میر جلال الدین کزازی

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
با درود

زیست نامه میرجلال الدین کزازی به زبان خودش

میرجلال الدین کزازی در دیماه 1327 در کرمانشاه در خانواده ای فرهیخته و فرهنگی که بنیادگذار آموزش نوین در این سامان است، چشم به جهان گشود. خوگیری به مطالعه و دلبستگی پرشور به ایران و فرهنگ گرانسنگ و جهانی آن را از پدر که مردی آزادمنش و فراخ اندیش و مردم دوست بود به یادگار ستاند. دوره دبستان را در مدرسه آلیانس کرمانشاه گذرانید و از سالیان دانش آموزی با زبان و ادب فرانسوی آشنایی گرفت. سپس دوره دبیرستان را در مدرسه رازی به فرجام آورد و آنگاه برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادب پارسی که در چشم او رشته و دانشی است گرامی و سپند، به تهران رفت و در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره های گوناگون آموزشی را سپری کرد و به سال 1370 به اخذ درجه دکتری در این رشته نائل آمد. او از سالیان نوجوانی نوشتن و سرودن را آغاز کرده است و در آن سالیان با هفته نامه های کرمانشاه همکاری داشته و آثار خود را در آنها به چاپ می رسانیده است. او اینک عضو هیأت علمی در دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی است. او افزون بر زبان فرانسوی که از سالیان خردی با آن آشنایی یافته است، با زبانهای اسپانیایی و آلمانی و انگلیسی نیز آشناست و تاکنون دهها کتاب و نزدیک به دویست مقاله نوشته است و در همایش ها و بزمهای علمی و فرهنگی بسیار در ایران و کشورهای دیگر سخنرانی کرده است. چندی را نیز در اسپانیا به تدریس ایرانشناسی و زبان فارسی اشتغال داشته است. او گهگاه شعر نیز می سراید و نام هنری اش در شاعری "زروان" است. ترجمه او از "انه اید ویرژیل" برنده جایزه بهترین کتاب سال شده است و تألیف او "نامه باستان" نیز که تاکنون شش جلد آن به چاپ رسیده است حائز رتبه نخستین پژوهشهای بنیادی در جشنواره بین المللی خوارزمی.

برای آشنایی بیشتر مراجعه کنید به :
http://www.kazzazi.com
 

Aseman Etemaad

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام همشهری.......
مرسی به خاطر تاپیک، من اگه مطلبی پیدا کنم خواهم گذاشت!;)
راستی
تاپیک "بهزاد کرمانشاهی " هم هست.... اونجام سری بزن!
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام همشهری.......
مرسی به خاطر تاپیک، من اگه مطلبی پیدا کنم خواهم گذاشت!;)
راستی
تاپیک "بهزاد کرمانشاهی " هم هست.... اونجام سری بزن!

با درود

سلام همشهری ، مرسی ، لطف داری .
دیدن تاپیک شما باعث شد تا منم یه تاپیک بزنم ، تاپیکت خوب و زیبا بود .
توی تاپیک بهزاد هم یه چیزایی نوشتم ( البته کپی - پیست کردم ).
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
میرجلال الدین کزازی

میرجلال الدین کزازی

بادرود

همایش " کاوشی در شب چله "

در اين همايش دكتر «ميرجلال الدين كزازي» استاد زبان و ادبيات فارسي، به نقش ايزدمهر در مراسم شب چله و تقليد مسيحيان از اين آيين در شب كريسمس اشاره كرد.


