مقطع دو نوار با الیاف گیاهی و نایلونی
سطح مقطع نوار با سیم های فولادی
در ابتدا و انتها، (محل های استوانه ای ) نوار تحت تنش های خمشی قرار می گیرند و این تنش های اضافی باید توسط تار و پود تحمل شود عملاً نیمه رویی نوار تحت کشش و نیمه زیری آن تحت فشارش قرار می گیرد و بدیهی است سطح وسط مقطع نوار و سطح وسط مقطع نوار در محل استوانه ها بدون تنش فشاری و کششی اضافی است برای کم کردن مقدار این تنش ها قطر استوانه ها بزرگ تر انتخاب می شوند که البته آن هم دارای محدودیتی است. چون مقدار تنشهای نوار به ضخامت نوار بستگی دارد پس نمی توان تعداد نوار را بیش از حد کرد.البته ضخامت روکش ها به نوع مواد معدنی حمل شونده بستگی دارد. جنس تار و پود های نوار از الیاف مصنوعی بنام کولووادور و نیز نخی، نایلونی و پنبه ای ساخته می شود که تار و پود های نخی و نایلونی در مقایسه با الیاف پنبه ای دارای مقاومت کششی بیشتری و قیمت ارزانتری هستند.
پوشش دو طرف لایه در نوار ها از جنس پلی وینل کلرید PVC یا پلی استر، پلی آمید، لاستیک و انواع پلیمرهاست. اغلب این ها دیر آتش گیرنند و به ایمنی نوار در مقابل حریق کمک می کند.
کارخانه سازنده ی نوار را تحت آزمایشات آتش سوزی، اسطکاک، اشعه ی X می دهند تا بدین وسیله مشخصات آمده در اسناد فنی که به استناد آن طراحی صورت می گیرد، با عمل تطابق کند.
اتصال نوار ها :
یک نوار طویل از چند نوار جداگانه سر هم تشکیل می شود که این نوار ها به هم دیگر اتصال داده می شود که نوار ها پس از مدت زمانی سایش و پاره می شود و احتیاج به تعمیر پیدا می کنند و در ضمن باید محل اتصال نوار ها را نیز از پارگی چک شود.
انواع اتصال :
۱. اتصال توسط قلاب (نیلسون )
۲. اتصال به کمک چسباندن
۳. اتصال بوسیله ی ولکانیزاسیون
آسیب های نوار
اتصال قلاب نیلسون :
متوالترین وارزانترین و همچنین سریعترین انواع اتصال نوع اتصال با قلاب است که امروزه در معادن زغال بیشتر کاربرد دارد. قلاب ها دارای نوک تیز می باشند و دلیل بر آسیب نرساندن بر تار و پود نوار می باشد. زمان لازم برای تعویض کردن پارگی نوار یا اتصال نوار در حدود ۱۵min است که از محاسن بزرگ اتصال نیلسون می باشد عیب آن در وجود سوراخ هایی است که در اثر اتصال بوجود می آید و سبب ریزش مواد نرم از سوراخ به داخل شاسی می شود
اتصال نوار به کمک قلاب:
اتصال به کمک چسباندن:
نوع اتصال توسط چسباندن مرغوب تر و محکم تر می باشد. قبل از چسباندن دو انتهای نوار به یکدیگر، نوار با زاویه ۲۰ به طرف چپ و راست پخ می شود به قسمی که طرف بریده شده روی طرف دیگر بریده شده قرارگیرد.
اتصال توسط ولکانیزاسیون:
اتصال به وسیله ولکانیزاسیون بهترین طریقه وصل کردن دو سر نوار به یکدیگر است، این روش احتیاج به حرارت دادن محل اتصال دارد، در معادن زیر زمینی کمتر متداول است چون ولکانیزه کردن کار و وقت زیادی می گیرد. عمل ولکانیزه کردن نوار به کار گر متخصص نیاز دارد.
در ایران اتصال نوار توسط پیچ ومهر کردن انجام می گیرد، که یک روش ابتکاری است وبعنوان یک روش اتصال مطرح نیست.
