سیستم تایمینگ متغییرسوپاپها.cvvt

سلام دوستان.موضوع تحقیقم درموردتایمینگ متغیر سوپاپهاست.اگه کسی جزوکاملی داره لطف کنیدکمکم کنید.چون اخرهفته بایدتحوبلش بدم.مرسی
 

3peh

عضو جدید
اصلا فلسفه این سیستم چیه؟ برای چیه چه فایده ای داره؟:question:
 

حامدجعفری

کاربر بیش فعال
سلام/
دوست عزیز ،این سیستم به خاطر بهبود گشتاور موتور در دورهای کم طراحی شده که نمیذاره توی دورهای کم آوانس زیادبشه ولی دورهای بالا آوانس رو بیشتر میکنه که قدرت موتور تا حدماکزیمم بالا بره/
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
ببینید تو هر سیکل یه بازه ای وجود داره که سوپاپ ورودی و خروجی همزمان باز هستن، به این بازه اصطلاحا overlap میگن. شما اینو از من بپذیر که هر چه با افزایش دور این overlap هم بیشتر بشه بهتره.

ما نمیتونیم یه بادامک یا یه تایمینگ ثابت داشته باشیم که overlap زیاد ایجاد کنه، چون درسته اورلپ زیاد تو دورهای بالا خوبه ولی تو دور پایین مشکلات ایجاد میکنه، مثلا نمیتونه روشن بمونه تو درجا، یا خیلی خشن کار میکنه، مثال بارزش رو میتونید تو خودروهای مسابقه ببینید که تو دور درجا خیلی خشن کار میکنه ولی وقتی گاز میخوره تازه صداش صاف میشه! چون از میل سوپاپ هایی استفاده میشه که اورلپ زیاد دارن، ولی تو خودروی مسابقه زیاد مهم نیست چون قراره تو دوربالا کار کنه.

ولی در مورد یه خودروی شهری بدون تایمینگ متغیر این چیزا قابل قبول نیست میان بادامک و تایمینگ رو طوری طراحی میکنن که یه حد وسط ایجاد بشه که تو دور پایین و بالا یه چیز قابل قبولی دربیاد، ولی طبیعتا بخشی از بازده هی قربانی میشه.

حالا تایمینگ متغیر کارش همینه که میاد مکانیزمی ارائه میده که اورلپ متغیر ایجاد میکنه، با افزایش دور اورلپ رو زیاد و با کاهش دور کمش میکنه.

دیگه این مکانیزم ها چجوریه داستان داره، بعضی موارد صرفا با یه اختلاف فاز بین حرکت میل سوپاپ دود با سوخت در سرسیلندره های DOHC ایجاد میشه، بعضی موارد هم از یه دور خاص بادامک جدید وارد میشه مثل مکانیزم v-tec هوندا و...
 
آخرین ویرایش:

alishirazi97

عضو جدید
با سلام و روز بخیر

بنده دانشجوی مکانیک ماشین الات هستم که برای انجان تحقیق مزاحمتون شدم.
میخواستم اطلاعاتی در رابطه مکانیزم زمان بندی سوپاپ های سمند
EF7 دریافت کنم.
مثلا در دور
1000rpm , 2000rpm این مکانیزم چه نسبت هایی به خود میگیرد

ممنون
 

SHELLBY

کاربر بیش فعال
با سلام و روز بخیر

بنده دانشجوی مکانیک ماشین الات هستم که برای انجان تحقیق مزاحمتون شدم.
میخواستم اطلاعاتی در رابطه مکانیزم زمان بندی سوپاپ های سمند
EF7 دریافت کنم.
مثلا در دور
1000rpm , 2000rpm این مکانیزم چه نسبت هایی به خود میگیرد

ممنون

سلام

تایمینگ متغییر توی ef-7 فقط روی میل بادامک سوپاپ های ورودی اعمال شده. به این صورت که چرخش میل بادامک چند درجه نسبت به میل لنگ اختلاف فاز یا درجه پیدا میکنه. یه مکانیزیم نسبتا ساده روی پولی میل بادامک پیاده سازی شده و با استفاده از فشار روغن و کkترل ecu این ختلاف فاز حرکتی بین میل بادامک و میل لنگ کنترل میشه.



از همچین مکانیزمی استفاده میشه و فقط روی میل سوپاپ ورودی.


برای نسبت هم باید نمودار تغییرات overlap نسبت به دور موتورش رو پیدا کنید که بعید میدونم پیدا بشه!
 

Similar threads

بالا