رزین های چند سازه

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
خلاصه
هدف این مقاله معرفی اجزای مختلف چند سازه هایی است كه در حال حاضر در دندان پزشكی استفاده می شوند و می تواند راهنمای خوبی برای دندان پزشكان باشد تا بر حسب نیاز درمانی مورد نظر، مواد مناسب را انتخاب كنند. بیشتر چند سازه هایی كه در دندان پزشكی استفاده می شوند مواد كامپوزیتی هستند كه از مواد پلیمری تقویت شده با یك فاز معدنی از پر كننده های شیشه ای با تركیب اندازه ذرات و درصدهای مختلف تشكیل شده اند. اگر چه به منظور نیازهای كاربردی خاص، مطالعات و كارهایی روی چند سازه های جریان یابنده و قابل تراكم انجام شده است، اما نتایج خیلی موفقیت آمیزی در مورد بهبود خواص آنها حاصل نشده است. هر دو نوع لامپ هالوژنی كه به عنوان شروع كننده بسپارش استفاده می شوند یعنی هم نورهای قدیمی با شدت زیاد و هم نورهای پخت كننده LED كه شدت نور را به تدریج افزایش می دهند، برای كاهش جمع شدگی چند سازه مناسب هستند. انتخاب یك چند سازه برای مصارف بالینی به این مورد وابسته است كه خواص مكانیكی بر زیبایی مقدم باشد یا بالعكس: اگر جنبه خواص مكانیكی مهم تر باشد ماده ای با حجم بالاتر از پر كننده ها انتخاب خواهد شد، اگر جنبه های زیبایی مورد نظر باشد، اندازه ی ذرات مهم ترین مسئله خواهد بود. اجزا افزودنی مانند كدر كننده ها و رنگ ها باعث حصول نتایج بهتری در حوزه ی زیبایی می شوند. هم چنین گسترش روش های درمانی مانند سفید كردن دندان (جرم گیری)، طراحی چند سازه های مناسب برای رنگ های مختلف ایجاد شده در دندان های درمان شده با این روش ها را ضروری ساخته است.



مقدمه
رزین های چند سازه به منظور كمینه كردن اشكالات رزین های اكریلیكی كه در دهه 1940 جایگزین سیمان های سیلیكاتی (تنها مواد زیبایی كه قبلاً در دسترس بودند) شدند، به صنعت دندان پزشكی معرفی شدند. در سال 1955 ،Buonocore اسید ارتو فسفریك را برای بهتر كردن چسبندگی رزین های اكریلیكی به سطح مینای دندان به كار برد. در سال 1962، Bowen تكپار – Bis GMA را به منظور بهبود خواص فیزیكی از رزین های اكریلیك استفاده كرد چون تكپار آنها فقط بسپاری با زنجیرهای خطی تشكیل می داد. این چند سازه ها كه نخستین چند سازه های پخت شده شیمیایی بودند نیاز داشتند كه خمیر اصلی 6 با كاتالیست مخلوط شود كه این مورد مشكلاتی نظیر نسبت اختلاط، فرآیند اختلاط و پایداری رنگ را به همراه داشت. از سال 1970، مواد چند سازه توسط تابش الكترو مغناطیس بسپارش می شدند كه به نظر می رسید اشكالات اختلاط را نداشت. در ابتدا، منبع نور فرابنفش (365 nm) به منظور تامین انرژی مورد نیاز استفاده شد، اما بسپارش كم و سطحی و هم چنین اثرات جانبی آن روی بدن سبب شد تا با نور مرئی (427-491 nm ) جای گزین شود كه در حال حاضر هم از این نوع نور استفاده می شود و در حال گسترش است. هدف از این مقاله معرفی اجزا مختلف چند سازه هایی است كه در حال حاضر در دندان پزشكی استفاده می شود و می تواند راهگشای دندان پزشكان برای انتخاب مواد مناسب برای نیازهای درمانی خاص باشد.



