استاندارد استفاده كنند. به هر جهت، ذكر ویژگی های نوار بهداشتی مطلوب در این مقوله خالی ازفایده نیست.
1- وجود هر یك از اجزا تشكیل دهنده (فلاف پالپ، تیشو، نوار نازك پلی اتیلن، نان وون، چسب و نوار سیلیكون)
2- قدرت و ضریب جذب متناسب با توجه به ابعاد نوار بهداشتی و میزان قید شده روی بسته
3- عدم وجود جمع شدگی، نایكنواختی، قطع شدگی و بیرون زدگی در سطح لایه نوار
4- عدم وجود هرگونه آلودگی
5- استحكام كافی در برابر پارگی و از هم پاشیدگی در عین لطافت، نرمی و عدم حساسیت
6- چسبندگی كامل خط چسب پشت نوار
با رعایت كامل موازین بهداشتی و بسته بندی صحیح از طرف كارخانه های كشور، و دقت در انتخاب نوع محصول بدون در نظر گرفتن قیمت ، می توان از بیماری های پوستی و تداوم آن جلوگیری كرد
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
مراقبت از لباس هاي پشمي


زمستان‌ است‌ و هوا سرد و بازار پالتو و لباس هاي‌ پشمي‌ داغ‌ داغ! احتمالاً شما هم‌ دوست‌ داريد نكاتي‌ مفيد و كاربردي‌ درباره‌ نگهداري‌ از اين‌ لباس ها بدانيد.

شست ‌و شو

لباس هاي‌ پشمي‌ را هيچ‌ گاه‌ در ماشين‌ لباسشويي‌ نيندازيد. طبق‌ علائم‌ راهنماي‌ لباس‌ كه‌ معمولاً در قسمت‌ داخلي‌ آن‌ دوخته‌ مي ‌شود، اين‌ گونه‌ لباس ها را با دست‌ و در آبي‌ با دماي‌ 40 درجه‌ سانتيگراد بشوييد. به‌ علاوه اگر آنها را در آب‌ ولرم‌ محتوي‌ يك‌ قاشق‌ گليسرين‌ آبكشي‌ كنيد، نرم‌ و لطيف‌ مي ‌شوند و باعث‌ خارش‌ پوست‌ بدن‌ نيز نخواهند شد.




خشك‌ كردن‌

لباس هاي‌ پشمي‌ را روي‌ بخاري، شوفاژ يا بند رخت‌ در آفتاب‌ رها نكنيد. همچنين‌ از خشك‌ كردن‌ آنها در ماشين‌ خشك ‌كن‌ بپرهيزيد. اين‌ لباس ها را بر سطحي‌ صاف‌ و تميز پهن‌ كنيد تا در هواي‌ اتاق‌ خشك‌ شوند. مي‌ توانيد يك‌ پارچه‌ كتاني‌ سفيد را روي‌ سيني‌ پهن‌ كنيد و لباس‌ پشمي‌ را روي‌ آن‌ بگذاريد تا خشك‌ شود.

اتو كردن‌

بهترين‌ روش‌ براي‌ برطرف ‌كردن‌ چروك‌ لباس هاي‌ پشمي‌ اين‌ است‌ كه‌ آنها را در بخار حمام‌ قرار دهيد تا چروك ها برطرف‌ شود. اگر مجبور شديد لباسي‌ را اتو كنيد، پارچه ‌اي‌ نمدار روي‌ آن‌ پهن‌ كنيد و با قرار دادن‌ اتو روي‌ درجه متوسط، لباس‌ را به ‌آرامي‌ اتو بزنيد. اتو را مستقيماً روي‌ لباس‌ نكشيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریز نکته های خانه داری ( خشک کردن انواع لباس)



همان طور که شرایط شست و شوی لباس ها با توجه به جنس آنها متفاوت است، نحوه خشک کردن آنها نیز با هم فرق می کند. در این راستا علائم بین المللی وجود دارد که معمولاً بر روی برچسب های لباس ها دوخته یا چاپ می شوند.در نتیجه برای خشک کردن لباس مورد نظر نیز ابتدا باید به برچسب و علامت روی آن توجه کرد:

برای گرفتن آب اضافی، لباس به هیچ وجه نباید با دست و یا با ماشین لباسشویی پیچانده و چلانده شود. بلکه تنها با کمی تحت فشار قرار دادن آن، آب اضافی را خارج کنید.

1- خشک کردن توسط چرخش ماشین لباسشویی
2- خشک کردن لباس بدون چلاندن بر روی بند
3- خشک کردن بر روی بند پس از گرفتن آب اضافی از لباس
4- خشک کردن بر روی سطحی مسطح پس از خروج آب اضافی از لباس


نکته

بر روی برچسب برخی از لباس ها به جای علائم فوق ، جملات مربوط به آنها نوشته می شود. حال اگر علاوه بر آن علائم و جملات، با عبارت «do not wring or twist» مواجه شدید، توجه داشته باشید که صرف نظر از نحوه پهن کردن لباس، برای گرفتن آب اضافی، «لباس به هیچ وجه نباید با دست و یا با ماشین لباسشویی پیچانده و چلانده شود.» بلکه تنها با کمی تحت فشار قرار دادن آن، آب اضافی را خارج کنید.

نحوه خشک کردن لباس های پشمی



لباس های پشمی و همچنین لباس هایی که از ترکیب پارچه ها و الیاف مختلفی دوخته یا بافته شده اند را همیشه بر روی سطوحی صاف خشک کنید. ابتدا لباس را بر روی یک حوله بزرگ قرار دهید و حوله را به همراه لباس لوله کنید. به این صورت آب اضافی لباس جذب حوله می شود. (این مرحله در مورد لباس هایی عملی است که عبارت «do not wring or twist» بر روی برچسب آنها نوشته نشده باشد) سپس حوله خشک دیگری بر روی سطحی مانند سینی قرار دهید و لباس را به صورت صاف بر روی آن پهن کنید.
برای خشک شدن سریع تر لباس می توانید آن را در نزدیکی منبع گرمازایی مانند رادیاتور، شومینه یا بخاری قرار دهید.


گذشته از لباس های پشمی، به طور کلی معمولاً پلورهای بافتنی در صورت آویزان شدن بر روی بند، کش می آیند و از فرم اصلی خود خارج می شوند. حال اگر بر روی برچسب پلور مورد نظر شما ، علامت یا عبارتی مبنی بر پهن کردن آن بر روی سطحی جهت خشک شدن وجود نداشته باشد، برای جلوگیری از کش آمدن احتمالی، لباس می توانید جوراب شلواری زنانه ای را از یک لنگه وارد یک آستین پلور کنید و لنگه دیگر آن را از آستین دیگر خارج نمایید. سپس هر دو سر دو لنگه جوراب را با فاصله از هم با گیره به بند متصل کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریزه كاری های خانه داری

برای تمیز كردن پنیر پیتزای چسبیده به ظرف ، بهتر است آن را با آب سرد و مایع ظرفشویی بشویید .

هنگام استفاده از منقل برای تهیه كباب ، یك ورق كاغذ آلومینیومی ( فویل ) در كف آن قرار دهید . این كار هم باعث تشدید حرارت می شود و هم تمیز كردن منقل را آسان می كند .

پوست گرفتن و خرد كردن سیر باعث چسبندگی دستها می شود . برای جلوگیری از این مشكل ، حبه های سیر را ابتدا دو دقیقه در آب جوش و سپس در آب سرد بگذارید پس از آن پوست بگیرید . توجه داشته باشید هنگام مصرف سیر جوانه سبز وسط آن را در آورید .


برای جدا كردن پوست نازك روی بادام ، آنها را دو دقیقه در آب جوش قرار دهید و سپس در آب سرد بگذارید و به راحتی پوست آنها را جدا كنید .

برای گرفتن پوست هلو در تهیه مربا و كمپوت ، هلوها را یك دقیقه در آب بجوشانید و بعد پوست بگیرید .


برای خشك كردن زرد آلو ، آنها را از وسط دو نیم كرده ، هسته را در آورید و روی سینی فر بگذارید . فر را داغ كنید و سینی محتوی برگه ها را در فر داغ قرار دهید حرارت فر را به روی حداقل تنظیم كنید . لای در فر را باز بگذارید و مرتب به آنها سر بزنید و چنانچه لازم است آنها را زیر و روی جا به جا كنید تا نسوزند . وقتی كه خشك شدند سینی را از فر خارج كنید .

برای انتخاب طالبی شیرین نسبت به اندازه اش سنگینتر به نظر می رسد .
روی پوست آن نباید لكه باشد .
عطر خوبی از آن متصاعد شود .
اگر ساقه آن به راحتی جدا شود . نیز به معنی رسیده بودن آن است .

