[عکس] 10 مکان خارق‌العاده دنیا را تماشا کنید

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
رادیو چین: با توجه به نقش پررنگ علایق شخصی، وجود اختلاف نظر در مورد این لیست کاملا طبیعی است. با زیبایی‌های بی‌شماری که در جای‌جای کره خاکی‌ وجود دارد‌، خیلی سخت است فقط به معرفی تنها چند مورد از این شگفتی‌های بزرگ طبیعت بپردازیم. با این وجود در این گزارش 10 جاذبه طبیعی و خارق‌العاده را معرفی می‌کنیم که نظیرشان در هیچ‌ کجای دنیا وجود ندارد و هر یک پدیده‌ای بی‌همتا است.

صحرای بزرگ آفریقا



صحرای بزرگ آفریقا بزرگترین صحرای سوزان جهان است که بخش عظیمی از شمال قاره آفریقا را دربرگرفته است. وسعت این بیابان تقریبا به اندازه ایالات متحده آمریکاست. برخلاف آنچه عموم تصور می‌کنند‌، شن‌های روان تنها بخشی از این صحرا را تشکیل می‌دهند. بیشتر سطح این منطقه را فلات سخت و صخره‌ای و شن‌های اندک پوشانده است. میانگین سالیانه ریزش باران در صحرای آفریقا کمتر از سه اینچ است. در مرطوب‌ترین نواحی این بیابان هم ممکن است در عرض یک هفت دوبار بارندگی شود و تا سال‌ها بعد خبری از باران نباشد.


• خلیج «هالونگ»



خلیج «هالونگ» در شمال ویتنام واقع است و مساحتی حدود 334 کیلومتر مربعی را پوشش می‌دهد. این جاذبه طبیعی که به «خلیج نزول اژدها» نیز شهرت دارد‌، دربردارنده هزاران جزیره است که هر یک شامل جنگل‌های انبوه و ستون‌هایی از جنس سنگ آهک هستند. سنگ آهکی که در این خلیج وجود دارد، در طول ۵۰۰ میلیون سال و تحت شرایط گوناگون شکل گرفته است. تنوع جغرافیایی محیط منطقه، تنوعی زیستی را به ‌وجود آورده است که اکوسیستم‌های همیشه‌ سبز گرمسیری، اقیانوسی و ساحلی را دربرمی‌گیرد.

خلیج هالونگ همچنین موطن ۱۴ گونه گیاهی و ۵۰ گونه جانوری بومی است. بسیاری از جزیره‌های «هالونگ» شکل گودی دارند وغارها عظیم و شگفت‌انگیزی در آن‌ها وجود دارد. برخی دیگر دربردارنده دریاچه‌هایی هستند که مکان خوبی برای ماهی‌گیران محسوب می‌شود.


• کوه اورست



کوه اورست با 8848 مترارتفاع بلندترین نقطه روی زمین است. این کوه که قله‌اش، کعبه آمال کوهنوردان جهان است‌، در مرز بین نپال و تبت واقع شده است. با وجود ارتفاع زیاد قله اورست‌، مناطق مرتفع دیگری همچون K2 در جهان وجود دارند که صعود به قله آن‌ها از اورست دشوارتر است. ارتفاع‌زدگی‌، هوای سرد و بادهای شدید از مهم‌ترین خطراتی هستند که ماجراجویان اورستی را تهدید می‌کنند. اگر کوهنوردی در این مسیر از دنیا برود‌، جنازه‌اش همان‌جا رها می‌شود، پس دیدن اجساد یخ‌زده در مسیر قله چندان هم برای کوهنوردان غیرمعمول نیست.


• قطب جنوب

قطب جنوب سردترین‌، خشک‌ترین‌ و بادخیزترین قاره جهان است و به طور میانگین بیشترین ارتفاع را در میان دیگر قاره‌ها دارد. گرچه 98 درصد سطح این ناحیه را یخ پوشانده، با بارش اندکی که در آن صورت می‌گیرد‌، می‌توان قطب جنوب را بزرگترین بیابان دنیا نامید. قطب جنوب ازقطب شمال سردتر است، چون اکثر مساحت بیش از سه کیلومتری آن، بالای سطح دریا واقع است. علاوه بر این، اقیانوس قطب شمال منطقه قطبی را دربرگرفته و گرمای آب به افزایش دمای این ناحیه کمک می‌کند. موجوداتی چون پنگوئن‌، نهنگ آبی و فوک از حیوانات بومی قاره قطب جنوب هستند.


• تپه بزرگ دریایی «بریِر»



«بریر» با وسعتی بیش از 3000 کیلومتر بزرگترین تپه دریایی جهان است. این تنها تپه مرجانی کره زمین است که از فضا قابل رویت است. سلسله تپه‌های «بریر» همچنین عنوان بزرگترین ساختار تشکیل شده از موجودات زنده را یدک می‌کشد. این جاذبه گردشگری کشور استرالیا از میلیون‌ها اورگانیسم کوچک تشکیل شده و میزبان گونه‌های زیبایی از حیات‌وحش است. «بریر ریف» شامل2900 تپه مرجانی، 900 جزیره و 1500 گونه ماهی است.

لاک‌پشت‌، دلفین‌، نهنگ‌، مار دریایی‌ و ماهی دلقک از جمله حیواناتی هستند که در این اکوسیستم زندگی می‌کنند. بسیاری از مرجان‌های موجود در این منطقه که تعداد گونه‌های آن به 400 می‌رسد، سبزرنگ هستند. به همین دلیل در نگاه اول با گیاهان اشتباه گرفته می‌شوند. اما در واقع آن‌ها جانداران بسیار ریز و رنگینی هستند که در کنار میلیون‌ها جاندار دیگر بر روی یک تپه قرار گرفته‌اند و بدنشان در اسکلت‌های سختی از جنس آهک قرار دارد. در کنار این تپه‌ها، بزرگ‌ترین پارک دریایی جهان به مساحت 2000 کیلومتر ساخته شده است که وظیفه حفظ و نگهداری از مرجان ها و آبزیان را به عهده دارد.


• «گرند کنیون»



تنگه‌ بزرگی که به نام «گرند کنیون» شناخته می‌شود، در شمال آریزونا واقع شده‌ و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی برای گردشگرانی است که آمریکا را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. این دره که طی میلیون‌ها سال در اثر فرسایش حاصل از جریان آب رودخانه کلورادو شکل گرفته‌، بیش از 1.6 کیلومتر عمق و 446 کیلومتر طول دارد. تنگه بزرگ‌، عمیق‌ترین یا بزرگترین دره جهانست و وسعت باورنکردنی آن در کنار مناظر زیبا و بکر قرار گرفته تا جاذبه‌ای بی‌نظیر خلق شود و گردشگران بین‌المللی را به سمت خود بکشاند.

این مکان امروزه با نام «پارک ملی گرند کانیون» شناخته می‌شود و سالانه بیش از ۵ میلیون بازدیدکننده دارد. این دره سالیان درازی زیستگاه بومیان آمریکایی بود که در غارهای آن روزگار سپری می‌کردند. اولین اروپایی که به «گرند کانیون» گام نهاد، «گارسیا لوپز دِگاردناس» بود که در سال ۱۵۴۰ به آن‌جا رسید.


