فرانک لوید رایت

samira-71

عضو جدید
کاربر ممتاز
فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright ) در ۸ ژوئن ۱۸۶۷ در ایالت ویسکانسن به دنیا آمد
او كه معمار بود و بنای موزه گوگنهایم را طراحي كرد در چهارم آوریل ۱۹۵۹در فونیکس، واقع در ایالت آریزونا درگذشت.

رایت در معماری از قراردادهای زمانه فراتر رفت و بیش از هر چیز بر سادگی و احساس راحتی تأکید ‌کرد. او به تنوع در بنا اعتقاد داشت و گفته بود: «به تعداد انسان‌های دنیا سبک خانه‌سازی وجود دارد.»

فرانک لوید رایت از فرم‌های سخت و ثابت گریزان بود. به عقیده‌ او فرم خارجی باید بازتابی از زندگی درونی آن باشد و به گونه‌ای شکل بگیرد که انسان‌های ساکن آن به راحتی زندگی و حرکت کنند؛ معماری باید در خدمت زندگی باشد و نه برعکس. از این نظر، رایت را از پیشروان “معماری کارکردی“ می‌شناسند.

به گزارش دويچه‌وله، فرانک لوید رایت بنای موزه گوگنهایم را به سفارش سولومون گوگنهایم، کارخانه‌دار آمریکایی طراحی کرد و برای تکمیل آن ۷۰۰ طرح کشید. ساختمان موزه، به خاطر مشکلات فنی و اداری فراوان، پانزده سال طول کشید و درست شش ماه پس از درگذشت فرانک لوید رایت، در اکتبر ۱۹۵۹ به پایان رسید.

طرح فرانک لويد رايت
ضرورت يک طرف توسعه خطي، فرانک لويد رايت را به پيشنهاد توزيع صنايع، محيطهاي تجاري، مسکن و تاسيسات عمومي کشاند، که اراضي کشاورزي را درطول شبکه هاي راه آهن وبزرگراهها مستقر مي سازد. واحدي را که لويدرايت را جهت طرح خود برگزيده است، برمبناي حداقل 4000 متر مربع (يک ايکر) اززمين درمقابل هرخانوار ودررابطه با واحدهاي خود ياراست. اگرچه تاسيسات واحدهاي مختلف خوديار( همسايگي) نيزمورد بررسي قرار گرفته ودرنظرگرفته شده اند.

دراين طرح، کليه تسهيلات شهري ازفضاهاي ورزشي، هتل، مسافرخانه، صنايع وپارکينگ گرفته تا مراکز تجاري، آموزشي ، اداري ، وتفريحي پيش بيني گرديده اند مساحت محدوده طرح لويد رايت ، دومايل مربع مي باشد. لويدرايت پيشنهاد مي کند که تمام فعاليت ها به طوريکنواخت درهمه نقاط شهر پراکنده شوند . ولي اين طرح درصورتي قابل اجرااست که زمان وهزينه سفر به حداقل کاهش يابد.
 

Similar threads

بالا