فرانک لوید رایت Frank Lloyd Wright

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
در تاریخ معماری 2 ویلا هستند که جزه سرآمدان و مشهور ترین نمونه های کاری در تاریخ معماری مدرن هستند پس از ساختن ویلاهایی از جنس ویلاهای پلادیویی که متاسفانه هنوز ما داریم از همین نوع ویلاها در شمال کشورمان می سازیم در تاریخ معماری مدرن 2 ویلای شاخص هستند که در واقع باید این دو ویلا را نقطه تمایز و برتری تاریخ معماری مدرن از گذشته خود دانست ویلاهایی که نگرشهایی از جامعه آن روز خود را در لایه های پسین خود دارند و به شدت گرزیان از دیروز خود بودند و کاملا استوار با نگاهی رو به آینده در شرایط اجتماعی تولدشان در سر تاسر جهان از مدارس معماری مترقی در کشورهای تراز اول تا مدارس معماری در کشورهای در حال توسعه دانشجویان معماری بی آنکه خود بدانند جشن می گیرند .

این دو ویلای تا ثیر گذار عبارتند از :



ویلا ساوای – کار: به قول چارلزجنکس لوکوربوزیه دست نیافتنی







ویلای کافمن( آبشار ) – کار فرانک لوید رایت

هر دوی این ویلاها متعلق به معماری مدرن هستند و اولی در فرانسه متولد شد و دومی در ایالات متحده

اولی در لایه های خود اندیشه های مغرورانه و مغرضانه ای را داشت و دومی اندیشه هایی کارکردی و متواضعانه و خالص اولی خود را انتزاعی و جدا از طبیعت و دومی خود را جزئی از طبیعت می پنداشت .از نقطه نظر فرم در تاریخ معماری و ار تباط زمین و زمین مدار بودن آن می توان 3 دسته را برشمرد

-فرم روی

- فرم در بالای


- فرم بر آمده از زمین – form from ground مسئله فرم روی زمین به معماری کلایسک باز میگردد و مسئله فرم بر بالای زمین را میتوان در موضوع مورد بحث امروز ما در ویلای ساوای آقای لوکوربوزیه را نقطه آغاز بر این رویه و نگرش دانست و حالت سوم فرم بر آمده از زمین ; پیتر آیزنمن را باید نقطه آغاز این نگاه دانست .

خوب با پرداختن اجمالی به این دو پروزه ما اصلا قصد نقد این دو پروزه را باهم نداشتیم ولی این طور مینمایاند که این موضوع می تواند موضوعی جذاب باشد تا این دو ویلا را باهم مقایسه نمود البته نباید زمان و جامعه ای که این دو پروزه مطرح می شود را فراموش کرد

.

داستانی که شاید کمتر در رابطه با خانه کافمن آقای رایت مطرح شده است بر می گرد به مقاله جنجالی فرانک لوید رایت در سال 1946 در مجله آرشیتکچرال فروم در مورد مشکلاتی که او با مهندسان سازه شرکت فولاد امریکا در باره محکوم کردن طرح سازه خانه آبشار وی داشت . نوشت " من این جعبه را دوست خواهم داشت این نامه را در زیر پایه ساختمان هنگامی که ساخته می شود بگذار تا پس از دو هزار سال هنگامی که مردم ببینند این خانه هنوز پا برجاست بیاموزند که این مهندسان چقدر کم خردند "

مهندس سازه زاروسلاو جوزف با ارسال یک نامه جسورانه به مقاله رایت این گونه پاسخ داد



" من شما را بعنوان یک مهندس برجسته تحسین می کنم هر چند که شما اشاره کردید این مهندسان بسیار کم خرد هستند ممکن است حق با شما باشد چرا که مهندسان در شیوه های طراحی خود به ندرت از قوانین جاودانی طبیعت استفاده میکنند ... بیشتر مهندسان فقط تیر و ستون را می شناسند و هر انحرافی از اصول مورد استفاده و چار چوبهای ذهنی بعنوان امری غیر طبیعی یا نوعی دیوانگی و یا خطر تلقی می شود " .
 

yasi

عضو جدید
خانه کافمن

خانه کافمن





در تاریخ معماری 2 ویلا هستند که جزسرآمدان و مشهور ترین نمونه های کاری در تاریخ معماری مدرن هستند پس از ساختن ویلاهایی از جنس ویلاهای پلادیویی که متاسفانه هنوز ما داریم از همین نوع ویلاها در شمال کشورمان می سازیم در تاریخ معماری مدرن 2 ویلای شاخص هستند که در واقع باید این دو ویلا را نقطه تمایز و برتری تاریخ معماری مدرن از گذشته خود دانست ویلاهایی که نگرشهایی از جامعه آن روز خود را در لایه های پسین خود دارند و به شدت گرزیان از دیروز خود بودند و کاملا استوار با نگاهی رو به آینده در شرایط اجتماعی تولدشان در سر تاسر جهان از مدارس معماری مترقی در کشورهای تراز اول تا مدارس معماری در کشورهای در حال توسعه دانشجویان معماری بی آنکه خود بدانند جشن می گیرند .


این دو ویلای تا ثیر گذار عبارتند از :
ویلا ساوای – کار: به قول چارلزجنکس لوکوربوزیه دست نیافتنی

هر دوی این ویلاها متعلق به معماری مدرن هستند و اولی در فرانسه متولد شد و دومی در ایالات متحده .

اولی در لایه های خود اندیشه های مغرورانه و مغرضانه ای را داشت و دومی اندیشه هایی کارکردی و متواضعانه و خالص اولی خود را انتزاعی و جدا از طبیعت و دومی خود را جزئی از طبیعت می پنداشت . از نقطه نظر فرم در تاریخ معماری و ار تباط زمین و زمین مدار بودن آن می توان 3 دسته را برشمرد

-فرم روی

- فرم در بالای

- فرم بر آمده از زمین – form from ground مسئله فرم روی زمین به معماری کلایسک باز میگردد و مسئله فرم بر بالای زمین را میتوان در موضوع مورد بحث امروز ما در ویلای ساوای آقای لوکوربوزیه را نقطه آغاز بر این رویه و نگرش دانست و حالت سوم فرم بر آمده از زمین ; پیتر آیزنمن را باید نقطه آغاز این نگاه دانست .

خوب با پرداختن اجمالی به این دو پروزه ما اصلا قصد نقد این دو پروزه را باهم نداشتیم ولی این طور مینمایاند که این موضوع می تواند موضوعی جذاب باشد تا این دو ویلا را باهم مقایسه نمود البته نباید زمان و جامعه ای که این دو پروزه مطرح می شود را فراموش کرد .


داستانی که شاید کمتر در رابطه با خانه کافمن آقای رایت مطرح شده است بر می گرد به مقاله جنجالی فرانک لوید رایت در سال 1946 در مجله آرشیتکچرال فروم در مورد مشکلاتی که او با مهندسان سازه شرکت فولاد امریکا در باره محکوم کردن طرح سازه خانه آبشار وی داشت . نوشت " من این جعبه را دوست خواهم داشت این نامه را در زیر پایه ساختمان هنگامی که ساخته می شود بگذار تا پس از دو هزار سال هنگامی که مردم ببینند این خانه هنوز پا برجاست بیاموزند که این مهندسان چقدر کم خردند "


مهندس سازه زاروسلاو جوزف با ارسال یک نامه جسورانه به مقاله رایت این گونه پاسخ داد :

" من شما را بعنوان یک مهندس برجسته تحسین می کنم هر چند که شما اشاره کردید این مهندسان بسیار کم خرد هستند ممکن است حق با شما باشد چرا که مهندسان در شیوه های طراحی خود به ندرت از قوانین جاودانی طبیعت استفاده میکنند ... بیشتر مهندسان فقط تیر و ستون را می شناسند و هر انحرافی از اصول مورد استفاده و چار چوبهای ذهنی بعنوان امری غیر طبیعی یا نوعی دیوانگی و یا خطر تلقی می شود " .
 
آخرین ویرایش:

azam

عضو جدید
موزه گوگنهايم NY، فرانك لويد رايت

موزه گوگنهايم NY، فرانك لويد رايت


The Solomon R. Guggenheim, planned by Frank Lloyd Wright (1867-1959), broke away from the dicates of the trends of modern architectural movements and represented the most poetically linked of all his works. "here is the ideal i propose for the architecture of the machine age", wrote Wright,"for how an ideal american architecture should develop in the image of trees". In this way, entrusting it to an organic image of construction, Wright intended including the same function of the building as that in the world of nature, establishing a dialectic rapport between form and function and not of a casual type as that intended by the main exposers of the Modern Movement. "it is important to note," the historian Bruno Zevi relates, "how Wright's space reduces the generatrix, placing itself, not in geometrical terms, but in those immediately plastic."