• آبشار «ایگوازو»



یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی جهان آبشار ایگوازوست که در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار دارد. این آبشار عظیم شامل 275 آبشار نشات گرفته از رودخانه «ایگوازو» می‌شود که اکثرشان حدود 64 متر ارتفاع دارند. معروف‌ترین و جذاب‌ترین این آبشارها «گلوی شیطان» است که شکلی «U» مانند‌، 82 متر ارتفاع ، 150 متر پهنا و 700 متر طول دارد.


• آمازون



آمازون پرآب‌ترین رودخانه جهان است که در هنگام ریختن به دریا بیشتر از مجموع آب 10 رودخانه پرآب دنیا را شامل می‌شود. در این رود بیش از 3000 گونه ماهی زندگی می‌کند و دانشمندان همچنان در حال کشف گونه‌های جدید هستند. در طول قرن گذشته رودخانه‌های آمازون و نیل برای کسب عنوان طولانی‌ترین رود جهان همواره با یکدیگر در رقابت بوده‌اند. طول واقعی این رودخانه‌ها همواره در معرض تغییر و تحول بوده و هرگز متخصصان نتوانسته‌اند مقدار واقعی آن را اندازه‌گیری کنند. آمارها نشان داده که رود نیل در آفریقا به شکل متغیر بین 5.4 تا 6.7 هزار کیلومتر درازا دارد. اما جدا از این مساله در خصوص مقدار آب موجود، هیچ شکی نیست که آمازون پرآب‌ترست.

جنگل بارانی آمازون که بزرگترین جنگل گرمسیری دنیاست، از نظر تنوع گونه زیستی در جهان بی‌همتاست. یک‌دهم گونه‌های شناخته‌شده جهان در جنگل بازانی آمازون زندگی می‌کنند. این منطقه جنگلی که رودخانه آمازون نیز از میان آن می‌گذرد، بخش‌هایی از کشورهای برزیل، اکوادور، گویان، کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، پرو و سورینام را دربرمی‌گیرد.


•جزایر گالاپاگوس



گالاپاگوس مجمع‌الجزایری کوچک و آتشفشانی متعلق به کشور اکوادور، واقع در شرق اقیانوس آرام است. این جزیره‌ها در مساحتی 1000 کیلومتری در غرب قاره آمریکای جنوبی گسترده‌اند. گالاپاگوس با اکوسیستم بی‌نظیرش مشهورترین در نوع خود است. «چارلز داروین» نظریه «انتخاب طبیعی» خود را با الهام از تحقیقات خود در این منطقه مطرح کرد. تورهای روی آب گالاپاگوس فرصت خوبی را برای گردشگرانی که مشتاق لذت بردن از تنوع زیستی و دیدن مناظر بدیع از حیات‌وحش این جزیره‌ها هستند، فراهم می‌کند.


• پارک ملی «سرنگتی»



«سرنگتی» اکوسیستمی در شمال‌غرب تانزانیاست که تا جنوب‌غرب کشور کنیا کشیده شده. این منطقه بیشترین جمعیت پستان‌داران را شامل می‌شود و گردشگران را به دیدن شگفت‌انگیزترین مناظر و رویدادهای حیات‌وحش میهمان می‌کند. یک میلیون گوزن یالدار و 200 هزار گورخر در مساحت 500 کیلومتری این منطقه زندگی می‌کنند. این پارک به خاطر مهاجرت سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار گاو وحشی آفریقایی و 250 هزار گورخر در آن معروف شده است. یوز، آهو، توپی، کفتار، عنتر، ایمپالا، سگ وحشی آفریقایی و زرافه از دیگر حیواناتی هستند که در «سرنگتی» زندگی می‌کنند و این منطقه را تبدیل به یکی از بزرگترین‌ گنج‌های طبیعی قاره آفریقا کرده‌اند.

برترین ها
 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ده استخر بی‌حد و مرز هتلهای جهان

ده استخر بی‌حد و مرز هتلهای جهان

وقتی‌که به استخرهای عظیم فکر می‌کنیم، ریزورت‌های لوکس در سرتاسر جهان اولین چیزی است که به ذهن می‌رسد. درواقع با الهام از استخرهای زیبای طبیعی، بی‌انتها و نادر جهان، طراحی برخی از باشکوه‌ترین استخرها توسط معماران برتر، باعث بهتر شدن بهترین هتل‌ها و ریزورت‌های سرتاسر جهان شده است. اجازه دهید نگاهی به 10 استخر بی‌انتها و عجیب ساخته دست انسان در هتل‌ها و ریزورت‌های جهان بی اندازیم.
[h=1]10. هتل هاسیندا نا زامِنا[/h]هتل هاسیندا نا زامِنا ضمیمه‌ای از جزیره ایبیزا در اسپانیا است که در یک شکارگاه ملی و در لبه یک صخره سنگی با منظره‌ای از دریای مدیترانه واقع‌شده است. استخرهای بی‌انتهای این هتل در دامنه تپه به جوش‌وخروش مشغول‌اند. این استخرهای آبشاری معلق، منظره‌ای عجیب از آب‌های آبی و صخره‌های تکه‌تکه به شما ارائه می‌کنند.
[h=1]9. هتل کاروزو[/h]هتل کاروزو بر فراز صخره‌ای در شهر راوِلو ایتالیا با استخر بزرگ خود در بالاترین نقطه شهر قرار دارد. درحالی‌که خود هتل ساختمانی تاریخی از قرن یازدهم میلادی است، استخر بی‌انتهای آن کاملاً مدرن است. نفس شما حبس می‌شود وقتی برترین جاذبه‌های ایتالیا همچون دریای مدیترانه، صخره‌های سنگی، ساحل آمالفی و باغ‌های لیمو را از میان استخر مشاهده می‌کنید.
[h=1]8. سوئیت‌های آستارتی[/h]سوئیت آستارتی بر صخره آتش‌فشانی جزیره سانتورینی یونان واقع‌شده است. استخر این هتل یکی از عجیب‌ترین استخرهای ساخت دست انسان در جهان است. درحالی‌که هتل به محل فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی شهر نزدیک است، اما مهمان‌ها با دیدن منظره دریای اژه و دهانه آتش‌فشان از درون استخر از خود بی‌خود می‌شوند.
[h=1]7. هووافن فوشی[/h]هووافن فوشی در مالدیو واقع‌شده و استخری دارد که نمی‌توان آن را از دست داد. هتل یک مرکز سلامت و آب‌گرم زیرآب ارائه می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر است. دیوارهای این مرکز شیشه‌ای هستند و مهمان‌ها می‌توانند زندگی زیرآب را در کمال آرامش تماشا کنند. همچنین در این هتل 43 خانه ییلاقی وجود دارد که هرکدام استخر کوچک مختص به خود را دارند.
[h=1]6. ریزورت گلدن تریانگل[/h]ریزورت گلدن تریانگل در منظره گرمسیری چیانگ رای در تایلند واقع‌شده و استخر آن یکی از عجیب‌ترین استخر‌های عظیم ساخت دست انسان است. هتل بر فراز یک تپه و در میان 160 جریب از فضای سبز جنگلی آشیان گرفته است. باوجوداینکه مهمان‌ها می‌توانند از امکانات هتل و همچنین فیل‌سواری در هتل لذت ببرند اما آن‌ها به‌سختی حاضر به بیرون آمدن از استخر بزرگ و زیبای هتل هستند.
[h=1]5. استخر سِرِنیتی در ریزورت فور سیزن[/h]ریزورت فور سیزن در مائوی هاوایی واقع‌شده و به خاطر استخر سِرِنیتی، یکی از بهترین استخرهای عظیم جهان مشهور است. این استخر در جنوبی‌ترین نقطه ریزورت قرار دارد و منظره‌ای پانورامیک از صف کوه‌های غربی مائوی و جزیره لانای در اقیانوس آرام را ارائه می‌دهد.
[h=1]4. هتل مارینا بِی سندز[/h]هتل مارینا بِی سندز در سنگاپور قرار دارد. استخر عظیم این هتل توقع شما را از سواحل گرمسیری یا منظره کوهستان تغییر می‌دهد، چراکه از درون این استخر شما منظره‌ خط افق شهر را خواهید دید. این استخر بر سطحی معلق از یک هتل 60 طبقه آویزان است که از سطح شهر 206 متر ارتفاع دارد. لبه‌های پنهان این استخر باعث می‌شود که شناگر احساس کند در حال شنا در لبه ساختمان است.
[h=1]3. جِید مانتِینز[/h]جِید مانتِینز که در شهر سافریِر در ساحل سنت لوسیا قرار دارد، یک ریزورت وسوسه‌برانگیز با 29 ویلا است که هر ویلا استخر اختصاصی خود را به شما ارائه می‌دهد. این استخرها مثل یک پناهگاه هستند و بر اساس سایز بانام‌های کهکشان‌ها، خورشید، ماه و ستارگان مرتب‌شده‌اند. شما از درون استخرها منظره جزایر پیتون را خواهید دید.
[h=1]2. کاپِلا پِدرِگال[/h]کاپلا پدرگال که یک هتل کوچک، شیک و نادر است در منتهی‌الیه شبه‌جزیره باخا پنینسولا در شهر کابو سن لوکاس در مکزیک قرار دارد. شما می‌توانید در دو استخر ممتاز و بزرگ هتل که از اتاق‌ها قابل روئیت هستند غوطه‌ور شوید. استخرهای بزرگ تنها چند قدم بالاتر از اقیانوس آرام، دریای کورتز را در کناره ریزورت ملاقات می‌کنند و شن‌های ساحل در امتداد آب‌های درخشان پیش می‌روند.
[h=1]1. هتل باغ‌های معلق یوباد[/h] هتل باغ‌های معلق یوباد در بالی اندونزی واقع‌شده و بهشت دوستداران استخر‌های بی‌انتها است. می‌پرسید چرا؟ خب، اول اینکه هتل مجهز به استخرهای عظیم دوطبقه است که با ظاهری برج مانند همچون صخره‌های طبیعی و با الهام از شکل و زیبایی تپه‌های اطراف طراحی‌شده‌اند. علاوه بر این در کنار دو استخر عظیم هتل، برای هر اتاق یک استخر کوچک اختصاصی ارائه می‌شود.


