داستان سقراط و زن بدخلقش

coherent

عضو جدید
[h=3][/h] [h=1]داستان سقراط و زن بدخلقش
[/h]

[h=4]تحمل همسر بدخو
«زانتیپ» نام همسر سقراط است. وی در تاریخ به بدخویی شهرت یافته است. سقراط خود در این باره به شاگردان و مریدان می گفته است: ترجیح دادم که زانتیپ شریک زندگیم باشد تا به بردباری عادت کنم زیرا با او به سر آوردن مرا با تحمل ناگواری ها آشنا می کند و معاشرت با مردم را قابل تحمل، بلکه رضایت بخش می سازد.
از این رو نام زانتیپ بیش از دو هزار سال است که به عنوان نمونه بدرفتاری و بداخلاقی یاد می شود و داستانهای بسیاری از اخلاق و رفتار او نقل شده و از آن جمله است که:
روزی وی بر همسر خود خشمناک شد و زبان به دشنام و بدگویی به روی او گشود. سپس ظرفی را که پر از آبی آلوده بود، برداشت و به روی سقراط افکند. سقراط تنها پاسخی که به این رفتار همسرش داد، این بود که گفت: عجیب نیست اگر پس از رعد، باران ببارد!
زانتیپ صفات پسندیده هم داشت و مخصوصا خانه داری و تدبیر منزل و جدیت وی در تربیت فرزندان، مورد اعتراف و ستایش سقراط بود. همه اهالی آتن نیز این زن را می شناختند و تنها به خاطر احترامی که برای سقراط قائل بودند، از وی تنفر داشتند.
وی پس از مرگ سقراط سخت اندوهناک شد و مردم آتن که تاثر و غم او را داشتند، درصدد برآمدند که وی را در مشکلات زندگی یاری کنند ولی او امتناع ورزید و گفت: شرافت همسری سقراط خود ثروتی است که مرا از دیگر ثروت ها بی نیاز می سازد.

[/h]
 

afshin0917

عضو جدید
مرسی از مطلبتون جالب بود برام و اون دیدگاهی که سقراط به زنش داشته جالب تر بوده که زنش ملکه عذاب باشه و انسان اینقدر خونسرد و منطقی رفتار کنه...کاش همه دیدگاه سقراط رو داشتیم تو روابط و زندگیمون حالا چه مرد و چه زن...منظورم این نیست که تو عشقمون ذلیل شیم بلکه اینکه اگه طرفمون بدی داری خوبی هم داره و چشممون فقط بدیه اونرو نبینه و زندگی هم همینه هم روزای خوب داره هم روزای بد...
یه جا یه مطلب جالب نوشته بود که متن کاملش یادم نیست ولی معنیش این میشد و اگر دوستان کاملشو یادشون هست بگن:
اگر ما دوام رابطمون و عشقمون رو به دیواری تشبیه کنیم که این دیوار تک تک آجرهاش با عشق دادن به هم و محبت بالارفته باشه و حالا ما بخوایم با دیدن یک اشتباه عمد یا غیر عمد از سوی اون معشوقمون کل دیوار رو فرو بریزیم و رابطمون رو به پایان برسونیم واقعا در اشتباهیم.
بهتره که یه دونه آجر از دیوار برداریم تا اینکه بخواهیم کل دیوار رو خراب کنیم.
 

Similar threads

بالا