"thinking of form as something which grows and, as it does, space becomes its life giving force, its construction in a dimension". It is truly this life giving force which reassesses the rapport with man, entrusting it to an emotional and aesthetic impact. The Guggenheim Museaum of painting and modern sculpture in New York, completed in 1959, can be found at number 1071 Fifth Avenue. From an urbanistic point of view it contradicts the usual chess board type of building, typical of New York, the outside of which presents strong links to the past with flower boxes at street level and the possibility of seating, the large curved overhang of the first floor underlining an invitation to the loggia underneath, the bridge being a link between the two bodies of the Museum acting as a kind of middle road between the outside and the inside. The inside space is a continual upwards movement using a six-floor spiral with galleries which spread out from the first ramp indicated by a large water fountain in the central room on the ground floor.







The diameter of the spiral as it curves upwards allows for the entrance of light at each level installing in the visitor a sense of luminosity and tranquility. The overlaps correspond to the expanding ramps visible from below culminating in a transparent dome covering the central area. In "the cathedral of art", observes Zevi, "Wright proposes a stroll through art, a road similar to a super-garage extending that of the city, enclosing it in an open spiral to re-converge with the urban context." Surely this is one of the most original complexes that the history of Museaum architecture has ever known where the problem of symbiosis with the works of art has been affronted, the museum being a means of emotional complicity whilst at the same time liberating the visitor to face the diverse experiences that art proposes as an intrinsic visualisor of reality.


This spacial articulation was envisioned as a path from the top of the building which slowly worked its way down to join the urban space from where it began. The continual spiral movement implies a more intimately natural adhesion between the creator and the exposed work of art encountered along the path.

Wright in this way excluded the usual passive design of an overlapping of each floor in an urban development of building and managed instead to create an upward spiral movement of each floor.
In this way no precise distinction exists between the upward and downward slopes and it is possible to have different perceptions of the surrounding space at all levels which increases or decreases according to a balance between an expansion or contraction of the events. At the different levels the various sectors of the exhibition are divided by separating elements which receive external light from a continual series of glass window slits, the main font of illumination, which introduce an interesting co-efficiency of variability linked to the alternating of day and night.






منبع مطالب بالا :
www.thais.it
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

atish_baran

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان گلم

:gol:وجود طبيعت در معماري لازم و جذابه همين كه ادم توي خونه اي زندگي كنه كه ريشه اش

در طبيعته باعث ارامش ميشه اگر چه به كار بردن فلز و مصالح مقاوم كمي باعث خستگي

ميشه ولي براي مقاوم نگه داشتن چنين شاهكاري تا حدودي ضروريه ولي من فكر ميكنم

زندگي در طبيعت انقدر زيبا و ارامش بخشه كه تمامه اين خستگي ها رو از بين ميبره:gol:
 

پیوست ها

  • file.php.jpg
    file.php.jpg
    44.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

archiciv

عضو جدید
آخرین ویرایش:

lilac

عضو جدید
پلانهاي خانه آبشار

پلانهاي خانه آبشار

سلام به همه
مي دونم همه اين خونه زيبا رو ميشناسن. يه اثر موندگار از فرانك لويد رايت كه حالا عده ي زيادي براي ديدنش ميرن. من دوره كارداني براي يه درسم خيلي دنبال اين پلانها گشتم .اون ترم كه پيدا نكردم ولي بالأخره يه روز تو يه سايت گردشگري پيدا كردم. متأسفانه اون سايت تو خاطرم نيست:razz:
اگه يكي از شماها واضح ترشو دارين هم خوب ميشه اگه اينجا بذارين:)
 

پیوست ها

  • 1 (112).jpg
    1 (112).jpg
    14.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 2ndFloor.jpg
    2ndFloor.jpg
    40 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • MainFloor.jpg
    MainFloor.jpg
    61.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 3rdFloor.jpg
    3rdFloor.jpg
    34.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • gh-2ndfloor.jpg
    gh-2ndfloor.jpg
    27 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • gh-Mainfloor.jpg
    gh-Mainfloor.jpg
    28.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Site-Plan.jpg
    Site-Plan.jpg
    46.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(1)

نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(1)

فرانک لوید رایت(8june1867_9aprile1959) بزرگترین معمار قرن ۲۰ آمریکا. نابغه ای که هرگز چشمه فیاض قریحه اش به خشکی نگرایید.مسلما درک شخصیت وی تاثیر بسیاری در فهم کارهای بی نظیرش دارد ٬سراسر زندگی رایت با تراژدی٬تهمت و شایعه همراه است


یک دهاتی که همه جای دنیا رو دیده٬امریکا رو بهم ریخته و آخر به فاصله 5 km از زادگاهش دفن شده.می گویند اگر عکسی از خودش می دیده که تیپ زده بوده خط خطی میکرده!! گاهی عمدا از الفاظ دهاتی استفاده می کرده! غد و جسور بوده. معلوم نیست که امریکا به رایت شناخته میشود یا رایت به امریکا.در دهه های ۵۰ رایت امریکا رو معروف کرده بود.
در ۸ ژون ۱۸۶۷ در ریشلندسنتر ایالت ویسکانسین (richlandcenter,wisconsin) متولد شد. پدرش William Carey Wright و مادرش Anna Lloyd Jones بود.پسر یک کشیش و تعمید دهنده کلیسا بود. باباش مذهبی بوده و در کلیسا ارگ میزده و برای امرار معاش گاهی موعظه و گاهی موسیقی درس میداد. ۷-۸ تا بچه بودند.در ۱۸۸۱ وقتی رایت ۱۴ سالش بود بدر و مادرش جدا شدند و بدرش برای همیشه خانه را ترک کرد.نام اصلی او Frank Lincoln Wright بود که در این زمان به احترام خانواده مادرش(The Lloyd Joneses) نامش را از Lincoln به Lloyd تغییر داد!!...
به این ترتیب رایت تحت سرپرستی مادری قدرتمند که او را دوست می داشت و همیشه تحسینش می کرد در دشت هایی با صخره هایی تنها و زمینی سیاه و بهاری سبز به شکلی رمانتیک رشد کرد.
بعد از دو سال تحصیل در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه ویسکانسین بدون گرفتن مدرک دانشگاه را ترک کرد و برای کار به دفتر لایمن سیلزبی در شیکاگو رفت. دایی اش که در شیکاگو بوده او را به دفتر سلیوان و ادلر می برد و او به مدت ۵ سال (۱۸۸۸-۱۸۹۳) در دفتر سلیوان بود. رایت از سلیوان به عنوان استاد محبوب و از ادلر به نام کهن سرور بزرگ یاد می کند. در دفتر سلیوان خانه های مکتب شیکاگو طراحی می کردند اما رایت همان روز اول با افراد اتلیه دعواش میشه و سلیوان او را به اتاق جدایی می برد و او به طراحی خانه های ویلایی که الهام گرفته از کلبه های دهاتی زادگاهش بوده به جای ساختمان های مکتب شیکاگو می پردازد. در این زمان مکتب شیکاگو در شکفته ترین ایام خود بر جوانی رایت تاثیر گذاشت اما او دنبال کارهای این مکتب را نگرفت.


همان اول سلیوان با او قراردادی امضا می کند که تو تمام وقت مال منی و رایت بلافاصله مادرش و بر و بچه ها را به شهر می برد.بعد ها سلیوان رایت را به خاطر کار در بیرون از دفترش اخراج میکند.بعدها که سلیوان در اواخر عمرش برشکست شده بود در خانه رایت زندگی میکرد و رایت هم احترام زیادی برای او قایل بوده.




