شعار معروف میس "less is more"که منظور وی دستیابی به حداقل تزیینات وبیان خالص معماری است.وی از معماری کلاسیک به معماری مدرن رو می آورد.جایی که کیفیات مدرن در معماری وی تقریبا بصورت کامل و برای نخستین بار شکفت طرح وی برای آپارتمان هایی است که در کوی وایسنهوف در اشتوتگارت ساخت. در این ساختمان تمام مظاهر معماری گذشته و معماری محلی را به کناری نهاده کیفیاتی کاملا مدرنرا به نمایش میگذارد و سطوحی صاف و یکپارچه بی هیچ تزیین یا برجستگی و فرورفتکپگی را ارایه میدهد.بالکن ها تنها برآمدگی های نما هستندو ناودان هایی که از سطح نما پیش تر می آیند.پنجره ها با پیوند به هم سطوح افقی کشیده ای رادر نما پدید میاورند و بامهای شیبدار به کنار نهاده میشوند.
ساختمان غرفه آلمان در نمایشگاه جهانی سال1929 در بارسلون:
ایجاز در معماری در قالب سطوحی صاف و مسطح و فارغ از هر گونه تزیین
ترکیب فضاهای بیرونی و درونی بوسیله دیوارهای شیشه ای که مانعی بصری یا روانی برای نفوذ فضاها در یکدیگر به حساب نمی آیند.مفهوم پلان آزاد متاثر از دیوارهایی که به هم ختم نمیشوند که از مشخصات معماری میس میباشد.
پاویون بارسلون به میس موقعیتی میدهد که تا یک سال بعد تصور خود از موضوع "تداوم فضایی"در یک ساختمان عادی یعنی "خانه توگندهات"عملی سازد:
سایت شیبدار بنا سازمان بنا را در دو سطح ممکن میسازد.
دیوارهای خارجی اتاقهای نشیمن و غذاخوری تماما از شیشه بوده و بطور مکانیکی قابل پایین آمدن بوده تا محیط داخل را به سوی باغ بیرونی بگشاید.
پلان سیال دربردارنده مکعب هایی است که آزادانه و راحت ترتیب یافته اند.
ساختمان دانشگاه معماری آی.آی.تی "کراون هال":در این بنا پله ها جز صفحات افقی کشیده ای نیستند که با حذف بخشهای عمودی پله حسی از سبکی و تعلیق را در تقابل با سنگینی معمول پله ها ارایه میدهند و به لحاظ اندازه و موقعیت و در ارتباط با دو سکوی نسبتا وسیع ورود به بنای مهمی را تداعی میکنند.
شیشه بعنوان مصالحی شفاف درون و بیرون را ممکن میسازد و به سبکی ساختمان می آفزاید.ساختار بنا نیز در قالب ستون های بیرون زده و تیرهای نمایان در روی سقف در فرم بنا به چشم می آید.
خانه فارنس ورث:سه عنصر افقی-یک سکو برای تراس/کف ساختمان که به نرمی از زمین جدا شده و بام مسطح-توسط ستونهای فولادی که در دور بنا قرار داشتندتحمل میشد و چنین به نظر میرسد که ساختمان بر فراز چمنزار شناور است.دراین بنا اتاق بمعنای فضای تعریف شده و دارای حدو مرز مشخص وجود ندارد.
و اما آخرین پروژه میس "نیونشنال گالری"در برلین:طرح متشکل از یک سقف صندوقی سیاه رنگ مربع شکل متکی بر هشت ستون فولادی تو نشسته است.دیواری شیشه ای در قاب هایی ظریف دورتادور بنا رامیپوشانند و ساختمان در تقارنی کامل روی یک سکوی وسیع گرانیتی قرار میگیرد.
منابع:تاریخ معماری مدرن بنه ولو
تاریخ معماری روم غرب وحید قبادیان
ساختمان غرفه آلمان در نمایشگاه جهانی سال1929 در بارسلون:
ایجاز در معماری در قالب سطوحی صاف و مسطح و فارغ از هر گونه تزیین
ترکیب فضاهای بیرونی و درونی بوسیله دیوارهای شیشه ای که مانعی بصری یا روانی برای نفوذ فضاها در یکدیگر به حساب نمی آیند.مفهوم پلان آزاد متاثر از دیوارهایی که به هم ختم نمیشوند که از مشخصات معماری میس میباشد.
پاویون بارسلون به میس موقعیتی میدهد که تا یک سال بعد تصور خود از موضوع "تداوم فضایی"در یک ساختمان عادی یعنی "خانه توگندهات"عملی سازد:
سایت شیبدار بنا سازمان بنا را در دو سطح ممکن میسازد.
دیوارهای خارجی اتاقهای نشیمن و غذاخوری تماما از شیشه بوده و بطور مکانیکی قابل پایین آمدن بوده تا محیط داخل را به سوی باغ بیرونی بگشاید.
پلان سیال دربردارنده مکعب هایی است که آزادانه و راحت ترتیب یافته اند.
ساختمان دانشگاه معماری آی.آی.تی "کراون هال":در این بنا پله ها جز صفحات افقی کشیده ای نیستند که با حذف بخشهای عمودی پله حسی از سبکی و تعلیق را در تقابل با سنگینی معمول پله ها ارایه میدهند و به لحاظ اندازه و موقعیت و در ارتباط با دو سکوی نسبتا وسیع ورود به بنای مهمی را تداعی میکنند.
شیشه بعنوان مصالحی شفاف درون و بیرون را ممکن میسازد و به سبکی ساختمان می آفزاید.ساختار بنا نیز در قالب ستون های بیرون زده و تیرهای نمایان در روی سقف در فرم بنا به چشم می آید.
خانه فارنس ورث:سه عنصر افقی-یک سکو برای تراس/کف ساختمان که به نرمی از زمین جدا شده و بام مسطح-توسط ستونهای فولادی که در دور بنا قرار داشتندتحمل میشد و چنین به نظر میرسد که ساختمان بر فراز چمنزار شناور است.دراین بنا اتاق بمعنای فضای تعریف شده و دارای حدو مرز مشخص وجود ندارد.
و اما آخرین پروژه میس "نیونشنال گالری"در برلین:طرح متشکل از یک سقف صندوقی سیاه رنگ مربع شکل متکی بر هشت ستون فولادی تو نشسته است.دیواری شیشه ای در قاب هایی ظریف دورتادور بنا رامیپوشانند و ساختمان در تقارنی کامل روی یک سکوی وسیع گرانیتی قرار میگیرد.
منابع:تاریخ معماری مدرن بنه ولو
تاریخ معماری روم غرب وحید قبادیان