مربای ریواس را هرگز در ظرف آلومینیومی طبخ نكیند زیرا باعث مسمومیت می شود .
برای تهیه یخ فانتزی ، می توانید داخل هر قالب یك گیلاس یا آلبالو قرار دهید . و بعد در قالب آب بریزید و بگذارید یخ ببندد .
تمیز كردن ظروف مسی :

اگر می خواهید لكه ای از روی ظرف مسی پاك كنید ، روی آن یك برش پیاز بمالید . لكه های روی كاغذ دیواری : این لكه ها را با مغز نان سفید می توانید پاك كنید آن را گلوله كنید ، سپس روی لكه های مورد نظر بمالید .
تمیز كردن مایكروفر :

یك برش لیمو را در ظرف آب بیندازید ، داخل مایكروفر بگذارید تا گرم شود . وقتی بخار آب بر روی دیواره های داخل فر نشست ، آن را خاموش كنید و پس از مدت كوتاهی كه فر خنكتر شد ، آن را تمیز كنید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شستشوی لباس و پارچه



شستن لباسهای استرج و كشی:

در نظرداشته باشید كه هرگز این لباسها را پس از شستن روی طناب آویزان نكنید، زیرا سرازیر شدن آب، باعث كش آمدن لباس می شود و زیبائی خود را از دست می دهد . به همین منظور همیشه بعد از شستن، آنها را در سبد گذاشته ، بگذارید تا خشك شود . با اینكارهیچ صدمه ای به لباس شما وارد نمی شود. شستن ملافه:

برای اینكه ملافه های شما تمیز شسته شود و در ضمن به تار و پود پارچه آسیب نرسد ، از مواد پاك كننده استفاده نكنید . بلكه به جای این كار ملافه ها را داخل ماشین لباسشویی بریزید . و مقداری پودر صابون و یا تكه ای صابون رنده شده را به آن اضافه كنید . بعد از 15 دقیقه شستن، می بینید كه ملافه ها بسیار تمیز شده اند بدون اینكه لكه ای داشته باشند. مشكل شستن دستمال آشپزخانه:

به دلیل كوچك بودن دستمالهای آشپزخانه شستن آنها مشكل است . برای رفع این مشكل یك كیسه بدوزید . تمام دستمال ها را داخل كیسه بریزید و دهانه آن را با كش جمع كنید و كیسه را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، با این كار مشكلتان حل خواهد شد. شستن لباس با نوشابه:

اگر لباسهای شما بسیار كثیف شدند، می توانید از نوشابه گاز دار كمك بگیرید. به این صورت كه یك شیشه نوشابه را همراه با پودر لباسشویی روی لباسهای كثیف بریزید و به طور معمولی آنها را بشویید. خواهید دید كه لباسها چقدر تمیز می شوند. شستن لباسهایی كه اپل دارند:

همان طوركه می دانید وقتی لباسهای دارای اپل را داخل ماشین لباسشویی می اندازیم، اپل آنها از بین می رود . برای جلوگیری از این كار از چند روش می توانید كمك بگیرید: 1- اپل ها را با سنجاق به لباس وصل كنید، و در موقع شستن اپل را از لباس جدا كنید و بعد اپل را به لباس وصل كنید.
2- می توانید از چسب هایی كه در بازار هستند و برای بستن كفشها هم از آن استفاده می شود ، كمك بگیرید . به این صورت كه یك طرف چسب را به لباس و طرف دیگر را به اپل بدوزید تا در موقع شستن ، اپل را به راحتی از لباس جدا كنید.
3- می توانید هر كدام از اپل ها را داخل پلاستیك كرده و خیلی محكم گره بزنید و بعد لباس را داخل لباسشویی بیندازید، با اینكار اپل ها سالم می مانند.
نظافت پرده حمام:

پرده حمام را روی یك سطح صاف پهن كنید، با اسفنج آغشته به آب و صابون دو طرف آن را تمیز كنید. سپس با آب گرم بشویید و آن را در آفتاب خشك كنید . در ضمن در نظر داشته باشید كه پرده حمام را لوله نكنید و آن را برای آبگیری فشار ندهید. پاك شدن یقه بلوزمردانه :

برای پاك كردن یقه بلوز مردانه از مایع ظرفشویی استفاده كنید. تمیز كردن اسفنج:

برای نو كردن اسفنج آن را یك شب داخل آب نمك و یا محلول آب و جوش شیرین بگذارید . كاملاً تمیز می شود. آویزان كردن لباس بر روی طناب لباس:

برای اینكه كمتر به اتو كردن احتیاج داشته باشید، می توانید ازچوب لباسی استفاده كنید . چوب لباسی را در داخل لباس قرار دهید، به همان صورتی كه می خواهید لباس را داخل كمد قراردهید ، بعد چوب لباسی را به طناب آویزان كنید. با این روش هم حجم كمتری گرفته می شود و هم كمتر چروك می شود . یا این كه لباس ها را از یقه به طناب با گیره آویزان كنید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
روش هاى صحيح شست وشوى لباس




در بسيارى از مواقع لباس ها، پرده ها، روميزى و ساير وسايل پارچه اى با از اولين شست و شو خراب و غيرقابل استفاده مى شوند. ما اغلب اين امر را ناشى از جنس نامرغوب پارچه مى دانيم حال آنكه در خيلى از موارد اين مشكل بر اثر بى توجهى ما به نحوه شست و شو و دستورالعمل مراقبت از آن لباس يا پارچه خاص است، چنانكه مثلاً بى دقتى در انتخاب لباس هايى كه با هم و در يك زمان در ماشين لباسشويى مى اندازيم مى تواند منجر به رنگ گرفتن لباس ها از يكديگر و در نتيجه غيرقابل استفاده شدن آنها مى شود؛ و يا عدم توجه به درجه حرارت مناسب آب براى شست و شوى هر يك از لباس ها مى تواند موجب آب رفتن، يا شـُل شدن بافت لباس شود و آن را خراب كند. از اين رو علايمى بين المللى جهت انتقال اطلاعات لازم براى مراقبت و شست و شوي لباس ها تعيين شده كه اغلب در قسمت داخلى لباس بر روى يك قطعه پارچه كوچك چاپ شده و در يكى از درزهاى آن دوخته مى شود. در روى ديگر اين قطعه پارچه كوچك اغلب مواد و الياف تشكيل دهنده پارچه لباس و درصد هريك از اين مواد را قيد مى كنند. با استفاده از جنس الياف لباس نيز مى توانيد روش صحيح شست وشوى لباس را انتخاب كنيد.
علايم بين المللى دستورالعمل مراقبت از لباس ها و پارچه ها اغلب به نوع شست و شو، اعم از شست وشوى دستى يا ماشين، درجه حرارت آب شست وشو، امكان يا عدم امكان استفاده از رنگ ها، نحوه خشك كردن پارچه، روش و درجه حرارت براى اتوكشى آن دلالت دارند.
شما هم اگر مايليد لباس هايتان از عمر طولانى برخوردار شوند بهتر است پيش از شروع شست وشوى البسه، به دستورالعمل هاي شستشوي هر لباس توجه كنيد.


علامت مربوط به شست و شو به شكل يك تشت آب است كه درجه حرارت آب به سانتى گراد بر روى آن نوشته شده است،


چنانچه به جاى عدد مربوط به درجه حرارت آب، نقش يك دست بر روى آن باشد نشان دهنده لزوم شست وشوى دستى- وطبيعتاً استفاده از آب ولرم- است.


نقش دايره اى درون يك مربع، علامت مربوط به استفاده از خشك كن است. چنانچه اين نقش با ضربدرى بر روى آن ديده شود، به اين معنى است كه استفاده از خشك كن براى اين لباس خاص مناسب نيست.


علامت مثلث نشانه استفاده از سفيد كننده ها است و چنانچه ضربدرى بر روى آن باشد نبايد از سفيد كننده براى پارچه يا لباس مورد نظر استفاده كرد.


امكان استفاده از اتو نيز علامتى به شكل اتو دارد كه ميزان حرارت آن از ملايم تا متوسط و داغ به وسيله ۱ تا ۳ نقطه بر روى تصوير اتو نشان داده مى شود.


همچنين امكان استفاده از خشك شويى با دايره اى كه حرفp انگليسى بر روى آن نقش بسته مشخص مى شود.
اين علايم بين المللى بر روى لباس ها و محصولات پارچه اى اغلب كشورها مورد استفاده قرار مى گيرد، ضمن آنكه برخى از اين دستورالعمل ها با پيام هاى كوتاه درج شده نيز همراه هستند كه گاه به يك زبان، و در مورد محصولات شركت هاى معتبر، به چند زبان ارائه شده اند.


رعايت نكات زير نيز مى تواند هنگام شست وشوى لباس ها مفيد باشد:

- همواره قبل از ريختن لباس ها در ماشين لباسشويى، جيب هاى لباس را به دقت وارسى كنيد چون ممكن است محتويات جيب شامل كارت، چك يا اوراق با ارزش از اين قبيل باشد. حتى يك دستمال كاغذى در جيب لباس مى تواند مشكلات فراوانى را براى شما به بار آورد. دستمال كاغذى در آب از هم باز مي شود و به صورت پرز به تمام لباس ها مى چسبد.
- در جداسازى لباس هاى سفيد و رنگى از يكديگر دقت كنيد.
- هنگام تنظيم درجه ماشين لباسشويى با توجه به جنس و نوع لباس ها درجه مناسب را انتخاب نماييد.
- هنگام شست وشوى لباس ها آنها را خوب آبكشى كنيد زيرا باقى ماندن مواد شوينده در الياف لباس مى تواند موجب بروز انواع حساسيت هاى پوستى به ويژه در كودكان شود.
- زيپ لباس هاى زيپ دار را قبل از انداختن آنها در ماشين لباسشويى ببنديد تا موجب نخ كش شدن لباس هاى ديگر نشوند و با دوختن و محكم كردن دكمه هاى شل شده مانع از گم شدن آنها شويد.
- لباس هاي ظريف سنگدوزي يا منجوق دوزي و ... را كه احتمال دارد در ماشين لباس شويي بر اثر برخورد با ساير البسه خراب شوند يا به ساير لباس ها صدمه بزنند، در كيسه توري بياندازيد (اين كيسه ها به صورت آماده در بازار موجود است).