طرز بریدن نوار در چسباندن آن:
۲. استوانه محرک واستوانه انتهایی (هرز گرد)
در دو طرف نوار دو استوانه که یکی محرک ودیگری برای برگرداندن نوار هست. سطح بیرونی استوانه از چوب و یا اجناس پارچه ای پوشانده می شود. تا بدین وسیله اصطکاک بین نوار و استوانه محرک افزایش می یابد.
۳. شاسی
شاسی نوار از پروفیل های مختلف فولاد ساخته می شود. قطعات مختلف شاسی در داخل معدن و در محل نصب نوار به یکدیگر مونتاژ می شود. در بعضی از نوارها توسط یک ورقه آهن که در سرتاسر نوار تعبیه می شود قسمت بالایی وزیری نوار از یکدیگر جدا می شود این ورقه عمل حفاظت نوار زیری را انجام میدهد و از ریزش سنگ و مواد بر روی نوار زیرین جلوگیری می کند.
۴. قرقره
نوار روی استوانه های مخصوصی که ما آن را قرقره می نامیم تکیه می کند. هنگام حرکت نوار این قرقره ها به علت حرکت نوار به چرخش در می آید. قسمت رویی نوار بر روی قرقره ها که تعداد آن دو تا پنج عدد است قرار می گیرد. چون این قرقره ها وزن نوارو بار را تحمل می کنند و در آنها اصطکاک زیادی به وجود می آید در دو طرف محور قرقره بلبرینگ تعبیه شده است تا اصطکاک به حداقل برسد.
۵. موتور
موتورهایی که برای به حرکت در آوردن نوار به کار می روند یا توسط نیروی الکتریسیته و یا به کمک هوای فشرده کار می کنند موتور های الکتریکی از نوع آسنکرون و موتورهای هوای فشرده از نوع دنده ای انتخاب می شود. مزیت موتورهای هوای فشرده در این است که حرکت نوار با این گونه موتورها آرامتر است و هزینه خرید آنها نیز کمتر است از طرف دیگر موتورهای هوای فشرده بدون اشکال در معادن گریزودار بکار برده می شود. عیب بزرگ آنها هزینه زیادی است که صرف تامین هوای فشرده می شود و به این دلیل از موتور های الکتریکی بیشتر استفاده می شود.
در منطقه صحرایی اسپانیا نواری با فاصله ۲۰ کیلومتر بین دو محور برای حمل فسفات نصب و راه اندازی شده است.
آسیبهای نوار :
نوار باربری در حمل و نقل مواد معدنی در حمل مواد دانه ریز و نرم با موفقیت به کار میرود. در حمل سنگ های سخت نوک تیز مانند کوارتزیت خطر آسیب دیدن نوار در محلهای بار گیری و تبدیل وجود دارد. این آسیب در محلی که مواد با شتاب بر روی آن پرتاب می شود شدیدتر و بیشتر است. برای جلوگیری از آسیب دیدن نوار با نصب یک قعطه فولاد مقعر یا رولر اضافی از شدت برخورد شدید سنگ با نوار کاسته می شود در محلهایی که مواد از نواری به نواری دیگر هدایت می شود به ویژه وقتی که محور دو نوار در یک امتداد نیست برای جلوگیری از ریختن سنگها به از نوار از یک محافظ استفاده می شود.
در یک معدن بایستی سعی کرد یک نوع ویا حداکثر دو نوع نوار به کار گرفت تا تهیه وتعمیر نوارهای آن معدن ساده تر باشد.
مواظبت و تعمیرات نوار:
چون قیمت نوار زیاد است نگه داری و مواظبت از آن یک امر اقتصادی است. نوار باربری اغلب کثیف می باشد و بایستی در نوار وسایل تمیز کن به خودکار نصب شود. روغن کاری قرقره ها بایستی در زمان های معین وبه طور منظم یا به طور دایم انجام گیرد تا بدین وسیله مقاومت نوار در مقابل حرکت زیاد نباشد. هر گاه نوار پاره شد تعمیرات و چسباندن آن در محل انجام می گیرد. در عمل موقع آسیب دیدگی بزرگ نوار قسمتی از آن بریده و نوار نو به جای آن اتصال داده می شود. نوارهای مدرن دارای دستگاه خودکاری هستند که در صورت بروز اشکال نوار خودبه خود از کار می ایستد.
