سوال راجب رشته کاردانی" نقشه کشی صنعتی؟؟

L_1363

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ببخشید یه سوال دارم میشه لطفا کمکم کنید
لطفا راجب رشته کاردانی" نقشه کشی صنعتی" توضیح بدهید که کلا چه طور رشته ای هست؟
و اینکه "درس علم مواد" در این رشته چه کارایی هایی داره؟ و اصلا چرا باید رشته " نقشه کشی صنعتی" این درس "علم مواد" رو بخونند. لطفا مثال هم بزنید.
با تشکر
 

Sword-cutler

عضو جدید
با سلام . اگر راستش رو بخواهید اگر مستقیم یکی این سوال رو ازم بپرسه میگم علم مواد رو چه به نقشه کشی ولی اگر راستش رو بخواید همه چی تو مهندسی به هم مربوطه ( البته نه به این شکل که یه نفر باید کار 5 تا رشته مهندسی رو با هم بلد باشه) در کل رشته نقشه کشی صنعتی یه طراح عمومی صنعتی به حساب میاد که رابط بین قسمت طراحی و تولیده . کلیه نقشه های ترسیم شده توسط این تکنیسین کاملا نقشه های اجرایی هستند و مستقیما برای تولید استفاده میشن . نقشه ها میتونن مکانیزم های مکانیکی ساده یا پیچیده باشن و یا میتونن قالب های صنعتی و همچنین قید و بند های (جیگ و فیکسچر ها) رو شامل بشن .
البته اینها فقط کلیت به حساب میاد . در کل هر قطعه باید قبل از تولید دارای یه طرح و نقشه مطابق با یه سری استاندارد ها باشه که یا توسط دست کشیده شدن یا نقشه های پرینت شده توسط طراحی با کامپیوتر(CAD) هستند . شما در دانشگاه یاد میگیری که به چه صورت از یه قطعه یه نقشه در بیاری . استانداردهای طراحی چی هستند و مراحل و روش های طراحی رو یاد میگیری . و حتی روش های تولید و علائم مربوط به هر کدوم و خیلی چیزهای دیگه که همه برای داشتن یه ذهن آماده طراحی لازمه.

علم مواد درسیه که برای شناخت مواد مهندسی . ساختار اونها و روش های تولید صنعتی رو به شما یاد میده . همچنین به شما طبق یک سری استانداردها یاد میده که جنس هر قطعه چه معنایی داره و حتی به چه صورت و با چه علائمی ذکر میشه. شاید وقتی بری سر یه کلاس علم مواد اونقدر درباره ساختارهای مواد براتون توضیح بدن که واقعا با خودتون فکر کنید که اینها به چه دردمون میخوره ولی مواردی که به درد شما میخوره هم مثل خیلی چیزهای دیگه نیاز به پیش نیازهایی داره (البته همه پیش نیازها اصولا کاربردی نیستند و یا شما اونها رو فراموش میکنید) . در کل درس علم مواد خیلی گسترده تر از اون چیزی هست که من و شما فکر میکنیم ولی پایه های این درس کاملا با صنعت در ارتباطه و تمامی قطعات صنعتی هم با رعایت چنین اصولی باید تولید بشن .

ببخشید که نتونستم بیشتر از این بحث رو براتون بشکافم ولی یه چیزی رو براتون میخوام یاد آوری کنم اونم اینه که هر چیزی که شما به اسم علم میخونید یه جایی از چرخ صنعت کل دنیا رو میچرخونه و هر چیزی که از نظرتون بی معنی یا غیر کاربردی میاد الزاما این طور نیست (البته شاید در خیلی جاها و خیلی صنایع به یک بحثی از مهندسی توجه کافی نکنند )
 

Similar threads

بالا