نكاتى براى شست وشوى صحيح انواع پارچه



استات:

پارچه هايى از جنس استات را تنها از طريق خشك شويى تميز كنيد مگر آنكه در راهنماى شست وشوى آن قيد شده باشد «قابل شست وشو با دست». در اين صورت ممكن است لباس را با يك شوينده ملايم و آب نيم گرم بشوييد و به دور از حرارت مستقيم خشك نماييد.

آكريليك:

لباس هاى آكريليك را پيش از شست وشو به پشت برگردانيد. اين لباس ها را هم مى توانيد با دست و هم با ماشين لباسشويى با درجات كم بشوييد.

نخ يا كتان:

لباس هاى نخى يا كتانى اغلب اليافى محكم دارند و مى توانند درجات بالاتر دماى آب را تحمل كنند. آنها را پس از شست و شو در ماشين لباسشويى هنگامى كه هنوز كمى مرطوب هستند اتو كنيد و از اتوى بخار يا اسپرى آب هنگام اتوكشى استفاده كنيد تا نتيجه بهترى بگيريد. لباس هاى نخى سفيد را مى توان با استفاده از سفيد كننده ها لكه گيرى كرد. اما توجه داشته باشيد كه پس از لكه گيرى لباس را خوب آبكشى كنيد تا مايع سفيد كننده به صورت لكه هاى زرد رنگ روى لباس باقى نماند.

لينن:

لباس هاى لينن را مى توان با دست يا با ماشين لباسشويى شست و يا از طريق خشك شويى تميز كرد. اين لباس ها را نيز هنگامى كه مرطوب هستند با اتوى داغ اتوكشى كنيد. لباس هايى از جنس لينن را مى توانيد در صورتى كه رنگ خودشان سفيد باشد با سفيد كننده لكه گيرى كنيد يا براى مدت كوتاهى در مايع سفيد كننده خيسانده و سپس خوب آبكشى نماييد.

پارچه هاى كِشى يا استرچ:

لباس هاى كشى را با دست بشوييد و از آب گرم و شوينده اى ملايم استفاده كنيد يا آنها را در لباسشويى با درجه مخصوص الياف مصنوعى بشوييد. براى اين لباس ها هرگز از سفيد كننده استفاده نكنيد زيرا الياف آنها را از بين مى برند. ضمناً لباس هاى سفيد كِشى را با لباس هاى رنگى در ماشين لباسشويى نشوييد چون به سرعت رنگ مى گيرند. اغلب لباس هاى كِشى را مى توان با درجه حرارت هاى پايين اتو كرد.

نايلون و پُلى استر:

لباس هاى نايلونى را بهتر است با دست بشوييد زيرا الياف ظريفى دارند. در صورتى كه از ماشين لباسشويى براى اين لباس ها استفاده مى كنيد درجه شست وشو را روى درجه مخصوص الياف مصنوعى قرار دهيد.

ابريشم:

از آنجا كه اغلب ابريشم هاى رنگ شده، رنگ پس مى دهند بهتر است اين لباس ها را خشك شويى كنيد. در غير اين صورت پارچه هاى ابريشمى را با دست و با آب گرم و صابون به آرامى بشوييد و آبكشى كنيد. آب اضافى پارچه را با اندكى فشردن آن بگيريد و در حالى كه هنوز مرطوب است آن را با درجه مخصوص ابريشم اتو كنيد.

لباس هاى پشمى:

لباس هاى پشمى را هرگز با آب گرم نشوييد چون الياف پشم كاملاً جمع مي شود و به اصطلاح آب مى رود. اين لباس ها را با دست در آب سرد بشوييد يا به روش خشك شويى تميز كنيد.

روش هاي خشك كردن لباس

پس از شست وشو نوبت به خشك كردن لباس ها مى رسد كه خود داراى نكاتى است كه اطلاع از آنها نيز مى تواند موجب طولانى تر شدن عمر لباس ها شود و همچنين در حفظ شكل و فرم ظاهرى لباس و آسان شدن اتوكارى تأثير به سزايى دارد.


اغلب از دو روش براى خشك كردن لباس ها استفاده مى شود. يكي استفاده از درجه خشك كن

كه بعضى از ماشين هاى لباسشويى به آن مجهز هستند و در حقيقت آخرين مرحله شست و شوى لباس است. در برخى از ماشين هاى لباسشويى اين درجه به تنهايى و بدون شست وشو نيز كار مى كند كه براى خشك كردن لباس هايى كه با دست شسته شده اند نيز مفيد است.

روش دوم كه متداول تر است

خشك كردن لباس ها از طريق آويزان كردن آنها روى يك بند رخت در آفتاب و يا مجاورت هوا

است. اين بند رخت ممكن است در فضاى بالكن يا حياط قرار داده شود و در صورت نبود چنين امكانى، مى توان از بند رخت هاى كشويى كه به ديوار حمام نصب مى شوند يا نوع ديگرى از آنها كه به رادياتور شوفاژ متصل مى شود استفاده كرد.

روش آويختن انواع لباس از قبيل بلوز، دامن، شلوار و غيره نيز در حفظ فرم لباس مؤثر است. به عنوان مثال براى آويختن يك دامن پيلى دار بهتر است براى حفظ فرم پيلى ها، آنها را قبل از آويختن دامن روى بند يا گيره لباس در جاى خود ثابت كنيد تا به همان صورت خشك شوند. لباس هاى پشمى را براى جلوگيرى از كشيده شدن و بلند شدن آستين ها از بند آويزان نكنيد بلكه به صورت تخت(مسطح) روى سطح رخت آويز قرار دهيد. در مورد لباس هاي تريكوي نخي هم بهتر است قبل از آويختن روي بند، لباس را شكل دهيد تا پس از خشك شدن حالت عادي خود را داشته باشد
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودتان لباس هایتان را اتو می کنید بهتر است...

دانستنى هاى اتوكشى لباس




لباس هاى اتو شده و ملحفه هاى صاف و اتو كشیده، هم تمیزتر و زیباتر به نظر مى رسند و هم هنگام استفاده احساسى از رضایت و خشنودى را براى شما به ارمغان مى آورند. اما اتو كشیدن لباس ها نه تنها كار چندان ساده اى نیست بلكه اگر با رعایت روش صحیح آن انجام نشود مشكل تر می شود و نتیجه آن نیز رضایت بخش نخواهد بود. چه بسا بى توجهى در هنگام اتوكارى به سوختن، خراب شدن و در نهایت از بین رفتن و بى استفاده شدن لباس هاى گاه گرانقیمت نیز منجر شود.اتوكشى به دو روش انجام مى شود : با استفاده از اتو پرسى و یا به وسیله اتوهاى دستى.

براى صاف كردن ملحفه ها، پارچه هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است.

این دو نوع اتو در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس ها را صاف مى كنند؛ اولى با پرس كردن و فشردن پارچه آن را صاف مى كند و اتوى دستى با كشیده شدن بر روى سطح پارچه چروك هاى آن را باز مى كند. هر یك از این دو روش براى انواع خاصى از پارچه و لباس مناسب تر هستند و برخلاف تصور ما همیشه و براى همه لباس ها یكسان و قابل جایگزینى با یكدیگر نیستند. گرچه ما اغلب در منزل از اتوهاى دستى براى اتو كردن تقریباً تمام لباس ها و انواع پارچه هاى مختلف استفاده مى كنیم. پارچه هاى ظریف مانند ژرسه، پارچه های پشمى و همچنین لباس هاى پیلى دار باید به وسیله اتوى پرسى اتوكشى شوند. اما براى صاف كردن ملحفه ها، پارچه هاى نخى، پلى استر و ابریشم، اتوى دستى مناسب تر است.
جدا از نوع اتویى كه مورد استفاده قرار مى دهید براى رسیدن به نتیجه مطلوب و پیشگیرى از آسیب دیدن لباس ها همیشه به خاطر داشته باشید قبل از شروع اتوكشى به اطلاعات درج شده در قسمت داخلى لباس ها كه شما را از قابلیت پارچه براى اتوكشى و میزان درجه مناسب آن آگاه مى كند توجه كنید و چنانچه استفاده از اتو براى پارچه لباس مجاز باشد درجه اتو را روى میزان ذكر شده تنظیم كنید.
پس از تنظیم درجه اتو، به تناسب جنس پارچه لباس رعایت برخى اصول دیگر نیز مى تواند در حفظ وضعیت لباس به بهترین شكل و براى مدتى طولانى تر مفید باشد؛ مثلاً هنگام اتو كردن پارچه هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه، آن را از پشت اتو كنید یا یك قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بكشید. براى اینكه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو كشیدن این قسمت ها نیز از یك قطعه پارچه استفاده كنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید. اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو كشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بكشید تا بخار حاصله، برق افتادگى را از میان ببرد.

لباس هایى كه از پارچه هاى درشت بافت دوخته شده را نیز همیشه از پشت اتو بزنید. براى اتو كشیدن ملحفه ها و قطعات پارچه اى بزرگ ابتدا آنها را تا بزنید و به صورت یك قطعه كوچك تر چندلا در آورید سپس با باز كردن هر تا یك بخش از آن را اتو كنید (مانند ورق زدن یك كتاب). هنگام اتو زدن پرده ها، یك صندلى در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت هایى از پرده را كه اتو زده اید روى صندلى بگذارید تا به این ترتیب از افتادن پرده روى زمین و چروك شدن دوباره آن و همچنین سنگینى و كشیده شدن باقیمانده پارچه پرده جلوگیرى شود. براى اتو كردن لباس هاى ابریشمى ابتدا آنها را كمى با آب مرطوب كنید و سپس از پشت در حالى كه یك قطعه پارچه نخى روى آن قرار داده اید اتو بزنید.