كريسمس همان شب چله است / مير جلال الدين کزازي


متن زیر برگرفته از سخنرانی دکتر کزازی در این همایش است:
«شب يلدا، درازترين شب سال و يكي از بزرگترين جشن هاي ايرانيان است. ايرانيان همواره شيفته شادي و جشن بوده اند و اين جشن ها را با روشنايي و نور مي آراستند. آنها خورشيد را نماد نيكي مي دانستند و در جشن هايشان آن را ستايش مي كردند. در درازترين و تيره ترين شب سال، ستايش خورشيد نماد ديگري مي یابد. مردمان سرزمين ايران با بيدار ماندن، طلوع خورشيد و سپيده دم را انتظار مي كشند تا خود شاهد دميدن خورشيد باشند و آن را ستايش كنند. خوردن خوراكي ها و مراسم ديگر در اين شب بهانه اي است براي بيدار ماندن يكي از دلايل گرفتن جشن دراين شب زاده شدن ايزدمهر است.
مهر به معناي خورشيد و يكي از بغان ايراني و هندي است و تاريخ پرستش به سال ها پيش از زرتشت مي رسد. پس از ظهور زرتشت، اين پيامبر ايراني خداي بزرگ را اهوارمزدا معرفي كرد. ايزدان و بغان را به دو دسته اهورايي و ديواني تقسيم كرد. در باور زرشتي، بغان تيره اهورايي ستوده و تيره ديواني نكوهيده شود. يكي از ايزدان اهواريي مهر ايراني و هني بود. مهر ايزدي نيك است و قسمتي از اوستا به نام او، نام گذاري شده است. در مهريشت اوستا آمده است: «مهر از آسمان با هزاران چشم بر ايراني مي نگرد تا دروغي نگويد.»
ايزد مهر در يكي از شهرهاي خاوري ايران از دوشيزه اي به نام ناهيد زاده شد. پس از مدت اندكي كشور به كيش مهرپرستي گرويد. مهرپرستي از مرزهاي ايران فراتر و به رم رفت. پادشاهان رم به آن گرويدند و دين رسمي رم شد. «يوليانوس» يا «ژوليان» يكي از پادشاهان رومي گروه گروه مردم ترسا را به دين مهر مي كشاند و دعوت مي كرد. هنوز هم نيايش هاي اين شاه رومي با مهر برجاست. «اي پدر در آسمان نيايش مرا بشنو» «يوليانوس» در اين نيايش خدا را پدر مي نامد. اين اسمي بود كه ترسايان به تقليد از مهرپرستان بر خداي خود گذاشتند. روميان سال هاي بسيار تولد مهر و شب چله را جشن مي گرفتند و آن را آغاز سال مي دانستند. حتي پس از گسترش دين مسيحيت، باز كشيشان نتوانستند از گرفتن اين جشن ها جلوگيري كنند و به ناچار مجبور شدند به دروغ اين شب را زادروز تولد عيسي معرفي كنند تا روز 25 دسامبر را به بهانه تولد عيسي جشن بگيرند نه تولد ايزدمهر،‌ هنگامي كه به آيين و مراسم مسيحيان در كريسمس نگاه مي كنيم بسياري از نشانه هاي ايراني اين مراسم را در مي يابيم. ايرانيان قديم در شب چله درخت سروي را با دو رشته نوار نقره اي و طلايي مي آراستند. بعدها مسيحيان درخت كاج را به تقليد از مهرپرستان و ايرانيان تزيين كردند. مهر از دوشيزه با كره اي به نام آناهيتا در درون غاري زاده شد كه بعدها مسيحيان عيسي را جايگزين مهر و مريم را جايگزين آناهيتا قرار دادند. يكي ديگر از وام گيري هاي مسيحيان از مهرپرستان، روز مقدس مسيحي يعني يكشنبه است.
Sunday به معني روز خورشيد يا مهر است كه روز مقدس مهرپرستان بود. ارنست رنان درباره آيين مهرپرستي گفته است:‌ «اگر عيسويت به هنگام گسترش خود بر اثر بيماري مرگ ماري باز مي ايستاد، سراسر جهان به آيين مهر مي گرويد.»


از دكتر كزازي تاكنون بيش از 38 كتاب و 80 مقاله به چاپ رسيده است.

برگرفته از :http://www.nosratdarvishi.com/article.aspx?id=57
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثار استاد کزازی تالیف ( بخش نخست )

آثار استاد کزازی تالیف ( بخش نخست )

با درود


آثار استاد کزازی تالیف ( بخش نخست )


آب و آینه (مجموعه مقاله)
نشر آیدین - سال 1384

جستارهایی است در ادب و فرهنگ که پهنه ای از ادب و فرهنگ و اندیشه ایرانی را در بر می گیرد و در آن ، زمینه هایی گوناگون از اسطوره شناسی و باورهای باستانی تا ادب کودکان کاویده شده است. این جستارها در میانه سالهای 1379 تا 1382 در مجله ها و نشریه های دانشگاهی و فرهنگی ، پراکنده ، به چاپ رسیده بوده است.
از گونه ای دیگر (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1368
چاپ دوم : نشر مرکز - سال 1380

"از گونه ای دیگر" مجموعه ای فراهم آمده از چهار جستار یا مقاله است که خمگی در زمینه فرهنگ و ادب نوشته شده اند. گفتارهای این دفتر که برخی از آنها برای اولین بار در این اثر به چاپ رسیده اند و بعضی پیش تر در گاهنامه ها نشر شده اند ، در چند زمینه پیوسته با هم و جملگی بر زمینه فرهنگ ایرانی و میراث معنوی آن است.
بیکران سبز (دفتر شعر)
نشر مرکز - سال 1369

"بیکران سبز" گزیده ای از سروده های دکتر کزازی است که در میانه سال های 1350 تا 1367 را دربر می گیرد.
پارسا و ترسا (عطارشناسی)
انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی - سال 1376


"پارسا و ترسا" گزارشی است از داستان شیخ صنعان ، عطار. این چامه که از دشوارترین و پیچیده ترین چامه های خاقانی است ، توسط دکتر کزازی از سه دیدگاه ویژه واژه شناسی ، زیباشناسی و ژرفاشناسی بررسی شده است.
پرنیان پندار (مجموعه مقاله)
انتشارات روزنه - سال 1376

"پرنیان پندار" مجموعه ای است از مقالات گوناگون دکتر کزازی در زمینه های متنوع فرهنگی و ادبی که جملگی در میانه سال های 1370 تا 1375 نوشته شده اند و در ماهنامه ها به چاپ رسیده اند. پرنیان پندار ، سی و دو جستار یا مقاله را در برمی گیرد.
پند و پیوند - گزارش بیست غزل حافظ بر پایه زیباشناسی و باورشناسی (حافظ شناسی)
نشر قطره - سال 1378

"پند و پیوند" در حقیقت ، جلد دوم کتاب دیرمغان است که در آن ، دکتر کزازی به شیوه ای نو به گزارش غزل های حافظ پرداخته است و غزلهای خواجه را بر پایه زیبا شناسی و باورشناسی بررسی و گزارش کرده است.
تَرجُمانی و تَرزَبانی (هنر ترجمه)
نشر جامی - سال 1374

