رشد پایدار بازار كامپوزیت ها در برزیل

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
برزیل قدرت برتر اقتصاد در آمریكای جنوبی است و ظاهراً قصد دارد این مقام را حفظ كند؛ اگرچه در حال حاضر به خوبی همسایگانش عمل نمی كند. طبق آمار موجود و باتوجه به نتایج نمایشگاه بازرگانی فیپلار 2006 (Feiplar 2006) كه طی چهار سال گذشته رشد پایداری داشته است بازیگران این بازار تهییج شده اند؛ به ویژه آنهایی كه در صنعت كامپوزیت فعالیت می كنند. هرچند اقتصاد برزیل سال های سختی را پشت سر گذاشته اما با متوسط نرخ رشد نزدیك 3 درصد در چند سال اخیر، وضعیت اقتصادی آن كشور در حال بهبود است.

شرایط بهتر
قدرت خرید مردم و همچنین صادرات افزایش یافته است؛ اگرچه با نرخ بهره بالای بانك مركزی كه در ابتدای سال 2007 بیش از 16 درصد بود این امر مختل شد. واقعیت قابل توجه دیگر اینكه برزیل از نظر استخراج نفت خودكفاست و این امر به حفظ سرمایه ملی كمك می كند. شركت دولتی پتروبراس مركز سیاست گذاری خودكفایی است.
با توجه به راهبردی كه درست پس از بحران نفتی 1973 در پیش گرفته شد برزیل همه ساله مقادیر قابل توجهی اتانول از نی شكر تولید می كند (نی شكر در این منطقه از جهان به طور ویژه ای خوب رشد می كند). در نتیجه تمام خودروسواران برزیلی كه یك خودروی مجهز به سیستم فلكس فیول دارند میتوانند باك خود را با بنزین یا الكل پر كنند.
خودروهای مورد استفاده در برزیل میتوانند با بنزین، الكل یا هر مخلوطی از این مواد حركت كنند و مجهز به سیستم فلكس فیول شركت بوش هستند كه به طور دائم نسبت الكل موجود در باك را بررسی كرده و متغیرهای مدیریت سوخت را تنظیم می كند.

كامپوزیت ها
در این شرایط مساعد، صنعت كامپوزیت نیز بدون فراز و فرود زیادی به صورت پایدار گسترش یافته است. در این دوره زمانی مصرف مواد كامپوزیتی 3/16 درصد (5 برابر رشد تولید ناخالص ملی) افزایش داشته است. پس از كاهش مختصر میزان رشد مصرف در سال 2005 تا 42/3 درصد، این رشد در سال 2006 به 9/4 درصد رسید.
از نظر بازار مصرف، درصد بالایی (22 درصد) از كل مصرف كامپوزیت ها در برزیل به صنعت حمل و نقل نسبت داده می شود؛ اگرچه این مقدار كمتر از 32 درصد بخش ساختمانی و ساخت و ساز است. برای مقایسه، صنعت حمل و نقل در ایالات متحده تنها 13 درصد از مصرف كامپوزیت ها را به خود اختصاص داده است. حقیقت این است كه صنعت خودرو به ویژه تولید كامیون و اتوبوس به طور قابل توجهی در برزیل فعال است. بخش دیگری كه از رشد خوبی در این كشور برخوردار است ساخت لوله برای شبكه آب (آب رسانی و فاضلاب) و آبیاری است. با این فرض كه روند رشد فعلی حفظ شود، در میان مدت نیز صنایع دریایی و ورزشی تفریحی رشد قابل قبولی خواهند داشت.

بخش در حال توسعه
با نگاهی به كاربرد فرآیندهای تولید (75 درصد فرآیندها، قالب باز است. از این میزان 59 درصد روش لایه چینی دستی و 14 درصد روش پاششی است) مشخص میشود كه برزیل كشوری با دستمزدهای پایین و قوانین كارگری نسبتاً آسان است. سایر فرآیندهای تولید نیز به كندی در حال گسترشند.
بررسی كارخانه های كامپوزیت از نظر میزان رزین مصرفی، نشانه ای از سطح بلوغ صنعت كامپوزیت برزیل است. نتایج این بررسی ها نشان می دهد كه تعداد زیادی از شركت های فعال در این كشور (2225 شركت از حدود 2500 شركت) در سال تنها 10- 8 تن رزین مصرف می كنند. پس این شركت ها یا باید كوچك باشند یا در تولید قطعات بسیار سبك تخصص داشته باشند و یا اینكه زمینه تخصصی آنها 100 درصد مواد كامپوزیتی نباشد. در طرف دیگر این طیف، تنها تعداد كمی از شركت ها با بیش از 1000 تن مصرف رزین در سال وجود دارند.

نتیجه گیری
میتوان گفت صنعت كامپوزیت برزیل به رشد خود ادامه می دهد. اقتصاد این كشور در حال بهبود است و مواد كامپوزیتی نیز از این موفقیت بهره خواهد برد؛ با احتساب این رشد در كنار رشد ملی استفاده از كامپوزیت ها، میتوان رشد بیشتر مصرف مواد كامپوزیتی را نسبت به سایر مواد پیش بینی كرد. از این جنبه، به عنوان مثال صنایع ساختمانی، مهندسی عمران و حمل و نقل بسیار خوب عمل می كنند. بخش هوانوردی را نیز نباید از خاطر برد. شركت امبرائر در این صنعت موفقیت های زیادی داشته است و با روش به شدت پیچیده اش صنعت كامپوزیت را رو به جلو می راند.

منبع: نشریه كامپوزیت
 

Similar threads

بالا