فضا | شدت بار توزیع شده KN/M | بارهای متمرکز بر 300 میلیمتر مربع KN |
اتاق ها ، حمام ها | 2/0 | 1/8 |
رستوران ها، نشیمن ها | 2/O | 2/7 |
ادارات- عمومی | 2/5 | 2/7 |
راه روها،پله ها(1) | 3/0 | (2) |
آشپزخانه و رختشویخانه(2) | 3/0 | 4/5 |
اتاق های کامپیوتر و کنترل | 3/5 | (2) |
مکانهای تجمع عابرین و تراسها | 4/0 | 4/5 |
سالن جشن ها،سالن رقص(3) | 5/0 | 3/6 |
سرسرای ورودی،بارها | 5/0 | 3/6 |
اتاق ورزش و بدنسازی(4) | 5/0 | 3/6 |
فضاهای انبار متمرکز | 5/0 | (2) |
موتور خانه و تاسیسات(2) | 7/5 | (2) |
پارکینگ | 2/5 | 9/0 |
بار انداز و وسایل نقلیه خدماتی | 5/0 | (5) |
فضا | شدت بار توزیع شده KN/M | بارهای متمرکز بر 300 میلیمتر مربع KN |
اتاق ها ، حمام ها | 2/0 | 1/8 |
رستوران ها، نشیمن ها | 2/O | 2/7 |
ادارات- عمومی | 2/5 | 2/7 |
راه روها،پله ها(1) | 3/0 | (2) |
آشپزخانه و رختشویخانه(2) | 3/0 | 4/5 |
اتاق های کامپیوتر و کنترل | 3/5 | (2) |
مکانهای تجمع عابرین و تراسها | 4/0 | 4/5 |
سالن جشن ها،سالن رقص(3) | 5/0 | 3/6 |
سرسرای ورودی،بارها | 5/0 | 3/6 |
اتاق ورزش و بدنسازی(4) | 5/0 | 3/6 |
فضاهای انبار متمرکز | 5/0 | (2) |
موتور خانه و تاسیسات(2) | 7/5 | (2) |
پارکینگ | 2/5 | 9/0 |
بار انداز و وسایل نقلیه خدماتی | 5/0 | (5) |
نكاتي در مورد طراحي و ساخت و ساز هتل |
يكی از حرفه هايی كه نياز به سرمايه گذاری هنگفتی دارد، حرفه هتلداری است. از تهيه زمين مناسب تا احداث ساختمان و تزيين و تجهيز آن، هر كدام مستلزم صرف هزينه های كلان است. به دليل اين كه كار ساختمان و تجهيز هتل بسيار پيچيده است، بايد دست اندركاران اين صنعت اطلاعات زيادی از تكنولوژی، فضاهای ضروری و متراژآنها، ارتباطات معماری، ويژگیهای فضاها و تجهيزات، سيستم برق، تأسيسات، نرم افزارهای گوناگون، سيستم گردش كار بعد از افتتاح هتل و... داشته باشند، تا سرمايه درست هزينه شود. برای ساخت هريك از انواع هتل ها همكاری تيمی كه شامل مهندسين ساختمان، تأاسيسات، برق، مالك يا شركاء و ....و در نهايت مشاور هتلداری می باشد لازم است. (برای ساخت بيمارستان يك پزشك به اين تيم اضافه می شود) كه تا پايان ساختمان همكاری آنها ادامه خواهد داشت، اولين و مهمترين انتخاب اين تيم، مشاور هتلداری است كه تا افتتاح هتل نبايد همكاری او قطع شود زيرا يكی از ضروری ترين افرادی است كه هتلی بدون نقص ساخته تا تجهيز و آماده پذيرش ميهمان شود كه اغلب بعد از ساخت متوجه می شوند چه نكات مهم، حساس و ضروری فراموش شده است كه بايد در نظر گرفته شود. به عنوان مثال آيا محل ساخت هتل مناسب است؟ آيا سرمايه گذاری توجيه اقتصادی دارد؟ آيا نوع هتلی كه ساخته شده است بهترين است؟ تفاوتی كه انواع هتلها از نظر معماری تجهيزات و نيازها با يكديگر دارند در نظر گرفته شده است؟ مشاورهتلداری می تواند به مقدار زياد در طرح ريزی و هزينه های ساختمان، ارتباطات، نيازها، تجهيزات و طراحی مؤثر باشد. او می داند كه آيا ارتباطات معماری صحيح است؟ آيا فضای درنظرگرفته شده برای حجم كار آينده كافی است؟ و يا با چه سيستمی و چه تعداد ازپرسنل و هتل بايد اداره شود؟ هزينه هايی كه برای گردش كار بايد بپردازد و تعداد پرسنل مورد نياز كه بستگي به نوع معماري ساختمان دارد را از قبل پيش بينی می كند. اين تيم بايد با همكاری هم نظرات خود را اعلام كنند زيرا حركات اين تيم شديداً از ديدگاه معماری، ابعاد، ارتباطات، دسترسی ها، تأسيسات، سيستمهای صوتی، ايمنی در برابر حريق، طراحی داخلی، نور پردازی، مبلمان و ... بر يكديگر تأثيرمی گذارد. مشاور هتلداری مسئول نظارت بر اين سرمايه گذاری كلان نيزمی باشد تا هزينه ها درست انجام شود. و بايد كاملاً نحوه مديريت هتل، فضاها و اندازه مورد نياز و تفاوت بين انواع هتل، سالنهاو، اتاقهای مختلف برای انواع هتل، آشپزخانه،Pantry (آبدارخانه) را بداند و برای انتخاب تك تك تجهيزات و وسايل هتل از ويژگیهای آنها آگاهی كامل داشته باشد به عبارت ديگر اطلاعات كاملی از تكنولوژی، سيستمهای هتل چه از نظرفنی مهندسی، معماری، طراحی، نور پردازی، كامپيوتر،ابعاد تجهيزات، طرز محاسبه تعداد سفارش ميز وصندلی و مدلهای مختلف چيدن آن برای سالن های گوناگون با متراژ مختلف داشته باشد. خلاصه از كليه قسمتها سردربياورد تا بتواند به مهندسين اطلاعات درست، صحيح و مفيدی بدهد وكنترل روی هزينه ها يی كه می شود داشته باشد. متأسفانه امروزه در ايران افرادی بدون تجربه هستند كه با چند سال كاردر هتل به عنوان مشاور هتلداری مشغول كارندكه اگر اين چنين كسانی نبودند، هتل بهتر، كم هزينه تر و بدون نقص تر ساخته می شد. شايد در ايران به دليل راهنمايی های غلط چنين افرادی است كه تعدادی از انواع هتلهای گوناگون كه ساخته شده نه تنها فرقی با يكديگر ندارند بلكه ويژگیهای هتل بخصوصی راهم ندارند. بطور مثال تعداد زيادی هتل آپارتمان در ايران ساخته شده است كه از نظر معماری و تجهيزات تفاوتی با آپارتمانهای مسكونی ندارد،درصورتی كه تفاوت بسيارزيادی بين آپارتمان مسكونی با هتل آپارتمان وانواع هتل وجود دارد كه بايد موقع ساخت در نظرگرفته شود.كه هركدام ازآنها درموقع ساخت وطراحی وموقعيت محلی، ويژگیهای خاص خود را دارد. اين مهم نياز به مطالعات كارشناسی، كه ابتدا در روی نقشه بايددرنظرگرفته شود، دارد.مهندس مشاورهرچندقوی وآرشيتكت هرقدرخلاق وبا تجربه باشدبدون دستيابی به اطلاعات وآگاهيهای ويژه، نمی تواند به طراحی هتل بپردازد مهندسین که برای ساخت هتل فعالیت دارندمی بایست نیازها و توقعات میهمان ومدیریت هتل راکاملا درک کنند تا بتوانند به درستی طرح بدون نقص ارائه دهند مهندسین دانا خوب می دانند چنانچه درهتلی غذای که سرو میشود سرد باشدیا کارکنان رفتار درستی نداشته باشند ونظافت اتاق بد باشد هرچقدر ساختمان زیبا و مجلل وتجهیزات کامل باشد پر ستاره بودن هتل ارزش چندانی ندارد مهندسين با تجربه و تيزبين بعد از جلسات متعدد با متخصص هتلداری (مشاور هتلداری) وجمع آوری اطلاعات كامل، از تفاوت بين انواع هتل، انواع رستوران، انواع تخت و دسترسی ها و فضاهای مورد نياز، شروع به طراحی نقشه هتل می كنند. زيرا مهندسين تفاوت بين انواع هتلهای گوناگون را با يكديگر و همچنين ويژگیها و اندازه بسياری از فضاهای مهم مورد نياز ضروری، تجهيزات و حجم كار يك هتل بخصوص، مشكلات هتلداری، نحوه اداره كردن هتل را لمس نكرده و از آن اطلاعی ندارند به همين دليل هتلهايی كه بدون مشاور هتلداری ساخته شده يا می شود برای اداره آن ضمن صرف هزينه های بسيار سنگين با مشكلات فراوانی روبرو می شوند، از جمله مجبور به استخدام تعداد بيشتری پرسنل يا خريد وسايل و تجهيزات سرسام آور بيشتری شده اند و جای تعجب است اين سرمايه عظيم را چطور جرأت می كنند به خطر بياندازند. مالكين اينگونه هتلها شايد هرگز پس از افتتاح هتل هم متوجه نشده اند كه چرا تعداد پرسنل استخدامی هتل از حد معمول بيشتر است؟ چرا بايد هزينه بيشتری برای تجهيزات هتل بپردازند؟ چرا بسياری از نكات ضروری و مهم در معماری و تجهيز پيش بينی نشده است؟ چرا كنترل درستی بر امور ندارند؟ چرا هزينه های سربار زياد و راندمان كم است؟ چرا بعد از افتتاح مجبور به دوباره كاری و تغييرات شده اند و... جواب اين سوال ها مشخص است: زيرا در ابتدا از ارتباط و دسترسی و فاصله بخشهای هتل، نياز روم سرويس، آشپزخانه، خانه داری، لباسشویی، رستوران، پنتريها، نصب وسايل ثابت، سيستم و گردش كار هتل و نيازهای بخش Front Office و ويژگيهای وسايل و تجهيزات هر بخش هتل كه چه مشخصاتی بايد داشته باشد اطلاعات درستی نداشته اند. و اين اطلاعاتی است كه مشاور هتلداری بايد در اختيار مهندسين بگذارد تا سرمايه گذاری كمتری صورت گيرد. متأسفانه الگوی مهندسين هتل ساز، مديران يا صاحبان هتل و مشاوران هتلداری بی تجربه، هتلهای قديمی است كه در حال حاضر در ايران مشغول فعاليت اند. گواه اين مطلب اين است كه در هتلهای تازه بنا شده در كمد لباس اتاقهای هتل را قفل نصب نموده اند، در انبار با درهای ديگر تفاوتی ندارد، در توالتهای عمومی درست نصب نشده (به داخل بازمی شود) يا سالهاست اكثر هتل ها برای سيستم و گردش كار خود ازكامپيوترسود می برند، ولی هنوز طراحی ميز رسپشن كليه هتلهای ايران مدل قديمی است كه ازRoom Rack استفاده می كردند، جعبه كليد اتاقها به شیوه قديم ساخته می شود و.... يا ديده شده به غلط از نام هتل بزرگ يا از نام اتاق Cabana استفاده می شود و نكات ديگری كه با اطمينان بايد بگويم هيچ هتلی را نديده ام كه درآن به اين نكات بسيار كوچك و به ظاهر پيش پا افتاده توجه شده باشد پس طبيعی است اگر موارد مهمتری در نظر گرفته نشده باشد به همين دليل كيفيت مطلوبی نيز به دست نخواهند آورد. امروزه طراحی ميز رسپشن تفاوت بسيار زيادی با گذشته دارد يا هتلهای جديد، ديگر فضا برای صندوقهای امانت مسافرين درFront Office در نظر نمی گيرند كه هم وقت پرسنل رسپشن برای دريافت و تحويل امانات به مسافران گرفته شود و هم فضای مفيد بخش رسپشن را اشغال كند. در هتل های مدرن و جديد برای صندوق امانت ميهمانان مكانهای ديگری پيش بينی می كنند به عنوان مثال قسمتی از بالای يخچال اتاقها را برای اين منظور در نظر می گيرند كه با كد مخصوص هر ميهمان قفل آن باز می شود وديگر نيازی نيست بعد از ترك ميهمان مسؤول رسپشن كد قفل صندوق امانت را بپرسد. بنابراين چنانچه همه موارد روی اصول و داشتن اطلاعات كامل برنامه ريزی شود می توانيم مطمئن شويم كه با رعايت نكات ايمنی، افزايش راندمان، صرفه جویی درهزينه ها، از دست ندادن فضاها، افزايش سرعت عمل و در نهايت آسايش ميهمانان فراهم خواهد شد. در طراحی ساختمان هتل ضمن اينكه توسعه آتی را در نظر می گيرند، مناظر اتاقهای خواب و دسترسی به بخش ها را بايد طوری طراحی كرد كه در بيشتر بخشها از مسافت های پيمودنی توسط ميهمانان بخصوص كاركنان كاسته شود، همانطوری كه در طراحی قسمت رسپشن بايد مسئول امر، در امور مربوط به رسپشن بتواند وظيفه خود را بدون برداشتن قدمهای اضافی و اتلاف وقت و گرديدن به اطراف خود يا پشت كردن به مسافر، به راحتی و با سرعت عمل انجام دهد. از آنجايی كه خدمات و معماری يك هتل با هتل ديگر تفاوت بسيار زيادی دارد، پيچيدگی و اهميت هر كدام نيز متفاوت است. در ساير كشورها، شركتهای ساختمانی سازنده هتل، مديران و مشاوران حرفه ای هتلداری را در اختيار دارند چون در اغلب موارد ساختمان و اماكن عرضه غذا، سالنهای بزرگ جشن، سالنهای جلسات كوچكتر و سالنهای متعدد ضيافتها به گونه ای است كه بسته به موقعيت محلی هتل ونحوه اداره كردن آن بايد تغييراتی در آن ايجاد كرد كه نياز به تخصص دارد. بايد توسط مديران حرفه ای يا همان مشاورين هتلداری با اطلاعات كاملی در خصوص ارتباط و دسترسی معماری ساختمان- كه كداميك از فضاها بايد به دليل ارتباط در مجاورت هم قرار داشته باشند و يا چه فضاهايی و با چه ابعادی مورد نياز است- به مهندسين آرشيتكت ارائه گردد. نكته بسيار مهمّی كه هرگز نبايد فراموش كرد برآورد هزينه ساختمان در طراحیهای مختلف، مخارج مربوط به مصرف تجهيزات، انرژی و همچنين رضايت ميهمانان است كه از اهميت خاصی برخوردار می باشد. امروزه به منظور مشخص كردن روشهای افزايش و به حد اعلی رساندن مزايا و بازده، ميزان سود را در متر مربع كل مساحت هتل مورد محاسبه و بررسی قرار می دهند، اتاقها بيشترين سطح از كل مساحت هتل را اشغال می كند. (حدود 60 تا 85 درصد از كل مساحت كه بستگی به نوع هتل دارد) پس لازم است هتلهای چند طبقه كه دارای طبقات تيپ هستند صرفه جویی در طراحی طبقات را به نحو مطلوب انجام دهند، زيرا هر گونه صرفه جويی منطقی، به تعداد طبقات در هتل صرفه جويی خواهد شد. در طراحی ساختمان هتل چند نوع از انواع اتاق را پيش بينی می كنند. اتاق های سوییت بهتر است در يك طبقه از ساختمان جدا از اتاقهای ديگر ساخته شود ولی ممكن است بخاطر معماری ساختمان و از دست ندادن فضاها مجبور شوند اين اتاقها را در طبقات مختلف بسازند، موقع ساخت و تجهيز هتل بايد از وسايل و دكوری استفاده شود كه در برابر حريق مقاوم باشد و بايد آنطوركه در طراحی وآرايش اتاق ها پيش بينی شده، پريزهای برق، روشنايی، چراغ مطالعه، ونوع خاموش و روشن كردن چراغ ها، سيم كشی آنتن مركزی، راديو مركزی، يا هرگونه كابل كشی يا نصب آب فشان و... در محل هايی كه پيش بينی شده انجام گيردواز آنجايی كه تعداد اتاقها زياد است و هزينه سنگينی برای تجهيز اتاق ها مورد نياز می باشد، بايد طرحی ارائه شود كه ضمن زيبايی و هماهنگ بودن با ديگر بخش ها، مقرون به صرفه و ضد حريق، ايجاد فضای خوب و آسايش ميهمان در نظر گرفته شده باشد. امروزه به خاطر پيشرفت تكنولوژی در اداره هتلها مديريت هتل مجبور به استفاده از روش و سيستم های جديد و ابتكاری می باشد و بايد قبل از ساخت، متخصص هتلداری تمام برنامه های اداره نمودن با سيستم های مختلف را از قبل بطور كامل بداند تا در ساختمان و خريد تجهيزات لحاظ شود موقعيت هتل، ابعاد و تعداد اتاقها، سالنهاواينكه هتل برای چه منظوری ساخته شده است. درجه، و بزرگ و كوچكی هتل وتعدادبخشهاي هتل و اندازه آشپزخانه، انبارها، رستوران، لاندری، رختكن، غذاخوری كاركنان و.... از اين موارد می باشد. در طراحی كافی شاپ و رستوران بهتر است ضمن اين كه در يك طبقه و هم سطح قرار می گيرند آشپزخانه طوری طراحی شود كه بتوان به هر دو بخش خدمات داد، اين كار سبب می شود كه در متراژ زير بنا، تعداد pantry (آبدارخانه)، وسايل و تجهيزات، تعداد پرسنل آشپزخانه، قفسه ها، تأسيسات، مصرف انرژی، صرفه جويی شده و از نظر سرويس دهی راندمان بهتری داشته باشد. پيش بينی فضای قبل از رستوران (بين آشپزخانه و رستوران) را حتماً بايد در نظر گرفت (به دليل وجود سرو صدا، بوی آشپزخانه، رفت و آمد كمتر گارسنها به آشپزخانه، وجود سس ها، نان، دستگاه يخ ساز، ظروف تميز، روميزی و.... در اين محل) نكته ديگري كه بايد بر آن توجه داشت اين است كه در ساختمان هتل بايد بخشهاي دور از ديد ميهمان (بخش پنهان هتل) را طوری طراحی كرد كه كاركنان اين بخش ها بدون اين كه از فضاهايی كه محل عبور ميهمان است (بخش آشكار هتل) رفت و آمد كنند، بتوانند به كليه بخشها دسترسي داشته باشند. بايدساختمان هتل به گونه ای طراحی شودكه با توجه به فضا، تجهيزات وتأسيسات ازكمترين تعداد پرسنل استفاده شود. رستوران هتلها بايد آمادگی پذيرايی مطلوب ازحداكثرميهمان را داشته باشند، اگر چه ممكن است اين كار نيز فقط 5 يا 6 بار در ماه باشد. هتلها می توانند چندين رستوران داشته باشند كه هريك دارای سبك منحصر به فرد خود می باشد و اين سالن ها بهتر است از اتاقهای خواب فاصله داشته باشند. اصولاً كليه اماكن عرضه نوشيدنی و غذا بايد راحت و مستقيم به آشپزخانه و انبار يا آبدارخانه داشته باشد كه بتوان سرويس و پشتيبانی آنها را تأمين نمود. (برای كافی شاپ و رستوران نمايشی بايد حتماً هود پيش بيني نمايند) سرو صبحانه معمولاً در هتلها مشتری زيادی دارد بخصوص در هتل هايی كه قيمت اتاق با صبحانه می باشد (American Plan) اگر قرار است روم سرويس (Room Service) سرو صبحانه را انجام دهد بايد در معماری ساختمان پيش بينی گردد وحتماً در آشپزخانه اصلی هتل قسمتی را برای خدمات روم سرويس اختصاص داد. (در ايران شايد 3 يا 4 هتل محلی اصولی برای خدمات روم سرويس در نظر گرفته اند) امروزه برای آسايش ميهمانان و همچنين كاهش هزينه ها و افزايش در آمد روم سرويس از دستگاههای اتومات سكه ای در طبقات استفاده می كنند. در هتلهای بزرگ در طبقات يا لابی، محلی برای فروش انواع اجناس توسط دستگاههای سكه ای (اتومات) از قبل پيش بينی شده كه از چند نظر مفيد است و ضمن اين كه در تمام 24 ساعت رضايت ميهمانان را جلب می كند از تعداد پرسنل نيزمی كاهد. لازم به ذكر است ارتباطهای معماری و دسترسی های ساختمان هتل، تعداد اتاقها، بخشها، فضاهای ضروری، موقعيّت محلی، نوع هتل و تجهيزات آن و نوع سيستم و گردش كار هتل، تعيين كننده چارت سازمانی يك هتل نيز می باشد و نكته ديگر اين كه مسأله زيبايی را نمی توان ناديده گرفت، طرح و نقشه ای كه هم انواع مختلفی از مشتريان را به خود جلب مي كند و هم لازمه های فعاليتی هتل را در بر داشته باشد با توجه به توجيه اقتصادی، يكی از رقابت بر انگيزترين جنبه های طراحی يك هتل است. هريك از طرحهايی كه با هم در تضّاد باشند و هزينه تأمين نمودن هر يك از ملزومات ساختمان يا تجهيزات آن سر سام آور باشد بايد كنار گذاشته شود. شرح فعاليّتهای هتل بايد همچنين شامل يك برنامه كلّی برای تأمين كاركنان بخشهای مختلف باشد. درهتلهای تفريحی و تعدادی از هتل های بين المللی يا متلهای خارج از شهر، ممكن است لزوم اسكان دادن به كاركنان نيز وجود داشته باشد كه بايد در نظر داشت. نكته ديگر اين كه بايد قبل از ساخت هتل بودجه مربوط را پيش بينی كنند. برای سيستم های مختلف كه بستگی به موقعيت هتل، محل هتل، درجه هتل و بزرگ و كوچكی هتل دارد هزينه های ساخت توسط مجری پروژه در طی مشاوره با متخصص هتلداری و ساير مشاورين بر حسب برنامه ريزی فضاهای هتل و مشخصات فنی بودجه ساخت تعيين می شود كه معمولاً با تجربيات در پروژه های مشابه مقايسه می نمايند. بودجه برای تجهيز هتل با در نظر گرفتن بودجه مالكين يا شركا توسط مشاور هتلداری برآورد می شود و طراح داخلی، بودجه ای مطابق با اهداف پروژه پيشنهاد می دهد تا كليه نكات صرفه جويی برای ساخت در طراحی و ارتباطات معماری، فضاهای مورد نياز، تجهيزات با ويژگيهای خاص هر بخش با دقت و پيش بينی های صحيح و منطقی انجام شود. هتلها می توانند چندين نوع سالن رستوران داشته باشند كه هريك به سبك منحصر به فرد باشد و نبايد فراموش كرد هريك از نظر طراحی و اندازه، نورپردازی، دكور، تجهيزات، موقعيت محلی، درجه هتل، ويژگيهای خاص خود را می طلبد. در طراحي هتلهاي كه رو به خيابان هستند،ضمن اين كه از هزينه هاي ساختمان بايد كاسته شود و نماي ساختمان ميهمانان را جلب نمايد، بايد طوري طراحي شودكه ازسروصداي خيابان نيز آسوده باشند و روي تأسيسات (برودتي و حرارتي) نيز تأثير بگذاردوازپنجره هاي دو جداره استفاده كنند درهتلهاي گردهمآیي براي پذيرايي چند گروه يا يك گروه بزرگ مشتريان بايد پيش بيني هاي لازم انجام شود ودر چنين هتلهايي بايد چندين سالن در نظر گرفت. اين سالنها بايد طوري طراحي شود كه يك لابي و آبدارخانه مشترك براي سالنها در نظر گرفته شود. بهتر است فضاي اصلي جلسات و ضيافت ها از هم تفكيك شود تا گروههاي مختلف بتوانند بدون ايجاد مزاحمت يا تداخل اجتماع نمايند و براي جشن ها سالنهايي پيش بيني شود كه عاري از ستون باشد. بجا خواهد بودكه اگر در قسمت هاي كه آسانسور ها قرار دارند يك لابي مستقل براي آسانسور را در نظر گرفت. اين لابي علاوه بر ايجاد يك پيش فضاي زيبا باعث خواهد شد میهمانان كه در اتاقها مشغول استراحت هستند، از سر و صداي احتمالي میهمانان منتظر آسانسور به دور باشند. (همين طور بهتر است اين لابي قبل از ورودي آشپزخانه به رستوران يا كافي شاپ نيز پيش بيني شود.) من شخصاً براي برنامه ريزي افتتاح دهها هتل فعاليت كرده ام و چند مورد از مشاهداتم را در ارتباط با عمليات و ساختمان چند هتل جديد مطرح مي كنم.اميدوارم اين نكات بتواند مورد توجه مديران هتل بخصوص مديران جوان هتل قرار گيرد. مهمترين عملياتي كه قبل از افتتاح با آن معمولاً درگير می شوند، خريد تجهيزات راه اندازي، ملزومات دادن سيستم براي گردش كار و … است. دانستن حجم كار هتل باعث مي شود استخدام كاركنان به بهترين نحو انجام شود، متأسفانه در اين گونه مواقع اغلب سفارشاتي که از طرف صاحبان هتل يا مديران بخش (به خاطر فاميل يا آشنا بودن) مي شود تا پست هاي كليدي به اين افراد خاص كه هيچگونه اطلاعي هم از اين حرفه ندارند واگذار شود، همين امر سبب خواهد شد هتل موقع افتتاح كاستي هايي را از برخي نظرها در بخش هاي گوناگون داشته باشد. بسياري از هتلها خيلي قبل از افتتاح كه هنوز لازم نيست كارمند استخدام نمايندبه خاطر آشنايي دعوت به كار مي كنند، ضمن اين كه هزينه اي را متقبل مي شوند،كارمند تازه كار و بي تجربه برنامه ريزي افتتاح هتل را مختل خواهد كرد و يا براي خريدتجهيزات هتل به خاطر بي اطلاعي از ويژگي وسايل هتل يا آشنا بودن با فروشنده يا شرايطي كه فروشنده براي فروش كالا پيشنهاد مي دهد كارفرما وسايلي انتخاب مي كند كه به هيچ عنوان به درد هتل نمي خورد و در نهايت مجبور شده كه آنها را دوباره خريداري كند. براي خريد تحهيزات نبايد عجله كرد، زيرا ممكن است در طرحها و نقشه ها تغييراتي به اجرا در آيد، در نتيجه ازوسايل يا تجهيزات خريداري شده نتوان استفاده كرد ويا مواردي بروز كند كه كار فرما به علت مضيقه مالي در طرح، صرفه جويي هايي را لازم بداند و بسياري از برنامه ها را حذف كند. مثلاً براي نصب وسايل ثابت مانند تغيير سر تخت يا سيم كشي برق يا ايجاد فضاي بهتر بايد تغييراتي را ايجاد كرد كه اجباراً روي تجهيزات و وسايل كه بايد خريداري شود مي بايست تجديد نظر قرار گيرد. و چنانچه وسايل خريداري شده را به اجبار بخواهند استفاده كنند، پس از افتتاح مديريت هتل به شدت به زحمت خواهد افتاد. درخاتمه وقتيكه نوع سيستم گردش كارهتل،ارتباط معماري و دسترسي ها ، فاصله ها ،نوع طراحي ،نوع تجهيزات و تشكيلات ، تعداد بخشهاي هتل وويژيگي هاي انتخاب نرم افزار هتل و.... بسياري از نكات ديگر مشخص شد مي توان ادامه كاررا طبق يك برنامه ريزي صحيح انجام داد طبيعيست اين نكات نشان دهنده حجم كاردرآينده (بعد از افتتاح هتل خواهد بود)كه مي توان چارت سازماني وتعداد پرسنل وشيفت بندي پرسنل رانيز مشخص نمودبي توجهي به نكات عنوان شده در معماري هتل،ارتباطات ،دسترسي ها،تعدادوسايل، مديريت زماني، سيستم گردش كار،نوع تجهيزات دربخشهاي ديگرنيز تاثير مي گذاردكه درنهايت براي اداره كردن هتل با مشكلات جدي روبروخواهند شد به همين دليل بايد همه امور هتل با پيش بيني هاي لازم و درست انجام شود تا بتوان هتلي با كيفيت مطلوب افتتاح كرد چون ميزان و سطح سليقه مردم هميشه در حال تغييراست و مردم خدمات و انتظارات بيشتری از هتلها دارند به همين دليل هتل ها روز به روز تخصصی تر می شوند، همانطوری كه توجه به سرويس و خدمات می كنند توجه بيشتری به جزئيا ت دارند كه بايد در طراحی بایدمورد توجه قرارگیرد. اميد است نكات بسيار خلاصه بالا براي طراحان و سرمايه گذاران مفيد واقع شود. و قبل از طراحی و تجهيز مطالعه دقيقی روی انواع هتلها، انواع اتاقها، انواع رستورانها داشته باشند. |