"تَرجُمانی و تَرزَبانی" حاصل کند و کاوها ، درنگ ها و دیدگاه های دکتر کزازی درباره هنر ترجمه است که در چند جستار فراهم آمده است و در آن شیوه های گونه گون ترجمه مورد بررسی قرار گرفته است.
تندبادی از کنج (شاهنامه شناسی)
نشر آیدین - سال 1386


"تندبادی از کنج " گزارشی است بیت به بیت و همه سویه از داستان رستم و سهراب شاهنامه ، بر پایه دانشهای گونه گون ادبشناسی و سخن سنجی ، با دیباچه ای در چگونگی و ارزش این داستان.
دُرّ دریای دَری (شاهنامه شناسی)
نشر مرکز - سال 1368

"دُرّ دریای دَری" کتابی کم نظیر در ادب پارسی است. این کتاب گزارش درازآهنگی است از قصیده ای بلند که دکتر کزازی آن را در 278 بیت سروده است و چنین آغاز می شود :
هر که او را شور معنی گستری است
زیب شعرش دُرّ دریای دَری است
در این چامه بلند ، سرگذشت شعر پارسی از آغاز تا روزگار ما نموده شده است. علاوه بر آن ، زندگینامه ، نکات ویژه زندگی و نیز شیوه سخنوری هر شاعر بیان گردیده است.
نویسنده در مقدمه گسترده خویش بر این اثر ، مطالب جالب و مفیدی در زمینه "چیستی هنر" و نیز "چگونگی آفرینش هنری" آورده است که در جای خود ، روزنی به جهان پر رمز و راز هنر است.
دیدار با اژدها (گزارش سفر)
نشر قطره - سال 1380


"دیدار با اژدها" ، روزنگار سفر کوتاه دکتر کزازی به چین ، سرزمین افسانه ای آسیاست. این اثر که از دید شیوه و قالب یکسره با روزهای کاتالونیا همسان و دمساز است ، پیوندهای فرهنگی ، تاریخی ایران و چین را مورد بررسی قرار داده است. دکتر کزازی اعتقاد دارد که شناخت چین کهن ما را در شناخت خویش یاری خواهد داد ، چرا که چین کهن یادگارها و نشانهای بسیاری از فرهنگ گرانسنگ ما را نهفته دارد ، از سوی دیگر ، چین نو ، در بسیاری از چاش ها ، گرایش ها و هنجارهای اجتماعی ، فرهنگی با ایران امروز سنجیدنی است و در یافتن راه حل ها و راهکارهای بایسته برای پرسش های اکنون جامعه ما در رویارویی سنت با نوگرایی و یا جهانی شدن و بومی ماندن می تواند مطرح باشد.
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثار استاد کزازی تالیف ( بخش دوم )

آثار استاد کزازی تالیف ( بخش دوم )

با درود


آثار استاد کزازی تالیف ( بخش دوم )


دیر مغان (حافظ شناسی)
نشر قطره - سال 1375

"دیر مغان" گزارش بیست غزل حافظ است ، از آغاز دیوان وی و بر پایه زیباشناسی و باورشناسی. دکتر کزازی در این اثر کوشیده است از نگاهی متفاوت ، غزل های خواجه شیراز را بنگرد و آنها را بر پایه زیباشناسی و باورشناسی که دیگر حافظ پژوهان کمتر بدان پرداخته اند ، بکاود و بررسد. نویسنده وعده کرده است که در آینده ، بقیه اشعار حافظ را به همین شیوه مورد کند و کاو قرار دهد.
رخسار صبح (خاقانی شناسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1368
چاپ سوم : نشر مرکز - سال 1374

"رخسار صبح" کتابی است حجیم و هفتصد صفحه ای در گزارش قصیده ای بلند و دلپسند از خاقانی. به تقریب ، نیمی از این کتاب ، شامل دیباچه مفصلی است در شرح زندگانی و شیوه شاعری این قصیده سرای بزرگ ایران. دکتر کزازی در این اثر کوشیده است بر پایه سروده ها و نوشته های خاقانی ، زندگی وی را بررسی کرده و روشنایی هایی بر بخش های تاریک و ناشناخته زندگی وی بیندازد. دکتر کزازی در این کتاب ، همانند کتاب های "سوزن عیسی" و "پارسا و ترسا" کوشیده است تا این چامه بلند خاقانی را بر بنیاد واژه شناسی ، زیباشناسی و ژرفاشناسی بررسی کند.
روزهای کاتالونیا (گزارش سفر)
چاپ اول : نشر واژه آرا - سال 1379
چاپ دوم : نشر نویسنده - سال 1384

"روزهای کاتالونیا" روزنگارهای سفر اسپانیاست که از دوازدهم فروردین ماه 1376 تا پنجم تیرماه 1378 را در بر می گیرد.
رؤیا ، حماسه ، اسطوره (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1372
چاپ سوم : نشر مرکز - سال 1385

"رؤیا ، حماسه ، اسطوره" آنچنانکه از عنوان آن برمی آید ، سه قلمرو پر رمز و راز و جاودانه رویا ، حماسه و اسطوره را در بر می"یرد. این اثر ، در حقیقت پایان نامه و تز دکتری نویسنده است که به قول قدما "به زیور طبع آراسته شده است".
زیباشناسی سخن پارسی در سه جلد
جلد اول - بیان (زیباشناسی سخن پارسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1368
چاپ هفتم : نشر مرکز - سال 1385