 

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(2)

نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(2)

فرانک لوید رایت سه بار ازدواج می کند...
رایت معتقد است که خانه یک معبد است بر عکس لوکوربوزیه که خانه را خوابگاه میداند. و البته ادمی که با این زیبایی خانه طراحی می کند تا آخر عمر حسرت یک خانواده درست و حسابی را داشته . اما ازدواج های رایت(!!...):
رایت همیشه خود را رمانتیک نشان می داد و از همین رو محبوب قلوب خانم های امریکایی بود.او که عمری طولانی داشت (از دوره ویکتورین تا عصر اتم) حیاتی پر فراز و نشیب را پشت سر نهاد.
این مرد ریز نقش شیک پوش علاقه مند به کفش و شنل چند رنگ عصاهایی با سر نقره ای و کلاه های شیک و گرانقیمت و اسب های اصیل یکبار همسر و شش فرزند خود را ترک می کند.رایت در ۱۸۸۹(قبل از تولد ۲۲ سالگیش) با کیتی توبین (Catherine Lee "Kitty" Tobin) ازدواج می کند.ازدواج او با کاترین که دختر یک تاجر ثروتمند بود باعث بهبود موقعیت اجتماعی او و شهرت بیشترش می شود.در همین زمان او خانه و استودیوی کارش را در Oak park می سازد و مادرش را به شهر می اورد.

cathrine,his first wife

wright's family








خانه و استودیوی کار رایت در اوک بارک



بعد از ۵-۶ سال در ۱۹۰۹ که دیگر مشهورترین معمار امریکا شده بود شش تا بچه دور خودش می بیند!... اما مانند بدرش به خانواده اش وفادار نماند و با همسر یکی از مشتریانش به اروبا فرار کرد!
او در ۱۹۰۳ بعد از طراحی یک خانه برای همسایه اش (Edwin Cheney) عاشق همسر چنی یعنی Mamah Borthwick Cheney می شود.اغلب دیده میشده که ان دو با اتومبیل رایت به اطراف اوک پارک می رفتند و صحبت آنها سر زبانها افتاده بود. همسر رایت که تصور می کرد این رابطه کم کم رنگ خواهد باخت از رایت جدا نشد و همینطور همسر ماما و نهایتا در ۱۹۰۹ حتی قبل از اتمام Robie house رایت و ماما همسر و فرزندانشان را ترک می کنند و به اروپا فرار می کنند.

mamah cheney




شاید امروزه چندان مایه شگفتی نباشد اما این اتفاق در منطقه ابرومند اوک پارک در حومه شیکاگو به هیچ وجه قابل پذیرش نبود و بعد ها که رایت از کار خود پشیمان میشود و به شیکاگو بر می گردد دوستانش خیابان را به رویش می بندند!!... .این کار از این آدم با این شهرت محلی خیلی عجیبه.
بعد از بازگشت رایت باز هم کاترین از او جدا نشد. رایت با زندگی با ماما رسوایی را به Spring green آورد. او با ماما در Spring green ساکن شد.

از ۱۹۱۰ زندگی رایت توام با فراز و نشیب هایی است که اکثرا همراه با جنبه های کریه زندگی اجتماعی است اما رایت جسورانه مقاومت می کند. این سالها تا ۱۹۱۵ درگیری خانوادگی رایت است با ماما که به اروپا فرار کرده اند و بعد بر می گردند .
در ۱۹۱۰ رایت بعد از یک سال که به آمریکا بر می گردد مادرش را وادار می کند تا در ویسکانسین زمینی برای او بخرد. مادر رایت در ۱۰ آوریل ۱۹۱۰ زمین را می خرد و رایت شروع به ساخت خانه جدیدی برای خودش می کند که آن را تالیسین می نامد.
 

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(3)

نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(3)

....tragedy followed tragedy
....اما اینده آبستن حوادث بدتری بود. هنگامی که رایت از تالیسین دور بود و مدیریت اجرای پارک تفریحی باغهای میدوی(Midway garden) را بر عهده داشت خدمتکاری که دچار مشکل روحی بود هفت نفر را در خانه رایت(تالیسین) با تبر کشته و سپس خانه را به آتش کشید. این هفت نفر شامل ماما برتویک و دو فرزندش و دو باغبان و دو خدمتکار دیگر بود.این اتفاقات در حالی می افتد که رایت هنوز همسر اولش را دارد.با کشته شدن ماما موقعیت اجتماعی رایت در امریکا بدتر شد.همچنین در این ماجرا رایت با از دست دادن ماما که عشق اصلیش بود خیلی اسیب دید و سالها طول کشید تا خود را بازیابد.



[/I

MG]


miriam ,his second wife

اما رایت دوباره تالیسین را از نو ساخت. کاترین بالاخره در ۱۹۲۲ از رایت جدا می شود و رایت در نوامبر ۱۹۲۳ بعد از یک سال تنهایی با میریام نویل (Miriam Noel) همسر دومش که مجسمه ساز بود ازدواج می کند و زندگی جدیدی را شروع می کند.اما خانم رایت بعدی معتاد به مورفین از اب در امد و ازدواجشان در کمتر از یک سال با شکست مواجه شد.
قبلا در ۱۹۱۵ رایت با میریام به توکیو رفته بود تا از شدت حملات روزنامه ها فرار کند و هتل امپریال را طراحی کرد.

در ۱۹۲۴ بعد از جدایی از میریام در حالیکه هنوز طلاق نگرفته بودند با اولگیوانادر ۱۹۲۴ در شیکاگو ملاقات می کند و در ۱۹۲۵ با هم به تالیسین می روند.
باز هم خانه رایت آتش می گیرد....
در ۲۲ آوریل ۱۹۲۵ خانه رایت دوباره دچار حریق شد البته این بار از روی تصادف.در این اتش سوزی رایت مجموعه ارزشمندی از اثار هنری خود را از دست می دهد از جمله یادداشتهای سلیوان که ایده هایش در مکتب شیکاگو را در نوشته هایی به نام گفتارهای کودکانه تدوین کرده بود اما موفق به چاپ نشده بود که در اتش سوزی مهیب خانه رایت از بین می رود. رایت برای بار سوم انرا از نو و این بار بزرگتر از گذشته ساخت و ان را تالیسین3 نامید.
در ۱۹۲۷ رایت و میریام رسما از هم جدا شدند.میریام بعدها دچار جنون می شود و در حالیکه هنوز جوان بود در ۱۹۳۰ در مرز دیوانگی در اسایشگاه روانی درگذشت. و البته این مساله موجب مشکوک شدن پلیس به وی شد....
رایت مجددا پس از یک سال در ۱۹۲۸ با اولگیوانا Olga (Olgivanna) Lazovich Hinzenburg (سومین و اخرین همسرش) که ۳۳ سال هم از وی کوچکتر بود ازدواج می کند. اولگیوانا بود که رایت را از ان شرایط بد روحی نجات داد.


olgivanna,his third wife












به زودی رسانه های امریکا به مسایل زندگی رایت علاقه مند شده و با اضافه کردن چاشنی هایی به تفصیل به ان پرداختند.زندگی بسیار به هم ریخته خانوادگی آقای رایت جای فکر دارد که چطور آدمی با چنین زندگی خانوادگی انگیزه خیلی بالایی برای طراحی بهترین خانه ها دارد!!...





در توکیو ژاپنی ها از رایت می خاهند هتلی طراحی کند به نام هتل امپریال. زمین پروژه فوق العاده سست بوده.رایت اصطلاح ژله ای بودن را به کار می برد و توکیو هم که زلزله خیز.نهایتا رایت است و اندیشه ارگانیکش.او از دست های گارسون که سینی را با انگشتان خود می گیرد و اجزایش نمی افتد الهام می گیرد.به او گفته بودند که تا اخر اجرای هتل در توکیو بماند و این چند سال فرصت خوبی بوده که خودش را از لحاظ فکری بازسازی کند.وی در ۱۹۲۱ به امریکا بر می گردد.
سال ۱۹۲۲ اوج حملات به رایت بود که قرار است در ژاپن زلزله بیاید و ظاهرا امریکاییها منتظر بودند که تیر خلاص رایت را بزنند اما تلگرافی از توکیو می اید با این مضمون که "جناب اقای رایت شهر در زلزله ویران شد و باید به شما مژده دهیم که تنها ساختمان شما پا برجا مانده و امروز مأوای زلزله زدگان است..." همین امر ساده و مهم موجب شد که آب مشروعی بر تمام کارهای قبلیش بریزند و وی به عنوان یک قهرمان ملی مطرح شود . در این فاصله تعداد زیادی پروژه به او ارجاع داده می شود.
آدمی بااین همه مشکلات شدید فکری کسی است که برای خانه و خانواده فکر می کند و ارزوهایش را در این خانه ها جست و جو می کند.
 

