رونمایی از چند واکسن جدید

Spectrum

کاربر فعال تالار زبان انگلیسی ,
[h=1][/h]
تحریم ها باعث شد این موسسه بدون نیاز به دانشمندان خارجی فعالیت خود را ادامه دهد و شیب قابل قبولی را در ارتقا فعالیتها در ابعاد کمی و کیفی داشته باشد.
مهر: رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با قیمت گذاری واکسنهای پی پی آر، گامبورو، بروسلوز قطره چشمی و کیت تشخیص یون این واکسنها به زودی به بازار عرضه می شوند.

هادی فامیل قدکچی ظهر امروز سه شنبه در نشست خبری در محل موسسه رازی در کرج ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب با بیان اینکه انقلاب موجب شد به خودباوری برسیم به تحریم های پس از آن اشاره کرد و اظهار داشت: تحریم ها باعث شد این موسسه بدون نیاز به دانشمندان خارجی فعالیت خود را ادامه دهد و شیب قابل قبولی را در ارتقا فعالیتها در ابعاد کمی و کیفی داشته باشد.

وی گفت: این موسسه به عنوان بزرگترین در خاورمیانه و بی نظیر در دنیا و تنها موسسه ای است که به طور جدی در تولید انواع واکسن انسانی و دامی در کشور فعالیت می کند.

قدکچی افزود: در حال حاضر بالغ بر 70 نوع فرآورده بیولوژیک شامل واکسن انسانی و دامی در این موسسه تولید می شود.

وی با اشاره به بومی سازی دانش فنی تولید انواع واکسن و سرم در موسسه رازی، آن را فراتر از آنچه در جامعه برآورده می شود، برشمرد و اظهار داشت: این دانش قابل خریداری نیست و اگر هم اکنون به دنبال دستیابی دانش فنی بودیم به مشکل برمی خوردیم. امروز این دانش در کشور بومی شده و رو به رشد است.

فامیل قدکچی گفت: توانایی در برخورداری دانش فنی از امتیازات هر موسسه محسوب می شود و هم اکنون بسیاری از کشورهای امریکای لاتین و افریقایی خواستار انتقال دانش فنی به این کشورها هستند.

وی افزود: هفت نوع واکسن پزشکی از 9 فرآورده قابل استفاده در کشور از جمله دی تی پی؛ ام ام آر، انعقاد، فلج اطفال و سرم های درمانی ضد مار و عقرب گزیدگی به طور انحصاری در این موسسه تولید می شود که نیاز کشور را تامین می کند.

وی با بیان اینکه ما این سرمها را به قیمت بسیار ناچیزی در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهیم و به همین دلیل این تولیدات نیازهای مالی موسسه را تامین نمی کنند، در عین حال گفت: دولت اعتبار مختصری را برای جبران این امر پیش بینی کرده است.

تولید واکسن ماهی از سال گذشته آغاز شد

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در ادامه به تولیدات واکسن دامی موسسه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 95 درصد واکسنهای دامی و 60 درصد واکسن طیور در موسسه تولید می شود و تولید واکسن ماهی نیز از سال گذشته در موسسه آغاز شده است.

وی در خصوص برنامه های آتی این موسسه یادآور شد: طرح کلان دستیابی به دانش فنی در شورای عالی "عطف" مصوب شده و 40 زیر پروژه در این طرح گنجانده شده است و فعالیتهای اولیه آن شروع شده و به زودی نخستین محصولات این طرح به بازار عرضه می شود.

فامیل قدکچی افزود: در سال جاری واکسن پی پی آر، گامبورو، بروسلوز قطره چشمی و کیت تشخیص یون آماده عرضه شده و در مرحله قیمت گذاری است و پس از قیمت گذاری به فروش می رسد.

سالانه 300 میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود

وی حجم محصولات تولیدی موسسه را در حدود 30 میلیون دز واکسن انسانی، 100 هزار آمپول و سرم های درمانی ضد مار و عقرب گزیدگی برشمرد و خبر داد: امسال برای نخستین بار محصول سرم های درمانی موسسه رازی، علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخشی از آن به کشورهای منطقه صادر خواهد شد.

به گفته قدکچی در حوزه دام نیز 300 میلیون دز واکسن به ارزش سه میلیارد تولید می شود که پیش بینی شده امسال یک میلیارد به حجم محصولات افزوده شود.

وی برآورده ریالی سرم های ضد مار و عقرب گزیدگی را در صورت صادرات آن به کشورهای منطقه حدود 100 یورو اعلام کرد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مجموع ارزش ارزی فرآورده های موسسه را بالغ بر 300 میلیون دلار عنوان و تصریح کرد: این فرآورده ها با قیمت بسیار ناچیزی در کشور تولید می شوند و کمکهای دولت در این حوزه سالانه حدود 10 تا 15 میلیون دلاراست در حالیکه 300 میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی دارد.

وی افزود: تحریم ها نیز باعث افزایش قیمت تمام شده تولید واکسن شده است و البته این موضوع موجب خرسندی است که به دانشمندان و کارشناسان داخلی برای تولید محصولات تکیه کنیم.

پادزهر به سربازان آمریکایی نفروختیم

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص انتشار خبر استفاده سربازان آمریکایی از پادزهرهای موسسه رازی در شرایط تحریم گفت: پادزهرها را ما به سربازان امریکایی نفروختیم بلکه آنها از بازار آزاد تهیه کردند و پیگیری این موضوع هم در حیطه کاری ما نبود.

وی افزود: آنچه برای ما اهمیت داشت قیمت خرید پادزهرها و تایید آنها بود که نظرشان این بود که پادزهرهای ایرانی از بهترین پادزهرها بوده و به قیمت 310 دلار خریداری کردند.

فامیل قدکچی تصریح کرد: اصل خبر منتشر شده نیز نظر این سربازان در مورد پادزهرهای تولید رازی بوده و ربطی به تحریم ندارد چون از بازار آزاد خریداری کردند.

در پایان نشست خبری، از اصحاب رسانه دعوت شد از نمایشگاه دائمی روابط عمومی موسسه رازی بازدید کنند.
 

Similar threads

بالا