شباهت ها و تفاوت های طراحی لباس با معماری

binahayat_m

عضو جدید
در فیلم مستند اسکیچ های فرنک گیری ساخته سال 2005 صحنه ای بسیار جالبی وجود دارد. در این صحنه، گیری قیچی به دست در حال کار روی ماکت یک پروژه است و هرازگاهی کاغذی را می برد و بر ماکت می افزاید، تا به فرم ایدال خود برسد. این صحنه برای یک لحظه بیننده را گمراه کرده که مبادا، گیری در حال طراحی لباس است تا معماری. این صحنه فیلم کیلید جواب به این سوال است که چرا فرم ساختمان های گیری بیشتر شبیه به فرم لباس است تا فرمی از ساختمانی که ما در ذهن خود داریم. شاید گیری از جمله معمارانی باشد که هم در روش طراحی و هم در خروجی کارهایش بیشترین اشتراک را با طراحان لباس دارد. ولی آیا گیری یک استثنا است یا این که نقاط اشتراک بیشتری میان معماری و طراحی لباس وجود دارد. این سوالی است که این نمایشگاه با قرار دادن معماری و فشن در کنار هم سعی در پاسخ گویی به آن را دارد. و اما شباهت ها و چه تفاوت هایی میان طراحی لباس و ساختمان چیست؟

لباس و ساختمان هر دو وسیله ای برای پوشش بدن هستند. هر دو نقشی اجتماعی دارند. و در نهایت در مدل ها و روش ساخت نقاط مشترک زیادی دارند.
شاید برای اولین بار فقط به یک دلیل انسان لباس به تن کرد و آن هم برای حفظ بدن از عوامل بیرونی مانند گرما سرماو... بود و اتفاقا به همین دلایل انسانها برای اولین بار برای خود سرپناهی ساختند تا بتوانند خود را در مقابل طبیعت خشن حفظ کنند. از این رو شاید مهمترین کاربرد لباس و ساختمان حفاظت انسان در برابر این عوامل طبیعی باشد.
لباس همواره وسیله ای برای نشان دادن جایگاه اجتماعی و حتی طرز تفکر افراد بوده است و نقش نشانه و سنبل را داشته است. در معماری نیز این سبک های مختلف معماری به عنوان نشانه وسنبل برای نشان دادن جایگاه اجتماعی ساختمان و یا صاحب ساختمان به کار می روند. معمولا عادت داریم که از روی لباس افراد درباره شخصیت او پیش داوری کنیم و یا با دیدن یک خانه سعی در به تصویر کشیدن شخصیت صاحب آن خانه را داریم. حتی اگر در بیشتر این پیش داوری ها راه به خطا ببریم باز از لباس و خانه افراد برای تشخیص شخصیت آنها استفاده می کنیم. در خیلی از موارد نیز یک فرم خواص از لباس و یا یک سبک خواص از معماری تبدیل به نشانه ای رسمی برای یک گروه و طبقه مشخص اجتماعی می شود. از اینگونه نمونه ها در تمام جوامع دیده می شود. مثال بسیار واضح و قابل لمس آن در جامعه امروز ما لباس متفاوت روحانیت از دیگر مردم و معماری متفاوت اماکن مذهبی از دیگر اماکن است.
مورد دیگر اشتراک در روش ساخت است. فرم و سبک های ساخت نیز میان فشن و معماری نقاط مشترک زیادی وجود دارد. همان گونه که در ابتدا به آن اشاره شد گیری فرد است که سبک معماری آن با سبک طراحی لباس نقاط اشتراک زیادی دارد. از این گونه اشتراکات زیاد می توان یافت. در بالای این نوشتار عکسی از نمای داخلی ترمینال بندر یوکوهاما کار FOA هست که فکر نکنم کسی باشد که آن را ببیند و به یاد چینهای دامن های پر چین نیفتد. هرکسی می تواند با کمی دقت از بسیاری از این گونه اشتراکات را کشف کند. که البته نمایشگاه Skin + Bones سعی کرده تا بهترین نمونه های آن را به نمایش بگذارد. ناگفته نماند که ایده ایجاد این نمایشگاه نیز از تشابه بسیار زیاد یک سبک طراحی لباس با سبک دیکانستراکشون معماری می آید.
و اما بین معماری و فشن چه تفاوت هایی و جود دارد. خوب اولین تفاوتی که به نظر هرکسی می رسد اختلاف در اسکیل است. جای شکی نیست که تفاوت مقیاس ساخت این دو باعث می شود خیلی از کارهایی که در طراحی لباس می توان کرد در معماری نتوان انجام داد و البته برعکس آن نیز صادق است.
تفاوت دیگر در قابلیت لمس کردن است. لباس را می توان لمس کرد ولی اکثریت افراد علاقه ای به لمس کردن ساختمان از خود نشان نمی دهند. از طرفی دیگر فرم لباس با انسان است که جلوه پیدا می کند و با نمایش لباسی که بر تن انسان نیست نمی توان به راحتی پی به فرم و حالت لباس برد. ولی هرچند معماری هم با وجود انسان است که معنا می یابد ولی فرم و شکل در معماری وابسته به وجود انسان در درون آن نیست.
ولی تفاوت عمده میان لباس و معماری در متغیر بودن فرم لباس است. یعنی وقتی که شما یک لباس را پوشیدید با وقتی که تنتان نیست فرم آن فرق می کند. حتی فرم لباس بر تن افراد مختلف نیز تغییر می یابد. در این نمایشگاه لباسی زنانه وجود دارد که وقتی روی زمین پهن می شود دایره است که در آن 3 تا سوراخ وجود دارد. ولی وقتی این لباس را در بدن مدل می بینید هرگز نمی توانید حدس زد که این لباس دارای فرمی دایره ای شکل است. این قدرتی است که فشن دارد ولی معماری از آن بر خوردار نیست. در معماری معمولا فرم ساختمان تغییر نمی کند .
http://www.darolfoonon.blogfa.com
 

raha

مدیر بازنشسته
از سال 1980،با تعداد رو به افزایش معماران آوانگارد حرکتی رو به جلو در طراحی لباس­هایی با ساختارهایی معمارگونه آغاز گشت. این مصادف بود با زمانی که در بسیاری از زمینه­های معماری به گونه ای جسورانه از فرم­ها و مصالح استفاده می­شد. این گسترش، ناشی از تکنولوژی­های بی­شماری بود که باعث ایجاد انقلاب در ساخت و ساز بناها گشت و تکنیک­هایی مانند فلدینگ و... به عنوان قسمتی از لغت­نامۀ معماری گشتند.



Foreign Office Architects (فرشید موسوی و آلخاندرو زائرپولو)

پایانۀ بین­المللی بندر یوکوهاما 1995-2002




یک لباس چند لایه، بلوز، ژاکت و شلوار که در اواخر زمستان 2003 به نمایش گرارده شد.



النا مانفردینی می­گوید: من فکر می­کنم که لباس و پوشش فقط استعاره­ای برای سرپناه و فضاهای اجتماعی نیست، بلکه در اصل یک موضوع مطالعاتی و طرح آزمایشی برای سیستم پوششی معمارگونه است.



جزئیات لباس پنج گلبرگ



توبو ایتو می­گوید: "های فشن" نقش مجمع معماران را در بسط دادن امکانات برای معماری نوین خاطر نشان می­کند. آیا اینها نقش­های نوینی نیستند که از ترکیب تجارت، هنر معاصر و معماری انتظار می­رود؟­



؛ کاری از تویو ایتو Mikimoto Ginza2


۴۵ نفر از طراحان خلاق مد و معماران امروزه توسط دامنۀ وسیعی با بیش از 300 موضوع، شناخته می­شوند؛ از تنها نمونۀ لباس­های طراحی شده توسط مؤسسات گرفته تا مدل­ها، الگوهای پیچیدۀ معماری و تأسیسا ت خاص.

فرآیند خلاقانه، نشان دهندۀ قراین موجود در کار معماری فرانک گهری و طراحی مد نارکیسو رودریگوئز می­باشد.





گروه معماری فرانک گهری

طرح آزمایشی سقف با قالب فلزی، سالن کنسرت والت دیسنی 2003- 1987



نارکیسو رودریگوئز می­گوید: در سراسر دورۀ کاری من، معماری به منبع ثابتی برای الهام در کارم بدل گشته است. روش­های اندیشه و انتخاب مصالح بک معمار و ترکیب ابن مصالح در خلق سازه و بهم پیوستگی و عملکرد سازه، تمامی مواردی هستند که من سعی دارم در کار شخصیم آنها را وارد کنم.



نارکیسو رودریگوئز؛ دفتر اسکیس 2006



پوستۀ سازه­ای، بناها و البسه را نمود می­دهند، که در آن سطوح و سازه با هم یکی می­شوند. حجم ساختاری نشان دهندۀ پروژه­های پوشاک و بناهایی است که روش­های مبتکرانه و تکنیک­های سازه­ای در آن برای خلق غیر معمول و احجام تندیس گونه استفاده شده است.

اخیراً محصولی به نام (آ.پی.ا.سی)وارد بازار شده است. میاکی و فوجی وارا سعی در کاوش و استفاده کردن از آن در طراحی مبلمان دارند. این محصول همان توری است که در آکروبات استفاده می­کنند، یک بافت بهم پیوستۀ کششی دارد، که ار نوع ریز بافت آن هم در لباس و هم در روکش صندلی­ها، و در صندلی موج دار آراد استفاده شده است.



همانند کلکسیون جونیا (یا خیاطی زنانه) ،در پاییز و زمستان 2001 – 2000 که در آن طراح توکوجین یوشی اکا، از طرح سازۀ لانه زنبوری در صندلی بهره برده است و این امکان را می­دهد که صندلی به طور مسطح حمل شده و هنگام رها شدن به فرم­های زیبایی در بیاید.






کاری از معماران دمورن و هرزوگ

پرادا آایاما ، توکیو 2003-2001




یک سایه­بان کششی نمادین از کنار پیاده­رو شروع شده و تا چادر دائمی ادامه پیدا می­کند و محوطۀ آرک را پوشش می­دهد و با حرکت خود به سمت پایین ورودی موزه را در نگاه اول تشدید می­کند.

مدیریت نمایشگاه بر عهدۀ متصدی طراحی و معماری، موکا و بروک هاج می­باشد و تأسیسات توسط معماران، کلوین و زاک مک کوان طراحی گشته است.

یک کاتالوگ تمام رنگی که بر روی هر یک از آن­ها از معماران و طراحان منحصر بفرد در نمایشگاه، به علاوۀ بیش از 500 عکس و تصویر دیگر می­باشد، توسط موزۀ هنرهای معاصر لس­آنجلس، توماس و هادسون چاپ گردید.

http://takin-tarh.blogfa.com/post-512.aspx
 
بالا