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(4)

نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(4)

تالیسین شرقی....
انجمن تالیسین شرق -نامی که رایت برای آن برگزیده بود- تشکلی بسته و درونگرا بود و به طرز خطرناکی به یک فرقه مذهبی شبیه بود. رایت به کرات در این جمع اعلام کرده بود تنها مذهب مورد پرستش گروه وی طبیعت است در بالا ترین درجه خود. این انجمن حول یک نفر یعنی رایت شکل می گرفت . در واقع رایت پیامبر تالیسین بود.رایت به دلیل ازدیاد پیروانش تالیسین غربی را در آریزونا پایه گذاری کرد. پیش از این وی تالیسین شرقی را افتتاح کرده بود.او در یک سخنرانی ۵۲ تعریف از معماری ارگانیک ارائه کرد . تعابیری مثل پلان آزاد. فضای آزاد. آزادی از قید و بندها و در لحظات احساسی اش عشق آزاد... . .
(لود شدن عکس ها یه 5 دقیقه ای طول می کشه پس صبر کنید!!! )​














 
آخرین ویرایش:

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(5)

نگاهی دیگر به زندگی فرانک لوید رایت(5)

فرانک لوید رایت فردی بی مسئولیت ولخرج و استاد مسلم ریسک بود.وی پول کارکنان خود را همچون پول خود به راحتی خرج می کرد. او مدتی بسیار طولانی تا زمان مرگش نه تنها به هیچیک از اطرافیانش پولی پرداخت نکرد بلکه با زیرکی و با پیاده کردن سیستم استاد و شاگردی دیگران را وادار به پرداخت پول میکرد.شاگردان او باید در مزرعه کار می کردند و آشپزی و نظافت می کردند و ساختمان ها راتعمیر می کردند...
رایت فردی تکرو و ژرف اندیش بود و در حالیکه دیگر پیرمردی شده بود ایده های خود را در زمینه بلندترین برج جهان عرضه کرد. در این برج آسانسورها با انرژی اتمی کار می کردند. که هیچ گاه ساخته نشد.
رمان و فیلم زندگی رایت....
زندگی رایت منبع الهام رمانی نوشته آین رند و فیلمی هالیوودی شد.فیلمی که گری کوپر بازیگر شخصیت وی را به عنوان فردی مقابل دنیا بازی می کرد. در این فیلم شخصیت اصلی داستان نابغه ای در حال خودکشی به نام هوارد رودک است که ساختمان دست ساز خود را منفجر می کند البته شخصیت فیلم هرگز به اندازه رایت قوی نبود






رایت در معماری از منزلتی خداگونه برخوردار است اما همچون تمام خدایان خواستار قربانیانی برای خود است.در زمان حیات رایت صرف هزینه های بالا برای ساختمان های وی حتی سه برابر رقم اولیه امری عادی بود و امروزه مالکان این آثار به خاطر صورتحساب های هنگفت برای نگهداری این بناها در تشویش اند.در واقع آثار رایت مثل زندگی شخصی خود او برای بقا به هزینه بالایی نیاز دارند.
وی اخرین شاهکارش یعنی موزه گوگنهایم را در سالهای پایانی عمرش با ان کالبد سفید رنگش ارائه کرد.بنایی که پدربزرگ بناهای مارپیچی معمارانی است که این روزها فوق ستاره اند.
او درست شش ماه قبل از افتتاح موزه گوگنهایم و در سن درگذشت.در حالیکه بیش از هر زمانی با انواع سفارشات کاری بمباران می شد.پیکر وی از تالیسین اصلی و با واگنی روستایی انباشته از گل به محل دفنش حمل شد٬ درست به همان شیوه که مامای عزیزش به خاک سپرده شد.
آشفتگی های بعد از مرگ رایت !!....
اما این آشفتگی حتی سالها بعد از مرگ رایت هم دست بردار نبود. بعد از مرگ رایت در ۹ آوریل ۱۹۵۹ در تالیسین وست در اریزونا همسرش اولگیوانا ریاست انجمن تالیسین را بر عهده گرفت.اولگیوانا نیز بعد از مرگش در ۱۹۸۵در (scottsdale,arizona(talisian west وصیت کرده بود که جنازه رایت٬دخترش و خودش را بسوزانند و در باغی به یادگاری دفن کنند.طبق وصیت اولگیوانا رایت را که قبلا در قبرستان خانواده لوید جونز کنار unity chapel نزدیک تالیسین اصلی در spring green دفن شده بود از قبر بیرون آوردند و امروزه بسیاری در قبرستان کوچک جنوب spring green ایالت ویسکانسین بر سر قبر خالی وی می ایند!!...







قبر رایت در ویسکانسین





قبر ماما در قبرستان خانوادگی رایت در ویسکانسین ٬رایت برای ماما چنی احترام زیادی قایل بوده است.



قبر دختر اولگیوانا همسر سوم رایت
رایت از ۳ ازدواج خود هفت بچه داشت: ۴ پسر و ۳ دختر. وی همچنین دختر همسر سومش Svetlana را نیز قبول کرد.
پسر وی Frank Lloyd Wright JR نیز یک معمار معروف در لوس انجلس است. همچنین نوه رایت Eric Lloyd Wright و پسر دیگرش John Lloyd Wright و دخترش Elizabeth Ingraham

معماران معروفیند.


Anne Baxter نوه دیگر رایت است که بازیگر معروفیست....



 