این کتاب نخستین جلد از دوره سه جلدی "زیباشناسی سخن پارسی" است که در موضوع دانش بیان نوشته شده است. دکتر کزازی این اثر را به شیوه کتاب های آموذشی برای دانشجویان دانشگاه ارایه کرده است.
جلد دوم - معانی (زیباشناسی سخن پارسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1370
چاپ ششم : نشر مرکز - سال 1385

"معانی" جلد دوم از مجموعه سه جلدی "زیباشناسی سخن پارسی" است که زبان شکرین و شیوای پارسی را بر پایه این دانش بررسی و کاویده است.
جلد سوم - بدیع (زیباشناسی سخن پارسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1373
چاپ پنجم : نشر مرکز - سال 1385

"بدیع" سومین جلد از مجموعه "زیباشناسی سخن پارسی" است. جلدهای اول و دوم این مجموعه عهده دار بررسی دو دانش دیگر زیباشناسی ادب پارسی ، یعنی "بیان" و "معانی" هستند.
سراچه آوا و رنگ (خاقانی شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1376
چاپ سوم : انتشارات سمت - سال 1385

"سراچه آوا و رنگ" کتابی است که دکتر کزازی آن را در "خاقانی شناسی" نوشته است. در این اثر ، دوازده قصیده ، یک ترکیب بند ، شانزده غزل ، نُه قطعه و هشت رباعی یا چارانه بررسی و کاویده شده است. در گزارش بیت ها ، زمینه ها و دانش های گونه گون چون: واژه شناسی ، ریشه شناسی ، زبانشناسی سنجی ، باورشناسی ، نمادشناسی و زیباشناسی به کار گرفته شده اند.
سوزن عیسی (خاقانی شناسی)
انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی - سال 1376

"سوزن عیسی" گزارشی است از چامه ترسایی خاقانی که از پیچیده ترین و دیریاب ترین چامه های اوست. در این کتاب دکتر کزازی ، قصیده بلند ترسایی را چونان "رخسار صبح" در سه بخش واژه شناسی ، زیبا شناسی و ژرفا شناسی بررسیده است و هرگاه نیازی نبوده که بیت ها را از آن سه دیدگاه بررسد ، تنها از دو دید نخستین کاویده است.
گذری و نظری بر آثار و احوال (زیست نامه)
شهر کتاب - سال 1377

"گذری و نظری بر آثار و احوال" زیست نامه ای است کمابیش فشرده که از آغاز تا سال 1376 را از زندگانی دکتر کزازی در بر می گیرد.
گزارش دشواریهای دیوان خاقانی (خاقانی شناسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1378
چاپ دوم : نشر مرکز - سال 1385

دکتر کزازی در این اثر گرانسنگ که در هزار صفحه به چاپ رسیده است ، بیت های دشوار و هنری در سراسر دیوان خاقانی را بررسی و گزارش کرده است. وی پیش از این کار ، نخست دیوان خاقانی را در دو جلد ویراسته و به چاپ سپرده بود. در این چاپ ، مولف در کنار بی هایی که می بایست گزارده می شدند ، ستاره ای نهاده بود. در "گزارش دشواریهای دیوان خاقانی" این بیت های ستاره دار گزارده شده اند و گاه نیز نکته های نغز و بازنمودنی در بیت های بی ستاره نیز گزارش شده اند.
مازهای راز (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1370
چاپ دوم : نشر مرکز - سال 1380

"مازهای راز" جستارهایی است در شاهنامه فردوسی و در برگیرنده شش مقاله درباره شاهنامه است. نخستین جستار ، "نمادشناسی اسطوره در داستان ضحاک" است که به همایش جهانی بزرگداشت فردوسی که در دی ماه 1369 در تهران برگزار شد ، پیشکش شده است.
نامه باستان – جلد اول (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1379
چاپ پنجم : انتشارات سمت - سال 1385

"نامه باستان" ، ویرایش و گزارشی است از شاهنامه فردوسی بر پایه برنوشته فلورانس و چاپ مسکرو ژول مول و خالقی مطلق انجام گرفته است و بیت ها از دیدگاه هایی گوناگون چون واژه شناسی ، نمادشناسی اسطوره ای ، واژه شناسی ، زیباشناسی ، باورشناسی و ریشه شناسی کاویده و بررسی شده اند. این جلد از اثر ، از آغاز شاهنامه تا پایان زال و پادشاهی منوچهر را دربرمی گیرد.
نامه باستان – جلد دوم (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1381
چاپ دوم : انتشارات سمت - سال 1384

ویرایش و گزارش شاهنامه ، از پادشاهی نوذر تا پایان داستان رستم و سهراب.
نامه باستان – جلد سوم (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1382
چاپ دوم : انتشارات سمت - سال 1386

ویرایش و گزارش شاهنامه ، داستان سیاوش.
نامه باستان – جلد چهارم (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1384
چاپ دوم : انتشارات سمت - سال 1385

ویرایش و گزارش شاهنامه ، از داستان فرود سیاوش تا داستان اکوان دیو.
نامه باستان – جلد پنجم (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1384
چاپ دوم : انتشارات سمت - سال 1385

ویرایش و گزارش شاهنامه ، از داستان بیژن و منیژه تا آغاز پادشاهی لهراسپ.
نامه باستان – جلد ششم (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1384