خواص چند سازه های مورد استفاده كنونی
خواص فیزیكی، مكانیكی و زیبایی چند سازه ها و هم چنین رفتار بالینی آنها به ساختارشان وابسته است. چند سازه های دندانی اساسا از سه نوع ماده متفاوت از نظر شیمیایی تشكیل شده اند: ماتریس آلی یا فاز آلی، ماتریس های غیر آلی، پركننده یا فاز پراكنده، و یك آلی سیلان یا عامل جفت كننده كه باعث پیوند پر كننده به رزین های آلی می شود. این عامل مولكولی با گروه های سیلان در یك انتها (پیوند یونی با SiO2 ) و گروههای متا كریلات در انتهای دیگر (پیوند كووالانسی با رزین) است.
ماتریس آلی رزین های چند سازه از این اجزا تشكیل شده است: 1- سامانه ای از تكپارهای تك عاملی، دو عاملی یا سه عاملی. 2- یك سامانه شروع بسپارش رادیكال آزاد كه در رزین های چند سازه ای كه قابل پخت با نور هستند یك a – دی كتون (camphoroquinone) است كه به همراه یك آمین آلیفاتیك نوع سوم به عنوان عامل كاهنده استفاده می شود و در رزین های قابل پخت شیمیایی، یك تركیب بنزوئیل پراكسید است كه به همراه یك آمین آروماتیك نوع سوم استفاده می شود . 3- یك سامانه شتاب دهنده كه روی شروع كننده اثر می گذارد و باعث می شود تا پخت در زمانی كه از نظر بالینی قابل قبول است انجام شود. 4- یك سامانه پایدار كننده یا بازدارنده مانندhyroquinone monomethyl ether كه به منظور بیشینه كردن عمر انبارش محصول قبل از پخت و پایداری شیمیایی آن بعد از پخت می شود. 5- و در نهایت جذب كننده های نور UV با طول موج كمتر از 350 nm مانند 2-hydroxy – 4- methoxybenzophenone كه باعث پایداری رنگ می شوند و اثر نور UV بر تركیبات آمین در سامانه شروع كننده را كه در بلند مدت می تواند باعث تغیی رنگ شود، حذف می كنند.
سامانه تكپاری را می توان بعنوان جز اصلی سامانه رزین چند سازه مورد توجه قرار داد. Bis GMA هنوز هم پر كاربردترین تكپار برای ساخت چند سازه های كنونی است. این ماده به تنهایی یا به همراه یورتان دی متاكریلات، حدود 20 درصد حجمی تركیبات رزین چند سازه را تشكیل می دهد. به طور كلی هر چه وزن مولكولی متوسط تكپار یا تركیب تكپارها كمتر باشد، درصد جمع شدگی بیشتر است. چون این نوع رزین بسیار گرانرو است، به منظور تسهیل فرآیند ساخت و كاربرد بالینی به وسیله ی تكپارهای دیگر كه گرانروی كمی دارند (وزن مولكولی كم) رقیق می شود.
این تكپارها مانند UDMA, Bis-DMA, EGDMA, TEGDMA, MMA به عنوان كنترل كننده های گرانروی شناخته می شوند.
بسپارش چند سازه بسته به نوع ماتریس آلی همیشه با درجه ای از جمع شدگی همراه است. در نتیجه برای كاهش این اثر منفی، صنعت دندان پزشكی انواع مختلفی از تكپارها را امتحان كرده است كه از آن جمله می توان به تركیبات سامانه epoxy-polyol كه در حالت های آزمایشگاهی حدود 40-50% جمع شدگی كمتری نسبت به سامانه های سینی نشان می دهند، رزین های بر پایه siloxane-oxirane استفاده از مولكول های با وزن مولكولی زیاد مانند multiethylene glycol dimethacrylate و همبسپارهایی كه با با كاهش پیوند C=C به درصد تبدیل 90-100 رسانده می شوند، اشاره كرد. اورموسرها (Ormocer ) یا چند سازه های اصلاح شده با پر كننده های آلی و معدنی نیز توانایی خود را برای كاهش جمع شدگی ناشی از پخت نشان داده اند كه البته این كاهش بسیار كم است، با این وجود تولید كنندگان اصلی چند سازه های دندانی در حال حاضر هنوز هم بر سامانه های سنتی تكیه دارند و بیشتر یك تكپار Bis-GMA/TEGDMA یا تركیب Bis-GMA/UEDMA/TEGDMA را به ماتریس آلی اضافه می كنند.