هنگام اتو كردن پارچه هاى تهیه شده از الیاف مصنوعى به ویژه اگر رنگى تیره دارند براى جلوگیرى از برق افتادن پارچه آن را از پشت اتو كنید یا یك قطعه پارچه تمیز نخى را روى آن بیاندازید و سپس اتو بكشید. براى اینكه نقش درزها و جاى دوخت زیپ روى پارچه به صورت براق باقى نماند هنگام اتو كشیدن این قسمت ها نیز از یك قطعه پارچه استفاده كنید و اتو را مستقیماً روى لباس نگذارید. اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو كشیدن برق افتاده، پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بكشید تا بخار حاصله، برق افتادگى

براى اتو كردن لباس هاى پیلى دار مانند دامن پیلى دار، ابتدا بخش پیلى دار لباس را به قسمت هاى حدود 15 سانتى متر تقسیم كنید و پیلى هاى لباس را در هر 15 سانت مرتب کنید و با اتو پرس یا با فشردن اتو دستى روى آن اتو كنید تا سرد شود و سپس 15 سانتى متر دیگر از آن را به همین ترتیب اتو بزنید. هنگام اتو كشیدن دكمه هاى پلاستیكى را با قرار دادن یك قاشق مرباخورى روى آنها بپوشانید تا با برخورد اتوى داغ صدمه نبینند. اگر چیزى مانند پارچه نایلونى بر اثر غفلت به زیر اتو چسبید، تا اتو داغ است آن را با یك حوله مرطوب شده با محلول آب و جوش شیرین تمیز كنید و سپس یك دستمال نخى خشك روى آن بكشید.
در آخر لازم است بدانید اگر در سفر هستید و اتو به همراه ندارید مى توانید چروك هاى لباستان را با آویختن آن از یك جالباسى در حمام بخار گرفته، باز و صاف كنید.اگر قصد استحمام ندارید و در فضاى حمام بخار آب كافى براى این منظور وجود ندارد مى توانید با دست به لباستان آب بپاشید و آن را مرطوب كنید تا چروك ها باز شوند سپس با گرفتن هواى داغ سشوار از فاصله مناسب با لباس، آن را خشك و براى پوشیدن آماده كنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نكات ایمنی در مورد مواد شوینده



امروزه با توجه به تنوع در تولیدات كارخانه ای مواد شوینده، سفیدكننده و مانند آنها امور شست و شو و به طور كلی تمیزكاری در خانه و یا حتی محیط های دیگر نه تنها سرعت یافته ، بلكه راحت تر شده است.
البته مواد طبیعی گوناگونی مانند نمك طعام، آب لیمو ترش، گلیسرین، سركه سفید و جوش شیرین و ... نیز وجود دارند كه برای لك بری و سفید كردن مورد استفاده قرار گرفته و بسیارمفید نیزهستند ، ولی برای كلیه موارد كافی نبوده لذا همه ما مجبور به استفاده از محصولات شیمیایی كارخانه ای هستیم كه استفاده از آنها نیازمند رعایت نكاتی است كه در ذیل به آنها اشاره می شود:
مواد شوینده ، ضدعفونی كننده وسفید كننده را در كمد نگه داری كنید كه در ِ آن قفل شده و قابل دسترس بچه ها نباشند.
قراردادن موادی از این دست دركابینت های زمینی آشپزخانه، ممكن است خطرات بسیاری را برای كودكان ایجاد كند.
اگر در خانه تان با یكی از مواد یاد شده ، مشغول كار هستید و كودك شما در نزدیكیتان مشغول بازی است به هنگام ترك آن مكان حتی به طور موقتی برای جوابگویی زنگ در یا تلفن، كودك را به همراه ببرید.
بر روی قوطی مواد یاد شده حتماً برچسبی حاوی نام كالا و جمله" خوردنی نیست" بچسبانید.
به هنگام استفاده از مواد شوینده از دستكش استفاده كنید.
اگر از مواد سفید كننده و انواع اسیدها استفاده می كنید ، مراقب باشید كه به پوست، چشم و حتی لباس شما نپاشد.
در صورتی كه حتی قطره ای از آن با چشم شما تماس پیدا كرد، به سرعت چشمتان را با آب فراوان بشویید.
هنگامی كه برای شست و شوی سرویس های بهداشتی از مواد فوق استفاده می كنید، حتماً پنجره ای را در آن مكان باز كرده و در صورت وجود هواكش ، آن را روشن كنید. در ضمن برای شست و شو از آب داغ استفاده نكنید، زیرا بخارات ناشی از محلول آب داغ و مواد شوینده ، سبب مسمومیت تنفسی شود.
از كار با مواد شیمیایی قابل اشتعال در نزدیكی شعله گاز بپرهیزید، زیرا ممكن است همین بی احتیاطی سبب بروز آتش سوزی عظیمی در خانه تان شود.
هرگز مواد شوینده مختلف را با هم دیگر مخلوط نكنید. اگر یك محصول شوینده برای پاك كردن سطحی كافی و كارساز نباشد، ابتدا با دستمال نمدار مواد قبلی را كاملاً از روی سطح زدوده ، سپس مواد جدید را استفاده كنید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
شستشو ، نظافت ، لكه گیری



یك نكته در مورد استفاده از مواد پاك كننده:


اگر برای لكه گیری از مواد پاك كننده استفاده می كنید ، در نظر داشته باشید كه حتماً از آب سرد استفاده كنید. زیرا آب گرم باعث می شود كه لكه ها دیرتر از بین بروند . در صورتی كه آب سرد، لكه ها را بهتر و سریعتر از بین می برد.
از بین بردن لكه شمع بر روی كاغذ دیواری:


اگر شمع بر روی كاغذ دیواری چكید و كاغذ دیواری غیرقابل شستشو است ، اول شمع را با كارد از روی دیوار جدا كنید . سپس با یك مداد پاك كن آن را خوب تمیز كنید.

لكه شمع روی وسایل چوبی:


مورد بعدی چكیدن شمع روی وسایل چوبی جلا دار است. در چنین حالتی شمع را نباید تراشید یا سمباده كشید . كافی است قسمت لك شده را به آرامی با آب گرم بشویید و فوراً با پنبه پاك كنید.

لكه شمع بر روی تابلوهای نقاشی:

در این صورت با تیغه كارد شمع را پاك كنید، و بعد با آب نیم گرم و صابون و اسفنج و آن را بشویید و پاك كنید . سپس یك پارچه نخی را به ملایمت روی قسمت شسته شده بكشید، اثری از لكه باقی نمی ماند.
لكه شمع بر روی موزاییك:


ابتدا كمی سركه گرم روی لكه بریزید و بعد آن را با صابون و آب نیم گرم بشویید و فوراً خشك كنید.

لكه شمع بر روی پارچه:

برای از بین بردن لكه شمع در دو طرف پارچه، كاغذ خشك كن قرار داده و روی آن اتوی داغ بگذارید . شمع به كاغذ خشك كن می چسبد و لكه را از بین می رود.
پاك كردن لكه سوختگی سطحی توسط قند:

زمانی كه لباس شما بر اثر سوختگی سطحی یا سیگار زرد شده ، زیاد نگران نباشید . با قند بر روی لكه زرد رنگ بكشید و آنقدر این كار را انجام دهید تا لكه از بین برود.
تمیز كردن اثر سوختگی اتو:


اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو، زرد رنگ شد، می توانید یك پیاز را دو نیم كرده و روی پارچه كتانی بمالید. لكه های زرد رنگ بر طرف خواهند شد. بعد آن را چند دقیقه داخل آب سرد خیس كنید و بشویید.

لكه سفیده تخم مرغ:


لكه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لكه ثابت می ماند . بلكه برای از بین بردن آن، محل لكه را با آب سرد ، كاملاً بشویید.

لكه بر روی سفره:


اگر سفره شما بر اثر چربی لك گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود، می توانید سفره را بعد از شستن به مدت یك روز در آفتاب روی بند لباس پهن كنید . با اینكار نور خورشید لكه های سفره را از بین می برد.

لكه واكس كفش:


اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واكس روی فرش یا لباستان مالید ، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس كنید و روی آن بكشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لكه بكشید . بعد از این كار پنبه را آغشته به آب خالص كنید و دوباره روی لكه بكشید تا لكه كاملاً از بین برود. اگر با این كار لكه از بین نرفت ، مقداری الكل بر روی دستمال ریخته و بر روی لكه بكشید، تا كاملاً تمیز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لكه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم كاملاً بشویید.

جوهر سیاه:


برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش ، مقداری ماست روی محل لكه ریخته و با قاشق ماست را جمع كنید. چند مرتبه این كار را تكرار كنید، لكه كاملاً از بین می رود.