معرفی شرکتهای فعال در ساخت نوار نقاله
شرکت پیشروان صنعت خاور
فعال در زمینه مشاوره، طراحی، مهندسی و ساخت قطعات خاص پلیمری، پلاستیکی و لاستیک فلز
اهم فعالیت ها:
آستر لاستیکی (Rubber Lining) و پلی یورتان مخازن ، لوله ها ، اتصالات و پمپ ها (جهت محافظت در برابر خوردگی شیمیائی، بیولوژیک و سایش)
روکش انواع غلتکها با انواع لاستیک و پلی یورتان
ساخت قطعات خاص لاستیکی ، لاستیک فلز ، پلاستیک و پلی یورتان
تامین ، تعمیر و نگهداری نوار نقاله های حمل مواد و ساخت ملحقات آن
اولین و تنها تولید کننده رولیک پلی اتیلن فوق سنگین در ایران
ساخت انواع سازه های فلزی ، رولیک و غلتکهای فلزی
طراحی، مهندسی و مشاوره راه اندازی انواع خطوط تولید صنایع لاستیک
ساخت روکش رایزرها و تولید قطعات لاستیکی سکوهای نفتی
طراحی و مهندسی
۱- مهندسی تولید کامپاندهای مختلف برای مصارف گوناگون . ( تولید کامپاند برای شرکت زیره ملی ) ؛
۲- طراحی و مهندسی خط تولید . ( طراحی و مهندسی و ساخت ماشین آلات خط تولید تیوب فرگون برای شرکت الدوز ) ؛
۳- طراحی و مشاوره برای آموزش و ساخت فندر با شرکت زیره ملی ؛
۴- طراحی و مشاوره جهت تعیین فندرهای دریائی برای پهلوگیری ( Berthing ) انواع شناورهای دریائی با خورهای مختلف .
نوار نقاله :
در زمینه ماشینهای نقاله و با توجه به کاربرد بسیار زیاد آن در صنایع گوناگون و تنوع این نوع ماشین ها با توجه به کاربری آنها، این شرکت با استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی، توانائی طراحی و ساخت انواع ماشین نقاله را مطابق با استانداردهای ISO و DIN دارد. همچنین کادر مجرب این شرکت آمادگی نگهداری، تعمیر و بهینه سازی انواع ماشین نقاله و نوارهای نقاله را با توجه به نیاز مشتری دارا می باشد. در حوزه نوار نقاله لاستیکی توانائی این شرکت بدین شرح است :
• تولید نوار نقاله های مقاوم حرارتی تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد به عرض تا ۱۵۰ سانتیمتر
• تولید نوار نقاله های خاص ( آجدار، تمام منجید، رنگی و بهداشتی )
• تولید چسب و کاور و لاینر لاستیکی برای آپارات گرم نوار نقاله
• تولید بغل بندهای نوار نقاله ( ریبون قابل تعویض )
• تولید شوت های مواد
• تولید نوار کرکره ای و تیغه های قابل نصب بر روی نوار نقاله
• تولید انواع باکت فلزی و پلیمری ضد سایش برای نقاله های بالا بر (Elevator)
• تعمیر و نگهداری نوار نقاله های منجید دار و سیمی(Steal cord)
تولید رولیک و شاسی فلزی نقاله ها
این شرکت امکان تولید انبوه رولیک و پایه رولیک در ابعاد مختلف برای انواع خطوط نقاله دارد .
۱- تولید رولیک فلزی با لابیرنتهای پلی اتیلن ضد گرد و غبار و آب ؛
۲- تولید انواع رینگهای لاستیکی(Rubber rings)رولیکهای فلزی ؛
۳- تولید رولیک های پلاستیک مهندسی(Synthetic fiber)مناسب برای کاربرد در سرعتهای خیلی زیاد و محیط های مرطوب، سبک (صرفه جوئی در انرژی و سازه فلزی)، بی صدا، ضد آب و اسید و قلیا و گرد و غبار، بی نیاز از روغنکاری، بالانس با دقت بالا و قابل تعمیر .