فاز پراكنده رزین های چند سازه یك ماده پر كننده معدنی است كه خصوصیات مكانیكی و فیزیكی چند سازه را مشخص می كند. طبیعت و جنس پر كننده، روش تهیه و میزان استفاده، تاثیر بسیار زیادی بر خواص مكانیكی ماده دارند. ذرات پر كننده به منظور بهبود خواص فیزیكی و مكانیكی به ماتریس آلی اضافه می شوند و بنابراین استفاده از بالاترین درصد ممكن پر كننده مد نظر است. پر كننده ضریب انبساط حرارتی و جمع شدگی كلی ناشی از پخت را كاهش می دهد، سبب كاهش گذردهی نسبت به امواج می شود و عامل های مربوط به زیبایی را بهبود می بخشد.
ذرات پر كننده مورد استفاده از نظر تركیب شیمیایی، ریخت شناختی و ابعاد بسیار با یكدیگر تفاوت دارند. مهم ترین پر كننده سیلیكون دی اكسید است. برون سیلیكات ها و لیتیم آلومینیوم یا زیر كوئیم كه نسبت به امواج رادیوئی غیر شفاف هستند جای گزین می شود. در حال حاضر تحقیقات روی موادی مانند كلسیم متا فسفات ها در حال انجام است كه از شیشه نرم ترند و بنابراین باعث سایش كمتری در دندان می شوند.
نانو فنآوری باعث گسترش رزین های چند سازه ای جدیدی شده كه حاوی نانو ذرات با اندازه ی تقریبی nm 25 و نانو انبوهه هایی با اندازه تقریبیnm 75 بوده و از ذرات نانو سیلیكا یا سیلیكا/ زیركونیم تشكیل شده است. انبوهه ها با سیلان آموده می شوند تا به رزین متصل شوند. توزیع پر كننده (نانو انبوهه ها و نانو ذرات)بار گذاری بالایی در حد 79،5% را نشان می دهد.
با كاهش اندازه ذرات، رزین های ساخته شده از این نوع ذرات برای استفاده ترمیمی مناسب ترند، به طوری كه خواص سطحی بهتری دارند و احتمال تخریب زیستی ماده در طول زمان كاهش می یابد. این فنآوری همچنین به خواص مكانیكی مناسب برای استفاده رزین چه در قسمت های قدامی و چه خلفی دهان دست یافته است. این نكته نیز باید ذكر شود كه هر چه اندازه ذرات كوچك تر باشد، جمع شدگی حاصل از پخت كمتر خواهد بود، هم چنین انحنای دیواره كمتر می شود و از میزان شكاف های میكرومتری در لبه های مینای دندان كه باعث نشت از حاشیه ها، تغییرات رنگ، نفوذ باكتری ها و حساسیت می گردد، كاسته می شود.
اشكال مورد ذكر شده این است كه چون ذرات بسیار كوچكند نور را بازتاب نمی دهند، بنابراین آنها را با ذرات بزرگ تر با قطر متوسطی در محدوده طول موج نور مرئی (یعنی در حدود mµ1 و كمتر) تركیب می كنند تا خواص نوری آنها بهبود یابد و مانند یك زیر لایه عمل كنند.
رزین های چند سازه بسته به تركیبشان به طرق مختلف طبقه بندی شده اند تا دندان پزشكان قادر به شناسایی آسان و استفاده از آنها به منظور كاربردهای درمانی باشند. یكی از معمول ترین طبقه بندی ها كه هنوز هم كاربرد دارد طبقه بندی Lutz and Phillips است كه بر اساس اندازه ذرات انجام شده است. آن ها رزین های چند سازه را به سه دسته: چن سازه های درشت پر كننده (ذرات از 1/0 تا 100 میكرون)، چند سازه های ریز پر كننده (ذرات 04/0 میكرون) و چند سازه های تركیبی (پركننده هایی با اندازه متفاوت) تقسیم كردند. طبقه بندی جزئی تری توسط Willems و همكارانش انجام شده كه بر پایه پارامترهایی مانند مدول یانگ، درصد حجمی پر كننده ی معدنی،اندازه ذرات اصلی، زبری سطح و تنش فشاری استوار است.