فرح نوش

عضو جدید
کاربر ممتاز
نظریات فرانک لوید رایت در شهرسازی

نظریات فرانک لوید رایت در شهرسازی

فرانک لویدرایت،مرید«لویی سولیوان»استادمکتب شیکاگو؛اولین معمار نام آور امریکایی است که مدرسه هنرهای زیبای پاریس را نگذارنده است.به عنوان اولین نفر درایالات متحده،او معماری را کاملاًاز تقلید گذشته والتقاطی گری هارهایی بخشیده وسبکی،بی هیچ گفت و گویی،امریکایی،چون سبک نویسندگان موردعلاقه اش « والت ویتمن» و «مل ویل» را پایه نهاده است.از 1911 نفوذ او از اقیانوس اطلس می گذرد، حیطه ای جهانی می یابد، ولی به شیوه ای دیگر و بستری پنهانی تر از نفوذ معماران خردگرای اروپایی.« رایت » نیز چون اینان، یکی از پیشگامان معماری نوست. ولی گذشتن از سنت برای او شکلی دیگر دارد . بهترین شاهد بر این، مفهوم او از « نقشه آزاد» است این مفهوم نه به یکسانی و بی تفاوتی فضای داخلی ، بلکه کاملاً بعکس به خصوصیت بخشیدن به این فضا ختم می شود مفهوم «فضای اندامواره» ای الهام، بخش همه آثار « رایت» است. این اندازمواره بودن فضای درونی ، اهمیت دیوارهای و سطوح کامل ، نقش مصالح خام طبیعی ، امتناع از همۀ گونه شناسی ها و قبول تنوعی فراوان و سرانجام ریشه گیری (بنا) در دوره نمای پیرامونی ، عناصری اند که می توانند آثاری متعدد را خصوصیت بخشند که در خانه های خصوصی درخشیده است («اواک پارک» در 1895،« روبی هاوس»در1909،«میدوی گاردنز» در 1914،«مینیاتور» در 1923،« فالینگ واتر» در 1936، « تالی سن و ست» در 1938) ولی این عناصر به هیچ وجه [ در حد خانه] محدود نشده است( هتل امپریال توکیو در 1916، کارخانه های جانسون 1936 و 1944 ، موزه گوگنهایم نیویورک 1958)این معماری - به گونه ای منطقی، در ارتباط با نظریه ای در مورد استقرارانسانیقرار می گیرد که به نوعی « ضد-شهرسازی» است ، ریشه های این نظریه در سنت تفکر امریکایی [ نسبت به شهرسازی] نهفته است که به وسیله «جفرسون»و «امرسون» فتح باب شده است : این انگاره تمثیلی « گسترده شهری» است که « رایت» در سه کتاب پیاپی آن را توسعه بخشیده و در 1934 به وسیله نمونه ای غول آسا آن را به تصویر کشیده است .« فرانک لویدرایت» کتاب های متعددی منتشر کرده است که بیش از آنکه بیانگر یک «دکترین» باشند، نشانگر نوعی رفتار و نوعی سرشت هستند . نوشته های همیشه شاعرانه و شخصی او ، گهگاه در ابهام و یا به سخنی درست تر در گفتاری بی هیچ نظم منطقی در می غلتند.
شهر پهندشتی
فرانک لویدرایت (1958-1934)
تصور شهر پهندشتی از یک طرح جامع از پیش ساخته و پرداخته نشئت نگرفته، بلکه هدف آن بیان اصول استقرار بناهای شهر است . بنابراین رایت نقشه ای از تمام شهر ترسیم نکرد، بلکه فقط بخش ویژه ای را ارائه داد که توضیحات مربوط به آن در همان زمان یادآور « اصول معماری ارکانیگ» وی بود: » همۀ شکلها به تمامی باید از نظر رابطه با محل استقرار، مصالح ساختمانی ، روند ساخت و اهدافشان همگام با طبیعت باشند... ترکیبات و سیمای معماری باید متاثر از مشخصات و وضعیت توپوگرافی منطقه باشد.» طرح این خش نمونه، متکی بر یک شبکۀ شطرنجی متشکل از خیابانهای تفکیک شده و یک نظام مستطیل شکل در مورد سطوح تفکیکی است . شهر پهندشتی بازتاب دهندۀ روش خاص تقسیم زمین در ایالات متحدۀ آمریکاست. این نقشه برای هر نفر حداقل یک جریب زمین را اختصاص می دهد . به علاوه مجموع زمینهای انتخاب شده برای خانه های تک واحدی به مراتب بیشتر از زمینهای انتخابی برای مجموع مقاصد دیگر است . از لابه لای خانه های کوچک ، ساختمانهایی با اشکال گوناگون برخاسته اند . به ویژه تاسیسات صنعتی که در طول خیابانی استقرار یافته اند که حد غربی شهر را در بر می گیرد یک مرکز تجاری در کنار یک خیابان مورب و مجموعه ای از مدارس در مرکز ، یک محل نمایش بزرگ یک مرکز شهری روی دریاچه و غیره .مرکز شهری در ناحیۀ وسیعی گسترده شده و شامل یک ساختمان اداری 50 طبقه، یک پارک زمینهای ورزشی ، یک باغ وحش، آکواریوم و غیره است در سواحل نهری که از دریاچۀ سد سرچشمه می گیرد دو بنای چندین طبقه قرار گرفته که شامل اداره ها و آپارتمان ها است. ساختمانهای بلند دارای فضاهای وسیعی هستند و تمامی ساختمانها توسط فضای سبز احاطه شده اند.
شهر زنده (پرتحرک)
فرانک لویدرایت(1985)
درسال 1932 رایت شهر مفقود را منتشر کرد در این کتاب که نیاز برای تفکیک بطور مفصل شرح داده شده بود . ضرورت از بین بردن آلودگی و شلوغی شهرها و حرکت به سمت اطراف شهر و چشم اندازهای چمنزارها احساس می شد . با درک مقادیر عظیمی از سرتا سرزمین های موجود وی راه حل آرمانی را متصور شد بنام « شهر پهن دشتی» او دو سال بود مدل یک میدان 12 فوتی به شکل شهر پهن دشتی که به آن سفر کرده بود آماده کرد.در سال 1945 شهر مفقود را اصلاح کرد و دوباره آنرا(زمانی که تساوی اجتماعی برقرار شد ) نامگذاری کرد که توسط عکس هایی از مدل های کمکی مربوط به آن به تصویر کشیده شده است ایمان راسخ وی در مورد محیط ناسالم شهرها مرکز او را رها نکرد در اوائل سال 1931 او نوشت : شهر یک پیروزی طبیعی روحیه جمعی بر بشر است و بنابراین یک نیاز مادی از دروان طفولیت نسل ها بحساب می آید.اغتقاد من بر اینست که شهر آنگونه که امروز می شناسیم رو به نابودی است ما شاهد رشد سریع احلال و نابودی هستیم در سال 1958 وی نظری را در مورد شهرهای پهن دشتی تغییر داده و دوباره مقاله ای را در کتاب به شهر زنده اصلاح کرد.شاگرد وی چندین دور نما از شهر فرضی را به تصویر کشید و بصورت چشم انداز تپه ای با شیب ملایم متصور شده است چمنزار زیبا ، دریاچه ورودخانه در شهر آمده Taxi copter( تاکسی هوایی) و Atomic Barges (قایق اتمی) انتقال فوق مدرن را ایجاد کرده سات در حالیکه در بین چشم اندزاهای طبیعی و ساختمانهایی که خودش طراحی کرده بود ، هر دو نوع ساخته شده و ناکامل چشم می خورد . در واقع رایت راه حلی را برای داشتن یک شهر سالم، انسانی و زیبات ارائه داده است.
منبع:http://www.hamkelasy.com/content/view/2162/52/
 

*JAVID

عضو جدید
10 خانه حیرت آور از فرانک لوید رایت

10 خانه حیرت آور از فرانک لوید رایت

The Millard House (”La Miniatura”) 1923






The Harriet and Randall Fawcett Residence .1961



A.W. Gridly Residence 1906





Gladys and David Wright Residence. 1951





The Stromquist Residence .1958





R.W. Lindholm Residence 1952





F.B. Henderson House .1901





Thomas H. Gale House .1892





Gertz Bridge Cottage .1902






William F. Kier House .1915






http://designcrave.com/
 

samira 23

عضو جدید
اطلاعات شخصی
نام
فرانک لوید رایت
تاریخ تولد
۸ژوئن ۱۸۶۷
محل تولد
ریچلند سنتر، ایالت ویسکانسین
تاریخ مرگ
۹ آوریل ۱۹۵۹
محل مرگ
فونیکس، ایالت آریزونا
ملیت
آمریکائی
فعالیت
سبکها
ارگانیک، بین الملل، چمنزار


زندگینامه


¡پدرش wiliam carey wright و مادرش Anna lioyd jones
¡پسر يك كشيش و تعميد دهنده ي كليسا
¡ جدايي پدر و ماذر رايت- 1881 و ترك خانه توسط پدرش
¡ نام اصلي frank lincoln wright و تغيير به lioyd به احترام مدرش
¡تحت سرپرستي مادري قدرتمند(مشوق وي در معماري)

¡
داشتن خلاقيت بسيار در همان كودكي (بازي با آجرها)


¡تحصيل نا تمام در رشته ي راه و ساختمان wisconsin


¡مهاجرت به شيكاگو(سر چشمه معماري مدرن)


¡فعاليت در دفتر lyman silsbe و بعد دفتر مشهور ساليوان و ادلر


¡ياد كردن رايت از ساليوان ---< استاد محبوب و ادلر--<سرور بزرگ


¡تاثير مكتب شيكاگو بر كارهاي رايت


¡طراحي ويلاهايي الهام گرفته از كلبه هاي دهاتي زادگاهش


¡اجراي طرح هايي به صورت مخفيانه- 1891 و اخراج از دفتر ساليوان-1893


¡شروع فعاليت هاي مستقل رايت


¡
اعتقاد رايت--< خانه يك معبد ≠ اعتقاد لوكوربوزيه--< خانه يك خوابگاه


¡ازدواج با Catharine tobine ، دختر يك تاجر ثروتمند-1889


¡ بهبود موقعيت اجتماعي و شهرت وي


¡ساخت خانه و استوديو كارش در oak park(دفتر كار او)


¡ ازدواج مجدد با mamah bothwick chene


¡ترك همسر و 6 فرزند خود و فرار به اروپا با همسر دوم خود-1909


¡ داشتن زندگي پر فراز و نشيب 15-1910


¡ خريدن زميني در ويسكانسين و ساختن خانه اي جديد براي خود(تاليسين)


¡ آتش سوزي در خانه ي وي – 22 اوريل 1925


¡ از دست دادن آثار هنري با ارزش و يادداشت هاي ساليوان درباره ي ايده هاي مكتب شيكاگو


¡ ساخت دوباره ي خانه(تاليسين 3)


¡ جدايي رايت و مريام-1927


¡
ازدواج مجدد وي با اوگيوانا، 33 سال كوچكتر از وي( سومين و آخدين همسرش)-1928







تعریف رایت از معماری


¡معماری زمانی آغاز میشود که شما دو آجر را با دقت پیش هم میگذارید


¡معماری محدود کردن فضاست.


¡
معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به مفهوم واقعی کلمه ... اگر او قادر نباشد حداقل ده سال جلوتر را ببیند، نمی­توان او را یک معمار نامید.