ویرایش و گزارش شاهنامه ، از پادشاهی لهراسپ تا پادشاهی دارای داراب.
نامه باستان – جلد هفتم (شاهنامه شناسی)
چاپ اول : انتشارات سمت - سال 1385

ویرایش و گزارش شاهنامه است از پادشاهی اسکندر تا پادشاهی بهرام ، به شیوه ای که در دیگر جلدهای این رشته از کتاب به کار گرفته شده است.
http://www.kazzazi.com/writing.html#top
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثار استاد کزازی ترجمه

آثار استاد کزازی ترجمه

با درود


آثار استاد کزازی ---- ترجمه


آتالا و رُنه
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1366
چاپ دوم : نشر مرکز - سال 1367
چاپ سوم : نشر مرکز - سال 1369
چاپ چهارم : نشر مرکز - سال 1380

"آتالا و رُنه" در بر گیرنده دو داستان جداگانه از نویسنده چیره دست و مشهور فرانسوی "شاتوبریان" است. دکتر کزازی در دیباچه مفصل این کتاب ، زندگینامه شاتوبریان را بر پایه نوشته های وی ، بویژه کتاب گرانسنگ "یادمانهای آن سوی گور" بررسی کرده و سرچشمه های دو داستان آتالا و رُنه را به دست داده است.
اُدیسه
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1379
چاپ چهارم : نشر مرکز - سال 1383

"اُدیسه" اثر دیگر هومر ، یکی دیگر از سه گانه های ادب پهلوانی اروپایی است که توسط دکتر کزازی به پارسی ترجمه شده است.
انه اید
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1369
چاپ سوم : نشر مرکز - سال 1381

"انه اید" اثر ویرژیل ، حماسه سرای بزرگ لاتین است که برای اولین بار توسط دکتر کزازی به فارسی ترجمه شده است. انه اید ، یکی از سه اثر بزرگ پهلوانی در فرهنگ و ادب اروپایی است. دو حماسه دیگر ، "ایلیاد" و "اُدیسه" است. انه اید را می توان همچون اُدیسه ، دنباله ای بر ایلیاد شمرد. "انه" بزرگزاده ای تروایی بوده است که از آتش و خون جان به در برده و در جستجوی سرزمینی نوید داده شده در دریاها و خشکی ها سرگردان شده است.
ایلیاد
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1377
چاپ چهارم : نشر مرکز - سال 1383

"ایلیاد" شاهکار "هومر" اثری است که بارها به زبانهای اروپایی ترجمه شده است. پس از ترجمه "انه اید" و استقبال اهل فرهنگ و ادب از این اثر ، دکتر کزازی به درخواست دانشوران ، دو نامه دیگر پهلوانی در ادب اروپایی ، ایلیاد و اودیسه را نیز به همان شیوه به پارسی ترجمه کردند.
بهار خسرو
نشر مرکز - سال 1374

"پیترو چیتاتی" ، از ایران شناسان دلبسته و علاقمند به تاریخ و فرهنگ ایران است. وی در این اثر بدیع ، شاعرانه و دل انگیز ، به شیوه ای داستانگونه ، نماها و چشم اندازهایی از تاریخ و فرهنگ ایران را بررسی و به زیبایی ارایه کرده است.
تلماک
نشر مرکز - سال 1368

جایگاه تلماک ، اثر گرانسنگ "فنلون" را در ادب و فرهنگ فرانسه ، تنها می توان با "گلستان" سعدی و "قابوسنامه" سنجید و برابر نهاد. سات های بسیار ، تلماک را در آموزشگاه های فرانسه همچون گلستان به قصد آموختن ادب و اخلاق و آیین به نوآموزان می آموخته اند و فنلون چون آموزگاری فرزانه ، در چهره نمادین "مانتور" ، فرزند جوان اولیس ، تلماک را اندرز می داده است.
توانهای نهانی آدمی
نشر نی - سال 1372

این کتاب ، سومین اثری است که دکتر کزازی در زمینه فرا روانشناسی به زبان فارسی ترجمه کرده است. "کالین و ویلسن" نویسندگان این کتاب ، با دیدی سنجیده ، روانشناسانه و دانشورانه ، پدیده های فراروانشناسی را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است.
جهان اشباح
انتشارات عطایی - سال 1370

"جهان اشباح" کتابی در زمینه فرا روانشناسی است که دو نویسنده "دانیل هامر" و "آلکس رودَن" آن را نوشته اند. در این اثر ، پدیده های "فرا روانشناسی" به گونه ای گسترده و فراگیر بررسی شده است. جهان اشباح ، دومین ترجمه دکتر کزازی در زمینه فرا روانشناسی است.
جهان پس از مرگ
چاپ اول : نشر دنیای کتاب - سال 1361
چاپ دوم : نشر دنیای کتاب - سال 1371

"جهان پس از مرگ" اثر نویسنده نامدار انگلیسی "سر آرتور کُنان دویل" خالق کارآگاه معروف "شرلوک هلمز" است. کنان دویل در سال های واپسین زندگی ، به پدیده روحگرایی دلبستگی یافت و این اثر ، رهاورد همان سال هاست. کتاب از دو بخش پژوهش ها و داستان ها پدید آمده است و هر یک از داستان ها بر پایه یکی از آزمون ها و پدیده های روحگرایی نوشته شده است.
رویدادهای شهر سنگی
نشر مرکز - سال 1370

