فلايويل

سمیه نوروزی

عضو جدید
چند تا سوال مربوط به فلايويل توي ارتعاشات باعث شد برم دنبال فلايويل ها...اين مطالب و ميذارم اينجا شما هم استفاده کنين. فقط يه سوال هم داشتم..

در بررسي ارتعاشات وزن فلاي ويل ها قابل صرف نظره يا نه؟ يا حدودا نسبت وزن شفت به فلايويل توي سيستما چقدره ؟

پيشاپيش مرسي.

 

سمیه نوروزی

عضو جدید
فلايويل

گشتاوری که یک موتور احتراقی پیستونی ایجاد می کند یکنواخت نیست در زمان کار مقدار گشتاور روی میل لنگ به حد اکثر میرسد ، در زمان مکش و خروج دود این مقدار صفر و در زمان تراکم منفی است به عبارت دیگر برای زمان تراکم از میل لنگ نیرو گرفته می شود . در این حال باید از سیلندر های دیگر به میل لنگ نیرو برود تا در آن نوسان به وجود نیاید . لذا بجز از روش ازدیاد سیلندر از وجود چرخ طیار استفاده می کنند .

چرخ لنگر یک وزنه دوار فلکه شکل نسبتا سنگین میباشد که به انتهای میل لنگ به وسیله تعدادی پیچ و مهره ببسته می شود و در زمانی که نیرو به وسیله پیستون به میل لنگ نمی رسد ( مکش – تراکم – تخلیه ) اینرسی ناشی از وزن چرخ لنگر میل لنگ را می چرخاند .

هر چه تعداد سیلندر ها کمتر باشد این عمل محسوس تر میشود . بنابراین چرخ لنگر دور میل لنگ را تنظیم نموده و از لرزش و نوسانات میل لنگ جلو گیری می کند و حرکت آن را یکنواخت میکند .

در اطراف فلایویل نوار دنده ای وجود دارد که وظیفه آن درگیری با دنده استارت در موقع روشن کردن موتور است .

در بعضی از فلایویل ها علامتی جهت تنظیم و تایم گیری دلکو وجود دارد .

فلایویل به عنوان آخرین عضو موتور است که مستقیما به میل لنگ اتصال دارد و علاوه بر ایجاد تعادل وظیفه ذخیره سازی قدرت را هم به عهده دارد هرچه فلایویل سنگین تر باشد این توانایی در آن بالاتر است .

فلایویل به طور مستقیم با سطح صفحه کلاچ در تماس است .

http://www.kntu-mech.blogfa.com/post-6.aspx

 
آخرین ویرایش:

سمیه نوروزی

عضو جدید
نسل جديد فلايويل ها براي ذخيره ي انرزي

نسل جديد فلايويل ها براي ذخيره ي انرزي

پيلهاي سوختي ابزارهاي توليد انرژي اي هستند که توان خروجي ثابتي دارند.در پيلهاي… سوختي مقدار مشخصي انرژي الکتريکي توليد مي شود صرفنظر از اينکه آيا اين مقدار انرژي مورد نياز هست يا نه . باتري اتومبيل وقتي در ترافيک پشت يک چراغ خطر ايستاده است همان مقدار توان توليد مي کند که در بزرگراه با سرعت زياد حرکت مي کند.

به همين علت است که خودروهاي الکتريکي در بخش توليد انرژي از دو قسمت عمده تشکيل مي شوند. در اين خودرو ها يک ابزار ذخيره‌ي انرژي به موازات پيل سوختي کار ميکند که مي تواند توان خروجي متغير داشته باشد. انرژي توليد شده توسط پيل در واحد ذخيره‌ي انرژي ذخيره مي شود و اين واحد متناسب با تقاضا، انرژي لازم را عرضه مي کند.
در خودروهاي هيبريدي معمولاً اين ابزار ذخيره‌ي انرژي شامل چندين باتري است که به صورت واحدهاي جدا از هم انرژي الکتريکي را در خود ذخيره مي کنند.
اما در تحقيقاتي که به تازگي انجام شده است ايده‌ي استفاده از چرخ طيار ( فلایویل ) مورد بررسي قرار گرفته و تأييد شده است. البته در اين تحقيقات نسل جديدي از فلايويل ها مورد بررسي قرار گرفته اند.اين فلايويل در واقع از دو فلايويل تشکيل شده است به نحوي که يکي در داخل ديگري قرار مي گيرد. اين نسل جديد از فلايويل ها به ARC شهرت دارند.Arc مخفف (Active Rotating Containment ) است.به معناي مهار چرخنده‌ي فعال.
در ARC فلايويل بيروني که سنگينتر و مقاومتر است و با سرعت کم ميچرخد، فلايويل دروني را که با سرعت زياد مي چرخد احاطه کرده است.
به طور کلي در روش ذخيره‌ي انرژي توسط فلايويل ها بسيار اهميت دارد که فلايويل چگونه مهار مي شود.چرا که فلايويلِ در حال دوران با سرعت بالا که از جاي خود خارج مي شود، ميتواند به محيط اطراف خود صدمات زيادي وارد کند.در اين روش فلايويل سنگين تر و مقاوم تر وظيفه‌ي مهار فلايويل سبکتر که با سرعت زياد مي چرخد بر عهده دارد.در واقع مهار فلايويل داخلي که با سرعت زيادي دوران مي کند، خود با دوران مي تواند انرژي ذخيره کند.يعني خود اين مهار فعال است.که اين مطلب دليل نامگذاري فوق براي اين نسل از فلايويل ها است.
در فلايويل هاي رايج هر فلايويل يک محفظه‌ي مهار دارد که وزن مرده اي را بر سيستم وارد مي کند.اما در اين نوع از فلايويل ها محفظه‌ي مهار خود فعال است و انرژي ذخيره مي کند.ضمن اينکه با چرخش در جهت عکس فلايويل دروني اثر ژيروسکوپي آن را نيز خنثي مي کند.
خنثي بودن اثر ژيروسکوپي فلايويل امتياز مهمي در دورزدن و تغيير مسير خودروها به حساب مي آيد. همچنين فلايويل ARC توان خروجي بر واحد وزن بيشتري نسبت به فلايويلهاي رايج دارد.و مي تواند جايگزين باتري ها در خودرو هاي دوگانه‌سوز نظير اتوبوسهاي ديزل/الکتريکي شود.
مسئول اين تحقيقات و مخترع اين فلايويل شرکت AFS Trinity ايالات متحده است


