رانندگی بهینه
خیلی گسترده هست و البته در برخی موارد ماشین به ماشین فرق می کنه.
مثلا در اتومبیل های با سیستم سوخت رسانی کاربوراتوری نحوه فشردن یا نگه داشتن یا حتی شل کردن پدال گاز، تا ثیر خیلی زیادی روی مصرف سوخت داره. در اتومبیل های با سیستم سوخت رسانی انژکتوری این تاثیر کمتره.
اما در هر دو مورد طبق قوانین بنیادین فیزیک مکانیک هرچقدر آرامتر شتابگیری ( مثبت و منفی) کنید رانندگی بهینه تر خواهد بود.
با بست جمله فوق به جهت های چپ و راست، باز هم به رانندگی بهینه نزدیکتر خواهی شد. تغییر مسیر های ناگهانی علاوه بر استهلاک قطعات و حتی شاسی و اتاق خودرو، با عث هدر رفتن اینرسی می شود. به مرور زمان این آثار خود را نشان می دهند.
نکته بعدی نحوه برداشتن پا از روی پدال کلاچه. کمترین استهلاک آن مربوط به لنت صفحه کلاچ و بعد از آن خود صفحه کلاچ و فنر هاشه، بعد از اون بلبیرینگ کلاچ و ادامه داره تا قطعات سیستم انتقال حرکت و لاستیک ها، و البته یاتاقان های ثابت میل لنگ و بالبیرینگ ته میل لنگ. باز هم یک اثر کوچک روی اتاق خودرو رو نباید فراموش کرد که به مرور خودش رو نشون میده.
هنگام حرکت اولیه دور موتور باید تا جایی بالا بره که گشتاور کافی برای شتابگیری مورد نظر رو بدون فشار به کلاچ تامین کنه. نه کمتر و نه بیشتر.
در اتومبیل های مجهز به گیربکس اتوماتیک هم این موضوع اهمیت داره اما استهلاک سیستم انتقال گشتاور که به جای دیسک و صفحه کلاچ قرار گرفته خیلی کمتره. و همچنین استهلاک گیربکس های اتوماتیک هم کمتره.
در ماشین های کاربراتوری گاز گاز کردن (تلمبه زدن با پدال) به شدت مصرف سوخت را بالا می بره. حتی بیش از 5 برابر حالت بهینه.
اتومبیل رو هرگز در دمای غیر مجاز موتور حرکت ندهید. و در هیچ فصلی نیز به موتور سرد گاز نبندید.
نکته دیگه در خصوص گذر از پیچ هاست که در اصل از اصول رانندگی حرفه ایه. حالا در سطح شهری یا جاده ای شما می تونید پیچ رو در مسیر مجاز قطع کنید. یعنی از حداکثر عرض مجاز در اختیار باید استفاده کنید. از خارج پیچ به داخل طوری که دوباره به خارج پیچ برگردید. طوری که با کمترین زاویه گردش فرمان بزرگترین قوس را طی کنید.
با رعایت اصول این چنینی، علاوه بر هزینه کمتر خودرو، عمر بالای اون رو هم تضمین می کنید.
یک پراید وطنی می تونه بین یک هفته الی ماشاالله عمر مفید داشته باشه.
یک موضوع دیگر هم هست که مربوط به سلامت موتور میشه تا رانندگی بهینه.
هر از گاهی باید با سرعت های بالا رانندگی کنید و دور موتور رو تا محدوده حداکثر گشتاور و حداکثر قدرت بر حسب اسب بخار بالا ببرید. این موضوع علاوه بر رسوب زدایی به هماهنگی و انطباق مناسب بین قطعات متحرک موتور کمک می کنه.