نظريات رايت در مورد معماري - 1930


- کم کردن ديوارهاي داخلي و ايجاد يک محيطي براي جريان هوا ، نور و چشم انداز به طوري که در کل پيوسته نشان داده شود .

- هماهنگ ساختن بنا با محيط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقي بهترين وسيله براي ايجاد همبستگي است)
- پلان آزاد
- نشان دادن پي ها به صورت سکوي آجري کوتاه براي قرار گرفتن خانه بر روي آن

- عدم استفاده از مصالح متنوع ، استفاده از مصالح جديد- دادن تناسبات منطقي و انساني به تمام درها و پنجره ها- قرار دادن تاسيسات حرارتي درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان ) تاسيسات روشنايي و لوله کشيها در استخوان بندي ساختمان بطوري که جزئي از پيکره ساختمان باشد .


- مبلمان ساختمان به عنوان عناصر ارگانيک معماري و طرح آنها از بنا و الهام گرفته از آن باشد.

- حذف تزئينات (دوره هاي معماري) حذف ظرايف کاريها




















































 

samira 23

عضو جدید
توصيف رايت و معماريش



¡ خلاق ترين و دورانديش ترين معمار قرن 20




¡ فردي محافظه كار(استفاده از مصالح تازه و بتن مسلح بعد از رواج يافتن در اروپا)




¡ درك كارهاي وي توسط معماران اروپايي نهضت هنر نو




¡ كونو فرانكه --<استاد دانشگاه هاروارد




--< ملاقات وي با رايت




--< تاليف و تدوين درباره رايت به زبان آلماني-1910




--<آشنايي اروپاييان با رايت




¡توجه رايت به ساختن خانه به عنواو ماوايي براي زندگي




¡باز شناختي معماري آينده در سنت خانه سازي آمريكا




¡متاثر بودن معماريش از اعصار مختلف مخصوصا معماري ديرين خاور دور




¡مخالفت با: تقليد بهانه عدم ابتكار




¡داشتن بيش از 60 سال سابقه ي كار




¡


اجراي 560 ساختمان




¡معروف بودن خانه هاي اوليه به خانه هاي دشت مسطح




--< ساخته شده در حومه شيكگو و در تلفيق و هماهنگي با دشت هاي مسطح و سر سبز(مرغزار)




--< مشخصه اصلي: پنجره هاي سر تا سري، كنسول نمودن بام و نمايش افقي آن به موازات سطح زمين و نشاندن مصالح در ساختمان(خانه روبي )




¡اعتقاد رايت: تكنولوزي وسيله اي است براي رسيدن به معماري والاتر---<ارگانيك




¡اعتقاد وي به معماري ارگانيك




¡معمار همان است كه بايد باشد




¡رايت : " در آغاز پي بردم که سکونتگاه اساسا مانند غار نيست بلکه مانند سرپناهي وسيع در هواي آزاد هم آهنگ با چشم انداز به بيرون و درون است ."

رايت : " نگذاريد ديوار سقف و کف اکنون شريک يکديگر نشوند بلکه جزئي از يکديگر باشند و هر يک بر ديگري و در ديگري تاثير بگذارند






¡ترکيب ساختمان با طبيعت و نه تحميل ساختمان بر طبيعت




¡ ساخت ساختمان در دل تپه و به صورت افقي ( که در رقابت با طبيعت مطرح نشود )




¡ تطابق مصالح بکار رفته با همان طبيعت که ساختمان ساخته مي شود






¡شکل ساختمان بي قاعده و منفصل بندي شده و اين عمل نه تنها بدليل عملکرد ها بلکه به دليل بي قاعده گي طبيعت بستر ساختمان




¡ توجه به مورفولوژن سايت




¡توجه به عملکرد و تکنولوژي ساخت




¡ يکي از شاخصه هاي اصلي در طراحي مسکن رايت-- > آتشگاه در مرکز خانه و تنها عنصر عمودي معماري رايت و سازماندهی بقيه فضاهاي مسکن توسط این عنصر عمودی




¡منبع الهام کارهاي رايت : هنر و صنايع ( هنر و پيشه ) - ساختمانهاي ژاپني - مکتب شيکاگو


مروري بر كارهاي رايت




Wm Winslow House, River Forest, IL, 1893


¡خانه وينسلو 4 -1893 در ريور فارست---- ايده ي بزرگ او در معماري خانگي




¡ ساده، اصيل و جذاب




¡ استفاده از ديوارهاي سنگي(ايستا)




¡ استفاده از حداقل گياهان در پي ساختمان(تاكيد يكپارچگي خانه و زمين)




¡شامل شدن بام از يك دودكش بزرگ داراي سراشيبي




¡ پايداري مصالح ساختماني با طبيعت و رنگ ها




¡ استفاده از آجر رومی





¡

Ward Willetts House,

Highland Park, IL, 1900-02



¡




¡وارد دبليو. ويليس، 1903-1902:




¡ در پارك هاي لند، ايلينوي




¡ پلان شكل صليبي




¡ جدايي فضاها توسط فرم






¡خانه مارتین در بوفالو،نیورک،۱۹۰۴




¡صفحات پوششی وسیع،کم ارتفاع وادامه یافته




¡پنجره های نواری وتراسهایی به طرف طبیعت





























¡ساختمان لارکین در بوفالو؛ نیویورک۱۹۰۴




¡


مجموعه ای که نظیر آن قیلا“ دیده نشد بود.احتمالا“ کمی مد یون روحیه صنعتی آمریکایی در مورد سیلوها می باشد.






























 

samira 23

عضو جدید
¡خانه آبشار Falling Water House (1937) Pennsylvania




¡ مبنی بر عقیده رایت--> ساختمان باید جزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده است



¡همخوانی بتون، شیشه و فولاد با طبیعت اطراف

¡ پیوستگی طبیعی تمام اجزا



¡ ترکیب حجم ها و فضاهای طبیعی به صورت تخته سنگ های خشن و دست نخورده و بتن های صاف و صیقل خورده--->پیوند : دو دیوار عمودی سنگی


¡موارد طراحی و اجرائی که رایت برای این خانه ویلایی در نظر گرفته بود می توان در هشت مورد ذیل خلاصه نمود:



¡- حداقل دخالت در معماری طبیعی

¡- تلفیق حجم ساختمان با محیط طبیعی به گونه ای که هر یک مکمل دیگری باشند

¡-تلفیق حجم ساختمان با سایت

¡- ایجاد فضاهای خارجی بین ساختمان و محیط طبیعی

¡- تلفیق فضای داخل با خارج

¡- نصب پنجره های سرتاسری و از بین بردن گوشه اتاق

¡- استفاده از مصالح محیط طبیعی مانند صخره ها و گیاهان چه در داخل و چه در خارج بنا

¡- نمایش مصالح به همان گونه که هست، چه سنگ باشد چه چوب و یا آجر

¡- استمرار نمایش مصالح از داخل به خارج بنا




سه هدف عمده رايت در معماری


¡ارتباط سيال بين داخل و خارج با گشودگي هاي مداوم و عناصر برنامه ريزي شده

¡افقي بودن چشمگير آنها که ارتباط کامل با زمين به وجود مي آورد


¡


تقارن محوري براي تمرکز سياليت در نقاط مشخص ، (براي نمونه در جلوي بخاري يا به سمت منظر اصلي ( چشم انداز ) بکار گرفته شده است)



معماری علمی است که همواره با فضای زیست انسان در ارتباط بوده اما در هر دوره وعصری بر حسب نوع تفکرات رایج در میان اندیشمندان در حوضه معماری وشهرسازی، که مسلما زمینه ساز ظهور سبکها بوده اند، میزان توجه به انسان در سازماندهی به فضاها نیز متغیر بوده است.





تعریف رایت از معماری ارگانیک در 9 عبارت:



۱-طبیعت:فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان نیز نمی باشد.


۲-ارگانیک:به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا میباشد.


۳- شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم وعملکرد واستفاده

از ابداع وقدرت تفکر انسان دررابطه باعملکرد ضروری است. فرم و عملکرد یکی هستند.

۴- لطافت: تفکر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای

دلپذیر و انسانی شکل دهد.همانگونه که پوشش درخت وگلهای بوته ها شاخه های آنها را

تکمیل میکند.مکانیک ساختمان بایددر اختیار انسان باشد ونه باالعکس

۵- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.