http://www.novelmech.blogfa.com/post-37.aspx
 

امید به امید

عضو جدید
فلایویل

فلایویل


فلایویل یک قرص گردان سنگین است که به عنوان یک ذخیره کننده گشتاور زاویه ای به کار می رود. فلایویل ها در مقابل تغییر سرعت دورانشان مقاومت می کنند، که در نتیجه هنگامی که یک گشتاور نامنظم به آن اعمال می شود، به یکنواخت نگه داشتن چرخش محور کمک می کند.
فلایویل ها همچنین توسط موتورهای کوچک برای ذخیره
انرژی در زمان طولانی تر و آزاد کردن آن در زمانی کوتاهتر به کار می‌روند. با این کار در یک دوره کوتاه قدرت را افزایش می دهند.


فلایویل از ساخمان بسیار ساده‌ای برخوردار است. در واقع ویژگیهای فلایویل در این خلاصه می‌باشد که این قطعه می‌بایست متقارن باشد و در عین حال نیز جرم نسبتا زیادی داشته باشد. ابعاد ، اندازه و شکل فلایویل‌ها با توجه به نوع و اندازه و تعداد سیلندرهای موتور متفاوت است.




ریشه لغوی

فلایویل یک کلمه انگلیسی است که خود از کلمه تشکیل شده است (Fly –Wheel) که در آن Fly به معنی پرواز کردن و Wheel به معنای چرخ است. لیکن این کلمه بصورت سر هم Flywheel برای بیان یکی از قطعات موتور که به میل لنگ متصل است بکار برده می‌شود. البته معادل فارسی نیز برای این واژه موجود می‌باشد که عبارتند از: چرخ طیار و چرخ لنگر ، لیکن استفاده از خود کلمه فلایویل رایج‌تر است.

ساختمان فلایویل

  • چرخ لنگر یا همان فلایویل در موتورهای مختلف دارای اندازه‌های مختلف می‌باشد. لیکن در مواد ساختمانی آن معمولا از چدن استفاده می‌کند. ساختمان فلایویل بسیار ساده است و کافی است که تا حد قابل قبولی صاف و صیقلی بوده و در ضمن از لحاظ تعادل در وضعیت خوبی باشد. یعنی انحنا یا وجود تاب‌خوردگی در آن به چشم نخورد.

  • اندازه فلایویل یا همان چرخ طیار بستگی به تعداد سیلندرهای موتور و نوع و اندازه موتور دارد و متغیر می‌باشد بدین ترتین که هرچه تعدا سیلندرها بیشتر باشد (در حالیکه حجم جابجایی کل در موتور با یکدیگر مساوی باشد)، فلایویل می‌تواند اندازه کوچکتر داشته باشد. (حجم جابجایی کل برای یک موتور عبارتست از حجم جابجایی یک سیلندر ضربدر تعداد سیلندرهای آن موتور). این بدان علت است که فواصل میان احتراق‌ها کمتر می‌شود. و در نتیجه نیروهای وارده بر میل لنگ بصورت یکنواخت‌تر اعمال می‌گردد و وظیفه فلایویل به عنوان یک ذخیره کننده انرژی کاهش می‌یابد.