لكه چای:

برای از بین بردن لكه چای، فوراً پارچه خیس را روی لكه بكشید. اگر پاك نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشویی كنید بر روی لكه بكشید فوراً تمیز می شود.
لكه قیر:

برای از بین بردن لكه قیر ، بهترین روش به كار بردن بنزین است . محل لكه را با بنزین بشویید، سریع تمیز می شود .
لكه آدامس:

برای از بین بردن آدامس از شیره درخت كاج و یا روغن نباتی استفاده كنید و بعد از آن لباس را كاملاً بشویید. روش دیگر برای از بین بردن لكه آدامس از روی لباس این است كه یك تكه یخ برداشته و چند مرتبه بر روی آدامس بكشید تا از روی لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد می توانید از بنزین استفاده كنید.
لكه خون:

محل لكه را زیر آب سرد قرار داده و آب سرد را با فشار روی لكه بریزید. لكه از بین می رود. اگر لكه پاك نشد ، می توانید بعد از شستن با آب سرد، روی لكه را نشاسته ذرت مالیده و در آفتاب قرار دهید . بعد از خشك شدن نشاسته، لباس را بشویید لكه از بین می رود.
لكه های روی گلدان

می توانید بعد از شستشوی اولیه ، مقداری سركه غلیظ و نمك فراوان داخل گلدان ریخته و بگذارید چند ساعت بماند، بدین صورت جرم ها در محلول حل شده و گلدان تمیز می شود.
لكه خودكار:

برای از بین بردن لكه خودكار می توانید اسفنجی را آغشته به شیر كنید و به محل لكه بمالید، لكه به راحتی از بین می رود.
لكه چسب:

یك تكه پارچه را آغشته به سركه كرده و روی چسب بگذارید. چسب، سفتی خود را از دست داده و از لباس جدا می شود.
لكه روغن:

برای پاك شدن لكه روغن می توانید لباس را با پودر ماشین لباسشویی بشویید . لكه فوراً از بین می رود.
لكه گیری ظروف چینی:

ظروف چینی از جمله( استكان، نعلبكی، لیوان و غیره) را داخل ظرفی بریزید . سپس آب سرد و مقداری پودر لباسشویی روی آن بریزید و روی اجاق بگذارید تا چند دقیقه بجوشد تمام لكه ها از بین می رود.
لكه زنگ زدگی بر روی لباس:

یك لیمو ترش را دو نیمه كرده و یك نیمه آن را آغشته به نمك كرده ، بر روی لكه بمالید. پس از پاك شدن لكه، لباس را با آب بشویید.
لكه گیری شیشه ها:

اغلب خانم ها زمانی كه شیشه پاك می كنند ، می بینند كه بر روی شیشه لك افتاده است و دائم دو طرف شیشه را پاك می كنند. برای راحتی كار می توانید از این روش استفاده كنید: یك طرف شیشه را به طوری عمودی پاك و طرف دیگر شیشه را به طور افقی پاك كنید، با این روش خیلی راحت متوجه می شوید، كه لكه كدام طرف شیشه است.
كندن آدامس از مو:


بچه ها گاه با آدامس خود بازی می كنند و آن را به جاهای مختلف می چسبانند ! اگر آدامس به موی كودك شما چسبید، می توانید برای كندن آن از دو روش زیر كمك بگیرید:
روش اول: یك تكه یخ را چند بار روی آدامس بكشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا كنید.
روش دوم: كمی كرم مرطوب كننده به همان قسمت مو بكشید ، سپس با یك دستمال خشك، مو را چند بار پائین بكشید آدامس از جدا خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه لکه ها را پاک کنیم

لكه برها


در ایام تعطیلات به جهت مسافرت ها و پیك نیك های متعدد و همچنین رفت و آمدهای بسیار، بیش از هر موقع دیگر از سال، لوازم دكوراسیونی خانه و همچنین لباس ها به خصوص پوشاك بچه ها در معرض صدماتی از جمله لكه دار شدن در اثر ریختن مواد مختلفی مانند چای، چربی، آب میوه و غیره قرار می گیرند كه البته آثار ایجاد شده بر روی لوازم و لباس های تمیز و نو بسیار ناخوشایند است.
اگر شما نیز با چنین مشكلی مواجه شده اید، پیش از هر اقدامی نیم نگاهی به نكات زیر بیندازید شاید به كارگیری آنها شما را در زدودن لكه موجود یاری دهد:
نكته 1: كلیه موارد و راهكارهایی كه در زیر اشاره می شود، برای لباس ها و پارچه های قابل شست وشو هستند. لكه بری از روی لباس های غیرقابل شست و شو، باید توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشكشویی ها انجام پذیرد.
نكته 2: امروزه لكه برهای شیمیایی متعددی به بازار آمده اند كه كاربرد آنها نه تنها بی تأثیر نیست بلكه به جهت در دسترس بودن و عدم نیاز به امكاناتی جهت شست و شو، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است كه برای استفاده از لكه بر چه از نوع شیمیایی و چه دست ساز خانگی، از قسمت پشت لكه باید اقدام شود. به این ترتیب از پخش شدن لكه جلوگیری به عمل می آید.
نكته 3:هنگامی كه پارچه دیگری را به محلول لكه بر آغشته كردید و می خواهید از آن برای زدودن لكه استفاده كنید، توجه داشته باشید كه نحوه تمیز كردن باید با سیستم ضربه ای باشد و از مالش پارچه بر روی لكه خودداری شود.
نكته 4: ضربات پارچه حاوی لكه بر را ابتدا از محدوده خارجی لكه شروع كنید و به داخل ادامه دهید.
نكته 5: برای شست وشوی اغلب لكه های غیر چربی، كاربرد آب سرد نیاز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لكه را پایدار می كند. البته روش استفاده و نوع لكه نیز تعیین كننده است.
لكه بر دست ساز (خانگی): از محلول آب و الكل صنعتی به نسبت دو به یك برای از بین بردن پاره ای از لكه ها می توان استفاده كرد.


لكه شمع، مداد شمعی و مدادهای چرب آرایشی: برای این منظور كافی است ابتدا باقی مانده ماده ایجاد كننده را با جسمی نوك تیز به آرامی بردارید. سپس دو تكه دستمال توالت یا كاغذ قهوه ای (مورد استفاده در خشكشویی ها) در دو طرف لكه قرار دهید. سپس اتوی گرم را بر روی یكی از كاغذها در محل لكه فشار دهید. به این ترتیب، چربی موجود در لكه آب می شود و جذب دستمال یا كاغذهای طرفین می شود. ولی در مورد موكت و فرش پس از برداشتن پارافین سفت شده از روی سطح، تنها یك كاغذ بر روی سطح لكه قرار دهید و اتو بكشید.
لكه گل و لای بر روی لباس: كافی است یك عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لكه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی كه لكه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الكل آغشته كنید و بر روی لكه بمالید.
لكه آب میوه: مقداری نمك بر روی لكه بریزید و سپس آن را در آب سرد مدتی خیس كنید. پس از آن با آب گرم و مواد شوینده شیمیایی بشویید.
لكه روژ لب: شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی این نوع لكه و سپس شست و شو، آن را به طور كامل از بین ببرید. البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه هایی (پیش از شست وشو) بسیار مفید است. راهكار دیگر برای این منظور استفاده از الكل است.
لكه چای و قهوه:به محض ریخته شدن یكی از این مواد بر روی لباس، آن را با آب سرد و مواد شوینده شست و شو دهید.
اگر امكان شست وشوی سریع آن وجود نداشت، مقداری نمك بر روی سطح لكه بریزید و مدتی صبر كنید تا نمك آن را به خود جذب كند. سپس در صورت فراهم شدن شرایط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوینده بشویید.
راهكار دیگر این است كه سطح لكه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید، سپس یك قطعه صابون بر روی سطح لكه بمالید و بعد آن را در آب سرد خیس كنید و بشویید.
لكه سس گوجه فرنگی: ابتدا روی سطح لكه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه ای دیگر به الكل آغشته كنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لكه روی سطح فرش یا موكت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لكه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاك شود. سپس دستمال دیگری را كمی مرطوب كنید و بر روی لكه بكشید و صبر كنید تا خشك شود.
لكه چربی بر روی لباس: ابتدا با دستمال كاغذی توالت ضرباتی آرام به سطح لكه بزنید و باقیمانده چربی را به دستمال منتقل كنید. برای لباس های رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشین، می توانید در صورت امكان آنها را در ماشین لباسشویی و درجه حرارت بالا شست وشو دهید ولی در غیر این صورت یا لكه زدایی را به خشكشویی بسپرید یا با دست شست وشو دهید.
نكته: برای جذب لكه های چربی و حتی لكه های حاصل از ریختن نوشابه، آب میوه و مانند اینها بر روی لوازم دكوراسیونی مانند مبلمان یا فرش، بهترین كار ریختن قشر نازکی از نمك یا پودر تالك (پودر بچه) و رها كردن لكه برای مدت نیم ساعت تا یك ساعت است. پس از طی این مدت با جارو برقی پودرها را جمع كنید و سپس با شامپو فرش یا كف حاصل از كمی مایع ظرفشویی و آب شست وشو دهید. البته مرحله فوق را می توانید چند بار تكرار كنید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
قابل توجه خانم های خانه دار !