تعمیر و نگهداری نوار نقاله
تامین، نگهداری و تعمیر انواع نوار نقاله های منجید دار و SteelCardاز تخصصهای مدیران و کارشناسان این مجموعه می باشد که سالها در پوشش شرکتهای مختلف در خدمت صنایع کشور مخصوصا فولاد سازی بوده اند که
به شرح زیر خلاصه می گردد :
۱- تامین و نگهداری بیش از ۵۰ کیلومتر نوارهای نقاله مجتمع فولاد مبارکه در زمانی بیش از ۵ سال
۲- کارخانه فولاد آلیاژی یزد ( کارفرما دانییلی یتالیا ) ؛
۳- کارخانه تکسرام اصفهان ؛
۴- معدن گل گهر ؛
۵- کارخانه چوب و کاغذ مازندران ؛
۶- ایران خودرو ؛
امکانات تولیدی این شرکت در این بخش به شرح زیر است :
الف – تولید چسب جهت نوار آپارات گرم نوار نقاله ؛
ب – تولید انواع کاور و لاینر لاستیکی به ضخامت هی ۶/۰ تا ۶ میلیمتر جهت آپارات گرم نوار نقاله ؛
پ – تولید نوار نقاله های مقاوم حرارتی ( تا درجه سانتیگراد) به عرض تا ۱۵۰ سانتیمتر ؛
ت – تولید بغل بندهای نوار نقاله و شوتهای مواد ( ریبون قابل جایگزینی ) جهت جلوگیری از ریزش مواد ؛
ث – تولید انواع نوار کرکره ای و تیغه های قابل نصب بر روی نوار نقاله جهت افزیش ظرفیت و جلوگیری از ریزش مواد.
ج – تولید انواع باکت های فلزی و پلیمری ضد سایش جهت الواتورهای صنایع مختلف ( صنعتی و بهداشتی ) .
شرکت صمیم درخشان
شرکت صمیم درخشان در سال ۱۹۹۸ توسط مدیرانی به ثبت رسید که سالها در زمینه تولید، صادرات و واردات تجربه داشته اند و در قالب شرکت های معتبر با اکثر کشورهای جهان روابط بازرگانی و تجاری مناسبی برقرار نموده است.
◊ با توجه به ذخایر مواد معدنی ایران، در سال ۲۰۰۱ توجه مدیران این شرکت به بازار اشباع نشده مواد معدنی معطوف گردید. .به همین منظور این شرکت مصمم شد که جایگاه مناسبی برای خود در این صنعت بدست آورد. در همین راستا تفکر ایجاد بزرگترین، مدرنترین و مجهز ترین کارخانه دانه بندی سنگ گچ در بخش خصوصی به ظرفیت یک میلیون تن در سال در جنوب کشور به منظور صادرات شکل گرفت. به دنبال آن شرکت صمیم درخشان اقدام به خرید معدن سنگ گچ با ذخیره تقریبی ۶۰ میلیون تن در بندر خمیر – ایران نمود.
◊ ماشین آلات مورد نیاز در این پروژه از معتبر ترین کارخانجات تولید ماشین آلات معدنی دنیا، در شرف خریداری می باشد.
◊ شرکت صمیم درخشان نمایندگی انحصاری چندین شرکت معتبر در زمینه بارگیری و تخلیه مواد معدنی و سیمان از کشتی و سیستم های توزین نوری تسمه نقاله می باشد که با توجه به پشتیبانی واحد فروش خود، اهداف بزرگی را در زمینه تجهیز پایانه ها و معادن کشور به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا پیش رو دارد. این اینده نگری با توجه به وسعت و تنوع این بازار، گامی بزرگ در جهت شکوفایی اقتصاد کشور و صادرات غیر نفتی است.
◊ شرکت صمیم درخشان با بهره گیری از مجربترین مشاورین صنعتی، اقتصادی و مالی خود توانسته تنوع کاری و تجربه فراوانی را در امور مختلف تجاری کسب نماید.
سوابق وفعالیت ها:
▪ تولید : محصولات متنوعی که بر حسب نیاز بازار مصرف، با مدیریت صحیح، کادر فنی و نیروی انسانی تولید شده است.
▪ صادرات : بخش صادرات شرکت صمیم درخشان در برخی موارد با بخش تولید همکاری داشته و در طی سالها توانسته است در این زمینه تجربه فراوانی بدست آورد.