"اسماعیل کاداره" در این اثر داستانی ، به شیوه ای دلنشین و شاعرانه ، خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خویش را به رشته تحریر درآورده است. وی از نویسندگان نامدار آلبانیایی است که اکنون به شهرتی جهانی دست یافته است. یکی از داستانهای او با عنوان "سردار سپاه مرده" به بیش از پانزده زبان دنیا ترجمه شده است. دکتر کزازی با ترجمه این اثر ، اسماعیل کاداره را به جامعه فرهنگی ایران شناسانده است.
سه داستان
نشر مرکز - سال 1367

"گوستاو فلوبر" نویسنده بلند آوازه و آفریننده آثار برجسته ای چون: "مادام بواری" و "سالامبو" است. فلوبر ، این اثر را در سال های پایانی زندگانی خود نوشت. سال هایی که نویسنده را در تلخکامی و اندوهی ژرف فرو برده بود. کتاب شامل سه داستان "ساده دل" ، "افسانه ژولین ، تیمارگر پاک" و "هرودیا" است.
سیلوی
نشر مرکز - سال 1370

"سیلوی" داستانی نه چندان بلند از "ژرار دونروال" است. وی از نویسندگان سخنور و نامدار فرانسوی در سده نوزدهم بوده است. ژرار دونروال چونان شوریده سرانی که زندگی را به سودای یافتن آنچه یافت نمی شود ، سیر کرده اند ، سراسر زندگانی را در پی نازنینی گشت که هرگز در عالم خاکی به دست نمی آید. از اینرو ، به دنبال آنچه در عالم واقع به دست نمی آمد و در دسترس نبود ، به خواب و رویا پناه برد و سر در پی این سودا نهاد و در رویا گم شد.
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثار استاد کزازی ------- ویرایش و تصحیح

آثار استاد کزازی ------- ویرایش و تصحیح

با درود


آثار استاد کزازی ------------ ویرایش و تصحیح


بدایع الافکار فی صنایع الاشعار
نشر مرکز - سال 1369

"بدایع الافکار فی صنایع الاشعار" کتابی است از ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری ، نویسنده و دانشور پرکار ایرانی در سده نهم هجری. این کتاب که در آرایه های سخن نوشته شده است ، پرمایه ترین کتاب در دانش "بدیع" است. در دیباچه مفصل کتاب ، تاریخچه بدیع نویسی و بدیع سرایی در پهنه ادب پارسی ، از نخستین کتاب بدیعی "ترجمان البلاغه" تا واپسین که "مدارج البلاغه" است ، توسط دکتر کزازی نوشته و بررسی شده است. در بخش گزارش های کتاب نیز ، این کتاب با دیگر کتاب های بدیعی سنجیده شده است.
دیوان خاقانی در دو جلد
نشر مرکز - سال 1375

"دیوان خاقانی" ویرایشی نو از دیوان سخن سالار بزرگ شروان است. این ویرایش بر پایه نسخه های چاپی و برخی برنوشته ها ، به انجام رسیده است. دکتر کزازی در این ویرایش جدید ، تاریکی ها ، دشواری ها و بی اندامی های متن را که از ریخت و ضبط نادرست بیت ها مایه گرفته است برطرف کرده و هرجا که نسخه بدل ها "پچینها" ناکارآمد بوده است ، به یاری دانش های ادب ، چون : واژه شناسی ، سبک شناسی ، زیبا شناسی و جز آن کوشیده است که ریخت و صورت درست به دست داده شود. ویراستار دیوان خاقانی ، همه جا در پانوشت ، دگرگونیهای رخ داده در متن را با برهان باز نموده است.
دیوان میرزا محمدباقر حسینی سپاهانی
نشر مرکز - سال 1376

"دیوان میرزا محمدباقر حسینی سپاهانی" سخنور توانا و کم شناخته سده یازدهم و دوازدهم هجری ، بر پایه نسخه ای منحصر به فرد ویراسته شده است. در دیباچه کتاب نیز سبک هندی در شعر فارسی و همچنین سروده های سخنور و پیوند او با دیگر سرایندگان این سبک بررسی و باز نموده شده است.
رباعیات خیام
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1371
چاپ سوم : نشر مرکز - سال 1384

"رباعیات خیام" ، همچون غزلهای سعدی ویرایشی تازه از چارانه های این شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی است که با شیوه ای نو نقادی شده است.
غزلهای سعدی
چاپ اول : نشر مرکز - سال 1371
چاپ سوم : نشر مرکز - سال 1384

"غزلهای سعدی" ویرایشی تازه از غزلهای شاعر و سخنور توانا و نامی ایران است که برپایه نسخه های چاپی ، به شیوه ای سخن سنجانه و دانشورانه ، توسط دکتر کزازی انجام گرفته است.
گزیده ای از سروده های شیخ الرئیس قاجار
نشر مرکز - سال 1369

"شیخ الرئیس قاجار" از نوادگان فتحعلیشاه قاجار ، شاهزاده ای دانش دوست و سخنور بود که به کسوت روحانیت و درویشی درآمد. دکتر کزازی کتاب حاضر را بر پایه چاپ سنگی "منتخب نفیس از آثار شیخ الرئیس" ، طبع شده در سال 1312 هجری ویراسته است و در مقدمه کتاب ، زندگی و آثار وی را بررسی و شرح کرده است.
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
آثار استاد کزازی ------- مقاله

