معرفی کتاب رسمی آموزش برنامه‌نویسی کیوت (Qt) با سی‌پلاس‌پلاس

emreh

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وقتی صحبت از فریم‌ورکی با این قدرت و عظمت می‌شود بنده و امثال بنده توانایی گفتن حتی قسمتی از اون رو نخواهیم داشت. اما کسانی که علاقه به KDE داشته باشن امکان نداره که با Qt ( بخوانید کیوت ) آشنا نباشند. کیوت یکی از چندین فریم‌ورک قدرتمندی است که محصول دنیای گنو/لینوکس ( و قبلا یونیکس) هستند. ( محصولات دیگری مانند +GTK و wxWidgets و چیزای دیگه که نمی‌دونم ! )

تعطیلات امسال خیلی برام مفید بود. چون کتاب بسیار قوی به‌نام «C++ GUI Programming Using Qt» رو در پشته‌ی (!) مطالعات آزادم داشتم و عید امسال وقتش رسیده بود. باور کنید حتی وقتی که فقط ۸-۷ فصل این کتاب رو بخونید از این ملت تعجب خواهید کرد که چرا این ملت به سراغ چیزهایی مثل محصولات ویژیوال مایکروسافت میرن ؟!
Qt علاوه بر اینکه وابسته به محیطی که در اون برنامه‌نویسی می‌کنید نیست بلکه به شما امکان استفاده از کتابخانه‌های بسیار وسیعی رو میده که حتی به فکرتون هم خطور نمی‌کنه. به خصوص اینکه با پشتیبانی خوب شرکت نوکیا از Qt هم اکنون محیط مجتمع برنامه‌نویسی کیوت برای هرسه سیستم‌عامل محبوب ویندوز ، گنو/لینوکس و مک‌او‌اس از محیط‌های ویژوال مایکروسافت خیلی خیلی بهتره.
در طول این تعطیلات هم برنامه‌های فصل‌های ۱ تا ۵ رو تک به تک نوشتم و از لحظه-لحظه‌ی نوشتن کدهام لذت می‌بردم. به خصوص اینکه کدها رو با بدون تغییرات روی کامپیوتر دیگه‌ای که نزدیکم بود و روی ویندوزش تست می‌کردم. البته شروع یه مقدار سخته چون در این کتاب از SDK استفاده نشده و فقط از Qt Designer استفاده شده و ارتباط بین فایل‌های UI و کدهای CPP به صورت دستی برقرار شده.
در این کتاب به صورت کامل کامپایل و استفاده از برنامه‌های نوشته شده برای هرکدام از سیستم‌عامل‌های محبوب رو توضیح داده و تنها به یک OS تکیه نکرده.

البته این کتاب تنها کتاب آموزشی کیوت نیست بلکه چندین کتاب آموزشی دیگر مربوط به کیوت رو از این آدرس رسمی می‌تونید پیدا کنید که البته پولی هستن و برای ما ایرانیان زیاد کاربرد نداره. همچنین در این آدرس آخرین نسخه‌ی این کتاب وجود داره ( ویرایش دوم که کتابی که براتون قرار داده‌ام ویرایش اول هست )
این مطلب از صفحه‌ی کیوت ویکیپدیای فارسی که وسعت قابلیت انتقال کیوت رو نشان می‌دهد :
۱٫ Qt/X11 – Qt برای خانواده x (Unix / Linux)
2. Qt/Mac – Qt for برای MacOSX
3. Qt/Windows – Qt برای ویندوز
۴٫ Qt/Embedded – Qt وسائل همراه (PDA, Smartphone و غیره)
۵٫ Qt/WinCE – Qt برای Windows CE[3]
6. Qt Jambi – Qt برای Java
7. Qt Extended – Qt برای سیستم عامل لینوکس نسخه وسائل همراه
شاید براتون جالب باشه که مرورگر محبوب Opera با Qt خالص نوشته شده ( منظور این هست که از کتابخانه‌های KDE استفاده نشده ) و همچنین هستند برنامه‌های مشهور دیگری مثل VLC ، VirtualBox و خیلی برنامه‌های دیگر.
البته اگر جسارت به پلتفرم بزرگ و قوی KDE SC نباشه و اون رو در رده‌ی سایر برنامه‌ها قرار بدیم ، اون هم بر مبنای Qt هست.
کاملا مسلم هست که Qt وابسته به یک زبان برنامه‌نویسی خاص نباشد و Bindingهایی به اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی رایج انجام شده باشه. مثلا برای جاوا Jambi رو داریم که شرکت Adobe در بسیاری از محصولاتش از اون استفاده می‌کنه. همچنین برای زبان محبوب Python هم PyQt رو داریم که خیلی هم داره توی گنو/لینوکس کاربرد پیدا می‌کنه. و بسیاری از زبان‌های دیگر …
و در نهایت اینکه بحث مجوز کیوت داستان جالبی داره که گفتنش فکر کنم خیلی تکراری میشه و اینکه دلیل پیدایش محیط دسکتاپ GNOME شده که امروزه کمتر توزیعی رو میشه بدون اون پیدا کرد. البته بعد از این تهدید Qt در لایسنس LGPL ارائه شد …
لینک دانلود کتاب::::
/////////////////////////////


به نقل از http://planet.kde-ir.org/1389/01/معرفی-کتاب-رسمی-آموزش-برنامه‌نویسی-کی/


با تشکر...
 

me-majid

عضو جدید
خطای 127

خطای 127

سلام
من می خواهم سورس یک بازی را در لینوکس تغییر بدهم مثلا برچسب ها و متن
های داخل انرا به فارسی تبدیل کنم به این منظور اوبونتو 10.4 و کیوت را
نصب کردم سورس کد
gbrainy-2.04 را هم گرفتم
اما با اجرای هر برنامه ای که از روی راهنمای کیوت می نویسم و حتی مثال
های کیوت با خطای 127 روبرو می شوم خواهشمندم اگر می توانید به من کمک
کنید .
 
بالا