برخی نكاتی كه در تمیز كردن خانه حتما باید رعایت شوند، اشاره كنیم:

1 - هنگام نظافت خانه به همه وسایل توجه داشته باشید، بخصوص وسایلی را تمیز كنید كه فكر نمی كنید نیاز به تمیز كردن داشته باشند. مثلاً گلدان مصنوعی ای كه به نظر شما تمیز است، می تواند آنقدر گرد و خاك در خودش ذخیره كرده باشد كه برایتان ایجاد حساسیت كند.
2 - تمیز كردن تلفن را از یاد نبرید چراكه محققان دریافته اند گوشی تلفن می تواند باعث انتقال ویروس یا باكتری شود؛ و همین عوامل بیماری زا با لب های شما برخورد می كنند و در نهایت به دهانتان راه می یابند.
3 - نظافت سطل زباله بخصوص سطل های آشپزخانه و دستشویی نیز اهمیت بسیاری دارند. به این نكته توجه داشته باشید خالی كردن زباله به معنای تمیز شدن سطل آن نیست پس نیاز است تا خود سطل نیز هر از گاهی كاملاً شسته و عاری از آلودگی شود.
4 - پرده حمام نیز احتیاج به نظافت دارد. این به دلیل آن است كه پرده ها در فضای مرطوب قرار دارند و بیشتر اوقات نمناك هستند، از این رو می توانند به محل خوبی برای رشد میكروب بدل شوند.
5 - اگر در خانه تان ماشین ظرفشویی دارید، نظافت آن را از یاد نبرید. این وسیله نیاز دارد كه هر چند وقت یک بار كاملاً شسته، جرم زدایی شده و ضد عفونی گردد.
6 - الان كه نزدیك فصل سرما است، نظافت شومینه را فراموش نكنید. شومینه و دریچه خروج هوای آن را خوب تمیز كنید. به این نكته توجه داشته باشید كه اگر لوله خروج هوای شومینه گرفته باشد، گازهای مضر نمی توانند خارج بشوند و در نتیجه در فضای خانه باقی مانده و برایمان خطرآفرین می شوند.
7 - مبلمان خانه را حتما گردگیری كنید چون یك ضربه آهسته به مبل می تواند ذرات گرد و غبار را به هوای خانه انتقال دهد و برای تنفس مشكل ساز شود.
8 - از بالش و لحاف خانه هم غافل نشوید. هر چند وقت یكبار آنها را بشویید و در صورت امكان در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار دهید .
9 - ظروف دكور را گردگیری كنید تا از انباشته شدن گرد و خاك كه می تواند تولید حساسیت كند پیشگیری نمایید
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
رعایت این اصول می توانید در امر خانه داری موفق تر باشید



سرخ كردن ماهی با فلس


: بهتر است برای سرخ كردن ماهی ، فلس آن را جدا نكنید. ماهی را بشویید، شكم آن را پاك كنید و سپس قطعه قطعه كنید. قطعه های ماهی را از سمت پوست آن در روغن سرخ كنید. این كار باعث می شود كه روغن ماهی كه در زیر پوست آن است، هنگام سرخ كردن نسوزد و طعم ماهی خیلی بهتر شود. در صورت تمایل پوست و فلس ماهی را هنگام مصرف جدا كنید. قلم موی تمیز و نرم :

معمولا پس از استفاده از قلم موی نقاشی باید آن را با حلاّل مورد نظر ( برای رنگ پلاستیك آب و برای رنگ روغنی ، تینر یا نفت) خوب شست تا آثار رنگ از بین برود. درغیراین صورت قلم مو پس از مدتی سفت و غیر قابل استفاده می شود. حالا پیشنهاد می كنیم پس از پاك كردن، قلم مو را به صابون مایع آغشته كنید و بگذارید به همان صورت خشك شود. هنگام استفاده مجدد، آن را خوب آبكشی كنید، سپس در رنگ فرو ببرید. پیچ و چوب :

اگر می خواهید چوپ را پیچ كنید، ابتدا پیچ را به صابون با شمع بمالید تا كار راحت تر شود. از بین بردن لایه های رنگ كهنه: مقداری محلول آب و سركه را بجوشانید و شی ء مورد نظر را یك ساعت درآن بخوابانید. پس از این مدت، خواهید دید كه لایه های رنگ كهنه به راحتی جدا می شود و تمیز كردن شیء مورد نظرتان راحت است.

صرفه جویی در واكس چوب:

با استفاده از یك جوراب زنانه كهنه ، واكس چوب را به مبلها و وسایل چوبی بزنید. به این ترتیب واكس كمتری مصرف می شود و وسایل چوبی هم بهتر برق می افتند. هر گاه از جوجه گردان فر استفاده می كنید:

روی سینی زیرین یك ورق فویل ( كاغذ آلومینیوم ) بگذارید و بعد از استفاده بردارید تا فر كثیف نشود. برای این كه پختن سیب زمینی

در فر سریعتر انجام شود، ابتدا به مدت 10 دقیقه سیب زمینی را آب پز كنید بعد در فر بگذارید. پیمانه كردن كره یا روغن جامد:

قاشق یا پیمانه مورد نظر را چند لحظه در آب داغ فرو ببرید، بعد در قالب كره یا ظرف روغن جامد بزنید و مقدار مورد نیاز خود را به راحتی بردارید. پیمانه كردن عسل:

قاشق یا پیمانه مورد نظر را اول چرب كنید، بعدچند ثانیه درآب گرم فرو كنید و بعد به مقدار مورد نیاز عسل بردارید. برای این كه املت سبك و خوبی داشته باشید زرده ها و سفیده ها را ازهم جدا كنید. با زرده ها مایه املت را درست كنید. سفیده ها را هم جداگانه بزنید تا پف كند و در آخرین لحظه به مایه اضافه كنید. سپس مطابق معمول املت را درست كنید.

طبخ مرغ در فر:

برای خوش طعم شدن مرغ به این روش عمل كنید: مقداری ماست( 5/2 درصد چربی) را در یك كیسه پارچه ای بریزید تا آبگرفته شود سپس داخل شكم مرغ بگذارید و مطابق معمول بپزید. تخته آشپزی

را ترجیحاً از جنس پلاستیك انتخاب كنید زیرا بهداشتی تر است. سیررا هرگز زیاد سرخ نكنید ؛

زیرا طعم تلخی پیدا می كند. كافی است فقط كمی تفت بدهید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
* با كمك كمی سركه یا آبلیمو و جوش‌شیرین می‌توانید ملحفه‌ها و پرده‌هایی را كه كدر شده‌اند دوباره سفید كنید.
*برای رفع خش شیشه میز می‌توانید از خمیر دندان جرم‌گیر یا اسپری خش‌گیر یا پاك‌كننده سی‌دی استفاده كنید.

*وقتی موهای سر خود را شامپو زدید و خوب آب كشیدید، یك قاشق سوپخوری آبلیمو یا سركه سفید را در یك لیتر آب بریزید و آخرین بار با آن موهای خود را آب‌كشی كنید. در این صورت موهای شما لطیف و فرم‌پذیر می‌شود. همان طور كه اگر سر خود را بموقع نشویید به سلامت موهای شما لطمه می‌خورد شستشوی روزانه با آب و صابون یا شامپو نیز موهای شما را خشك و شكننده می‌سازد.

* اگر ناچار شدید با موهای خشك، بیگودی بپیچید، یك حوله را در آب گرم خیس كرده و به سر خود كه پیچیده‌اید ببندید. بعد از مدت كوتاهی وقتی آن را باز كنید موهایتان نم‌دار شده است، باید صبر كنید تا خشك شوند و بیگودی‌ها را باز كنید.

* گردو و بادام و فندق را با پوست سختشان نگه دارید و سر سفره آنها را بشكنید. آنها را قبل از این كه كهنه شوند بخورید، زیرا این میوه‌ها بشدت روغنی هستند و اگر پوست بیرونی آنها حذف شود بدطعم می‌شوند و ارزش غذایی خود را در اثر آمیختن روغن با هوا از دست می‌دهند.
*اگر در مسافرت ناچار هستید از ظروف سفید خود استفاده كنید و آنها را روی هیزم بگذارید به چند روش می‌توانید از سیاه شدن آنها جلوگیری كنید: اول این‌كه آنها را كاملا از جدار بیرونی گل‌مالی كنید. دوم با مخلوطی از آب و خاكسترآن را پوشش دهید و سوم این كه با مایع ظرفشویی یا صابون تمام پشت ظرف را آغشته كنید. ظرف گرم شده بهتر صابونی می‌شود.
* شكستن نارگیل كار راحتی نیست، اما با یك ترفند می‌توانید آن را راحت انجام دهید. كافی است شیر آن را با سوراخ كردن چشم‌های میمونی نارگیل خارج كنید و آن را در فر یك ساعت با دمای 180 درجه سانتی‌گراد داغ كنید. در پایان نارگیل خود به خود ترك می‌خورد و بعد از سرد شدن از محل ترك‌ها می‌توانید آن را بسادگی بشكنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
می دانیم که بعضی از موادغذایی برای سلامتی ما خیلی خوب است، امااگر ندانیم با آنها چطور غذا درست کنیم، چه؟ یا حتی بدتر از این، اگر از مزه آنهاخوشمان نیاید چه؟ کلاه و پیشبند آشپزیتان را ببندید و چاقو چنگال هایتان را همآماده کنید. وقتی یکبار این روش های آشپزی را برای خوشمزه کردن موادغذایی مفیدامتحان کنید دیگر راه برگشت ندارید.
سبزیجات با برگ های سبز تیره
کلم بروکسل، کلم پیچ، اسفناچ و سایر سبزیجاتی که برگ های سبز تیرهدارند حاوی مواد گیاشیمی مهمی هستند که طبق گفته های دکتر الیزابت جانسون، متخصصآزمایشگاه تغذیه معدی-روده ای در تافتز (Tufts) می تواند از کوری ناشی از بالا رفتنسن جلوگیری کند. این نوع سبزیجات همچنین سرشار از ویتامین A و C، فیبر، فولات ومنیزیم هم می باشند.
نکات آشپزی زیر را برای پخت این نوع سبزیجات امتحانکنید:
·برای شیرین کردن مزه از کلم بروکسل های کوچک و روشن تراستفاده کنید. کمی هم ساقه کرفس به غذا اضافه کنید تا بوی کلم گرفته شود.
·برای بهتر کردن مزه کلم بروکسل یا کلم پیچ می توانید کمی چاشنی لیمو-فلفل یا پنیرپارمسان رنده شده به آن اضافه کنید.