▪ واردات : به طور کلی انگیزه خدمت رسانی بهتر در امور واردات، دو بخش دیگر ما را تقویت نموده است و در واقع هدف اصلی مدیران شرکت، واردات کالاهای مرغوب در قالب نمایندگی های معتبر از سراسر جهان بوده است.
مزایای سنسورها:
حجم می تواند اندازه گیری شود.
▪ بدون تماس با هر گونه موادی کار می کند.
▪ حسگر نسبت به گرد و غبار و لرزش حساس نیست.
▪ حسگر نسبت به هر گونه حرکت صفحه غیر حساس است به عنوان مثال نسبت به تغییر زاویه شیب.
▪ حجم های کوچک را بدون در نظر گرفتن وزن آنها اندازه گیری می کند.
▪ اندازه گیری در هر شیبی از تسمه نقاله امکان پذیر است حتی زمانیکه در طول وزن تغییر می کند.
▪ اندازه گیری یکسانی را در طول اجرای مراحل اعمال می کند.
▪ اندازه گیری سرعت تسمه نقاله از طریق فیدر واسطه که در قسمت چرخ گردان سوار می شود تاثیرگذار است.
▪ وزن حسگر از صفر تا وزن آن حسگر نیز تاثیرگذار است. فقط یک بار در مرحله نصب صفحه که این مرحله چند ثانیه زمان بر است.
▪ بخش توزین در کوتاه ترین زمان قابل سوار شدن است و به درجه بندی بزرگتری در سیستم نیاز ندارد.
▪ تمامی کابلها و سایر قسمتهایی که برای سوار کردن سیستم کمک کننده است در شکل وسیع تحویل می شود.
▪ نحوه ثبت اوزان می تواند برای نیازهای فردی تنظیم شود.
سنسورهای کامپیوتری
صفحه نمایشگر LCD
کارت اسکنر حافظه
صفحه کلید
چاپگر با امکان ورود متوالی کاغذ
محفظه ایمن در برابر گرد وغبار و شرایط جوی که قابل قفل شدن است.
بخش کامپیوتری که شامل صفحه کلید و صفحه نمایش با قابلیت خواندن آسان، چاپگر با امکان ورود متوالی کاغذ و برد حا فظه ای اسکنر است.
حافظه برای ذخیره کلیه داده ها استفاده می شود که در محوطه کارخانه تهیه شده و به دفتر مرکزی جهت استفاده فرستاده می شود مثلا دراکسل (جهت صدور فاکتور)
چندین نوع اطلاعات می تواند در کارت حافظه ضبط شود:
۱) اطلاعات مربوط به مشتری (اسم و آدرس)
۲) اطلاعات پرسنلی
۳) محل پروژه
۴) محوطه کار
۵) اطلاعات موادی که باید خردایش شود
این اطلاعات می تواند بر حسب وزن آنها (روز و ساعت توزین) چاپ شود.
مشخصات مواد و اسم پرسنل میتواند برای استفاده های آتی در روی کارت حافظه ذخیره شود و قابل تغییر در هر زمانی است.
اطلاعات ثبت شده نه تنها برای عملیات می رود، بلکه برای اطلاعات نوع مواد خرد شده در طی دوره های مختلف نیز می باشد و این موضوع به دلیل این است که لیست دقیق وزن و زمان انجام کار در برگه پرینت ثبت شده است، در واقع شما می توانید از اطلاعات مندرج در پرینت زمان فعالیت ماشین آلات و پرسنل را در خط تولید کنترل کنید.
ترازوی نوری تسمه نقاله
▪ ترازوی نوری تسمه نقاله مواد روی تسمه نقاله تخلیه را اندازه گیری می کند که مواد مذکور امواج نوری خود را به سمت دوربین ها فرستاده، دوربین ها این امواج را گرفته و این اطلاعات را تحلیل میکنند. این اطلاعات اندازه گیری شده توسط چاپگر کامپیوتر چاپ میشود . این سیستم جدید اندازه گیری در مقایسه سیستم معمول توزین مزایای زیادی دارد که شامل نکات زیر است :
▪ حجم مواد روی تسمه نقاله از طریق یک حسگر الکترونوری که اطلاعات اخذ شده را به بخش کامپیوتر انتقال می دهد، اندازه گیری می کند.