منبع: نشریه بسپار
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
رزین های چند سازه تركیبی
چند سازه های تركیبی به این نام مشهورند زیرا از گروه های بسپاری (فاز آلی) تقویت شده با یك فاز معدنی (60 درصد یا بیشتر) تشكیل شده اند. این فاز تقویت كننده شامل شیشه با تركیبات و اندازه های مختلف در محدوده 6/0 میكرون تا 1 میكرون و سیلیكای كلوئیدی 4 0/0 میكرونی است. این گروه از چند سازه ها امروزه كاربرد فراوانی در دندان پزشكی دارند.
خواص ذاتی این مواد عبارتند از: در دسترس بودن در محدوده وسیعی از رنگ ها و توانایی تقلید ساختار دندان، جمع شدگی كمتر در اثر پخت، جذب كم آب، جذب سطحی و قابلیت پرداخت خوب، مقاومت سایشی و رفتگی بسیار شبیه به ساختار دندان، ضریب انبساط حرارتی نزدیك به دندان، قابلیت كاربرد در قسمت خلفی و قدامی، درجات مختلف كدری و نیمه شفافی در فلورسان های مختلف.


چند سازه های جریان یابنده

این دسته از رزین های چند سازه با گرانروی كم هستند و به این خاطر نسبت به رزین های چند سازه مرسوم از سیالیت بالاتری برخوردار هستند. درصد پر كننده های معدنی در این گونه چند سازه ها كم تر بوده و بعضی اجزا یا اصلاح كننده های رئولوژیكی كه به منظور بهبود خواص مكانیكی استفاده می شوند از تركیب آنها حذف شده اند. مزایای اصلی آنها عبارتند از : قابلیت تر كنندگی بالای دندان، نفوذ به هر گونه حفره، قابلیت تشكیل لایه هایی با كم ترین ضخامت و بنابراین بهبود یا حذف به دام افتادن هوا، انعطاف پذیری زیاد و در نتیجه كاهش امكان جابجا شدن در نواحی تمركز تنش (حفره های دندانی)، كدر بودن نسبت به امواج و در دسترس بودن در رنگ های مختلف. اشكالات آنها عبارتند از: جمع شدگی شدید ناشی از پخت به خاطر درصد كمتر پر كننده و خواص مكانیكی ضعیف.


چند سازه های تراكم پذیر

چند سازه های تراكم پذیر، رزین های برای چند سازه هایی با درصد بالایی از پر كننده هستند. مزایای این دسته عبارتند از: قابلیت تراكم (مانند آمالگام نقره)، سهولت دستیابی به تماس خوب و ایجاد سطح جونده بهتر. رفتار فیزیكی و مكانیكی آنها شبیه به آمالگام نقره بوده و از چند سازه های تركیبی است. معایب اصلی آنها عبارتند از: مشكلات سازگاری و تطبیق یك لایه چند سازه با لایه ی دیگر، مشكل بودن كار با آن و زیبایی كم برای دندان های جلویی. كاربرد اصلی آنها در ترمیم حفره كلاس II به منظور دستیابی به تماس خوب به دلیل تكنیك تراكم است.