آثار استاد کزازی ------- مقاله

با درود


آثار استاد کزازی



مقاله، گفت وشنود، سخنرانی چاپ شده ،دیباچه برکتاب،پیام

مقاله :
سوزن عیسی – آینده - فروردین و خرداد 1366

بدوری عیسی از پیوند عیشا - یادواره دکتر محمود افشار (جلد چهارم ) - 1369
شاهنامه نامه شاهان نیست - کتاب پاز - 1369

کالبدشناسی و نهادشناسی شاهنامه - کتاب پاژ - 1369

آیین رارآمیز مهر - پیرامون رستم و اسفندیار - پاییز 1369

ستیز ناسازها - پیرامون رستم و اسفندیار - پاییز 1369

سهراب و سیاوش - در پیرامون شاهنامه - پاییز 1369

نقدی بر رزم نامه - پیرامون رستم و اسفندیار - پاییز 1369

حافظ و اندیشه های مِهری - حافظ شناسی - 1370

خواجو ، نخلبند سخن – خواجو - مهر 1370

خواجو و خدای - کیهان فرهنگی - آبان 1370

بنده طلعت آن باش که آنی دارد - کیهان فرهنگی - دی 1370

شناخت در شاهنامه و آیینهای درویشی - ایران مهر - بهمن و اسفند 1370

مازهای راز در شاهنامه - ایران مهر - بهمن و اسفند 1370

رَفتن یا رُفتن - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد - بهار و تابستان 1371

نوروز ، جشن بازگشت به آغاز – آشنا - فروردین و اردیبهشت 1371

هفت باروی هگمتانه - کیهان فرهنگی - اردیبهشت 1371

ورامین ، شهر بهرام – آشنا - مهر و آبان 1371

پویه پایای پارسی - کیهان فرهنگی - آبان 1371

داستان داستان - ادبیات داستانی - آذر 1371

ققنوس هزاره ها ، ایران – شباب - دی 1371

مرد آزما (داستان کوتاه) – قصه - 1372

دو چهرگی اسکندر در ادب ایران - کیهان فرهنگی - فروردین 1372

پرنیان پندار (1) – شعر - فروردین 1372

پرنیان پندار (2) – شعر - اردیبهشت 1372

آسیمه - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم - تابستان 1372

رود داستان در داستان رود - ادبیات داستانی - شهریور 1372

بازار - نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان - پاییز 1372

از صدای سخن عشق - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد - پاییز و زمستان 1372

عشق ، آن شگرف شیرین - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم - پاییز و زمستان 1372

نمادگرایی در ادب - ادبیات داستانی - آبان 1372

کرمانشاه و بهرام چهارم - کیهان فرهنگی - بهمن 1372

بینش کهنه و نو - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد - بهار 1373

خواجه و خنیا – آشنا - مهر و آبان 1373

نمادشناسی داستان مرغان - ادبیات داستانی - آذر و دی 1373

بهار بختیاری - به همین سادگی و زیبایی یادنامه شهریار – 1374

نیستانِ نیستان عشق - تحقیقات اسلامی یادنامه دکتر عباس زریاب – 1374

ترجُمانی و تَرزَبانی – مترجم - بهار و تابستان 1374

ریخت شناسی واژگان در گویش های بومی - کیهان فرهنگی - آذر و دی 1374

برگردان سرگردان – مترجم - زمستان 1374

در جهان جان با جان جهان - سایه در خورشید - مهر 1375

پیر اسرار در دریای راز - زبان و ادب - بهار 1377

بازتابی از رخشندگیها – مترجم - بهار و تابستان 1377

خواجه و خنیا - فارس شناخت - بهار 1378

ستایشگر خاندان - زبان و ادب - بهار و تابستان 1378

پیمان پیوند در شاهنامه - دفتر نبشته گه باستان - 1379

منش زبان و ترجمه ادبی - مجموعه مقالات نخستین همایش ترجمه ادبی در ایران – 1379

هندسه خیال - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد - بهار و تابستان 1379

پیکره و پیام در ادبیات کودکان - کتاب جشنواره - بهمن 1379

پارسی و اسپانیایی - شیوه ای دیگر – 1380 سه گوش فرهنگی - نامه فرهنگ - پاییز 1380

آب و آیینه ، هنر ورزی در شعر عماد فقیه - کوی سلامت - خرداد 1381

باغ فردوس - آیینه میراث - تابستان 1381

خود کم بین بر مَنش - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد - تابستان 1381

هفت پیکر و هفت اختر - مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد – 1382

نقطه ساکن نمای خاک - گیلان ما - بهار 1382

گنجه در جرون (نقد) - آیینه میراث - پاییز 1382

تاریخی شدن اسطوره و اسطوره ای شدن تاریخ – وهومن - مهر 1382

عیاران لوطی و لوطیان عیار - رهاورد گیل -اسفند 1382

خودکامگی خاورانه و فرمان روایی ایرانی - نامه انجمن - بهار 1383

نجیبی سخنور از کاشان (نقد) - آیینه میراث - زمستان 1383

نوروز ، جشن فرجام در آغاز – نامه - اسفند 1383

قافیه در شاهنامه - فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات - بهار 1384