▪ شما می توانید در بخش خروجی چاپگر حجم مواد شکسته شده را دریافت کنید.
▪ حسگر با چار چوب کاملا متناسب است که دقیقا روی بخش بالایی تسمه نقاله تخلیه سوار میشود. این موضوع باعث جلوگیری از تماس مستقیم حسگر با مواد روی تسمه نقاله میشود که در سیستم های معمولی توزین به چشم میخورد بنا بر این سیستم Hartl Sensortechnik GmbH پوششی ندارد.
▪ سرعت تسمه نقاله بر روی فیدر واسطه که برروی غلتک سوار شده است تاثیر می گذارد.
▪ حسگر نسبت به گرد و خاک و لرزش غیر حساس است هنگامیکه هیچ بخش غیر متحرکی روی سیستم سوار نشده است.
▪ این مزیت همچنان تحمل وزن اضافه دستگاه را تضمین می کند بدون هیچ مغایرتی وقتی که شما زاویه مربوطه را عوض می کنید ( به صفر نمی گراید ). این مزیت عمده ای برای حداکثرانعطاف پذیری واقتصادی بودن در عملکرد دستگاه های مدرن سنگ شکن محسوب می شود که کاملا متحرک هستند.
محل نصب نوار
محل نصب نوار می تواند در کف تونل، کارگاه استخراج، راهروها و یا به صورت آویزان در تونل باشد در تونلهایی که به علت اثرات استخراج محور تونل از حالت اولیه خارج می شود و پیامد آن این است که محیط تونل تحت تاثیر کنورژانس (همگرایی) قرار گرفته و فرو می نشیند یا کف تونل آماس می کند و یا بالاخره کناره های تونل جابجا می شود نوار به جای نصب بر روی شاسی که روی زمین تونل قرار گیرد به سقف آویزان می شود با تنظیم زنجیرها می توان نوار را در مسیر پیش بینی شده نگه داشت.
چند نمونه نوارنقاله:
نوار فولادی
نوار فولادی مانند تسمه نقاله هایی که در فرودگاه ها هنگام تحویل بار به مسافر وجود دارد ساخته می شود. نوارهای نقاله به علت صرف انرژی زیاد و مشکل بودن نصب و جابجایی آن و نیز کم بودن انعظاف پذیری آن عملاً منسوخ شده است در ایران از این نوارها استفاده نشده است.
نوار هوسترمن
در نوار هوسترمن یک زنجیر بی انتها در زیر نوار تعبیه شده است که نوار در فواصل معین و کوتاه به آن زنجیر پیج می شود موتور مربوطه با حرکت دادن زنجیر نوار را نیز به حرکت درمی آورد مزیت این نوارها در این است که تنش های کشش در زنجیر پدید می آیند و در نتیجه می توان نوار را از جنس مناسبتری انتخاب کرد عیب نوار هوسترمن در این است که این نوار برای طول های کم به کار می رود و تحرک و سرعت چندانی نیز ندارد و به همین علت در معادن امروزی از این نوار چندان استفاده نمی شود.
نوارهای مخصوص
پاره ای اوقات لازم می شود که باربری در شیب های بیشتر از حد شیب نوار قرار گیرد. در این گونه موارد برای استفاده از نوار سطح باربری نوار با آج درست می شود البته این نوارهای کوتاه انجام می گیرد طریق دیگر برای باربری با شیب زیاد انتخاب دو نوار است که سطح زیرین یکی نزدیک به سطح رویی دیگری است واحد نوار بالایی بدون موتور و توسط بار روی نوار زیری به همراه بار می چرخد. نوار مخصوص دیگری ساخته می شود که برای بارگیری در واگنهای راه آهن بکار می رود. چون بارگیری در واگنهای مختلف انجام گیرد محل باراندازی نوار برای باراندازی در واگنهای مختلف به کمک جرثقیل تغییر می یابد.
نوارهای مدرن
سعی شده است نوارها بجای قرار گرفتن روی رولر بر بستری از باد (هوای فشرده) تکیه کنند تا بدین وسیله از اصطکاک نوار و رولر پرهیز شود و به سرعت آن افزوده شود. این نوع نوار هنوز در معادن کاربرد ندارد.