سازگاری و وظایف گریس ها

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازگاری گریس‌ها

گریس‌هایی که کارآیی مخلوط‌شان پائین‌تر از کارایی هرکدام از گریس‌های اولیه است، به‌عنوان گریس‌های ناسازگار شناخته می‌شوند. در کل نباید گریس‌هایی با ساختار شیمیایی مختلف را با هم مخلوط کرد. مخلوط‌کردن گریس‌هایی با سفت‌کننده‌های مختلف باعث به‌وجود آمدن گریس‌هایی می‌شود که یا آنچنان سفت هستند که نمی‌توانند عمل روانکاری را به‌درستی انجام دهند و یا آنچنان شل هستند که نمی‌توانند در محل روانکاری باقی بمانند. مخلوط‌کردن گریس‌هایی با روغن‌پایه‌های متفاوت می‌تواند منجر به عدم توانایی جزء سیال گریس در ایجاد لایه‌ی روانکاری پایدار شود. با مخلوط‌کردن گریس‌های مناسب، پایداری گریس در مقابل گرما و تنش برشی کاهش می‌یابد.

چنانچه نیاز به تغییر نوع گریس مصرفی است، قطعه و سیستم روانکاری باید کاملاً از وجود گریس قبلی پاک شود. چنانچه این کار عملی نیست باید گریس جدید با فشار زیاد (سرعت کم) به سیستم تزریق شود تا همه‌ی گریس قدیمی از سمت دیگر سیستم خارج شود. گریس‌کاری مجدد در مورد سیستمی که تازه نوع گریس آن عوض شده‌است باید در بازه‌ی زمانی کوتاهتری انجام شود

وظایف گریس

وظیفه‌ی گریس این است که با سطح متحرک در تماس باقی بماند و تحت تأثیر نیروی گرانش و گریز از مرکز دچار نشت نشود و همچنین تحت اعمال فشار از محیط روانکاری خارج نشود و عمل روانکاری را ادامه دهد. مهمترین خاصیتی که یک گریس باید داشته باشد، این است که تحت تاثیر تنش برشی در هر دمایی، خواص خود را در طول مدت استفاده حفظ کند.

به‌طور همزمان گریس باید بتواند به داخل یاتاقان جریان پیدا کند و همچنین تمام محل‎های مورد روانکاری را آن‌طور که نیاز است بپیماید. اما این موضوع نباید به توان مورد نیاز برای به حرکت درآوردن ماشین بیافزاید، به‌ویژه در هنگام روشن‌کردن موتور نباید توان مورد نیاز برای استارت‌زدن خیلی زیاد باشد. .
 
بالا