طرز کار فلایویل

فلایویل یک قطعه سنگین است که بوسیله پیچ و مهره به میل لنگ متصل می‌شود و وظایف آن عبارتست از :


  • ذخیره انرژی برای برقراری سرعت در زمانهای که احتراقی وجود ندارد.
  • یکنواخت نمودن سرعت میل لنگ
  • انتقال قدرت از موتور به ماشین به عنوان یکی از سطوح محرک صفحه کلاچ
اعمال انجام شده در فلایویل را می‌توان با استفاده از انرژی جنبشی تشریح کرد. بدین سان که همانگونه که می‌دانید انرژی جنبشی یک جسم با جرم جسم و نیز با سرعت آن در ارتباط است. فلایویل از خود دارای یک جرم می‌باشد که بوسیله میل لنگ چرخانده می‌شود. در اثر این چرخش فلایویل یک انرژی جنبشی بدست می‌آورد. حال اگر به نیروی محرکه میل لنگ را از فلایویل جدا کنیم، خواهید دید که فلایویل تا یک مدت زمان کوتاه پس از آن به حرکت خود ادامه می‌دهد که به علت اینرسی حرکتی فلایویل می‌باشد. این انرژی در واقع انرژیی است که در جرم فلایویل ذخیره شده است و در زمان قطع نیروی محرکه آزاد می‌گردد.

فلایویل در زمانی که بر روی میل لنگ است دقیقا این کارها را انجام می‌دهد. یعنی زمانی که در
سیلندر ، پیستون به دلیل انفجار سوخت پایین می‌آید، فلایویل با چرخش میل لنگ به چرخش در آمده و در واقع انرژی ذخیره می‌کند. فلایویل این انرژی ذخیره شده را در زمانهای دیگر سیکل موتور (مانند تنفس ، تراکم و تخلیه) به میل لنگ و از آنجا به پیستون پس می‌دهد. یعنی در واقع در زمانهایی که در موتور احتراقی انجام نمی‌شود انرژی جنبشی موتور را فلایویل تامین می‌کند. از آنجایی که در موتورهای با سیلندرهای بیشتر تعداد انفجارهای سوخت در واحد زمان بیشتر است. لذا زمان کمتری موتور برای تامین انرژی جنبشی خود به فلایویل متکی است. به همین خاطر در موتورهای با تعداد سیلندر بیشتر به فلایویل‌های کوچکتری نیاز است.

سایر متعلقات

بر روی قطر خارجی چرخ لنگر معمولا یک چرخ دنده دایره‌ای شکل سوار می‌شود که (دنده فلایویل) در زمان روشن کردن موتور بکار می‌آید. بدین شکل که در این زمان چرخ دنده محرک استارت موتور بطور اتوماتیک با دنده فلایویل درگیر شده و باعث حرکت و چرخش موتور می‌شود.

+ نوشته شده در ساعت توسط علی بنی سعید | آرشیو نظرات
 

engineer

عضو جدید
تشکر

تشکر

سلام
متشکرم از مقاله که در مورد فلایویل گذاشتید.
در مورد ترتیب احتراق در موتورهای شش سیلندر هم مطلبی دارید؟ لطفا برایم ارسال کنید. متشکرم
 

saleh petrovich

عضو جدید
بسیار عالی
ممنونم.استفاده کردم
اگه امکان داره مطلب در مورد توربو شارز و سوپر شارز مطلب بذارید
بازم ممنونم
 

sadegh_king

عضو جدید
:eek:
گشتاوری که یک موتور احتراقی پیستونی ایجاد می کند یکنواخت نیست در زمان کار مقدار گشتاور روی میل لنگ به حد اکثر میرسد ، در زمان مکش و خروج دود این مقدار صفر و در زمان تراکم منفی است به عبارت دیگر برای زمان تراکم از میل لنگ نیرو گرفته می شود . در این حال باید از سیلندر های دیگر به میل لنگ نیرو برود تا در آن نوسان به وجود نیاید . لذا بجز از روش ازدیاد سیلندر از وجود چرخ طیار استفاده می کنند .


چرخ لنگر یک وزنه دوار فلکه شکل نسبتا سنگین میباشد که به انتهای میل لنگ به وسیله تعدادی پیچ و مهره ببسته می شود و در زمانی که نیرو به وسیله پیستون به میل لنگ نمی رسد ( مکش – تراکم – تخلیه ) اینرسی ناشی از وزن چرخ لنگر میل لنگ را می چرخاند .

هر چه تعداد سیلندر ها کمتر باشد این عمل محسوس تر میشود . بنابراین چرخ لنگر دور میل لنگ را تنظیم نموده و از لرزش و نوسانات میل لنگ جلو گیری می کند و حرکت آن را یکنواخت میکند .

در اطراف فلایویل نوار دنده ای وجود دارد که وظیفه آن درگیری با دنده استارت در موقع روشن کردن موتور است .

در بعضی از فلایویل ها علامتی جهت تنظیم و تایم گیری دلکو وجود دارد .

فلایویل به عنوان آخرین عضو موتور است که مستقیما به میل لنگ اتصال دارد و علاوه بر ایجاد تعادل وظیفه ذخیره سازی قدرت را هم به عهده دارد هرچه فلایویل سنگین تر باشد این توانایی در آن بالاتر است .


فلایویل به طور مستقیم با سطح صفحه کلاچ در تماس است .

 

tablehalabi

عضو جدید
فلایویل علاوه بر موتورهای احتراق داخلی در سنگ شکن کارخانه محل کارم (سیمان) وجود دارد اگر منبعی در مورد نقش فلایویل در سنگ شکن ها می شناسید لطفا معرفی کنید
 
بالا