۶- تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.

۷- روح:روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید دردرون آن باشد وازداخل به خارج گسترش یاید.

۸-بعد سوم:بر خلاف اعتقاد عمومی ،بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت وعمق است.

۹-فضا:عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده نهانی است که تمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند.

 

afshin_archi

عضو جدید
نصیحت رایت به معمار جوان

نصیحت رایت به معمار جوان

نگران تعلیم طراحی نباشید. اصول را تعلیم بدهید. 1936
‏روزی یک دانشجو از من می پرسید: توصیه من به جوانی که می خواهد وارد رشته معما ری شود چیست؟
آن روز دربا ره روشها و ابزارها به او گفتم:
هر معماری ای را که در دنیا هست فراموش کن و آنها را صرفا کارها ی خوبی تلقی کن به سیاق خودشان و در زمان خودشان. معماری را برای امرار معاش انتخاب نکن مگر دوست داشته باشی که در کا رت آن را اصل قرار دهی. از مدرسه معماری برحذر باش مگر در حد جزئی ازکل مهندسی: برو به کا رگاه ، ماشینها و طرز اجرای ساختمانهای مدون را به چشم ببین.
‏به او گفتم باید فورا این عا دت را در خودت بپرورانی که وقتی حاصل را می بینی فکر کنی که چطور این شده است: هر خصوصیت و جلوه ای به پرسش واداردت، یاد بگیری که بین چیز غیرعادی و زیبا فرق بگذاری و خوی تحلیل گری پیدا کنی.
‏به او گفتم فکرت را بر چیزهای سا ده متمرکز کن که استاد پیر ما همیشه به آن سفارش می کرد ، این کار یعنی کل را به سطح اجزائش فرود آوردن. از طرز فکر امریکایی بازگشت سربع سرمایه چنان حذر کن که انکار از سم مهلک: هیچ کا ری را نیمه کاره و نارس انجام نده و برای به بار نشستن تجربه، اگر ده سال هم لازم است، صبر کن.
‏طبیب می تواند اشتباهات خودش را دفن کند، ولی معمار چاره ای ندارد جز اینکه به صاحبکارش توصیه کند که با کاشتن بوته های مو روی اشتباهش را بپوشا ند . پس برای سا ختن اولین بناهایت هرچه می توانی از سکونتگا هت دور شو. همین طور به او گفتم یک مطبخ را با هما ن شوقی بساز که برای سا ختن یک کلیسا ی جا مع احسا س می کنی . چیزی که مطرح است کیفیت است. و از شرکت در مسابقا ت دوری کن ، مگر به قصد تفنن، و هرگز نقشه فروش نشو. معما ری شغلی است که خودش با ید صا حبش را پیدا کند. و آن قدر در طلب صد اقت مبا لغه کن که هرگز به طور کا مل دستت به آن فرسد ( 1993 ‏) . سعی کن کتا ب طبیعت را مطا لعه کنی. آنچه باید درباره معما ری ارگا نیک بد انیم درکتا بها ی معمولی بید ا نمی شود . برای درس گرفتن از طبیعت باید با آن هم سخن شد. با ید از درخت، گل، صدف . یعنی دیدنیهایی که صادقانه بیانگر صورت نا شی از کارکرد هستند درس بگیریم . ولی اگر به همین بسنده کنیم، کا ر ما تقلید محض خواهأ شد و بس. اما اگر عمق بیشتری را بکا ویم تا به اصولی برسیم که این چیز ها براسا س آنها عمل می کنند به راز وابستکی صورت به کا رکود مورد انتظار که از درخت ساختمان و از ساختمان درخت می سا زد پی¬ می¬بریم . پدر من که کشیش و واعظ بود . به من آموخت که یک سمفونی را همچون سا ختما ن عظیمی که از اصوات سا خته شده ‏در نظر آورم. از آن زما ن هر وقت به باخ و بتهوون و موتسا رت گوش کنم، معما ری را می بینم که در حا ل سا ختن است و از موسیقی درسها ی ارزشمندی گرفته ام ؛ برای من مرحله دیکری بوده ‏است از ادراک طبیعت ( 1993 ‏) .
‏تنها پیشرفت قطعی تو، چه حا لا و چه هر وقت دیگر، کا رها ی اصولی است که در انتظا م کا مل به انجا م رسیده ‏با شد ( 1931 ‏) .
 
آخرین ویرایش:

م مژگان

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره رایت و زندگی شخصی اش

درباره رایت و زندگی شخصی اش

رایت در معماری از منزلتی خداگونه برخوردار است


فرانک لوید رایت بزرگترین معمار قرن ۲۰ آمریکا. نابغه ای که هرگز چشمه فیاض قریحه اش به خشکی نگرایید.مسلما درک شخصیت وی تاثیر بسیاری در فهم کارهای بی نظیرش دارد ٬سراسر زندگی رایت با تراژدی٬تهمت و شایعه همراه است .
یک دهاتی که همه جای دنیا رو دیده٬امریکا رو بهم ریخته و آخر به فاصله 5 km از زادگاهش دفن شده.می گویند اگر عکسی از خودش می دیده که تیپ زده بوده خط خطی میکرده!! گاهی عمدا از الفاظ دهاتی استفاده می کرده! غد و جسور بوده. معلوم نیست که امریکا به رایت شناخته میشود یا رایت به امریکا.در دهه های ۵۰ رایت امریکا رو معروف کرده بود.

در ۸ ژون ۱۸۶۷ در ریشلندسنتر ایالت ویسکانسین متولد شد. پدرش William Carey Wright و مادرش Anna Lloyd Jones بود.پسر یک کشیش و تعمید دهنده کلیسا بود. باباش مذهبی بوده و در کلیسا ارگ میزده و برای امرار معاش گاهی موعظه و گاهی موسیقی درس میداد. ۷-۸ تا بچه بودند.در ۱۸۸۱ وقتی رایت ۱۴ سالش بود بدر و مادرش جدا شدند و پدرش برای همیشه خانه را ترک کرد.نام اصلی او Frank Lincoln Wright بود که در این زمان به احترام خانواده مادرش نامش را از Lincoln به Lloyd تغییر داد!!...

به این ترتیب رایت تحت سرپرستی مادری قدرتمند که او را دوست می داشت و همیشه تحسینش می کرد در دشت هایی با صخره هایی تنها و زمینی سیاه و بهاری سبز به شکلی رمانتیک رشد کرد.
پس از تحصیل مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه wisconsinبه شیکاگو مهاجرت کرد سپس موفق به استخدام در دفتر مشهور(سولیوان و ادلر) شد با تماسهایی که استادش داشت او را با گرایشهای مکتب شیکاگو آگاه ساخت.

در سال 1889 تاسیس دفتر شخصی در کنار دفتر استاد عزیزش که پس از این کار با خانمی به نام(کاترین توبین) ازدواج کرد و به کمک یک وام شروع به ساختن خانه شخصی خود کرد.
در سال 1891وی شروع به اجرای طرحهایی به صورت مخفی کرد که در سال 1893 استادش متوجه پنهان کاری وی شد و او را اخراج کرد و این شروع فعالیت های مستقل رایت بود.

در سال 1959 در نهم آوریل رایت در فونیکس آریزونا از دنیا رفت و جسد او در ویسکونسین به خواب ابدی فرو رفت.

تعریف رایت از معماری


معماری زمانی آغاز میشود که شما دو آجر را با دقت پیش هم میگذارید

معماری محدود کردن فضاست.
معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به مفهوم واقعی کلمه ... اگر او قادر نباشد حداقل ده سال جلوتر را ببیند، نمی­توان او را یک معمار نامید.

توصیف فرانک لوید رایت

بی تردید فرانک لوید رایت از میان تمام معمارانی که کارشان را قرن نوزدهم آغاز شد دور اندیش تر بود وی نابغه ای بود که چشمه فیاض قریحه اش هرگز به خشکی نگرایید واستعدادش به وصف نمی آید کار وی از اعصار مختلف به خصوص از معماری دیرین خاور دور متاثر بود اما نه به شیوه دیگر معماران قرن نوزدهم که تقلید را بهانه عدم ابتکار کرده بودند بلکه مانند ماتیس نقاش فرانسوی که از هنر و زندگی ایرانی الهام گرفت و این الهام با درک و تاثیر عمیق بود .با اینهمه کار رایت بیشتر از کار هر معمار امریکایی دیگر روحیه سرزمین خود را داشت .فهمیدن کارهای رایت محتاج مطالعه دقیق وعمیق است ودرک شخصیت قوی وی که در هر نکته ای از کارهایش تجلی داشت به آسانی ممکن نیست اثارت قرن نوزدهم هنوز در رایت باقی بود اما وی به تنهایی بی آنکه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وی اورا یاری کنند تصوری نو در معماری آفرید.

