سر خود آنتی بیوتیک نخور!!!

mycobacter

عضو جدید
آنتی بیوتیک ها نیز مانند هر داروی دیگر معمولا علاوه بر فوایدی که در درمان بیماری های مورد نظر دارند، دارای عوارض جانبی نیز می باشد؛ بنابر این لازم است که مصرف آنها تحت نظر پزشک معالج مدیریت شود تا بتوان تاحد امکان از ایجاد عوارض جانبی ناخواسته ممانعت نمود.



در درمان بیماری های عفونی با استفاده از آنتی بیوتیک ها، دو مورد زیر از اهمیت شایانی برخوردار بوده و بایستی که مورد توجه قرار گیرد:
۱- مصرف آنتی بیوتیک باید منظم، با تجویز و تحت نظر پزشک معالج بوده و خودسرانه نباشد.
۲- دوره ی درمان آنتی بیوتیکی باید کامل گردد.


قدر مسلّم آن است که استفاده بی رویّه از این داروها و یا عدم تکمیل دوره ی درمان می تواند به ترتیب سبب پیدایش سویه های مقاوم به داروی میکروب ها و عود و مزمن شدن بیماری مورد نظر گردد؛ چنانکه امروزه استفاده ی بی رویه از آنتی بیوتیک ها موجب پیدایش انواعی از باکتری ها و میکرو ارگانیسم ها شده که به تعدادی از داروها مقاوم شده اند که آنها را سویه های مقاوم به چند دارو (Multi-Drug Resistant) می نامند که می توان برای نمونه به سویه های مقاوم به چند داروی باکتری عامل بیماری سل (M. tuberculosis) اشاره نمود که این مساله یک معضل جهانی می باشد.


عدم تکمیل دوره درمان آنتی بیوتیکی می تواند باعث تبدیل میکروب ها به اشکال برگشت پذیر آنها موسوم به اشکال "ال" (L-form) گردد که مسبّب ایجاد بیماری های مزمن و عود شونده ی عفونی می باشند.
 

Similar threads

بالا