 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عجیب ترین ایستگاه های اتوبوس جهان

عجیب ترین ایستگاه های اتوبوس جهان

ثص






[ایستگاهی در آبخازیا]​

شوروی سابق هر چه اشکال و اشتباه داشته است، مسلماً ساخت بناهای عجیب و زیبا اصلاً جزو اشتباه هایش نبوده است.

کشورهایی که پیش تر تحت حاکمیت شوروی سابق بودند، در ساخت خیابان و بزرگراه و ایستگاه‌های اتوبوس یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بود.
مقامات شوروی سابق، پیش از فروپاشی در دهه ی 90 میلادی، صدها ایستگاه اتوبوس در خاک خود ساختند. آن‌ها به معماران خود آزادی کامل دادند تا هر طور که می‌خواهند ایده‌ی خود را پیاده کنند.
بنابراین مسافرانِ مسیر استونی به ارمنستان می‌توانستند از این ایستگاه‌های اتوبوس فضایی مانند، نهایت استفاده را ببرند؛ ایستگاه‌هایی که معماری آن‌ها کاملاً متفاوت از نماهای عادی ایستگاه‌های اتوبوس است.
بسیاری از این ایستگاه‌ها – که بعضاً معماری بروتالیستی هم دارند – به خاطر کریستوفر هِرویگ، عکاس کانادایی، است که دیده شده‌اند و اگر او نبود، شاید کسی از آن‌ها اطلاغی نداشت.
هرویگِ 40 ساله در سال 2002 تصمیم گرفت از لندن تا سن پترزبورگ را با دوچرخه رکاب بزند و هر یک ساعت یک بار، یک عکس جالب و تماشایی بگیرد.
او می‌گوید: «من از دوچرخه‌ام پیاده می‌شدم و از چیزهایی عکاسی می‌کردم که به طور معمول سوژه ی عکاسیِ من نبودند؛ چیزهایی مثل لباس، سیم‌های برق، صندوق پست و ایستگاه‌های اتوبوس... ولی وقتی به خاک شوروی سابق رسیدم، این ایستگاه‌های اتوبوس نگاهم را جذب کردم و عکاسی از آن‌ها به نظرم ارزشمند رسید.»


[آبخازیا، پیتسوندا]​



در وسط بیابان!

هرویگ در نهایت عازم سفری طولانی شد که بیش از یک دهه به طول انجامید. او از خاک 14 کشور عبور کرد تا مکان‌های گردشگریِ بسیاری را از نزدیک ببیند. او در طول سفر، چشمش به کنار جاده‌ها بود تا مبادا ایستگاه اتوبوسی را از دست بدهد.
حاصل تلاش او به کتابی به نام «ایستگاه‌های اتوبوس شوروی» درآمد که در ماه سپتامبر امسال (2015) به چاپ دوم خود رسید.
علاقه‌ی او به این ایستگاه‌های اتوبوس را همیشه افراد محلی تحسین نمی‌کردند. او می‌گوید: «بسیاری از این ایستگاه‌ها در اطراف شهرها و یا حتی روستاها نبودند. آن‌ها اغلب در وسط بیابان بودند؛ مخصوصاً در قزاقستان؛ اصلا کسی اطراف ایستگاه‌ها نبود تا از آن‌ها استفاده کند. مواردی را هم که اهالی از آن ها استفاده می‌کردند، توجه آن‌‎ها را جلب نکرده بود. مثلا وقتی که من می‌خواستم از ایستگاه‌ها عکاسی کنم، آن‌ها فکر می‌کردند که دارم مسخره شان می‌کنم! مردم ارزش عکاسی از این ایستگاه‌ها را در اغلب موارد درک نمی‌کردند. بسیاری از اهالی فکر می‌کردند که این ایستگاه‌ها به کلی بی‌ارزش هستند، چون آن‌ها زباله‌های خود را در این ایستگاه ها پرتاب می‌کردند و یا حتی برای دستشویی کردن از آن‌ها استفاده می‌کردند. با این حال، اکثر ایستگاه‌های اتوبوس در شرایط نسبتاً خوبی قرار دارند. به نظرم این ایستگاه‌ها بخش جالبی از تاریخ ما هستند و فکر کردن به ایده‌های پشت آن‌ها کاری جالب است. باید به این ایستگاه ها اهمیت داد. البته اکثر مردم آن جا با من هم‌عقیده نبودند.»


