سیستم آنالیز روغن ترانسفورماتورهای قدرت

masoud-t

عضو جدید
امروزه تامين بدون وقفه انرژي الكتريكي و پايدار نگه داشتن سيستم برق رساني يكي از اصول اساسي شركت هاي برق مي باشد. قبل از اقدام جهت سرويس و تعميرات بايد به فكر درست نگه داشتن سيستم و مراقبت درست و صحيح از تجهيزات بود ؛ و يكي از تجهيزات بسيار گران قيمت در پست هاي برق ترانسفورماتورهاي قدرت مي باشند .
يكي از روشهاي خوب و مناسب جهت بررسي تحولات داخل ترانسفورماتورهاي قدرت ، آناليز گازهاي موجود و محلول در روغن ترانسفورماتور مي باشد ؛ اين گازها از تنش هاي الكتريكي ، حرارتي و مكانيكي در داخل ترانسفورماتور توليد مي شوند و معمولاً عبارتند از هيدروژن (H2) ، متان (CH4 ) ، منو اكسيد كربن ( ‍CO) ، دي اكسيد كربن ( CO2) ، اتيلن (C2H4 ) ، اتان ( C2H6) ، و استيلن (C2H2 ) كه اندازه و مقدار موجوديت هر يك از اين گازها در روغن ترانسفورماتور بيانگر يك عيب ويژه اي در داخل ترانس قدرت است ( مطابق با استاندارد IEC 61599 ) و عدم توجه به ميزان اين گازها موجب خسارتهاي مالي و جاني خواهد بود .
جهت اندازه گيري گازهاي داخل روغن دستگاههاي كوچك و بزرگ متفاوتي وجود دارد كه در مدل هاي مختلف كار متشابهي را انجام مي دهند . يكي از انواع اين دستگاهها بروي خود ترانس نصب ميشود كه بصورت مداوم با روغن داخل ترانس ارتباط دارد و روغن را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد . از جمله كارايي هاي اين نوع آناليزر ها بررسي مداوم روغن تراسفورماتور و تجزيه وتحليل گازهاي موجود در ترانسفورماتور است كه حتي زير بار و در حالت برق دار كار مي كند و تعبيه كنتاكت هاي كمكي جهت ارسال آلارم و هشدار به اتاق فرمان در زمان زياد شدن اين نوع گازها در روغن ترانسفورماتور است ، اين دستگاهها در هر زماني كه اشكالي در ترانس بوجود بيايد حتي خيلي جزيي باشد با اعلام هشدار از وارد شدن صدمات بيشتر جلوگيري مي كند .
يكي از دستگاههاي متداول جهت نصب بروي ترانسفورماتورهاي قدرت دستگاه آناليز گاز هيدروژن و سنجش رطوبت است كه در اغلب خطاهاي داخل ترانسفورماتورها گاز هيدروژن توليد ميشود ؛ رطوبت نيز يكي از خطاهاي مخرب در روغن ترانسفورماتور و بروي عايق هاي آن است ؛ عمر عايق ها متناسب با ميزان جذب رطوبت آنهاست و از طرفي با افزايش ميزان رطوبت در نواحي با شدت ميدان الكتريكي بيشتر موجب آستانه شروع تخليه جزيي و افزايش شدت آن مي شود و در نهايت باعث وارد شدن خسارات جدي به ترانسفورماتورهاي قدرت مي شود .
علاوه بر هيدروژن و رطوبت ، ميزان منواكسيد كربن كه در اثر تغييرات در مواد عايقي در داخل ترانسفورماتور توليد مي شود يكي از علايم افزايش حرارت نقطه اي در داخل سيم پيچ هاي ترانسفورماتور است ، ميزان منواكسيد كربن توليدي ميتواند نشان دهنده سطح وقوع تجزيه حرارتي سلولز باشد .
 
بالا