در این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با علت سر و صدای کابین خودرو که یکی از دغدغههای رانندگان است، آشنا کنیم.
امروزه با پیشرفت خودروها در سبکهای مختلف، انتخابهای زیادی برای خریداران از بین برندهای خودروسازی ایرانی و خارجی وجود دارد. یکی از مهمترین و تعیینکنندهترین فاکتورها برای انتخاب یک خودرو کابین و امکانات موجود در آن است. تمامی قطعات خودرو از اجزای کوچک تا بزرگ بهنحوی در داخل یا بر روی کابین خودرو نصب میشوند.
صدای کابین
یکی از مهمترین عواملی که میتواند نقش چشمگیری در علت سر و صدای خودرو داشته باشد، شاسی خودرو است. شاسی خودرو برای کابین مانند اسکلت خودرو است که سیستم تعلیق، چرخها، فرمان و اکسل را بر روی خود به یدک میکشد. اگر قطعات شاسی خودرو دچار آسیب شوند یا پس از استفاده طولانیمدت مستهلک شود سر و صدای آن به داخل کابین نفوذ میکند.
عوامل سر و صدای کابین و نحوه تشخیص آن
حتما برای شما هم پیش آمده که پس از سواری با یک خودروی 100 هزار کیلومتر کارکرد، صداهای مختلفی را از درون کابین بشنوید که به مرور زمان باعث اذیت شدن سرنشینان یا حتی در برخی موارد از بین رفتن تمرکز راننده میشود.
عوامل ناشی از این اتفاق میتواند مربوط به داخل کابین یا قطعات خودرو باشد که باعث بهوجود آمدن سر و صداهای بعضا ناهنجار در داخل کابین میشود.
بهطور کلی باید گفت عواملی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین میشوند عمدتا به دو عامل اصلی استاتیکی و دینامیکی تقسیم میشوند که در این بخش سعی داریم به مهمترین عوامل مشترکی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین خودرو میشوند، بپردازیم.
صدای اگزوز
اگر بخواهید صدای اگزوز خود را بهعنوان یک صدا خفهکن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید، این کار در طولانیمدت بهدلیل تمایل به زنگ زدن و ایجاد حفرههای کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سر و صدا در کابین میشود.
صدای نویز بادی شکل
سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده، در بسیاری از خودروها اجتنابناپذیر است، این موارد در خودروهای سبکتر مانند SUV بیشتر به چشم میآید، اما شما میتوانید با اعمال برخی تغییرات، این نویزها در قسمت کابین را به حداقل برسانید.
یکی از این راهها این است که شما میتوانید پوششی در قسمت نواری دربها و پوشش سقف ایجاد کنید که فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را فراهم میکند. نکته مهم نصب درست این عایقها برای بهرهوری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است.
صدای ناشی از جاده
برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما میتوانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کنید.
البته عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشینها جای میگیرند باعث ایجاد سرو صدا در کابین خودرو میشود.
سر و صدای قطعات جانبی خودرو
خرابیهای قطعات خودرو که معمولا از قسمت جلو وارد کابین میشوند، در صورت عدم رسیدگی باعث ایجاد هزینههای گزافتری خواهند شد. برای این که کمی بیشتر راجع به این مشکلات بدانید میتوان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره کرد که باعث بیرون زدن پلوس چرخها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد.
همچنین ممکن است لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیمها شود که در نهایت میتواند به پارگی سیمکشی موتور و قطع ارتباط آن با ECU موتور و باتری شود.
امروزه با پیشرفت خودروها در سبکهای مختلف، انتخابهای زیادی برای خریداران از بین برندهای خودروسازی ایرانی و خارجی وجود دارد. یکی از مهمترین و تعیینکنندهترین فاکتورها برای انتخاب یک خودرو کابین و امکانات موجود در آن است. تمامی قطعات خودرو از اجزای کوچک تا بزرگ بهنحوی در داخل یا بر روی کابین خودرو نصب میشوند.
یکی از مهمترین عواملی که میتواند نقش چشمگیری در علت سر و صدای خودرو داشته باشد، شاسی خودرو است. شاسی خودرو برای کابین مانند اسکلت خودرو است که سیستم تعلیق، چرخها، فرمان و اکسل را بر روی خود به یدک میکشد. اگر قطعات شاسی خودرو دچار آسیب شوند یا پس از استفاده طولانیمدت مستهلک شود سر و صدای آن به داخل کابین نفوذ میکند.
عوامل سر و صدای کابین و نحوه تشخیص آن
حتما برای شما هم پیش آمده که پس از سواری با یک خودروی 100 هزار کیلومتر کارکرد، صداهای مختلفی را از درون کابین بشنوید که به مرور زمان باعث اذیت شدن سرنشینان یا حتی در برخی موارد از بین رفتن تمرکز راننده میشود.
عوامل ناشی از این اتفاق میتواند مربوط به داخل کابین یا قطعات خودرو باشد که باعث بهوجود آمدن سر و صداهای بعضا ناهنجار در داخل کابین میشود.
بهطور کلی باید گفت عواملی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین میشوند عمدتا به دو عامل اصلی استاتیکی و دینامیکی تقسیم میشوند که در این بخش سعی داریم به مهمترین عوامل مشترکی که باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین خودرو میشوند، بپردازیم.
عوامل اصلی ایجاد سر و صدا در کابین خودرو
صدای نویز در موتور
صدای اگزوز
اگر بخواهید صدای اگزوز خود را بهعنوان یک صدا خفهکن برای ایجاد جریان آزاد در خودرو استفاده کنید، این کار در طولانیمدت بهدلیل تمایل به زنگ زدن و ایجاد حفرههای کوچک در قسمت اگزوز خودرو باعث ایجاد سر و صدا در کابین میشود.
سر و صدا در قطعات تعلیقی
صدای نویز بادی شکل
سر و صداهای باد ناشی از سرعت بالا در جاده، در بسیاری از خودروها اجتنابناپذیر است، این موارد در خودروهای سبکتر مانند SUV بیشتر به چشم میآید، اما شما میتوانید با اعمال برخی تغییرات، این نویزها در قسمت کابین را به حداقل برسانید.
یکی از این راهها این است که شما میتوانید پوششی در قسمت نواری دربها و پوشش سقف ایجاد کنید که فضایی با قابلیت عایق صدا تا حد ممکن را فراهم میکند. نکته مهم نصب درست این عایقها برای بهرهوری بیشتر در جهت کم کردن صدا در قسمت کابین است.
صدای ناشی از جاده
برای کم کردن صدای ناشی از جاده شما میتوانید با دو راه حل پیشنهادی ما از صداهای مزاحم تا حد زیادی جلوگیری کنید.
- استفاده از لاستیکهایی با ساختار نرمتر در مواد استفاده شده در آنها و همچنین تنظیم باد لاستیکها بهطوریکه کشیدگی در قسمت برخورد با سطح جاده را با کمترین سطح نویز انجام دهد.
- ایجاد یک کفپوش مستحکم و ترجیحا با لایه ضخیمتر که بتواند صدا را در قسمت زیرین خودرو تا حد زیادی کاهش دهد و از ورود آن به قسمت کابین جلوگیری کند.
عدم عملکرد درست در قطعات الکتریکی
معمولا بهدلیل خوردگی و فرسودگی بیش از حد قطعات الکتریکی همچون رلهها، موتور، برف پاککن، بخاری، انژکتور و حتی پمپ بنزین، تمرکز راننده مختل میشود که با چکاپ بهموقع میتوان از خطرات احتمالی در بعضی از این قطعات مثل پمپ بنزین جلوگیری کرد.عدم عملکرد درست در قسمتهای تریمی
به تمام قطعاتی که در داخل خودرو قرار دارند «قطعات تریمی خودرو» گفته میشود. گاهی اوقات تغییر دما در قسمتهای مختلف باعث خوردگی یا ایجاد ناهماهنگیهایی در ساختار قطعات تریمی میشود که یکی از مهمترین عوامل آن کیفیت و مواد اولیه بهکار رفته شده در آن محصولات است که در نتیجه باعث ایجاد سر و صدا در داخل کابین میشود.البته عدم نصب درست آچار چرخ یا تجهیزات مثل جک خودرو یا زاپاس که معمولا در قسمت صندوق عقب ماشینها جای میگیرند باعث ایجاد سرو صدا در کابین خودرو میشود.
سر و صدای سیالات موجود در خودرو
یکی از نکات حائز اهمیت و مشترک بین بسیاری از خودروهای مایعاتی مانند گاز کولر یا ضدیخها است که معمولا به دلیل شارژ ناقص در قسمت زیر داشبورد صدایی را از خود ایجاد میکنند یا حتی صدای آب با صدای فوران کننده میتواند دلیل بر عملکرد ناقص رادیاتور خودرو شما باشد.خرابیهای قطعات خودرو که معمولا از قسمت جلو وارد کابین میشوند، در صورت عدم رسیدگی باعث ایجاد هزینههای گزافتری خواهند شد. برای این که کمی بیشتر راجع به این مشکلات بدانید میتوان به بحث پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره کرد که باعث بیرون زدن پلوس چرخها در قسمت کلگی و در نهایت واژگونی خودرو خواهد شد.
همچنین ممکن است لقی که در قسمت قطعات نگهدارنده موتور به شاسی یا حتی در قسمت گیربکس قرار دارد باعث کشیده شدن بیش از حد در قسمت سیمها شود که در نهایت میتواند به پارگی سیمکشی موتور و قطع ارتباط آن با ECU موتور و باتری شود.