[قزاقستان]​



هشت پا، امواج و سفینه‌های فضایی

«البته کسانی هم بودند که با من موافق بودند» اغلب راننده تاکسی‌هایی که هرویگ برای عکاسی از این ایستگاه‌ها استفاده می‌کرد، به او کمک می‌کردند تا محل این ایستگاه‌های اتوبوس را شناسایی کند.
هرویگ می‌گوید: «بعضی از راننده‌ها خودشان را سخت درگیر این بازی می‌کردند تا در نهایت مکان ایستگاه‌ها شناسایی شود. یکی از راننده‌ها، با این که خیلی دیر شده بود، دست بردار نبود و عزمش را جزم کرده بود تا ایستگاه پیدا شود.»
هرویگ می‌گوید که مکان برخی از ایستگاه‌ها او را واداشت تا به نقاطی سفر کند که اصلاً قصد سفر به آنجا را نداشته است: «من اصلاً نمی‌خواستم به ارمنستان، بلاروس، اوکراین، مولداوی و حتی بخشی از آبخازیا سفر کنم؛ اما چاره‌ای نداشتم و باید برای پروژه‌ به آن کشورها هم سفر می‌کردم. اگر به خاطر این ایستگاه‌ها نبود اصلاً به آن کشورها نمی رفتم.»
ایستگاه مورد علاقه‌ی هرویگ در آبخازیا ساخته شده است؛ منطقه‌ای که گرجستان هنوز ادعای حاکمیت بر آن را دارد. آن ایستگاه را «زوراب تسرتلی» ساخته بود که بعدها رئیس آکادمی هنر روسیه شد.
هرویگ می‌گوید: «زوراب تسرتلی، هنرمندی پیشرو بود که معادله‌ها را بر هم زد. طرح‌های او شبیه مجسمه و پویاتر بود – یک ایستگاه شبیه هشت پا، یکی شبیه موج، یکی شبیه صدف و دیگری شبیه سفینه فضایی بود. ایستگاه‌های طراح شده ی او از نظر طرح و رنگ‌آمیزی با دیگر ایستگاه‌های اتوبوس تفاوت داشت.»


[قزاقستان، کاراکول]


آزادی کامل

هرویگ معتقد است که این ایستگاه‌های اتوبوس تنها فرصت برای هنرمندان آن دوره بود تا بتوانند زیر نظر حکومت مستبد شوروی آزادانه فعالیت کنند. من فکر می‌کنم که در آن سال‌ها کسی در کار هنرمندان در این پروژه‌ها دخالت نمی‌‎کرد، چرا که این ایستگاه‌ها فرم کوچکی از معماری محسوب می‌شدند.
هرویگ اصالتاً کانادایی است اما در حال حاضر در اردن زندگی می‌کند. او می‌گوید پروژه‌های ایستگاه‌های اتوبوسش به اتمام رسیده، اما احتمال اینکه بعدها دوباره بر روی آن کار کند همچنان وجود دارد.

































منبع: فرادید (سبحان شکری) به نقل از سی ان ان
ویرایش: کافه گردش (امیرحسین مجیری)
 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ده سالن سینمای جهان





[h=1]10. آمفی‌تئاتر انزین –فلوریدا (Enzian Theater)[/h] [h=1]سالن تئاتر انزین واقع در مایتلند فلوریدا، مناسب افرادی است که به فیلم‌های هنری علاقه‌مند هستند. یکی از دلایل معروفیت این سالن، میزبانی جشنواره‌ی فیلم فلوریدا و همچنین چندین جشنواره‌ی محلی دیگر است.
تماشاگران می‌توانند دور میزهای گرد یا بر روی مبل‌های راحتی بنشینند و از وعده‌های غذایی خوشمزه و تجربه‌ی تماشای فیلم در یکی از بهترین و راحت‌ترین سینماهای جهان لذت ببرند.





[/h] [h=1]9. سینما الکتریک –انگلیس (Electric Cinema)[/h] [h=1]این سالن سینما در ناتینگ‌هیل واقع شده است و ازجمله قدیمی‌ترین سالن‌های کشور انگلیس به شمار می‌رود. این سالن در سال 1910 بازگشایی شد و از اولین ساختمان‌هایی است که به نمایش تصاویر متحرک اختصاص داده شد.
چیزی که این سالن را معروف می‌کند تنها تاریخچه‌ی آن نیست بلکه احیای آن به سبک عصر مدرن است. علاوه بر مبلمان چرمی، تخت‌های بزرگ و راحتی در سالن وجود دارد که حتی تماشاگران ردیف جلو هم می‌توانند بدون احساس خستگی و گردن‌درد از تماشای فیلم لذت ببرند.





[/h] [h=1]8. بلیتز مگاپلی –اندونزی (Blitz Megapley)[/h] [h=1]بلیتزمگاپلی ازجمله سینماهای زنجیره‌ای اندونزی است که کار خود را از سال 2013 آغاز کرد. این سالن سینمایی شعبه‌هایی در جاکارتا نیز دارد.
شعبه‌ی این سینما در جاکارتا، مبل‌هایی دارد که به «مبلمان مخملی» معروف هستند.
بااینکه قیمت بلیت این صندلی‌ها 2 تا 4 برابر قیمت صندلی‌های معمولی است؛ ولی همچنان محبوب و پرطرفدار هستند. مخصوصاً برای زوج‌هایی که به تماشای فیلم و استراحت بر روی تخت‌های راحت علاقه‌مند هستند.





[/h] [h=1]7. سینما کلاب نارنج-چین (Orange Cinema Club)[/h] [h=1]این سالن سینما در سال 2011 به درخواست گروه تفریحی گلدن هاروست که یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های فیلم در آسیاست، در پکن ساخته شد.
برای داشتن تجربه‌ا‌ی کامل و متفاوت از تماشای فیلم، قطعاً یکی از پیشنهادها، این سالن است که در کنار طراحی داخلی زیبایش، مبل‌های زیبایی برای تماشاگران دارد که در کمال راحتی بین بالشت‌ها و پتوهای گرم می‌توانند از تماشای فیلم لذت ببرند.





[/h] [h=1]6. سینما گنبدی – نیوزیلند (Dome Cinema)[/h] [h=1]این سالن در نیوزیلند و در کنار سالن بیلیاردِ کلابِ گیزبورن جنتلمن واقع شده است.
این سینما با داشتن حال و هوایی نوستالژیک، فرش قرمز، گنبد شیشه‌ای درخشان و تاریخی غنی یکی از بهترین و راحت‌ترین و عجیب‌ترین تجربه‌های سینمایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
در 3 یا 4 روز از هفته شما می‌توانید درحالی‌که روی صندلی‌های راحتی آن -که به کیسه‌های لوبیایی معروف هستند. استراحت می‌کنید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های طبیعی و تماشای فیلم در محیطی با سبک قدیمی لذت ببرید.