بسپارش: اهمیت و چشمه های تابش

بسپارش كامل ماده به وسیله درجه تبدیل تكپار به بسپار تعیین می شود و تعداد گروه های متاكریلات كه در طول فرآیند تبدیل با یكدیگر واكنش داده اند را نشان می دهد. عواملی كه بر درجه تبدیل چند سازه موثرند در جدول 2 نشان داده شده اند.
جمع شدگی ایجاد شده در چند سازه در طول فرآیند پخت بین 1،35% تا 7،1% است. این مورد به همراه تنش پخت، باعث وادهی چسبش رزین و یا وادهی هم چسب رزین می شود كه با درجه تبدیل تكپار به بسپار به عنوان عامل اصلی عدم موفقیت ترمیم به وسیله رزین چند سازه ارتباط دارد. جمع شدگی فقط به ماتریس آلی و به طور دقیق تر به تعداد واكنش هایی كه انجام می شود. بستگی دارد. مقدار جمع شدگی با افزایش درجه تبدیل زیاد شده و با افزایش وزن مولكولی تكپار كاهش می یابد. تولید كنندگان در تلاشند تا چشمه های نوری را گسترش دهند كه بالاترین درجه تبدیل را به همرام كمترین تنش پخت بدست دهد و بدین وسیله خصوصیات زیبایی و عملكرد مواد چند سازه بهبود یابد، با استفاده از لامپ های "soft-start " (چه لامپ های هالوژنی، لامپ های مرسوم یا شدت زیاد، یا لامپ های پخت LED ) كه به تدریج شدت نور را افزایش می دهند، می توان جمع شدگی چند سازه را كاهش داد.
امروزه، انواع مختلفی از چشمه های نور برای رزین های چند سازه در دسترس است: لامپ های هالوژن، لامپ های plasma arc ، لیزر و نورهایLED كه پر مصرف ترین آنها لامپ های هالوژن و LED است. LED ها گزینه مناسبی برای مواد دندانی پخت شونده با نور هستند. استفاده از آنها در دندان پزشكی از موقعی كه دیودهای آبی در دهه 1990 گسترش یافتند، مورد بحث بوده است. تحقیقات نشان می دهد كه در شدت ثابت100mW/c عمق پخت و درجه تبدیل تكپار رزین در حالتی كه از LED استفاده می شود نسبت به لامپ های هالوژنی بسیار بهتر است.
لامپ های LED كه امروزه به صورت تجاری در دسترس هستند از نظر توان بسیار شبیه به لامپ های هالوژنی بسیار بهتر است. لامپ های LED كه امروزه به صورت تجاری در دسترس هستند از نظر توان بسیار شبیه به لامپ های هالوژنی هستند: 755mW/c.
مطالعات نشان می دهد كه كیفیت پخت توسط نور فقط به خاطر شدت نور نیست و جذب سامانه شروع كننده نیز باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین طیف ساطع شده یك عامل تعیین كننده در عملكرد یك لامپ پخت كننده می باشد. منحنی جذب camphoroquinone محدوده بین 360-520 nm را پوشش می دهد و قله ای در 465 nm دارد. بنابراین طیف بهینه ساطع شده از چشمه تابش بین 440 و 480 نانومتر است. در چشمه های پخت مرسوم 95% نور در طول موج های بین 400 تا 500 نانومتر ساطع می شد، در حالی كه 95% طیفی كه از LED های آبی ساطع می شود بین 500-440 نانومتر به همراه قله ای در 465 نانومتر است كه همان قله ی مربوط به Camphoroquinone می باشد، بنابراین در مورد camphoroquinoneامكان جذب فوتونی كه از لامپ پخت LED منتشر می شود نسبت به لامپ هالوژنی بیشتر است.


عوامل موثر بر انتخاب یك چند سازه برای مصارف بالینی


? وضیعت حفره

طبیعت حفره مورد ترمیم، چه محل و چه اندازه آن، بر انتخاب ماده موثر است. برای پر كردنی با عملكرد مكانیكی خوب (حفره های كلاس IV، كلاس I،كلاس IV) مناسب ترین چند سازه، چند سازه ای است كه بیش ترین مقدار پر كننده ی معدنی را دارد. در مواردی كه قسمت های خلفی ماده باید ترمیم شوند ماده باید جاذب موج رادیوئی باشد. ترمیم دندان های جلویی از نظر زیبایی مهم است بنابراین در این موارد از چند سازه هایی با: پرداخت خوب و شفافیت طبیعی استفاده می شود. براقیت و صیقلی بودن به اندازه ذرات وابسته است و چند سازه هایی با پر كننده های كوچك تر از میكرون 26 و نانو ذرات ایده آل هستند. لازم به یادآوری است كه مواد را می توان تركیب كرد (مانند ترمیم كلاس VI) به طوری كه چند سازه ای چكال با پر كننده ی معدنی زیاد (عموماً تركیبی) كه با یك چند سازه با پر كننده ی میكرونی پوشانده و استفاده می شود.

