رانندگی بهینه

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
سلام
از متخصصین در ضمینه خودرو مثل ENG.MOHAMMAD درخواست دارم اطلاعات خود در مورد رانندگی بهینه در این تاپیک برای همه توضیح بدن. از لحاظ استهلاک خودرو ، مصرف سوخت و ....

با تشکر
 

ameeen

عضو جدید
رانندگی بهینه

خیلی گسترده هست و البته در برخی موارد ماشین به ماشین فرق می کنه.
مثلا در اتومبیل های با سیستم سوخت رسانی کاربوراتوری نحوه فشردن یا نگه داشتن یا حتی شل کردن پدال گاز، تا ثیر خیلی زیادی روی مصرف سوخت داره. در اتومبیل های با سیستم سوخت رسانی انژکتوری این تاثیر کمتره.
اما در هر دو مورد طبق قوانین بنیادین فیزیک مکانیک هرچقدر آرامتر شتابگیری ( مثبت و منفی) کنید رانندگی بهینه تر خواهد بود.
با بست جمله فوق به جهت های چپ و راست، باز هم به رانندگی بهینه نزدیکتر خواهی شد. تغییر مسیر های ناگهانی علاوه بر استهلاک قطعات و حتی شاسی و اتاق خودرو، با عث هدر رفتن اینرسی می شود. به مرور زمان این آثار خود را نشان می دهند.
نکته بعدی نحوه برداشتن پا از روی پدال کلاچه. کمترین استهلاک آن مربوط به لنت صفحه کلاچ و بعد از آن خود صفحه کلاچ و فنر هاشه، بعد از اون بلبیرینگ کلاچ و ادامه داره تا قطعات سیستم انتقال حرکت و لاستیک ها، و البته یاتاقان های ثابت میل لنگ و بالبیرینگ ته میل لنگ. باز هم یک اثر کوچک روی اتاق خودرو رو نباید فراموش کرد که به مرور خودش رو نشون میده.
هنگام حرکت اولیه دور موتور باید تا جایی بالا بره که گشتاور کافی برای شتابگیری مورد نظر رو بدون فشار به کلاچ تامین کنه. نه کمتر و نه بیشتر.
در اتومبیل های مجهز به گیربکس اتوماتیک هم این موضوع اهمیت داره اما استهلاک سیستم انتقال گشتاور که به جای دیسک و صفحه کلاچ قرار گرفته خیلی کمتره. و همچنین استهلاک گیربکس های اتوماتیک هم کمتره.
در ماشین های کاربراتوری گاز گاز کردن (تلمبه زدن با پدال) به شدت مصرف سوخت را بالا می بره. حتی بیش از 5 برابر حالت بهینه.
اتومبیل رو هرگز در دمای غیر مجاز موتور حرکت ندهید. و در هیچ فصلی نیز به موتور سرد گاز نبندید.
نکته دیگه در خصوص گذر از پیچ هاست که در اصل از اصول رانندگی حرفه ایه. حالا در سطح شهری یا جاده ای شما می تونید پیچ رو در مسیر مجاز قطع کنید. یعنی از حداکثر عرض مجاز در اختیار باید استفاده کنید. از خارج پیچ به داخل طوری که دوباره به خارج پیچ برگردید. طوری که با کمترین زاویه گردش فرمان بزرگترین قوس را طی کنید.

با رعایت اصول این چنینی، علاوه بر هزینه کمتر خودرو، عمر بالای اون رو هم تضمین می کنید.
یک پراید وطنی می تونه بین یک هفته الی ماشاالله عمر مفید داشته باشه.

یک موضوع دیگر هم هست که مربوط به سلامت موتور میشه تا رانندگی بهینه.
هر از گاهی باید با سرعت های بالا رانندگی کنید و دور موتور رو تا محدوده حداکثر گشتاور و حداکثر قدرت بر حسب اسب بخار بالا ببرید. این موضوع علاوه بر رسوب زدایی به هماهنگی و انطباق مناسب بین قطعات متحرک موتور کمک می کنه.:cool:
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
سلام.چشم.کمکی ازم بر بیاد در خدمتم.دارم جمع و جورش میکنم بذارم رو سایت.
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
رانندگی استاندارد

رانندگی استاندارد

سلام
از متخصصین در ضمینه خودرو مثل ENG.MOHAMMAD درخواست دارم اطلاعات خود در مورد رانندگی بهینه در این تاپیک برای همه توضیح بدن. از لحاظ استهلاک خودرو ، مصرف سوخت و ....

با تشکر


بطور خلاصه مواردیکه در مصرف سوخت باید در نظر گرفت بشرح زیرند:

1) سالم بودن موتور از نظر فنی (یعنی ایراد فنی نداشته باشد مثل روغن سوزی.....)

2)تعویض بموقع FILTER هوا و FILTER سوخت و روغن موتور و شمع ها یعنی بطور خلاصه
سرویسهای دوره ای بموقع انجام شود

3)بازدید مداوم و بموقع باد لاستیک ها

4) پس از موارد فوق به اصلیترین جزء یعنی نحوه رانندگی میرسیم.

تعویض دنده در دورهای بالای موتور بدلیل افزایش دور میل لنگ وکاهش راندمان حجمی و

احتراقهای زیاد و پی در پی با فاصله زمانی کمتر باعث بالا رفتن بیشتر دمای موتور شده و از طرفی

روغن موتور نیز زمان کمتری به جهت روغنکاری و خنک شدن در اختیار خواهد داشت که مجموعه

این عوامل دست به دست هم داده وباعث افزایش توان تلف شده یا توان اصطکاکی موتور میشود.اگر

به گراف دور موتور و توان_ گشتاور دقت کنیم ( برای نمونه کتاب دینامیک خودرو

THOMAS D.GILLESPIE)میبینیم که تا یک دور مشخصی با افزایش دور موتور گشتاور و

توان رو به افزایش میگذارند این عددبرای حداکثر گشتاور حدود 3500 تا 4000 RPM و برای

حداکثر توان بسته به نوع موتور , نزدیک 6000 RPM است ولی بعد از آن منحنی تغییر خاصی

نکرده بلکه رو به نزول میگذارد. نتیجه اینکه در دوری باید دنده را تعویض نمود که بالاترین راندمان

از موتور دریافت گردیده ومصرف سوخت نیز اقتصادی شود.که این مقدار حدودا دو سوم مقدار دور

نهایی موتوراست.یعنی برای موتوری با دور نهایی 6000 RPM مقداری برابر4000 RPM

مناسبست.از طرفی نبایستی در دنده نهایی , دور موتور از مقدار گفته شده تجاوز نماید(بدلایل ذکر

شده).یعنی اگر با خودرویی دارای 5 دنده مستقیم در دنده نهایی در حال حرکت هستید سعی شود دور

موتور از مقدار 4000RPM تجاوز نکند.

از طرفی شروع حرکت به صورت TAKE OFF, یا حرکت با موتور سرد (چه در تابستان چه

زمستان), استفاده از رینگهای با لاستیک پهن تر(اصطلاحا اسپرت) تغییر در شکل آیرودینامیکی بدنه,

استفاده زیاد از لوازم برقی , کولر_بخاری و مواردی از این دست باعث استهلاک بالاتر موتور و

خودرو شده که در نهایت مصرف نیز بالاتر میرود.همیشه و در همه حال سعی شود از بالاترین دنده

ممکن بدون فشار آوردن به موتوراستفاده شده و بهیچوجه استانداردهای خودرو(لاستیک_بدنه_نوع

سوخت و...) را تغییر ندهید.
 
آخرین ویرایش:

beik

عضو جدید
سلام در مورد مصرف سوخت عوامل زير تاثير زيادي داره :
1- سالم بودن موتو و تميزي كاربراتور يا انزكتور
2- تميز بودن و فيلر مناسب شمع ها
3- تميزي ***** هوا
4- نوع رانندگي
 

fanomaharat

عضو جدید
سلام
از متخصصین در ضمینه خودرو مثل ENG.MOHAMMAD درخواست دارم اطلاعات خود در مورد رانندگی بهینه در این تاپیک برای همه توضیح بدن. از لحاظ استهلاک خودرو ، مصرف سوخت و ....

با تشکر

با سلام وعرض ادب
بنده مدرس فنی آموزشگاه ها هستم ومولف کتاب فن ومهارت اتومبیل آموزش رانندگی بصورت عملی همرا با سی دی 09131052805 لطفا ملاحضه فرمایید

یا با بنده تماس بفرمایید که سوال شما را کامل دریافت کنم .http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon_gol.gif
 

Similar threads

بالا