به سال 1887 هنگامی که رایت در شیکاگو آغاز به کار کرد این شهر سرچشمه معماری جدید بود وی در کارگاه دونفر از معماران و مهندسان آن زمان "لوئی سالیوان "و " دنکلمار ادلر" که اولی را استاد محبوب و دومی را کهن سرور بزرگ می نامید در زمانی که این دو در کمال قدرت خلاقه ساختمان (ادیتوریم ) را می ساختند شاگردی می کرد .به این تریسب مکتب شیکاگو در شکفته ترین ایام خود بر جوان وی تاثیر گذاشت با این همه رایت مستقیما دنبال کارهای این مکتب را نگرفت استفاده از امکاات ساختمانی جدید و مصالح تازه به عرصه معماری رایت –خانه یازی – سالها بعد وارد شد . از این رو می توان گفت که وی محافظه کار بود و و بیشتر ئنباله روی راهی بود که ریچاردسن رفتهبود تا سالیوان تازه در دهمه سوم قرن بیستم که بتن مسلح به طور کامل در اروپا رواج یافته بود وی – چنانچه که خودگفته است –برای نخستین بار این ماده را در یکی از خانه هایی کهساخت به کار برد دلیل این مطلب عدم کفایت رایت نبود بلکه تمایل و اراده شخصی وی بود .


خانواده لوید رایت (1889)

فرانک ایستاده در کنار در ورودی (متولد 1867)- پایین سمت راست پدر - در میان درگاه مادر بزرگ - در وسط عکس مادر فرانک لوید رایت .



آن دسته از معماران اروپایی که رهبری نهضت نو را در آن قاره به عهده داشتند به سرعت معنای کارهای رایت را یافتند به سال 1908 " کونو فرانکه " استادی آلمانی که جز برنامه مبادلات فرهنگی دو کشور آلمان و آمریکا در دانشگاه هاروارد زیبایی شناسی تدریس میکرد رایت را ملاقات کرد و نتیجه این دیدار کتاب قطوری در باره رایت به زبان آلمانی شد . که به سال 1910 در آلمان منتشر شد کتاب کوچکتر دیگری از همین نویسنده به سال چاپ شد که 1 تعداد فراوانی از این کتاب به فروش رسید و این دو کتاب مقدمه آشنایی اروپائیان با کار رایت شد بی مناسبت نیسا که یاد آور شویم که کتاب نخستین به دلیل جامع بودن خود تاکنون بی نظیر مانده است .







دلیل انکه رایت بیشتر از معماران هم دوره خود بود چیست ؟ چرا ساختمانهای وی حتی آنهایی که در دم واپسین ساخت بر معماری تاثیر فوق العاده دارند پاسخ این دو سوال چندان مشکل نیست در ستیز با کهنه پرستی مشکل رایت در مقایسه با مشکلات دگر معمارن اروپایی کمتر بود وی در ناحیه غرب مرکزی آمریکا زاده شد و وی در سایه حمایت شهری چون شیکاگو که مرکز رفیع ترین کارهای آن زمان بود.


از آعاز توجه رایت معطوف مسئله ای شد که سراسر عمر مورد توجه وی بود ساختن خانه بعنوان ماوایی برای زندگی .سنت عمومی امریکاییان در این مورد متالهایی که " سالون " بوجود آورده بود و روح هنرمندانه ای ریچاردسن به خانه سازی داده بود در اختیار رایت قرار گرفت اما راز کار وی در این است که در سنت خانه سازی امریکاییان عواملی را که برای اساس معماری آینده اهمیت داشت باز شناخت و نسبت به این عوامل اساسی بی تفاوت نماند بلکه به قدرت نبوغ خویش بر انها عوامل تازه تر افزود و انچه را که به وی رسیده بود وی پیشتر برد .


اولگنا لوید رایت (همسر فرانک لوید رایت)


هر چهل سال یکبار یا چیزی در این حدود معماران مدرن خود را با مفاهیم وسبک های زیست محیطی در گیر میکنند رایت تلاش فراوانی در این زمینه کرد تا جایی که دریک سخنرانی پنجاه و دو تعریف از معماری ارگانیک ارائه نمود آن را با تعابیری نظیر پلان آزاد – فضای ازاد – آزادی از قید و بندها – و در لحظات احساسی خود عشق ازاد معرفی میکرد معماری ارگانیک خردگرا در قرن نوزدهم در میان مهندسان ومعماران آرت نو مبلغان و طرفدارانی داشت در قرن بیستم توسط معمارانی نظیر هوگو- هرینگ آلمانی در لبه مدرنیسم جای گرفت ولی هرگز تنوانست در سنت مدرن نفوذ کند به طوری که حتی انسان گرایانی چون آلوار آلتو سیستم ابراز گرایانه خود را تنها به عنوان عنصر کوچکی در زیبایی کلی کارهایشان حفظ نمود . قوس ها فرم ها و موج های طبیعی به زیر سیگاری ها دستگیرههای در و در بعضی از مواقع فرم های اکوستیکی که از لحاظ منطقی و اقتصادی قابل توجیه باشند محدود بود به طور کلی ذهنیت غالب یک ذهنیت جبرگرایانه بود .

منبع الهام لوید رایت

كار «فرانك لويدرايت» وي از اعصار مختلف به خصوص از معماري ديرين خاور دور متاثر بود. اما نه به شيوه ي ديگر معماران قرن نوزدهم كه تقليد را بهانه ي عدم ابتكار كرده بودند بلكه مانند «ماتيس» نقاش فرانسوي كه از هنر زنگي الهام گرفت و اين الهام با درك و تاثري عميق همراه بود. با اين همه كار «رايت» بيشتر از كار هر معمار آمريكائي ديگر روحيه ي سرزمين خود را داشت... اثرات قرن نوزدهم هنوز در «رايت» باقي بود اما وي به تنهايي بدون آن كه نقاشان و مجسمه سازان معاصر وي او را ياري كرده باشند تصوري نو در معماري آفريد...

کتابی در باره ی فرانک لوید رایت

A Living Architecture: Frank Lloyd Wright and Taliesin Architects



چند شاهکار فرانک لوید رایت

مرکز مردمی شهرستان مارین


این بنا در شهرستان مارین در شمال کالیفرنیا قرار دارد.

فیلم گاتاکا در اینجا فیلمبرداری شد.

فالینگ‌واتر یا خانه آبشار



در سال ۱۹۳۵ در پنسیلوانیای آمریکا طراحی کرده‌است و جز یکی از برترین‌ آثار معماری قرن بیستم به شمار می‌رود.

این خانه در نزدیکی شهر پیتسبورگ و در سبکی از معماری به نام سبک بین‌المللی ساخته شده آست.



موزه گوگنهایم نیویورک


موزه سلیمان رابرت گوگنهایم نیویورک از موزه های مشهور شهر نیویورک است. موزه در منهتن در کرانه شمال شرقی مرکز شهر قرار دارد.

این موزه که در ۱۹۳۷ میلادی افتتاح گردید توسط معمار بزرگ امریکایی فرانک لوید رایت طراحی گردید.

جلال آل احمد این موزه را اینگونه توصیف می کند:

«موزه راحتی بود و دلباز و خسته نکننده و بوی نانگرفته. و خلا مدام دم دست و همه چیز به جای خود. و مارپیچ و دایره ای در بالا پهن و در پایین باریک شونده، عین دوکی، از راس پهن تر بر زمین و مضافاتش همه با هم جور. مثلاً آسانسورش بجای مربع یا مستطیل، نیمدایره بود و قوس مانند. و جمعا خوب بود.»
 

DDDIQ

مدیر ارشد
falling water cad

falling water cad

پلان های کامل خانه آبشار ( فایل اتوکد) + فایل تصاویر سه بعدی ( max و cad )
 

پیوست ها

  • falling water.zip
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 0
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
maral55 فرانک گهری Frank O. Gehry مشاهیر معماری 67

Similar threads

بالا