?
جنبه های زیبایی
در ابتدا: استفاده از چند سازه ها برای حل مشكلات زیبایی نسبت به مشكلات كاربردی اولویت داشت:رفع شكل ها و رنگ های نا هنجار، كم كردن فاصله بین دندان ها یا پنهان كردن جابجا شدگی دندان، سپس جنبه های زیبایی به نیازهای مكانیكی اضافه شد: جراحت های بزرگ ناشی از پوسیدگی در دندان های جلویی یا ضربه های شدید به دندان در سطح جلویی دندان.
در نتیجه، باید به دیگر اجزاء چند سازه كه فرآیند درمان را تسهیل می كنند توجه كرد. در ابتدا، نقش شفافیت ماده باید مورد تاكید قرار گیرد. بعضی از چند سازه های خاص به نام "universal " شناخته می شوند كه بدین معنی است كه این مواد در عین حال كه قابل استفاده برای هر دو قسمت خلفی و قدامی هستند، می توان آنها را بدون افزودن هیچ گونه محصول دیگری به كار برد. استفاده از چند سازه ای كه شامل یك ماده استاندارد به همراه یك ماده شفاف تر باشد نیز معمول است. این مورد كاملاً با كاربرد مات كننده ها متفاوت است. مات كننده ها مواد رزینی (صمغی) هستند كه به منظور پنهان كردن رنگ دندان زیرشان مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از آنها شفافیت دندان را از بین می برد و سپس این شفافیت این شفافیت به صورت مصنوعی توسط مواد چند سازه ای دوباره ایجاد می شود. در این حالت می توان مات كننده را با یك چند سازه تركیبی پوشاند و سپس روی آن را با یك روكش چند سازه ی میكرونی پوشش داد: تركیب مختلف لایه های متوالی نوعی بازتاب و شكست در نور تابیده شده به دندان ایجاد می كند و باعث بهبود ظاهر نهایی آن می شود كه بسیار شبیه به دندان طبیعی است.
از طرف دیگر چند سازه های نیمه شفاف به منظور ترمیم لبه های برنده دندان های جلویی در بیماران جوان كاربرد دارند. رنگ آمیزه ها (tints ) رزین هایی هستند كه جلوه رنگ استفاده شده را تشدید كرده و باعث بهبود جنبه های زیبایی ترمیم می شوند. هدف استفاده آنها بازیابی اشكال خاص و رنگ مورد نظر برای هر بیمار است مانند نواحی سفید، شكاف ها و ...، اما ذكر این نكته ضروری است كه استفاده از آن ها باید در كم ترین حد ممكن باشد: مقادیر كم و قرار گرفتن آن ها زیر سطح (همیشه توسط چند سازه دیگری پوشانده می شوند ) و بنابراین استفاده از آن ها در ترمیم قابل ملاحظه نیست.
چند سازه هایی كه برای دندان های سفید شده استفاده می شوند از اهمیت خاصی برخوردارند. یك دندان موقعی به عمل سفید كردن نیاز دارد كه رنگ طبیعی اش را از دست داده باشد. بعد از عمل سفید كردن می توان رنگ نواحی مختلف را بهبود بخشید. این مورد سبب گسترش فرمول خاصی شده كه برای همه ی چند سازه های تجاری در دسترس نیست.


نتیجه گیری

امروزه بدون شك چند سازه ها جایگاه مهمی در میان مواد پر كننده دارند. ویژگی های قابل توجه آنها در زیبایی كاربردهای متنوع آنها در مصارف درمانی را سبب شده است. هم چنین این مواد، ساختار دندان را بهتر حفظ می كنند زیرا با استفاده از روش های چسبندگی در محل می مانند و پایداری آنها زیاد به شكل و طرح حفره وابسته نیست. با این وجود، لازم به یادآوری است كه این مواد بسیار به تكنیك های مورد استفاده حساسند و بنابراین باید جنبه های مختلف را در مورد آنها كنترل كرد: استفاده صحیح، جداسازی خوب، انتخاب چند سازه مناسب برای هر موقعیت، استفاده از یك روش مناسب برای اتصال به بافت دندان و پخت مناسب برای دستیابی به نتایج بالینی خوب ضروری است.

منبع: بسپار
 

Similar threads

بالا