·ساقه های سفت کلم پیچ را جدا کنید وفقط برگ های نرم آنرا بخورید. خیلی راحت می توانید کلم پیچ را همراه با سایرسبزیجات در سالاد استفاده کنید یا کمی کلم پیچ خردشده به سوپ مورد علاقه تان اضافهکنید.


·سبزیجات نرمی مثل برگ چغندر یا اسفناچ وقتی پژمرده تر باشند، خوشمزهتر می شوند. آنها را با آب سرد خوب بشویید، بعد همه را در یک قابلمه بزرگ ریخته و 3تا 5 دقیقه با حرارت متوسط بجوشانید. بعد آب آن را کامل گرفته و خرد کنید. سپس بههمراه سیر خردشده، پنیر پارمسان، زنجبیل تازه یا پیاز خرد شده سرخ کنید.


·سبزیجات تلخ تر مثل کلم پیچ یا سبزیجات خردل مزه قوی تری دارند. پس به جای دورریختن این نوع سبزیجات، آنها را 8 تا 12 دقیقه بپزید تا مزه دلپذیرتری پیدا کنند. برای آنها می توانید از چاشنی ابلیمو، سیر، فلفل قرمز، یا سس گوجه فرنگی و سرکهاستفاده کنید.


·سبزیجات تازه را جایگزین سبزیجات خردشده فریزری کنید و آنهارا به سوپ و سالاد اضافه کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
از گرم شدن کامل غذا اطمینان حاصل کنید
یکی از راههایی که به واسطه ی آن می توانید اطمینان خاطر پیدا کنید که غذای شما به طور مناسب پخته شده، این است که ببینید آیا تمام قسمت های آن به خوبی گرم شده است یا خیر. منظور از گرم شدن آن است که بخار از تمام قسمت های آن بلند شود.
در این حالت شما می بایست غذا را با استفاده از یک چاقوی کوچک به دو نیم کنید و ببینید که آیا داخل آن نیز گرم شده است یا نه. اگر قسمت وسط آن گرم شده باشد، آنوقت می توانید نتیجه بگیرید که کل قسمت های آن گرم شده است. البته اگر در یک ظرف بزرگ غذا درست می کنید، باید بیش از یک قسمت را چک کنید چرا که این امکان وجود دارد که حرارات در یک ظرف بزرگ برای تمام قسمت ها یکسان نباشد.
برخی از انواع مواد غذایی هستند که در زمان طبخ، تغییر رنگ می دهند. در نظر داشتن رنگ غذا به ویژه برای غذاهایی که در آنها گوشت وجود دارد، می تواند به عنوان یکی از راههای مناسب برای دریافت این مطلب که آیا غذا پخته شده است یا خیر محسوب شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبخ صحیح گوشت
در پخت مواد گوشتی نظیر گوشت گاو و گوسفند، برگرها، سوسیس، و کباب باید دقت فراوانی به خرج دهید.
اگر می خواهید از پخته شدن برگر، سوسیس، و یا تکه ای از گوشت مرغ اطمینان حاصل کنید، آنرا از وسط تقسیم کنید و بعد ببینید که آیا تکه ای از گوشت صورتی درون آن باقی مانده است یا نه. زمانیکه تکه ای از گوشت را می برید باید از داخل آن بخار خارج شود.
اگر یک مرغ و یا گونه ای دیگری از پرنگان را به طور کامل می پزید، برای اطمینان از طبخ صحیح آن باید ضخیم ترین قسمت پای پرنده که در انتهای ران قرار دارد را برش بزنید تا مایع درون آن خارج شود، در این حالت می بایست دقت کنید که مواد قرمز و یا صورتی رنگی درون این مایع وجود نداشته باشند.
دل، جگر و سایر قسمت های داخلی نیز باید جداگانه پخته شوند؛ به طوریکه از آنها گرما خارج شود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
گوشت نیم پز
اشکالی ندارد که استیک و فیله ی گوساله یا گوسفند را به صورت نیم پز مصرف کنید به شرط اینکه به طور کامل آب پز شوند و سپس آنرا درون ماهیتابه سرخ کنید، البته با میزان دمای بالا.
سرخ کردن در این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که به شما کمک می کند تا باکتری های موجود در گوشت کشته شوند. زمانی می توانید متوجه شوید گوشت به اندازه ی کافی پخته شده است که رنگ روی سطح آن به طور کامل تغییر پیدا کند.
اشکالی ندارد که گوشت های با استخوان را نیز به صورت نیم پز مصرف کنید، اما باید توجه داشته باشید که این مورد برای تمام گوشت ها صدق نمی کند.
قسمت هایی از گوشت که با چند استخوان بهم متصل شده اند را نباید به صورت نیم پز استفاده نمود. برای اطمینان از این امر که مفاصل استخوان های موجود در گوشت به خوبی پخته شده اند باید قسمتی از استخوان را برش دهید، مایعی که از آن خارج می شود نمی بایست قرمز و یا رنگی مایل به صورتی داشته باشد.

به خاطر داشه باشید که این نوع گوشت ها را نباید به صورت نیم پز استفاده کنید:
برگرها
سوسیس
گوشت گوساله
ناگت ها که شامل
تکه هایی از گوشت با استخوانهای بهم چسبیده
کباب
دلیلش هم این است که این نوع گوشت ها در تمام قسمت های خود دارای باکتری هستند و اگر آنها به خوبی پخته نشوند این امکان وجود دارد که باکتری های موجود در آنها به طور کامل از بین نرود و بعداً مشکلاتی را برای مصرف کننده ایجاد نماید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترفند هایی برای کدبانوی ایرانی





●برای آن‌که گل کلم شما سفید و درخشان شود، در هنگام پختن، کمی شیر به اندازه یک پیمانه به آن اضافه کنید.

●هنگام پختن نخود، لوبیا و سایر حبوبات، هیچ‌گاه به آن نمک نزنید، چرا که دیر خواهد پخت.

●وقتی غذایی را با کره سرخ می‌کنید یک قاشق مرباخوری روغن به آن اضافه کنید، چرا که از سوختن آن جلوگیری خواهد کرد.

●اگر هنگام پختن گوشت سفید، مقدار بسیار کمی جوش شیرین در آب بریزید، زودتر خواهد پخت.

●اگر سوسیس را پیش از سرخ کردن، مدت پنج دقیقه در آب بجوشانید، کمتر از حد معمول چروکیده و یا جمع خواهد شد و به هیچ عنوان ترک نخواهد خورد.

●برای زود جوش آمدن آب سماور، ابتدا آن را تا نیمه پر کنید و پس از گرم شدن بقیه آب را به آن اضافه کنید.

● سیب‌ زمینی‌ با نمك‌

اگر مایلید یك‌ سیب‌زمینی‌ سرخ‌ شده‌ وخوشمزه‌ و با نمك‌ داشته‌ باشید، قطعات‌سیب‌زمینی‌ را پس‌ از سرخ‌ شدن‌، داخل‌ یك‌پاكت‌ كاغذی‌ تمیز بریزید و به‌ آن‌ نمك‌ اضافه‌كنید. با اندكی‌ تكان‌ دادن‌ پاكت‌، چربی‌ اضافی‌ به‌كاغذ جذب‌ شده‌ و سیب‌زمینی‌ها نمك‌ را به‌ خودخواهند گرفت‌.

● قارچ‌ تازه‌

برای‌ آنكه‌ قارچ‌ شما هنگام‌ نگهداری‌ دریخچال‌، پلاسیده‌ و كوچك‌ نشود، هیچ‌گاه‌ آنها رادرون‌ كیسه‌های‌ پلاستیكی‌ بدون‌ منفذ قرارندهید، بلكه‌ داخل‌ پاكت‌ كاغذی‌ گذاشته‌ و دریخچال‌ نگهداری‌ نمایید. كاغذ باعث‌ خواهد شدكه‌ قارچ‌ها نفس‌ كشیده‌ و در هوای‌ مرطوب‌یخچال‌، تازه‌ و شاداب‌ بمانند.

● نگهداری‌ كاهو و كرفس‌

كاهو و كرفس‌ را اگر داخل‌ پاكت‌ كاغذی‌گذاشته‌ و درون‌ یخچال‌ قرار دهید، برای‌ مدت‌بیشتری‌ تروتازه‌ خواهند ماند. كیسه‌های‌پلاستیكی‌ برای‌ نگهداری‌ اینگونه‌ سبزیجات‌ جالب‌نیستند. توجه‌ داشته‌ باشید كه‌ برگ‌های‌ خارجی‌كاهو یا كرفس‌ را تا لحظه‌ استفاده‌ از آنها جدانكنید.

