هشدار درباره خطر فوران 'آتشفشانی' ایدز در ایران

saeedhashemee

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خانم دستجردی می گوید لازم است در این زمینه اطلاع رسانی شود

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت ایران هشدار داده است که افزایش "رفتارهای پرخطر" جنسی به خطر رشد شدید ایدز در کشور دامن می زند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایسنا، خانم دستجردی روز سه شنبه 20 مهر (12 اکتبر) در حاشیه نشستی با مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان متحد در زمینه اچ آی وی/ایدز اظهار نظر می کرد.

او گفت: "در حال حاضر هفت درصد از مبتلایان به ایدز را افراد در معرض خطر مسائل اخلاقی و رفتاری تشکیل می دهند. با افزایش رفتارهای پرخطر در آینده ممکن است با آتشفشانی از بیماری ایدز در کشور روبرو شویم."

او یکی از راه های مقابله با چنین وضعیتی را اطلاع رسانی به مردم دانست.

خانم دستجردی گفت که کشور موفقیت هایی در زمینه کنترل و کاهش ایدز در میان معتادان و زندانیان داشته است "اما برای موج های بعدی این بیماری از طریق مسائل اخلاقی و رفتاری و رفتارهای جنسی نگرانی هایی وجود دارد."

او همچنین گفت که "حدود 50 درصد از افراد خیابانی به ایدز مبتلا هستند" اما تعریفی از "افراد خیابانی" ارائه نکرد.

به گفته او شمار موارد شناسایی شده ایدز در ایران 22 هزار نفر است اما رقم واقعی در ایران را چهار برابر این دانست: "... بیش از 80 هزار فرد مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد که در این میان یک چهارم آنها شناسایی شده اند. البته این میزان نسبت به آمار دنیا آمار بالایی نیست، اما نسبت به فرهنگ کشور آمار بالایی است."

براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران، آلودگی به ویروس اچ آی وی از طریق آمیزش جنسی تقریبا 18 درصد از کل موارد است که نسبت به دو دهه پیش دو برابر شده است.

براساس این آمارها که حدود پنج ماه پیش منتشر شد استفاده از سرنگ آلوده و اعتیاد تزریقی همچنان نخستین عامل آلودگی به ویروس عامل ایدز است و ارتباط جنسی دومین عامل مهم شناخته می شود.

بیش از ۹۲ درصد از افراد آلوده را مردان و کمتر از ۸ درصد را زنان تشکیل می دهند.
 
بالا