[/h] [h=1]5. گرند سینما دیجی‌پلکس – رومانی (Grand Cinema Digiplex)[/h] [h=1]گرند سینما دیجی‌پلکس در مرکز خرید بانه‌آسا در رومانی واقع شده است که در سال 2011 به‌عنوان بزرگ‌ترین سینمای کشور با داشتن بزرگ‌ترین صفحه‌ی نمایش راه‌اندازی شد.
تماشای فیلم یا تئاتر در این سالن درحالی‌که بر روی یکی از مبل‌های چرمی راحتی و قابل تنظیم آن نشسته‌اید قطعاً تجربه‌ی بسیار دلپذیری خواهد بود.





[/h] [h=1]4. دوکوفست –کوزوو (Open Air Film Screening Of Dokufest)[/h] [h=1]دوکوفست یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های فیلم کوتاه در کوزوو است که هرساله در شهر زیبای پریزرن برگزار می‌شود و از سال 2002 آغاز به کار کرد.
یکی از ویژگی‌های این سالن، نمایش فیلم‌ها در فضای باز است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
تماشای فیلم زیر آسمان آبی درحالی‌که روی چمن‌ها نشسته‌اید قطعاً از تجربه‌ی خاطره‌انگیزی خواهد بود.





[/h] [h=1]3. تی‌جی‌وی سینما – مالزی (TGV Cinemas’ Beanieplex)[/h] [h=1]مجموعه سینماهای تی‌جی‌وی در مالزی مشغول به کار هستند و یکی از بهترین و راحت‌ترین تجربه‌های فیلم دیدن را برای شما به ارمغان می‌آورند.
این سینماها تنها سالن‌های سینما در مالزی هستند که کیسه‌های راحتی را جایگزین صندلی‌های معمولی سینمایی کرده‌اند تا لذت فیلم دیدن را دوچندان کنند.





[/h] [h=1]2. آمفی‌تئاتر سی‌فی داین –آمریکا (Sci-fi Dine-in Theater)[/h] [h=1]Si-Fi یکی از رستوران‌های مجموعه استودیوهای دیزنی هالیوود است.
این رستوران طراحی داخلی خود را از سالن‌های تئاتر دهه 50 میلادی الهام گرفته است و دارای ماکت‌هایی شبیه ماشین‌های قدیمی است با چهار صندلی اتومبیل با تایرهای سفیدرنگ. تماشاگران درحالی‌که بروی صندلی‌های راحت این ماشین‌ها نشسته‌اند می‌توانند از خوردن غذا و تماشای فیلم‌های دهه‌ی 50 و 60 میلادی بروی پرده نمایش بزرگ لذت ببرند.
همچنین پخش کلیپی 47 دقیقه‌ای نیز که شامل مستند، کارتون و... است، سرگرم‌کننده خواهد بود.





[/h] [h=1]1. هات تاب سینما –انگلیس (Hot Tub Cinema)[/h] [h=1]هات‌تاب سینما یکی از سینماهای معمولی یا شبیه سالن‌هایی که در این لیست نام برده شد نیست، بلکه در جایگاهی با استانداردهای بالاتر و متفاوت قرار دارد.
این سالن سینما اولین نمایش خود را در سال 2012 بر روی پرده برد و یکی از لذت‌بخش‌ترین راه‌های تماشای فیلم را برای مردم لندن و بیریزبین در نقاط مختلف ارائه کرد.
تماشای فیلم درحالی‌که داخل وان‌های آبگرم نشسته‌اید، آواز می‌خوانید و از نوشیدنی‌ها و غذاهای خوشمزه لذت می‌برید قطعاً تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد بود.



منبع: www.wonderslist.com
ترجمه: کافه گردش (یاسمین همدانی)
[/h]
 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=1]ده مکانی که قبل از ناپدیدشدنشان باید ببینید[/h]


[h=1]1. پارک ملی گلسیر – آمریکا (Glacier national park)[/h] پارک گلسیر، یکی از 10 پارک ملی برتر کشور آمریکا است که هرساله 2.3 میلیون بازدیدکننده دارد و این رقم ممکن افزایش یابد زیرا یخچال‌های طبیعی این منطقه در حال نابودی است.
این پارک ملی زمانی خانه‌ی بیش از 150 یخچال طبیعی بوده است اما امروزه به دلیل تغییرات آب‌وهوایی این رقم به 25 عدد رسیده است و حتی تعدادی از دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که تمامی یخچال‌های طبیعی این منطقه تا سال 2030 به‌طور کامل نابود می‌شوند.





[h=1]2. صخره‌های مرجانی –استرالیا (The great barrier reef)[/h] تنها موجودات زنده‌ای که حتی از فضای بیرون جو کره‌ی زمین نیز قابل‌مشاهده‌اند، این صخره‌های مرجانی‌ بزرگ هستند. این صخره‌ها در قسمت شرقی سواحل استرالیا قرارگرفته‌اند و سطحی به مساحت 133000 مترمربع را پوشش می‌دهند؛ اما امروزه عواملی مثل آلودگی آب‌ها، بالا رفتن دمای آب اقیانوس‌، صید بی‌رویه و غیرقانونی، شرایط زیست‌محیطی این منطقه را تهدید می‌کنند.
بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها تا 20 سال آینده این صخره‌های مرجانی با تغییرات جبران‌ناپذیری مواجه می‌شوند. اگر تصمیم دارید از این منطقه دیدن کنید، مواظب باشید که با مرجان‌ها تماس نداشته باشید زیرا بسیار آسیب‌پذیر هستند.





[h=1]3. جزایر مالدیو (The Maldives)[/h] این جزیره‌ی استوایی زیبا به دلیل داشتن ساحلی استثنایی برای غواصی در سطح جهان معروف است؛ اما بسیاری از مسافران که عاشق این جزیره هستند و همین‌طور ساکنین این منطقه که جزیره را خانه‌ی خود می‌دانند ممکن است مجبور به نقل‌مکان شوند زیرا مالدیو کم ارتفاع‌ترین کشور جهان است که 80 درصد زمین‌هایش در ارتفاع 3.3 فوتی از سطح دریا قرار دارند و تا کمتر از 100 سال آینده خطر فرورفتن در آب این جزیره را تهدید می‌کند.




[h=1]4. ماداگاسکار-آفریقا (Madagascar)[/h] ماداگاسکار یکی از زیباترین نقاط جهان است. این کشور جزیره‌ای تنوع جانوری فوق‌العاده‌ای دارد و گونه‌های جانوری و گیاهی این منطقه در هیچ کجای جهان یافت نمی‌شود، به همین دلیل هم محافظت از آن در برابر عواملی چون جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و شکار بی‌رویه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اگر این عوامل مخرب ادامه پیدا کند این گونه‌های زیستی در معرض نابودی قرار می‌گیرند.




[h=1]5. ونیز (Venice)[/h] ونیز شهر کانال‌ها، قایق‌ها و پل‌ها، به خاطر راه‌آبی‌اش معروف است؛ اما ممکن است همین راه‌آبی این شهر زیبای تاریخی را از بین ببرد. حتی طبق برخی پیش‌بینی‌ها سرعت غرق شدن این شهر رو به افزایش است؛ پس اگر قصد مسافرت به این شهر رمانتیک را دارید عجله کنید!





[h=1]6. تاج‌محل –هند (Taj Mahal)[/h] این بنای تاریخی و زیبا با قدمتی بیش از 350 سال، امروزه به دلیل آلودگی‌های ناشی از رشد جمعیت و صنعت در معرض تخریب قرار گرفته است. برای حفظ تاج‌محل تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است که بیشتر آن‌ها با شکست مواجه شده است. اگر مسافرت به هند را در برنامه‌های خود دارید خوب است قبل از تخریب تاج‌محل به هند سفر کنید.





[h=1]7. قطب جنوب (Anarctica)[/h] تغییرات آب‌وهوایی مدتی است که تأثیرات منفی‌ای بر این قاره‌ی تماماً پوشیده از ورقه‌های یخی گذاشته است، به‌طوری‌که با سرعتی بیش از سایر نقاط زمین در حال گرم شدن است. حتی اگر قطب جنوب در آینده‌ای نزدیک از بین نرود، تغییرات مضری در حال وقوع هستند که بر مقررات گردشگری تأثیر خواهند گذاشت.





[h=1]8. دریای مرده –اردن (The Deadsea)[/h] دریای مرده که به خاطر شوری آب و شناور ماندن شناگران روی سطحش معروف است، امروزه در حال خشک شدن است.
هرساله حدود 90 سانتی‌متر از عمق این دریای نمکی کم می‌شود زیرا کشورهایی که در مجاورت آن قرار دارند از رودخانه‌ی بحرین که تنها منبع آب این دریا است بیش‌ازحد استفاده می‌کنند و در حال حاضر هیچ راه‌حل قابل‌دسترسی برای آن وجود ندارد.





[h=1]9. رشته‌کوه‌های آلپ (The Alp)[/h] رشته‌کوه‌های آلپ میان علاقه‌مندان به کوهنوردی و ورزش‌های زمستانی محبوبیت زیادی دارد اما امروزه به دلیل تغییرات آب‌وهوایی یخچال‌های طبیعی این منطقه در حال ذوب شدن هستند و دمای آن رو به افزایش است.
این مشکلات محیطی که به سطح هشدار رسیده قطعاً خبر بدی برای اسکی‌بازان است پس اگر قصد سفر و اسکی سواری دارید زودتر از این منطقه دیدن کنید.




[h=1]10. سیشل -اقیانوس هند (Seychelles)[/h] یکی دیگر از جزایری که مثل جزایر مالدیو با خطر فرورفتگی در آب مواجه است، سیشل در اقیانوس هند است. فرسایش ساحل، از بین رفتن مرجان‌ها و درنهایت فرورفتن در آب ازجمله مهم‌ترین خطراتی است که این منطقه را تهدید می‌کند به‌طوری‌که طبق برخی پیش‌بینی‌ها این جزیره بین 50 تا 100 سال دیگر به‌طور کامل به زیر آب می‌رود.





ترجمه: کافه گردش (یاسمین همدانی)
 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
10 پرواز بدون توقف دنیا

10 پرواز بدون توقف دنیا

از زمانی که برادران رایت برای اولین بار مخلوق زهوار دررفته خودشان را به آسمان فرستادند، انسان‌ها در رویای پرواز غرق شدند. تا امروز ما به داشتن مهندسانی که با طراحی‌های خلاقانه خود هواپیماها را سریع‌تر و بلندپروازتر کرده‌اند افتخار کرده‌ایم، اما اگر دوست دارید بدانید که امروزه تا کجا پیش رفته‌ایم و نقطه نهایی پیشرفت ما در تجارت هوایی کجاست، نگاهی به 20 طولانی‌ترین پروازهای بدون توقف دنیا بیندازید.

20. نیویورک به بمبئی، هواپیمایی ایر ایندیا با مسافت 12564 کیلومتر و مدت‌زمان 16 ساعت

اولین پرواز از لیست ما نیویورک را به دنیای شگفت‌انگیز بمبئی متصل می‌کند، پروازی که مسافران در آن می‌توانند از 12 کابین جدید فرست کلاس هواپیمایی ایر ایندیا و منویی از انواع کاری‌های شبه‌قاره هند لذت ببرند.


19. نیویورک به تایپه، هواپیمایی ایوا ایر با مسافت 12565 کیلومتر و مدت‌زمان 15.5 ساعت

در ابتدا انتقادات زیادی به این مسیر طولانی از نیویورک به پایتخت در حال ترقی تایوان وجود داشت. اما به‌مرور تقاضا برای این پرواز زیاد شد. کسی چه می‌داند، شاید مردم بی‌صبرانه منتظر دیدار از شهر تعریفی تایپه باشند یا اینکه بخواهند پرواز تحسین‌برانگیز ایوا ایر را امتحان کنند.


18. تورنتو به هنگ‌کنگ،هواپیمایی ایر کانادا با مسافت 12568 کیلومتر و مدت‌زمان 15.5 ساعت

این طولانی‌ترین پرواز از مبدأ کاناداست. در طول پرواز مسافران فرصت دارند در بوئینگ 777 ایر کانادا به کاوش بپردازند و از کابین‌های بیزنس کلاس آن لذت ببرند. راستی از تماشای منظره پانورامیک و شگفت‌انگیز بندر ویکتوریا در هنگام فرود غافل نشوید.


17. لوس‌آنجلس به ملبورن، هواپیمایی یونایتد با مسافت 12747 کیلومتر و مدت‌زمان 16 ساعت

این مسیر یک پیشتاز در میان طولانی‌ترین پروازهاست. این پرواز برای سال‌ها با دومین هواپیمایی بزرگ استرالیا، یعنی ویرجین استرالیا انجام می‌شد اما به‌محض جابجایی ناوگان بوئینگ 777 این هواپیمایی به مسیر لوس‌آنجلس-بریسبین هواپیمایی یونایتد با بوئینگ 787 تازه معرفی‌شده خود این پرواز را به دست گرفت.


16. دالاس به دوحه، هواپیمایی قطر ایرویز با مسافت 12763 کیلومتر و مدت‌زمان 16.5 ساعت

این پرواز یکی از جدید‌ترین مواردی است که به لیست 20 پرواز طولانی اضافه‌شده و کار خود را از جولای 2014 شروع کرده است. با توجه به آمار‌ها که افزایش تقاضای 30 درصدی برای این پرواز را نشان می‌دهد، می‌توان آن را یک موفقیت برای هواپیمایی قطر ایرویز دانست.


15. نیویورک به ژوهانسبورگ، هواپیمایی آفریقای جنوبی با مسافت 12824 کیلومتر و مدت‌زمان 16 ساعت

پروازی با پرچم آفریقای جنوبی، اکنون بیشتر از 40 سال است که مسافران در این مسیر تردد می‌کنند. امروز این پرواز دروازه‌ای شگفت‌انگیز رو به ملت رنگین‌کمان است، جایی که آمریکایی‌ها می‌توانند در میان مناظر شهری و در کنار ساکنان این کشور به کاوش بپردازند.



14. نیویورک به گوانگژو، هواپیمایی چین جنوبی با مسافت 12877 کیلومتر و مدت‌زمان 16 ساعت

اولین پروازی که در این لیست مسافت بیش از 8000 مایل را طی می‌کند. این پرواز برای کسانی که می‌خواهند تور خود را در مشرق زمین آغاز کنند گزینه فوق‌العاده‌ای است، چراکه آن‌ها را درست در میان ساختمان‌های نورانی از لامپ نئون و ساحل رودخانه مروارید قرار می‌دهد.


13. دالاس به دبی، هواپیمایی امارات با مسافت 12939 کیلومتر و مدت‌زمان 16.5 ساعت

پروازی از دالاس به دبی با شرکت هواپیمایی امارات که نزدیک به 95 درصد پرواز‌های این مسیر را تحت اختیار خود دارد. صندلی‌های تختخواب‌شو کلاس اقتصادی این پرواز که برنده جایزه شده‌اند در کنار سیستم پذیرایی آی سی ایی در اختیار شما خواهد بود.


12. هوستون به دوحه، هواپیمایی قطر ایرویز با مسافت 12950 کیلومتر و مدت‌زمان 16.5 ساعت

دومین سفر ما به کلان‌شهر درحال‌توسعه دوحه در نوک هلال خلیج‌فارس از هوستون انجام می‌شود. بوئینگ‌های 777 قطر ایرویز با صندلی‌های برنده جایزه اسکای‌تراکس در کلاس اقتصادی و سوئیت‌های تختخواب دار فرست کلاس به همراه سیستم پذیرایی اوریکس عهده‌دار خدمت‌رسانی به شما هستند.


11. نیویورک به هنگ‌کنگ، هواپیمایی کاتای پسفیک با مسافت 12990 کیلومتر و مدت‌زمان 16 ساعت

طولانی‌ترین مسیری که مسافران از مبدأ نیویورک طی می‌کنند، همچنین این مسیر اولین مسیر قطب‌گذر در لیست ما است که پیش از حرکت به سمت جنوب در سیبری روسیه از نزدیکی قطب شمال گذر می‌کند.


منبع: http://www.hopper.com

ترجمه و ویرایش: کافه‌گردش (محمدحسین سنگ‌آبادی)
 

naight

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شگفت‌انگیزترین شاهکارهای میراث جهانی یونسکو

شگفت‌انگیزترین شاهکارهای میراث جهانی یونسکو

میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه ایست که باهدف معرفی و حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی دنیا در تاریخ 16 نوامبر 1972 به تصویب مجمع عمومی یونسکو رسید؛ معرفی و حفاظت از میراثی که از گذشتگان به ما رسیده است، در تمام طول زندگی‌مان با ما خواهند بود و به دست آیندگان سپرده می‌شوند از وظایف آن‌هاست. فهرستی بلندبالا از شگفتی‌هایی که ارزش مادی و معنوی‌شان غیرقابل وصف است و تا سال 2014 به بیش از هزار نقطه رسیده‌اند، از اهرام ثلاثه مصر و دیواره بزرگ مرجانی تا جزایر گالاپاگوس و تاج‌محل وهم‌انگیز، همه و همه بخشی از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شوند.


بیش از هزار نقطه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند و همه‌ساله در حدود 25 نام به آن افزوده می‌شوند که هریک از آن‌ها زیبایی‌های منحصر به خود را دارند. اما در میان این فهرست شگفتی‌هایی وجود دارند که با دیدنشان تا مدت‌ها مبهوت شکوه و عظمتشان خواهید ماند. در این مطلب به معرفی 20 گنجینه‌ی سحرانگیز فهرست جهانی یونسکو می‌پردازیم:
آنگکور (Angkor)، کامبوج


آنگکور یکی از باارزش‌ترین سازه‌های باستانی جنوب شرق آسیاست. شهر آنگکور با مساحتی در حدود 400 کیلومترمربع شامل بقایای پایتخت‌های مختلف امپراتوری خِمِر، از قرن 9 تا پانزدهم است. معبد آنگکور وات، معبد آنگکور تام و معبد بایون با گنجینه‌ای از پیکره‌ها و تندیس‌ها، مهم‌ترین میراث این شهر باستانی محسوب می‌شوند.



آکروپولیس (Acropolis)، یونان


آکروپولیس آتن و بناهای یادبودش در قرن پنجم پیش از میلاد ساخته شدند و از آن زمان تاکنون به نمادی از فرهنگ و تمدن کلاسیک تبدیل‌شده‌اند. این بنا مدت‌هاست که بر فراز تپه سنگی به ارتفاع 150 متر در کنار شهر آتن می‌درخشد. معماری‌های آکروپولیس هنوز هم موردتمجید متخصصین و صاحب نظران این امر است.


باگان (Bagan)، میانمار


شهر هزار معبد یکی از عجایب معماری دنیای باستان است. چگونگی ساخته‌شدن بیش از 2000 معبد در باگان هنوز هم بدون جواب مانده است. بیشتر معابد این شهر چیزی قریب به 1000 سال قدمت دارند و تمامی آن‌ها شکلی شبیه به اهرام ثلاثه دارند، با این تفاوت که این معابد در مقایسه با اهرام ثلاثه شبیه به کیک‌های رنگارنگ‌اند. پاگودا و آناندا مشهورترین معابد شهر باگان هستند.




جزایر گالاپاگوس (Galápagos)، اکوادور


این پدیده طبیعی شگفت‌انگیز در فاصله 926 کیلومتری غرب اکوادور قرار دارد. جزایر گالاپاگوس از گونه‌های قابل‌توجه گیاهان و جانوران کمیاب برخوردار است و به خاطر عدم دسترسی بشر به آن همچنان بکر و سحرآمیز باقی‌مانده است. شیرهای دریایی، پنگوئن‌های محلی، لاک‌پشت‌های سبز، دلفین‌ها، مارمولک‌های گدازه‌ای و ... این جزیره را خانه‌ی خود می‌دانند. ایده اولیه نظریه تکامل چارلز داروین، در سفر این دانشمند به این جزیره شکل گرفت.




پارک ملی گورمه (Göreme)، کاپادوکیا، ترکیه


سرزمینی شگفت‌انگیز که خوردگی‌های طبیعی به آن شکل بخشیده است. خانه‌های سنگی، دهکده‌های غارنشین، و شهرهای زیرزمینی، تنها می‌توانند از یک‌ چیز حکایت کنند: اقامت انسان‌ها در روزگاران گذشته در این منطقه. پیش‌بینی می‌شود که این منطقه تا قرن 4 میلادی مسکونی بوده است.


دیواره بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef)


این مجموعه بزرگ شامل بیش از سه هزار صخره و نه‌صد جزیره مختلف است که به‌صورت نواری در دریای کورال در شرق ایالت کوئینزلند در اقیانوس آرام کشیده شده‌اند. در سال 2012 اعلام شد که تعداد مرجان‌های این دیواره در طول 27 سال به نصف کاهش‌یافته است. صخره‌های مرجانی با انواع گونه ماهی‌ها و نرم‌تنان، تعداد زیادی اسفنج، شقایق‌های دریایی، خرچنگ‌ها و کرم‌ها، سرشار از زندگی هستند...




هامپی (Hampi)، هند


بی‌شک تاج‌محل شناخته‌شده‌ترین نماینده‌ی هند در فهرست میراث جهانی یونسکو است، اما کمتر کسی می‌تواند منکر جادوی هامپی شود. مجموعه‌ی تاریخی هامپی در ناحیه کارناتاکا هند واقع‌شده است. ویرانه‌های باستانی ویجایاناگارا و معبد باستانی مشهور ویروپاکشا در این مجموعه جای گرفته‌اند.


پارک ملی ایگوازو (Iguazu)، برزیل - آرژانتین


پارک ملی ایگوازو یکی از باشکوه‌ترین آبشارهای دنیا را در خود جای‌داده است. آبشاری نیم‌دایره به قطر 2700 متر و ارتفاع ریزش 80 متر که روی مرز برزیل و آرژانتین قرارگرفته است. آب‌هایی که به خاطر ریزش از آبشار به هوا اسپری می‌شوند محیطی خارق‌العاده را شکل داده‌اند. جنگل‌های بارانی نیمه استوایی این پارک دارای بیش از 2000 گونه‌ی مختلف گیاهی و چند جانور بومی مانند مورچه‌خوار و خوک خرطوم دراز هستند.




پارک ملی لس‌گلاسیرز (Los Glaciares)، آرژانتین


زیبایی استثنائی پارک ملی لس گلاسیرز به کوه‌های ناهموار و بلند ختم نمی‌شود. این پارک میزبان بزرگترین دریاچه‌های منجمد و تکه‌های یخ خارج از جنوبگان است که بزرگترین آن‌ها دریاچه Argentino با 160 کیلومتر طول است. این پارک در نزدیکی مرز شیلی قرار دارد.




ماچو پیچو (Machu Picchu)، پرو


ماچو پیچو در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا، در فاصله 70 کیلومتری از کاسکو در کشور پرو قرارگرفته است. شهر گمشده اینکاها در سال 1450 میلادی و در میان جنگل‌های استوایی ساخته شد و صدها سال پیش و در جریان حمله اسپانیایی‌ها تبدیل به شهری متروکه شد. ماچو پیچو مدت‌ها از یادها فراموش‌ شده بود، تا سال 1911 که هیرام بینگام آن را به جهانیان معرفی کرد.


مونت سنت میشل (Mont-Saint-Michel)، فرانسه


قلعه سنت میشل با سایه‌روشن‌هایی از معماری گوتیک، بر روی تکه جزیره‌ی صخره‌ای کوچکی در سواحل نرماندی فرانسه ساخته‌شده است. اگر زاویه دید خود را خوب انتخاب کنید و مد دریا مناسب باشد صومعه‌ی سنت میشل شبیه به جزیره‌ای شناور روی دریا دیده می‌شود. حتی باوجود ناپایداری شن‌های جزیره‌ای که سنت میشل بر روی آن بناشده است، این قلعه از قرن یازدهم تا به امروز پابرجاست.


پترا (Petra)، اردن


شهری عجیب در دل کوه و تخته‌سنگ‌هایی به رنگ گل سرخ که پایتخت نَبَطی‌ها بود. پترا به زبان یونانی به معنای صخره است و تمام ساختمان‌ها و جزئیات این شهر در دل‌سنگ‌ها کنده‌شده است. در سال 1978 کتابی در مورد تاریخ بنای این شهر نوشته‌شده است که زمان پیدایش آن را در حدود قرن ششم قبل از میلاد تخمین زده است. بی‌شک این شهر یکی از سحرانگیزترین بناهای تاریخی دنیاست.




مجموعه اهرام جیزه (Pyramids of Giza)، مصر


این مجموعه از سه هرم اصلی و چند هرم کوچکتر تشکیل‌شده است که بزرگترین هرم آن، هرم بزرگ جیزه، تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان باستان است. هرم خوفو یا همان هرم بزرگ جیزه، از سال 2560 پیش از میلاد، یعنی زمان ساخته‌ شدنش، تا سال 1889 که برج ایفل به ارتفاع 300 متر ساخته شد، بلندترین بنای ساخته‌شده به دست بشر بود. اهرام جیزه نقطه اوجی در شیوه معماری مقابر مصر دوران پادشاهی کهن به شمار می‌رود.


راپا نوئی (Rapa Nui)، شیلی


جزیره‌ ایستر (Easter) یا همان راپا نوئی دورافتاده‌ترین سرزمین مسکونی دنیاست. این جزیره در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد و متعلق به کشور شیلی است. اما شگفت‌انگیزترین میراث این جزیره بیش از 800 تندیس سنگی موسوم به موآی است که در سرتاسر جزیره پراکنده‌ شده‌اند. این تندیس‌ها در فاصله قرن 13 تا شانزدهم توسط پلینزی هایی که از قرن چهارم پس از میلاد در این جزیره اقامت داشته‌اند تراشیده شده است. پیش‌بینی می‌شود برای حمل هریک از این مجسمه‌ها به 100 تا 150 نفر نیاز داشته باشیم.




پارک ملی سرنگتی (Serengeti)، تانزانیا


بیش از 2 میلیون جانور وحشی صحراهای آفریقا به دنبال یافتن آب و خوراکی در دشت‌های زیبای پارک ملی سرنگتی مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و شکارچیانشان نیز به دنبال آن‌ها. مهاجرت سالانه بیش از یک و نیم میلیون بز کوهی، آهو گاووحشی و همچنین بیش از 250 هزار زبرا در این پارک ، آن را به بزرگترین اندوخته طبیعی آفریقا بدل کرده است.


سیگیریا (Sigiriya)، سریلانکا


بی‌شک بسیاری از گردشگرانی که به سریلانکا می‌روند سیگیریا را زیباترین جاذبه‌ی مثلث فرهنگی سریلانکا (مجموعه‌ای از جاذبه‌های فوق‌العاده این کشور) می‌دانند. سیگیریا که به شیر سنگی نیز معروف است از قرن سوم پیش از میلاد مسکونی بوده است. برای رسیدن به بقایای این قلعه‌ی آسمانی باید از پلکانی به ارتفاع 370 متر بالا رفت. صخره‌ی پنجه‌ای شکلی که در کنار پله های اولیه سیگیریا قرار دارد در انتخاب اسم شیرسنگی برای آن بی تأثیر نبوده است.




تولوم (Tulum)، مکزیک


حداقل 30 شهر باستانی متعلق به مایاها در گوشه و کنار مکزیک و آمریکای جنوبی وجود دارد، از چیچن ایتزا تا پالنکو، کالاکمول و ... اما کمتر نقطه ایست که بتواند از نظر زیبایی با تولوم رقابت کند، شهری که بر روی صخره‌ای سنگی مشرف بر آب‌های مروارید گونه‌ی دریای کارائیب ساخته شد و توانست تا 70 سال پس از اشغال مکزیک توسط اسپانیایی‌ها مقاومت کند.


والتا (Valletta)، مالت


والتا یکی از معدود سرزمین‌هایی است که با وجود زندگی بشر در آن به‌خوبی نگه‌داری شده است. شهری پر از بناهای یادبود کوچک و بزرگ که درون شبه‌جزیره‌ای دژ مانند به حیات خود ادامه می‌دهد. تمرکز آثار باستانی در این شهر تقریباً در دنیا بی‌نظیر است. بیشتر این آثار متعلق به قرن شانزدهم است، زمانی که یکی از شوالیه‌های سنت جان دستور ساخت این شهر را صادر کرد.


...


منبع : next holiday
 

Similar threads

بالا