● گرفتن‌ چربی‌ غذا

برای‌ گرفتن‌ چربی‌ اضافی‌ از غذا، دو پاكت‌كاغذی‌ را با یك‌ ورقه‌ دستمال‌ یا حوله‌ كاغذی‌پوشانده‌ و روی‌ غذا بگذارید. برای‌ این‌ منظورروزنامه‌ نیز موثر است‌.

● جلوگیری‌ از سوختن‌ كره‌

وقتی‌ غذایی‌ را با كره‌ سرخ‌ می‌كنید، یك‌ قاشق‌مرباخوری‌ روغن‌ به‌ آن‌ بیفزایید. از سوختن‌ آن‌جلوگیری‌ خواهد كرد.

● پختن‌ تخم‌ مرغ‌ بدون‌ ترك‌

وقتی‌ می‌خواهید تخم‌ مرغ‌ها را بپزید تاسفت‌شود، مقداری‌ سركه‌ به‌ آن‌ اضافه‌ كنید.
این‌ كار از شكستن‌ تخم‌ مرغ‌ها در داخل‌ آب‌ وخارج‌ شدن‌ سفیده‌ تخم‌ مرغ‌ جلوگیری‌ خواهدكرد.

● ذوب‌ یخ‌ مرغ‌ با آب‌ نمك‌!

هنگامی‌ كه‌ می‌خواهید مرغ‌ منجمدی‌ را ذوب‌كنید، آن‌ را درون‌ آب‌ سردی‌ كه‌ مقدار زیادی‌نمك‌ در آن‌ حل‌ كرده‌اید، قرار دهید. این‌كارباعث‌ خواهد شد كه‌ خون‌ باقی‌ مانده‌ در آن‌خارج‌ شود و گوشت‌ سینه‌ مرغ‌، سفیدتر و پاكیزه‌ترگردد.

● مغز گردوی سالم

اگر می خواهید مغز گردو را سالم از پوست آن جدا کنید، گردوها را یک شب تمام، داخل آب نمک خیس کنید، سپس به آرامی پوست آن را شکسته و مغزگردو را بیرون بیاورید.

● رسیده شدن هلوی نارس

اگر می خواهید هلوی کال به سرعت رسیده شود، هلوها را در جعبه ای که با روزنامه آن را پوشانده اید، قرار دهید. به این ترتیب گاز های تصاعد خارج نشده و باعث رسیدن سریع هلو می شود.

●خشک کردن گوجه فرنگی

اگر پیدا کردن گوجه فرنگی خشک سخت است راحت و بدون دردسر میتوانید آنرا در خانه تهیه کند. یک روش ساده خشک کردن آنها در آفتاب است. گوجه ها را از وسط به دو نیم میکنیم و در سینی چیده و در مقابل آفتاب قرار میدهیم تا خشک شوند.

یک روش دیگر خشک کردن گوجه در فر است. گوجه ها را از وسط به دو نیم کرده و روی آنها نمک پاچیده و در سینی فر روی حرادت ۱۰۰ درجه سانتی گراد به مدت ۸ ساعت قرار میدهیم تا خشک شوند. گوجه ها را در شیشه ای تمیز ریخته کمی سیر تازه لابه لای آنها گذاشته و با روغن پر میکنیم. اگر روغن زیتون در دسترس دارید که چه بهتر. در بوفه ایتالیائی که دستور چند غذا رو داده بودم باید دیده باشین که از گوجه فرنگی خشک زیاد استفاده شده بود ودر ضمن هر نوع سالادی هم که تهیه میکنید میتوانید این گوجه ها را اضافه کنید. معمولا در خیلی غذاهای ایتالیائی و اسپانیائی گوجه خشک زیاد مصرف میشود.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانستنى هاى كدبانو



نويسنده: فريده آقازاده طارانى


برطرف كردن كپك پنير: بارها به اين مسأله برخورد كرده ايد كه ممكن است مقدار زيادى پنير خريده و در يخچال نگهدارى كرده ايد اما اين پنير پس از مدتى كپك مى زند. به نظر شما چكار بايد كرد؟ آيا بايد آن را دور ريخت؟ خير، شما ابتدا پنير را در يك ظرف در دار بريزيد و چند حبه قند را نيز در ظرف بيندازيد و در آن را خوب ببنديد و آن را در گوشه اى بگذاريد. پس از مدتى كه ظرف را باز كرديد خواهيد ديد كه پنيرها كپك ندارند زيرا همه كپك ها جذب قند شده اند. يادتان باشد كه قندها را حتماً دور بريزيد!

وقتى تخته آشپزخانه جرم مى گيرد: براى پاكسازى تخته آشپزخانه كه معمولاً در اثر خرد كردن سبزيجات مختلف رنگ مى گيرد كافى است تخته هاى چوبى يا پلاستيكى را با مقدارى سركه شست وشو دهيد.

برگ هاى بيرونى سبزيجات: خارجى ترين برگ هاى سبزيجات را جدا نكنيد. مگر آن كه برگ ها واقعاً فاسد و غيرقابل استفاده باشند زيرا اين برگ ها سرشار از مواد مغذى اند.

زرده خاكسترى رنگ: اگر مى بينيد زرده تخم مرغ پس از پختن، رنگى متمايل به خاكسترى يا سياه پيدا مى كند، نگران سلامت آن نباشيد اين رنگ مربوط به سولفورآهن بوده و مصرفش زيانى ندارد.

چند نكته درباره كاهو: براى اين كه طعم سالاد كاهو را زياد كنيد چند برگ لطيف ترب را به آن اضافه كنيد. هم چنين براى رفع حشرات ريز سياهى كه در كاهو است، به آن يك قاشق غذاخورى سركه بيفزاييد و سپس آن را با آب فراوان بشوييد.

قابل توجه افراد كم خون: اگر از افراد كم خون هستيد يك مشت اسفناج و يك مشت جعفرى تازه را با هم خرد كنيد و يك عدد هويج رنده شده را به مواد بيفزاييد. سپس آن را در مقدار خيلى كم آب به مدت ۲ ساعت بخيسانيد و آن را در صافى بريزيد و فشار دهيد. در نهايت مقدارى آب سيب درختى يا گلابى يا انگور را به آن اضافه كنيد و سپس آن را بنوشيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر کدبانو باید بداند




برای اینکه نان سفید به‌راحتی بریده شود، کارد اره‌ای انتخاب کنید و یا اینکه کارد را در آب داغ فرو ببرید.

برای اینکه پوست گوجه فرنگی به‌راحتی کنده شود، آن را قبلاً چند دقیقه در آبجوش بگذارید.

اگر می‌خواهید کنسروی را باز کرده‌اید به‌تدریج مصرف کنید آن را در ظرف بلوری خالی کرده در یخچال بگذارید تا فاسد نشود.

اگر می‌خواهید سیب زمینی را با پوست بپزید، آن را قبل از پختن کمی با روغن چرب کنید.

ظروف مسی سفید کرده را با آب و صابون بشوئید تا چربی‌هایش کاملاً گرفته شود و پس از شستن بلافاصله با پارچه تمیزی خشک کنید.

ظروف آلومینیومی را با چوبک و آب صابون بشوئید و خشک کنید.

سبزیجات پیر و ساقه کلفت و شته زده و یا پژمرده را هرگز مصرف نکنید، سبزی باید جوان و نرم و تازه باشد.

آبگوشت را همیشه با آب سرد بپزید نه با آب جوش زیرا اگر آبگوشت در آبجوش پخته شود مواد مغزیش را از دست می‌دهد.

برای اینکه در زمستان هم بتوانید با دنجان بخورید، بادنجان‌ها را در فصل تابستان پوست کنده و نصف نمائید سپس نمک زده در روغن سرخ نموده در یک ظرف بلوری بچینید و رویش روغن داغ ریخته ریوش را مجکم ببندید.

برای ساختن کشک، اول ماست را دوغ بکنید و بعد آن را بجوشانید، جوش که آمد بگذارید خنک بشود و به مجرد اینکه خنک شد آن را در کیسه ریخته بیاویزید تا آبش برود آنگاه آن را در لاوک ریخته نمکش زده مالشش بدهید و به‌صورت گلوله در بیاورید و خشک کنید.

برای امتحان کره، چند گرم کره را در استکان آبجوش بریزید اگر کره روی آب نماند و رنگ آب را تغییر داد، معلوم می‌شود که کره خالص نیست و سیب زمینی و یا مواد دیگر مخلوطش می‌باشد.

برای مخافظت سیب زمینی، آن را در جائی خشک و تاریک بگذارید تا جوانه نزند. اگر جوانه زد، جوانه‌ها را بگیرید زیرا جوانه سیب زمینی سمیت دارد و برای بدن مضر است.

هر دفعه که از چرخ گوشت استفاده می‌کنید، خوب پاکش کنید زیرا در غیر این‌صورت گوشت لای آن مانده متعفن می‌شود.

پس از خرد کردن کلم و پیاز دست‌های خود را با یک قطعه لیمو تمیز کنید تا بوی پیاز و کلم بر طرف گردد.

قبل از پختن تخم مرغ در آب، کمی نمک بیافزائید تا از ترکیدن تخم مرغ جلوگیری شود.

اگر می‌خواهید در موقع بریدن تخم مرغ پخته زرده‌اش خرد نشود، قبلاً کارد را در آب فرو ببرید.

اگر می‌خواهید پوست نارگیل به‌راحتی جدا شود، نارگیل را چند دقیقه در فر بگذارید و بعد بشکنید.
 

Similar threads

بالا