یادی از سندباد (نقد) - آیینه میراث - تابستان 1384

خامی های نام (پاسخ به نقد) - ادبیات و فلسفه - مرداد 1384

آرش کمان گیر – آناهید - آبان 1384

دریغ است که بهشت زشت گردد (گزارش سفر) - نامه پارسی - بهار 1385

ویرایشی نو در شاهکار کهن - شاهنامه پژوهی - بهار 1385

آسمان جان و نردبان آن - مطالعات عرفانی - تابستان 1385

سرزمین سخن (مقاله ای به زبان اسپانیایی) - الطائیر - زمستان 1991
EL PAIS DELA POESIA -ALTAIR - verano de 1999


گفت و شنود :

گفت و شنود درباره نظامی - دریچه گفتگو - مرداد 1370

گفت و شنود درباره "انه اید" – مترجم - بهار 1371

گفت و شنود درباره اسطوره – ادبستان - اسفند 1371

با ادبیات داستانی درباره حماسه - ادبیات داستانی - 1372

تلقی از داستان ایرانی - ادبیات داستانی - 1372

داستان خوب یا بد - ادبیات داستانی - 1372

نظرخواهی - ادبیات داستانی – 1372

گسستگی از سنت - ایران فردا - فروردین و اردیبهشت 1373

گفت و شنود درباره حماسه - ادبیات داستانی - مهر 1373

گفت و شنود درباره زبان پارسی – سروش - دی 1373

گفت و شنود درباره عطار - رشد ادب فارسی - پاییز 1374

آن سوی رود با ما بیگانه است – آزما - دی 1377

اسطوره و هنر – هنر - مرداد و شهریور 1380

دین و اسطوره - هفت آسمان - پاییز 1380

باورهای مشترک میان ایران و هند – یوگا - دی 1381

پدیدارشناسی اسطوره - گستره اسطوره – 1382

از کرمانشاه تا کاتالونیا – آناهید – 1384

طنز در ادبیات کلاسیک ایران – آزما - تیر 1384

هر واژه ای که می میرد بخشی از فرهنگ را با خود می میراند – اهورا - بهار 1385

شالوده زبان مادری گنجینه واژگانی است که کودک می ستاند - کودکان و مادران - فروردین 1385 نوروز

سامانه ای از باورها و اسطوره ها – نامه - فروردین 1385

نوروز عصاره فرهنگ ایرانی است ، سرِِِّ توجه شاعران پارسی زبان به نوروز - چشم انداز - فروردین 1385

جستاری خردمندانه در منش یک ایرانی نژاده – فردوسی - فروردین ، اردیبهشت و خرداد 1385

سخنوران و هنرمندان ، رهبران اندیشه ای و فرهنگی جامعه اند - ایران ما - خرداد 1385


سخنرانی چاپ شده :

حماسه ایران و یونان - کیهان فرهنگی - مرداد 1373

نژادگان آزاده - کردستان و توسعه فرهنگی - پاییز 1373

پروین و دهخدا - یادمان پروین - 1376

شاهنامه ، نامه فرهنگ ایران - سومین همایش فردوسی و شاهنامه - تابستان 1379

فراخی ها و تنگناهای سخن سعدی - سعدی شناسی - اردیبهشت 1380

جنبه های حماسی و رزمی حرکات موزون محلی استان کرمانشاه - فرهنگ کرمانشاه - پاییز 1380

دیوان مازندران - در گستره مازندران - بهار 1381

زن و فرهنگ و منش ایرانی – آموزگار - بهار 1381

وادی سوم ، خیام - هفت شهر عشق - تیر 1381

رویا ، حماسه ، اسطوره – هنر - مرداد و شهریور 1381

سبک سپاهانی و روزگاران بازگشت - فرهنگ اصفهان - آبان 1381

ایران ، سرزمین فرهنگ و هنر و اندیشه - سخن عشق - بهار 1382

پدیدارشناسی سخن سعدی - سعدی شناسی - اردیبهشت 1382

در ارج نهاد مولانا - پیر مراد قونیه و خازن هفت گنج – 1383

خیام ، هنگامه سازترین فرزند ایران زمین - هفت شهر عشق - تابستان 1383

مولوی ، خدای مرد عرفان و اندیشه ایرانی - هفت شهر عشق - تابستان 1383

سخن ناگاهان در سروده های سعدی - سعدی شناسی - اردیبهشت 1384

نوشتن از ژرفای جان - رهاورد دیدار - اردیبهشت 1384

به مناسبت بزرگداشت دکتر کزازی - خانه کرمانشاه - پاییز 1384


دیباچه بر کتاب :

پیشگفتار – شوریدگان - زمستان 1373

ترانه های ترنم - انتشارات راهیان سبز - 1377

مقدمه - فرهنگ عامه کرد – 1380

گلاریژان - انتشارات کرمانشاه - 1382

قطره ای از دریای عماد خراسانی - انتشارات خانه شعر عماد – اسفند 1383

پیشنان - انتشارات هشیلان - 1384

ضحاک ، از اسطوره تا واقعیت (اسطوره و تاریخ) - نشر ترفند – 1384

کلیات قهرمان (سروده های سیاسی : زودگیری زورمیر) - انتشارات کیان مهر – 1384

حضرت آسمان - نشر آراسته – دی 1384


پیام :

پیام هفتمین جشنواره جوان خوارزمی - آذر 1384

پیام نوزدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی - بهمن 1384​
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا