موتور هاي جت(1)

مهدي كياني

کاربر فعال مهندسی هوافضا
موتور هاي جت(1)
موتور هاي جت(1).
موتورهای جت خود به چند دسته اساسی تقسیم می شوند:

توربوفن Turbo Fan
توربوجت Turbo Jet
توربوپراپ Turbo Prop
پالس جت Pulse Jet
پرشر جت Pressure Jet
رم جت Ram Jet
سکرام جت Scram Jet

در حقیقت، تمام موتورهای جت که توربین دارند، نوع پیشرفته تری از همان موتورهای توریبن گازی هستند که در زمانهای دورتر استفاده می شده است. از موتورهای توربین گازی بیشتر برای تولید برق نه تولید نیروی رانش استفاده می شود. موتورهای جت کلاً بر پایه ی موارد زیر کار می کنند: هوا از مدخل وارد موتور جت شده و سپس با چرخاندن توربین نیروی لازم را برای مکش هوا برای سیکل بعدی آماده کرده و خود از مخرج خارج می شود. در این حالت فشار و سرعت هوای خروجی، بدون در نظر گرفتن استهلاک و اصطکاک، با سرعت و فشار هوای ورودی برابر است. سیکل کاری موتورهای جت پیوسته است، این بدین معناست که هنگامی که هوا وارد کمپرسور می گردد، به سوی توربین عقب موتور رفته و آن را نیز همراه با خروج خود به حرکت در می آورد، یعنی نیروی لازم برای مکش در حقیقت به وسیله توربین انتهایی موتور تولید شده است و بدین گونه است که همزمان با ورود هوا به کمپرسور، توربین نیز به وسیله نیروی تولید شده توسط سیکل قبلی در حال چرخش است و نیروی آن صرف چرخاندن کمپرسور می شود. در این فرآیند، دوباره نیروی تولید شده توسط این سیکل به توربین داده شده و توربین نیروی لازم جهت ادامه کارکرد موتور را فراهم می آورد.


1- موتورهای توربوفن یا Turbo Fan

موتورهای توربوفن در حقیقت چیزی میان موتورهای توربوجت و توربو پراپ هستند. بازده موتورهای توربوفن بسیار زیاد است، و به همین علت هم در بسیاری از هواپیماهای مسافربری و ترابری در سرعت های ساب سونیک Sub Sonic از آن ها استفاده می شود. در موتورهای توربوفن، ابتدا هوا کمپرس شده سپس وارد اتاقک احتراق می شود و بعد از انفجار از طریق شیپوره یا نازل خروجی خارج شده و در طی این فرآیند، نیروی تراست لازم را جهت رانش هواپیما به جلو تامین می نماید.
البته در موتورهای توربوفن، مقادیر دیگری از هوا از طریق کنارگذر نیز عبور داده می شود که در نهایت به گازهای خروجی داغ پیوسته و نیروی تراست را افزایش می دهد. تفاوت موتورهای توربوفن با توربوپراپ در این است که موتورهای توربوپراپ، فن یا ملخ ایجاد کننده تراستشان در خارج از پوسته موتور قرار گرفته اما در موتورهای توربوفن، ملخ یا فن تولید کننده تراست کاملاً در درون پوسته موتور قرار گرفته است.

2- موتورهای توربوجت یا Turbo Jet

موتورهای توربو جت، بیشتر بر نیروی تولیدی از گازهای خروجی اتکا دارند و در هواپیماهایی بیشتر کاربرد دارند که با سرعت های مافوق صوت حرکت می کنند. در موتورهای توربوجت، ابتدا، هوا وارد کمپرسور شده و متراکم می گردد. اما چون این هوا با سرعت نسبتاً زیادی وارد موتور گردیده برای احتراق مناسب نمی باشد و بیشتر سوخت مصرف شده، بدون اشتعال هدر می رود. به همین دلیل هوا به قسمت دیفیوژر یا همان کاهنده سرعت فرستاده می شود تا از سرعت آن کاسته شود. در دیفیوژر، ابتدا از سرعت هوا کاسته و بر دما و فشار آن افزوده می شود.
سپس این هوای آماده برای احتراق، به اتاقک احتراق فرستاده می شود. در اتاقک احتراق یا Combaustion Chamber، هوا ابتدا وارد لوله احتراق گشته، با سوخت مخلوط شده سپس منفجر می گردد. قسمتی از نیروی حاصله از این انفجار صرف گرداندن توربین شده و مابقی برای تولید نیروی رانش به کار می رود. گاهی در هواپیماهای توربوجت، بعد از شیپوره خروجی یا نازل، قسمتی به نام پس سوز یا After Burner قرار می دهند که بر نیروی تراست می افزاید.

After Burner یا قسمت پس سوز چگونه کار می کند؟

هنگامی که گازهای خروجی از موتور خارج می شوند، هنوز مقداری اکسیژن و سوخت مصرف نشده دارند که در قسمت پس سوز، با مشتعل ساختن دوباره گازهای خروجی و افزایش 4 برابر سوخت معمولی به این مخلوط، به طور قابل توجهی بر نیروی تراست می افزایند.
البته استفاده از پس سوز فقط در شرایط اضطراری و شرایط جنگی مجاز است در غیر این صورت مجاز نیست. تنها هواپیمای مسافربری با سیستم پس سوز، هواپیمای کنکورد Concord ساخت مشترک آلمان، انگلیس و فرانسه است که به علت ایجاد آلودگی صوتی زیاد و مصرف سوخت بالا، از کار برکنار شد.
 

saeednoori144sne

عضو جدید
سلام!
ممنون از توضیحاتتون
میشه نقشه های ساخت یک موتور پالس جت رو برام بفرستید یا در سایت آپلود کنید؟؟؟
ممنون میشم!
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
سلام!
ممنون از توضیحاتتون
میشه نقشه های ساخت یک موتور پالس جت رو برام بفرستید یا در سایت آپلود کنید؟؟؟
ممنون میشم!

بیا جیگر جون ...

تا دلت بخواهد ریخته ... ، برو حالش ببر ...

http://www.pulse-jets.com/pulse3.htm

اگر خواستی بسازی با دریچه دار ([FONT=&quot]Valveless[/FONT]) بساز ، چون راحت روشن میشود ، بدون دریچه درست راحت اما حتما باید یک کمپرسور هوا برای روشن کردنش داشته باشی ...

کلا زود خراب میشه (دفرمه حرارتی) و مصرف سوختش خیلی زیاد ، سر صدای خیلی خیلی خیلی زیادی هم داره ، سنگین ، مشکل روشن میشود ...
 

flyer001

عضو جدید
با عرض سلام
من در یک سایت دیدم که یک نفر در ایران اولین موتور میکروجت رو طراحی کرده و ساخته
آقای امید بایی کسی هست که این کار رو کرده
این هم لینک منبع: http://www.robodesign.blogfa.com
 

sia_1991

عضو جدید
tarahi motore pals jet

tarahi motore pals jet

salam be hame aval bezarid ino begam ke az didane hamaton khoshhalam .rastesh man dar hale tarahiye ye havapeyma hastam va bana be mohasebat be 104.6 asbe bokhar godrat ehtiyaj daram va az onja ke be vasayele sade vali karamad alage daram tasmim gereftam az motore pals jet estefade konam . dar hale hazer nagsheye ye motore 50 cm ro daram ke 17.5 nm godrat tolid mikone . mikhastam bedonam aya mishe ba bozorgtar kardanesh be 104.6 hp resid ya na lotfan tozih bedit. ba tashakor.
 

Similar threads

بالا