شاخص های نیروگاه سیکل ترکیبی

مهدی نوروزی

عضو جدید
تجهیزات اتو ماتیک نیرو گاه:
نیرو گاه
سیکل ترکیبی کرمان در نوع خود یکی از نیرو گاه های اتو ماتیک و مدرن کشور با قابلیت کارایی و دسترسی بالاست و جهت به ره برداری از آن بر خلاف نیرو گا ههای قدیمی با ظرفیت مشابه نیاز به نیروی انسانی زیادی نیست.(حداکثر 25 درصد نیرو گاههای با ظرفیت مشابه قدیمی جهت بهره بر داری این نیرو گاه کافیست.
طبعا با توجه به مراتب ذکر شده حجم تجهیزات اتو ماسیون به کار رفته نیروی انسانی مربوطه باید از تخصص و تجربه قابل قبول برخوردار باشد تا بتواند متناسب با نیاز های فن آوری های نوین از آن بهره برداری نماید. با توجه به اصطحلاک بالای توربین های گازی به دلیل کارکرد درجه حرارت بالا – تعمیرات به موقع قطعات یدکی نیرو گاه – بهره برداری مناسب و حفظ شرایط ایمن کارکرد واحد ها در کنار عامل نیروی انسانی متخصص مهمترین عواملی ست که در حفظ کارایی نیرو گاه و ارتقا آن بسیار موثر است.
سرعت قرارگیری در شیکه:
توربین های گازی این نیرو گاه در شرایط سرد حداکثر ظرف 5 دقیقه و در شرایط گرم حداکثر بین 1 تا 3 ساعت قادر هستند به شبکه متصل گردند و این مو ضوع با تو جه به ویژگی های شبکه کشور ما و نیاز های بالقوه ای که بعضا به صورت لحظه ای بالاخص در ساعات حداکثر مصرف برق اتفاق می افتد حائز اهمیت است.

استفاده از سوخت مختلط:
به کارگیری سوخت مختلط نیز یکی از شاخص های نیرو گاه کرمان است. به طوری که در صورت کمبود هر یک از سوخت های گاز یا گازو ئیل می توان با استفاده از سوخت دوم کسری سو خت دیگر را یه راحتی جبران کرد.

کنترل آلاینده های زیست محیطی:
این نیرو گاه در نوع خود یکی از سالم ترین نیرو گاههای مورد استفاده دنیا در جهت مو ضوع مورد بحث است. استفاده از مشعل پرمیکس با شعله آبی که توام با احتراق کامل است سبب می گردد گاز های
NOX
و گلخا نهای کاهش یافته و آلایشات محیط زیست ناشی از مو ضوع فوق به نازلترین حد خود تقلیل یابد در عین حال با توجه یه شرایط اقلیمی منطقه و به منظور تثبیت شن های روان و به منظور جلو گیری از حرکت آن در نهایت منجر به آسیب رساندن و کثیفی زودرس ***** های هوایی ورودی کمپرسور ها می گردد در 60 هکتار از 120 هکتار مساحت نیرو گاه فضای سبز ایجاد شده که شامل 30000 اصله از انواع گو نه های درختی مقاوم و مناسب آب و هوای کویری می باشند و به کمک سیستم آبیاری قطره ای مورد نگهداری و پرورش قرار گرفته و به شکل هلال نیرو گاه را در مقابل گرد و غبار بیابان های اطراف محافظت می کند.
رشد و نمو درختان فضای سبز فوق در آیندا نمای بسیار دلپذیری به نیرو گاه داده و پارک جنگلی زیبایی در دل کویر ایجاد خواهد داشت که به موازات برخورداری از ارزش های فنی برای نیرو گاه دارای ویگی های خاص زیست محیطی نیر خواهد بود .

استفاده از بویلر مشعل دار:
در این ارتباط یاد آور می گردد که بخار مورد نیاز هر توربین بخار از طریق دو بویلر (دیگ بخار) و در واقع دو توربین گاز تامین می گردد و در مواقع خرابی و یا به هر دلیل دیگری چنانچه یک توربین گاز یا بویلر مربو طه در مدار نباشد توربین بخار تنها قادر هست 50 درصد توان مورد انتظار را تولید نماید. ایده استفاده از بویلر مشعل دار برای آن است که در مواقعی که توربین گازی به دلیل تعمیرات فقادر به سرویس دهی به شبکه نباشد با استفاده از مشعل های تعبیه شده در بویلر بخار مورد نیاز در توربین بخار تولید و تامین گشته و توربین بخار با حداکثر ظرفیت بتواند سرویس مورد نیاز را به شبکه ارائه دهد و این یکی از ویژگی های مهم طرح
سیکل ترکیبی کرمان است
 

Similar threads

بالا